Financiële verantwoording

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Financiële verantwoording - Inleiding

Uw raad stelt de begroting vast op het niveau van de programma’s. Uw raad stelt de budgetten voor 2024 voor de programma’s vast op de bedragen, zoals genoemd in de tabellen in de programma’s. Uw raad autoriseert daarmee ons om uitvoering te geven aan de begroting en de aangegeven budgetten te besteden. In onderstaande tabellen geven we ook de realisatie op de budgetten weer.

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Financiële verantwoording - Overzicht van baten en lasten

Onderstaand overzicht bevat een samenvatting van de in de programma's opgenomen rekeningcijfers.

Lasten
Programma
Rekening 2023
Begroting 2024
Wijziging Begroting 2024
Begroting na wijziging 2024
Rekening 2024
Verschil 2024
0. Bestuur en Ondersteuning
N38.806
N36.926
N4.466
N41.392
N41.365
V27
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde
N9.544
N10.766
V234
N10.532
N10.526
V6
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat
N10.740
N11.354
V451
N10.903
N10.887
V15
3. Economie
N1.386
N1.168
N106
N1.274
N1.250
V25
4. Onderwijs
N10.872
N9.993
N2.166
N12.160
N10.403
V1.756
5A. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur)
N15.193
N16.218
N164
N16.382
N16.019
V364
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie
N7.792
N7.854
N307
N8.160
N8.544
N384
6A. Sociale Infrastructuur
N26.594
N26.364
N5.049
N31.413
N29.185
V2.227
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet)
N58.438
N53.676
N6.866
N60.541
N58.864
V1.678
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning
N20.717
N22.591
N593
N23.184
N21.794
V1.390
6D. Jeugdzorg
N28.256
N26.877
N4.520
N31.397
N30.328
V1.069
7. Volksgezondheid, Duurzaamheid en Milieu
N21.030
N22.138
N1.566
N23.704
N22.748
V955
8. Stadsontwikkeling
N17.682
N14.635
N957
N15.591
N16.951
N1.360
Afronding
N0
N0
N0
N0
N0
N0
Saldo van lasten
N267.050
N260.558
N26.075
N286.633
N278.864
V7.769
Baten
Programma
Rekening 2023
Begroting 2024
Wijziging Begroting 2024
Begroting na wijziging 2024
Rekening 2024
Verschil 2024
0. Bestuur en Ondersteuning
V172.929
V178.032
V4.312
V182.344
V181.815
N530
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde
V970
V1.077
V23
V1.100
V1.178
V78
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat
V1.642
V2.244
V213
V2.457
V2.665
V208
3. Economie
V834
V764
V100
V864
V943
V79
4. Onderwijs
V5.811
V4.356
V790
V5.147
V4.370
N777
5A. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur)
V5.205
V5.664
V407
V6.072
V6.247
V176
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie
V788
V894
V21
V915
V804
N112
6A. Sociale Infrastructuur
V13.459
V9.020
V3.423
V12.443
V12.528
V85
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet)
V33.944
V30.671
V7.402
V38.073
V37.204
N869
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning
V632
V510
V38
V548
V584
V35
6D. Jeugdzorg
V35
N0
N0
N0
V1
V1
7. Volksgezondheid, Duurzaamheid en Milieu
V15.017
V16.290
V1.116
V17.406
V16.501
N905
8. Stadsontwikkeling
V12.582
V9.810
V395
V10.205
V10.596
V390
Afronding
N3
N0
N0
N0
N0
N0
Saldo van baten
V263.845
V259.332
V18.242
V277.575
V275.433
N2.142
Saldi
Programma
Rekening 2023
Begroting 2024
Wijziging Begroting 2024
Begroting na wijziging 2024
Rekening 2024
Verschil 2024
0. Bestuur en Ondersteuning
V134.123
V141.106
N154
V140.953
V140.450
N503
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde
N8.574
N9.688
V256
N9.432
N9.349
V83
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat
N9.098
N9.109
V664
N8.445
N8.222
V223
3. Economie
N552
N404
N6
N410
N307
V104
4. Onderwijs
N5.061
N5.637
N1.376
N7.013
N6.034
V979
5A. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur)
N9.988
N10.554
V243
N10.311
N9.771
V539
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie
N7.004
N6.960
N285
N7.245
N7.741
N495
6A. Sociale Infrastructuur
N13.135
N17.344
N1.625
N18.970
N16.657
V2.313
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet)
N24.494
N23.004
V536
N22.468
N21.660
V808
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning
N20.085
N22.081
N555
N22.636
N21.211
V1.425
6D. Jeugdzorg
N28.221
N26.877
N4.520
N31.397
N30.327
V1.070
7. Volksgezondheid, Duurzaamheid en Milieu
N6.013
N5.848
N450
N6.298
N6.248
V50
8. Stadsontwikkeling
N5.100
N4.825
N561
N5.386
N6.356
N970
Afrondingen
N3
N0
N0
N0
N0
N0
Saldo van baten en lasten
N3.205
N1.226
N7.832
N9.058
N3.431
V5.627
Mutaties reserves:
- Toevoegingen
N6.897
V26
N4.020
N3.995
N5.195
N1.200
- Onttrekkingen
V5.450
V1.538
V11.514
V13.053
V12.499
N554
Afrondingen
N0
N0
N0
N0
N0
N0
Resultaat
N4.652
V338
N338
V0
V3.873
V3.873

