Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Voortgang activiteiten

Missie

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Missie

We maken en behouden een veilige, schone en prettige buitenruimte. Om de bereikbaarheid in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren, investeren we in maatregelen voor de auto, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. Daarbij hebben we oog voor de verschillende doelgroepen en belanghebbenden en zetten we de samenwerking met onze partners voort. Ook blijven we aandacht geven aan het vergroten van de verkeersveiligheid en dragen we bij aan een duurzame en toekomstgerichte stad.

Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
VJN24
NJN24
JS24
2
Verschillende vormen van vervoer in balans
BG23 | Fietsbeleid evalueren (Capels Akkoord)
Gr
Gn
Gn
2
Een verkeersveilige stad
BG23 | Verkeersveiligheidsaanpak uitwerken (Capels Akkoord)
Gr
Gn
Gn
BG23 | Verlagen snelheden op 50km/h wegen onderzoeken
Gr
Gn
Gn
2
Toekomstbestendige stad
BG23 | Waterdoorlatende parkeerplaatsen aanleggen (Capels akkoord)
Gr
Gr
O

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken?

Schone, hele en veilige openbare buitenruimte

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? - Schone, hele en veilige openbare buitenruimte

We zijn verantwoordelijk voor een schone, hele en veilige openbare buitenruimte. 

JS24 - Meldingen buitenruimte

Het aantal meldingen is in 2024 fors toegenomen, met name op het gebied van overlast. Denk hierbij aan geluidshinder, wrakken, sloopwerkzaamheden en overlast door ongedierte. Daarnaast leidde het natte voorjaar tot extra meldingen over wateroverlast, met name op het gebied van groen en wegen. De succesvolle introductie van de Buiten Beter-app, in combinatie met het actief stimuleren van bewoners om meldingen te doen, draagt bij aan deze stijging. We verwachten ook in 2025 een blijvend hoog aantal meldingen. 

Bron: interne registratie
Boekwerk
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
6.500
6.700
6.300
6.300
Jaarrekening
9.449
9.273
9.516
11.272
JS24 - Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijn

Eenheid: %

Ondanks de stijging van het aantal meldingen en beperkte personele capaciteit, is in 89% van de gevallen tijdig afgehandeld. Een resultaat waar we trots op zijn. Tegelijkertijd geven we een winstwaarschuwing af: de toegenomen bekendheid van de app en het gebruiksgemak ervan zorgen naar verwachting structureel voor een hogere meldingsdruk.

Bron: interne registratie
Boekwerk
2021
2022
2023
2024
Streefwaarde
98%
98%
98%
90%
Jaarrekening
92%
90%
90%
89%

Een verkeersveilige stad

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? - Een verkeersveilige stad

We blijven prioriteit geven aan verkeersveiligheid. Helaas zien we de afgelopen jaren het aantal verkeersslachtoffers en verkeersdoden toenemen in onze stad. Dit betreuren we ten zeerste. Ieder verkeerslachtoffer is er één te veel. We zijn geschokt door de flinke stijging in het aantal verkeersslachtoffers in Capelle. De stijging in het aantal verkeersslachtoffers is een landelijke trend. In vrijwel alle gemeenten is een stijging van het aantal verkeersslachtoffers te zien. Toch geven deze cijfers aan dat Capelle zich moet blijven inzetten op verkeersveiligheid.

JS24 - Geregistreerde ongevallen

Het aantal geregistreerde ongevallen zijn ongevallen waar politie bij is geweest. We vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal geregistreerde ongevallen, maar niet gepast om hier een verwachtingswaarde voor op te nemen. Eenheid: aantal geregistreerde ongevallen.

Bron: Viastat
Boekwerk
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Jaarrekening
295
244
252
336
320
333
JS24 - Gewonden bij geregistreerde ongevallen

Aantal gewonden bij geregistreerde ongevallen. Geregistreerde ongevallen zijn ongevallen waar politie bij is geweest. We vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal gewonden bij geregistreerde ongevallen, maar niet gepast om hier een verwachtingswaarde voor op te nemen. Eenheid: aantal gewonden.

