Overzicht van baten en lasten

Overzicht baten, lasten en saldi 2023

Terug naar navigatie - Overzicht baten, lasten en saldi 2023

Hieronder het gedetailleerde overzicht per programma inclusief de mutaties in de reserves gevolgd door een verschillenanalyse per programma. 

Lasten
Programma Rekening 2022 Begroting 2023 Wijziging Begroting 2023 Totaal begroting 2023 Rekening 2023 Verschil 2023
0. Bestuur en Ondersteuning N31.389 N35.516 N1.659 N37.174 N38.806 N1.632
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde N8.522 N9.586 N721 N10.307 N9.544 V763
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat N8.271 N10.298 N1.133 N11.432 N10.740 V692
3. Economie N1.058 N1.509 V64 N1.445 N1.386 V59
4. Onderwijs N11.412 N9.335 N1.387 N10.721 N10.872 N151
5A. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) N13.371 N14.321 N816 N15.139 N15.193 N54
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie N6.837 N7.292 N486 N7.778 N7.792 N14
6A. Sociale Infrastructuur N21.375 N18.655 N8.867 N27.523 N26.594 V929
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet) N56.423 N53.131 N6.108 N59.241 N58.438 V803
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning N17.727 N19.710 N59 N19.769 N20.717 N948
6D. Jeugdzorg N27.239 N23.742 N4.570 N28.312 N28.256 V56
7. Volksgezondheid, Duurzaamheid en Milieu N20.704 N21.727 N375 N22.102 N21.030 V1.072
8. Stadsontwikkeling N24.790 N36.003 V18.397 N17.606 N17.682 N76
Afronding N0 V1 V1 V1 N0 N1
Saldo van lasten N249.118 N260.824 N7.719 N268.548 N267.050 V1.498
Baten
Programma Rekening 2022 Begroting 2023 Wijziging Begroting 2023 Totaal begroting 2023 Rekening 2023 Verschil 2023
0. Bestuur en Ondersteuning V170.937 V168.445 V4.456 V172.901 V172.929 V28
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde V628 V693 V881 V1.575 V970 N605
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat V1.107 V679 V885 V1.565 V1.642 V77
3. Economie V793 V762 N0 V762 V834 V72
4. Onderwijs V5.876 V4.633 V1.409 V6.042 V5.811 N231
5A. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) V4.327 V4.389 V624 V5.012 V5.205 V193
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie V828 V894 V17 V911 V788 N123
6A. Sociale Infrastructuur V9.216 V3.544 V8.900 V12.443 V13.459 V1.016
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet) V32.599 V35.551 N1.846 V33.704 V33.944 V240
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning V418 V476 V103 V579 V632 V53
6D. Jeugdzorg V710 N0 N0 N0 V35 V35
7. Volksgezondheid, Duurzaamheid en Milieu V15.767 V15.739 V394 V16.133 V15.017 N1.116
8. Stadsontwikkeling V15.271 V32.463 N16.804 V15.659 V12.582 N3.077
Afronding N3 N0 N1 N2 N3 N1
Saldo van baten V258.474 V268.268 N982 V267.284 V263.845 N3.439
Saldi
Programma Rekening 2022 Begroting 2023 Wijziging Begroting 2023 Totaal begroting 2023 Rekening 2023 Verschil 2023
0. Bestuur en Ondersteuning V139.548 V132.929 V2.797 V135.727 V134.123 N1.604
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde N7.894 N8.893 V160 N8.732 N8.574 V158
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat N7.164 N9.619 N248 N9.867 N9.098 V769
3. Economie N265 N747 V64 N683 N552 V131
4. Onderwijs N5.536 N4.702 V22 N4.679 N5.061 N382
5A. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) N9.044 N9.932 N192 N10.127 N9.988 V139
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie N6.009 N6.398 N469 N6.867 N7.004 N137
6A. Sociale Infrastructuur N12.159 N15.111 V33 N15.080 N13.135 V1.945
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet) N23.824 N17.580 N7.954 N25.537 N24.494 V1.043
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning N17.309 N19.234 V44 N19.190 N20.085 N895
6D. Jeugdzorg N26.529 N23.742 N4.570 N28.312 N28.221 V91
7. Volksgezondheid, Duurzaamheid en Milieu N4.937 N5.988 V19 N5.969 N6.013 N44
8. Stadsontwikkeling N9.519 N3.540 V1.593 N1.947 N5.100 N3.153
Afrondingen N3 V1 N0 N1 N3 N2
Saldo van baten en lasten V9.356 V7.444 N8.701 N1.264 N3.205 N1.941
Mutaties reserves:
- Toevoegingen N9.727 N178 N6.767 N6.945 N6.897 V48
- Onttrekkingen V8.863 V501 V7.574 V8.075 V5.450 N2.625
Afrondingen N0 N0 N0 V6 N0 N6
Resultaat V8.492 V7.767 N7.894 N128 N4.652 N4.524

Algemene dekkingsmiddelen, overhead en vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen, overhead en vennootschapsbelasting

Conform artikel 27 lid 1.b BBV dient in de jaarrekening een overzicht te worden opgenomen van de gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen, de gerealiseerde kosten van de overhead en het bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting. Wij kennen geen apart programma voor de algemene dekkingsmiddelen en derhalve is in het overzicht hieronder weergegeven op welk programma het betreffende algemene dekkingsmiddel betrekking heeft.

Algemeen dekkingsmiddel Programma Begroting 2023 Wijziging begroting 2023 Totale begroting 2023 Realisatie 2023 Verschil begroting en realisatie
1. Algemene uitkering 0 V150.465 V5.295 V155.760 V155.336 N424
2. Gemeentelijke belastingen:
- ozb 0 V12.924 N575 V12.349 V12.432 V83
- logiesbelasting 3 V75 N0 V75 V52 N23
3. Commerciële contracten 3 V330 N0 V330 V383 V53
4. Dividenden 0 V1.612 N390 V1.222 V1.253 V31
5. Saldo financieringsfunctie 0 N17 V202 V185 N22 N207
Totaal V165.389 V4.532 V169.921 V169.433 N488

Programma 0 - Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N35.516 N1.659 N37.174 N38.806 N1.632
Baten V168.445 V4.456 V172.901 V172.929 V28
Saldo van baten en lasten* V132.929 V2.797 V135.727 V134.123 N1.604
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 V27 V27 N43 N70
Reserve Doe Mee Fonds N0 V1.238 V1.238 V376 N862
Totaal mutaties reserves N0 V1.265 V1.265 V333 N932
Resultaat V132.929 V4.062 V136.992 V134.456 N2.536
* Taakveld 0.10 mutaties reserves zijn bij de tabellen per programma opgenomen. In bovenstaande tabel is het taakveld 0.10 geen onderdeel van het saldo van baten en lasten. Exclusief taakveld 0.11 resultaat van de rekening baten en lasten; de som van het resultaat van alle programma's geeft het resultaat van de rekening.
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Nacalculatie bedrijfsvoering N1.938 V172 N1.766 N1.766
2 Algemene uitkering Decembercirculaire N424 N424 N424
3 Rente N281 N281 N281
4 Aanvulling voorziening verlofsparen N142 N142 N142
5 Reisdocumenten en rijbewijzen N70 V163 V93 V93
6 Baten OZB gebruikers V79 V79 V79
7 Resultaat 2023 GR IJsselgemeenten - ICT N81 N81 N81
8 Denk- en Doe Mee Fonds V862 V862 N862 N0
9 Social Return -via reserve eenmalig naar 2024- V26 V9 V35 N35 N0
10 Overige verschillen N8 V29 V21 N35 N14
Totaal N1.632 V28 N1.604 N932 N2.536
Toelichting op de grootste verschillen
1 Nacalculatie bedrijfsvoering: Bij de Najaarsnota 2023 was de verwachting dat we dit jaar konden afsluiten zonder grote afwijking op het resultaat van de bedrijfsvoering. In realisatie blijkt dat we meer hebben besteed. Met name op personeelskosten is een tegenvaller zichtbaar omdat in de prognoses ten onrechte onvoldoende rekening werd gehouden met diverse looncomponenten, waaronder de premie voor het arbeidsongeschiktheidsfonds (N 1.894). Hierdoor ontstond in eerdere instantie een positiever beeld op de salarislasten. Het totale nadeel op de bedrijfsvoering bedraagt N 2.285. Hiervan is 519 doorbelast naar programma 7 in het kader van taakvelden afval en riool, in programma 7 wordt dit nader toegelicht. Het effect in programma 0 is N 1.766.
2 Algemene uitkering Decembercirculaire: Het nadeel wordt voor een bedrag van N 313 veroorzaakt door de decembercirculaire 2023. Vanwege de actualisatie van de maatstaf "Huishoudens met een laag inkomen" daalt de uitkeringsfactor. Het overige nadeel wordt veroorzaakt door afrekeningen van vorige jaren.
3 Rente: Het verschil tussen de werkelijke rentelasten en de op begrotingsbasis toegerekende rentelasten (rente-omslag) bedraagt 273. Deze afwijking bedraagt meer dan 25% van de werkelijke lasten. In de begroting wordt vanaf taakveld Treasury dus teveel rente toegerekend aan de andere taakvelden. Als gemeente zijn we bij een afwijking > 25% conform de voorschriften van de Commissie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplicht tot correctie van de toegerekende rentelasten op taakvelden op basis van deze nacalculatie. Het herzien van de rente-omslag leidt binnen dit programma tot een nadeel ten opzichte van de begroting van N 281. Hier tegenover staat het voordeel van de lagere doorbelaste rentelasten op de andere taakvelden.
4 Aanvulling voorziening verlofsparen: Medewerkers kunnen met ingang van 2022 hun bovenwettelijke vakantie-uren omzetten in verlofsparen. Aangezien bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook een onvoorspelbare afbouw kennen dient hiervoor conform de voorschriften van de Commissie Begroting en Verantwoording (BBV) een voorziening worden ingesteld. In 2023 is aan deze voorziening een dotatie gedaan. Gezien het verlofsparen in 2022 is ingegaan is deze aanvulling niet begroot omdat er geen inschatting kon worden gemaakt van de hoogte van de voorziening, ervaringscijfers ontbreken. Met ingang van de begroting van 2025 zal een structurele dotatie worden toegevoegd aan de voorziening.
5 Reisdocumenten en rijbewijzen: Door het vervallen van alle beperkingen met betrekking tot het reizen zijn er in 2023 meer reisdocumenten verstrekt dan gepland, wat resulteert in hogere opbrengsten. Ook is er een hogere opbrengst leges rijbewijzen. In verband hiermee stijgt ook de afdracht aan het Rijk.
8 Denk- en Doe Mee Fonds: Dit betreft niet uitbetaald budget in 2023. Overheveling budget naar 2024 via de reserve Denk en Doe Mee Fonds om reeds aangevraagde subsidies mee te bekostigen.

