
Financiële verantwoording
Inleiding
Terug naar navigatie - InleidingUw raad stelt de begroting vast op het niveau van de programma’s. Uw raad stelt de budgetten voor 2024 voor de programma’s vast op de bedragen, zoals genoemd in de tabellen in de programma’s. Uw raad autoriseert daarmee ons om uitvoering te geven aan de begroting en de aangegeven budgetten te besteden. In onderstaande tabellen geven we ook de realisatie op de budgetten weer.
Overzicht van baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lastenOnderstaand overzicht bevat een samenvatting van de in de programma's opgenomen rekeningcijfers.
Lasten |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Wijziging Begroting 2024 |
Begroting na wijziging 2024 |
Rekening 2024 |
Verschil 2024 |
0. Bestuur en Ondersteuning |
N38.806 |
N36.926 |
N4.466 |
N41.392 |
N41.365 |
V27 |
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde |
N9.544 |
N10.766 |
V234 |
N10.532 |
N10.526 |
V6 |
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat |
N10.740 |
N11.354 |
V451 |
N10.903 |
N10.887 |
V15 |
3. Economie |
N1.386 |
N1.168 |
N106 |
N1.274 |
N1.250 |
V25 |
4. Onderwijs |
N10.872 |
N9.993 |
N2.166 |
N12.160 |
N10.403 |
V1.756 |
5A. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) |
N15.193 |
N16.218 |
N164 |
N16.382 |
N16.019 |
V364 |
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
N7.792 |
N7.854 |
N307 |
N8.160 |
N8.544 |
N384 |
6A. Sociale Infrastructuur |
N26.594 |
N26.364 |
N5.049 |
N31.413 |
N29.185 |
V2.227 |
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet) |
N58.438 |
N53.676 |
N6.866 |
N60.541 |
N58.864 |
V1.678 |
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
N20.717 |
N22.591 |
N593 |
N23.184 |
N21.794 |
V1.390 |
6D. Jeugdzorg |
N28.256 |
N26.877 |
N4.520 |
N31.397 |
N30.328 |
V1.069 |
7. Volksgezondheid, Duurzaamheid en Milieu |
N21.030 |
N22.138 |
N1.566 |
N23.704 |
N22.748 |
V955 |
8. Stadsontwikkeling |
N17.682 |
N14.635 |
N957 |
N15.591 |
N16.951 |
N1.360 |
Afronding |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
Saldo van lasten |
N267.050 |
N260.558 |
N26.075 |
N286.633 |
N278.864 |
V7.769 |
Baten |
||||||
Programma |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Wijziging Begroting 2024 |
Begroting na wijziging 2024 |
Rekening 2024 |
Verschil 2024 |
0. Bestuur en Ondersteuning |
V172.929 |
V178.032 |
V4.312 |
V182.344 |
V181.815 |
N530 |
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde |
V970 |
V1.077 |
V23 |
V1.100 |
V1.178 |
V78 |
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat |
V1.642 |
V2.244 |
V213 |
V2.457 |
V2.665 |
V208 |
3. Economie |
V834 |
V764 |
V100 |
V864 |
V943 |
V79 |
4. Onderwijs |
V5.811 |
V4.356 |
V790 |
V5.147 |
V4.370 |
N777 |
5A. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) |
V5.205 |
V5.664 |
V407 |
V6.072 |
V6.247 |
V176 |
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
V788 |
V894 |
V21 |
V915 |
V804 |
N112 |
6A. Sociale Infrastructuur |
V13.459 |
V9.020 |
V3.423 |
V12.443 |
V12.528 |
V85 |
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet) |
V33.944 |
V30.671 |
V7.402 |
V38.073 |
V37.204 |
N869 |
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
V632 |
V510 |
V38 |
V548 |
V584 |
V35 |
6D. Jeugdzorg |
V35 |
N0 |
N0 |
N0 |
V1 |
V1 |
7. Volksgezondheid, Duurzaamheid en Milieu |
V15.017 |
V16.290 |
V1.116 |
V17.406 |
V16.501 |
N905 |
