
Programma 8 Stadsontwikkeling
Missie
Terug naar navigatie - MissieWe regisseren en faciliteren de ontwikkeling van een blijvend vitale stad. Een stad waar het prettig wonen, werken en leven is. We zorgen ervoor dat wonen in Capelle aantrekkelijk blijft met passende woningen voor iedereen. We zetten hierbij in op het uitbreiden van de woningvoorraad. Samen met de Capellenaar en partners geven we de omgeving vorm en bieden ruimte aan initiatieven. We spelen ondernemend en daadkrachtig in op ontwikkelingen, staan in constante dialoog met de omgeving en formuleren hierop een duidelijke strategie. We doen dit alles met oog voor de ruimtelijke kwaliteit.
Prog |
Doel / Wat hebben we gedaan? |
VJN24 |
NJN24 |
JS24 |
---|---|---|---|---|
8 |
Gewoon goed wonen |
|||
BG24 | Opstellen Programma Wonen |
Gr |
Gn |
Gn |
|
BG24 | Aantal nieuwbouwwoningen |
Gr |
O |
O |
|
8 |
Verder met de Omgevingswet |
|||
BG22 | Omgevingswetproof |
O |
Gn |
Gn |
|
BG22 | Vaststellen verordening fysieke leefomgeving Capelle |
O |
Gn |
Gn |
|
BG22 | Opstellen toolboxen |
Gr |
Gr |
Gn |
|
BG24 | Digitale omgevingsloket (DSO) inrichten |
Gr |
Gr |
Gn |
|
8 |
Omgevingsagenda |
|||
BG24 | Omgevingskwaliteiten definiëren |
Gr |
Gr |
Gn |
|
BG24 | Omgevingsagenda vaststellen |
Gr |
Gr |
Gn |
|
BG23 | Ruimtelijke kaders opstellen |
Gr |
Gr |
Gn |
|
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Gewoon goed wonen
Terug naar navigatie - Gewoon goed wonenWe dragen eraan bij om een aantrekkelijke woongemeente te blijven met passend aanbod in alle categorieën van de woningvoorraad.
Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar. Eenheid: %.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
74,0% |
74,0% |
75,0% |
76,0% |
Capelle aan den IJssel |
73,5% |
75,0% |
75,9% |
76,3% |
Nederland |
70,1% |
70,3% |
70,3% |
70,4% |
Nieuw gebouwde woningen, exclusief overige toevoegingen, zoals transformaties. Eenheid: per 1.000 woningen.
In de afgelopen jaar is de eenheid op waarstaatjegemeente meerdere keren aangepast. Het tonen van de streefwaarden van voorgaande jaren is hierdoor niet mogelijk.
Toelichting
De Capelse en de landelijke indicator over 2024 zijn niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl. We hebben cijfers uit Capelle zelf, maar een vergelijking maken (zeker in verband met wijzigingen in de eenheid op Waarstaatjegemeente) geeft risico op fouten. In 2024 hebben we 367 nieuwe woningen toegevoegd aan de Capelse woningvoorraad.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde |
- |
- |
12,5 |
19,0 |
Capelle aan den IJssel |
5,9 |
0,3 |
4,9 |
|
Nederland |
8,9 |
9,3 |
9,1 |
De gemiddelde WOZ waarde van woningen. Eenheid: duizend euro.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
235 |
254 |
296 |
330 |
Capelle aan den IJssel |
246 |
270 |
310 |
350 |
Nederland |
290 |
317 |
368 |
379 |
Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. Eenheid: euro.
Toelichting
De woonlasten voor een éénpersoonshuishouden zijn in de afgelopen jaren in beperkte mate gestegen in Capelle aan den IJssel. Door deze beperkte toename zijn de woonlasten voor éénpersoonshuishoudens zowel regionaal als landelijk één van de laagste.
Het cijfer over 2024 voor Nederland is nog niet bekend op Waarstaatjegemeente.nl.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde |
569 |
576 |
601 |
619 |
Capelle aan den IJssel |
589 |
647 |
659 |
670 |
Nederland |
733 |
823 |
860 |
Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. Eenheid: euro.
Het cijfer over 2024 voor Nederland is nog niet bekend op Waarstaatjegemeente.nl.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde |
637 |
648 |
675 |
695 |
Capelle aan den IJssel |
661 |
720 |
734 |
740 |
Nederland |
810 |
905 |
942 |
-
Maatregel informatie
We streven ernaar om in 2024 tussen de 600 en 1.000 nieuwe woningen toe te voegen aan de Capelse woningvoorraad. Zie hiervoor ook de Capelle Bouwt aan de Stad monitor.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenOranje
Verder met de Omgevingswet
Terug naar navigatie - Verder met de OmgevingswetDe Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. We werken stapsgewijs verder aan de implementatie van de Omgevingswet.