Reservemutaties per programma

Terug naar navigatie - Financiële verantwoording - Reservemutaties per programma

Aangezien de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves formeel niet als lasten en baten worden gezien, wordt in de bijlage reserve en voorzieningen afzonderlijk het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten (per programma) zichtbaar gemaakt. Hieronder geven we de mutaties van en naar de reserves, gesaldeerd, weer. Het overzicht geeft aan op welk programma de mutaties in reserves betrekking hebben.

Resultaatverdeling
Begroting 2024
Wijziging Begroting 2024
Begroting na wijziging 2024
Rekening 2024
Verschil 2024
Saldo van baten en lasten
N1.226
N7.832
N9.058
N3.431
V5.627
Progr.
Mutaties in reserves
0
Algemene reserve
N0
V5.752
V5.752
V5.752
N0
0
Reserve eenmalige uitgaven
V160
V98
V258
V233
N25
0
Reserve Doe Mee Fonds
V500
V720
V1.220
V452
N767
1
Reserve eenmalige uitgaven
N0
V7
V7
V7
N0
2
Reserve eenmalige uitgaven
V214
N360
N146
N361
N215
3
Reserve eenmalige uitgaven
N0
V80
V80
V89
V9
4
Reserve eenmalige uitgaven
N0
V163
V163
V163
N0
5A
Reserve eenmalige uitgaven
N0
V85
V85
V55
N30
5B
Reserve Water
V400
V85
V485
V821
V336
5B
Reserve eenmalige uitgaven
N0
N70
N70
N110
N40
6A
Reserve eenmalige uitgaven
N0
V409
V409
V38
N371
6B
Algemene reserve
N0
V474
V474
V384
N90
6B
Reserve sociaal noodfonds
N0
V30
V30
V2
N28
6B
Reserve eenmalige uitgaven
V40
V337
V377
V377
N0
6C
Reserve sociaal noodfonds
N0
N0
N0
N14
N14
6C
Reserve eenmalige uitgaven
N0
V174
V174
V174
N0
6D
Reserve eenmalige uitgaven
N0
V18
V18
V18
N0
7
Reserve eenmalige uitgaven
N0
N226
N226
N422
N196
8
Reserve eenmalige uitgaven
V250
N281
N31
N352
N321
Totaal mutaties in reserves
V1.564
V7.494
V9.058
V7.304
N1.754
Subtotaal
V338
N338
V0
V3.873
V3.873
Afrondingen
N0
N0
N0
N0
N0
Resultaat
V338
N338
V0
V3.873
V3.873

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Financiële verantwoording - Incidentele baten en lasten

Om te bepalen of in de jaarrekening sprake is van een structureel evenwicht tussen de baten en lasten, schrijft de BBV voor dat in de jaarrekening het gerealiseerd resultaat wordt gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten. Voor de Jaarrekening 2024 is het gerealiseerd jaarrekeningresultaat N 1.879. In lijn met de besluitvorming is uit de algemene reserve V 5.752 ingezet ter dekking. Na inzet van de algemene reserve is het saldo van de rekening V 3.873. In dit jaarrekeningresultaat is per saldo een bedrag van N 2.252 opgenomen aan incidentele baten en lasten. Dit betekent dat over het jaar 2024 een structureel resultaat is gerealiseerd van V 6.125. Exclusief inzet van de algemene reserve is het structureel resultaat V 373. Voor een totaaloverzicht verwijzen we naar de jaarrekening naar het hoofdstuk 'Overzicht van baten en lasten'.

