Portefeuillehouder
Geissler

De Wet milieubeheer schrijft ons voor om een Actieplan Omgevingslawaai vast te stellen. Het doel hiervan is om maatregelen vast te stellen die zorgen dat de geluidbelasting omlaag wordt gebracht van de geluidbronnen Wegverkeer, Railverkeer (inclusief metro) en Industrie. Het vorige Actieplan Omgevingslawaai is van 2018. In 2022 hebben wij de Geluidbelastingkaarten (inventarisatie van geluidbelasting) vastgesteld. Deze vormen de basis voor het Actieplan Omgevingslawaai 2024, die wij in juli 2024 laten vaststellen door het college.

Portefeuillehouder

  • Geissler

Stand van Zaken

Ter voorbereiding op het Actieplan Omgevingslawaai hebben wij in 2023 de locaties in beeld gebracht waarbij sprake is van een knelpunt qua omgevingslawaai. Ook hebben wij de mogelijke maatregelen in beeld gebracht. Het aanbrengen van geluid reducerend asfalt is voor het oplossen van bestaande knelpunten of het tegen gaan van nieuwe knelpunten, de best toepasbare maatregel. Het aanbrengen van gelui reducerend asfalt heeft echter ook financiële consequenties. In het ontwerp actieplan is daarom opgenomen dat wij jaarlijks afwegen waar het toepassen van geluid reducerend asfalt effectief is en gelijktijdig in het groot onderhoud van wegen meegenomen kan worden. Ook het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km per uur naar 30km per uur is een effectieve maatregel om geluid te reduceren. Deze maatregel maakt geen onderdeel uit van het Actieplan Omgevingslawaai, maar wordt meegewogen in het kader van het wegencategoriseringsplan. Ten gevolge van geluidbron metroverkeer is er nu nog geen knelpunt. Omdat er wel sprake is van een klachtenpatroon, is dit punt wel meegenomen in het actieplan

Kwaliteit (indicator)

-