Bron: Viastat
Boekwerk
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Jaarrekening
55
53
54
67
77
111
JS24 - Dodelijke slachtoffers bij geregistreerde ongevallen

Aantal dodelijke slachtoffers bij geregistreerde ongevallen. Geregistreerde ongevallen zijn ongevallen waar politie bij is geweest. We vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal dodelijke slachtoffers bij geregistreerde ongevallen, maar niet gepast om hier een verwachtingswaarde voor op te nemen. Eenheid: aantal dodelijke slachtoffers.

Door een registratiefout van de politie is een dodelijk ongeval op de John Mottweg in Rotterdam geregistreerd op Capels grondgebied. In Via Stat en andere databronnen staan nu dat er in Capelle vijf dodelijke ongevallen gebeurd zijn. In werkelijkheid zijn dit vier dodelijke ongevallen. We blijven met de politie in gesprek om deze registratiefout te herstellen.

Bron: Viastat
Boekwerk
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Jaarrekening
0
0
0
2
1
4

Toekomstbestendige stad

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? - Toekomstbestendige stad

De mobiliteitsbehoefte verandert en de keuzes voor vervoerswijzen daarmee ook. We bereiden de stad voor op het gebruik van nieuwe manieren van reizen. We spelen in op de klimaatverandering en onderzoeken waar we maatregelen kunnen treffen om de wateroverlast door het gebruik van andere verharding te verminderen. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Ontwikkelingen

Openbaar vervoer regio Rotterdam
Vanwege de hoge energiekosten, hoog ziekteverzuim en minder OV-gebruikers zijn er uitdagingen voor de RET (en andere OV-aanbieders) om het busverkeer te laten rijden. We houden de ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer nauwlettend in de gaten en spelen hier op in indien nodig. 

Bewoners- en werkgeversaanpak
In 2024 hebben we samen met Zuid-Holland Bereikbaar gewerkt om een vervolg te geven aan de bewoners- en werkgeversaanpak. Bewoners worden gestimuleerd om buiten de spitsen en meer met de fiets te reizen. We benaderen werkgevers om hun werknemers te verleiden thuis te werken en op een meer duurzame wijze te reizen of thuis te werken. 

Snelheidsverschillen op het fietspad
In 2024 hebben we het nieuwe fietsbeleid vastgesteld. Hierin staat dat we de bromfiets op diverse locaties van het (brom)fietspad naar de weg verplaatsen. Hierdoor nemen de snelheidsverschillen op het fietspad af waardoor het prettiger en veiliger fietsen is op het fietspad. Daarnaast ontstaat er meer ruimte op de fietspaden, waardoor fietsers elkaar gemakkelijker in kunnen halen. We doen dit in overleg met de fietsersbond. Uitvoering is in 2025.

Verkeerssituatie Rivium
Eén van de locaties waar Capelle inzet op de toekomst, is de wijk Rivium. Hier wordt vanaf ca. 2027 gebouwd en de jaren erna trekken steeds meer bewoners in de nieuwe woningen. In 2024 zijn we verder gegaan met het voorbereiden van de verkeersplannen, zoals de waterbus, ParkShuttle, fietsverbindingen, wandelvoorzieningen en aanpassingen van wegen.

Kwartiermakersfase Lange Termijn Maatregelen Algeracorridor
Afgelopen jaren is de MIRT-verkenning gedaan van de lange termijn doorstromingsmaatregelen op de Algeracorridor. Dit is een onderdeel van de MIRT-Verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam. Eind 2022 is het besluit over het voorkeursalternatief van de Algeracorridor genomen in het BO-MIRT. Eind 2023 zijn we samen met gemeente Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Rotterdam, de Provincie Zuid-Holland en de MRDH gestart met de kwartiermakers fase van de Algeracorridor. Dit is een fase tussen de verkennings- en planuitwerkingsfase welke we met bovenstaande vijf partijen uitvoeren. Reden hiervoor is dat we nog enkele onderdelen met elkaar duidelijk willen krijgen, voordat we de daadwerkelijke planuitwerkingsfase in gaan. In 2024 hebben we de kwartiermakers fase afgerond en zijn de uitgangspunten bekend om de planuitwerkingsfase in te gaan.