Bedrag
Gerealiseerd resultaat 2024
V3.873
Af: incidentele baten en lasten 2024
N2.252
Structureel resultaat inclusief inzet algemene reserve
V6.125
Inzet algemene reserve negatief resultaat
V5.752
Structureel resultaat exclusief inzet algemene reserve
V373

Gedetailleerd overzicht Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Financiële verantwoording - Gedetailleerd overzicht Incidentele baten en lasten

Een gedetailleerd overzicht van de Incidentele baten en lasten is te vinden in het Overzicht van Baten en Lasten in de Jaarrekening 2024.

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Financiële verantwoording - Algemene dekkingsmiddelen

De algemene dekkingsmiddelen van de gemeente bestaan uit:

  1. Algemene uitkering uit het gemeentefonds;
  2. Gemeentelijke belastingen;
  3. Commerciële contracten;
  4. Dividenden;
  5. Saldo van de financieringsfunctie (rente).

Hieronder wordt toelichting per onderdeel gegeven. 

1. Algemene uitkering uit het gemeentefonds
Het gemeentefonds is veruit de grootste inkomstenbron voor onze gemeente. In 2024 is de begroting hiervoor geactualiseerd in de Voorjaarsnota, Najaarsnota 2024 en Slotwijziging 2024. Het resultaat is N 600. Dit resultaat wordt veroorzaakt door de begrote vergoeding vanuit het Rijk, die in de Najaarsnota 2023 is opgenomen. Deze is niet ontvangen in 2024 en levert een nadeel op van N 1.200. Daar staat tegenover dat de decembercirculaire een voordeel oplevert van V 450. De decembercirculaire wordt te laat gepubliceerd om nog in een begrotingswijziging te verwerken, waardoor het resultaat in de jaarrekening valt. Het overige voordeel wordt veroorzaakt door afrekeningen van vorige jaren. 

2. Gemeentelijke belastingen
De opbrengsten van Onroerendzaakbelasting (Ozb) en logiesbelasting (voor toeristen) beschouwen we als algemene dekkingsmiddelen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing of de rioolheffing, waarbij we deze middelen voor het gerelateerde doel in moeten zetten. In de paragraaf Lokale heffingen leest u meer over de belastingen en heffingen.

3. Commerciële contracten
Dit betreft baten die worden verkregen uit reclame-uitingen langs de openbare weg. Er zijn voor V 114 meer inkomsten gerealiseerd dan begroot.

4. Dividenden
Dit betreft de opbrengsten van dividenden van Stedin NV, Evides NV, Irado NV, BNG en Sportief Capelle BV. 

5. Saldo van de financieringsfunctie
Dit betreft het resultaat van rente over de lang- en kortlopende leningen. Het is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma’s en de werkelijk betaalde rente. 

Algemeen dekkingsmiddel
Programma
Begroting 2024
Wijziging begroting 2024
Totale begroting 2024
Realisatie 2024
Verschil begroting en realisatie
1. Algemene uitkering
0
V159.052
V3.292
V162.344
V161.745
N599
2. Gemeentelijke belastingen:
- ozb
0
V13.532
V249
V13.781
V13.284
N497
- logiesbelasting
3
V77
N0
V77
V57
N20
3. Commerciële contracten
3
V330
N0
V330
V444
V114
4. Dividenden
0
V1.120
V549
V1.669
V1.681
V12
5. Saldo financieringsfunctie
0
V591
N542
V48
V144
V96
Totaal
V174.702
V3.548
V178.249
V177.356
N893

Post Onvoorzien

Terug naar navigatie - Financiële verantwoording - Post Onvoorzien

In de primitieve begroting is in programma 0 Bestuur en ondersteuning een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen voor een bedrag van N 33. De raming van deze post is gebaseerd op een bedrag van € 0,50 per inwoner.
De post onvoorzien is een begrotingspost die per definitie niet leidt tot uitgaven. Het totaalbudget wat gereserveerd is in de begroting wordt ingezet door een begrotingswijziging, waardoor het budget wordt getransporteerd naar het programma waar de uitgaven worden gedaan. Het college is bevoegd tot besteding van de post onvoorzien. In 2024 is de post onvoorzien niet ingezet.

