Programma 4 Onderwijs

Missie

Terug naar navigatie - Missie

In Capelle werken wij samen met de scholen en andere bij jeugd betrokken organisaties. Samen werken we  aan een sterke educatieve en sociale basis. Wij willen dat kinderen en jongeren gelijke kansen krijgen en zich gezond ontwikkelen. Wij zetten in op een doorlopende ontwikkellijn van 0 tot 27. Als er belemmeringen zijn in de ontwikkeling kijken wij samen met de partners op welke wijze dit kan worden opgelost. Elk kind krijgt onderwijs in een modern en fris gebouw. Elke jongere krijgt kansen op een startkwalificatie. Daarnaast zetten wij in op het doorbreken van de cyclus op laaggeletterdheid door het versterken van de basisvaardigheden van jong en oud. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Maximum uurprijs kinderopvang
De Tweede Kamer heeft een amendement aangenomen om de maximum uurtarieven voor kinderopvangtoeslag vanaf 2024 extra te verhogen. Dit betekent dat het maximum uurtarief van € 9,65 stijgt naar € 10,25. De verhoging betekent een extra bijdrage vanuit de gemeente aan de kinderopvang met een voorschools aanbod. Er is dekking vanuit de gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid-middelen (GOAB) voor de verhoging van het maximum uurtarief van € 10,25. 

Jeugd Educatie Fonds
Op 27 september 2023 zijn wij voor de jaren 2023 tot en met 2025 een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met het landelijke Jeugd Educatie Fonds. Samen stimuleren wij gelijke ontwikkelingskansen voor kinderen die in armoede leven in Capelle aan de IJssel. Wij faciliteren 6 basisscholen met maatwerk voorzieningen, aanvullend op al bestaande Capelse voorzieningen.

Terugblik/ evaluatie aanpak laaggeletterdheid
In 2021 heeft uw raad ingestemd met een structureel bedrag voor de aanpak laaggeletterdheid. Het belangrijkste doel is om laaggeletterdheid in onze gemeente terug te dringen door het onderwerp laaggeletterdheid zo veel mogelijk aandacht te geven. Dit doel is gehaald. Het onderwerp laaggeletterdheid is binnen veel andere beleidsterreinen, zoals werk en inkomen, onderwijs en gezondheid, onder de aandacht gebracht. In nieuwe beleidsstukken is regelmatig de verbinding gelegd met het thema laaggeletterdheid. Ook heeft men aandacht tijdens de week van lezen en schrijven, de week van het geld of door activiteiten van partners zoals de bibliotheek.

Daarnaast is voor de aanpak laaggeletterdheid N 60 beschikbaar gesteld. Voor dit bedrag is het digi-taalhuis in de gemeente versterkt. Door de inzet van een coördinator voor het digi-taalhuis, die het netwerk rondom de aanpak laaggeletterdheid verder versterkt heeft. Deze coördinator heeft gebouwd aan de herkenbaarheid en aandacht voor het thema laaggeletterdheid in de gemeente. Bijvoorbeeld van trainingen, netwerksessies en lokale (op wijkniveau) spreekuren in het kader van laaggeletterdheid.

Certificering digi-taalhuis
Het digi-taalhuis Capelle heeft in november 2023 een officieel kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Hiermee voldoet het digi-taalhuis aan belangrijke kwaliteitsnormen, die zijn gesteld door de certificeringsorganisatie. Het digi-taalhuis is een samenwerkingsverband tussen Bibliotheek aan den IJssel, de gemeente, de stichting Taalcoaching, de stichting Welzijn Capelle en de GR IJsselgemeenten, gericht op het bestrijden van laaggeletterdheid en het bevorderen van digitaal meedoen in de gemeente.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning
JS23 - Geïndiceerde doelgroeppeuters dat geplaatst is op de voorscholen

Geïndiceerde doelgroep peuters (peuters met indicatie van CJG) dat geplaatst is op de voorscholen. Eenheid: percentage

Wij maken gebruik van de Peutermonitor om zicht te krijgen op het bereik en non-bereik van de geïndiceerde doelgroep peuters. In 2022 bleek dat de datakwaliteit in de Peutermonitor van het CJG onvoldoende was. Het percentage van het bereik is daardoor vertekend. Het CJG zet zich hard in om een verbeterslag te maken en de gewenste datakwaliteit te leveren en hierover maken wij in 2024 afspraken. 

