Programma 8 Stadsontwikkeling

Voortgang activiteiten

Missie

Terug naar navigatie - Missie

We regisseren en faciliteren de ontwikkeling van een blijvend vitale stad. Een stad waar het prettig wonen, werken en leven is. We zorgen ervoor dat wonen in Capelle aantrekkelijk blijft met passende woningen voor iedereen. We zetten hierbij in op het uitbreiden van de woningvoorraad. Samen met de Capellenaar en partners geven we de omgeving vorm en bieden ruimte aan initiatieven. We spelen ondernemend en daadkrachtig in op ontwikkelingen, staan in constante dialoog met de omgeving en formuleren hierop een duidelijke strategie. We doen dit alles met oog voor de ruimtelijke kwaliteit.

Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
VJN24
NJN24
JS24
8
Gewoon goed wonen
BG24 | Opstellen Programma Wonen
Gr
Gn
Gn
BG24 | Aantal nieuwbouwwoningen
Gr
O
O
8
Verder met de Omgevingswet
BG22 | Omgevingswetproof
O
Gn
Gn
BG22 | Vaststellen verordening fysieke leefomgeving Capelle
O
Gn
Gn
BG22 | Opstellen toolboxen
Gr
Gr
Gn
BG24 | Digitale omgevingsloket (DSO) inrichten
Gr
Gr
Gn
8
Omgevingsagenda
BG24 | Omgevingskwaliteiten definiëren
Gr
Gr
Gn
BG24 | Omgevingsagenda vaststellen
Gr
Gr
Gn
BG23 | Ruimtelijke kaders opstellen
Gr
Gr
Gn

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Gewoon goed wonen

Terug naar navigatie - Gewoon goed wonen

We dragen eraan bij om een aantrekkelijke woongemeente te blijven met passend aanbod in alle categorieën van de woningvoorraad. 

JS24 - Demografische druk (landelijke indicator)

Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar. Eenheid: %.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Bevolkingsstatistiek)
Regio
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
74,0%
74,0%
75,0%
76,0%
Capelle aan den IJssel
73,5%
75,0%
75,9%
76,3%
Nederland
70,1%
70,3%
70,3%
70,4%
JS24 - Nieuw gebouwde woningen (landelijke indicator)

Nieuw gebouwde woningen, exclusief overige toevoegingen, zoals transformaties. Eenheid: per 1.000 woningen.
In de afgelopen jaar is de eenheid op waarstaatjegemeente meerdere keren aangepast. Het tonen van de streefwaarden van voorgaande jaren is hierdoor niet mogelijk. 

Toelichting

De Capelse en de landelijke indicator over 2024 zijn niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl. We hebben cijfers uit Capelle zelf, maar een vergelijking maken (zeker in verband met wijzigingen in de eenheid op Waarstaatjegemeente) geeft risico op fouten. In 2024 hebben we 367 nieuwe woningen toegevoegd aan de Capelse woningvoorraad. 

Bron: waarstaatjegemeente.nl (Basisregistratie adressen en gebouwen)
Regio
2021
2022
2023
2024
Streefwaarde
-
-
12,5
19,0
Capelle aan den IJssel
5,9
0,3
4,9
Nederland
8,9
9,3
9,1
JS24 - WOZ-waarde woningen (landelijke indicator)

De gemiddelde WOZ waarde van woningen. Eenheid: duizend euro.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken)
Regio
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
235
254
296
330
Capelle aan den IJssel
246
270
310
350
Nederland
290
317
368
379
JS24 - Woonlasten éénpersoonshuishouden (landelijke indicator)

Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. Eenheid: euro.

Toelichting

De woonlasten voor een éénpersoonshuishouden zijn in de afgelopen jaren in beperkte mate gestegen in Capelle aan den IJssel. Door deze beperkte toename zijn de woonlasten voor éénpersoonshuishoudens zowel regionaal als landelijk één van de laagste.

Het cijfer over 2024 voor Nederland is nog niet bekend op Waarstaatjegemeente.nl.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (COELO, Groningen)
Regio
2021
2022
2023
2024
Streefwaarde
569
576
601
619
Capelle aan den IJssel
589
647
659
670
Nederland
733
823
860
JS24 - Woonlasten meerpersoonshuishouden (landelijke indicator)

Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. Eenheid: euro.

