Programma 4 Onderwijs

Voortgang activiteiten

Missie

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Missie

In Capelle werken we samen met de scholen en andere bij jeugd betrokken organisaties aan een sterke educatieve en sociale basis. We willen dat kinderen en jongeren gelijke kansen krijgen en zich gezond ontwikkelen. We zetten in op een doorlopende ontwikkellijn van 0 tot 27. Als er belemmeringen zijn in de ontwikkeling kijken we samen met de partners op welke wijze dit kan worden opgelost. Elk kind krijgt onderwijs in een modern en fris gebouw. Elke jongere krijgt kansen op een startkwalificatie. Daarnaast zetten we in op het doorbreken van de cyclus op laaggeletterdheid door het versterken van de basisvaardigheden van jong en oud.

Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
VJN24
NJN24
JS24
4
Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning
BG23 | Toename gebruik voorschoolse educatie (Capels Akkoord)
O
O
Gn
BG23 | Samenhang rondom onderwijskansen versterken
Gr
Gr
O
BG24 | Doorlopende leer- en ontwikkellijnen voor jeugd en jongeren
Gr
Gr
Gn
BG24 | Kwaliteitsafspraken met de aanbieders van VVE-peuteropvang en basisscholen
Gn
Gn
Gn
4
Gezonden en duurzame schoolgebouwen
BG22 | Onderwijshuisvesting
Gr
O
Gr
4
Toekomstbestedendige onderwijshuisvesting
BG24 | In beeld brengen huidige staat onderwijshuisvesting
Gr
Gr
Gn

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken?

Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning

We bevorderen dat kinderen en jongeren gelijke kansen krijgen zodat ze als volwaardig burger kunnen meedoen in de samenleving. Dit doen we door zo vroeg mogelijk in te zetten op een sluitend netwerk van onderwijs, educatie, zorg en ondersteuning. 

JS24 - Geïndiceerde doelgroeppeuters dat geplaatst is op de voorscholen

Geïndiceerde doelgroep peuters (peuters met indicatie van Centrum van Jeugd en Gezin (CJG)) dat geplaatst is op de voorscholen. Eenheid: percentage

We maken gebruik van de peutermonitor om zicht te krijgen op het bereik en non-bereik van de geïndiceerde doelgroep peuters. In 2022 bleek dat de datakwaliteit in de Peutermonitor van het CJG onvoldoende was. Het percentage van het bereik is daardoor vertekend. Het CJG zet zich hard in om een verbeterslag te maken en de gewenste datakwaliteit te leveren en hierover maken we in 2024 afspraken. 

Toelichting
In 2024 hebben we met het CJG gesproken over het verbeteren van de datakwaliteit in de peutermonitor, het instrument om het bereik van doelgroeppeuters te meten. We streefden naar een bereik van 70%; uiteindelijk is 69,3% bereikt. Dit is een stijging ten opzichte van 2023 (60%), maar het doel is nog niet behaald.

Boekwerk
2023
2024
Verwachtingswaarde
70%
70%
Jaarrekening
60%
69%

  • Maatregel informatie

    Het Rijk stelt voor de periode 2023-2026 nieuwe gelden voor onderwijskansen beschikbaar. We herijken ons beleid om nog meer samenhang te bereiken in de aanpak.

    Portefeuillehouder

    • van Hemert

    Indicatoren

    Oranje

  • Maatregel informatie

    We maken afspraken met de aanbieders van voorschoolse educatie over de deelname.

    Portefeuillehouder

    • van Hemert

    Indicatoren

    Groen

  • Maatregel informatie

    We verbeteren de overdracht tussen onderwijs, zorgprofessionals en ouders rondom jeugd en jongeren bij hun overstap van kinderopvang naar primair onderwijs. We maken hierover in 2024 gemeente-breed afspraken met onze onderwijs- en ondersteuningspartners en monitoren deze afspraken. 

    Portefeuillehouder

    • van Hemert
    • Faassen

    Indicatoren

    Groen

Gezonde en duurzame schoolgebouwen

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - Gezonde en duurzame schoolgebouwen

We willen dat ieder kind onderwijs krijgt in een modern en fris schoolgebouw. 

  • Maatregel informatie

    We zorgen voor voldoende en veilige onderwijshuisvesting op het grondgebied van de gemeente door naleving van de Huisvestingsverordening Onderwijs en uitvoering van het nieuwe Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (SHO).

