
Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
Missie
Terug naar navigatie - MissieWe staan voor het beschermen en bevorderen van de gezondheid van alle Capellenaren. We voeren onze wettelijke taken uit vanuit de Wet publieke gezondheid (Wpg) en met middelen uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en Integraal Zorg Akkoord (IZA).
Het ons aanpassen aan een snel veranderend klimaat én het tegelijkertijd tegengaan van die klimaatverandering om verstrekkende negatieve gevolgen te voorkomen, zijn grote uitdagingen waar de wereld voor staat. Ook in Capelle aan den IJssel moeten we hiermee aan de slag. Niets doen is geen optie: ook in Capelle hebben we de verantwoordelijkheid om onze stad goed door te geven aan volgende generaties. Daarbij kiezen we voor haalbare, betaalbare en realistische plannen. Plannen die niet leiden tot tweedeling in de samenleving. Plannen die horen bij de veranderingen die nodig zijn om in 2050 een duurzame, groene en schone stad te zijn.
De lucht-, bodem en waterkwaliteit voldoen aan de wettelijke eisen.
Prog |
Doel / Wat hebben we gedaan? |
VJN24 |
NJN24 |
JS24 |
---|---|---|---|---|
7 |
Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren |
|||
BG23 | Ambassadeurs gezonde leefstijl trainen |
O |
O |
Gn |
|
BG23 | Gesprek Capellenaren voeren |
O |
Gn |
Gn |
|
BG24 | Integraal plan Gezond en Actief Leven 2024 |
Gr |
Gr |
Gn |
|
7 |
De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken |
|||
BG23 | Haalbaarheid warmtenet Florabuurt |
O |
O |
O |
|
7 |
Energietransitie |
|||
BG22 | Zonnepanelen op gemeentelijke panden |
O |
O |
O |
|
BG24 | Eerste isolatiemaatregelen CIP |
Gr |
Gr |
Gn |
|
BG24 | Energieloket on tour |
Gr |
Gr |
Gn |
|
BG24 | Energiescans voor bedrijven |
Gr |
Gr |
Gn |
|
BG24 | Evaluatie inzet energiecoaches |
Gr |
Gr |
Gn |
|
BG24 | Verduurzamen particuliere huurwoningen |
Gr |
Gr |
O |
|
BG24 | Capelse Duurzaamheidslening |
Gn |
Gn |
Gn |
|
BG24 | Onderzoek zonnepanelen carports |
Gn |
Gn |
Gn |
|
7 |
In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu |
|||
BG23 | Basis Geluid Emissieplan opstellen |
O |
O |
O |
|
BG23 | Bodemkwaliteitskaarten actualiseren |
O |
Gr |
R |
|
BG24 | Actieplan Omgevingslawaai opstellen |
Gr |
Gn |
Gn |
|
BG24 | Geluidsanering |
Gr |
Gr |
Gn |
|
7 |
Afvalinzameling |
|||
BG22 | Verminderen restafval |
O |
O |
O |
|
BG23 | Minicontainers papier en gft introduceren |
O |
Gr |
Gr |
|
7 |
Circulariteit |
|||
BG24 | Grondstoffen hub |
O |
O |
O |
|
BG24 | Integraal circulair beheer openbare ruimte |
Gn |
Gn |
Gn |
|
7 |
Klimaatadaptatie en biodiversiteit |
|||
BG24 | Bomenadoptieplan starten |
Gn |
Gn |
Gn |
|
BG24 | Publiekscampagne Wat kun jij doen voor een groen Capelle starten |
Gn |
Gn |
Gn |
|
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?- Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren
Terug naar navigatie - Bevorderen en beschermen van de gezondheid van CapellenarenWe zetten in op het promoten van een gezonde leefstijl en het verkleinen van gezondheidsverschillen.
-
Maatregel informatie
Het trainen van ambassadeurs gezonde leefstijl die informatie over gezond leven op een laagdrempelige manier kunnen overbrengen op Capellenaren in kwetsbare buurten.
Portefeuillehouder- Wilson
IndicatorenGroen
-
Maatregel informatie
We zetten in 2024 in op het uitvoeren van het plan Gezond en Actief Leven. De uitvoering richt zich op gezondheidsbevordering, het verkleinen van gezondheidsverschillen tussen verschillende groepen en het terugdringen van gezondheidsachterstanden.