8. Stadsontwikkeling |
V12.582 |
V9.810 |
V395 |
V10.205 |
V10.596 |
V390 |
Afronding |
N3 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
Saldo van baten |
V263.845 |
V259.332 |
V18.242 |
V277.575 |
V275.433 |
N2.142 |
Saldi |
||||||
Programma |
Rekening 2023 |
Begroting 2024 |
Wijziging Begroting 2024 |
Begroting na wijziging 2024 |
Rekening 2024 |
Verschil 2024 |
0. Bestuur en Ondersteuning |
V134.123 |
V141.106 |
N154 |
V140.953 |
V140.450 |
N503 |
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde |
N8.574 |
N9.688 |
V256 |
N9.432 |
N9.349 |
V83 |
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat |
N9.098 |
N9.109 |
V664 |
N8.445 |
N8.222 |
V223 |
3. Economie |
N552 |
N404 |
N6 |
N410 |
N307 |
V104 |
4. Onderwijs |
N5.061 |
N5.637 |
N1.376 |
N7.013 |
N6.034 |
V979 |
5A. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) |
N9.988 |
N10.554 |
V243 |
N10.311 |
N9.771 |
V539 |
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
N7.004 |
N6.960 |
N285 |
N7.245 |
N7.741 |
N495 |
6A. Sociale Infrastructuur |
N13.135 |
N17.344 |
N1.625 |
N18.970 |
N16.657 |
V2.313 |
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet) |
N24.494 |
N23.004 |
V536 |
N22.468 |
N21.660 |
V808 |
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
N20.085 |
N22.081 |
N555 |
N22.636 |
N21.211 |
V1.425 |
6D. Jeugdzorg |
N28.221 |
N26.877 |
N4.520 |
N31.397 |
N30.327 |
V1.070 |
7. Volksgezondheid, Duurzaamheid en Milieu |
N6.013 |
N5.848 |
N450 |
N6.298 |
N6.248 |
V50 |
8. Stadsontwikkeling |
N5.100 |
N4.825 |
N561 |
N5.386 |
N6.356 |
N970 |
Afrondingen |
N3 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
Saldo van baten en lasten |
N3.205 |
N1.226 |
N7.832 |
N9.058 |
N3.431 |
V5.627 |
Mutaties reserves: |
||||||
- Toevoegingen |
N6.897 |
V26 |
N4.020 |
N3.995 |
N5.195 |
N1.200 |
- Onttrekkingen |
V5.450 |
V1.538 |
V11.514 |
V13.053 |
V12.499 |
N554 |
Afrondingen |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
Resultaat |
N4.652 |
V338 |
N338 |
V0 |
V3.873 |
V3.873 |
Reservemutaties per programma
Terug naar navigatie - Reservemutaties per programmaAangezien de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves formeel niet als lasten en baten worden gezien, wordt in de bijlage reserve en voorzieningen afzonderlijk het gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten (per programma) zichtbaar gemaakt. Hieronder geven we de mutaties van en naar de reserves, gesaldeerd, weer. Het overzicht geeft aan op welk programma de mutaties in reserves betrekking hebben.
Resultaatverdeling |
Begroting 2024 |
Wijziging Begroting 2024 |
Begroting na wijziging 2024 |
Rekening 2024 |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Saldo van baten en lasten |
N1.226 |
N7.832 |
N9.058 |
N3.431 |
V5.627 |
|
Progr. |
Mutaties in reserves |
|||||
0 |
Algemene reserve |
N0 |
V5.752 |
V5.752 |
V5.752 |
N0 |
0 |
Reserve eenmalige uitgaven |
V160 |
V98 |
V258 |
V233 |
N25 |
0 |
Reserve Doe Mee Fonds |
V500 |
V720 |
V1.220 |
V452 |
N767 |
1 |
Reserve eenmalige uitgaven |
N0 |
V7 |
V7 |
V7 |
N0 |
2 |
Reserve eenmalige uitgaven |
V214 |
N360 |
N146 |
N361 |
N215 |
3 |
Reserve eenmalige uitgaven |
N0 |
V80 |
V80 |
V89 |
V9 |
4 |
Reserve eenmalige uitgaven |
N0 |
V163 |
V163 |
V163 |
N0 |
5A |
Reserve eenmalige uitgaven |
N0 |
V85 |
V85 |
V55 |
N30 |
5B |
Reserve Water |
V400 |
V85 |
V485 |
V821 |
V336 |
5B |
Reserve eenmalige uitgaven |
