
Programma 6 Sociaal domein
Missie
Terug naar navigatie - MissieIn Capelle werken we aan een samenleving waarin jong en oud zich prettig voelen, vitaal zijn en veilig leven. Waarin bewoners respect hebben voor elkaar en voor elkaar klaar staan. Iedereen krijgt de kans om zich te ontwikkelen en actief mee te doen. We stimuleren eigen initiatief en zetten in op preventie. Waar nodig is ondersteuning, zorg en hulp, snel en zonder drempels beschikbaar, waarbij aandacht is voor het welzijn van Capellenaren op de langere termijn.
Deelprogramma's
Terug naar navigatie - Deelprogramma'sVanwege de omvang van dit programma is het Sociaal Domein onderverdeeld in 4 deelprogramma's:
Prog |
Doel / Wat hebben we gedaan? |
VJN24 |
NJN24 |
JS24 |
---|---|---|---|---|
6A |
Denk- en Doe kracht |
|||
BG23 | Toekomst Wijk Overleg Platforms (WOP’s) evalueren (Capels Akkoord) |
Gn |
Gn |
Gn |
|
6A |
Veilig, gezond en kansrijk opgroeien |
|||
BG24 | Verder werken aan een dekkend netwerk van KinderLabs (Capels Akkoord) |
Gr |
Gr |
Gr |
|
6B |
Armoede voorkomen, verhelpen en verzachten |
|||
BG23 | Integrale aanpak verstevigen (Capels Akkoord) |
Gr |
Gn |
Gn |
|
BG24 | Pilot sport- en beweegregeling 60+ers (Capels Akkoord) |
Gr |
Gr |
Gr |
|
BG24 | Pilot sport- en cultuurregeling jongeren (Capels Akkoord) |
Gr |
Gr |
Gr |
|
6B |
Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen |
|||
BG24 | Pilot basisbanen: onderzoek mogelijke scenario's (Capels Akkoord) |
Gr |
Gr |
Gn |
|
BG23 | Tweejarige pilot samenwonen in de bijstand (Capels Akkoord) |
Gr |
Gn |
Gn |
|
6C |
Snelle, tijdige en passende ondersteuning |
|||
BG23 | Beschermd Thuis uitwerken |
Gr |
Gr |
Gr |
|
BG23 | Tussenwonen uitwerken |
Gr |
Gr |
Gr |
|
6D |
Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuning |
|||
BG23 | Hervormingsagenda uitwerken |
Gr |
Gn |
Gn |
|
Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur
Terug naar navigatie - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuurWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Veilig, gezond en kansrijk opgroeien
Terug naar navigatie - Veilig, gezond en kansrijk opgroeienDe Capelse jeugd groeit veilig, gezond en kansrijk op.
-
Maatregel informatie
We werken verder aan een dekkend netwerk van KinderLabs.
In 2024 starten we met verkennende gesprekken voor de locatie van een vijfde KinderLab.
Portefeuillehouder- Faassen
IndicatorenGrijs
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenToeslagenaffaire
Sinds december 2020 ondersteunt het meldpunt Kinderopvangtoeslag gedupeerden van de toeslagenaffaire. Vanaf 1 januari 2024 is het niet meer mogelijk je als (mogelijk) gedupeerde ouder aan te melden bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). Eind 2024 waren er 842 (mogelijk) gedupeerden in Capelle. Via de hardheidsclausule is een aantal (mogelijk) gedupeerden alsnog aangemeld voor onderzoek. We hadden met 602 gedupeerde ouders persoonlijk contact (peildatum 31-12-2024). Daarnaast hielpen we in 2024 negen erkend gedupeerde ex-toeslagpartners via brede ondersteuning.
Er zijn 1456 Capelse gedupeerde kinderen van erkend gedupeerde ouders (peildatum 31-12-2024). Dit is inclusief (inmiddels) meerderjarige kinderen. Een groot deel van de kinderen woont nog thuis en wordt geholpen door brede ondersteuning via de gedupeerde ouder (gezin). Vanaf 16 jaar kan een kind zich zelfstandig aanmelden voor hulp van het meldpunt Kinderopvangtoeslag. In 2024 hadden we persoonlijk contact met 172 zelfstandig aangemelde gedupeerde kinderen (peildatum 31-12-2024). Door de toestroom van gedupeerde kinderen vond op 27 augustus 2024 onze eerste klankbordbijeenkomst met gedupeerde kinderen plaats. Het was een positieve avond. Er waren vijf gedupeerde kinderen aan wie informatie is gegeven over hoe het meldpunt werkt. Zij gaven ons ook waardevolle tips en tops. Verder hielpen we in 2024 ongeveer tien jongeren via het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod vanuit de landelijke kindregeling. Zo droegen we bij aan hun nieuwe start, doordat het meldpunt Kinderopvangtoeslag hun problematische schulden afbetaalde.
Er is vaak intensief contact met gedupeerden door de complexe problematiek waarmee zij te maken hebben. De ondersteuning van de gedupeerde ouders en kinderen gebeurt in samenwerking met Welzijn Capelle. Zij ondersteunen hen met algemeen en financieel maatschappelijk werk. Deze gezamenlijke en intensieve inzet is noodzakelijk om de gedupeerden effectief te helpen.
De aanvragen voor maatwerkvergoedingen nemen ieder jaar toe. We zoeken steeds naar de balans tussen maatwerk en gelijkwaardigheid, ruimhartigheid en noodzakelijkheid. In 2024 gaf het meldpunt Kinderopvangtoeslag ruim twee miljoen euro uit aan materiële ondersteuning. Dit ging vooral om aanvragen voor inrichtings-, tandarts- en opleidingskosten. Ook komt het veel voor dat gedupeerden na het afronden van de hulpvragen terugkomen met een nieuwe hulpvraag. Hierdoor is er vaak opnieuw contact tussen gedupeerden en het meldpunt Kinderopvangtoeslag. Om dit te voorkomen is landelijk een wetswijziging ingevoerd. Dit is per 1 januari 2025 ingegaan. In de nieuwe wet is de brede ondersteuning (hulp) bepaald van maximaal twee jaar. In de eerste zes maanden wordt samen met de gedupeerde bekeken of, en zo ja welke, materiële ondersteuning nodig is.
