Programma 6 Sociaal domein

Voortgang activiteiten

Missie

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Missie

In Capelle werken we aan een samenleving waarin jong en oud zich prettig voelen, vitaal zijn en veilig leven. Waarin bewoners respect hebben voor elkaar en voor elkaar klaar staan. Iedereen krijgt de kans om zich te ontwikkelen en actief mee te doen. We stimuleren eigen initiatief en zetten in op preventie. Waar nodig is ondersteuning, zorg en hulp, snel en zonder drempels beschikbaar, waarbij aandacht is voor het welzijn van Capellenaren op de langere termijn. 

Deelprogramma's

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Deelprogramma's
Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
VJN24
NJN24
JS24
6A
Denk- en Doe kracht
BG23 | Toekomst Wijk Overleg Platforms (WOP’s) evalueren (Capels Akkoord)
Gn
Gn
Gn
6A
Veilig, gezond en kansrijk opgroeien
BG24 | Verder werken aan een dekkend netwerk van KinderLabs (Capels Akkoord)
Gr
Gr
Gr
6B
Armoede voorkomen, verhelpen en verzachten
BG23 | Integrale aanpak verstevigen (Capels Akkoord)
Gr
Gn
Gn
BG24 | Pilot sport- en beweegregeling 60+ers (Capels Akkoord)
Gr
Gr
Gr
BG24 | Pilot sport- en cultuurregeling jongeren (Capels Akkoord)
Gr
Gr
Gr
6B
Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen
BG24 | Pilot basisbanen: onderzoek mogelijke scenario's (Capels Akkoord)
Gr
Gr
Gn
BG23 | Tweejarige pilot samenwonen in de bijstand (Capels Akkoord)
Gr
Gn
Gn
6C
Snelle, tijdige en passende ondersteuning
BG23 | Beschermd Thuis uitwerken
Gr
Gr
Gr
BG23 | Tussenwonen uitwerken
Gr
Gr
Gr
6D
Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuning
BG23 | Hervormingsagenda uitwerken
Gr
Gn
Gn

Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur

Terug naar navigatie - - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur - Wat willen we bereiken?

Veilig, gezond en kansrijk opgroeien

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur - Wat willen we bereiken? - Veilig, gezond en kansrijk opgroeien

De Capelse jeugd groeit veilig, gezond en kansrijk op. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur - Ontwikkelingen

Toeslagenaffaire
Sinds december 2020 ondersteunt het meldpunt Kinderopvangtoeslag gedupeerden van de toeslagenaffaire. Vanaf 1 januari 2024 is het niet meer mogelijk je als (mogelijk) gedupeerde ouder aan te melden bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). Eind 2024 waren er 842 (mogelijk) gedupeerden in Capelle. Via de hardheidsclausule is een aantal (mogelijk) gedupeerden alsnog aangemeld voor onderzoek. We hadden met 602 gedupeerde ouders persoonlijk contact (peildatum 31-12-2024). Daarnaast hielpen we in 2024 negen erkend gedupeerde ex-toeslagpartners via brede ondersteuning. 

Er zijn 1456 Capelse gedupeerde kinderen van erkend gedupeerde ouders (peildatum 31-12-2024). Dit is inclusief (inmiddels) meerderjarige kinderen. Een groot deel van de kinderen woont nog thuis en wordt geholpen door brede ondersteuning via de gedupeerde ouder (gezin). Vanaf 16 jaar kan een kind zich zelfstandig aanmelden voor hulp van het meldpunt Kinderopvangtoeslag. In 2024 hadden we persoonlijk contact met 172 zelfstandig aangemelde gedupeerde kinderen (peildatum 31-12-2024). Door de toestroom van gedupeerde kinderen vond op 27 augustus 2024 onze eerste klankbordbijeenkomst met gedupeerde kinderen plaats. Het was een positieve avond. Er waren vijf gedupeerde kinderen aan wie informatie is gegeven over hoe het meldpunt werkt. Zij gaven ons ook waardevolle tips en tops. Verder hielpen we in 2024 ongeveer tien jongeren via het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod vanuit de landelijke kindregeling. Zo droegen we bij aan hun nieuwe start, doordat het meldpunt Kinderopvangtoeslag hun problematische schulden afbetaalde.
Er is vaak intensief contact met gedupeerden door de complexe problematiek waarmee zij te maken hebben. De ondersteuning van de gedupeerde ouders en kinderen gebeurt in samenwerking met Welzijn Capelle. Zij ondersteunen hen met algemeen en financieel maatschappelijk werk. Deze gezamenlijke en intensieve inzet is noodzakelijk om de gedupeerden effectief te helpen.

De aanvragen voor maatwerkvergoedingen nemen ieder jaar toe. We zoeken steeds naar de balans tussen maatwerk en gelijkwaardigheid, ruimhartigheid en noodzakelijkheid. In 2024 gaf het meldpunt Kinderopvangtoeslag ruim twee miljoen euro uit aan materiële ondersteuning. Dit ging vooral om aanvragen voor inrichtings-, tandarts- en opleidingskosten. Ook komt het veel voor dat gedupeerden na het afronden van de hulpvragen terugkomen met een nieuwe hulpvraag. Hierdoor is er vaak opnieuw contact tussen gedupeerden en het meldpunt Kinderopvangtoeslag. Om dit te voorkomen is landelijk een wetswijziging ingevoerd. Dit is per 1 januari 2025 ingegaan. In de nieuwe wet is de brede ondersteuning (hulp) bepaald van maximaal twee jaar. In de eerste zes maanden wordt samen met de gedupeerde bekeken of, en zo ja welke, materiële ondersteuning nodig is.