N0 |
N70 |
N70 |
N110 |
N40 |
6A |
Reserve eenmalige uitgaven |
N0 |
V409 |
V409 |
V38 |
N371 |
6B |
Algemene reserve |
N0 |
V474 |
V474 |
V384 |
N90 |
6B |
Reserve sociaal noodfonds |
N0 |
V30 |
V30 |
V2 |
N28 |
6B |
Reserve eenmalige uitgaven |
V40 |
V337 |
V377 |
V377 |
N0 |
6C |
Reserve sociaal noodfonds |
N0 |
N0 |
N0 |
N14 |
N14 |
6C |
Reserve eenmalige uitgaven |
N0 |
V174 |
V174 |
V174 |
N0 |
6D |
Reserve eenmalige uitgaven |
N0 |
V18 |
V18 |
V18 |
N0 |
7 |
Reserve eenmalige uitgaven |
N0 |
N226 |
N226 |
N422 |
N196 |
8 |
Reserve eenmalige uitgaven |
V250 |
N281 |
N31 |
N352 |
N321 |
Totaal mutaties in reserves |
V1.564 |
V7.494 |
V9.058 |
V7.304 |
N1.754 |
|
Subtotaal |
V338 |
N338 |
V0 |
V3.873 |
V3.873 |
|
Afrondingen |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
|
Resultaat |
V338 |
N338 |
V0 |
V3.873 |
V3.873 |
|
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lastenOm te bepalen of in de jaarrekening sprake is van een structureel evenwicht tussen de baten en lasten, schrijft de BBV voor dat in de jaarrekening het gerealiseerd resultaat wordt gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten. Voor de Jaarrekening 2024 is het gerealiseerd jaarrekeningresultaat N 1.879. In lijn met de besluitvorming is uit de algemene reserve V 5.752 ingezet ter dekking. Na inzet van de algemene reserve is het saldo van de rekening V 3.873. In dit jaarrekeningresultaat is per saldo een bedrag van N 2.252 opgenomen aan incidentele baten en lasten. Dit betekent dat over het jaar 2024 een structureel resultaat is gerealiseerd van V 6.125. Exclusief inzet van de algemene reserve is het structureel resultaat V 373. Voor een totaaloverzicht verwijzen we naar de jaarrekening naar het hoofdstuk 'Overzicht van baten en lasten'.
Bedrag |
|
---|---|
Gerealiseerd resultaat 2024 |
V3.873 |
Af: incidentele baten en lasten 2024 |
N2.252 |
Structureel resultaat inclusief inzet algemene reserve |
V6.125 |
Inzet algemene reserve negatief resultaat |
V5.752 |
Structureel resultaat exclusief inzet algemene reserve |
V373 |
Gedetailleerd overzicht Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Gedetailleerd overzicht Incidentele baten en lastenEen gedetailleerd overzicht van de Incidentele baten en lasten is te vinden in het Overzicht van Baten en Lasten in de Jaarrekening 2024.
Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelenDe algemene dekkingsmiddelen van de gemeente bestaan uit:
- Algemene uitkering uit het gemeentefonds;
- Gemeentelijke belastingen;
- Commerciële contracten;
- Dividenden;
- Saldo van de financieringsfunctie (rente).
Hieronder wordt toelichting per onderdeel gegeven.
1. Algemene uitkering uit het gemeentefonds
Het gemeentefonds is veruit de grootste inkomstenbron voor onze gemeente. In 2024 is de begroting hiervoor geactualiseerd in de Voorjaarsnota, Najaarsnota 2024 en Slotwijziging 2024. Het resultaat is N 600. Dit resultaat wordt veroorzaakt door de begrote vergoeding vanuit het Rijk, die in de Najaarsnota 2023 is opgenomen. Deze is niet ontvangen in 2024 en levert een nadeel op van N 1.200. Daar staat tegenover dat de decembercirculaire een voordeel oplevert van V 450. De decembercirculaire wordt te laat gepubliceerd om nog in een begrotingswijziging te verwerken, waardoor het resultaat in de jaarrekening valt. Het overige voordeel wordt veroorzaakt door afrekeningen van vorige jaren.