We werken in 2024 aan de uitrol van een aantal ketenaanpakken gericht op valpreventie bij ouderen en aanpak van overgewicht en obesitas.
Portefeuillehouder- Wilson
IndicatorenGroen
De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken
Terug naar navigatie - De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakkenWe willen een actueel duurzaamheidsbeleid, zodat we de grote uitdagingen (het verminderen van de CO2 uitstoot, het verminderen van energiearmoede, het tegengaan van de uitputting van grondstoffen en de stad voorbereiden op steeds extremer weer) kunnen aanpakken. We stimuleren het besparen van energie en het opwekken van duurzame energie. In Capelle zorgen we voor voldoende laadpalen voor elektrische voertuigen. Ook gaan we aan de slag met de warmtetransitie. De kansen van de circulaire economie worden benut.
-
Maatregel informatie
Samen met de gemeente Rotterdam, Havensteder en Woonstad onderzoeken we de haalbaarheid van de realisatie van een warmtenet in de Florabuurt en omgeving waarbij het uitgangspunt een woonlasten neutrale overstap voor de Capellenaar is. Het onderzoek is in het eerste kwartaal van 2023 gereed. Hierna leggen we de raad een besluit voor om wel of geen concessie te verlenen aan een warmtebedrijf voor de realisatie en exploitatie van een warmtenet in dit gebied en welke financiële consequenties hieraan zijn verbonden. De kosten voor het onderzoek zijn gedekt binnen de begroting.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenOranje
Energietransitie
Terug naar navigatie - EnergietransitieWe zetten de energietransitie stevig door. Dat doen we door energie te besparen en duurzame energie op te wekken. Ook de overstap naar aardgasvrij draagt hieraan bij. We zetten ons in voor het verminderen van energiearmoede. Daarnaast denken we na over het energiesysteem van de toekomst, staan we open voor innovaties en hebben oog voor de impact van de energietransitie op de stad.
In het Programma Duurzaamheid 2023-2026 'Capelle verandert duurzaam' zijn de doelstellingen voor energiebesparing en het percentage hernieuwbare energie vastgelegd. Via de Monitor Duurzaamheid wordt u geïnformeerd over de voortgang van deze doelstellingen. Er is geen streefwaarde voor het percentage hernieuwbare elektriciteit, maar alleen een streefwaarde voor hernieuwbare energie. De streefwaarde voor hernieuwbare energie (elektriciteit + warmte + voertuigbrandstoffen) eind 2026 bedraagt 23,5%. Helaas zijn cijfers voor 2023 nog niet beschikbaar.
Toelichting
De Capelse en de landelijke indicator over 2023 en 2024 zijn nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl.
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel |
12,4% |
14,8% |
||
Nederland |
33,3% |
40,9% |
-
Maatregel informatie
Eind 2022 liggen op alle geschikte gemeentelijke daken (28) zonnepanelen.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenOranje
-
Maatregel informatie
Met het Capels Isolatieplan (CIP) willen we dat er één of meerdere stappen worden gezet naar de landelijke Standaard voor woningisolatie in woningen met een slecht energielabel (label D, E, F en G). In 2024 worden via het CIP bij de eerste woningen isolatiemaatregelen genomen.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenGroen
-
Maatregel informatie
We willen de wijken in zodat we Capellenaren ook dichtbij huis kunnen informeren over de verandering naar een duurzame stad en wat ze kunnen doen. Dit doen we met het 'energieloket on tour'. In 2024 is het energieloket on tour elke maand te vinden in een van de wijken.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenGroen
-
Maatregel informatie
We willen dat twintig tot veertig Capelse bedrijven of organisaties gebruik maken van een energiescan.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenGroen
-
Maatregel informatie
Sinds 2019 zijn er in Capelle energiecoaches aan het werk. Naast individuele adviezen verzorgen de energiecoaches ook informatiebijeenkomsten voor groepen Capellenaren. In 2024 bepalen we of verdere inzet van de energiecoaches nodig/wenselijk is en op welke wijze. Op die manier kunnen we inspelen op de vraag van de Capellenaar.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenGroen
-
Maatregel informatie
In 2024 doen we onderzoek naar de mogelijkheden om het verduurzamen van particuliere huurwoningen te stimuleren. Op basis van de resultaten van dit onderzoek doen we een voorstel voor een aanpak.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenOranje
In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu
Terug naar navigatie - In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieuWe zorgen ervoor dat de wettelijke normen voor de lucht-, bodem-, geluid- en waterkwaliteit zorgvuldig en doelmatig behaald worden. De Capellenaren zullen worden betrokken bij de wijze waarop we dit gaan doen.