POK-middelen (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) 
Naar aanleiding van de toeslagenaffaire geeft het Rijk tot en met 2027 POK-middelen aan de gemeenten voor de verbetering van de dienstverlening. In 2024 stelden we een bestedingsplan vast met kaders voor de inzet van dit geld. Op basis van deze kaders besteedden we in 2024 de POK-middelen aan onder meer tijdelijke uitbreiding van het sociaal raadsliedenwerk.

Beleidsnota vrijwilligerswerk 2024 ‘Samen voor Capelle: Vrijwilligerswerk versterkt en verbindt’
De beleidsnota vrijwilligerswerk 2024 'Samen voor Capelle: Vrijwilligerswerk versterkt en verbindt’ is herzien. Dit is het vervolg op het vrijwilligersbeleid uit 2016. De beleidsnota is op 16 december 2024 door de gemeenteraad vastgesteld. In deze nota richten we ons op het stimuleren van vrijwilligerswerk, het ondersteunen van vrijwilligerswerk en het vergroten van de maatschappelijke impact door middel van vier speerpunten. 

Opvang Oekraïense ontheemden
In de loop van 2024 is mede op verzoek van het Rijk om de opvangcapaciteit voor Oekraïners te vergroten, de locatie aan de Riviumboulevard uitgebreid naar een locatie met 300 opvangplekken met een praktisch maximum tussen de 280 en 285 mensen. Op 31 december 2024 zijn op deze locatie 284 Oekraïense ontheemden opgevangen. Ook zijn gedurende 2024 gemiddeld nog eens 85 Oekraïense ontheemden opgevangen door gastgezinnen op andere plekken in onze gemeente.

Doorontwikkeling Zorg en Veiligheid
De complexiteit van zorg- en veiligheidscasussen neemt toe in aard en omvang. Dit vraagt om een integrale en systemische aanpak waarbij integraal over de grenzen van domeinen wordt samengewerkt. We werken daarom aan een structurele samenwerking tussen zorg en veiligheid voor een stevige lokale regie. In 2025 wordt de samenwerking op procesregie-niveau verder vormgegeven en ingebed in de reguliere werkwijze.

Verdere samenwerking en integratie met de rest van de unit Veiligheid wordt daarin onderzocht en waar mogelijk vormgegeven.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur - Wat heeft het gekost?

Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.

Programma 6A
Begroting 2024
Wijziging
Begroting na
Rekening 2024
Verschil 2024
Begroting 2024
wijziging 2024
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticip.
N22.703
N4.764
N27.467
N25.882
V1.585
6.2 Toegang en eerstelijnsvrz
N3.661
N285
N3.946
N3.303
V642
Subtotaal Lasten
N26.364
N5.049
N31.413
N29.185
V2.227
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticip.
V8.791
V3.393
V12.184
V12.335
V151
6.2 Toegang en eerstelijnsvrz
V229
V30
V259
V193
N66
Subtotaal Baten
V9.020
V3.423
V12.443
V12.528
V85
Saldo van baten en lasten
N17.344
N1.625
N18.970
N16.657
V2.313
Mutaties reserves lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticip.
N0
N1.125
N1.125
N1.497
N371
Subtotaal Mutaties reserves lasten
N0
N1.125
N1.125
N1.497
N371
Mutaties reserves baten
6.1 Samenkracht en burgerparticip.
N0
V1.534
V1.534
V1.534
N0
Subtotaal Mutaties reserves baten
N0
V1.534
V1.534
V1.534
N0
Resultaat
N17.344
N1.216
N18.561
N16.619
V1.941

Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Mutatie Reserves
Resultaat
1
Uitvoering Jeugdagenda
V828
V828
V828
2
Opvang ontheemden Oekraïne
V1.448
N638
V810
N420
V390
3
Kinderlabs
V287
V287
V287
4
Openbaar vervoer
V211
V211
V211
5
Vrijval onderhoudsvoorziening MFC
V132
V132
V132
6
Rotterdam Pas
V45
V45
V45
7
SPUK GALA en IZA
V116
N136
N20
N20
8
Hersteloperatie kinderopvangtoeslag
N778
V778
N0
N0
9
Overige verschillen
V70
N51
V19
V49
V68
Totaal
V2.227
V85
V2.312
N371
V1.941
Toelichting op de grootste verschillen
1
Uitvoering Jeugdagenda: Een deel van de activiteiten van de uitvoering Jeugdagenda is ten laste gekomen van de specifieke uitkering voor de versterking van sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Dat levert een voordeel op van V 828.
2
Opvang ontheemden Oekraïne: De bijdrage van het Rijk is 638 lager dan begroot. De lasten 1.448 lager. Per saldo een voordeel van 810. Hiervan is 420 via de reserve eenmalig overgeheveld naar 2025.
3
Kinderlab: Een deel van de activiteiten van de Kinderlab is ten laste gekomen van de specifieke uitkering voor Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA).
4
Openbaar vervoer: In 2024 zijn van de RET creditnota's over de afgelopen jaren ontvangen voor de door hen ten onrechte in rekening gebrachte BTW. Met de Belastingdienst is overeengekomen dat de gemeentelijke bijdrage voor 'gratis vervoer voor ouderen' onbelast voor BTW kan plaatsvinden. Dit resulteert in een incidentele bate van V211.
5
Vrijval onderhoudsvoorziening MFC: Vrijval onderhoudsvoorziening MFC: Met de schoolbesturen is overeenstemming bereikt om het onderwijs- en wijkcentrum gedeelte van het MFC in eigendom over te dragen aan één van de schoolbesturen. Voor het (toekomstig) planmatig onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed is een voorziening onderhoud ingesteld. Uit deze voorziening kan vanwege de overdracht een gedeelte van de opgebouwde voorziening vrijvallen. Zie ook programma 4 en 5A.
6
Rotterdam Pas: Er zijn in 2024 minder Rotterdam passen aangevraagd.
7
SPUK GALA en IZA: De beschikbare budgetten voor GALA en IZA in 2024 zijn niet volledig benut.
8
Hersteloperatie kinderopvangtoeslagen: De maatwerkvoorziening is hoger uitgevallen dan waar in de begroting rekening is gehouden. De aanvragen en de omvang daarvan zijn lastig in te schatten. Het betreft een open einde regeling, dat wil zeggen dat er geen budgetplafond tegenover staat. Ofwel: tegenover de hogere uitgaven staan ook hogere inkomsten vanuit het Rijk.