2. Gemeentelijke belastingen
De opbrengsten van Onroerendzaakbelasting (Ozb) en logiesbelasting (voor toeristen) beschouwen we als algemene dekkingsmiddelen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing of de rioolheffing, waarbij we deze middelen voor het gerelateerde doel in moeten zetten. In de paragraaf Lokale heffingen leest u meer over de belastingen en heffingen.
3. Commerciële contracten
Dit betreft baten die worden verkregen uit reclame-uitingen langs de openbare weg. Er zijn voor V 114 meer inkomsten gerealiseerd dan begroot.
4. Dividenden
Dit betreft de opbrengsten van dividenden van Stedin NV, Evides NV, Irado NV, BNG en Sportief Capelle BV.
5. Saldo van de financieringsfunctie
Dit betreft het resultaat van rente over de lang- en kortlopende leningen. Het is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma’s en de werkelijk betaalde rente.
Algemeen dekkingsmiddel |
Programma |
Begroting 2024 |
Wijziging begroting 2024 |
Totale begroting 2024 |
Realisatie 2024 |
Verschil begroting en realisatie |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Algemene uitkering |
0 |
V159.052 |
V3.292 |
V162.344 |
V161.745 |
N599 |
2. Gemeentelijke belastingen: |
||||||
- ozb |
0 |
V13.532 |
V249 |
V13.781 |
V13.284 |
N497 |
- logiesbelasting |
3 |
V77 |
N0 |
V77 |
V57 |
N20 |
3. Commerciële contracten |
3 |
V330 |
N0 |
V330 |
V444 |
V114 |
4. Dividenden |
0 |
V1.120 |
V549 |
V1.669 |
V1.681 |
V12 |
5. Saldo financieringsfunctie |
0 |
V591 |
N542 |
V48 |
V144 |
V96 |
Totaal |
V174.702 |
V3.548 |
V178.249 |
V177.356 |
N893 |
|
Post Onvoorzien
Terug naar navigatie - Post OnvoorzienIn de primitieve begroting is in programma 0 Bestuur en ondersteuning een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen voor een bedrag van N 33. De raming van deze post is gebaseerd op een bedrag van € 0,50 per inwoner.
De post onvoorzien is een begrotingspost die per definitie niet leidt tot uitgaven. Het totaalbudget wat gereserveerd is in de begroting wordt ingezet door een begrotingswijziging, waardoor het budget wordt getransporteerd naar het programma waar de uitgaven worden gedaan. Het college is bevoegd tot besteding van de post onvoorzien. In 2024 is de post onvoorzien niet ingezet.
Begroting 2024 |
Wijziging Begroting 2024 |
Totale Begroting 2024 |
Rekening 2024 |
Vrijval Rekening 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|
Post onvoorzien |
N33 |
N0 |
N33 |
N0 |
V33 |
EMU-saldo
Terug naar navigatie - EMU-saldoHet EMU-saldo geeft een indicatie van de feitelijke geldstromen van de gemeente. Volgens de Decembercirculaire 2023 zou deze in 2024 niet nadeliger moeten zijn dan N 13.756, oftewel ons Capelse aandeel in het totale begrotingstekort van Nederland. Deze referentiewaarde is inclusief ons aandeel in openbare lichamen, zijnde gemeenschappelijke regelingen. Dit is echter geen harde norm, maar een indicatie. Uit de tabel blijkt dat we hier niet aan hebben voldaan in 2024. Wel is deze minder negatief dan de verwachting in de Najaarsnota 2024. Dit wordt onder andere veroorzaakt door hogere vooruit ontvangsten van subsidies en lagere uitgaven op incidentele projectbudgetten.
EMU-saldo |
Begroting 2024 |
Voorjaarsnota 2024 |
Najaarsnota 2024 |
Jaarrekening 2024 |
---|---|---|---|---|
Jaar 2024 |
-28.819 |
-44.202 |
-35.339 |
-24.284 |
Kasstroomoverzicht
Terug naar navigatie - KasstroomoverzichtEen kasstroomoverzicht is een overzicht van de feitelijke geldmiddelen, waaruit de financieringsbehoefte blijkt. Het corrigeert het resultaat voor financiële posten die feitelijk geen geldstromen met zich meebrengen, namelijk de mutaties in reserves, dotaties in voorzieningen en afschrijvingslasten. Ook neemt het diverse posten mee die verrekend worden met de balans en daarom geen deel uit maken van het overzicht van baten en lasten, maar wel feitelijk geld kosten of opleveren. Vanuit het Besluit Begroting en Verantwoording geldt er geen verplichting om een kasstroomoverzicht op te nemen, maar vanwege het belang om hier inzicht in te hebben, nemen we dit wel op in de begroting en jaarrekening.