Programma 1 - Integrale veiligheid en openbare orde

Terug naar navigatie - Programma 1 - Integrale veiligheid en openbare orde
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N9.586 N721 N10.307 N9.544 V763
Baten V693 V881 V1.575 V970 N605
Saldo van baten en lasten N8.893 V160 N8.732 N8.574 V158
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 V59 V59 V59 N0
Totaal mutaties reserves N0 V59 V59 V59 N0
Resultaat N8.893 V219 N8.673 N8.515 V158
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond V150 V150 V150
2 Subsidie Jeugd V295 N295 N0 N0
3 Subsidie Re-integratie officer / Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid (RIO/IPTA) V267 N267 N0 N0
4 Verhaal schades V36 N75 N39 N39
5 Overige verschillen V15 V32 V47 V47
Totaal V763 N605 V158 N0 V158
Toelichting op de grootste verschillen
1 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond: Op basis van de 2e begrotingswijziging 2023 was rekening gehouden met een nacalculatie van de gemeentelijke bijdrage. De werkelijke cijfers over 2023 zijn echter positief waardoor de nacalculatie niet plaats zal vinden.
2 Subsidie Jeugd: de subsidie High Impact Crime is in 2023 niet ontvangen, dit is doorgeschoven naar 2024 en leidt tot lagere lasten en baten in 2023.
3 Subsidie Re-integratie officer / Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid (RIO/IPTA): het restant van de subsidie RIO/IPTA is overgeheveld naar 2024. Dit leidt tot lagere lasten en baten in 2023. De RIO richt zich op inwoners die vanwege een High Impact Crime (HIC)-feit in aanraking zijn gekomen met justitie. De aanpak bestaat uit het zo snel mogelijk contact maken met de doelgroep en het aanpakken van knelpunten die een terugkeer in de maatschappij bemoeilijken en zo voorkomen dat ex-gedetineerden opnieuw de criminaliteit ingaan. Met IPTA voorkomen wij, bijvoorbeeld door intensieve coaching, dat jongeren (verder) afglijden in criminaliteit.

Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N10.298 N1.133 N11.432 N10.740 V692
Baten V679 V885 V1.565 V1.642 V77
Saldo van baten en lasten N9.619 N248 N9.867 N9.098 V769
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 V257 V257 V69 N188
Totaal mutaties reserves N0 V257 V257 V69 N188
Resultaat N9.619 V9 N9.610 N9.029 V581
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Civieltechnische werken V186 V186 V186
2 Onderhoud verhardingen V169 V169 V169
3 Verkeersvoorzieningen V139 V139 V139
4 Vervoersknooppunt Rivium V94 V94 N94 N0
5 Algeracorridor V58 V58 N58 N0
6 Werkgevers- en bewoners aanpak V30 V30 N30 N0
7 Nieuwe mobiliteit V25 V25 N25 N0
8 Voorbereiding MIRT N19 N19 V19 N0
9 Overige verschillen V10 V77 V87 V87
Totaal V692 V77 V769 N188 V581
Toelichting op de grootste verschillen
1 Civieltechnische werken: Lagere lasten op klein onderhoud voor civieltechnische werken vanwege bezettingsproblemen. Dit valt binnen de marge van regulier onderhoud en heeft geen veiligheidsproblemen tot gevolg.
2 Onderhoud verhardingen: Lagere lasten op klein onderhoud voor verhardingen vanwege bezettingsproblemen. Dit valt binnen de marge van regulier onderhoud en heeft geen veiligheidsproblemen tot gevolg.
3 Verkeersvoorzieningen: Lagere lasten op verkeersvoorzieningen doordat door de vele neerslag minder belijning kon worden aangebracht en minder onderhoud nodig was dan verwacht.

Programma 3 - Economie

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N1.509 V64 N1.445 N1.386 V59
Baten V762 N0 V762 V834 V72
Saldo van baten en lasten N747 V64 N683 N552 V131
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 V180 V180 V100 N80
Totaal mutaties reserves N0 V180 V180 V100 N80
Resultaat N747 V244 N503 N452 V51
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Projectplan Capelle XL V40 V40 N40 N0
2 Lokale Economie V37 V37 N40 N3
3 Overige verschillen N18 V72 V54 V54
Totaal V59 V72 V131 N80 V51
Toelichting op de grootste verschillen
1 Projectplan Capelle XL: De niet bestede middelen van het projectplan worden overgeheveld naar 2024. Dit leidt tot lagere lasten in 2023 en een toevoeging aan de Reserve eenmalige uitgaven.
2 Lokale Economie: Het beschikbare budget voor acties op het gebied van "Wees loyaal, koop lokaal" is niet volledig aangewend. We hevelen de nog niet bestede middelen via de Reserve eenmalige uitgaven over naar 2024.

Programma 4 - Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 - Onderwijs
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N9.335 N1.387 N10.721 N10.872 N151
Baten V4.633 V1.409 V6.042 V5.811 N231
Saldo van baten en lasten N4.702 V22 N4.679 N5.061 N382
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N150 V37 N113 N113 N0
Totaal mutaties reserves N150 V37 N113 N113 N0
Resultaat N4.852 V59 N4.792 N5.174 N382
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Onderwijshuisvesting N146 N146 N146
2 Leerlingenvervoer N94 N94 N94
3 Tijdelijke huisvesting basisschool Pieter Bas N54 N54 N54
4 Onderwijsachterstandenbeleid V359 N359 N0 N0
5 Nationaal Programma Onderwijs (NPO) N114 V114 N0 N0
6 Overige verschillen N102 V14 N88 N88
Totaal N151 N231 N382 N0 N382
Toelichting op de grootste verschillen
1 Onderwijshuisvesting: In 2023 zijn meer meldingen voor klachtenonderhoud ontvangen, daardoor is meer correctief onderhoud uitgevoerd dan begroot. Ook was voor één van de panden (Educatusstraat 10) geen budget begroot voor onderhoud in verband met de op handen zijnde eigendomsoverdracht. De overdracht zal plaatsvinden in 2024 in plaats van in 2023 maar in 2023 zijn wel kosten gemaakt. Ook vallen de aanslagen gemeentelijke belastingen hoger uit door stijgende WOZ-waarden, tezamen met de verzekeringspremies.
2 Leerlingenvervoer: Een leerling bezoekt een school ver buiten de regio. Deze hoge vervoerskosten (N 52) vallen buiten de prijsafspraken maar zijn noodzakelijk om leerling de wettelijke schoolgang te bieden. Naar verwachting zijn deze kosten voor solovervoer niet meer nodig. Opgemerkt moet worden dat het een open- einde regeling betreft. Toename in de uitgaven zijn ook ingegeven door de indexatie op prijsafspraken. In 2025 wordt het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed en wordt onderzocht welke financiële sturingsmogelijkheden in relatie tot de kwaliteitseisen kunnen worden toegepast.
4 Onderwijsachterstandenbeleid: In 2023 is minder besteed vanwege een laag bereik van doelgroeppeuters en het achterlopen in de kwaliteit van de VVE. Hier staat een lagere Rijksbijdrage tegenover in 2023. Wij gaan de komende tijd herstelacties uitvoeren. Het verschil wordt uitgegeven over de periode van 2024 t/m 2026.
5 Nationaal Programma Onderwijs (NPO): Het Rijk heeft in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs middelen beschikbaar gesteld. Tijdens de coronapandemie hebben kinderen en jongeren op onderwijs en sociaal-emotioneel vlak achterstanden opgelopen, deze middelen worden hiervoor ingezet. Deze gelden kunnen wij uitgeven tot en met schooljaar 2024 - 2025. In 2023 is meer besteed dan begroot voor dit boekjaar. Het nog resterende bedrag wordt gedurende de resterende (school)jaren besteed.