Optimalisatie fietsroute Algerabrug - Capelsebrug
Afgelopen jaren is de MIRT-verkenning uitgevoerd voor lange termijn doorstromingsmaatregelen op de Algeracorridor. Daarnaast zijn er ook maatregelen voorbereid die onderdeel uitmaken van de Korte Termijn Aanpak Algeracorridor, ook wel bekend als KTA Algeracorridor. Eén van deze maatregelen binnen de KTA Algeracorridor is de optimalisatie van de fietsroute tussen de Algerabrug en Capelsebrug. Dit is een schakel binnen de regionale fietsroute Lekkerkerk – Rotterdam. In de tweede helft van 2024 zijn we gestart met het uitvoeren van de verschillende optimalisaties aan de fietsroute. We ronden de werkzaamheden af in 2025.

Optimalisatie fietsroute Algerabrug - Rivium (Zuidelijke fietsroute)
De optimalisatie van de Zuidelijke fietsroute is onderdeel van de KTA Algeracorridor. De fietsverbinding wordt geoptimaliseerd door het fietspad te verbreden, kruispunten veiliger te maken en een voetpad te realiseren naast het fietspad. Hierdoor lopen voetgangers niet meer op het fietspad, waardoor we potentiële ongevallen voorkomen. In 2025 ronden we de voorbereidingen hiervoor af.

Opstellen Openbaar Vervoer plan
We houden rekening met de ontwikkelingen van de RET en andere OV-aanbieders die komende jaren voor een uitdaging staan door o.a. hoge energielasten, dure grondstoffen en personele problemen. We streven er naar om de Capellenaar zo goed mogelijk te voorzien van openbaar vervoer. Daarnaast is er aandacht voor de toegankelijkheid van het Openbaar Vervoer. Het opstellen van een Openbaar Vervoer plan is geannuleerd. Gemeente Capelle aan den IJssel is geen concessieverlener, het opstellen van een Openbaar Vervoerplan is een aangelegenheid voor de MRDH en provincie Zuid-Holland. Uiteraard blijven we in gesprek met de openbaar vervoermaatschappijen en de concessieverleners om het openbaar vervoer in Capelle aan den IJssel te optimaliseren met alle uitdagingen die er op dit moment zijn. 

Toegankelijkheid halte Openbaar Vervoer
Om het gebruik van openbaar vervoer aan te moedigen, verbeteren we de toegankelijkheid van de bushaltes. We verhogen bushaltes voor de lijnbussen en buurtbussen, zodat de instap gemakkelijker is. In 2024 zijn we gestart met het ophogen en toegankelijk maken van 30 haltes. Uitgangspunt is dat de MRDH aanpassing van de bushaltes 100% subsidieert. De resterende bushaltes pakken we vanaf 2025 op. 

Actualisatie voetgangersplan
In 2024 zijn we gestart met het opstellen van een voetgangersplan. We moedigen vanuit het Programma Mobiliteit het langzaam verkeer aan en daar horen eenduidige en comfortabele voetgangersvoorzieningen bij. In de nota gaan we bijvoorbeeld in op oversteekvoorzieningen, toegankelijkheid en waar wandelvoorzieningen in Capelle aan moeten voldoen. Ook staan we stil bij waar oversteekvoorzieningen bij scholen aan moeten voldoen en wanneer we zebrapaden realiseren of weghalen. Aanbieding van het voetgangersbeleid staat voor de zomer van 2025 gepland.

Doorstroming Capelseweg - Kanaalweg
Conform de uitgangspunten uit het Coalitieakkoord 2022-2026 doen we onderzoek naar de doorstromingsmaatregelen op de Capelseweg-Kanaalweg. Op deze corridor is namelijk dagelijks sprake van filevorming. Het onderzoek naar de doorstroming is in de tweede helft van 2024 gestart. Het onderzoek is in het eerste kwartaal van 2025 afgerond.

Ontsluiting wijk Schenkel
Conform de uitgangspunten uit het Coalitieakkoord 2022-2026 hebben we in 2023 onderzoek uitgevoerd naar de benodigde doorstromingsmaatregelen op de Kralingseweg om de wijk Schenkel beter te ontsluiten. In 2024 hebben we het Voorlopig Ontwerp afgerond.