Het cijfer over 2024 voor Nederland is nog niet bekend op Waarstaatjegemeente.nl.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (COELO, Groningen)
Regio
2021
2022
2023
2024
Streefwaarde
637
648
675
695
Capelle aan den IJssel
661
720
734
740
Nederland
810
905
942

  • Maatregel informatie

    We streven ernaar om in 2024 tussen de 600 en 1.000 nieuwe woningen toe te voegen aan de Capelse woningvoorraad. Zie hiervoor ook de Capelle Bouwt aan de Stad monitor.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Oranje

Verder met de Omgevingswet

Terug naar navigatie - Verder met de Omgevingswet

De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. We werken stapsgewijs verder aan de implementatie van de Omgevingswet. 

  • Maatregel informatie

    In het verlengde van de Stadsvisie verder definiëren én prioriteren van de thema’s voor de ontwikkeling van de stad d.m.v. toolboxen met ruimtelijke principes, inspiratie en implementatie strategieën op dat specifieke thema.

    Portefeuillehouder

    • Schaatsbergen

    Indicatoren

    Groen

  • Maatregel informatie

    De basis voor het digitale omgevingsloket is voor 1 januari 2024 opgeleverd. In 2024 werken we verder aan het verbeteren van het Omgevingsloket door:
    - het vertalen van regels uit het omgevingsplan naar het omgevingsloket, zodat ze bruikbaar zijn voor initiatiefnemers van Capelse initiatieven;
    - het toevoegen van aanvraagformulieren voor verschillende soorten werkzaamheden.

    Portefeuillehouder

    • Schaatsbergen

    Indicatoren

    Groen

Omgevingsagenda

Terug naar navigatie - Omgevingsagenda

De Stadsvisie is het instrument waarin ruimtelijke kaders voor de lange termijn zijn vastgelegd. Daarnaast beschrijft de visie diverse uitwerkingsopgaven. Bij de vaststelling van de visie is de motie 'Van Stadsvisie naar strategische ontwikkelagenda' aangenomen om deze visie nader uit te werken. Ook hebben we behoefte aan handvatten voor de intake-/omgevingstafel en het definitieve omgevingsplan. We werken dit uit in de Omgevingsagenda en gaan met de verschillende opgaven hieruit aan de slag.

  • Maatregel informatie

    In 2024 leggen we de Omgevingsagenda ter vaststelling aan u voor. Hierin vertalen we abstracte ambities van de stad naar concrete opgavegebieden, waarmee we een integrale prioritering maken, in tijd en thema’s.

    Portefeuillehouder

    • Schaatsbergen

    Indicatoren

    Groen

  • Maatregel informatie

    We definiëren bestaande omgevingskwaliteiten, die als basis dienen voor bijvoorbeeld de Intake- en Omgevingstafel. Dit gaat over de Capelse kwaliteiten die we het beschermen waard vinden. Dat gaat over ruimtelijke kwaliteiten, denk aan groene plekken als het Schollebos, de beschermde dorpsgezichten en onze monumentale panden. Het gaat ook over milieukwaliteiten en andere maatschappelijke waarden, zoals geluidsbelasting langs bepaalde wegen of bepaalde sociaal-maatschappelijk waardevolle plekken, zoals buurthuizen en theaters.

    Portefeuillehouder

    • Schaatsbergen

    Indicatoren

    Groen

  • Maatregel informatie

    We stellen concrete criteria en kaders op voor de opgavegebieden, waarin bijvoorbeeld de kaders voor verdichting en hoogbouw een onderdeel zijn.

    Portefeuillehouder

    • Schaatsbergen

    Indicatoren

    Groen

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Er zijn geen ontwikkelingen te melden.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.