Programma 5A - Vrije tijdsbesteding (Sport en cultuur)

Terug naar navigatie - Programma 5A - Vrije tijdsbesteding (Sport en cultuur)
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N14.321 N816 N15.139 N15.193 N54
Baten V4.389 V624 V5.012 V5.205 V193
Saldo van baten en lasten N9.932 N192 N10.127 N9.988 V139
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 V153 V153 V68 N85
Totaal mutaties reserves N0 V153 V153 V68 N85
Resultaat N9.932 N39 N9.974 N9.920 V54
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Noodfonds energie amateursportverenigingen N22 V22 N0 N0
2 Meerkosten energie openbare zwembaden N73 V73 N0 N0
3 Specifieke uitkering Brede-regeling N119 V119 N0 N0
4 Stadsfeest V85 V85 N85 N0
5 Overige verschillen V75 N21 V54 V54
Totaal N54 V193 V139 N85 V54
Toelichting op de grootste verschillen
1 Noodfonds energie amateursportverenigingen: De uitgaven van deze specifieke uitkering worden gedekt uit Rijksinkomsten.
2 Meerkosten energie openbare zwembaden: De uitgaven van deze specifieke uitkering worden gedekt uit Rijksinkomsten.
3 Specifieke uitkering Brede-regeling: Deze regeling is begrotingstechnisch verwerkt over meerdere programma's. In realisatie zijn de uitgaven in programma 5A hoger uitgevallen vanwege onder andere een aanvullende opdracht. Hier tegenover staan lagere uitgaven binnen programma 6 en 7 voor hetzelfde onderdeel.
4 Stadsfeest: Deze activiteit vindt (mogelijk) plaats in 2024 waardoor het budget is overgeheveld via de reserve eenmalig.

Programma 5B - Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Terug naar navigatie - Programma 5B - Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N7.292 N486 N7.778 N7.792 N14
Baten V894 V17 V911 V788 N123
Saldo van baten en lasten N6.398 N469 N6.867 N7.004 N137
Mutaties reserves:
Reserve Water V369 N30 V339 V231 N108
Reserve eenmalige uitgaven N0 V84 V84 V84 N0
Totaal mutaties reserves V369 V54 V423 V315 N108
Resultaat N6.029 N415 N6.445 N6.689 N245
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Verkopen/verhuur gemeentelijke grond N35 N133 N168 N168
2 Speelplaatsen (sportzone Schollebos) N47 N47 N47
3 Bewatering en nieuwe aanplant (hogere lasten vanwege warmte en natheid) N44 N44 N44
4 Singelgemalen en baggeren V127 V127 N108 V19
5 Overige verschillen N15 V10 N5 N5
Totaal N14 N123 N137 N108 N245
Toelichting op de grootste verschillen
1 Verkopen/verhuur gemeentelijke grond: De opbrengst van verkopen van gemeentelijke grond is in 2023 lager dan begroot. Door klimaatverandering kijken wij kritisch naar het (definitief) vervreemden van gemeentegrond ten behoeve van tuinuitbreidingen. De totale jaarlijkse uitgifte van gemeentegrond is grillig en laat zich lastig voorspellen. Bij het opstellen van de begroting 2025 beoordelen we dit nader.
4 Singelgemalen en baggeren: Doordat er minder onderhoud nodig is geweest vanwege vervangingen van duikers en beschoeiingen is er een onderschrijding op de lasten. Tevens is er minder uitgegeven aan baggerwerkzaamheden. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de Reserve water.

Programma 6A - Sociale infrastructuur

Terug naar navigatie - Programma 6A - Sociale infrastructuur
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N18.655 N8.867 N27.523 N26.594 V929
Baten V3.544 V8.900 V12.443 V13.459 V1.016
Saldo van baten en lasten N15.111 V33 N15.080 N13.135 V1.945
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V35 N232 N197 N993 N795
Totaal mutaties reserves V35 N232 N197 N993 N795
Resultaat N15.076 N199 N15.277 N14.128 V1.150
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Ontvangen bijdrage Integraal Zorgakkoord V623 V623 V623
2 Onderwijszorgarrangementen V281 V281 V281
3 Opvang ontheemden Oekraïne V429 V485 V914 N660 V254
4 Toeslagenproblematiek V148 N148 N0 N0
5 Wijk Overleg Platforms V95 V95 N95 N0
6 Overige verschillen N24 V56 V32 N40 N8
Totaal V929 V1.016 V1.945 N795 V1.150
Toelichting op de grootste verschillen
1 Ontvangen bijdrage Integraal Zorgakkoord: Op basis van de regionale uitwerking van het Integraal Zorgakkoord door Rotterdam, Krimpen en Capelle in het regioplan ‘Samen zorgen voor morgen’ hebben wij middelen SPUK IZA voor 2023 aangevraagd bij de regionale regiehouder Rotterdam. Ten behoeve van 2023 heeft Capelle daarvoor middelen ontvangen ten behoeve van preventie, welzijn en zorg. In 2023 mogen we deze middelen nog inzetten voor de dekking van reeds in onze begroting geraamde uitgaven die passen binnen de doelstellingen van deze regeling SPUK IZA 2023. Deze inkomsten zijn incidenteel en zorgen voor een onderschrijding in de begroting. Deze baten zijn niet eerder in de NJN verwerkt, omdat het regioplan toen niet definitief was.
2 Onderwijszorgarrangementen: De uitvoering van het beleid voor deze arrangementen verloopt minder snel dan was gepland, waardoor er middelen zijn overgebleven. Deels betreft dit ook middelen die bij de jaarrekening 2022 waren doorgeschoven naar 2023, maar waarvoor geen kosten zijn gekomen in 2023.
3 Opvang ontheemden Oekraïne: De onderschrijding wordt verklaard door lagere lasten dan de ontvangen normvergoeding. Ook viel de exploitatievergoeding hoger uit dan begroot. Van dit voordeel is 660K via de reserve eenmalig doorgeschoven naar 2024 voor kosten die in 2024 gemaakt gaan worden. Daarnaast is besloten om de derde verdieping van de opvanglocatie in het Rivium om te bouwen voor de opvang van ontheemden. Voor de kosten wordt een aanvullende uitkering van het Rijk ontvangen. Aangezien het besluit tot verbouw van de 3e verdiepingen na de opstelling van de Najaarsnota 2023 is genomen is dit niet begroot.
4 Toeslagenproblematiek: De maatwerkvoorziening is lager uitgevallen dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. De aanvragen en de omvang daarvan zijn lastig in te schatten. Het betreft een open einde regeling, dat wil zeggen dat er geen budgetplafond tegenover staat. Tegenover de lagere uitgaven staan dan ook de lagere inkomsten vanuit het Rijk.
5 Wijk Overleg Platforms: De begroting voor de Wijk Overleg Platforms (WOP) is gebaseerd op een vast bedrag per inwoner. Dit budget wordt bij de VJN en NJN niet aangepast omdat de WOP's hier recht op hebben. Pas aan het einde van het boekjaar is bekend wat exact is besteed. Niet besteed budget in 2023 wordt voor maximaal 50% van het totale budget overgeheveld naar het volgende jaar via de reserve eenmalige uitgaven.

Programma 6B - Werk en inkomen (participatiewet)

Terug naar navigatie - Programma 6B - Werk en inkomen (participatiewet)
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N53.131 N6.108 N59.241 N58.438 V803
Baten V35.551 N1.846 V33.704 V33.944 V240
Saldo van baten en lasten N17.580 N7.954 N25.537 N24.494 V1.043
Mutaties reserves:
Algemene reserve N0 V1.809 V1.809 V795 N1.014
Reserve eenmalige uitgaven N0 N656 N656 N656 N0
Totaal mutaties reserves N0 V1.153 V1.153 V139 N1.014
Resultaat N17.580 N6.801 N24.384 N24.355 V29
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Uitgaven BUIG N706 N62 N768 N768
2 Besteding armoedebeleid en JSF/JCF IZA Spuk V309 V309 V309
3 Resultaat 2023 GR IJsselgemeenten - SoZa V233 V233 V233
4 BTW re-integratiegelden V164 V164 V164
5 Arbeidsparticipatie V142 V142 V142
6 Inburgering N94 N94 N94
7 Promen N93 N93 N93
8 Kwijtscheldingen V86 V86 V86
9 Kringloop V83 V83 V83
10 Armoedebeleid / Energietoeslag minima V949 V3 V952 N1.014 N62
11 Overige verschillen V31 N2 V29 V29
Totaal V803 V240 V1.043 N1.014 V29
Toelichting op de grootste verschillen
1 In de begroting 2023 is er een tekort op de uitgaven voor bijstandsuitkeringen, ondanks dat onze gemeente net als voorgaande jaren een substantieel overschot heeft op het BUIG-budget dat zij ontvangt van het Rijk. Het verwachte voordeel is lager door een stijging van 1% van de uitkeringsdossiers en een verhoging van het uitkeringsbedrag. Het gemiddelde bedrag per uitkering is gestegen door hogere bijstandsnormen als gevolg van de verhoging van het wettelijk minimumloon en de uitstroom van klanten met parttimebanen en een kleine aanvullende uitkering doordat zij meer uren werken.
2 Besteding armoedebeleid en JSF/JCF IZA Spuk: Er is in 2023 via de Gemeente Rotterdam de SPUK IZA ontvangen, deze is bestemd en ingezet om de gezondheid van jongeren geestelijke en lichamelijke te bevorderen.
3 Resultaat 2023 GR IJsselgemeenten - SoZa: De lagere lasten van het onderdeel SoZa worden vooral veroorzaakt door een saldo van lagere personeelskosten en hogere algemene kosten.
4 Btw teruggave re-integratiegelden: Op re-integratietrajecten kan de BTW volledig teruggevraagd worden. In de tussentijdse prognoses was hiermee geen rekening gehouden, dit levert een voordeel op in realisatie.
5 Arbeidsparticipatie: De lasten voor WIW dienstbetrekkingen waren in realisatie lager dan begroot. De WIW is een oude regeling waar al jaren alleen maar uitstroom op is, de begroting 2023 was nog niet volledig aangepast op het lager aantal gebruikers.
10 Armoedebeleid / Energietoeslag minima: In 2023 zijn de aanvragen Energietoeslag ingediend waarop de toekenning en uitbetalingen in 2024 plaats vinden