-
Maatregel informatie
In het verlengde van de Stadsvisie verder definiëren én prioriteren van de thema’s voor de ontwikkeling van de stad d.m.v. toolboxen met ruimtelijke principes, inspiratie en implementatie strategieën op dat specifieke thema.
Portefeuillehouder- Schaatsbergen
IndicatorenGroen
-
Maatregel informatie
De basis voor het digitale omgevingsloket is voor 1 januari 2024 opgeleverd. In 2024 werken we verder aan het verbeteren van het Omgevingsloket door:
- het vertalen van regels uit het omgevingsplan naar het omgevingsloket, zodat ze bruikbaar zijn voor initiatiefnemers van Capelse initiatieven;
- het toevoegen van aanvraagformulieren voor verschillende soorten werkzaamheden.Portefeuillehouder- Schaatsbergen
IndicatorenGroen
Omgevingsagenda
Terug naar navigatie - OmgevingsagendaDe Stadsvisie is het instrument waarin ruimtelijke kaders voor de lange termijn zijn vastgelegd. Daarnaast beschrijft de visie diverse uitwerkingsopgaven. Bij de vaststelling van de visie is de motie 'Van Stadsvisie naar strategische ontwikkelagenda' aangenomen om deze visie nader uit te werken. Ook hebben we behoefte aan handvatten voor de intake-/omgevingstafel en het definitieve omgevingsplan. We werken dit uit in de Omgevingsagenda en gaan met de verschillende opgaven hieruit aan de slag.
-
Maatregel informatie
In 2024 leggen we de Omgevingsagenda ter vaststelling aan u voor. Hierin vertalen we abstracte ambities van de stad naar concrete opgavegebieden, waarmee we een integrale prioritering maken, in tijd en thema’s.
Portefeuillehouder- Schaatsbergen
IndicatorenGroen
-
Maatregel informatie
We definiëren bestaande omgevingskwaliteiten, die als basis dienen voor bijvoorbeeld de Intake- en Omgevingstafel. Dit gaat over de Capelse kwaliteiten die we het beschermen waard vinden. Dat gaat over ruimtelijke kwaliteiten, denk aan groene plekken als het Schollebos, de beschermde dorpsgezichten en onze monumentale panden. Het gaat ook over milieukwaliteiten en andere maatschappelijke waarden, zoals geluidsbelasting langs bepaalde wegen of bepaalde sociaal-maatschappelijk waardevolle plekken, zoals buurthuizen en theaters.
Portefeuillehouder- Schaatsbergen
IndicatorenGroen
-
Maatregel informatie
We stellen concrete criteria en kaders op voor de opgavegebieden, waarin bijvoorbeeld de kaders voor verdichting en hoogbouw een onderdeel zijn.
Portefeuillehouder- Schaatsbergen
IndicatorenGroen
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenEr zijn geen ontwikkelingen te melden.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.