POK-middelen (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag)
Naar aanleiding van de toeslagenaffaire geeft het Rijk tot en met 2027 POK-middelen aan de gemeenten voor de verbetering van de dienstverlening. In 2024 stelden we een bestedingsplan vast met kaders voor de inzet van dit geld. Op basis van deze kaders besteedden we in 2024 de POK-middelen aan onder meer tijdelijke uitbreiding van het sociaal raadsliedenwerk.
Beleidsnota vrijwilligerswerk 2024 ‘Samen voor Capelle: Vrijwilligerswerk versterkt en verbindt’
De beleidsnota vrijwilligerswerk 2024 'Samen voor Capelle: Vrijwilligerswerk versterkt en verbindt’ is herzien. Dit is het vervolg op het vrijwilligersbeleid uit 2016. De beleidsnota is op 16 december 2024 door de gemeenteraad vastgesteld. In deze nota richten we ons op het stimuleren van vrijwilligerswerk, het ondersteunen van vrijwilligerswerk en het vergroten van de maatschappelijke impact door middel van vier speerpunten.
Opvang Oekraïense ontheemden
In de loop van 2024 is mede op verzoek van het Rijk om de opvangcapaciteit voor Oekraïners te vergroten, de locatie aan de Riviumboulevard uitgebreid naar een locatie met 300 opvangplekken met een praktisch maximum tussen de 280 en 285 mensen. Op 31 december 2024 zijn op deze locatie 284 Oekraïense ontheemden opgevangen. Ook zijn gedurende 2024 gemiddeld nog eens 85 Oekraïense ontheemden opgevangen door gastgezinnen op andere plekken in onze gemeente.
Doorontwikkeling Zorg en Veiligheid
De complexiteit van zorg- en veiligheidscasussen neemt toe in aard en omvang. Dit vraagt om een integrale en systemische aanpak waarbij integraal over de grenzen van domeinen wordt samengewerkt. We werken daarom aan een structurele samenwerking tussen zorg en veiligheid voor een stevige lokale regie. In 2025 wordt de samenwerking op procesregie-niveau verder vormgegeven en ingebed in de reguliere werkwijze.
Verdere samenwerking en integratie met de rest van de unit Veiligheid wordt daarin onderzocht en waar mogelijk vormgegeven.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.
Programma 6A |
Begroting 2024 |
Wijziging |
Begroting na |
Rekening 2024 |
Verschil 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 |
wijziging 2024 |
||||
Lasten |
|||||
6.1 Samenkracht en burgerparticip. |
N22.703 |
N4.764 |
N27.467 |
N25.882 |
V1.585 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvrz |
N3.661 |
N285 |
N3.946 |
N3.303 |
V642 |
Subtotaal Lasten |
N26.364 |
N5.049 |
N31.413 |
N29.185 |
V2.227 |
Baten |
|||||
6.1 Samenkracht en burgerparticip. |
V8.791 |
V3.393 |
V12.184 |
V12.335 |
V151 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvrz |
V229 |
V30 |
V259 |
V193 |
N66 |
Subtotaal Baten |
V9.020 |
V3.423 |
V12.443 |
V12.528 |
V85 |
Saldo van baten en lasten |
N17.344 |
N1.625 |
N18.970 |
N16.657 |
V2.313 |
Mutaties reserves lasten |
|||||
6.1 Samenkracht en burgerparticip. |
N0 |
N1.125 |
N1.125 |
N1.497 |
N371 |
Subtotaal Mutaties reserves lasten |
N0 |
N1.125 |
N1.125 |
N1.497 |
N371 |
Mutaties reserves baten |
|||||
6.1 Samenkracht en burgerparticip. |
N0 |
V1.534 |
V1.534 |
V1.534 |
N0 |
Subtotaal Mutaties reserves baten |
N0 |
V1.534 |
V1.534 |
V1.534 |
N0 |
Resultaat |
N17.344 |
N1.216 |
N18.561 |
N16.619 |
V1.941 |
Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024Omschrijving |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Mutatie Reserves |
Resultaat |
|
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Uitvoering Jeugdagenda |
V828 |
V828 |
V828 |
||
2 |
Opvang ontheemden Oekraïne |
V1.448 |
N638 |
V810 |
N420 |
V390 |
3 |
Kinderlabs |
V287 |
V287 |
V287 |
||
4 |
Openbaar vervoer |
V211 |
V211 |
V211 |
||
5 |
Vrijval onderhoudsvoorziening MFC |
V132 |
V132 |
V132 |
||
6 |
Rotterdam Pas |
V45 |
V45 |
V45 |
||
7 |
SPUK GALA en IZA |
V116 |
N136 |
N20 |
N20 |
|
8 |
Hersteloperatie kinderopvangtoeslag |
N778 |
V778 |
N0 |
N0 |
|
9 |
Overige verschillen |
V70 |
N51 |
V19 |
V49 |
V68 |
Totaal |
V2.227 |
V85 |
V2.312 |
N371 |
V1.941 |
|
Toelichting op de grootste verschillen |
|
---|---|
1 |
Uitvoering Jeugdagenda: Een deel van de activiteiten van de uitvoering Jeugdagenda is ten laste gekomen van de specifieke uitkering voor de versterking van sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Dat levert een voordeel op van V 828. |
2 |
Opvang ontheemden Oekraïne: De bijdrage van het Rijk is 638 lager dan begroot. De lasten 1.448 lager. Per saldo een voordeel van 810. Hiervan is 420 via de reserve eenmalig overgeheveld naar 2025. |
3 |
Kinderlab: Een deel van de activiteiten van de Kinderlab is ten laste gekomen van de specifieke uitkering voor Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). |
4 |
Openbaar vervoer: In 2024 zijn van de RET creditnota's over de afgelopen jaren ontvangen voor de door hen ten onrechte in rekening gebrachte BTW. Met de Belastingdienst is overeengekomen dat de gemeentelijke bijdrage voor 'gratis vervoer voor ouderen' onbelast voor BTW kan plaatsvinden. Dit resulteert in een incidentele bate van V211. |