-
Maatregel informatie
Vanuit de Omgevingswet hebben we de taak om het geluid van onze wegen te beheersen (Besluit kwaliteit leefomgeving). Voor het bewaken van de toename van geluid is eerst een basisemissie (referentie) nodig. Deze referentie wordt de basisgeluidsemissie genoemd. Vervolgens moet iedere vijf jaar een monitoring plaatsvinden. Aan de hand van de monitoring stellen we vast of de actuele geluidsemissie hoger is dan de basisgeluidsemissie. Daarom gaan we starten met het maken van geluid emissie berekeningen en het opstellen van het Basis Geluid Emissieplan (BGE).
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenOranje
-
Maatregel informatie
Het actualiseren van de bodemkwaliteitskaarten: bodemkwaliteitskaarten worden gebruikt en zijn nodig om vrijkomende grond te kunnen hergebruiken. We actualiseren deze kaarten elke tien jaar.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenRood
-
Maatregel informatie
Op grond van de Wet Geluidhinder zijn we verplicht tot het terugdringen van een te hoog geluidniveau in woningen (geluidsanering). In het kader van de Subsidieregeling Sanering Verkeerslawaai hebben we hiervoor een subsidie ontvangen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het betreft een specifieke uitkering voor het aanbrengen van geluid isolerende gevelmaatregelen. In 2024 starten we met de uitvoering van de gevelmaatregelen bij 33 woningen of hebben de bewoners van deze woningen alsnog afgezien van het aanbrengen van maatregelen.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenGroen
Afvalinzameling
Terug naar navigatie - AfvalinzamelingWe hebben onze afvalinzameling op orde of verbeteren dit. We verhogen het scheidingspercentage en verminderen het restafval.
Landelijk is naar voren gekomen dat de cijfers niet overeenkomen met de cijfers van de gemeenten door nascheiding. Gelet hierop gaan we uit van de cijfers van onze eigen gemeente. Deze lichten we ook toe in de rapportages die we ieder kwartaal met u delen.
We hanteren de definitie van restafval als een totaal van fijn-, grof- & restafval en bouw- & sloopafval. In 2022 hebben we 195 kg/inwoner restafval ingezameld. In 2023 is de hoeveelheid afgenomen naar 171 kg/inwoner. In 2024 is dit verder gedaald tot 162 kg/inwoner. We verwachten met het afvalbeleidsplan in 2029 een hoeveelheid van 145 kg/inwoner te realiseren.
Meeteenheid: Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval in kg/inwoner
Regio |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde |
180 |
180 |
180 |
|
Capelle aan den IJssel |
261 |
|||
Nederland |
164 |
148 |
-
Maatregel informatie
De hoeveelheid restafval verminderen tot 160 kg per inwoner per jaar. Vanaf 2025 moet dit nog verder gaan dalen.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenOranje
-
Maatregel informatie
Om het scheidingspercentage verder te verhogen zetten we in op minicontainers voor papier en gft (groente-, fruit- en tuinafval). Dit zal in 2025 gefaseerd uitgevoerd gaan worden. Nadat in het 1e kwartaal 2025 het uitvoeringsplan is vastgesteld.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenGrijs
Circulariteit
Terug naar navigatie - CirculariteitWe gaan aan de slag met circulariteit. Dit is belangrijk omdat de grondstoffen die in al onze producten zitten wereldwijd opraken. In een circulaire economie voorkomen we dat we (nieuwe) grondstoffen moeten gebruiken. Daardoor zijn we minder afhankelijk van schaarse grondstoffen én besparen we de CO2-uitstoot van grondstofwinning en productie van nieuwe producten. De nieuwe circulaire aanpak biedt ook kansen voor de Capelse economie. Daarom willen we circulair werken en Capellenaren én Capelse ondernemers in staat stellen te profiteren van de nieuwe ‘groene’ economie.
