
Paragraaf Financiering
Bestuurlijke duiding
Terug naar navigatie - Bestuurlijke duidingGedurende het jaar 2024 is er het grootste deel van het jaar kort geld aangetrokken om liquiditeitstekorten op te vangen. In februari 2024 is één langlopende lening afgesloten voor 5.000.
We hebben ons gehouden aan de wettelijke regels met betrekking tot de financiering. De kasgeldlimiet van 22.146 hebben we niet overschreden; maximaal 2x is toegestaan, bij de derde keer moet er een herstelplan worden ingediend bij de toezichthouder. De renterisiconorm hebben we niet overschreden.
Er zijn geen aanvragen van en daardoor geen leningen verstrekt aan niet-toegestane instellingen.
De instellingen/verenigingen/stichtingen waar we borg voor staan, hebben in 2024 aan hun betalingsverplichtingen voldaan.
Beleid van financiering en bepaling financieringsbehoefte
Terug naar navigatie - Beleid van financiering en bepaling financieringsbehoefteHet beleid van financieren van ons is gericht op:
- Het voorzien in de financieringsbehoefte van ons op korte en lange termijn;
- Het uitvoeren van de treasuryfunctie. Taken hiervan zijn het besturen en bewaken van de inkomende en uitgaande geldstromen, het beheersen van de daaraan verbonden kosten (tarifering), het minimaliseren van de daaraan verbonden risico’s (renterisico) en het optimaliseren van het rendement van beschikbare liquiditeiten (in beperkte vorm in verband met het Schatkistbankieren);
- Het verstrekken van leningen of borgstellingen uit hoofde van de 'publieke taak' uitsluitend aan door de Gemeenteraad goedgekeurde derde partijen en in lijn met onze Verordening Borgstellingen gemeente Capelle aan den IJssel 2020 en Verordening Leningverstrekkingen gemeente Capelle aan den IJssel 2020.
De financieringsbehoefte wordt voor een belangrijk deel bepaald door:
- De leningenportefeuille;
- De reserves en voorzieningen;
- De renteontwikkeling;
- Investeringen (kredieten);
- Grondexploitaties.
Verloop liquiditeit in het jaar
Terug naar navigatie - Verloop liquiditeit in het jaarWe hebben een lager liquiditeitstekort gehad in 2024 dan vooraf begroot. Dit werd veroorzaakt door uitgestelde projecten, hiervan is de toelichting te vinden bij de verschillende programma's en ontvangst van subsidiegelden, waaronder 13 miljoen van de versnellingsgelden voor de woningmarkt waarvan de bijbehorende projecten niet of niet volledig zijn uitgevoerd.
Leningenportefeuille
Terug naar navigatie - LeningenportefeuilleLeningen O/G (Opgenomen geldleningen)
De gemeentelijke leningenportefeuille bestaat aan het eind van 2024 uit 9 leningen met een totaalbedrag van 50.028. De reguliere aflossingen zijn volgens de prognose. In de paragraaf Financiering van de Begroting 2024 is aangegeven dat de financieringsbehoefte 24.538 zou zijn. Dit bleek niet nodig te zijn door onder andere uitgestelde projecten en vooruit ontvangen subsidie bedragen.
Leningen O/G |
2024 |
---|---|
Stand per 1-1-2024 |
N49.720 |
Reguliere aflossingen |
V4.692 |
Vervroegde aflossingen |
|
Nieuwe leningen |
N5.000 |
Stand per 31-12-2024 |
N50.028 |
Leningen U/G (Uitgezette geldleningen)
Leningen aan niet-toegestane instellingen
In 2024 zijn er geen aanvragen gedaan voor leningen aan niet toegestane instellingen.
Renteontwikkeling in het jaar
Terug naar navigatie - Renteontwikkeling in het jaar
Bovenstaand treft u een overzicht aan van de ontwikkeling van de rente met een aantal looptijden. Dit overzicht is gebaseerd op cijfers van de BNG. De korte rente (< 1 jaar) heeft als uitgangspunt het Euribor en de lange rente (> 1 jaar) is gebaseerd op swaptarieven. Onze tarieven worden verhoogd met een liquiditeitsopslag.
Toelichting op grafiek: De ECB heeft in 2024 de rente verlaagd van 4,0% naar 3,0% verlaagd. De verlagingen hebben invloed op de korte termijn rente en deze is nu rond 3% . De lange termijnrente laat meer de verwachtingen van de markt zien. Op dit moment is de lange termijn rente hoger dan de korte termijn rente.
Risicobeheer
Terug naar navigatie - RisicobeheerKorte termijn financiering
Waar mogelijk maken we gebruik van intermediairs. Dit jaar is vooral gebruik gemaakt van de faciliteiten van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Daarnaast hebben we een kredietfaciliteit in rekening-courant bij een tweetal bankinstellingen, te weten de ING en de BNG. Bij beide instellingen hebben we Omdat kredietfaciliteiten relatief duur zijn, worden deze alleen gebruikt als veiligheidsbuffer voor onverwachte en/of spoedeisende uitgaven.
