Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Wij maken en behouden een schone, hele en veilige buitenruimte. Om Capelle beter bereikbaar te maken investeren wij in de infrastructuur voor de auto, deelvervoer, openbaar vervoer en het fietsnetwerk in Capelle en verbindingen met de regio. Zo brengen wij de verschillende vormen van verkeer en vervoer in balans. Ook blijven wij aandacht geven aan het vergroten van de verkeersveiligheid en dragen wij bij aan een duurzame en toekomstgerichte stad.

 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Netbeheerders; capaciteitsprobleem energietransitie.
Bij IBOR-projecten vragen we netbeheerders gelijktijdig hun kabel- of leidingnet te vernieuwen of op te halen. Dit biedt mogelijk voordelen voor de bewoners als het gaat om minder overlast. Ook komt het voor dat netbeheerders hun kabel of leiding moeten aanpassen om ons riool goed te kunnen leggen. Het is de afgelopen periode gebleken dat het geen uitzondering meer is dat het voorbereidingsproces van de netbeheerders meer dan een jaar in beslag neemt. Dit komt door een tekort aan capaciteit bij de netbeheerders. Vermoedelijk zal het tekort groter worden door de grote landelijke opgaven waar de netbeheerders aan moeten werken als het gaat om warmte en energietransitie. Deze ontwikkeling raakt onze IBOR-programmering. Daarom zullen we deze ontwikkeling nauwlettend volgen.

Electrische fietsen

De elektrificatie van de fiets blijft stijgen. Met het stijgen van het aantal elektrische fietsen zien we ook ene toename van het aantal verkeersongelukken met fietsers. In de Omgevingsagenda zien we mobiliteit als essentieel vraagstuk in de ontwikkeling van de stad terugkomen. Blijft onze gemeente bereikbaar en toegankelijk met alle geplande bouwontwikkelingen in de regio?

Mobiliteit 
In 2023 zijn we gestart met het onderzoek naar de Metropolitane Fietsroute Dordrecht – Rotterdam in Capelle. Er is een plan van aanpak opgesteld voor het project, tegenvaller is wel dat het project Van Brienenoordbrug, waar de MFR over heen loopt, voorlopig on hold staat waardoor een goede afstemming met Rijkswaterstaat lastig is. In 2023 is de waterbus halte Rivium geopend en is de Parkshuttle weer gestart met het rijden over het vaste tracé, twee mooie mijlpalen binnen het gebied Rivium.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Schone, hele en veilige openbare buitenruimte

Terug naar navigatie - Schone, hele en veilige openbare buitenruimte
JS23 - Waardering voor het schoonmaken van de bestrating

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: gemiddeld rapportcijfer.

Toelichting

Voor het onderhoud van de bestrating geven de bewoners gemiddeld een 6,4. Het meest tevreden zijn de bewoners van Fascinatio/Rivium (7,0), 's Gravenland (6,9) en Oostgaarde Zuid (6,8). Het cijfer voor het onderhoud van de bestrating steeg van 6,1 in 2019 en 2021 naar 6,4 in 2023. In vier wijken was sprake van een significante stijging tussen 2021 en 2023: in Oostgaarde Zuid en Noord en in Schollevaar Zuid en Noord.

Voor het schoonhouden van de bestrating (grafiek) geven de bewoners gemiddeld een 6,4. Ook dat cijfer is wat hoger dan in 2021. In 's Gravenland en Oostgaarde Zuid is het cijfer het hoogst: 6,9.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2017 2019 2021 2023
Streefwaarde 6,5 6,0 6,0 6,0
Jaarrekening 6,0 6,2 6,2 6,4

JS23 - Meldingen buitenruimte

Eenheid: aantal meldingen. Door de overstap naar een nieuw systeem zijn de cijfers voor 2019 niet te realiseren. 

Bron: interne registratie
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 6.000 6.500 6.700 6.300
Jaarrekening 11.099 9.449 9.273 6.863

JS23 - Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijn

Eenheid: %. Door de overstap naar een nieuw systeem zijn de cijfers voor 2019 niet te realiseren. 

Bron: interne registratie
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Streefwaarde 98% 98% 98% 98%
Jaarrekening 94% 92% 90% 90%

Verkeersveilige stad

Terug naar navigatie - Verkeersveilige stad
JS23 - Geregistreerde ongevallen

Het aantal geregistreerde ongevallen zijn ongevallen waar politie bij is geweest. Wij vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal geregistreerde ongevallen, maar niet gepast om hier een verwachtingswaarde voor op te nemen. Eenheid: aantal geregistreerde ongevallen.

