Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde

Voortgang activiteiten

Missie

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Missie

We zijn een gemeente waar iedereen zich veilig voelt. Grenzen zijn voor iedereen helder. Vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheid draagt iedereen bij aan de veiligheid van onze gemeente. We regisseren een duidelijke aanpak die preventie en repressie combineert. Er wordt adequaat, merkbaar en transparant opgetreden tegen overlast en criminaliteit. De denk- en doe-kracht van Capellenaren, en ook die van ondernemers en (veiligheids)partners, speelt een belangrijke rol om te benutten.

IVB verantwoording

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - IVB verantwoording

In het jaarlijkse IVB verslag wordt uitgebreid ingegaan op de inzet, veiligheidsstatistieken en een toelichting hierop.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Wat willen we bereiken?

Preventie

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Wat willen we bereiken? - Preventie

We regisseren als gemeente het voorkomen van onveiligheid binnen Capelle. We richten ons op de veiligheidsthema’s leefomgeving, bedrijvigheid, jeugd, fysieke veiligheid en ondermijning (georganiseerde criminaliteit) om de weerbaarheid van Capellenaren en ondernemers te verhogen, (de ontwikkeling van) criminele structuren tegen te gaan en het stimuleren van vroegtijdig ingrijpen. De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond houdt toezicht op voorzieningen voor het brandveilig ontvluchten van een gebouw bij brand, en het vergroten van het veiligheidsbewustzijn onder Capellenaren, in het bijzonder verminderd zelfredzame personen.

JS24 - Diefstal uit woning (landelijke indicator)

Eenheid: aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners.

Toelichting

In 2024 is het aantal inbraken in woningen licht gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit kan nog niet gezien worden als trend, dat kan pas vanaf 2026. De aantallen zijn nog steeds lager dan de trend voor corona.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Diefstallen)
Regio
2021
2022
2023
2024
Referentiewaarde
-
-
2,7
2,7
Capelle aan den IJssel
0,8
1,1
1,6
1,4
Nederland
1,3
1,4
1,3
1,2
JS24 - Gewelds- en seksuele misdrijven (landelijke indicator)

Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). Eenheid: per 1.000 inwoners.

Toelichting

Capelle aan den IJssel is één van de dichtst bevolkte gemeenten van Nederland. Daar waar mensen zich concentreren vinden gemiddeld meer geweldsmisdrijven plaats dan elders. Zo liggen de cijfers op het platteland lager, waar gemiddeld minder incidenten plaats vinden. En zijn de cijfers van de grote steden weer hoger dan in Capelle aan den IJssel.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Criminaliteit)
Regio
2021
2022
2023
2024
Referentiewaarde
-
-
5,0
5,0
Capelle aan den IJssel
4,3
4,8
4,5
4,3
Nederland
4,3
4,6
3,8
4,3
JS24 - Winkeldiefstal (landelijke indicator)

Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Diefstallen)
Regio
2021
2022
2023
2024
Referentiewaarde
-
-
2,0
2,0
Capelle aan den IJssel
1,3
1,5
1,8
1,0
Nederland
1,8
2,3
2,5
2,2

Repressie

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Wat willen we bereiken? - Repressie

We richten ons vanuit de veiligheidsthema’s leefomgeving, bedrijvigheid, jeugd, fysieke veiligheid en ondermijning (georganiseerde criminaliteit) op toezicht en (bestuurlijke) handhaving van regels. Hiermee willen we onveilige situaties voorkomen. We organiseren nazorg voor slachtoffers van overvallen en ondermijnende criminaliteit. De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond richt zich repressief op haar wettelijke taken; het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen en brand, en het bestrijden van brand en het bieden van de juiste zorg aan patiënten.

JS24 - Vernielingen en beschadigingen (landelijke indicator)

Vernielingen en beschadiging betreft het totaal aantal per jaar gemelde schades. Eenheid: per 1.000 inwoners.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Criminaliteit)
Regio
2021
2022
2023
2024
Referentiewaarde
-
-
5,1
3,9
Capelle aan den IJssel
5,1
7,1
5,2
5,2
Nederland
6,0
6,0
6,2
6,2
JS24 - Verwijzingen Halt (landelijke indicator)

Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. Eenheid: per 1.000 jongeren.

Toelichting
Verwijzingen naar HALT vinden plaats bij jongeren onder 18 die een misdaad hebben gepleegd, waarbij het moet gaan om een relatief eenvoudig misdrijf (bijvoorbeeld winkeldiefstal of vernieling). Het lagere aantal verwijzingen in onze gemeente kan gerelateerd zijn aan het lagere aantal vernielingen. Het is ook gerelateerd aan verwijzingen naar Pak je kans in plaats van Halt.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (Bureau Halt)
Regio
2021
2022
2023
2024
Referentiewaarde
-
-
10
10
Capelle aan den IJssel
5
5
5
6
Nederland
8
8
9
9
JS24 - Incidenten met messengeweld

Aantal incidenten met messengeweld onder de jeugd per jaar. Voor deze indicator is geen referentiewaarde (gemiddelde waarde van de jaren 2017 t/m 2019 (de laatste drie jaren voor de intrede van de corona lockdowns) zoals beschreven in ons (concept) Integraal Veiligheidsbeleid 2023) bekend, omdat het een nieuwe registratie is. Registraties over 2024 laten zien dat messengeweld is afgenomen, tegenover een toename van andere soorten wapens, waaronder vuurwapens (2024: 24 verdachten aangehouden voor vuurwapenbezit, 7 jonger dan 22 jaar).

