
Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde
Missie
Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - MissieWe zijn een gemeente waar iedereen zich veilig voelt. Grenzen zijn voor iedereen helder. Vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheid draagt iedereen bij aan de veiligheid van onze gemeente. We regisseren een duidelijke aanpak die preventie en repressie combineert. Er wordt adequaat, merkbaar en transparant opgetreden tegen overlast en criminaliteit. De denk- en doe-kracht van Capellenaren, en ook die van ondernemers en (veiligheids)partners, speelt een belangrijke rol om te benutten.
IVB verantwoording
Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - IVB verantwoordingIn het jaarlijkse IVB verslag wordt uitgebreid ingegaan op de inzet, veiligheidsstatistieken en een toelichting hierop.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Wat willen we bereiken?Preventie
Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Wat willen we bereiken? - PreventieWe regisseren als gemeente het voorkomen van onveiligheid binnen Capelle. We richten ons op de veiligheidsthema’s leefomgeving, bedrijvigheid, jeugd, fysieke veiligheid en ondermijning (georganiseerde criminaliteit) om de weerbaarheid van Capellenaren en ondernemers te verhogen, (de ontwikkeling van) criminele structuren tegen te gaan en het stimuleren van vroegtijdig ingrijpen. De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond houdt toezicht op voorzieningen voor het brandveilig ontvluchten van een gebouw bij brand, en het vergroten van het veiligheidsbewustzijn onder Capellenaren, in het bijzonder verminderd zelfredzame personen.
Eenheid: aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners.
Toelichting
In 2024 is het aantal inbraken in woningen licht gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit kan nog niet gezien worden als trend, dat kan pas vanaf 2026. De aantallen zijn nog steeds lager dan de trend voor corona.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Referentiewaarde |
- |
- |
2,7 |
2,7 |
Capelle aan den IJssel |
0,8 |
1,1 |
1,6 |
1,4 |
Nederland |
1,3 |
1,4 |
1,3 |
1,2 |
Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). Eenheid: per 1.000 inwoners.
Toelichting
Capelle aan den IJssel is één van de dichtst bevolkte gemeenten van Nederland. Daar waar mensen zich concentreren vinden gemiddeld meer geweldsmisdrijven plaats dan elders. Zo liggen de cijfers op het platteland lager, waar gemiddeld minder incidenten plaats vinden. En zijn de cijfers van de grote steden weer hoger dan in Capelle aan den IJssel.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Referentiewaarde |
- |
- |
5,0 |
5,0 |
Capelle aan den IJssel |
4,3 |
4,8 |
4,5 |
4,3 |
Nederland |
4,3 |
4,6 |
3,8 |
4,3 |
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Referentiewaarde |
- |
- |
2,0 |
2,0 |
Capelle aan den IJssel |
1,3 |
1,5 |
1,8 |
1,0 |
Nederland |
1,8 |
2,3 |
2,5 |
2,2 |
Repressie
Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Wat willen we bereiken? - RepressieWe richten ons vanuit de veiligheidsthema’s leefomgeving, bedrijvigheid, jeugd, fysieke veiligheid en ondermijning (georganiseerde criminaliteit) op toezicht en (bestuurlijke) handhaving van regels. Hiermee willen we onveilige situaties voorkomen. We organiseren nazorg voor slachtoffers van overvallen en ondermijnende criminaliteit. De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond richt zich repressief op haar wettelijke taken; het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen en brand, en het bestrijden van brand en het bieden van de juiste zorg aan patiënten.
Vernielingen en beschadiging betreft het totaal aantal per jaar gemelde schades. Eenheid: per 1.000 inwoners.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Referentiewaarde |
- |
- |
5,1 |
3,9 |
Capelle aan den IJssel |
5,1 |
7,1 |
5,2 |
5,2 |
Nederland |
6,0 |
6,0 |
6,2 |
6,2 |
Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. Eenheid: per 1.000 jongeren.