Programma 6C - Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)

Terug naar navigatie - Programma 6C - Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N19.710 N59 N19.769 N20.717 N948
Baten V476 V103 V579 V632 V53
Saldo van baten en lasten N19.234 V44 N19.190 N20.085 N895
Mutaties reserves:
Reserve schuldhulpverlening N0 V83 V83 V91 V8
Reserve eenmalige uitgaven N0 N89 N89 N89 N0
Totaal mutaties reserves N0 N6 N6 V2 V8
Resultaat N19.234 V38 N19.196 N20.083 N887
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Woon- en vervoersvoorzieningen N724 V2 N722 N722
2 Wmo-diensten N412 V41 N371 N371
3 Begeleiding V263 V263 V263
4 Dagbesteding N98 N98 N98
5 Overige verschillen V23 V10 V33 V8 V41
Totaal N948 V53 N895 V8 N887
Toelichting op de grootste verschillen
1 Woon- en vervoersvoorzieningen: De uitgaven zijn gestegen, voornamelijk als gevolg van prijsstijgingen bij de leveranciers en een groter aantal verstrekkingen vergeleken met 2022. Een aantal van deze verstrekkingen was niet bekend bij de najaarsnota. Zo zijn in het vierde kwartaal bijzondere woningaanpassingen (o.a. woonhuislift, douchebrandcard) van in totaliteit 100 verstrekt. Inzet van deze kostbare voorzieningen was noodzakelijk vanwege een complexe casus. De combinatie van deze factoren heeft geleid tot een toename van de totale uitgaven.
2 Wmo-diensten: verhoogde verzilvering. De stijging in uitgaven voor begeleiding en huishoudelijke ondersteuning komt door een verhoogde verzilvering van de verstrekkingen (2,5% hoger dan 2022), wat op zijn beurt voortkomt uit een afname van de wachtlijsten bij zorgaanbieders. Onze inwoners zijn eerder dan verwacht geholpen. Deze vermindering in wachtlijsten bij de zorgaanbieders op het gebied van begeleiding en huishoudelijke ondersteuning is tegen de verwachting in, omdat in algemene zin nog steeds sprake is van een landelijke arbeidsmarktkrapte binnen dit werkterrein. Het heeft geresulteerd in een toename van de uitgaven op dit terrein. De toename in verzilvering heeft met name plaatsgevonden in het 4e kwartaal, een ontwikkeling die niet werd voorzien in de najaarsnota.
3 Begeleiding: Er zijn in 2023 minder indicaties geweest voor individuele begeleiding en PGB aanvragen

Programma 6D - Jeugdzorg

Terug naar navigatie - Programma 6D - Jeugdzorg
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N23.742 N4.570 N28.312 N28.256 V56
Baten N0 N0 N0 V35 V35
Saldo van baten en lasten N23.742 N4.570 N28.312 N28.221 V91
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 N15 N15 V131 V146
Totaal mutaties reserves N0 N15 N15 V131 V146
Resultaat N23.742 N4.585 N28.327 N28.090 V237
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Transitorische (= overlopende) posten V202 V202 V202
2 SPUK IZA middelen voor Jeugd GGZ V35 V35 V35
3 GRJR N146 N146 V146 N0
Totaal V56 V35 V91 V146 V237
Toelichting op de grootste verschillen
1 Transitorische (= overlopende) posten: In de jaarrekening 2022 was rekening gehouden met een aantal posten voor het jaar 2022, waarvoor in 2023 nog een rekening zou komen. De benodigde middelen zijn toen overgeheveld naar 2023. Voor een deel van deze posten was het bedrag echter te hoog ingeschat. Dit leidt er toe dat de betreffende kosten lager uitvallen in 2023 en dat geeft een voordeel in de jaarrekening 2023.
2 SPUK IZA middelen voor Jeugd GGZ: Van de SPUK IZA middelen kan een bedrag van 35 worden benut als dekking voor Jeugd GGZ, dit vormt een niet begrote baat.
3 GRJR: Bij de NJN 2023 is voorgesteld om 164 over te hevelen naar 2024 (NJN 2023 6D.2) en beschikbaar te houden voor de finale uitwerking en implementatie van kostenbesparende maatregelen. Een groot gedeelte van deze middelen is in 2023 besteed, waardoor er minder wordt overgeheveld naar 2024.

Programma 7 - Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu

Terug naar navigatie - Programma 7 - Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N21.727 N375 N22.102 N21.030 V1.072
Baten V15.739 V394 V16.133 V15.017 N1.116
Saldo van baten en lasten N5.988 V19 N5.969 N6.013 N44
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 N417 N417 V83 V500
Totaal mutaties reserves N0 N417 N417 V83 V500
Resultaat N5.988 N398 N6.386 N5.930 V456
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Bedrijfsvoering N499 N20 N519 N519
2 Vrijval reserve eenmalig Energiearmoede N177 N0 N177 V500 V323
3 Verwerkingskosten op reiniging V247 V247 V247
4 Hogere baten Afval en Riool V194 V194 V194
5 Lagere onderzoekskosten riolering V101 V101 V101
6 Voorziening Riolering middelen derden V373 N324 V49 V49
7 Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden V247 N296 N49 N49
8 Uitv. geluidsanering wegverkeer V195 N195 N0 N0
9 SPUK GALA V133 N133 N0 N0
10 Energiearmoede - SPUK C55 V573 N573 N0 N0
11 Overige verschillen V126 N16 V110 V110
Totaal V1.072 N1.116 N44 V500 V456
Toelichting op de grootste verschillen
1 Bedrijfsvoering: Aan de taakvelden riool en afval zijn meer kosten van bedrijfsvoering toegerekend dan waar in de begroting rekening mee werd gehouden. Met name op personeelskosten is een tegenvaller zichtbaar door (duurdere) inzet van inhuur en omdat in de prognoses ten onrechte niet voldoende rekening werd gehouden met diverse looncomponenten, waaronder de premie voor het arbeidsongeschiktheidsfonds. Hierdoor ontstond ten onrechte een te positief beeld op de salarislasten wat heeft geleid tot een nadeel in de realisatie. Het nadeel op de bedrijfsvoering voor de taakvelden riool en afval gaat mee in de berekening van het jaarresultaat op riool en afval hoeveel over 2023 onttrokken uit of gedoteerd dient te worden aan de Voorziening riool en de Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden.
2 Vrijval reserve eenmalig Energiearmoede: In 2022 werden de lasten voor energiearmoede via de reserve eenmalig overgeheveld naar 2023. Bij de Najaarsnota 2023 zijn deze opnieuw doorgeschoven naar 2024. Aangezien deze werkwijze onjuist is omdat de lasten subsidiabel zijn onder SPUK C55 (Aanpak Energiearmoede), vallen de middelen die oorspronkelijk bedoeld waren voor 2022 nu eenmalig vrij. Er wordt niets doorgeschoven naar 2024. De niet-gebruikte subsidiemiddelen (verschil #10) worden via een saldo neutraal voorstel in de Voorjaarsnota 2024 weer toegevoegd aan de begroting.
3 Verwerkingskosten op reiniging: Lagere lasten voor reiniging doordat er minder afval is aangeboden en de verwerkingstarieven lager zijn uitgevallen als gevolg van hogere verkoopprijzen van energie bij de afvalverwerker.
4 Hogere baten Afval en Riool: De baten voor riool- en afvalstoffenheffing vielen in realisatie ruim 1% hoger uit dan begroot (resp. V 69 en V 125). De mee- en tegenvallers op de taakvelden riolering en afval worden overigens geëgaliseerd via de voorzieningen derdengelden Riolering en Afvalstoffenheffing.
5 Lagere onderzoekskosten riolering: Door bezettingsproblemen is er minder onderzoek uitgevoerd.
6 Voorziening Riolering middelen derden: Mee- en tegenvallers op het taakveld riolering worden geëgaliseerd via de voorziening derdengelden Riolering. Begrotingstechnisch werd zowel gedoteerd als onttrokken aan deze voorziening. In realisatie is het saldo van de mee- en tegenvallers onttrokken. Ten opzichte van de begroting verklaart dit de afwijking in lasten en baten.
7 Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden: Mee- en tegenvallers op het taakveld afval worden geëgaliseerd via de voorziening derdengelden Afvalstoffenheffing. Begrotingstechnisch werd zowel gedoteerd als onttrokken aan deze voorziening. In realisatie is het saldo van de mee- en tegenvallers gedoteerd. Ten opzichte van de begroting verklaart dit de afwijking in lasten en baten.
8 Uitv. geluidsanering wegverkeer: De werkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2024 (en verder). Voor de uitvoering hebben wij reeds subsidie ontvangen, deze middelen schuiven ook door.
9 SPUK GALA: Lagere uitgaven op het onderdeel Brede Regeling Combinatiefuncties. Hier staan hogere uitgaven op programma 5A tegenover voor hetzelfde onderdeel.
10 Energiearmoede - SPUK C55: Voor de aanpak van energiearmoede hebben we vanuit het Ministerie van BZK middelen ontvangen om energiearmoede tegen te gaan met energiebesparende maatregelen. Een deel van de middelen die begroot waren om in 2023 uit te geven zijn nog niet besteed. Deze middelen worden doorgeschoven naar 2024 en via de VJN 2024 toegevoegd aan de jaarschijf 2024 (saldo neutraal N/V).