Toelichting

We hebben de doelgroeppeuters onvoldoende bereikt. We gaan in 2024 fors meer inzetten op voorschoolse indicatie om op deze manier het bereik van de doelgroeppeuters te verhogen.

Bron:
Boekwerk 2023
Verwachtingswaarde 70%
Jaarrekening 60%

Wat hebben wij gedaan?

Niet van school zonder startkwalificatie

Terug naar navigatie - Niet van school zonder startkwalificatie
JS23 - Absoluut verzuim (landelijke indicator)

Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. De periodeaanduiding '2023' staat voor schooljaar '2022/2023'. Eenheid: per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatieplicht).

Toelichting

De verwachtingswaarde  (4,2 over 2022) lag hoger dan in voorgaande jaren, dit lijkt toegerekend  aan het effect t.o.v. de eerdere coronajaren 2020 en 2021.  De cijfers van 2023 zullen meer zekerheid geven, deze zijn echter nog niet bekend.

De landelijke indicator over 2023 is begin mei 2024 nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl. De Capelse indicator over 2023 is ook nog niet bekend.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (DUO/Ingrado)
Regio 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 2,9 3,0 4,2 2,9
Capelle aan den IJssel 2,1 5,0 4,7 6,0
Nederland 2,7 2,7 4,2 6,3

JS23 - Relatief verzuim (landelijke indicator)

Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. De periodeaanduiding '2023' staat voor schooljaar '2022/2023'. Eenheid: per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatieplicht).

Toelichting

De landelijke indicator over 2023 is begin mei 2024 nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl. De Capelse indicator over 2023 is ook nog niet bekend.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (DUO/Ingrado)
Regio 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 33 35 43 35
Capelle aan den IJssel 12 40 45 31
Nederland 20 20 24 27

JS23 - Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) (landelijke indicator)

Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. De periodeaanduiding "2023" staat voor schooljaar "2022/2023". Eenheid: %.

Onze cijfers zijn beter te vergelijken met Rotterdam in plaats van Nederland. Dit komt doordat de problematiek van Capelse jongeren te vergelijken is met Rotterdamse jongeren. RMC Rijnmond is de grootste RMC regio van Nederland met z'n eigen zware grootstedelijke problematiek, nog meer dan regio Amsterdam, Utrecht en Haaglanden.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (DUO/Ingrado)
Regio 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 2,6% 2,8% 2,6% 2,3%
Capelle aan den IJssel 2,3% 2,5% 2,9% 2,8%
Rotterdam 2,5% 2,7% 3,4% 3,3%
Nederland 1,7% 1,9% 2,3% 2,4%

Wat hebben wij gedaan?

Kaderstellende beleidsnota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende beleidsnota's

Gemeenteraad:

  • Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs 2022 (SHO) (RV 692968 maart 2022);
  • Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs Capelle aan den IJssel 2021 (RV 442872 april 2021);
  • Verordening bekostiging leerlingenvervoer Capelle aan den IJssel 2021 (BBV 499895 juni 2021).

College van B&W:

  • Uitvoeringsplan gemeentelijke gelden Nationaal Programma Onderwijs (BBV 654785 december 2021);
  • Beleidsregels gemeentelijke taken uitvoering Wet kinderopvang 2021 (BBV 409859 juni 2021);
  • Uitvoeringsplan '(Digi)taal begint lokaal 2021 – 2023’ (BBV 533480 juni 2021);
  • Uitvoeringsprogramma 'Ieder kind dezelfde basis en meer'(2021-2022);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019);
  • Notitie Brede school netwerken 2015 e.v. (BBV 610133 december 2014);
  • Kansen voor ieder kind, onderwijskansenbeleid Capelle aan den IJssel 2020 e.v. (BBV 143405 februari 2020);
  • Aanpak laaggeletterdheid: (Digi)taal begint lokaal’ (310102 november 2020).