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Jeugdnota 2021-2024 Basis voor Groei (RV 478825, april 2021);
  • Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (RV 570182, september 2021).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Verlengen Visie vrijwillige inzet 2017-2020: oog voor elkaar in Capelle (RV 484311, juni 2021);
  • Visie 'Buurtwerk nieuwe stijl – op weg naar het huis van de wijk' (RV 827398, november 2016);
  • Programma Thuis in Capelle (RV 1363037, maart 2024);
  • Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2020 (RV 108740, december 2019).

College van B&W:

  • Visie op vrijwillige inzet 'Oog voor elkaar in Capelle' (BBV 838000, december 2016);
  • Doorontwikkeling van wijkgericht naar opgavengericht werken (BBV 952389, december 2017);
  • Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715, december 2019);
  • Doorontwikkeling Lokale Inclusie Agenda (BBV 1238487, september 2023);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427, juni 2019).

Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)

Terug naar navigatie - - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Wat willen we bereiken?

Armoede voorkomen, verhelpen en verzachten

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Wat willen we bereiken? - Armoede voorkomen, verhelpen en verzachten

Voorkomen, verhelpen en verzachten van armoede door ondersteuning van huishoudens met een laag inkomen, vooral kwetsbare gezinnen met kinderen.

JS24 - Huishoudens met inkomen tot 120% wettelijk sociaal minimum

Aantal huishoudens met inkomen tot 120% wettelijk sociaal minimum. De meest recente cijfers zijn beschikbaar tot en met 2023. Bron: CBS Armoedescan. 

Het aantal huishoudens over 2024 is nog niet beschikbaar in de CBS Armoedescan.

Bron: CBS Armoedescan
Boekwerk
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
4.000
4.000
4.000
Jaarrekening
4.000
4.100
JS24 - Langdurige minima

Aantal langdurige minima. Dit zijn huishoudens met vier jaar of langer een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. De meeste recente cijfers zijn beschikbaar tot en met 2023. Bron: CBS Armoedescan. 

Het aantal langdurige minima over 2024 is nog niet beschikbaar in de CBS Armoedescan.

Bron: CBS Armoedescan
Boekwerk
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
2.700
2.600
2.500
Jaarrekening
2.600
2.500
JS24 - Kinderen in uitkeringsgezin (landelijke indicator)

Percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand verstaan we hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB tot 2015), de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz). Eenheid: %.

 

Toelichting

De Capelse indicator en de landelijke indicator over 2024 zijn nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl. 

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS-jeugd)
Regio
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
10,5%
10,5%
10,5%
10,5%
Capelle aan den IJssel
10,0%
8,0%
8,0%
Nederland
6,0%
6,0%
6,0%

Problematische schulden onder Capellenaren voorkomen en terugdringen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Wat willen we bereiken? - Problematische schulden onder Capellenaren voorkomen en terugdringen

We zetten in op het voorkomen en terugdringen problematische schulden onder Capellenaren. In 2024 hebben we in nauwe samenwerking met onze partners bij de schuldenaanpak het Beleidsplan integrale schulddienstverlening 2025-2028 opgesteld. Op 16 december 2024 heeft de gemeenteraad het nieuwe beleidsplan vastgesteld. De financiële consequenties worden meegenomen bij de overwegingen bij de Kadernota 2026.

Op 17 december 2024 hebben we op basis van de bevindingen vanuit de pilot met de Jongeren Perspectief Fonds-aanpak besloten om de raad voor te stellen deze aanpak te vervolgen en de financiële consequenties hiervan voor 2026 en verder mee te nemen bij de overwegingen bij de Kadernota 2026.

JS24 - Huishoudens met geregistreerde problematische schulden

Aantal huishoudens met geregistreerde problematische schulden. Deze indicator geeft de ontwikkeling van het aantal huishoudens met problematische schulden weer en daarmee een onderbouwing om in te zetten op de aanpak van schulden.

 

 

Bron: dashboard CBS huishoudens met geregistreerde problematische schulden
Boekwerk
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
3.690
4.000
4.100
Jaarrekening
4.030
4.130
4.190

Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Wat willen we bereiken? - Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen

We ondersteunen Capellenaren om, voor zover mogelijk, stappen te zetten richting betaald werk. 