-
Maatregel informatie
We starten met het verkennen van de (economische) kansen van een circulaire grondstoffen hub. De verkenning richt zich op het optimaliseren van de gescheiden inzameling op de milieustraat, waarmee de circulariteit van monostromen vergroot wordt. In de toekomst kunnen daardoor meer waardevolle grondstoffen gewonnen en afval voorkomen worden.
Portefeuillehouder- Geissler
IndicatorenOranje
Klimaatadaptatie en biodiversiteit
Terug naar navigatie - Klimaatadaptatie en biodiversiteitWe richten Capelle stap voor stap klimaatadaptief in. Zo bereiden we de stad voor op extremer weer om overlast te voorkomen en Capelle fijn en leefbaar te houden. Hierbij hoort ook het versterken van de biodiversiteit. De nadruk ligt hierbij op een groene inrichting van de stad.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenDe afvalstoffenverordening is in 2025 vastgesteld en ligt ter inzage.
Het Uitvoeringsplan Afval wordt in 2025 vastgesteld. Daarna wordt er overgegaan tot het gefaseerd uitzetten van de minicontainers voor GFT en papier.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.
Programma 7 |
Begroting 2024 |
Wijziging |
Begroting na |
Rekening 2024 |
Verschil 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 |
wijziging 2024 |
||||
Lasten |
|||||
7.1 Volksgezondheid |
N5.116 |
N125 |
N5.241 |
N5.163 |
V78 |
7.2 Riolering |
N4.418 |
V186 |
N4.231 |
N4.528 |
N296 |
7.3 Afval |
N8.826 |
N3 |
N8.828 |
N8.985 |
N157 |
7.4 Milieubeheer |
N3.747 |
N1.624 |
N5.372 |
N4.047 |
V1.325 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria |
N32 |
N0 |
N32 |
N26 |
V6 |
Subtotaal Lasten |
N22.138 |
N1.566 |
N23.704 |
N22.748 |
V955 |
Baten |
|||||
7.1 Volksgezondheid |
V571 |
V103 |
V674 |
V720 |
V46 |
7.2 Riolering |
V4.988 |
N338 |
V4.650 |
V4.932 |
V282 |
7.3 Afval |
V9.478 |
N534 |
V8.944 |
V9.084 |
V140 |
7.4 Milieubeheer |
V1.231 |
V1.885 |
V3.116 |
V1.741 |
N1.375 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria |
V22 |
N0 |
V22 |
V23 |
V1 |
Subtotaal Baten |
V16.290 |
V1.116 |
V17.406 |
V16.501 |
N905 |
Saldo van baten en lasten |
N5.848 |
N450 |
N6.298 |
N6.248 |
V50 |
Mutaties reserves lasten |
|||||
7.4 Milieubeheer |
N0 |
N336 |
N336 |
N532 |
N196 |
Subtotaal Mutaties reserves lasten |
N0 |
N336 |
N336 |
N532 |
N196 |
Mutaties reserves baten |
|||||
7.1 Volksgezondheid |
N0 |
V30 |
V30 |
V30 |
N0 |
7.4 Milieubeheer |
N0 |
V80 |
V80 |
V80 |
N0 |
Subtotaal Mutaties reserves baten |
N0 |
V110 |
V110 |
V110 |
N0 |
Resultaat |
N5.848 |
N676 |
N6.524 |
N6.670 |
N146 |
Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024Omschrijving |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Mutatie Reserves |
Resultaat |
|
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Hogere reparatiekosten rioolbeheer |
N283 |
N283 |
N283 |
||
2 |
Afrekening gebruik rioolgemalen |
V143 |
V143 |
V143 |
||
3 |
Voorziening Riolering middelen derden |
N104 |
V151 |
V47 |
V47 |
|
4 |
Hogere lasten en baten afval |
N157 |
V140 |
N17 |
N17 |
|
5 |
Geluidsanering wegverkeer (SPUK) |
V107 |
N118 |
N11 |
N11 |
|
6 |
Energiearmoede (SPUK) |
V1.137 |
N1.137 |
N0 |
N0 |
|
7 |
Fasering projectgelden milieubeheer |
V226 |
N30 |
V196 |
N196 |
N0 |
8 |
Energietransitie (SPUK) |
V93 |
N93 |
N0 |
N0 |
|
9 |
Overige verschillen |
N64 |
V39 |
N25 |
N25 |
|
Totaal |
V955 |
N905 |
V50 |
N196 |
N146 |
|
Toelichting op de grootste verschillen |
|
---|---|
1 |