Toelichting
Verwijzingen naar HALT vinden plaats bij jongeren onder 18 die een misdaad hebben gepleegd, waarbij het moet gaan om een relatief eenvoudig misdrijf (bijvoorbeeld winkeldiefstal of vernieling). Het lagere aantal verwijzingen in onze gemeente kan gerelateerd zijn aan het lagere aantal vernielingen. Het is ook gerelateerd aan verwijzingen naar Pak je kans in plaats van Halt.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Referentiewaarde |
- |
- |
10 |
10 |
Capelle aan den IJssel |
5 |
5 |
5 |
6 |
Nederland |
8 |
8 |
9 |
9 |
Aantal incidenten met messengeweld onder de jeugd per jaar. Voor deze indicator is geen referentiewaarde (gemiddelde waarde van de jaren 2017 t/m 2019 (de laatste drie jaren voor de intrede van de corona lockdowns) zoals beschreven in ons (concept) Integraal Veiligheidsbeleid 2023) bekend, omdat het een nieuwe registratie is. Registraties over 2024 laten zien dat messengeweld is afgenomen, tegenover een toename van andere soorten wapens, waaronder vuurwapens (2024: 24 verdachten aangehouden voor vuurwapenbezit, 7 jonger dan 22 jaar).
Boekwerk |
2024 |
---|---|
Jaarrekening |
3 |
Aantal geprioriteerde jeugdgroepen per jaar
Toelichting:
Begin 2024 heeft de driehoek (burgemeester – politie – justitie) besloten de nog geprioriteerde Capelse jeugdgroep af te schalen.
Boekwerk |
2024 |
---|---|
Jaarrekening |
0 |
Eigen verantwoordelijkheid
Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Wat willen we bereiken? - Eigen verantwoordelijkheidCapellenaren en ondernemers zorgen samen voor een veilige samenleving. We richten ons op het stimuleren van (burger)participatie en het vergroten van de meldingsbereidheid. Het programma Veilig Leven van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond sluit hierbij aan. Met dit programma willen we het veiligheidsbewustzijn van Capellenaren vergroten.
Regie en samenwerking
Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Wat willen we bereiken? - Regie en samenwerkingVeel veiligheidsvraagstukken vragen om een gezamenlijke aanpak. We nemen de regie en werken meer samen met ketenpartners. Regievoering vraagt om het hebben van een goede informatiepositie.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - OntwikkelingenInzet op jongeren in de criminaliteit
Binnen onze gemeente is een klein aantal jongeren dat zich in de criminaliteit begeeft. Hiervoor zetten we een Re-Integratie Officier (RIO) en een Integrale Peroonsgerichte Toedeling naar Arbeid (IPTA) coach in. RIO richt zich op inwoners die vanwege een High Impact Crime (HIC)-feit in aanraking zijn gekomen met justitie. De aanpak bestaat uit het zo snel mogelijk contact maken met de doelgroep en het aanpakken van knelpunten die een terugkeer in de maatschappij bemoeilijken, en zo voorkomen dat ex-gedetineerden opnieuw de criminaliteit ingaan. Met IPTA voorkomen we dat jongeren (verder) afglijden in criminaliteit. De subsidies hiervoor zijn beschikbaar gesteld in 2022 en 2023 (zie ook wijzigingsvoorstel). Er is een subsidieverlenging aangevraagd bij het ministerie, waarmee financiële dekking wordt beoogd tot september 2025. Besluitvorming is uitgesteld tot begin 2025. Vervolgens verwerken we de subsidie financieel in de Bestuursrapportage 2025.
Pilot vroegsignalering 18-
Eind 2021 startte het politie basisteam IJsselland en de gemeenten Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel de Pilot Machtigingsbesluit, als antwoord op de wens van de minister van Veiligheid en Justitie om niet-acute zorgmeldingen over inwoners vanuit politie direct naar gemeenten door te kunnen sturen. In mei 2023 werd de mogelijkheid gecreëerd om 18+ zorgmeldingen automatisch naar gemeenten te verzenden, en bleek dat ook zorgmeldingen over jeugdigen zeer waardevol waren voor vroegsignalering van problemen.