Programma 8 - Stadsontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 8 - Stadsontwikkeling
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N36.003 V18.397 N17.606 N17.682 N76
Baten V32.463 N16.804 V15.659 V12.582 N3.077
Saldo van baten en lasten N3.540 V1.593 N1.947 N5.100 N3.153
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V69 N1.679 N1.610 N1.639 N29
Totaal mutaties reserves V69 N1.679 N1.610 N1.639 N29
Resultaat N3.471 N86 N3.557 N6.739 N3.182
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Grondexploitaties N459 N2.447 N2.906 N2.906
2 Rivium district V413 N493 N80 N80
3 Hogere lasten omgevingswet N241 N241 V241 N0
4 Faciliterende projecten V44 N44 N0 N0
5 Voorbereidingsbudget V88 N88 N0 N0
6 Q team Rivium V103 V103 N103 N0
7 Hoven II V115 V115 N115 N0
8 Overige verschillen N139 N5 N144 N52 N196
Totaal N76 N3.077 N3.153 N29 N3.182
Toelichting op de grootste verschillen
1 Grondexploitaties: Naast diverse (technische) mutaties tussen exploitatie en balans (V 571/N 572) zijn er met name twee posten die de afwijking verklaren. Vanwege nieuwe fasering zijn (tussentijdse) winstnemingen naar achteren geschoven (N 1.875). Daarnaast is de voorziening verliesgevende complexen verhoogd (N 1.030). Deze mutaties resulteren in een incidenteel nadeel voor 2023. In de geheime bijlage Actualisatie Grondexploitaties bij de Capelle bouwt aan de stad monitor 2024 beschrijven wij de voornaamste ontwikkelingen. Voor verdere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf grondbeleid en de toelichting op de balans.
2 Rivium district: Een deel van de begrote voorfinanciering is door vertraging in het project in 2023 niet gebruikt. Bij de VJN 2024 zal de resterende ruimte tot de € 4,5 mln. maximale voorfinanciering worden toegevoegd aan Jaarschijf 2024. Daarnaast zijn er ook kosten gemaakt (N 80) die niet op de coalitie van ontwikkelaars verhaald kunnen worden.
3 Hogere lasten omgevingswet: We bereiden ons voor op de Omgevingswet, tegenover de hogere lasten voor omgevingswet staat een hogere onttrekking aan de reserve eenmalige uitgaven.
6 Q team Rivium: De onderbesteding van het Q-team Rivium komt voort uit de wijziging die in de aanpak van het Rivium District heeft plaatsgevonden. Het eerst opstellen van een Omgevingsplan en daarna pas met plannen komen is een andere werkwijze dan eerder voorgestaan. Tegenover de lagere lasten staat een lagere onttrekking aan de reserve eenmalige uitgaven (saldo neutraal N/V).
7 Hoven II: In de business case voor de tweede fase van de Hoven is een incidenteel budget opgenomen voor een bijdrage aan het gereed maken van het woongebied. Deze werkzaamheden zijn in 2023 aangevangen, het merendeel van de openbare ruimte zal naar verwachting in 2024 worden opgeleverd, het restantbudget wordt overgeheveld naar 2024 via de reserve eenmalige uitgaven.

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten

Onderstaand overzicht geeft die posten aan die het jaarrekeningresultaat incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig doel hebben. De grijze cellen zijn mutaties in de reserves.