5 |
Vrijval onderhoudsvoorziening MFC: Vrijval onderhoudsvoorziening MFC: Met de schoolbesturen is overeenstemming bereikt om het onderwijs- en wijkcentrum gedeelte van het MFC in eigendom over te dragen aan één van de schoolbesturen. Voor het (toekomstig) planmatig onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed is een voorziening onderhoud ingesteld. Uit deze voorziening kan vanwege de overdracht een gedeelte van de opgebouwde voorziening vrijvallen. Zie ook programma 4 en 5A. |
6 |
Rotterdam Pas: Er zijn in 2024 minder Rotterdam passen aangevraagd. |
7 |
SPUK GALA en IZA: De beschikbare budgetten voor GALA en IZA in 2024 zijn niet volledig benut. |
8 |
Hersteloperatie kinderopvangtoeslagen: De maatwerkvoorziening is hoger uitgevallen dan waar in de begroting rekening is gehouden. De aanvragen en de omvang daarvan zijn lastig in te schatten. Het betreft een open einde regeling, dat wil zeggen dat er geen budgetplafond tegenover staat. Ofwel: tegenover de hogere uitgaven staan ook hogere inkomsten vanuit het Rijk. |
Beleid en regelgeving
Terug naar navigatie - Beleid en regelgevingKADERSTELLEND BELEID
- Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
- Jeugdnota 2021-2024 Basis voor Groei (RV 478825, april 2021);
- Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (RV 570182, september 2021).
OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN
Gemeenteraad:
- Verlengen Visie vrijwillige inzet 2017-2020: oog voor elkaar in Capelle (RV 484311, juni 2021);
- Visie 'Buurtwerk nieuwe stijl – op weg naar het huis van de wijk' (RV 827398, november 2016);
- Programma Thuis in Capelle (RV 1363037, maart 2024);
- Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2020 (RV 108740, december 2019).
College van B&W:
- Visie op vrijwillige inzet 'Oog voor elkaar in Capelle' (BBV 838000, december 2016);
- Doorontwikkeling van wijkgericht naar opgavengericht werken (BBV 952389, december 2017);
- Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715, december 2019);
- Doorontwikkeling Lokale Inclusie Agenda (BBV 1238487, september 2023);
- Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427, juni 2019).
Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Armoede voorkomen, verhelpen en verzachten
Terug naar navigatie - Armoede voorkomen, verhelpen en verzachtenVoorkomen, verhelpen en verzachten van armoede door ondersteuning van huishoudens met een laag inkomen, vooral kwetsbare gezinnen met kinderen.
Aantal huishoudens met inkomen tot 120% wettelijk sociaal minimum. De meest recente cijfers zijn beschikbaar tot en met 2023. Bron: CBS Armoedescan.
Het aantal huishoudens over 2024 is nog niet beschikbaar in de CBS Armoedescan.
Boekwerk |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
4.000 |
4.000 |
4.000 |
Jaarrekening |
4.000 |
4.100 |
Aantal langdurige minima. Dit zijn huishoudens met vier jaar of langer een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. De meeste recente cijfers zijn beschikbaar tot en met 2023. Bron: CBS Armoedescan.
Het aantal langdurige minima over 2024 is nog niet beschikbaar in de CBS Armoedescan.
Boekwerk |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
2.700 |
2.600 |
2.500 |
Jaarrekening |
2.600 |
2.500 |
Percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand verstaan we hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB tot 2015), de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz). Eenheid: %.
Toelichting
De Capelse indicator en de landelijke indicator over 2024 zijn nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
10,5% |
10,5% |
10,5% |
10,5% |
Capelle aan den IJssel |
10,0% |
8,0% |
8,0% |
|
Nederland |
6,0% |
6,0% |
6,0% |
-
Maatregel informatie
Voor 60-plussers met een laag inkomen geven we in 2024 uitvoering aan de pilot sport- en beweegregeling 60+ers, met een beoogd bereik van 100 deelnemers.
Portefeuillehouder- van Hemert
IndicatorenGrijs
-
Maatregel informatie
Voor kwetsbare jongeren met een laag inkomen tussen 18 - 26 jaar geven we in 2024 uitvoering aan de pilot sport- en cultuurregeling jongeren, met een beoogd bereik van honderd deelnemers.
Portefeuillehouder- van Hemert
IndicatorenGrijs
Problematische schulden onder Capellenaren voorkomen en terugdringen
Terug naar navigatie - Problematische schulden onder Capellenaren voorkomen en terugdringenWe zetten in op het voorkomen en terugdringen problematische schulden onder Capellenaren. In 2024 hebben we in nauwe samenwerking met onze partners bij de schuldenaanpak het Beleidsplan integrale schulddienstverlening 2025-2028 opgesteld. Op 16 december 2024 heeft de gemeenteraad het nieuwe beleidsplan vastgesteld. De financiële consequenties worden meegenomen bij de overwegingen bij de Kadernota 2026.
Op 17 december 2024 hebben we op basis van de bevindingen vanuit de pilot met de Jongeren Perspectief Fonds-aanpak besloten om de raad voor te stellen deze aanpak te vervolgen en de financiële consequenties hiervan voor 2026 en verder mee te nemen bij de overwegingen bij de Kadernota 2026.