In 2024 werd besloten de pilot uit te breiden naar 18- meldingen, met de focus op vroegsignalering om jeugdcriminaliteit te voorkomen. Politiezorgmeldingen m.b.t. geweld in afhankelijkheidsrelaties bleven rechtstreeks naar Veilig Thuis gestuurd, maar alle ‘overige zorg’ rondom 18- werd naar de gemeente gestuurd. De doelstellingen van de pilot waren snellere hulpverlening, lokale samenwerking over de domeinen zorg en veiligheid heen, en het identificeren van randvoorwaarden voor het goed afhandelen van meldingen. De pilot wordt begin 2025 geevalueerd.
Maatschappelijke weerbaarheid
Begin november 2024 is uw burgemeester geïnformeerd door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid over het sterk toegenomen risico dat Nederland betrokken raakt bij een internationaal gewapend conflict. Deze situatie vraagt om het versterken van maatschappelijke weerbaarheid tegen scenario’s als langdurige uitval van nutsvoorzieningen. Binnen de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond is een programma maatschappelijke weerbaarheid in voorbereiding, welke ook in onze gemeente wordt uitgerold. Het programma richt zich op inwoners, ondernemers, maar ook de continuïteit van overheidsinstanties zelf, waaronder de gemeente.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Wat heeft het gekost?Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.
Programma 1 |
Begroting 2024 |
Wijziging |
Begroting na |
Rekening 2024 |
Verschil 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 |
wijziging 2024 |
||||
Lasten |
|||||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer |
N5.918 |
V114 |
N5.804 |
N5.947 |
N142 |
1.2 Openbare orde en veiligheid |
N4.847 |
V120 |
N4.727 |
N4.579 |
V148 |
Subtotaal Lasten |
N10.766 |
V234 |
N10.532 |
N10.526 |
V6 |
Baten |
|||||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer |
V414 |
N15 |
V400 |
V541 |
V142 |
1.2 Openbare orde en veiligheid |
V663 |
V38 |
V700 |
V636 |
N64 |
Subtotaal Baten |
V1.077 |
V23 |
V1.100 |
V1.178 |
V78 |
Saldo van baten en lasten |
N9.688 |
V256 |
N9.432 |
N9.349 |
V83 |
Mutaties reserves baten |
|||||
1.2 Openbare orde en veiligheid |
N0 |
V7 |
V7 |
V7 |
N0 |
Subtotaal Mutaties reserves baten |
N0 |
V7 |
V7 |
V7 |
N0 |
Resultaat |
N9.688 |
V263 |
N9.425 |
N9.342 |
V83 |
Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024Omschrijving |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Mutatie Reserves |
Resultaat |
|
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Veilgheidsconferenties en 112-dagen |
V98 |
V98 |
V98 |
||
2 |
Veiligheidsregio Rotterdam |
V62 |
V62 |
V62 |
||
3 |
Lagere doorbelastingen vanwege lagere lasten |
N32 |
N32 |
N32 |
||
4 |
Hogere energielasten Slotlaan |
N171 |
V142 |
N29 |
N29 |
|
5 |
Overige verschillen |
V17 |
N32 |
N15 |
N15 |
|
Totaal |
V6 |
V78 |
V84 |
N0 |
V84 |
|
Toelichting op de grootste verschillen |
|
---|---|
1 |
Veiligheidsconferenties en 112-dagen: Er heeft in 2024 geen 112-dag en veiligheidsconferentie plaatsgevonden. Tevens zijn er geen externe trainingen voor ondermijning aangeboden en zijn taken op gebied van digitale veiligheid vooral intern uitgevoerd. Dit leidt tot een V98. |
2 |
Veiligheidsregio Rotterdam: Over 2024 was een verlies begroot bij de Veiligheidsregio Rotterdam van N108, maar de realisatie 2024 bedraagt N46. |