Begroting 2024
Wijziging Begroting 2024
Totale Begroting 2024
Rekening 2024
Vrijval Rekening 2024
Post onvoorzien
N33
N0
N33
N0
V33

EMU-saldo

Terug naar navigatie - Financiële verantwoording - EMU-saldo

Het EMU-saldo geeft een indicatie van de feitelijke geldstromen van de gemeente. Volgens de Decembercirculaire 2023 zou deze in 2024 niet nadeliger moeten zijn dan N 13.756, oftewel ons Capelse aandeel in het totale begrotingstekort van Nederland. Deze referentiewaarde is inclusief ons aandeel in openbare lichamen, zijnde gemeenschappelijke regelingen. Dit is echter geen harde norm, maar een indicatie. Uit de tabel blijkt dat we hier niet aan hebben voldaan in 2024. Wel is deze minder negatief dan de verwachting in de Najaarsnota 2024. Dit wordt onder andere veroorzaakt door hogere vooruit ontvangsten van subsidies en lagere uitgaven op incidentele projectbudgetten.

EMU-saldo
Begroting 2024
Voorjaarsnota 2024
Najaarsnota 2024
Jaarrekening 2024
Jaar 2024
-28.819
-44.202
-35.339
-24.284

Kasstroomoverzicht

Terug naar navigatie - Financiële verantwoording - Kasstroomoverzicht

Een kasstroomoverzicht is een overzicht van de feitelijke geldmiddelen, waaruit de financieringsbehoefte blijkt. Het corrigeert het resultaat voor financiële posten die feitelijk geen geldstromen met zich meebrengen, namelijk de mutaties in reserves, dotaties in voorzieningen en afschrijvingslasten. Ook neemt het diverse posten mee die verrekend worden met de balans en daarom geen deel uit maken van het overzicht van baten en lasten, maar wel feitelijk geld kosten of opleveren. Vanuit het Besluit Begroting en Verantwoording geldt er geen verplichting om een kasstroomoverzicht op te nemen, maar vanwege het belang om hier inzicht in te hebben, nemen we dit wel op in de begroting en jaarrekening.

Uit dit kasstroomoverzicht blijkt dat we in 2024 een financieringstekort van 7.417 hadden. Dit tekort is de som van de operationele en de investeringsactiviteiten. De operationele activiteiten laten een positief saldo zien van 21.028, ondanks het negatieve jaarrekeningresultaat. Dit positieve saldo wordt vooral veroorzaakt door ontvangen voorschotbedragen voor subsidies. De netto investeringsactiviteiten bedragen 28.445 en zijn dus hoger dan het positief saldo uit de operationele activiteiten. Dit verklaart het financieringstekort.

Bij het onderdeel ‘kasstroom uit financieringsactiviteiten’ zien we wat er in 2024 gedaan is met het financieringstekort. Zo is er een langlopende lening aangetrokken, geld opgenomen uit 's Rijks schatkist en een kasgeldlening aangegaan.

Kasstroom overzicht
Begroting 2024
Rekening 2024
Verschil
Kasstroom uit operationele activiteiten
Resultaat
358
3.872
3.514
Afschrijvingen, afwaarderingen
10.791
9.563
-1.228
Mutatie werkkapitaal
- Mutatie voorraden
239
-388
-627
- Mutatie uitzettingen, overlopende activa
0
154
154
- Mutatie vlottende schuld, overlopende passiva
10.800
16.714
5.914
Mutatie reserves
-1.564
-7.304
-5.740
Mutatie voorzieningen
-5.266
-1.582
3.684
Mutatie waarborgsommen, overige vaste schuld
0
0
0
Kasstroom uit operationele activiteiten
15.358
21.028
5.670
Kasstroom uit investeringsactiviteiten
Netto investeringen immateriële vaste activa
0
0
0
Desinvesteringen immateriële vaste activa
0
0
0
Netto investeringen materiële vaste activa
-40.377
-28.786
11.591
Netto investeringen EMU-saldo 10 mln (restant)
7.000
0
-7.000
Desinvesteringen materiële vaste activa
0
341
341
Netto investeringen financiële activa - excl. verstr. leningen
0
0
0
Desinvesteringen financiële activa - excl. verstr. leningen
0
0
0
Kasstroom uit investeringsactiviteiten
-33.377
-28.445
4.932
Financieringsbehoefte (-) cq. overschot (+)
-18.019
-7.417
10.602
Kasstroom uit financieringsactiviteiten > 1 jaar
Toename verstrekte leningen
0
-1.000
-1.000
Aflossing verstrekte leningen
83
0
-83
Toename opgenomen leningen
22.628
5.000
-17.628
Aflossing opgenomen leningen
-4.692
-4.692
0
Kasstroom uit financieringsactiviteiten > 1 jaar
18.019
-692
-18.711
Kasstroom uit financieringsactiviteiten < 1 jaar
Mutatie uitzettingen in 's Rijks schatkist
0
7.821
7.821
Mutatie opgenomen kasgeldleningen
0
1.000
1.000
Kasstroom uit financieringsactiviteiten < 1 jaar
0
8.821
8.821
Mutatie geldmiddelen
0
712
712
De mutatie in geldmiddelen is als volgt te specificeren
Liquide middelen / bankschulden ultimo vorig dienstjaar:
0
127
127
Liquide middelen / bankschulden ultimo dienstjaar:
0
1.708
1.708
Mutatie geldmiddelen
0
1.581
1.581