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.

Stichting BLICK op onderwijs (Boeiend Leren in Capelle en Krimpen
Maatschappelijke effecten
De stichting verzorgt openbaar onderwijs.

Doelstelling voor programma
Het voorzien in voldoende openbaar onderwijs in de gemeente. Uw raad heeft besloten in te stemmen met het beëindigen van Havo en VWO op het EYE College. Het bestuur van Blick wil zich binnen het EYE College concentreren op het VMBO en Praktijkonderwijs. Het bestuur ziet kansen om de positie van deze vormen van het onderwijs te versterken met als doel voldoende bestaansrecht te realiseren. Wij volgen deze ontwikkeling nauwlettend.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N9.335 N1.387 N10.721 N10.872 N151
Baten V4.633 V1.409 V6.042 V5.811 N231
Saldo van baten en lasten N4.702 V22 N4.679 N5.061 N382
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N150 V37 N113 N113 N0
Totaal mutaties reserves N150 V37 N113 N113 N0
Resultaat N4.852 V59 N4.792 N5.174 N382

Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023

Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Onderwijshuisvesting N146 N146 N146
2 Leerlingenvervoer N94 N94 N94
3 Tijdelijke huisvesting basisschool Pieter Bas N54 N54 N54
4 Onderwijsachterstandenbeleid V359 N359 N0 N0
5 Nationaal Programma Onderwijs (NPO) N114 V114 N0 N0
6 Overige verschillen N102 V14 N88 N88
Totaal N151 N231 N382 N0 N382

Toelichting op de grootste resultaatverschillen

Toelichting op de grootste verschillen
1 Onderwijshuisvesting: In 2023 zijn meer meldingen voor klachtenonderhoud ontvangen, daardoor is meer correctief onderhoud uitgevoerd dan begroot. Ook was voor één van de panden (Educatusstraat 10) geen budget begroot voor onderhoud in verband met de op handen zijnde eigendomsoverdracht. De overdracht zal plaatsvinden in 2024 in plaats van in 2023 maar in 2023 zijn wel kosten gemaakt. Ook vallen de aanslagen gemeentelijke belastingen hoger uit door stijgende WOZ-waarden, tezamen met de verzekeringspremies.
2 Leerlingenvervoer: Een leerling bezoekt een school ver buiten de regio. Deze hoge vervoerskosten (N 52) vallen buiten de prijsafspraken maar zijn noodzakelijk om leerling de wettelijke schoolgang te bieden. Naar verwachting zijn deze kosten voor solovervoer niet meer nodig. Opgemerkt moet worden dat het een open- einde regeling betreft. Toename in de uitgaven zijn ook ingegeven door de indexatie op prijsafspraken. In 2025 wordt het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed en wordt onderzocht welke financiële sturingsmogelijkheden in relatie tot de kwaliteitseisen kunnen worden toegepast.
4 Onderwijsachterstandenbeleid: In 2023 is minder besteed vanwege een laag bereik van doelgroeppeuters en het achterlopen in de kwaliteit van de VVE. Hier staat een lagere Rijksbijdrage tegenover in 2023. Wij gaan de komende tijd herstelacties uitvoeren. Het verschil wordt uitgegeven over de periode van 2024 t/m 2026.
5 Nationaal Programma Onderwijs (NPO): Het Rijk heeft in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs middelen beschikbaar gesteld. Tijdens de coronapandemie hebben kinderen en jongeren op onderwijs en sociaal-emotioneel vlak achterstanden opgelopen, deze middelen worden hiervoor ingezet. Deze gelden kunnen wij uitgeven tot en met schooljaar 2024 - 2025. In 2023 is meer besteed dan begroot voor dit boekjaar. Het nog resterende bedrag wordt gedurende de resterende (school)jaren besteed.