Programma 8 |
Begroting 2024 |
Wijziging |
Begroting na |
Rekening 2024 |
Verschil 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 |
wijziging 2024 |
||||
Lasten |
|||||
8.1 Ruimte en leefomgeving |
N2.412 |
N714 |
N3.126 |
N3.362 |
N236 |
8.2 Grondexpl. (niet-bedr.terreinen) |
N8.513 |
V2.899 |
N5.614 |
N5.929 |
N316 |
8.3 Wonen en bouwen |
N3.710 |
N3.142 |
N6.852 |
N7.660 |
N808 |
Subtotaal Lasten |
N14.635 |
N957 |
N15.591 |
N16.951 |
N1.360 |
Baten |
|||||
8.1 Ruimte en leefomgeving |
V45 |
V285 |
V330 |
V609 |
V279 |
8.2 Grondexpl. (niet-bedr.terreinen) |
V9.030 |
N2.100 |
V6.930 |
V6.595 |
N335 |
8.3 Wonen en bouwen |
V735 |
V2.210 |
V2.945 |
V3.392 |
V447 |
Subtotaal Baten |
V9.810 |
V395 |
V10.205 |
V10.596 |
V390 |
Saldo van baten en lasten |
N4.825 |
N561 |
N5.386 |
N6.356 |
N970 |
Mutaties reserves lasten |
|||||
8.1 Ruimte en leefomgeving |
N0 |
N402 |
N402 |
N709 |
N307 |
8.3 Wonen en bouwen |
N0 |
N535 |
N535 |
N549 |
N14 |
Subtotaal Mutaties reserves lasten |
N0 |
N937 |
N937 |
N1.258 |
N321 |
Mutaties reserves baten |
|||||
8.1 Ruimte en leefomgeving |
N0 |
V59 |
V59 |
V59 |
N0 |
8.3 Wonen en bouwen |
V250 |
V597 |
V847 |
V847 |
N0 |
Subtotaal Mutaties reserves baten |
V250 |
V656 |
V906 |
V906 |
N0 |
Resultaat |
N4.575 |
N843 |
N5.417 |
N6.708 |
N1.291 |
Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024Omschrijving |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Mutatie Reserves |
Resultaat |
|
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Grondexploitaties |
N895 |
N335 |
N1.230 |
N1.230 |
|
2 |
Centrumgebied |
N125 |
N125 |
N125 |
||
3 |
Opbrengsten omgevingsvergunningen |
N122 |
N122 |
N122 |
||
4 |
Omgevingswet/visie |
V307 |
V307 |
N307 |
N0 |
|
5 |
Faciliterende projecten |
N470 |
V470 |
N0 |
N0 |
|
6 |
Rivium District |
N332 |
V332 |
N0 |
N0 |
|
7 |
Overige verschillen |
V155 |
V45 |
V200 |
N14 |
V186 |
Totaal |
N1.360 |
V390 |
N970 |
N321 |
N1.291 |
|
Toelichting op de grootste verschillen |
|
---|---|
1 |
Grondexploitaties: De afwijking wordt verklaard door een extra dotatie aan de voorziening verliesgevende projecten (N 985) en door het naar achteren schuiven van (tussentijdse) winstneming (N 286). Voor verdere toelichting op de financiële actualisatie van de grondexploitaties verwijzen we naar 'de geheime bijlage' Actualisatie Grondexploitatie MPP 2025. |
2 |
Centrumgebied: In 2024 zijn extra kosten gemaakt voor het afvoeren van niet herbruikbare grond Centrumgebied (N 125). |
3 |
Opbrengsten omgevingsvergunningen: De opbrengsten voor omgevingsvergunningen zijn lager doordat er minder aanvragen zijn ontvangen (N 122). |
4 |
Omgevingswet/visie: In 2024 is minder uitgegeven dan vooraf begroot omdat het betalingsschema voor de begeleiding van de transitie naar Omgevingsplan is aangepast/verschoven naar voornamelijk 2025. De V 307 hevelen we via de Reserve eenmalig over naar 2025. |
5 |
Faciliterende projecten: Vanwege fasering van werkzaamheden is meer besteed aan faciliterende projecten (N 279). Voor deze projecten zijn anterieure overeenkomsten afgesloten, de gemaakte kosten worden in rekening gebracht bij de ontwikkelaars (V 279). |
6 |
Rivium District: Vanwege fasering is er in 2024 meer besteed aan plankosten dan vooraf begroot (N 332). Deze kosten worden in rekening gebracht bij de ontwikkelaars. Dat verklaart de overschrijding op de baten (V 332). |
Beleid en regelgeving
Terug naar navigatie - Beleid en regelgevingKADERSTELLEND BELEID
- Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
- Stadsvisie (RV 557471, september 2021);
- Programma Wonen 2024-2028 (RV 1162029, juli 2024);
- Nota Grondbeleid 2024 (1544888, november 2024).
OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN
Gemeenteraad:
- Nota Beeldkwaliteit 2017 (RV 927196, november 2017);
- Legesverordening 2024 (RV 1304996, december 2023);
- Verordening Woonruimtebemiddeling 2024 (RV 1442938, mei 2024).
College van B&W:
- Vergunning-, toezicht en handhavingsbeleid 2023 (BBV 976413, december 2022);
- Grondprijzenbrief 2024 (BBV 1335865, december 2023);
- Prestatieafspraken Gemeente-Havensteder-Huurdersraad Capelle (BBV 1305343, december 2023);
- Zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding (BBV 402725, april 2021);
- Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427, juni 2019);
- Samenwerkingsafspraken Gemeente-Havensteder-Huurdersraad Capelle (BBV 640023, december 2021);
- Plan van Aanpak huisvesting statushouders (BBV 751135, december 2013).