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Financiële verantwoording - Reserves en voorzieningen

De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen zien er als volgt uit. We onderscheiden Algemene reserves, Bestemmingsreserves en Voorzieningen. In de bijlage Reserve en voorzieningen hebben we een gedetailleerd overzicht opgenomen.

Nr
Naam Reserve
Portefeuillehouder
Budgethouder
Boekwaarde per 1-1-2024
Toevoeging
Onttrekking
Resultaatbestemming vorig boekjaar
Vermindering ter dekking van afschrijvingen
Boekwaarde per 31-12-2024
A: Algemene reserves
1
Minimum niveau 10 miljoen
Van Woudenberg
Fin.
10.000
0
0
0
0
10.000
2
Algemene reserve
Van Woudenberg
Fin.
150.919
0
6.136
-4.652
0
140.131
Subtotaal rubriek A:
160.919
0
6.136
-4.652
0
150.131
B: Bestemmingsreserves
1
Eenmalige uitgaven
Van Woudenberg
Fin.
10.957
5.181
5.088
0
0
11.050
2
Sociaal Noodfonds
Van Hemert
SL
115
14
2
0
0
128
3
Reserve rekenkamer
Van Woudenberg
Griffie
10
0
0
0
0
10
4
Denk en Doe Mee!-fonds
Faassen
BCO
1.362
0
452
0
0
910
5
Water
Wilson
SB
2.409
0
821
0
0
1.588
6
Besteding Eneco-gelden
Van Woudenberg
Fin.
20.000
0
0
0
0
20.000
Subtotaal rubriek B:
34.853
5.195
6.363
0
0
33.686
Afronding
1
0
0
0
0
-1
Totaal Reserves (Rubriek A+B)
195.773
5.195
12.499
-4.652
0
183.816
Nr
Naam Voorziening
Portefeuillehouder
Budgethouder
Boekwaarde per 1-1-2024
Toevoeging
Aanwending
Vrijval
Boekwaarde per 31-12-2024
1
Onderhoud
Van Woudenberg
DV
7.351
2.100
2.316
0
7.135
2
Diverse (verliesgevende) complexen
Van Woudenberg
SO
14.306
985
0
0
15.291
3
Dubieuze debiteuren
Van Woudenberg
Fin.
4.459
282
390
297
4.054
4
Alg.pensioenwet politieke ambtsdragers
Burgemeester
BCO
5.266
936
249
0
5.954
5
Rioolheffing middelen derden
Van Woudenberg
SB
2.449
236
0
0
2.686
6
Afvalstoffenheffing middelen derden
Van Woudenberg
SB
2.402
237
656
0
1.984
7
Omgevingsvergunningen
Van Woudenberg
SB
0
0
0
0
0
8
Verlofsparen
Faassen
BCO
216
104
0
0
320
9
Voorziening RVU
Faassen
BCO
0
223
0
0
223
Afronding
1
1
0
0
-2
Totaal Voorzieningen
36.450
5.104
3.611
297
37.645

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Financiële verantwoording - Vennootschapsbelasting

In 2024 verwachten we een winst op de buitenreclame van V 426 en hierop een aanslag Vennootschapsbelasting van afgerond N 97. Na vaststelling van de jaarstukken wordt de aangifte pas definitief. Er is reeds een voorlopige aanslag aangevraagd van N 84. Samenvattend is dus grotendeels al voorzien in de verschuldigdheid van Vpb-heffing, het resterende wordt betaald met de definitieve aanslag.