Berekening renterisiconorm
Terug naar navigatie - Berekening renterisiconormLange termijn financiering
Om de risico’s van de lange termijn financiering in te perken, is in de wet Fido gesteld dat de renterisiconorm niet overschreden mag worden. Daarnaast zijn er regels rondom de kasgeldlimiet opgenomen. Hierin is onder andere bepaald dat er na een overschrijding van meer dan twee kwartalen er een herstelplan ingediend moet worden bij de provincie.
Bij de berekening van de renterisiconorm gaat het om renterisicobeheer. We willen de invloed van (externe) rentewijzigingen op onze resultaten zoveel mogelijk beperken. Wanneer er een financieringsbehoefte ontstaat, zal rekening gehouden moeten worden met de renterisiconorm. Deze heeft als doel om het toekomstige renterisico te beperken door aflossingen in de tijd te spreiden. Het renterisicobedrag wordt berekend door een vastgesteld percentage van 20% (voor gemeenten) van het totale begrotingstotaal te nemen. Het totaal aan aflossingen en renteherzieningen mag niet groter zijn dan het renterisicobedrag. Het renterisico kan worden gestuurd door bij het aantrekken van nieuwe langlopende financieringsmiddelen rekening te houden met de vervaldata en renteherzieningen van de bestaande schuld. In 2024 zijn we binnen de renterisiconorm gebleven.
Berekening renterisiconorm |
2024 |
---|---|
Begrotingstotaal (lasten primitieve begroting) |
N260.538 |
Percentage regeling (*) |
20% |
Renterisiconorm, in bedrag |
N52.108 |
Berekening renterisico |
|
Renteherzieningen (**) |
N0 |
Aflossingen (***) |
N4.692 |
Renterisico |
N4.692 |
Toets aan renterisiconorm |
|
Renterisiconorm, in bedrag |
N52.108 |
Renterisico |
N4.692 |
Ruimte (V) / overschrijding (N) |
V47.416 |
* Percentage conform Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo) |
|
** Alleen voor OG-leningen; slechts bij doorverstrekking te salderen met UG-leningen |
|
***Alleen m.b.t. OG-leningen |
Kasgeldlimiet
Terug naar navigatie - KasgeldlimietDe kasgeldlimiet is voor2024 vastgesteld op 22.146. Dit betekent dat gemiddeld per kwartaal niet meer dan 22.146 kort mag worden gefinancierd. Het gemiddelde wordt berekend door te kijken naar de stand van de vlottende schuld en de vlottende middelen per de 1e van iedere maand. Het gemiddelde van deze momentopnames bepaald of we voldoen aan de toegestane kasgeldlimiet. In 2024 is de kasgeldlimiet niet overschreden.
Toets kasgeldlimiet 2024 |
1e kwartaal |
2e kwartaal |
3e kwartaal |
4e kwartaal |
---|---|---|---|---|
Toegestane kasgeldlimiet |
||||
Toegestane limiet in % |
8,50% |
8,50% |
8,50% |
8,50% |
Begrotingstotaal (lasten primitieve begroting) |
N260.538 |
N260.538 |
N260.538 |
N260.538 |
Toegestane limiet |
N22.146 |
N22.146 |
N22.146 |
N22.146 |
Omvang kasgeld werkelijk |
||||
Omvang vlottende schuld (gemiddelde 1e dag vd maand) |
N8.333 |
N9.833 |
N5.333 |
N4.333 |
Omvang vlottende middelen (gemiddeld 1e dag vd maand) |
N6.729 |
N3.856 |
N3.860 |
N3.235 |
Saldo vlottende schuld |
N1.605 |
N5.975 |
N1.473 |
N1.099 |
Saldo uitgedrukt in percentage van begrotingstotaal |
0,62% |
2,29% |
0,57% |
0,42% |
Verschil |
||||
Verschil in bedrag |
V20.541 |
V16.171 |
V20.673 |
V21.047 |
Verschil in percentage |
7,88% |
6,21% |
7,93% |
8,08% |
Overschrijding limiet ja/nee? |
Nee |
Nee |
Nee |
Nee |
Schatkistbankieren
Terug naar navigatie - SchatkistbankierenVoor 2024 was de limiet van het schatkistbankieren 5.210. Dit is 2% van het begrotingstotaal. We hebben hier aan voldaan.
Schema rentetoerekening
Terug naar navigatie - Schema rentetoerekeningHieronder is het renteschema weergegeven conform de Notitie Rente van de commissie BBV.
Schema rentetoerekening |
2024 |
---|---|
De externe rentelasten over de korte financiering |
N285 |
De externe rentelasten over de lange financiering |
N475 |
De externe rentebaten over de korte financiering |
V125 |
De externe rentebaten over de lange financiering |
N0 |
Saldo externe rentelasten en rentebaten |
N635 |
Rente over eigen vermogen |
N0 |
Rente over voorzieningen |
N0 |
Totaal toegerekende rente |
N0 |
De aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) |
V778 |
Totaal aan taakvelden toegerekende rente |
V778 |
Renteresultaat op het taakveld Treasury |
V143 |