Aantal huishoudens met geregistreerde problematische schulden. Deze indicator geeft de ontwikkeling van het aantal huishoudens met problematische schulden weer en daarmee een onderbouwing om in te zetten op de aanpak van schulden.
Boekwerk |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
3.690 |
4.000 |
4.100 |
Jaarrekening |
4.030 |
4.130 |
4.190 |
Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen
Terug naar navigatie - Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogenWe ondersteunen Capellenaren om, voor zover mogelijk, stappen te zetten richting betaald werk.
Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. Eenheid: het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar.
Toelichting
De landelijke indicator over 2024 is nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
845 |
830 |
825 |
825 |
Capelle aan den IJssel |
816 |
697 |
722 |
|
Nederland |
806 |
704 |
715 |
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. Eenheid: %.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde |
65,0% |
66,0% |
68,5% |
70,0% |
Capelle aan den IJssel |
68,5% |
70,3% |
71,2% |
71,5% |
Nederland |
70,4% |
72,2% |
73,1% |
73,2% |
Het aantal re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
500,0 |
320,0 |
320,0 |
310,0 |
Capelle aan den IJssel |
314,7 |
353,6 |
334,1 |
349,6 |
Nederland |
197,7 |
197,7 |
191,5 |
203,1 |
Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. Eenheid: %.
Toelichting
De Capelse indicator en de landelijke indicator over 2024 zijn nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
2,0% |
2,0% |
2,0% |
2,0% |
Capelle aan den IJssel |
1,0% |
1,0% |
2,0% |
|
Nederland |
2,0% |
1,0% |
2,0% |
Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen.
Toelichting
De cijfers betreffen het aantal uitkeringen per 1000 inwoners.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
51 |
50 |
50 |
45 |
Capelle aan den IJssel |
51 |
44 |
42 |
42 |
Nederland |
43 |
37 |
34 |
34 |
-
Maatregel informatie
De pilot basisbanen is een voornemen uit het coalitieakkoord 2022-2026 'Voor vandaag en morgen'. We hebben een onderzoek uitgevoerd naar basisbanen in andere gemeenten. Op basis van dit onderzoek hebben we besloten af te zien van een pilot basisbanen. Een basisbaan kost per baan per jaar € 35.000,- tot € 36.000,- exclusief uitvoeringskosten.. Bekostiging van basisbanen zou uit eigen middelen moeten plaatsvinden. We gaan het wetsvoorstel Participatiewet in Balans, de landelijke impuls versterking sociaal ontwikkelbedrijven en de Toekomstverkenning Promen 2026 benutten om de maatschappelijke participatie van de doelgroep te bevorderen.
Portefeuillehouder- van Hemert
IndicatorenGroen
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenInvoering Participatiewet in Balans is uitgesteld
De wetswijziging Participatiewet in Balans treedt niet op 1 januari 2025 in werking, maar op 1 januari 2026. De wet wordt vanaf 1 januari 2026 in fasen geïmplementeerd.
Ontwikkelingen Promen 2024
Op aanwijzing van de provincie is in 2024 het weerstandsvermogen van Promen aangevuld.
De voorbereidingen voor het onderzoek naar de toekomst van Promen zijn afgerond. Het onderzoek start in 2025.
Werkcentrum Rijnmond, locatie IJsselgemeenten geopend
Werkcentrum Rijnmond heeft op 2 januari 2025 een nieuwe locatie geopend op het Werkplein IJsselgemeenten . Het Werkcentrum biedt ondersteuning aan werkzoekenden en werkgevers. en is een samenwerking van gemeenten, UWV, onderwijsinstellingen en werknemers- en werkgeversorganisaties.
Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek
In december 2024 is de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek vastgesteld. Gemeenten hebben hiermee de bevoegdheid om in de periode 2025 - 2027 een vaste tegemoetkoming te verstrekken aan een groep alleenverdienende huishoudens, die door een samenloop van botsende inkomensregelingen te weinig inkomen hebben. Landelijk gaat om circa 10.000 huishoudens, in Capelle om een paar tientallen. Naar verwachting stellen we de Beleidsregels alleenverdienersproblematiek vast in Q2 2025.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.