Hogere reparatiekosten rioolbeheer: vanwege enkele calamiteiten zijn de reparatiekosten hoger uitgevallen. |
2 |
Afrekening gebruik rioolgemalen: Hogere bijdrage van HHSK en gemeente Rotterdam ontvangen in verband met de afrekening gebruik rioolgemalen |
3 |
Voorziening Riolering middelen derden: Mee- en tegenvallers op het taakveld riolering worden geëgaliseerd via de Voorziening Riolering middelen derden. Ten opzichte van de begroting verklaart dit een afwijking in lasten en baten. |
4 |
Hogere lasten en baten afval: Afkeur van GFT, het opruimen op feestdagen en afval rondom containers en zwerfafval hebben geleid tot hogere kosten. Daar tegenover staan hogere opbrengsten van grondstoffen en een doorberekende vergoeding voor oud papier. Mee- en tegenvallers op het taakveld afval worden geëgaliseerd via de Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden. |
5 |
Geluidsanering wegverkeer: Dit project wordt bekostigd vanuit SPUK gelden. Vanwege fasering is minder uitgegeven dan begroot. De nog niet uitgegeven gelden kunnen in verband met SPUK-regeling in 2025 worden aangewend. |
6 |
Energiearmoede (SPUK): Voor de aanpak van energiearmoede hebben we van het Ministerie van BZK middelen ontvangen om energiearmoede tegen te gaan met energiebesparende maatregelen. Een deel van de middelen die begroot waren in 2024 zijn nog niet besteed. Het restant schuift door naar 2025, de regeling loopt tot en met 31-12-2025. |
7 |
Fasering projectgelden milieubeheer: Projectgelden voor het ondersteunen subsidies en leningen, Capels Isolatie Plan (CIP), Duurzaamheidslening en Schone Lucht Akkoord zijn niet (volledig) besteed in 2024 en worden via de reserve éénmalig doorgeschoven naar 2025. |
8 |
Energietransitie (SPUK): Voor de lokale aanpak isolatie is een specifieke uitkering beschikbaar gesteld. Niet alle projectgelden zijn besteed in 2024. Het restant schuift door naar 2025, de regeling loopt tot en met 31-12-2027. |
Beleid en regelgeving
Terug naar navigatie - Beleid en regelgevingKADERSTELLEND BELEID
- Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
- Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (RV 570182, september 2021);
- Programma Duurzaamheid 2023-2026 'Capelle verandert duurzaam' (RV 1141947, juli 2023).
OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN
Gemeenteraad:
- Capelse Transitievisie Warmte 'Stap voor stap naar een aardgasvrije stad' (RV 656055, maart 2022);
- Beleidsplan Afval ‘In een schone woonomgeving van afval naar grondstof’ (RV 1483504, juli 2024) ;
- Laadpalenbeleid 2023-2024 (RV 1483504, juli 2024);
- Verordening Afvalstoffenheffing 2024 (RV 1304996, december 2023);
- Verordening Rioolheffing 2024 (RV 1304996, december 2023);
- Weerkrachtig Capelle 'Leidraad klimaatadaptatie' (RV 671980, maart 2022);
- Koersdocument Duurzaam Capelle (RV 959048, februari 2018).
College van B&W:
- Actieplan Omgevingslawaai (BBV 1513245, juli 2024);
- Actieplan Circulaire Economie 2023-2026 'Samenwerken aan een circulair Capelle aan den IJssel' (BBV 1181548, juli 2023);
- Actieplan Energiearmoede 2022-2025 (BBV 645285, december 2021);
- Gemeentelijk Water en Rioleringsplan (GWRP) (BBV 1160127, mei 2023);
- Geluidbelastingkaarten peiljaar 2021 (BBV 835431, juni 2022);
- Duurzaamheidsleidraad voor Bouwen (BBV 1394063, mei 2024);
- Routekaart verduurzaming gemeente Capelle aan den IJssel (BBV 1484347, mei 2024);
- Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427, juni 2019).