Uit dit kasstroomoverzicht blijkt dat we in 2024 een financieringstekort van 7.417 hadden. Dit tekort is de som van de operationele en de investeringsactiviteiten. De operationele activiteiten laten een positief saldo zien van 21.028, ondanks het negatieve jaarrekeningresultaat. Dit positieve saldo wordt vooral veroorzaakt door ontvangen voorschotbedragen voor subsidies. De netto investeringsactiviteiten bedragen 28.445 en zijn dus hoger dan het positief saldo uit de operationele activiteiten. Dit verklaart het financieringstekort.
Bij het onderdeel ‘kasstroom uit financieringsactiviteiten’ zien we wat er in 2024 gedaan is met het financieringstekort. Zo is er een langlopende lening aangetrokken, geld opgenomen uit 's Rijks schatkist en een kasgeldlening aangegaan.
Kasstroom overzicht |
Begroting 2024 |
Rekening 2024 |
Verschil |
---|---|---|---|
Kasstroom uit operationele activiteiten |
|||
Resultaat |
358 |
3.872 |
3.514 |
Afschrijvingen, afwaarderingen |
10.791 |
9.563 |
-1.228 |
Mutatie werkkapitaal |
|||
- Mutatie voorraden |
239 |
-388 |
-627 |
- Mutatie uitzettingen, overlopende activa |
0 |
154 |
154 |
- Mutatie vlottende schuld, overlopende passiva |
10.800 |
16.714 |
5.914 |
Mutatie reserves |
-1.564 |
-7.304 |
-5.740 |
Mutatie voorzieningen |
-5.266 |
-1.582 |
3.684 |
Mutatie waarborgsommen, overige vaste schuld |
0 |
0 |
0 |
Kasstroom uit operationele activiteiten |
15.358 |
21.028 |
5.670 |
Kasstroom uit investeringsactiviteiten |
|||
Netto investeringen immateriële vaste activa |
0 |
0 |
0 |
Desinvesteringen immateriële vaste activa |
0 |
0 |
0 |
Netto investeringen materiële vaste activa |
-40.377 |
-28.786 |
11.591 |
Netto investeringen EMU-saldo 10 mln (restant) |
7.000 |
0 |
-7.000 |
Desinvesteringen materiële vaste activa |
0 |
341 |
341 |
Netto investeringen financiële activa - excl. verstr. leningen |
0 |
0 |
0 |
Desinvesteringen financiële activa - excl. verstr. leningen |
0 |
0 |
0 |
Kasstroom uit investeringsactiviteiten |
-33.377 |
-28.445 |
4.932 |
Financieringsbehoefte (-) cq. overschot (+) |
-18.019 |
-7.417 |
10.602 |
Kasstroom uit financieringsactiviteiten > 1 jaar |
|||
Toename verstrekte leningen |
0 |
-1.000 |
-1.000 |
Aflossing verstrekte leningen |
83 |
0 |
-83 |
Toename opgenomen leningen |
22.628 |
5.000 |
-17.628 |
Aflossing opgenomen leningen |
-4.692 |
-4.692 |
0 |
Kasstroom uit financieringsactiviteiten > 1 jaar |
18.019 |
-692 |
-18.711 |
Kasstroom uit financieringsactiviteiten < 1 jaar |
|||
Mutatie uitzettingen in 's Rijks schatkist |
0 |
7.821 |
7.821 |
Mutatie opgenomen kasgeldleningen |
0 |
1.000 |
1.000 |
Kasstroom uit financieringsactiviteiten < 1 jaar |
0 |
8.821 |
8.821 |
Mutatie geldmiddelen |
0 |
712 |
712 |
De mutatie in geldmiddelen is als volgt te specificeren |
|||
Liquide middelen / bankschulden ultimo vorig dienstjaar: |
0 |
127 |
127 |
Liquide middelen / bankschulden ultimo dienstjaar: |
0 |
1.708 |
1.708 |
Mutatie geldmiddelen |
0 |
1.581 |
1.581 |
Reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningenDe stand en het verloop van de reserves en voorzieningen zien er als volgt uit. We onderscheiden Algemene reserves, Bestemmingsreserves en Voorzieningen. In de bijlage Reserve en voorzieningen hebben we een gedetailleerd overzicht opgenomen.