Prog Omschrijving Lasten Baten Toelichting
Programma 0
0 0.2 Opleidingsplan burgerzaken via reserve eenmalig (NJN22 0.16) N67 V60
0.4 Implementatie Proactis via reserve eenmalig (NJN23 0.13) N198 V198 Door de processen contractmanagement en bestellingen-verplichtingen te verbeteren met het project Implementatie ProActis ontstaat kwalitatief betere vastlegging die data-analyses mogelijk maakt. Dit project wordt naar verwachting in 2024 afgerond, het projectbudget wordt doorgeschoven naar 2024.
0.4 Social Return via reserve eenmalig (VJN23 0.6) N49 V49
0.4 Camerasysteem, waardegericht werken, digitalisering (NJN22 0.16, VJN22 0.21) N81 V81
0.4 Onderzoek gemeentewerf N35
0.7 Energietoeslag minima via Algemene uitkering (NJN22 6B.7 / VJN23 0.4 / NJN23 6B.8) V4.700 Incidenteel zijn middelen beschikbaar gesteld voor het verstrekken van een eenmalige energietoeslag van € 800,- aan huishoudens met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum.
0.8 Denk- en Doe Mee fonds via reserve Denk en Doe mee (NJN23 0.6) N376 V376 In 2018 is een fonds gevormd waarmee initiatieven van Capellenaren (bewoners, ondernemers en organisaties) voor verbetering van het woon- en werkklimaat in Capelle aan den IJssel worden ondersteund. Deze incidentele uitgaven worden gedekt vanuit de reserve Denk & Doe mee! Fonds.
Totaal N806 V5.464
Waarvan reservemutaties N233 V566
Programma 1
1 1.1 Taxatie verzekering Slotlaan via reserve eenmalig (VJN22 0.17) N4 V4
1.2 Subsidie RIO en IPTA N280 V280 De Subsidie Re-integratie Officier (RIO) richt zich op inwoners die vanwege een High Impact Crime (HIC)-feit in aanraking zijn gekomen met justitie. De aanpak bestaat uit het zo snel mogelijk contact maken met de doelgroep en het aanpakken van knelpunten die een terugkeer in de maatschappij bemoeilijken, en zo voorkomen dat ex-gedetineerden opnieuw de criminaliteit ingaan. Met Integrale Persoonsgerichte Toedeling naar Arbeid (IPTA) voorkomen wij dat jongeren (verder) afglijden in criminaliteit.
1.2 Impuls weerbaar bestuur via reserve eenmalig (NJN22 1.3) N94 V55
Totaal N378 V339
Waarvan reservemutaties N0 V59
Programma 2
2 2.1 Nieuwe mobiliteit via reserve eenmalig (VJN23 0.6) N56 V56
2.1 Voorbereidingsbudget MIRT Mobiliteit via reserve eenmalig (VJN23 2.4) N164 V169 Voor voorbereidingen van de lange termijn maatregelen vanuit het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) Verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam is een incidenteel budget beschikbaar gesteld. Dekking vindt plaats vanuit de reserve eenmalige uitgaven.
2.1 Verkeersveiligheid via reserve eenmalig (VJN23 0.6) N52 V52
2.1 Verkeerseducatie (BG21 2.1) N34 V40
2.1 KTA Capelseplein (VJN21 2.3) N115 V115 De binnenste linksaffer op de zuidelijke tak van het Capelseplein wordt verlengd om de doorstroming vanaf de Algerabrug richting Rotterdam te bevorderen. Het verbreden van het kunstwerk Algeraweg – Schönberglaan biedt een mogelijkheid om deze ruimte te creëren. Ter hoogte van het kunstwerk komt naast de autostrook een fietspad of een aparte fietsbrug. Hierdoor hoeft het fietsverkeer van en naar Alexander het gemotoriseerde verkeer op de Schönberglaan niet meer te kruisen. Hiervoor is incidenteel projectbudget beschikbaar gesteld. Dekking vindt plaats vanuit de reserve eenmalige uitgaven.
2.1 KTA + i-VRI's (VJN21 2.3) N32 V30
2.1 Verkeersbeleid - Meten is weten (VJN21 2.5) N56 V50
2.1 Corona actieplan via reserve eenmalig (NJN22 0.1) V15
2.1 Verkeersstudie Kralingseweg (VJN23 2.5, NJN23 2.6) N75 V75
2.1 Fietsbeleid (VJN21 2.4) N105 V70
2.1 Werkgevers- en bewonersaanpak (BG21 2.1) N6 V6
2.1 Wegcategorisering weg en fiets (BG22 2.1) N22 V70
2.1 Landelijk Capelle via reserve eenmalig (NJN23 8.8) N377 V377 In het uitvoeringsprogramma van de gebiedsvisie Landelijk Capelle zijn 20 uitvoeringsprojecten benoemd. Een deel van de projecten staat inmiddels op eigen benen zoals Capelseweg/Bermweg en IJsselpark. In het programma zitten ook onderdelen die eerder zijn blijven liggen in afwachting van de visie Schollebos en programma Buitenruimte. Deze incidentele middelen zijn toegevoegd aan de reserve eenmalig en worden in 2023 en 2024 opgepakt.
2.1 Vervoersknooppunt (BG23 2.5) N94
2.1 MIRT Kwart. Algera (VJN23.2.4) N58
Totaal N1.246 V1.125
Waarvan reservemutaties N604 V673
Programma 3
3 3.1 Programma Economie via reserve eenmalig (NJN21 3.4 / NJN22 3.1) N23 V30
3.1 Lokaal (BG23 3.2) N40
3.2 Hoofdweg vak A via reserve eenmalig (NJN16 5.4.2 / NJN18 3.4.1 / NJN22 3.1) N180 V180 In het Hoofdweggebied werken we al langere tijd samen om de ontsluiting en daarmee de verkeersveiligheid binnen vak A te verbeteren. Er zijn inmiddels concrete plannen met een ontwikkelaar om een verbinding te realiseren. Het incidentele projectbudget is via de reserve eenmalig overgeheveld naar 2023 en 2024.
3.2 Gebiedsinrichtingsplan bedrijventerrein Capelle-west (BG23 3.1) N250 Voor het maken van een gebiedsinrichtingsplan bedrijventerrein Capelle West en het instellen van een voorterreinen- en voorgevelfonds zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld.
3.3 BIZ Capelle-West via reserve eenmalig (VJN18 3.4.4 / VJN21 3.2 / NJN22 3.1) N35 V45
3.3 Projectplan BIZ deel via reserve eenmalig (BG21 3.1 - VJN23 0.6) N135 V135 De gemeente levert een incidentele bijdrage aan het projectplan BIZ, waarin de ambitie is opgenomen het gebied nieuw elan te geven. Het incidentele projectbudget is via de reserve eenmalig overgeheveld naar 2023 en wordt daar nu aan onttrokken ter dekking van de uitgaven.
Totaal N663 V390
Waarvan reservemutaties N290 V390
Programma 4
4 4.2 Verhuiskosten Comenius College (VJN22 4.2) via reserve eenmalig N150 De gemeente investeert fors in goede huisvesting van scholen, dit in vervolg op de vaststelling van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (SHO). Hieruit vloeit voort dat diverse scholen zullen verhuizen en de lasten van voor deze verhuizingen worden door de gemeente gedragen. In 2026 zijn de verhuiskosten van de scholen aan de Florabuurt te verwachten De verhuiskosten worden gedekt vanuit de reserve eenmalig, in 2023 heeft de dotatie plaats gevonden.
4.2 Onderzoeksopdracht onderwijs via reserve eenmalig (NJN22 4.1) N25 V25
4.2 Taxatie Berliozstraat etc via reserve eenmalig (VJN23 0.6) V12
Totaal N175 V37
Waarvan reservemutaties N150 V37
Programma 5A
5A 5.2 Taxatie Lijstersingel 20 via reserve eenmalig (VJN21 0.5 / VJN23 0.6) V6
5.3 Stadsfeest (BG23 5A.3) N85 De wens is om te komen tot een jaarlijks Stadsfeest aan den IJssel. De gewenste vorm en (financiële) haalbaarheid wordt onderzocht. Om in de tussentijd de Capellenaren wel een stadsfeest te bieden, worden de mogelijkheden voor wederom een SMAACK XL verkend. Voor het onderzoek en SMAACK XL zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld.
5.3 Overheveling budget IJsbaan via reserve eenmalig (NJN22 5A.5) V147 In november 2021 is het 'Actieplan Corona: Samen Sterker' vastgesteld. Eén van de actiepunten was het onderzoeken van de mogelijkheden om een tijdelijke ijsbaan te organiseren in december 2022. Dat was vanwege de werkzaamheden op het Stadsplein niet mogelijk, de incidentele middelen zijn via de reserve eenmalig overgeheveld naar 2023.
Totaal N85 V153
Waarvan reservemutaties N85 V153
Programma 5B
5B 5.7 Hogere lasten ontwatering met dekking reserve water (NJN23 5B.3) N231 V231 Op basis van het definitieve baggerplan van HHSK is in 2023 gestart met het baggeren van de Capelse watergangen. De volgende baggercyclus zal zich over enkele jaren weer voordoen. Vooralsnog wordt 2027, 2028 en 2031 als uitgangspunt genomen. De incidenteel (hogere) uitgaven in deze jaren van uitvoering worden gedekt vanuit de Reserve Water.
5.7 Verkopen gemeentelijke grond V139 Verkoopopbrengst gemeentelijke gronden, het betreft met name snippergroen.
5.7 Actieplan corona; Herdenkingslaantje (NJN22 0.1) N45 V84
Totaal N276 V454
Waarvan reservemutaties V315
Programma 6A
6A 6.1 Jongerenwerk Veilige Scholen (BG21 6A.8 - NJN21 6A.7) N35 V35
6.1 Actieplan corona; Ontmoetingsactiviteiten via reserve eenmalig (NJN22 0.1) N4 V67
6.1 Verlengen pilot toezichthouder WMO/Jeugd via reserve eenmalig (NJN21 6A.5 / VJN23 0.6) N50 V50
6.1 POK middelen via reserve eenmalig (VJN22 6A.1 / VJN23 0.6) N356 V68 In reactie op het rapport Ongekend onrecht van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) heeft het kabinet tot en met 2027 € 150 miljoen per jaar beschikbaar gesteld voor het verbeteren van dienstverlening van gemeenten voor alle mensen. De middelen worden herverdeeld via het gemeentefonds. Voor robuust rechtssysteem, versterking ondersteuning wijkteams en impuls integraal werken/systeem leren zijn middelen beschikbaar gesteld. Niet bestede middelen worden via de reserve eenmalig beschikbaar gesteld in het volgende jaar.
N68
6.1 Kinderlab Oostgaarde (BG23 6A.5) N200 Voor het (openen van een) KinderLab in 2024 in Oostgaarde is via de reserve eenmalig incidenteel budget beschikbaar gesteld.
6.1 WOP's via reserve eenmalig (JRRK21 / VJN23 0.6) N95 V99
6.1 Opvang Asielzoekers N97 V97
6.1 Opvang vluchtelingen Oekraïne (BG23 6A.1) N7.469 V8.129 Ook in 2023 is sprake van opvang van vluchtelingen Oekraïne. Het uitgangspunt van het kabinet is dat van rijkswege de kosten die gemaakt zullen worden door de gemeenten integraal vergoed worden.
N660
Totaal N9.034 V8.545
Waarvan reservemutaties N1.408 V416
Programma 6B
6B 6.3 Energietoeslag minima via Algemene uitkering en algemene reserve (NJN22 6B.7 / VJN23 0.4 / NJN23 6B.8) N5.056 V795 Incidenteel zijn middelen beschikbaar gesteld voor het verstrekken van een eenmalige energietoeslag van € 800,- aan huishoudens met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum.
6.3 Actieplan Energiearmoede via reserve eenmalig (NJN21 / VJN23 0.6) V413 Voor de uitvoering van het Actieplan Energiearmoede zijn voor 2023 middelen beschikbaar gesteld via de reserve eenmalig.
6.3 Overheveling incidenteel budget brede schuldenaanpak via reserve eenmalig (NJN22 6B.8) N84 V84
6.3 Jeugdfonds Sport & Cultuur 2022 via reserve eenmalig (NJN22 6B.9, VJN23 6B.4) N100 V100 Bij de Najaarsnota 2022 is budget via de reserve eenmalig overgeheveld van 2022 naar 2023 voor extra sport- en cultuuractiviteiten in de buurt voor kinderen en jongeren uit huishoudens met een laag inkomen.
N40
6.3 Budget armoedebeleid (NJN23 6B.6) N287 Voor de aanpak van armoede is via de Algemene uitkering budget beschikbaar gesteld. De lasten zijn hiervoor incidenteel bijgesteld. Een gedeelte van de middelen zijn middels de reserve eenmalig overgeheveld naar 2024 en 2025.
6.3 Bestaanszekerheid (VJN23/raadsbesluit 1041421) N941 Het aantal aanmeldingen en hulptrajecten voor financiële problematiek bij Stichting Welzijn Capelle laten voor 2023 een forse toename zien. Daarom wordt inzet van budgetcoaches in 2024 en 2025 incidenteel voortgezet. In 2023 worden hiervoor middelen beschikbaar gesteld door een toevoeging aan de reserve eenmalig.
6.5 Stichting Capelle Werkt (afwikkeling liquidatie SCW) via reserve eenmalig (NJN21 6B.5 / VJN23 0.6 N15 V15
Totaal N6.523 V1.407
Waarvan reservemutaties N1.268 V1.407
Programma 6C
6C 6.6 Onderzoeksopdracht Wmo via reserve eenmalige uitgaven (NJN22 6C.3) N85 V85 Bureau Berenschot heeft een onderzoek gedaan naar de kostenbeheersing van de Wmo. Berenschot heeft hiervoor concrete maatregelen met besparingen voorgesteld. In 2023 is gestart met het uitvoeren van de maatregelen, dit wordt in 2024 voortgezet. Budget hiervoor wordt via de reserve eenmalige uitgaven overgeheveld naar 2024.
6.71D N110
6.71 D Dotaties/onttrekkingen reserve sociaal noodfonds N14 V8
6.71 D Bestaanszekerheid reserve noodfonds Capelle (VJN23 6B) N97 V97
6.81 B DUVO middelen via reserve eenmalige uitgaven (NJN23 6C) N64
Totaal N370 V190
Waarvan reservemutaties N188 V190
Programma 6D
6D 6.72B Onderzoeksopdracht Jeugd via reserve eenmalig (VJN23 0.6) V110 Een van de onderzoeksopdrachten betreft Jeugdhulp. Budget dat hiervoor beschikbaar is gesteld, is via de reserve eenmalig overgeheveld naar 2023.
6.72B Project Taakstelling GRJR N18 De realisatie van de kostenbesparende maatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd vereist een lokale projectmatige aanpak. Via de reserve eenmalig is incidenteel budget overgeheveld naar 2024 voor de finale uitwerking en implementatie van de kostenbesparende maatregelen.
6.82A Decentralisatie uitkering vrouwenopvang (NJN22 6D.1) via reserve eenmalig N39 V39
Totaal N57 V149
Waarvan reservemutaties N18 V149
Programma 7
7 7.1 Actieplan corona; Bewegen stimuleren via reserve eenmalig (NJN21 0.17, NJN22 0.1) N24 V24
7.1 Overheveling budget seksuele gezondheid jongeren via reserve eenmalig (VJN22 0.17 / NJN22 .1) N50 V50
7.1 AED's via reserve eenmalig (VJN23 0.6) N16 V16
7.1 Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren (BG22 7.2 ) N30
7.2 Taxatie Spoorlaan 18 via reserve eenmalig (VJN22 0.17 en VJN23 0.6) V4
7.4 Overhevelen budget Bodemkwaliteitsplan via reserve eenmalig (NJN22 7.2, VJN23 0.6) N19 V19
7.4 Duurzaamheid Voorbereiden aanvraag Nationaal Isolatieprogramma (VJN23 7.2) N190 V190 Voor het voorbereiden van aanvragen voor het Nationaal Isolatieprogramma is subsidie ontvangen en incidenteel besteed in 2023. binnen programma 7.
Totaal N329 V303
Waarvan reservemutaties N30 V113
Programma 8
8 8.1 Eenmalige budgetten Omgevingswet / Omgevingsvisie (BG21 8.1), deels dekking via reserve eenmalige uitgaven N1.209 V428 Sinds eind 2016 bereiden we ons voor op de Omgevingswet. Voor voorbereiding en transitie (implementatiekosten) zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld.
8.1 Omgevingswet/omgevingsvisie (NJN23 8.6) N59 Het incidentele budget voor de invoering van de Omgevingswet en opstellen van de Omgevingsagenda is in 2023 niet volledig benut en via de reserve eenmalige uitgaven overgeheveld naar 2024.
8.1 Hoofdweg Vak A Middellange termijn N150 In het Hoofdweggebied werken we al langere tijd samen om de ontsluiting en daarmee de verkeersveiligheid binnen vak A te verbeteren. Er zijn inmiddels concrete plannen met een ontwikkelaar om een verbinding te realiseren. Het incidentele projectbudget is
8.1 Capelseweg/Bermweg inclusief plandeel B6 (VJN23 8.6) N150 Bij het project Capelseweg/Bermweg inclusief plandeel B6 is is het noodzakelijk om bestaande ondernemingen in het plangebied te verplaatsen. Er is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de plankosten.
8.1 Capelle Barbizon (VJN23 8.3) N274 V124 Het Capelle Office Park kamp met leegstand en teloorgang. Onderdeel van de gebiedsaanpak is de ontsluiting. Voor het onderzoek naar en de realisatie van de verkeersmaatregelen is een incidenteel projectbudget beschikbaar gesteld.
8.1 Faciliterende projecten locatieontwikkeling N467 V467 Faciliterend grondbeleid houdt in dat de gemeente het particulieren mogelijk maakt grond te exploiteren. Gemeentelijke kosten verbonden aan de desbetreffende grondexploitatie kan zij op de particuliere exploitant verhalen. De gemeente koopt dus zelf geen grond aan. Diverse projecten zijn faciliterend, de kosten worden hierbij verhaald op derden.
8.2 Winstnemingen grondexploitaties (VJN23 8.8) V832 Een groot deel van de incidentele baten en lasten heeft betrekking op projecten binnen het grondbedrijf. De opbrengsten (winstnemingen) komen ten gunste van het incidentele saldo. Voor verliesgevende complexen wordt een voorziening gevormd.
Mutatie verliesgevende complexen (VJN23 8.8) N1.030
Actualisatie grondexploitaties (VJN23 8.8) N1.848 V6.028
Balansmutaties (VJN23 8.8) N5.415 V1.235
8.3 Gebiedsvisie Centraal Capelle 2.0 (NJN23 8.6) N125 Het incidentele projectbudget voor de ontwikkeling van een ruimtelijk kader voor het stadshart is in 2023 niet volledig benut en wordt overgeheveld via de reserve eenmalige uitgaven naar 2024.
8.3 Kanaalweg-West incl. Park Oeverrijk (VJN23 8.5) N125 Het incidentele projectbudget voor de uitvoering van een ruimtelijke verkenning en de ontwikkeling van een ruimtelijk kader voor de Kanaalweg en Park Oeverrijk is in 2023 niet volledig aangewend en wordt via de reserve eenmalige uitgaven overgeheveld naar 2024.
8.3 Doorschuiven budget Centrum via reserve eenmalig (VJN23 8.1) N250 V250 Voor de ontwikkeling van het Centrum is een incidenteel projectbudget beschikbaar gesteld. We zitten in de fase van definitief ontwerp, zoals aangegeven in de VJN 2023 is dit jaar gestart met de uitvoering hiervan.
8.3 De Hoven II fase 2 (VJN21 8.4 en NJN22 8.1) N40 V40 In de business case voor de tweede fase van de Hoven is een incidenteel budget opgenomen voor een bijdrage aan het gereed maken van het woongebied. Deze werkzaamheden zijn in 2023 aangevangen, het merendeel van de openbare ruimte zal naar verwachting in 2024 worden opgeleverd.
8.3 De Hoven II N1.927
8.3 Landelijk Capelle via reserve eenmalig (VJN22 0.17, VJN23 0.6, NJN23 8.8) N44 V44
8.3 Gebiedsaanpak Capelseweg via reserve eenmalig (VJN22 0.17) N69 V69
8.3 Budget Q-team Rivium via reserve eenmalig (NJN20 8.4 en NJN22 8.1) N47 V47
8.3 Wet Kwaliteitsborging bouw via reserve eenmalig (NJN22 8.10) N70 V70
8.3 Kinderboerderij (NJN23.8.6) N52
Totaal N13.351 V9.634
Waarvan reservemutaties N2.588 V948
Totaal incidentele lasten en baten N33.293 V28.190
Incidenteel resultaat N5.103
Resultaat JS 2023 N4.652
Structureel resultaat V451

