Portefeuillehouder
Van Woudenberg

Om de modaliteiten in balans te krijgen, zijn verbeteringen voor voetgangers en fietsers nodig los van de fietsprojecten die te maken hebben met de doorstroming op de Algeracorridor (1a).

Portefeuillehouder

  • Van Woudenberg

Stand van Zaken

We zijn bezig met diverse projecten voor fietsers en voetgangers:

  • Het langzaam verkeer is een belangrijk onderdeel binnen de planvorming van het project Rivium. Zoals de verbindingen van en naar de OV-voorzieningen als de waterbus en parkshuttle. Ook zetten we in op langzaam verkeer verbindingen richting Rotterdam, Dordrecht, de Krimpenerwaard en andere delen van Capelle. 
  • We zijn in 2023 gestart met de voorbereidingen en ontwerpen van de metropolitane fietsroute Dordrecht - Rotterdam. Op Capels grondgebied loopt deze langs Rivium en over de N210 richting Kralingse Zoom loopt. De SOK is vastgesteld en ondertekend door de aangesloten partijen;
  • We treffen voorbereidingen om de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de 's-Gravenweg te verbeteren. Dit doen wij in nauw overleg met bewoners via een klankbordgroep;
  • We zijn bezig met de afronding van het fietsbeleid. Het definitieve fietsplan leggen wij in 2024 aan u voor;
  • In 2022 hebben we een analyse uitgevoerd op welke locaties bromfietsen op de rijbaan kunnen rijden zodat de snelheidsverschillen op het fietspad afnemen. Dit heeft een  positieve invloed op de verkeersveiligheid op de fietspaden. We nemen dit onderdeel dit jaar mee in het te actualiseren fietsbeleid;
  • In 2022 en 2023 zijn er in overleg met de fietsersbond vele fietspaaltjes in Capelle verwijderd. Hiermee worden eenzijdige fietsongevallen voorkomen. In overleg met de fietsersbond blijven we fietspaaltjes verwijderen;
  • We blijven de komende jaren actief richting scholieren en scholen door het faciliteren van de verkeersexamens, het bijdragen aan acties zoals het aanzetten van fietsverlichting en doelgerichte gedragsacties zodat kinderen veiliger naar school kunnen lopen en fietsen;
  • We delen onze verkeersprotocollen met scholen zodat scholieren weten waar ze veilig kunnen oversteken en waar ouders/verzorgers het beste kunnen parkeren;
  • Bij ontwerpen houden wij rekening met het integraal toegankelijk ontwerpen;
  • In het Ruimtelijk Toekomstperspectief Fascinatio is aangegeven dat we de oversteekbaarheid van de Fascinatio Boulevard gaan onderzoeken. De huidige oversteken worden namelijk als onveilig ervaren door wijkbewoners. Dit jaar doen wij onderzoek naar de mogelijke verbetermaatregelen waarna de oversteken eind 2024 of in de eerste helft van 2025 worden aangepast.  
  • Wij onderzoeken de aanleg van een middensteunpunt op de Slotlaan ter hoogte van de Dorpsstraat zodat fietsers (en voetgangers) hier veiliger kunnen oversteken.

Kwaliteit (indicator)

G