Programma 6B |
Begroting 2024 |
Wijziging |
Begroting na |
Rekening 2024 |
Verschil 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 |
wijziging 2024 |
||||
Lasten |
|||||
6.3 Inkomensregelingen |
N42.494 |
N5.910 |
N48.404 |
N48.010 |
V394 |
6.4 WSW en beschut werk |
N5.640 |
N620 |
N6.260 |
N6.135 |
V125 |
6.5 Arbeidsparticipatie |
N5.543 |
N336 |
N5.878 |
N4.719 |
V1.159 |
Subtotaal Lasten |
N53.676 |
N6.866 |
N60.541 |
N58.864 |
V1.678 |
Baten |
|||||
6.3 Inkomensregelingen |
V29.212 |
V7.402 |
V36.614 |
V36.669 |
V54 |
6.5 Arbeidsparticipatie |
V1.459 |
N0 |
V1.459 |
V535 |
N924 |
Subtotaal Baten |
V30.671 |
V7.402 |
V38.073 |
V37.204 |
N869 |
Saldo van baten en lasten |
N23.004 |
V536 |
N22.468 |
N21.660 |
V808 |
Mutaties reserves lasten |
|||||
6.3 Inkomensregelingen |
V40 |
N364 |
N324 |
N324 |
N0 |
Subtotaal Mutaties reserves lasten |
V40 |
N364 |
N324 |
N324 |
N0 |
Mutaties reserves baten |
|||||
6.3 Inkomensregelingen |
N0 |
V1.205 |
V1.205 |
V1.087 |
N118 |
Subtotaal Mutaties reserves baten |
N0 |
V1.205 |
V1.205 |
V1.087 |
N118 |
Resultaat |
N22.964 |
V1.377 |
N21.587 |
N20.897 |
V690 |
Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024Omschrijving |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Mutatie Reserves |
Resultaat |
|
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
JSF/JCF |
V497 |
V497 |
V497 |
||
2 |
Stichting Capelle Werkt |
V420 |
V420 |
V420 |
||
3 |
Uitgaven en inkomsten BUIG en LKS |
N93 |
N165 |
N258 |
N258 |
|
4 |
Bijzondere Bijstand Sociaal medische indicaties |
V204 |
V204 |
V204 |
||
5 |
Wet Inburgering |
V785 |
N926 |
N141 |
N141 |
|
6 |
Promen |
V125 |
V125 |
V125 |
||
7 |
GR IJsselgemeenten (voorlopige afrekening 2024) |
N78 |
N78 |
N78 |
||
8 |
Energietoeslag minima |
V90 |
V90 |
N90 |
N0 |
|
9 |
TOZO |
N238 |
V238 |
N0 |
N0 |
|
10 |
Overige verschillen |
N34 |
N16 |
N50 |
N28 |
N79 |
Totaal |
V1.678 |
N869 |
V809 |
N118 |
V690 |
|
Toelichting op de grootste verschillen |
|
---|---|
1 |
JSF/JCF: De kosten voor deze activiteiten (en voor de pilot sport- en beweegregeling 60-plussers met laag inkomen) zijn begin 2024 ondergebracht bij de bestedingsplanning SPUK IZA middelen. |
2 |
Stichting Capelle Werkt: met ingang van het derde kwartaal 2023 is deze stichting opgeheven, terwijl de lasten nog begroot zijn. |
3 |
Uitgaven en inkomsten BUIG en LKS: op de uitgaven voor de BUIG en LKS komen we ten opzichte van de ontvangsten van de BUIG tekort. Dit tekort wordt gedempt door een bijstelling van de de voorziening dubieuze debiteuren. Per saldo ontstaat een resultaat van N 258. |
4 |
Bijzondere Bijstand Sociaal medische indicaties: in zowel 2023 als in 2024 zijn hiervoor geen uitgaven gerealiseerd. |
5 |
Wet Inburgering: het gerealiseerde aantal trajecten voor wiw'ers blijft achter, waardoor de uitgaven lager zijn en de vergoeding via de SPUK eveneens. |
6 |
Promen: als gevolg van uitstroom van mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt neemt onze bijdrage aan Promen af. |
7 |
GR IJsselgemeenten (voorlopige afrekening 2024): De kosten voor Sociale zaken vallen hoger uit dan het voorschot vanwege hogere salariskosten, vooral als gevolg van inhuur als gevolg van verloop, langdurig zieken en extra uitvoeringstaken. Ook zijn er hogere kosten voor personeelsadviezen en is er een dotatie aan de voorziening verlofsparen geweest. |
8 |
Energietoeslag minima: In 2023 waren aanvragen energietoeslag ingediend waarop de toekenning en uitbetalingen in 2024 plaats hebben gevonden. Ter dekking hiervoor is de Algemene reserve ingezet. Omdat de uiteindelijke afwikkeling in 2024 lager is uitgevallen dan begroot, wordt ook minder onttrokken aan de Algemene reserve. |
9 |
TOZO: Ontvangen terugbetalingen vanuit de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO) worden terugbetaald aan het Rijk. Deze baten en lasten waren niet begroot. |
Beleid en regelgeving
Terug naar navigatie - Beleid en regelgevingKADERSTELLEND BELEID
- Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022)
OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN
Gemeenteraad:
- Legesverordening Capelle aan den IJssel 2024 (RV 1304996, december 2023);
- Verordening Individuele studietoeslag Participatiewet Capelle aan den IJssel 2019 (RV 1077898, april 2019);
- Verordening Adviesraad Sociaal Domein Capelle aan den IJssel 2018 (RV 949191, december 2017);
- Re-integratieverordening Participatiewet 2023 (RV 1137814, juli 2023);
- Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wsw Capelle aan den IJssel 2015 (RV 741956, februari 2016);
- Afstemmingsverordening Participatiewet 2015 (RV 600697, december 2014);
- Verordening Individuele inkomenstoeslag Capelle aan den IJssel 2015 (RV 601399, december 2014);
- Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2016 (RV 603135, december 2014);
- Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive Capelle aan den IJssel 2013 (RV 602269, december 2014);
- Handhavingsverordening WWB, WIJ, IOAW en IOAZ Capelle aan den IJssel 2011. (RV 222134, september 2011);
- Verordening beslistermijn schuldhulpverlening (RV 392716, maart 2021);
- Uitvoeringsplan Hoogwaardig Handhaven Participatiewet 2023-2025 (RV 1104378, september 2023).
- Beleidskader aanpak armoede en schulden 2021-2024 'Doen wat werkt' (BBV 508689, juli 2021);
- Meerjarenbeleidskader Werk en inkomen 2021-2024 'Zeker in Capelle!'( BBV 487975, juli 2021)
College van B&W:
- Nadere regels individuele inkomenstoeslag Participatiewet (BBV januari 2015);
- Beleidsregels bijzondere bijstand indirecte schoolkosten Capelle aan den IJssel 2019 (BBV 24732, juni 2019);
- Beleidsregels medische kostensoorten bijzondere bijstand 2020 (BBV 117803, december 2019);
- Wijziging Beleidsregels aanvraagtermijn, drempel en draagkracht bijzondere bijstand 2018 (BBV 1603208, oktober 2024);
- Overgang Meubel- en Kledingvoucher naar nieuwe partij (BBV 490104, mei 2021);
- Vervolg Noodhulp Capelle en Beleidsregels Noodhulp Capelle 2021 (BBV 472093, april 2021);
- Beleidsregels studietoeslag Capelle aan den IJssel 2022 (BBV 823839, juli 2022);
- Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2023 (BBV 1285273, november 2023);
- Verlengen collectieve zorgverzekering en verhogen gemeentelijke bijdrage aan premie (BBV 891384, september 2022);
- Vervolgaanpak Samen voor alle kinderen (BBV 1487594, 4 juni 2024);
- Actieplan Schuldenaanpak Jongeren 2023 - 2024 ( BBV 1009409, 10 januari 2023);
- Actieplan Veranderopgave Inburgering 2020-2021 (BBV 348649, december 2020);
- Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715, december 2019).
Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Snelle, tijdige en passende ondersteuning
Terug naar navigatie - Snelle, tijdige en passende ondersteuningIndividuele Capellenaren en groepen, die hun problemen (nog) niet zelf of met behulp van hun netwerk kunnen oplossen, krijgen snel en tijdig ondersteuning op maat.
Aantal weken tussen indienen melding Wmo en in behandeling nemen.
Boekwerk |
2024 |
---|---|
Streefwaarde |
4 |
Jaarrekening |
4 |
Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten.
Toelichting
De Capelse en de landelijke indicator over 2024 zijn nog niet bekend op Waarstaatjegemeente.nl.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
690 |
700 |
710 |
710 |
Capelle aan den IJssel |
710 |
720 |
730 |
|
Nederland |
713 |
700 |
700 |
-
Maatregel informatie
In het Regionaal Beleidsplan Maatschappelijke Ontwikkeling en Beschermd Wonen 2022-2026 is opgenomen dat mensen uit de doelgroep zo zelfstandig mogelijk in de wijk (gaan) wonen, ofwel beschermd thuis.
Portefeuillehouder- Wilson
IndicatorenGrijs
-
Maatregel informatie
Er is dringend behoefte aan Tussenwonen voor volwassenen. Een tussenvorm van Wonen op maat tussen Beschermd Wonen en zelfstandig wonen met begeleiding in. Hiermee ontstaat een betere doorstroom in de keten van Wonen op maat en wordt een aanbod gecreëerd waar binnen de doelgroep behoefte aan en noodzaak voor is. We werken uit wat Tussenwonen in Capelle inhoudt. Indien nodig wordt een voorstel gedaan voor extra middelen.
Portefeuillehouder- Wilson
IndicatorenGrijs
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenEr zijn geen ontwikkelingen te melden.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.
Programma 6C |
Begroting 2024 |
Wijziging |
Begroting na |
Rekening 2024 |
Verschil 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 |
wijziging 2024 |
||||
Lasten |
|||||
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) |
N3.639 |
N606 |
N4.244 |
N4.035 |
V210 |
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo) |
N9.326 |
N564 |
N9.890 |
N9.347 |
V543 |
6.71b Begeleiding (Wmo) |
N4.774 |
V984 |
N3.790 |
N3.477 |
V313 |
6.71c Dagbesteding (Wmo) |
N1.180 |
V5 |
N1.175 |
N1.135 |
V40 |
6.71d Overige maatwerkarr. (Wmo) |
N3.076 |
N409 |
N3.485 |
N3.104 |
V381 |
6.81a Beschermd wonen (Wmo) |
N438 |
V60 |
N378 |
N589 |
N211 |
6.81b Maatsch-en vrouwenopvang (Wmo) |
N158 |
N64 |
N222 |
N107 |
V115 |
Subtotaal Lasten |
N22.591 |
N593 |
N23.184 |
N21.794 |
V1.390 |
Baten |
|||||
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) |
V510 |
V35 |
V545 |
V573 |
V28 |
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo) |
N0 |
V3 |
V3 |
V5 |
V2 |
6.71d Overige maatwerkarr. (Wmo) |
N0 |
N0 |
N0 |
V4 |
V4 |
Subtotaal Baten |
V510 |
V38 |
V548 |
V583 |
V34 |
Saldo van baten en lasten |
N22.081 |
N555 |
N22.636 |
N21.212 |
V1.424 |
Mutaties reserves lasten |
|||||
6.71d Overige maatwerkarr. (Wmo) |
N14 |
N0 |
N14 |
N14 |
N0 |
Subtotaal Mutaties reserves lasten |
N14 |
N0 |
N14 |
N14 |
N0 |
Mutaties reserves baten |
|||||
6.71d Overige maatwerkarr. (Wmo) |
V14 |
V110 |
V124 |
V110 |
N14 |
6.81b Maatsch-en vrouwenopvang (Wmo) |
N0 |
V64 |
V64 |
V64 |
N0 |
Subtotaal Mutaties reserves baten |
V14 |
V174 |
V188 |
V174 |
N14 |
Resultaat |
N22.081 |
N381 |
N22.462 |
N21.052 |
V1.410 |
Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024Omschrijving |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Mutatie Reserves |
Resultaat |
|
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Huishoudelijke hulp |
V543 |
V543 |
V543 |
||
2 |
Succes pilot Begeleiding in de wijk |
V313 |
V313 |
V313 |
||
3 |
Beschermd wonen |
V246 |
V246 |
V246 |
||
4 |
Woningaanpassingen |
V160 |
V160 |
V160 |
||
5 |
GRJR - prognose 2024 |
V114 |
V114 |
V114 |
||
6 |
Overige verschillen |
V14 |
V34 |
V48 |
N14 |
V34 |
Totaal |
V1.390 |
V34 |
V1.424 |
N14 |
V1.410 |
|
Toelichting op de grootste verschillen |
|
---|---|
1 |
Huishoudelijke hulp: De lagere uitgaven komen door een lagere verzilvering van de indicaties. In de begroting is met een iets hoger percentage gerekend. |
2 |
Succes pilot Begeleiding in de wijk: De pilot is nog meer succesvol dan gedacht. In de slotwijziging (6C.1) was al zichtbaar dat het aantal beschikkingen voor Begeleiding individueel was afgenomen, zowel in aantal als in zorgzwaarte. Dit is mogelijkerwijs het positieve effect van de pilot 'Begeleiding in de wijk' en een toename aan specialistische kennis op de unit Wmo, onder andere ten aanzien van voorzieningen in het voorliggende veld. Een voorliggende voorziening verwijst naar een al bestaande voorziening of regeling. Deze moet eerst worden benut voordat specifieke Wmo-voorzieningen kunnen worden aangevraagd. De gedachte achter een voorliggende voorziening is dat mensen in eerste instantie gebruik moeten maken van bestaande algemene voorzieningen of voorzieningen die regulier beschikbaar zijn. |
3 |
Beschermd wonen: Binnen programma 6C is het budget voor Beschermd wonen van mensen met een verstandelijke beperking opgenomen (B2025/NJN2024 6D.3), dit budget is niet aangewend in 2024. |