Toelichting

We zien een daling in het aantal geregistreerde ongevallen, maar streven uiteraard naar nog minder ongevallen. Wij zetten hier op in door de verkeersveiligheidsaanpak die we naar verwachting in Q3 van 2024 aan u voorleggen.

Bron: Viastat
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Jaarrekening 244 252 336 320

JS23 - Gewonden bij geregistreerde ongevallen

Aantal gewonden bij geregistreerde ongevallen. Geregistreerde ongevallen zijn ongevallen waar politie bij is geweest. Wij vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal gewonden bij geregistreerde ongevallen, maar niet gepast om hier een verwachtingswaarde voor op te nemen. Eenheid: aantal gewonden.

Toelichting

We zien een stijging in het aantal gewonden bij geregistreerde ongevallen. Dit vindt zowel landelijk als in Capelle plaats. Wij zetten hier op in door de verkeersveiligheidsaanpak naar verwachting in Q3 van 2024 aan u voor te leggen.

Bron: Viastat
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Jaarrekening 53 54 67 77

JS23 - Dodelijke slachtoffers bij geregistreerde ongevallen

Aantal dodelijke slachtoffers bij geregistreerde ongevallen. Geregistreerde ongevallen zijn ongevallen waar politie bij is geweest. Wij vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal dodelijke slachtoffers bij geregistreerde ongevallen, maar niet gepast om hier een verwachtingswaarde voor op te nemen. Eenheid: aantal dodelijke slachtoffers.

Bron: Viastat
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Jaarrekening 0 0 2 1

Wat hebben wij gedaan?

Kaderstellende nota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende nota's

Gemeenteraad:

  • Programma Mobiliteit 2020-2030 (Raadsvoorstel 406688 maart 2021);
  • Handboek Inrichting Openbare Ruimte (BBV 536041 januari 2014).
  • Paraplubestemmingsplan Parkeren van de gemeente Capelle aan den IJssel (BBV 975999 juli 2018);
  • Fietsplan SLIM op de Fiets (BBV 121099 juni 2010);
  • Programma Buitenruimte (BBV 1154528  juli 2023)
  • Nota Parkeerbeleid 2023 en Nota Parkeernormen 2023 (BBV 975999 januari 2023);

College van B&W:

  • Uitvoeringsprogramma Programma Mobiliteit 2021-2025 (BBV 492105 juli 2021);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019);

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N10.298 N1.133 N11.432 N10.740 V692
Baten V679 V885 V1.565 V1.642 V77
Saldo van baten en lasten N9.619 N248 N9.867 N9.098 V769
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 V257 V257 V69 N188
Totaal mutaties reserves N0 V257 V257 V69 N188
Resultaat N9.619 V9 N9.610 N9.029 V581

Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023

Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Civieltechnische werken V186 V186 V186
2 Onderhoud verhardingen V169 V169 V169
3 Verkeersvoorzieningen V139 V139 V139
4 Vervoersknooppunt Rivium V94 V94 N94 N0
5 Algeracorridor V58 V58 N58 N0
6 Werkgevers- en bewoners aanpak V30 V30 N30 N0
7 Nieuwe mobiliteit V25 V25 N25 N0
8 Voorbereiding MIRT N19 N19 V19 N0
9 Overige verschillen V10 V77 V87 V87
Totaal V692 V77 V769 N188 V581

Toelichting op de grootste resultaatverschillen

Toelichting op de grootste verschillen
1 Civieltechnische werken: Lagere lasten op klein onderhoud voor civieltechnische werken vanwege bezettingsproblemen. Dit valt binnen de marge van regulier onderhoud en heeft geen veiligheidsproblemen tot gevolg.
2 Onderhoud verhardingen: Lagere lasten op klein onderhoud voor verhardingen vanwege bezettingsproblemen. Dit valt binnen de marge van regulier onderhoud en heeft geen veiligheidsproblemen tot gevolg.
3 Verkeersvoorzieningen: Lagere lasten op verkeersvoorzieningen doordat door de vele neerslag minder belijning kon worden aangebracht en minder onderhoud nodig was dan verwacht.