JS24 - Banen (landelijke indicator)

Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. Eenheid: het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar.

Toelichting
De landelijke indicator over 2024 is nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS Bevolkingsstatistiek / LISA - bewerking ABF Research)
Regio
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
845
830
825
825
Capelle aan den IJssel
816
697
722
Nederland
806
704
715
JS24 - Netto arbeidsparticipatie (landelijke indicator)

Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. Eenheid: %.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Arbeidsdeelname)
Regio
2021
2022
2023
2024
Streefwaarde
65,0%
66,0%
68,5%
70,0%
Capelle aan den IJssel
68,5%
70,3%
71,2%
71,5%
Nederland
70,4%
72,2%
73,1%
73,2%
JS24 - Re-integratievoorzieningen (landelijke indicator)

Het aantal re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. 

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Participatiewet)
Regio
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
500,0
320,0
320,0
310,0
Capelle aan den IJssel
314,7
353,6
334,1
349,6
Nederland
197,7
197,7
191,5
203,1
JS24 - Jeugdwerkloosheid (landelijke indicator)

Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. Eenheid: %.

Toelichting

De Capelse indicator en de landelijke indicator over 2024 zijn nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl. 

 

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS Jeugd)
Regio
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
2,0%
2,0%
2,0%
2,0%
Capelle aan den IJssel
1,0%
1,0%
2,0%
Nederland
2,0%
1,0%
2,0%
JS24 - Bijstandsuitkeringen (landelijke indicator)

Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen.

Toelichting

De cijfers betreffen het aantal uitkeringen per 1000 inwoners.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Participatiewet)
Regio
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
51
50
50
45
Capelle aan den IJssel
51
44
42
42
Nederland
43
37
34
34
  • Maatregel informatie

    De pilot basisbanen is een voornemen uit het coalitieakkoord 2022-2026 'Voor vandaag en morgen'. We hebben een onderzoek uitgevoerd naar basisbanen in andere gemeenten. Op basis van dit onderzoek hebben we besloten af te zien van een pilot basisbanen. Een basisbaan kost per baan per jaar € 35.000,- tot € 36.000,- exclusief uitvoeringskosten.. Bekostiging van basisbanen zou uit eigen middelen moeten plaatsvinden. We gaan het wetsvoorstel Participatiewet in Balans, de landelijke impuls versterking sociaal ontwikkelbedrijven en de Toekomstverkenning Promen 2026 benutten om de maatschappelijke participatie van de doelgroep te bevorderen.

    Portefeuillehouder

    • van Hemert

    Indicatoren

    Groen

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Ontwikkelingen

Invoering Participatiewet in Balans is uitgesteld
De wetswijziging Participatiewet in Balans treedt niet op 1 januari 2025 in werking, maar op 1 januari 2026. De wet wordt vanaf 1 januari 2026 in fasen geïmplementeerd. 

Ontwikkelingen Promen 2024
Op aanwijzing van de provincie is in 2024 het weerstandsvermogen van Promen aangevuld.
De voorbereidingen voor het onderzoek naar de toekomst van Promen zijn afgerond. Het onderzoek start in 2025.

Werkcentrum Rijnmond, locatie IJsselgemeenten geopend
Werkcentrum Rijnmond heeft op 2 januari 2025 een nieuwe locatie geopend op het Werkplein IJsselgemeenten . Het Werkcentrum biedt ondersteuning aan werkzoekenden en werkgevers. en is een samenwerking van gemeenten, UWV, onderwijsinstellingen en werknemers- en werkgeversorganisaties.

Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek
In december 2024 is de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek vastgesteld. Gemeenten hebben hiermee de bevoegdheid om in de periode 2025 - 2027 een vaste tegemoetkoming te verstrekken aan een groep alleenverdienende huishoudens, die door een samenloop van botsende inkomensregelingen te weinig inkomen hebben. Landelijk gaat om circa 10.000 huishoudens, in Capelle om een paar tientallen. Naar verwachting stellen we de Beleidsregels alleenverdienersproblematiek vast in Q2 2025. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Wat heeft het gekost?

Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.

Programma 6B
Begroting 2024
Wijziging
Begroting na
Rekening 2024
Verschil 2024
Begroting 2024
wijziging 2024
Lasten
6.3 Inkomensregelingen
N42.494
N5.910
N48.404
N48.010
V394
6.4 WSW en beschut werk
N5.640
N620
N6.260
N6.135
V125
6.5 Arbeidsparticipatie
N5.543
N336
N5.878
N4.719
V1.159
Subtotaal Lasten
N53.676
N6.866
N60.541
N58.864
V1.678
Baten
6.3 Inkomensregelingen
V29.212
V7.402
V36.614
V36.669
V54
6.5 Arbeidsparticipatie
V1.459
N0
V1.459
V535
N924
Subtotaal Baten
V30.671
V7.402
V38.073
V37.204
N869
Saldo van baten en lasten
N23.004
V536
N22.468
N21.660
V808
Mutaties reserves lasten
6.3 Inkomensregelingen
V40
N364
N324
N324
N0
Subtotaal Mutaties reserves lasten
V40
N364
N324
N324
N0
Mutaties reserves baten
6.3 Inkomensregelingen
N0
V1.205
V1.205
V1.087
N118
Subtotaal Mutaties reserves baten
N0
V1.205
V1.205
V1.087
N118
Resultaat
N22.964
V1.377
N21.587
N20.897
V690

Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Mutatie Reserves
Resultaat
1
JSF/JCF
V497
V497
V497
2
Stichting Capelle Werkt
V420
V420
V420
3
Uitgaven en inkomsten BUIG en LKS
N93
N165
N258
N258
4
Bijzondere Bijstand Sociaal medische indicaties
V204
V204
V204
5
Wet Inburgering
V785
N926
N141
N141
6
Promen
V125
V125
V125
7
GR IJsselgemeenten (voorlopige afrekening 2024)
N78
N78
N78
8
Energietoeslag minima
V90
V90
N90
N0
9
TOZO
N238
V238
N0
N0
10
Overige verschillen
N34
N16
N50
N28
N79
Totaal
V1.678
N869
V809
N118
V690
Toelichting op de grootste verschillen
1
JSF/JCF: De kosten voor deze activiteiten (en voor de pilot sport- en beweegregeling 60-plussers met laag inkomen) zijn begin 2024 ondergebracht bij de bestedingsplanning SPUK IZA middelen.
2
Stichting Capelle Werkt: met ingang van het derde kwartaal 2023 is deze stichting opgeheven, terwijl de lasten nog begroot zijn.
3
Uitgaven en inkomsten BUIG en LKS: op de uitgaven voor de BUIG en LKS komen we ten opzichte van de ontvangsten van de BUIG tekort. Dit tekort wordt gedempt door een bijstelling van de de voorziening dubieuze debiteuren. Per saldo ontstaat een resultaat van N 258.
4
Bijzondere Bijstand Sociaal medische indicaties: in zowel 2023 als in 2024 zijn hiervoor geen uitgaven gerealiseerd.
5
Wet Inburgering: het gerealiseerde aantal trajecten voor wiw'ers blijft achter, waardoor de uitgaven lager zijn en de vergoeding via de SPUK eveneens.
6
Promen: als gevolg van uitstroom van mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt neemt onze bijdrage aan Promen af.
7
GR IJsselgemeenten (voorlopige afrekening 2024): De kosten voor Sociale zaken vallen hoger uit dan het voorschot vanwege hogere salariskosten, vooral als gevolg van inhuur als gevolg van verloop, langdurig zieken en extra uitvoeringstaken. Ook zijn er hogere kosten voor personeelsadviezen en is er een dotatie aan de voorziening verlofsparen geweest.
8
Energietoeslag minima: In 2023 waren aanvragen energietoeslag ingediend waarop de toekenning en uitbetalingen in 2024 plaats hebben gevonden. Ter dekking hiervoor is de Algemene reserve ingezet. Omdat de uiteindelijke afwikkeling in 2024 lager is uitgevallen dan begroot, wordt ook minder onttrokken aan de Algemene reserve.
9
TOZO: Ontvangen terugbetalingen vanuit de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO) worden terugbetaald aan het Rijk. Deze baten en lasten waren niet begroot.

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022)

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Legesverordening Capelle aan den IJssel 2024 (RV 1304996, december 2023);
  • Verordening Individuele studietoeslag Participatiewet Capelle aan den IJssel 2019 (RV 1077898, april 2019);
  • Verordening Adviesraad Sociaal Domein Capelle aan den IJssel 2018 (RV 949191, december 2017);
  • Re-integratieverordening Participatiewet 2023 (RV 1137814, juli 2023);
  • Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wsw Capelle aan den IJssel 2015 (RV 741956, februari 2016);
  • Afstemmingsverordening Participatiewet 2015 (RV 600697, december 2014);
  • Verordening Individuele inkomenstoeslag Capelle aan den IJssel 2015 (RV 601399, december 2014);
  • Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2016 (RV 603135, december 2014);
  • Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive Capelle aan den IJssel 2013 (RV 602269, december 2014);
  • Handhavingsverordening WWB, WIJ, IOAW en IOAZ Capelle aan den IJssel 2011. (RV 222134, september 2011);
  • Verordening beslistermijn schuldhulpverlening (RV 392716, maart 2021);
  • Uitvoeringsplan Hoogwaardig Handhaven Participatiewet 2023-2025 (RV 1104378, september 2023).
  • Beleidskader aanpak armoede en schulden 2021-2024 'Doen wat werkt' (BBV 508689, juli 2021);
  • Meerjarenbeleidskader Werk en inkomen 2021-2024 'Zeker in Capelle!'( BBV 487975, juli 2021)

College van B&W:

  • Nadere regels individuele inkomenstoeslag Participatiewet (BBV januari 2015);
  • Beleidsregels bijzondere bijstand indirecte schoolkosten Capelle aan den IJssel 2019 (BBV 24732, juni 2019);
  • Beleidsregels medische kostensoorten bijzondere bijstand 2020 (BBV 117803, december 2019);
  • Wijziging Beleidsregels aanvraagtermijn, drempel en draagkracht bijzondere bijstand 2018 (BBV 1603208, oktober 2024);
  • Overgang Meubel- en Kledingvoucher naar nieuwe partij (BBV 490104, mei 2021);
  • Vervolg Noodhulp Capelle en Beleidsregels Noodhulp Capelle 2021 (BBV 472093, april 2021);
  • Beleidsregels studietoeslag Capelle aan den IJssel 2022 (BBV 823839, juli 2022);
  • Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2023 (BBV 1285273, november 2023);
  • Verlengen collectieve zorgverzekering en verhogen gemeentelijke bijdrage aan premie (BBV 891384, september 2022);
  • Vervolgaanpak Samen voor alle kinderen (BBV 1487594, 4 juni 2024);
  • Actieplan Schuldenaanpak Jongeren 2023 - 2024 ( BBV 1009409, 10 januari 2023);
  • Actieplan Veranderopgave Inburgering 2020-2021 (BBV 348649, december 2020);
  • Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715, december 2019).

Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Terug naar navigatie - - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken?

Snelle, tijdige en passende ondersteuning

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken? - Snelle, tijdige en passende ondersteuning

Individuele Capellenaren en groepen, die hun problemen (nog) niet zelf of met behulp van hun netwerk kunnen oplossen, krijgen snel en tijdig ondersteuning op maat. 

JS24 - Wachttijd in behandeling nemen van een melding Wmo

Aantal weken tussen indienen melding Wmo en in behandeling nemen.

Bron: Interne registratie
Boekwerk
2024
Streefwaarde
4
Jaarrekening
4
JS24 - Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement (landelijke indicator)

Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten.

Toelichting
De Capelse en de landelijke indicator over 2024 zijn nog niet bekend op Waarstaatjegemeente.nl.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Monitor Sociaal Domein Wmo)
Regio
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
690
700
710
710
Capelle aan den IJssel
710
720
730
Nederland
713
700
700
  • Maatregel informatie

    In het Regionaal Beleidsplan Maatschappelijke Ontwikkeling en Beschermd Wonen 2022-2026 is opgenomen dat mensen uit de doelgroep zo zelfstandig mogelijk in de wijk (gaan) wonen, ofwel beschermd thuis. 

    Portefeuillehouder

    • Wilson

    Indicatoren

    Grijs

  • Maatregel informatie

    Er is dringend behoefte aan Tussenwonen voor volwassenen. Een tussenvorm van Wonen op maat tussen Beschermd Wonen en zelfstandig wonen met begeleiding in. Hiermee ontstaat een betere doorstroom in de keten van Wonen op maat en wordt een aanbod gecreëerd waar binnen de doelgroep behoefte aan en noodzaak voor is. We werken uit wat Tussenwonen in Capelle inhoudt. Indien nodig wordt een voorstel gedaan voor extra middelen. 

    Portefeuillehouder

    • Wilson

    Indicatoren

    Grijs

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Ontwikkelingen

Er zijn geen ontwikkelingen te melden.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat heeft het gekost?

Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.

Programma 6C
Begroting 2024
Wijziging
Begroting na
Rekening 2024
Verschil 2024
Begroting 2024
wijziging 2024
Lasten
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
N3.639
N606
N4.244
N4.035
V210
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo)
N9.326
N564
N9.890
N9.347
V543
6.71b Begeleiding (Wmo)
N4.774
V984
N3.790
N3.477
V313
6.71c Dagbesteding (Wmo)
N1.180
V5
N1.175
N1.135
V40
6.71d Overige maatwerkarr. (Wmo)
N3.076
N409
N3.485
N3.104
V381
6.81a Beschermd wonen (Wmo)
N438
V60
N378
N589
N211
6.81b Maatsch-en vrouwenopvang (Wmo)
N158
N64
N222
N107
V115
Subtotaal Lasten
N22.591
N593
N23.184
N21.794
V1.390
Baten
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
V510
V35
V545
V573
V28
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo)
N0
V3
V3
V5
V2
6.71d Overige maatwerkarr. (Wmo)
N0
N0
N0
V4
V4
Subtotaal Baten
V510
V38
V548
V583
V34
Saldo van baten en lasten
N22.081
N555
N22.636
N21.212
V1.424
Mutaties reserves lasten
6.71d Overige maatwerkarr. (Wmo)
N14
N0
N14
N14
N0
Subtotaal Mutaties reserves lasten
N14
N0
N14
N14
N0
Mutaties reserves baten
6.71d Overige maatwerkarr. (Wmo)
V14
V110
V124
V110
N14
6.81b Maatsch-en vrouwenopvang (Wmo)
N0
V64
V64
V64
N0
Subtotaal Mutaties reserves baten
V14
V174
V188
V174
N14
Resultaat
N22.081
N381
N22.462
N21.052
V1.410

Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Mutatie Reserves
Resultaat
1
Huishoudelijke hulp
V543
V543
V543
2
Succes pilot Begeleiding in de wijk
V313
V313
V313
3
Beschermd wonen
V246
V246
V246
4
Woningaanpassingen
V160
V160
V160
5
GRJR - prognose 2024
V114
V114
V114
6
Overige verschillen
V14
V34
V48
N14
V34
Totaal
V1.390
V34
V1.424
N14
V1.410
Toelichting op de grootste verschillen
1
Huishoudelijke hulp: De lagere uitgaven komen door een lagere verzilvering van de indicaties. In de begroting is met een iets hoger percentage gerekend.
2
Succes pilot Begeleiding in de wijk: De pilot is nog meer succesvol dan gedacht. In de slotwijziging (6C.1) was al zichtbaar dat het aantal beschikkingen voor Begeleiding individueel was afgenomen, zowel in aantal als in zorgzwaarte. Dit is mogelijkerwijs het positieve effect van de pilot 'Begeleiding in de wijk' en een toename aan specialistische kennis op de unit Wmo, onder andere ten aanzien van voorzieningen in het voorliggende veld. Een voorliggende voorziening verwijst naar een al bestaande voorziening of regeling. Deze moet eerst worden benut voordat specifieke Wmo-voorzieningen kunnen worden aangevraagd. De gedachte achter een voorliggende voorziening is dat mensen in eerste instantie gebruik moeten maken van bestaande algemene voorzieningen of voorzieningen die regulier beschikbaar zijn.
3
Beschermd wonen: Binnen programma 6C is het budget voor Beschermd wonen van mensen met een verstandelijke beperking opgenomen (B2025/NJN2024 6D.3), dit budget is niet aangewend in 2024.
4
Woningaanpassingen: Het aantal grote woningaanpassingen is lager uitgevallen dan begroot. Het budget was in de Najaarsnota reeds naar beneden bijgesteld (B2025/NJN2024 6C.1) maar in werkelijkheid vielen de totale uitgaven lager uit. Het exacte aantal laat zich moeilijk ramen, het kan dat zomaar een grote aanpassing nodig is. Zo was in het vierde kwartaal 2023 nog een groot aantal verstrekkingen (100) voor complexe casussen. In 2024 viel het aantal uiteindelijk lager uit. Daarnaast is voor een deel van de uitgaven een Specifieke uitkering GALA ontvangen.
5
GRJR - prognose 2024: Uit de 2e bestuursrapportage 2024 van de GRJR blijkt een daling van de regionale hulpkosten voor Capelle. Vooruitlopend op de jaarrekening 2024 van de GRJR, is in de Slotwijziging 2024 de begroting bijgesteld. De kosten in de jaarrekening 2024 van de GRJR vielen lager uit dan de prognose in de 2e bestuursrapportage. Voor het onderdeel maatschappelijke- en vrouwenopvang WMO resulteert dit in een verschil van V 114 (zie ook programma 6D).

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (RV 570182, september 2021).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Regionaal Beleidsplan Maatschappelijke Ontwikkeling en Beschermd Wonen 2022-2026 (RV 606373, februari 2022);
  • Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2023 (RV 1525233 september 2024).

College van B&W:

  • Uitvoeringsplan Wonen op maat (BBV 740034, mei 2022);
  • Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715, december 2019).

 

Deelprogramma 6D Jeugdzorg

Terug naar navigatie - - Deelprogramma 6D Jeugdzorg

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdzorg - Wat willen we bereiken?

Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdzorg - Wat willen we bereiken? - Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuning

Jeugdigen en hun ouders/verzorgers, die hun problemen (nog) niet zelf of met behulp van hun netwerk kunnen oplossen, krijgen snel en tijdig hulp, zorg en ondersteuning in hun eigen omgeving. 

JS24 - Jongeren met delict voor rechter (landelijke indicator)

Deze indicator betreft het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Eenheid: %.


Toelichting
De Capelse indicator en de landelijke indicator over 2024 zijn nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS Jeugd)
Regio
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
2%
2%
2%
2%
Capelle aan den IJssel
1%
1%
1%
Nederland
1%
1%
1%
JS24 - Jongeren met jeugdhulp (landelijke indicator)

Deze indicator betreft het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. Eenheid: %.

Toelichting
De Capelse indicator en de landelijke indicator over 2024 zijn beschikbaar als voorlopig cijfer op Waarstaatjegemeente.nl.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS Jeugd)
Regio
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
10,8%
11,6%
13,4%
14,0%
Capelle aan den IJssel
14,3%
14,4%
13,1%
18,2%
Nederland
13,2%
13,4%
11,1%
13,7%
JS24 - Jongeren met jeugdreclassering (landelijke indicator)

Dit betreft het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseerder om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt. Eenheid: %.

Toelichting
Capelle heeft een hoger percentage dan het gemiddelde van Nederland, dit volgt uit de grootstedelijke problematiek en verschillende demografische kenmerken in Capelle en is in lijn met de regio Rijnmond. Toelichting
De Capelse en de landelijke indicator over 2024 zijn beschikbaar als voorlopig cijfer op Waarstaatjegemeente.nl.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS Jeugd)
Regio
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
0,6%
0,5%
0,6%
0,7%
Capelle aan den IJssel
0,6%
0,6%
0,5%
0,5%
Nederland
0,3%
0,3%
0,3%
0,4%

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdzorg - Ontwikkelingen

Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
Het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming is een gezamenlijk programma van de ministeries van J&V en VWS en VNG. Deze beweging richt zich op een eenvoudigere, gezinsgerichte aanpak die transparantie, rechtsbescherming en verbetering omarmt. In 2024 is Capelle gestart met een proeftuin in het kader van Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. In de proeftuin werken professionals van het Centrum voor Jeugd en Gezin en Welzijn Capelle volgens een integrale, systeem- en gezinsgerichte aanpak van het Toekomstscenario. In 2025 wordt de proeftuin voortgezet.

Afbouw gesloten jeugdhulp (jeugdhulp plus)
Om beter aan te sluiten bij de behoeften van jeugdigen en de landelijke ambitie om gesloten jeugdhulp af te bouwen, werken aanbieders aan passend zorgaanbod. Dit proces is langdurig en leidt tot hoge kosten van één op één begeleiding. Aanbieders werken aan businesscases om alternatieven te ontwikkelen, die passen bij de behoeften van de jeugdigen.

Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing
In het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling jeugdhulp Rijnmond is op 16 februari 2024 de Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (RBOK) vastgesteld. Deze opdracht bestaat uit 52 maatregelen die moeten bijdragen aan beheersing van de kosten van de regionaal ingekochte jeugdhulp. 