Een verkeersveilige situatie op de weg
De landelijke trend is dat gemeenten hun snelheden op de wegen verlagen. Door lagere snelheden van gemotoriseerd verkeer neemt de kans op (ernstige) ongevallen tussen bijvoorbeeld auto en fiets af. Daarnaast hebben lagere snelheden van gemotoriseerd verkeer een positieve invloed op de leefbaarheid in Capelle aan den IJssel. In 2024 is het wegcategoriseringsplan vastgesteld. Met dit plan maken we inzichtelijk op welke wegen de snelheid omlaag gaat. Het terugbrengen van de snelheid gaan we volgens het principe werk-met-werk uitvoeren.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat heeft het gekost?

Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.

Programma 2
Begroting 2024
Wijziging
Begroting na
Rekening 2024
Verschil 2024
Begroting 2024
wijziging 2024
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer
N11.123
V503
N10.620
N10.647
N27
2.2 Parkeren
N35
N13
N48
N36
V13
2.5 Openbaar vervoer
N196
N38
N234
N204
V30
Subtotaal Lasten
N11.354
V451
N10.903
N10.887
V15
Baten
2.1 Verkeer en vervoer
V2.194
V213
V2.407
V2.578
V171
2.5 Openbaar vervoer
V50
N0
V50
V87
V37
Subtotaal Baten
V2.244
V213
V2.457
V2.665
V208
Saldo van baten en lasten
N9.109
V664
N8.445
N8.222
V223
Mutaties reserves lasten
2.1 Verkeer en vervoer
N0
N876
N876
N1.002
N126
2.5 Openbaar vervoer
N0
N60
N60
N60
N0
Subtotaal Mutaties reserves lasten
N0
N936
N936
N1.062
N126
Mutaties reserves baten
2.1 Verkeer en vervoer
V214
V575
V789
V700
N89
Subtotaal Mutaties reserves baten
V214
V575
V789
V700
N89
Resultaat
N8.895
V304
N8.592
N8.584
V8

Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Mutatie Reserves
Resultaat
1
Vergoeding ondergrondse infrastructuur
V230
V230
V230
2
Voorbereidingsbudget MIRT
N149
N149
N149
3
Verkeersstudie Kralingseweg
V60
V60
N60
N0
4
Liefdeslaantje
V42
V42
N42
N0
5
Verkeersstudie Capweg/Kanaalweg
V33
V33
N33
N0
6
Vervoersknooppunt Rivium
V29
V29
N29
N0
7
Doorstroming veiligheid
V28
V28
N28
N0
8
Bermweg West
V23
V23
N23
N0
9
Overige verschillen
N51
N22
N73
N73
Totaal
V15
V208
V223
N215
V8
Toelichting op de grootste verschillen
1
Vergoeding ondergrondse infrastructuur: Er zijn hogere baten gerealiseerd doordat er meer aanvragen zijn geweest voor werkzaamheden aan de ondergrondse infrastructuur.
2
Voorbereidingsbudget MIRT: De kosten zijn hoger uitgevallen doordat de voorbereiding langer heeft geduurd vanwege het uitstellen ondertekening BOK (januari 2025) en doordat er extra advieskosten zijn gemaakt.
3 t/m 8
Onderschrijding op diverse projectbudgetten, deze worden overgeheveld naar 2025 via de reserve éénmalig.

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Programma Mobiliteit 2020-2030 (RV 406688, maart 2021);
  • Programma Buitenruimte (RV 1154528, juli 2023).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Fietsbeleid Capelle aan den IJssel 2024-2032 (RV 1438079, mei 2024)
  • Nota Parkeerbeleid 2023 en Nota Parkeernormen 2023 (RV 976005, januari 2023);
  • Bestemmingsplan Parkeren Capelle aan den IJssel (RV 1339626, februari 2024).
  • Wegcategoriseringsplan 2024 (RV 1525559, september 2024)
  • Verkeersveiligheidsplan 2024, (RV 1583676, september 2024)

College van B&W:

  • Uitvoeringsprogramma Programma Mobiliteit 2021-2025 (BBV 492105, juli 2021);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427, juni 2019);
  • Handboek Inrichting Openbare Ruimte (BBV 536041, januari 2014).