Structurele mutaties reserves

Terug naar navigatie - Structurele mutaties reserves

Mutaties in reserves worden in eerste instantie gezien als incidentele mutaties, tenzij het gaat om reserves die dienen ter dekking van structurele lasten, bijvoorbeeld dekkingsreserves ter dekking van kapitaallasten en onttrekkingen uit een bestemmingsreserve gedurende minimaal 3 jaar met het doel het dekken van structurele lasten. Dit is niet van toepassing in deze jaarstukken.

Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsrechtmatigheid wil zeggen dat er op programmaniveau geen kostenoverschrijding is. Overschrijdingen op programmaniveau zijn altijd onrechtmatig, maar in een aantal gevallen hoeven ze niet te worden meegewogen in het accountantsoordeel. Toetsing hiervan heeft plaatsgevonden aan de hand van de financiële verordening Capelle aan den IJssel 2023.

In de rechtmatigheidsverantwoording hoeft niet te worden toegelicht als:

  1. De kostenoverschrijding geheel of grotendeels wordt gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.
  2. De kostenoverschrijding een open einde (subsidie)regelingen betreft. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding.
  3. De kostenoverschrijding geconstateerd wordt na het verantwoordingsjaar betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen.
  4. De kostenoverschrijding op het (deel)programma kleiner is dan de rapportagegrens van € 100.000 en € 25.000 bij investeringskredieten (verordening art. 5 lid 7).
  5. De kostenoverschrijding past binnen het door de gemeenteraad geaccordeerde beleid. Het gaat dan om:
    • Faillissement debiteur/vorderingen die niet meer geïnd kunnen worden;
    • Wijzigingen landelijke wet- en regelgeving met financiële consequenties;
    • Aanpassingen algemene uitkering gemeentefonds;
    • Uitgaven van gemeenschappelijke regelingen/verbonden partijen;
    • Renteontwikkelingen;
    • Noodzakelijke afwaardering onroerend goed door marktomstandigheden;
    • Uitgaven die naar hun aard onvoorzien, onvermijdbaar en onuitstelbaar zijn.
  6. De batenonderschrijding geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde lagere kosten ten laste van bijvoorbeeld subsidie.
  7. De in sub 2, 3, 4, en 5 genoemde voorwaarden voor het niet toelichten van de kostenoverschrijding zijn ook van toepassing wanneer het een batenonderschrijding betreft.

Toelichting op overschrijding programma's

Terug naar navigatie - Toelichting op overschrijding programma's

Uit het overzicht van baten en lasten valt op te maken dat bij enkele programma's de lasten hoger zijn dan begroot en de baten lager. Hieronder geven wij een korte toelichting. In de toelichting is soms een hoger bedrag genoemd dan de totale afwijking op de onrechtmatigheid die meetelt voor het oordeel. Dit komt omdat er dan sprake is van (kleine) voordelen binnen het programma op de lasten.