3 |
Vanwege lagere lasten zijn ook de doorbelastingen lager. |
4 |
Hogere energielasten Slotlaan: Door een nieuw energiecontract Slotlaan 121 zijn de lasten N171, waarvan V142 wordt doorbelast. |
Overzicht kosten schadeverhaal
Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Overzicht kosten schadeverhaalVoor schadelasten is een bedrag van N299 begroot. De werkelijke lasten zijn N324 geworden, N25. Schades laten zich niet voorspellen, op basis van historische gegevens is een jaarlijks budget vastgesteld. Voor verhaalde schades (baten) is een bedrag van V225 vastgesteld. De werkelijk verhaalde schades zijn V187. In dit bedrag zijn ook uitkeringen van schades opgenomen van voorgaande jaren. Daarnaast lopen er nog schadeverhalen waarbij mogelijk nog uitkeringen in 2025 worden ontvangen. Omdat dit niet vooraf te bepalen is, worden de baten altijd geboekt in het jaar van afwikkeling van de schade. Schade afwikkeling kan lang duren, waardoor het niet mogelijk is hier vooraf een goede inschatting van te maken. Het totaal begrote nadeel voor 2024 was N74. Het werkelijke nadeel is N137.
Schade |
Begroting 2024 |
Rekening 2024 |
Verschil |
---|---|---|---|
Lasten |
N299 |
N324 |
N25 |
Baten |
V225 |
V187 |
N38 |
Saldo |
N74 |
N137 |
N63 |
Beleid en regelgeving
Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Beleid en regelgevingKADERSTELLEND BELEID
- Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
- Beleidskader Grenzenstellend Jongerenwerk ‘overtuigen door aanwezigheid’ (RV 1162931, juli 2023);
- Integraal Veiligheidsbeleid 2023 'Veiligheid vandaag en morgen' (RV 1009691, februari 2023);
- Jeugdbeleid 2021-2024 'De basis voor groei' (RV 478825, april 2021;
- Programma Mobiliteit 2020-2030 (RV 406688, maart 2021).
OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN
Gemeenteraad:
- Algemeen Plaatselijke Verordening (RVS 1538370,september 2024).
College van B&W en Burgemeester:
- Vergunning- toezicht en handhavingsbeleid 2023-2026 (BBV 976413, december 2022);
- Prioriteitennota brandveiligheid Capelle a/d IJssel 2019-2022 (BBV 1051326, januari 2019);
- Beleidsregel niet-vergunde seksinrichtingen gemeente Capelle aan den IJssel 2019 (BBV 92634, oktober 2019);
- Beleidsregel collectevergunning 2021 (BBV 429161, augustus 2021);
- Beleidsregel aanpak heling en handhavingsarrangement (BBV 815017, maart 2017);
- Beleidsregel ex artikel 174a Gemeentewet (Sluiting van woning of lokaal) (BBV 537627, november 2013);
- Beleidsregel Maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast (BBV 219558, september 2011);
- Beleidsregel BIBOB (BBV 556531, februari 2014);
- Beleidsregel Opiumwet 13b (BBV 1078517, maart 2019);
- Beleidsregel gebruik waterpijpen in de horeca (BBV 1051823, december 2018);
- Brandbeveiligingsverordening Capelle aan den IJssel 2010 (BBV 173332, oktober 2010);
- Beleidsregel tegengaan onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat (BBV 1482860, november 2024).
Externe partners / GR:
- Strategische agenda 2023 – 2026 Politie eenheid Rotterdam (RV 872318, september 2022);
- Beleidsplan 2023 - 2027 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (RV 857569, september 2022);
- Regionaal beleidskader cameratoezicht 2014 (BBV 691433, oktober 2015).