    Portefeuillehouder

    • Van Woudenberg

    Indicatoren

    Grijs

Toekomstbestendige onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - Toekomstbestendige onderwijshuisvesting

Ieder kind heeft recht op kwalitatief goed onderwijs in een toekomstbestendig schoolgebouw, dat voldoende passend en duurzaam is.

  • Maatregel informatie

    In 2024 werken we samen met de scholen voor meer grip op onderwijshuisvesting. Dit doen we door het in kaart brengen van de kwaliteit en duurzaamheid van de schoolgebouwen, het uitvoeren van conditiemetingen naar de bouwkundige staat en het uitvoeren van bezettingsgraadmetingen voor leegstand.

    Portefeuillehouder

    • Van Woudenberg

    Indicatoren

    Groen

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Ontwikkelingen

Herverdeling en ombuiging van GOAB-middelen
In 2024 hebben we de overgangsregeling onderwijskansen vastgesteld. De gesubsidieerde activiteiten onder de regeling onderwijskansen stoppen per 1 januari 2026. Hiermee gaan we terug tot de wettelijke taak.

Versterken van de toeleiding naar voorschoolse educatie(VE) aanbod
In 2024 zijn overleggen gevoerd met het CJG en kinderopvang om te komen tot een opzet van peuterconsulent om het bereik van de doelgroeppeuters te verhogen. De peuterconsulenten van het CJG gaan deze taak uitvoeren en starten hiermee in 2025.

Rekenkameronderzoek Onderwijsbeleid
Op 30 april 2024 heeft de rekenkamer Rotterdam aangekondigd dat er een onderzoek start naar het onderwijsbeleid in Capelle aan den IJssel. Op 11 juli 2024 heeft de rekenkamer bekend gemaakt wat de exacte invulling en opzet is van het onderzoek. De rekenkamer doet onderzoek naar de opzet en uitvoering van het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. Naar verwachting volgt het rapport vóór de zomer 2025.

Doorontwikkeling Doorstroompunt
De uitvoering van deze wettelijke taak in Rijnmond Zuid-Oost is tot 1 januari 2025 uitbesteed aan een externe partij. Voor 2025 is opnieuw gekozen voor uitbesteding (met optie tot verlenging in 2026). De verwachte inwerkingtreding van de wet Van school naar duurzaam werk in 2026 brengt wijzigingen in taak en doelgroep met zich mee. In 2024 is gestart met de herinrichting en implementatie van het Doorstroompunt; dit krijgt in 2025 een vervolg. Samen met de gemeenten in de subregio wordt hierover een besluit genomen.

Wet Educatie en Beroep
In 2024 hebben we vanuit de regionale WEB-middelen € 480.417,- ontvangen voor het lokale taalaanbod van de gemeente Capelle aan den IJssel. Hiervan is € 368.000,- gegaan naar de regionale aanbesteding voor het taalaanbod. Daarnaast hebben we € 86.383,- ingezet voor de lokale inzet bij de bibliotheek, zoals zing Nederlands met me, taalcafé ’s en andere taalactiviteiten.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat heeft het gekost?

Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.

Programma 4
Begroting 2024
Wijziging
Begroting na
Rekening 2024
Verschil 2024
Begroting 2024
wijziging 2024
Lasten
4.2 Onderwijshuisvesting
N3.971
N1.281
N5.252
N4.347
V905
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
N6.023
N885
N6.908
N6.056
V851
Subtotaal Lasten
N9.993
N2.166
N12.160
N10.403
V1.756
Baten
4.2 Onderwijshuisvesting
V478
V929
V1.407
V1.036
N371
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
V3.878
N139
V3.740
V3.334
N406
Subtotaal Baten
V4.356
V790
V5.147
V4.370
N777
Saldo van baten en lasten
N5.637
N1.376
N7.013
N6.034
V979
Mutaties reserves baten
4.2 Onderwijshuisvesting
N0
V123
V123
V123
N0
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
N0
V40
V40
V40
N0
Subtotaal Mutaties reserves baten
N0
V163
V163
V163
N0
Resultaat
N5.637
N1.213
N6.850
N5.871
V979

Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Mutatie Reserves
Resultaat
1
Vrijval onderhoudsvoorziening MFC
V366
V366
V366
2
Corona-actieplan
V123
V123
V123
3
Onderwijskansen
V106
V106
V106
4
Leerlingenvervoer (LLV)
V105
V105
V105
5
Regionaal Meld- en Coördinatiepunt
V100
V100
V100
6
Lijstersingel 22A
N57
V117
V60
V60
7
Onderwijs aansluiting arbeidsmarkt
V40
V40
V40
8
Peuteropvang
V33
V33
V33
9
Ventilatie scholen
V851
N851
N0
N0
10
Nationaal Programma Onderwijs
V513
N513
N0
N0
11
Overige verschillen
V42
V4
V46
V46
Totaal
V1.756
N777
V979
N0
V979