Nr |
Naam Reserve |
Portefeuillehouder |
Budgethouder |
Boekwaarde per 1-1-2024 |
Toevoeging |
Onttrekking |
Resultaatbestemming vorig boekjaar |
Vermindering ter dekking van afschrijvingen |
Boekwaarde per 31-12-2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A: Algemene reserves |
|||||||||
1 |
Minimum niveau 10 miljoen |
Van Woudenberg |
Fin. |
10.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10.000 |
2 |
Algemene reserve |
Van Woudenberg |
Fin. |
150.919 |
0 |
6.136 |
-4.652 |
0 |
140.131 |
Subtotaal rubriek A: |
160.919 |
0 |
6.136 |
-4.652 |
0 |
150.131 |
|||
B: Bestemmingsreserves |
|||||||||
1 |
Eenmalige uitgaven |
Van Woudenberg |
Fin. |
10.957 |
5.181 |
5.088 |
0 |
0 |
11.050 |
2 |
Sociaal Noodfonds |
Van Hemert |
SL |
115 |
14 |
2 |
0 |
0 |
128 |
3 |
Reserve rekenkamer |
Van Woudenberg |
Griffie |
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
4 |
Denk en Doe Mee!-fonds |
Faassen |
BCO |
1.362 |
0 |
452 |
0 |
0 |
910 |
5 |
Water |
Wilson |
SB |
2.409 |
0 |
821 |
0 |
0 |
1.588 |
6 |
Besteding Eneco-gelden |
Van Woudenberg |
Fin. |
20.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
20.000 |
Subtotaal rubriek B: |
34.853 |
5.195 |
6.363 |
0 |
0 |
33.686 |
|||
Afronding |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-1 |
|||
Totaal Reserves (Rubriek A+B) |
195.773 |
5.195 |
12.499 |
-4.652 |
0 |
183.816 |
|||
Nr |
Naam Voorziening |
Portefeuillehouder |
Budgethouder |
Boekwaarde per 1-1-2024 |
Toevoeging |
Aanwending |
Vrijval |
Boekwaarde per 31-12-2024 |
|
1 |
Onderhoud |
Van Woudenberg |
DV |
7.351 |
2.100 |
2.316 |
0 |
7.135 |
|
2 |
Diverse (verliesgevende) complexen |
Van Woudenberg |
SO |
14.306 |
985 |
0 |
0 |
15.291 |
|
3 |
Dubieuze debiteuren |
Van Woudenberg |
Fin. |
4.459 |
282 |
390 |
297 |
4.054 |
|
4 |
Alg.pensioenwet politieke ambtsdragers |
Burgemeester |
BCO |
5.266 |
936 |
249 |
0 |
5.954 |
|
5 |
Rioolheffing middelen derden |
Van Woudenberg |
SB |
2.449 |
236 |
0 |
0 |
2.686 |
|
6 |
Afvalstoffenheffing middelen derden |
Van Woudenberg |
SB |
2.402 |
237 |
656 |
0 |
1.984 |
|
7 |
Omgevingsvergunningen |
Van Woudenberg |
SB |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
8 |
Verlofsparen |
Faassen |
BCO |
216 |
104 |
0 |
0 |
320 |
|
9 |
Voorziening RVU |
Faassen |
BCO |
0 |
223 |
0 |
0 |
223 |
|
Afronding |
1 |
1 |
0 |
0 |
-2 |
||||
Totaal Voorzieningen |
36.450 |
5.104 |
3.611 |
297 |
37.645 |
Vennootschapsbelasting
Terug naar navigatie - VennootschapsbelastingIn 2024 verwachten we een winst op de buitenreclame van V 426 en hierop een aanslag Vennootschapsbelasting van afgerond N 97. Na vaststelling van de jaarstukken wordt de aangifte pas definitief. Er is reeds een voorlopige aanslag aangevraagd van N 84. Samenvattend is dus grotendeels al voorzien in de verschuldigdheid van Vpb-heffing, het resterende wordt betaald met de definitieve aanslag.