Programma 8
Begroting 2024
Wijziging
Begroting na
Rekening 2024
Verschil 2024
Begroting 2024
wijziging 2024
Lasten
8.1 Ruimte en leefomgeving
N2.412
N714
N3.126
N3.362
N236
8.2 Grondexpl. (niet-bedr.terreinen)
N8.513
V2.899
N5.614
N5.929
N316
8.3 Wonen en bouwen
N3.710
N3.142
N6.852
N7.660
N808
Subtotaal Lasten
N14.635
N957
N15.591
N16.951
N1.360
Baten
8.1 Ruimte en leefomgeving
V45
V285
V330
V609
V279
8.2 Grondexpl. (niet-bedr.terreinen)
V9.030
N2.100
V6.930
V6.595
N335
8.3 Wonen en bouwen
V735
V2.210
V2.945
V3.392
V447
Subtotaal Baten
V9.810
V395
V10.205
V10.596
V390
Saldo van baten en lasten
N4.825
N561
N5.386
N6.356
N970
Mutaties reserves lasten
8.1 Ruimte en leefomgeving
N0
N402
N402
N709
N307
8.3 Wonen en bouwen
N0
N535
N535
N549
N14
Subtotaal Mutaties reserves lasten
N0
N937
N937
N1.258
N321
Mutaties reserves baten
8.1 Ruimte en leefomgeving
N0
V59
V59
V59
N0
8.3 Wonen en bouwen
V250
V597
V847
V847
N0
Subtotaal Mutaties reserves baten
V250
V656
V906
V906
N0
Resultaat
N4.575
N843
N5.417
N6.708
N1.291

Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024

Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Mutatie Reserves
Resultaat
1
Grondexploitaties
N895
N335
N1.230
N1.230
2
Centrumgebied
N125
N125
N125
3
Opbrengsten omgevingsvergunningen
N122
N122
N122
4
Omgevingswet/visie
V307
V307
N307
N0
5
Faciliterende projecten
N470
V470
N0
N0
6
Rivium District
N332
V332
N0
N0
7
Overige verschillen
V155
V45
V200
N14
V186
Totaal
N1.360
V390
N970
N321
N1.291
Toelichting op de grootste verschillen
1
Grondexploitaties: De afwijking wordt verklaard door een extra dotatie aan de voorziening verliesgevende projecten (N 985) en door het naar achteren schuiven van (tussentijdse) winstneming (N 286). Voor verdere toelichting op de financiële actualisatie van de grondexploitaties verwijzen we naar 'de geheime bijlage' Actualisatie Grondexploitatie MPP 2025.
2
Centrumgebied: In 2024 zijn extra kosten gemaakt voor het afvoeren van niet herbruikbare grond Centrumgebied (N 125).
3
Opbrengsten omgevingsvergunningen: De opbrengsten voor omgevingsvergunningen zijn lager doordat er minder aanvragen zijn ontvangen (N 122).
4
Omgevingswet/visie: In 2024 is minder uitgegeven dan vooraf begroot omdat het betalingsschema voor de begeleiding van de transitie naar Omgevingsplan is aangepast/verschoven naar voornamelijk 2025. De V 307 hevelen we via de Reserve eenmalig over naar 2025.
5
Faciliterende projecten: Vanwege fasering van werkzaamheden is meer besteed aan faciliterende projecten (N 279). Voor deze projecten zijn anterieure overeenkomsten afgesloten, de gemaakte kosten worden in rekening gebracht bij de ontwikkelaars (V 279).
6
Rivium District: Vanwege fasering is er in 2024 meer besteed aan plankosten dan vooraf begroot (N 332). Deze kosten worden in rekening gebracht bij de ontwikkelaars. Dat verklaart de overschrijding op de baten (V 332).

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Stadsvisie (RV 557471, september 2021);
  • Programma Wonen 2024-2028 (RV 1162029, juli 2024);
  • Nota Grondbeleid 2024 (1544888, november 2024).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Nota Beeldkwaliteit 2017 (RV 927196, november 2017);
  • Legesverordening 2024 (RV 1304996, december 2023);
  • Verordening Woonruimtebemiddeling 2024 (RV 1442938, mei 2024).

College van B&W:

  • Vergunning-, toezicht en handhavingsbeleid 2023 (BBV 976413, december 2022);
  • Grondprijzenbrief 2024 (BBV 1335865, december 2023);
  • Prestatieafspraken Gemeente-Havensteder-Huurdersraad Capelle (BBV 1305343, december 2023);
  • Zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding (BBV 402725, april 2021);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427, juni 2019);
  • Samenwerkingsafspraken Gemeente-Havensteder-Huurdersraad Capelle (BBV 640023, december 2021);
  • Plan van Aanpak huisvesting statushouders (BBV 751135, december 2013).