Bron: Politie regionale eenheid
Boekwerk
2024
Jaarrekening
3
JS24 - Geprioriteerde jeugdgroepen

Aantal geprioriteerde jeugdgroepen per jaar

Toelichting:

Begin 2024 heeft de driehoek (burgemeester – politie – justitie) besloten de nog geprioriteerde Capelse jeugdgroep af te schalen.

Bron: Interne registratie
Boekwerk
2024
Jaarrekening
0

Eigen verantwoordelijkheid

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Wat willen we bereiken? - Eigen verantwoordelijkheid

Capellenaren en ondernemers zorgen samen voor een veilige samenleving. We richten ons op het stimuleren van (burger)participatie en het vergroten van de meldingsbereidheid. Het programma Veilig Leven van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond sluit hierbij aan. Met dit programma willen we het veiligheidsbewustzijn van Capellenaren vergroten.

Regie en samenwerking

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Wat willen we bereiken? - Regie en samenwerking

Veel veiligheidsvraagstukken vragen om een gezamenlijke aanpak. We nemen de regie en werken meer samen met ketenpartners. Regievoering vraagt om het hebben van een goede informatiepositie.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Ontwikkelingen

Inzet op jongeren in de criminaliteit
Binnen onze gemeente is een klein aantal jongeren dat zich in de criminaliteit begeeft. Hiervoor zetten we een Re-Integratie Officier (RIO) en een Integrale Peroonsgerichte Toedeling naar Arbeid (IPTA) coach in. RIO richt zich op inwoners die vanwege een High Impact Crime (HIC)-feit in aanraking zijn gekomen met justitie. De aanpak bestaat uit het zo snel mogelijk contact maken met de doelgroep en het aanpakken van knelpunten die een terugkeer in de maatschappij bemoeilijken, en zo voorkomen dat ex-gedetineerden opnieuw de criminaliteit ingaan. Met IPTA voorkomen we dat jongeren (verder) afglijden in criminaliteit. De subsidies hiervoor zijn beschikbaar gesteld in 2022 en 2023 (zie ook wijzigingsvoorstel). Er is een subsidieverlenging aangevraagd bij het ministerie, waarmee financiële dekking wordt beoogd tot september 2025. Besluitvorming is uitgesteld tot begin 2025. Vervolgens verwerken we de subsidie financieel in de Bestuursrapportage 2025.

Pilot vroegsignalering 18-
Eind 2021 startte het politie basisteam IJsselland en de gemeenten Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel de Pilot Machtigingsbesluit, als antwoord op de wens van de minister van Veiligheid en Justitie om niet-acute zorgmeldingen over inwoners vanuit politie direct naar gemeenten door te kunnen sturen. In mei 2023 werd de mogelijkheid gecreëerd om 18+ zorgmeldingen automatisch naar gemeenten te verzenden, en bleek dat ook zorgmeldingen over jeugdigen zeer waardevol waren voor vroegsignalering van problemen.
In 2024 werd besloten de pilot uit te breiden naar 18- meldingen, met de focus op vroegsignalering om jeugdcriminaliteit te voorkomen. Politiezorgmeldingen m.b.t. geweld in afhankelijkheidsrelaties bleven rechtstreeks naar Veilig Thuis gestuurd, maar alle ‘overige zorg’ rondom 18- werd naar de gemeente gestuurd. De doelstellingen van de pilot waren snellere hulpverlening, lokale samenwerking over de domeinen zorg en veiligheid heen, en het identificeren van randvoorwaarden voor het goed afhandelen van meldingen. De pilot wordt begin 2025 geevalueerd.

Maatschappelijke weerbaarheid 
Begin november 2024 is uw burgemeester geïnformeerd door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid over het sterk toegenomen risico dat Nederland betrokken raakt bij een internationaal gewapend conflict. Deze situatie vraagt om het versterken van maatschappelijke weerbaarheid tegen scenario’s als langdurige uitval van nutsvoorzieningen. Binnen de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond is een programma maatschappelijke weerbaarheid in voorbereiding, welke ook in onze gemeente wordt uitgerold. Het programma richt zich op inwoners, ondernemers, maar ook de continuïteit van overheidsinstanties zelf, waaronder de gemeente.

 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Wat heeft het gekost?

Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.