 

 

Toelichting op de grootste verschillen
1
Vrijval onderhoudsvoorziening MFC: Met de schoolbesturen is overeenstemming bereikt om het onderwijs- en wijkcentrum gedeelte van het MFC in eigendom over te dragen aan één van de schoolbesturen. Voor het (toekomstig) planmatig onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed is een voorziening onderhoud ingesteld. Uit deze voorziening kan vanwege de overdracht een gedeelte van de opgebouwde voorziening vrijvallen. Zie ook programma 5A en 6A.
2
Corona-actieplan: De vier schoolbesturen die in aanmerking komen voor een extra gemeentelijke bijdrage voor de verbetering van de ventilatie van scholen, hebben de werkzaamheden in 2024 niet gedeclareerd. Dit levert een voordeel op van V 123.
3
Onderwijskansen: een deel van de inzet voor de Kinderlabs is gedekt via de SPUK IZA. Daarnaast zijn subsidies Onderwijskansen, verleend in 2023, in 2024 lager vastgesteld. Dit levert een voordeel op van V 106.
4
Leerlingenvervoer (LLV): De structurele kostenstijging in het leerlingenvervoer, als gevolg van indexering en de toename van aangepast individueel vervoer, blijkt minder dan verwacht. Dit levert een voordeel op van V 105. De doorgevoerde indexering is echter pas per 1 augustus 2024 geëffectueerd. Daarnaast zien we een kleine afname van het aangepast individueel vervoer.
5
Regionaal Meld- en Coördinatiepunt: Het extra aangevraagde budget voor jeugdwerkloosheid en het doorontwikkelen van het doorstroompunt wordt via reserve eenmalig doorgeschoven naar 2025. Dit levert een voordeel op in 2024 van V 100.
6
Lijstersingel 22A: Bij het pand aan de Lijstersingel 22A zijn hogere onderhouds- en schoonmaakkosten gemaakt. Deze hogere kosten worden gecompenseerd door hogere huurbaten. Dit levert een voordeel op van V 60.
7
Onderwijs aansluiting arbeidsmarkt: Capelle Stagestad, een van de actiepunten van het ‘Actieplan Corona: Samen Sterker’, is niet uitgevoerd in 2024. Dit levert een voordeel op van V 40.
8
Peuteropvang: subsidies verleend in 2023, zijn in 2024 lager vastgesteld. Hierdoor vindt een terugvordering plaats en levert het een voordeel op van V 33.
9
Ventilatie scholen: Van de zeven overgebleven scholen heeft één school (primair onderwijs) de werkzaamheden in 2024 uitgevoerd. De declaraties en controle hebben eind 2024 plaatsgevonden en de uitbetaling in 2025. De andere zes overgebleven scholen voeren de werkzaamheden in 2025 uit, met een uiterste uitstelmogelijkheid tot 28 februari 2026.
10
Nationaal Programma Onderwijs: De uitgaven voor het Nationaal Programma Onderwijs, gefinancierd met een specifieke uitkering van het Rijk, blijven achter op de begroting. Het resterende budget blijft beschikbaar tot en met schooljaar 2024/2025. Hierdoor zijn de lagere lasten gelijk aan de lagere baten.

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022)

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs 2022 (SHO) (RV 692968, maart 2022);
  • Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs Capelle aan den IJssel 2021 (RV 442872, april 2021);
  • Verordening bekostiging leerlingenvervoer Capelle aan den IJssel 2021 (RV 499894, juli 2021).

College van B&W:

  • Kansen voor ieder kind, onderwijskansenbeleid Capelle aan den IJssel 2020 e.v. (BBV 143405, februari 2020);
  • Beleidsregels gemeentelijke taken uitvoering Wet kinderopvang 2021 (BBV 409859, juni 2021);
  • Uitvoeringsplan gemeentelijke gelden Nationaal Programma Onderwijs (BBV 654785, december 2021);
  • Uitvoeringsplan '(Digi)taal begint lokaal 2021 – 2023’ (BBV 533480, juni 2021);
  • Aanpak laaggeletterdheid: (Digi)taal begint lokaal’ (BBV 310102, november 2020);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427, juni 2019);
  • Notitie Brede school netwerken 2015 e.v. (BBV 610133, december 2014).