Netbeheerders; capaciteitsprobleem energietransitie.
Bij IBOR-projecten vragen we netbeheerders gelijktijdig hun kabel- of leidingnet te vernieuwen of op te halen. Dit biedt mogelijk voordelen voor de bewoners als het gaat om minder overlast. Ook komt het voor dat netbeheerders hun kabel of leiding moeten aanpassen om ons riool goed te kunnen leggen. Het is de afgelopen periode gebleken dat het geen uitzondering meer is dat het voorbereidingsproces van de netbeheerders meer dan een jaar in beslag neemt. Dit komt door een tekort aan capaciteit bij de netbeheerders. Vermoedelijk zal het tekort groter worden door de grote landelijke opgaven waar de netbeheerders aan moeten werken als het gaat om warmte en energietransitie. Deze ontwikkeling raakt onze IBOR-programmering. Daarom zullen we deze ontwikkeling nauwlettend volgen.
Electrische fietsen
De elektrificatie van de fiets blijft stijgen. Met het stijgen van het aantal elektrische fietsen zien we ook ene toename van het aantal verkeersongelukken met fietsers. In de Omgevingsagenda zien we mobiliteit als essentieel vraagstuk in de ontwikkeling van de stad terugkomen. Blijft onze gemeente bereikbaar en toegankelijk met alle geplande bouwontwikkelingen in de regio?
Mobiliteit
In 2023 zijn we gestart met het onderzoek naar de Metropolitane Fietsroute Dordrecht – Rotterdam in Capelle. Er is een plan van aanpak opgesteld voor het project, tegenvaller is wel dat het project Van Brienenoordbrug, waar de MFR over heen loopt, voorlopig on hold staat waardoor een goede afstemming met Rijkswaterstaat lastig is. In 2023 is de waterbus halte Rivium geopend en is de Parkshuttle weer gestart met het rijden over het vaste tracé, twee mooie mijlpalen binnen het gebied Rivium.