Tegen de stroom in
Uw raad heeft op 8 juli 2024 ingestemd met ('Tegen de stroom in voor duurzame en betaalbare jeugdhulp' hierna: Tegen de stroom in). Dit zijn lokale maatregelen die eraan bijdragen de jeugdhulp duurzamer en betaalbaarder te maken, met behoud van kwaliteit. Dit doen we binnen een drietal actielijnen: kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid. Tijdens de themabijeenkomst op 7 oktober 2024 is gesproken over thema’s zoals ‘de beweging naar voren maken, normaliseren en de rol van het onderwijs’. Deze thema’s liggen in lijn met de Hervormingsagenda Jeugd (HAJ).

Mockingbird
Mockingbird is een innovatief pleegzorgmodel waarbij pleeggezinnen in een netwerk (constellatie) samenwerken om elkaar te ondersteunen. Het netwerk bestaat uit een centraal pleeggezin (hubhome) en meerdere satellietgezinnen. Het hubhome biedt ondersteuning en begeleiding aan de satellietgezinnen, waardoor de stabiliteit en kwaliteit van de pleegzorg wordt verbeterd. Dit model bevordert samenwerking, kennisdeling en wederzijdse steun tussen pleeggezinnen. In 2024 is Mockingbird in Capelle succesvol geïmplementeerd in cofinanciering met de Van Cappellen Stichting.

 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdzorg - Wat heeft het gekost?

Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.

Programma 6D
Begroting 2024
Wijziging
Begroting na
Rekening 2024
Verschil 2024
Begroting 2024
wijziging 2024
Lasten
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
N65
V65
N0
N0
N0
6.72a Jeugdhulp begeleiding
N578
N1.428
N2.006
N1.483
V522
6.72b Jeugdhulp behandeling
N8.022
N550
N8.572
N6.705
V1.867
6.72c Jeugdhulp dagbesteding
N2.347
N391
N2.738
N3.775
N1.038
6.73a Pleegzorg
N1.609
N135
N1.744
N1.967
N222
6.73b Gezinsgericht
N1.536
N167
N1.703
N1.994
N291
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
N6.594
N191
N6.786
N5.266
V1.520
6.74a Jeugd behand. GGZ zonder verbl
N1.612
N217
N1.828
N2.092
N264
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verbl
N708
N1.666
N2.374
N3.091
N717
6.82a Jeugdbescherming
N3.213
V160
N3.053
N2.980
V73
6.82b Jeugdreclassering
N593
N0
N593
N973
N381
Subtotaal Lasten
N26.877
N4.520
N31.397
N30.328
V1.069
Baten
6.72a Jeugdhulp begeleiding
N0
N0
N0
V0
V0
6.72b Jeugdhulp behandeling
N0
N0
N0
N0
N0
6.72c Jeugdhulp dagbesteding
N0
N0
N0
N0
N0
6.73a Pleegzorg
N0
N0
N0
N0
N0
6.73b Gezinsgericht
N0
N0
N0
N0
N0
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
N0
N0
N0
N0
N0
6.74a Jeugd behand. GGZ zonder verbl
N0
N0
N0
N0
N0
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verbl
N0
N0
N0
N0
N0
6.82a Jeugdbescherming
N0
N0
N0
V0
V0
6.82b Jeugdreclassering
N0
N0
N0
N0
N0
Subtotaal Baten
N0
N0
N0
V1
V1
Saldo van baten en lasten
N26.877
N4.520
N31.397
N30.327
V1.070
Mutaties reserves baten
6.72b Jeugdhulp behandeling
N0
V18
V18
V18
N0
Subtotaal Mutaties reserves baten
N0
V18
V18
V18
N0
Resultaat
N26.877
N4.502
N31.379
N30.309
V1.070

Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdzorg - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Mutatie Reserves
Resultaat
1
GRJR - prognose 2024
V881
V881
V881
2
GRJR - post autonome groei
V190
V190
V190
3
Overige verschillen
N2
V1
N1
N1
Totaal
V1.069
V1
V1.070
N0
V1.070

 

 

Toelichting op de grootste verschillen
1
GRJR - prognose 2024: Uit de 2e bestuursrapportage 2024 van de GRJR blijkt een daling van de regionale hulpkosten voor Capelle. Vooruitlopend op de jaarrekening 2024 van de GRJR, is in de Slotwijziging 2024 de begroting bijgesteld. De kosten in de jaarrekening 2024 van de GRJR vielen lager uit dan de prognose in de 2e bestuursrapportage. Dit resulteert in een verschil van V 881 (zie ook programma 6C).
2
GRJR - post autonome groei: De bij de voorjaarsnota ingeschatte post autonome groei van de regionale jeugdhulpkosten is niet gerealiseerd. Dit levert een voordeel op van V 190.

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdzorg - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Jeugdbeleid 2021-2024. De Basis voor Groei! (RV 478825, april 2021).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Beleidsplan Jeugdhulp 2019-2022 (RV 1047205, februari 2019);
  • Nabij en Passend, regiovisie Jeugdhulp regio Rijnmond, 30 nov 2020 (RV 385781, december 2020);
  • Verordening Jeugdhulp Capelle aan den IJssel 2018 (RV 1073723, april 2023).

College van B&W:

  • Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715, december 2019);
  • Volmacht- en mandaatbesluit gesloten plaatsingen in het vrijwillig kader jeugdhulp (BBV 1325312, december 2023);
  • Nadere regels Jeugdhulp Capelle aan den IJssel 2019 (BBV 1047204, maart 2019).