Programma 1
Begroting 2024
Wijziging
Begroting na
Rekening 2024
Verschil 2024
Begroting 2024
wijziging 2024
Lasten
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
N5.918
V114
N5.804
N5.947
N142
1.2 Openbare orde en veiligheid
N4.847
V120
N4.727
N4.579
V148
Subtotaal Lasten
N10.766
V234
N10.532
N10.526
V6
Baten
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
V414
N15
V400
V541
V142
1.2 Openbare orde en veiligheid
V663
V38
V700
V636
N64
Subtotaal Baten
V1.077
V23
V1.100
V1.178
V78
Saldo van baten en lasten
N9.688
V256
N9.432
N9.349
V83
Mutaties reserves baten
1.2 Openbare orde en veiligheid
N0
V7
V7
V7
N0
Subtotaal Mutaties reserves baten
N0
V7
V7
V7
N0
Resultaat
N9.688
V263
N9.425
N9.342
V83

Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Mutatie Reserves
Resultaat
1
Veilgheidsconferenties en 112-dagen
V98
V98
V98
2
Veiligheidsregio Rotterdam
V62
V62
V62
3
Lagere doorbelastingen vanwege lagere lasten
N32
N32
N32
4
Hogere energielasten Slotlaan
N171
V142
N29
N29
5
Overige verschillen
V17
N32
N15
N15
Totaal
V6
V78
V84
N0
V84
Toelichting op de grootste verschillen
1
Veiligheidsconferenties en 112-dagen: Er heeft in 2024 geen 112-dag en veiligheidsconferentie plaatsgevonden. Tevens zijn er geen externe trainingen voor ondermijning aangeboden en zijn taken op gebied van digitale veiligheid vooral intern uitgevoerd. Dit leidt tot een V98.
2
Veiligheidsregio Rotterdam: Over 2024 was een verlies begroot bij de Veiligheidsregio Rotterdam van N108, maar de realisatie 2024 bedraagt N46.
3
Vanwege lagere lasten zijn ook de doorbelastingen lager.
4
Hogere energielasten Slotlaan: Door een nieuw energiecontract Slotlaan 121 zijn de lasten N171, waarvan V142 wordt doorbelast.

Overzicht kosten schadeverhaal

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Overzicht kosten schadeverhaal

Voor schadelasten is een bedrag van N299 begroot. De werkelijke lasten zijn N324 geworden, N25. Schades laten zich niet voorspellen, op basis van historische gegevens is een jaarlijks budget vastgesteld. Voor verhaalde schades (baten) is een bedrag van V225 vastgesteld. De werkelijk verhaalde schades zijn V187. In dit bedrag zijn ook uitkeringen van schades opgenomen van voorgaande jaren. Daarnaast lopen er nog schadeverhalen waarbij mogelijk nog uitkeringen in 2025 worden ontvangen. Omdat dit niet vooraf te bepalen is, worden de baten altijd geboekt in het jaar van afwikkeling van de schade. Schade afwikkeling kan lang duren, waardoor het niet mogelijk is hier vooraf een goede inschatting van te maken. Het totaal begrote nadeel voor 2024 was N74. Het werkelijke nadeel is N137.

Schade
Begroting 2024
Rekening 2024
Verschil
Lasten
N299
N324
N25
Baten
V225
V187
N38
Saldo
N74
N137
N63

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Beleidskader Grenzenstellend Jongerenwerk ‘overtuigen door aanwezigheid’ (RV 1162931, juli 2023);
  • Integraal Veiligheidsbeleid 2023 'Veiligheid vandaag en morgen' (RV 1009691, februari 2023);
  • Jeugdbeleid 2021-2024 'De basis voor groei' (RV 478825, april 2021;
  • Programma Mobiliteit 2020-2030 (RV 406688, maart 2021).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Algemeen Plaatselijke Verordening (RVS 1538370,september 2024).

College van B&W en Burgemeester:

  • Vergunning- toezicht en handhavingsbeleid 2023-2026 (BBV 976413, december 2022);
  • Prioriteitennota brandveiligheid Capelle a/d IJssel 2019-2022 (BBV 1051326, januari 2019);
  • Beleidsregel niet-vergunde seksinrichtingen gemeente Capelle aan den IJssel 2019 (BBV 92634, oktober 2019);
  • Beleidsregel collectevergunning 2021 (BBV 429161, augustus 2021);
  • Beleidsregel aanpak heling en handhavingsarrangement (BBV 815017, maart 2017);
  • Beleidsregel ex artikel 174a Gemeentewet (Sluiting van woning of lokaal) (BBV 537627, november 2013);
  • Beleidsregel Maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast (BBV 219558, september 2011);
  • Beleidsregel BIBOB (BBV 556531, februari 2014);
  • Beleidsregel Opiumwet 13b (BBV 1078517, maart 2019);
  • Beleidsregel gebruik waterpijpen in de horeca (BBV 1051823, december 2018);
  • Brandbeveiligingsverordening Capelle aan den IJssel 2010 (BBV 173332, oktober 2010);
  • Beleidsregel tegengaan onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat (BBV 1482860, november 2024).

Externe partners / GR:

  • Strategische agenda 2023 – 2026 Politie eenheid Rotterdam (RV 872318, september 2022);
  • Beleidsplan 2023 - 2027 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (RV 857569, september 2022);
  • Regionaal beleidskader cameratoezicht 2014 (BBV 691433, oktober 2015).