Begrotingsafwijking Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel Motivering van de conclusie
0. Bestuur en ondersteuning N1.632 Bedrijfsvoering: In realisatie blijkt dat meer is besteed aan Bedrijfsvoering. Met name op personeelskosten is een tegenvaller zichtbaar omdat in de prognoses ten onrechte niet voldoende rekening werd gehouden met diverse looncomponenten, waaronder de premie voor het arbeidsongeschiktheidsfonds (N 1.894). Hierdoor ontstond tussentijds een te positief beeld op de salarislasten.
1. Integrale veiligheid en openbare orde N605 Een subsidie voor Jeugd (High Impact Crime) en een subsidie voor Re-integratie is niet ontvangen in 2023 maar doorgeschoven naar 2024. Hier staat een onderschrijding op de lasten tegenover, omdat de (subsidiabele) uitgaven ook niet zijn gemaakt, maar eveneens doorschuiven.
4. Onderwijs N231 N151 Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel: Op Onderwijsachterstandenbeleid zijn (subsidiabele) uitgaven gerealiseerd, waardoor ook minder inkomsten zijn ontvangen (N 359). Onrechtmatig, maar telt mee voor het oordeel: Op leerlingenvervoer is een kostenstijging niet voorzien in de begroting. Aan onderwijshuisvesting is meer onderhoud uitgevoerd dan begroot en vielen de aanslagen gemeentelijke belastingen hoger uit door stijgende WOZ-waarden en verzekeringspremies. Dit was eveneens niet voorzien in de begroting.
5a. Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur) N54 Binnen dit programma zijn hogere lasten gerealiseerd, waar inkomsten vanuit een specifieke uitkering tegenover staan. De overschrijding valt daarnaast binnen de rapportagegrens.
5b. Openbaar groen en (openlucht) recreatie N123 N14 Verkopen/verhuur gemeentelijke grond is de gerealiseerde opbrengst van verkopen van gemeentelijke grond lager dan begroot. Waar wij voorheen sneller akkoord gingen met het verkopen/verhuren van gronden kiezen wij er nu eerder voor gronden te behouden en bewoners niet tegemoet te komen in hun wens tot uitbreiding van de tuin. Een andere oorzaak is dat er gemiddeld ééns per jaar wel een grote verkoop tussen zit, die hebben wij afgelopen jaar niet gehad (per saldo N 123). Het nadeel van N 14 betreft diverse overige mutaties, per saldo.
6c. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) N948 Hogere uitgaven aan Woon- en vervoersvoorzieningen (prijsstijgingen en meer verstrekkingen) en Wmo-diensten (verhoogde verzilvering). De begroting is hierop niet aangepast. De uitvoering van de Wmo is een openeinderegeling waardoor een financiële regeling geen budgettair plafond wordt toegekend.
7. Volksgezondheid en milieu N1.116 Energiearmoede - SPUK C55: Voor de aanpak van energiearmoede hebben we vanuit het Ministerie van BZK middelen ontvangen om energiearmoede tegen te gaan, een deel van de middelen die begroot waren om in 2023 uit te geven zijn nog niet besteed (N 573). SPUK GALA: Tegenover de lagere inkomsten staan lagere (subsidiabele) uitgaven op het onderdeel Brede Regeling Combinatiefuncties.
8. Stadsontwikkeling N3.077 N76 Grondexploitaties: Vanwege nieuwe fasering zijn (tussentijdse) winstnemingen naar achteren geschoven. Ook is een subsidie-inkomst doorgeschoven naar 2024. Deze mutaties resulteren in een incidenteel nadeel voor 2023 van N 2.906. Rivium district: Een deel van de begrote voorfinanciering is door vertraging in het project in 2023 niet gebruikt. Tegenover dit nadeel op de inkomsten staan lagere uitgaven. De overschrijding op de lasten (N 76) telt wel mee voor het oordeel.
Totale begrotingsafwijking N6.154 N1.873

Toelichting op overschrijding kredieten

Terug naar navigatie - Toelichting op overschrijding kredieten

Naast de begrotingsrechtmatigheid bij de programma’s moeten wij ook de investeringen beoordelen op rechtmatigheid. De rechtmatigheid wordt getoetst op basis van de uitgaven tot en met 31 december 2023, toekomstige uitgaven worden niet meegenomen. Mochten toekomstige uitgaven leiden tot een overschrijding dan rapporteren wij hierover in begrotingsjaar 2024 en verder.

Afwijking investeringskrediet Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel Motivering van de conclusie
Speelplaatsen 2021 N89 Onvoorziene vervanging van een geluidsoverlast gevend hekwerk bij een voetbalkooi heeft geleid tot een overschrijding op de kredieten speelplaatsen 2021

Toelichting op inkooponrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Toelichting op inkooponrechtmatigheid

Met betrekking tot aanbestedingen zijn onrechtmatigheden vastgesteld voor een bedrag van 3.971. Onderstaande tabel bevat een gedetailleerd overzicht.

Alle inkooponrechtmatigheden hebben betrekking op het proces van aanbesteden.  De onrechtmatigheid inzake de opvang van Oekraïners werd veroorzaakt doordat het proces van opvang gedurende het eerste jaar spoedeisend was en veelvuldig wijzigde qua omvang. Hierdoor was het niet mogelijk een goede aanbesteding op de markt te plaatsen. In 2023 zijn de inhuurcontracten rechtmatig omgezet en zijn de servicediensten die onder de huurovereenkomst vielen Europees aanbesteed  of op een andere wijze rechtmatig ingevuld.

De onrechtmatigheid voor de inhuur van een architect is tot stand gekomen omdat een vervolgopdracht noodzakelijk was. Het was hierbij niet mogelijk een andere architect in te schakelen. De units Interne Controle en Inkoop hebben in 2024 maandelijks overleg ter voorkoming van onrechtmatigheden en maandelijks overleg over de realisatie van de inkopen. Inkopen die niet via het vastgestelde proces verlopen kunnen daardoor eerder geconstateerd worden.

Voor de overige inhuuronrechtmatigheden geldt dat de contracten nog voortkomen uit de periode voor de broker is aangesteld. De contracten zijn inmiddels stopgezet of omgezet naar de broker. Ook voor deze categorie geldt dat dat de units Interne Controle en Inkoop in 2024 maandelijks overleg hebben. 

Daarnaast geeft de Unit Inkoop in 2024 voor alle afdelingen presentaties over het wettelijke kader en  het inkoopproces van de gemeente.

Omschrijving Onrechtmatigheid (x € 1.000)
Opvang Oekraïne 3.609
Opvang Oekraïne - inhuur 105
Onrechtmatige opdrachtverstrekking architect 73
Onrechtmatige inhuur 114
Onrechtmatige inhuur 71
Totale inkooponrechtmatigheid 3.971

Rechtmatigheidsverantwoording 2023 door het college

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording 2023 door het college

De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, en ook de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders, zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 3 juli 2023 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 1% van de gerealiseerde totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 2.739.470.

Bevinding
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten en ook de balansmutaties niet rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens. De geconstateerde afwijkingen betreffen:

Begrotingscriterium
1A Overschrijding lasten programma’s (of indien van toepassing een ander door het bestuur vastgesteld autorisatieniveau) 8.027
1B Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) 89
2 Ongeautoriseerde reservemutaties 0
3 Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld (hangt af van de intern vastgelegde spelregels in bijvoorbeeld de financiële verordening art. 212 Gemeentewet over de planning & controlcyclus, budgetafwijkingen, budgetoverheveling etc.) 0
Totaal begrotingsonrechtmatigheden 8.116
4 Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf als acceptabel is geduid op basis van de Financiële Verordening vermelden en de daaruit volgende informatieplicht 6.154
5 Resterend saldo aan begrotingsonrechtmatigheden (inhoudelijk hier toelichten en in de paragraaf bedrijfsvoering) 1.873
Voorwaardencriterium
Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed (inhoudelijk hier toelichten en in de paragraaf bedrijfsvoering) 3.971
- Servicecomponenten voor Oekraïne-opvang 2023 2.720
- Servicecomponenten voor Oekraïne-opvang 2024 887
- Inhuur locatiemanager Oekraïne-opvang 105
- Vervolgopdracht dienst 74
- Verlening inhuur (3x) 185
M&O criterium
- Toename fraudevordering 152
Totale onrechtmatigheden 2023 12.239

Informatie Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Informatie Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

WNT-verantwoording 2023
De WNT is van toepassing op gemeente Capelle aan den IJssel. Het voor gemeente Capelle aan den IJssel toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2023: € 223.000. 

Bezoldiging topfunctionarissen
Gegevens 2023
bedragen x € 1 Dhr. A.L. Duijmaer van Twist Mevr. T.A. de Mik
Functiegegevens Gemeentesecretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2022 01/01 - 31/12 01/01 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte, maximaal 1,0 fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking Ja Ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 146.444 118.931
Beloningen betaalbaar op termijn 22.544 19.651
Subtotaal 168.988 138.582
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 223.000 223.000
Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag N.v.t. N.v.t.
Totale bezoldiging 168.988 138.582
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2022
bedragen x € 1 Dhr. A.L. Duijmaer van Twist Mevr. T.A. de Mik Dhr. A de Baat
Functiegegevens Gemeentesecretaris Griffier Strategisch adviseur
Aanvang en einde functievervulling in 2021 01/01 – 31/12 01/01 - 31/12 01/01 - 24/08
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte, maximaal 1,0 fte) 1,0 1,0 1,0
Dienstbetrekking Ja Ja Ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 142.882 118.857 98.344
Beloningen betaalbaar op termijn 22.568 20.957 14.861
Subtotaal 165.450 139.814 113.205
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 216.000 216.000 139.660
Totale bezoldiging 165.450 139.814 113.205

De bezoldiging van de topfunctionarissen in 2023 heeft de maximaal toegestane WNT-bezoldiging niet overschreden.

Bezoldiging niet-topfunctionarissen
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2023 een bezoldiging boven het individueel toepasselijk drempelbedrag hebben ontvangen.