4 |
Woningaanpassingen: Het aantal grote woningaanpassingen is lager uitgevallen dan begroot. Het budget was in de Najaarsnota reeds naar beneden bijgesteld (B2025/NJN2024 6C.1) maar in werkelijkheid vielen de totale uitgaven lager uit. Het exacte aantal laat zich moeilijk ramen, het kan dat zomaar een grote aanpassing nodig is. Zo was in het vierde kwartaal 2023 nog een groot aantal verstrekkingen (100) voor complexe casussen. In 2024 viel het aantal uiteindelijk lager uit. Daarnaast is voor een deel van de uitgaven een Specifieke uitkering GALA ontvangen. |
5 |
GRJR - prognose 2024: Uit de 2e bestuursrapportage 2024 van de GRJR blijkt een daling van de regionale hulpkosten voor Capelle. Vooruitlopend op de jaarrekening 2024 van de GRJR, is in de Slotwijziging 2024 de begroting bijgesteld. De kosten in de jaarrekening 2024 van de GRJR vielen lager uit dan de prognose in de 2e bestuursrapportage. Voor het onderdeel maatschappelijke- en vrouwenopvang WMO resulteert dit in een verschil van V 114 (zie ook programma 6D). |
Beleid en regelgeving
Terug naar navigatie - Beleid en regelgevingKADERSTELLEND BELEID
- Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
- Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (RV 570182, september 2021).
OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN
Gemeenteraad:
- Regionaal Beleidsplan Maatschappelijke Ontwikkeling en Beschermd Wonen 2022-2026 (RV 606373, februari 2022);
- Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2023 (RV 1525233 september 2024).
College van B&W:
- Uitvoeringsplan Wonen op maat (BBV 740034, mei 2022);
- Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715, december 2019).
Deelprogramma 6D Jeugdzorg
Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D JeugdzorgWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuning
Terug naar navigatie - Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuningJeugdigen en hun ouders/verzorgers, die hun problemen (nog) niet zelf of met behulp van hun netwerk kunnen oplossen, krijgen snel en tijdig hulp, zorg en ondersteuning in hun eigen omgeving.
Deze indicator betreft het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Eenheid: %.
Toelichting
De Capelse indicator en de landelijke indicator over 2024 zijn nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
2% |
2% |
2% |
2% |
Capelle aan den IJssel |
1% |
1% |
1% |
|
Nederland |
1% |
1% |
1% |
Deze indicator betreft het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. Eenheid: %.
Toelichting
De Capelse indicator en de landelijke indicator over 2024 zijn beschikbaar als voorlopig cijfer op Waarstaatjegemeente.nl.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
10,8% |
11,6% |
13,4% |
14,0% |
Capelle aan den IJssel |
14,3% |
14,4% |
13,1% |
18,2% |
Nederland |
13,2% |
13,4% |
11,1% |
13,7% |
Dit betreft het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseerder om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt. Eenheid: %.
Toelichting
Capelle heeft een hoger percentage dan het gemiddelde van Nederland, dit volgt uit de grootstedelijke problematiek en verschillende demografische kenmerken in Capelle en is in lijn met de regio Rijnmond. Toelichting
De Capelse en de landelijke indicator over 2024 zijn beschikbaar als voorlopig cijfer op Waarstaatjegemeente.nl.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
0,6% |
0,5% |
0,6% |
0,7% |
Capelle aan den IJssel |
0,6% |
0,6% |
0,5% |
0,5% |
Nederland |
0,3% |
0,3% |
0,3% |
0,4% |
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenToekomstscenario kind- en gezinsbescherming
Het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming is een gezamenlijk programma van de ministeries van J&V en VWS en VNG. Deze beweging richt zich op een eenvoudigere, gezinsgerichte aanpak die transparantie, rechtsbescherming en verbetering omarmt. In 2024 is Capelle gestart met een proeftuin in het kader van Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. In de proeftuin werken professionals van het Centrum voor Jeugd en Gezin en Welzijn Capelle volgens een integrale, systeem- en gezinsgerichte aanpak van het Toekomstscenario. In 2025 wordt de proeftuin voortgezet.
Afbouw gesloten jeugdhulp (jeugdhulp plus)
Om beter aan te sluiten bij de behoeften van jeugdigen en de landelijke ambitie om gesloten jeugdhulp af te bouwen, werken aanbieders aan passend zorgaanbod. Dit proces is langdurig en leidt tot hoge kosten van één op één begeleiding. Aanbieders werken aan businesscases om alternatieven te ontwikkelen, die passen bij de behoeften van de jeugdigen.
Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing
In het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling jeugdhulp Rijnmond is op 16 februari 2024 de Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (RBOK) vastgesteld. Deze opdracht bestaat uit 52 maatregelen die moeten bijdragen aan beheersing van de kosten van de regionaal ingekochte jeugdhulp.
Tegen de stroom in
Uw raad heeft op 8 juli 2024 ingestemd met ('Tegen de stroom in voor duurzame en betaalbare jeugdhulp' hierna: Tegen de stroom in). Dit zijn lokale maatregelen die eraan bijdragen de jeugdhulp duurzamer en betaalbaarder te maken, met behoud van kwaliteit. Dit doen we binnen een drietal actielijnen: kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid. Tijdens de themabijeenkomst op 7 oktober 2024 is gesproken over thema’s zoals ‘de beweging naar voren maken, normaliseren en de rol van het onderwijs’. Deze thema’s liggen in lijn met de Hervormingsagenda Jeugd (HAJ).
Mockingbird
Mockingbird is een innovatief pleegzorgmodel waarbij pleeggezinnen in een netwerk (constellatie) samenwerken om elkaar te ondersteunen. Het netwerk bestaat uit een centraal pleeggezin (hubhome) en meerdere satellietgezinnen. Het hubhome biedt ondersteuning en begeleiding aan de satellietgezinnen, waardoor de stabiliteit en kwaliteit van de pleegzorg wordt verbeterd. Dit model bevordert samenwerking, kennisdeling en wederzijdse steun tussen pleeggezinnen. In 2024 is Mockingbird in Capelle succesvol geïmplementeerd in cofinanciering met de Van Cappellen Stichting.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.
Programma 6D |
Begroting 2024 |
Wijziging |
Begroting na |
Rekening 2024 |
Verschil 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 |
wijziging 2024 |
||||
Lasten |
|||||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- |
N65 |
V65 |
N0 |
N0 |
N0 |
6.72a Jeugdhulp begeleiding |
N578 |
N1.428 |
N2.006 |
N1.483 |
V522 |
6.72b Jeugdhulp behandeling |
N8.022 |
N550 |
N8.572 |
N6.705 |
V1.867 |
6.72c Jeugdhulp dagbesteding |
N2.347 |
N391 |
N2.738 |
N3.775 |
N1.038 |
6.73a Pleegzorg |
N1.609 |
N135 |
N1.744 |
N1.967 |
N222 |
6.73b Gezinsgericht |
N1.536 |
N167 |
N1.703 |
N1.994 |
N291 |
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig |
N6.594 |
N191 |
N6.786 |
N5.266 |
V1.520 |
6.74a Jeugd behand. GGZ zonder verbl |
N1.612 |
N217 |
N1.828 |
N2.092 |
N264 |
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verbl |
N708 |
N1.666 |
N2.374 |
N3.091 |
N717 |
6.82a Jeugdbescherming |
N3.213 |
V160 |
N3.053 |
N2.980 |
V73 |
6.82b Jeugdreclassering |
N593 |
N0 |
N593 |
N973 |
N381 |
Subtotaal Lasten |
N26.877 |
N4.520 |
N31.397 |
N30.328 |
V1.069 |
Baten |
|||||
6.72a Jeugdhulp begeleiding |
N0 |
N0 |
N0 |
V0 |
V0 |
6.72b Jeugdhulp behandeling |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
6.72c Jeugdhulp dagbesteding |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
6.73a Pleegzorg |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
6.73b Gezinsgericht |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
6.74a Jeugd behand. GGZ zonder verbl |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verbl |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
6.82a Jeugdbescherming |
N0 |
N0 |
N0 |
V0 |
V0 |
6.82b Jeugdreclassering |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
Subtotaal Baten |
N0 |
N0 |
N0 |
V1 |
V1 |
Saldo van baten en lasten |
N26.877 |
N4.520 |
N31.397 |
N30.327 |
V1.070 |
Mutaties reserves baten |
|||||
6.72b Jeugdhulp behandeling |
N0 |
V18 |
V18 |
V18 |
N0 |
Subtotaal Mutaties reserves baten |
N0 |
V18 |
V18 |
V18 |
N0 |
Resultaat |
N26.877 |
N4.502 |
N31.379 |
N30.309 |
V1.070 |
Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024Omschrijving |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Mutatie Reserves |
Resultaat |
|
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
GRJR - prognose 2024 |
V881 |
V881 |
V881 |
||
2 |
GRJR - post autonome groei |
V190 |
V190 |
V190 |
||
3 |
Overige verschillen |
N2 |
V1 |
N1 |
N1 |
|
Totaal |
V1.069 |
V1 |
V1.070 |
N0 |
V1.070 |
|
Toelichting op de grootste verschillen |
|
---|---|
1 |
GRJR - prognose 2024: Uit de 2e bestuursrapportage 2024 van de GRJR blijkt een daling van de regionale hulpkosten voor Capelle. Vooruitlopend op de jaarrekening 2024 van de GRJR, is in de Slotwijziging 2024 de begroting bijgesteld. De kosten in de jaarrekening 2024 van de GRJR vielen lager uit dan de prognose in de 2e bestuursrapportage. Dit resulteert in een verschil van V 881 (zie ook programma 6C). |
2 |
GRJR - post autonome groei: De bij de voorjaarsnota ingeschatte post autonome groei van de regionale jeugdhulpkosten is niet gerealiseerd. Dit levert een voordeel op van V 190. |
Beleid en regelgeving
Terug naar navigatie - Beleid en regelgevingKADERSTELLEND BELEID
- Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
- Jeugdbeleid 2021-2024. De Basis voor Groei! (RV 478825, april 2021).
OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN
Gemeenteraad:
- Beleidsplan Jeugdhulp 2019-2022 (RV 1047205, februari 2019);
- Nabij en Passend, regiovisie Jeugdhulp regio Rijnmond, 30 nov 2020 (RV 385781, december 2020);
- Verordening Jeugdhulp Capelle aan den IJssel 2018 (RV 1073723, april 2023).
College van B&W:
- Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715, december 2019);
- Volmacht- en mandaatbesluit gesloten plaatsingen in het vrijwillig kader jeugdhulp (BBV 1325312, december 2023);
- Nadere regels Jeugdhulp Capelle aan den IJssel 2019 (BBV 1047204, maart 2019).