Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu

Voortgang activiteiten

Missie

Terug naar navigatie - Missie

We staan voor het beschermen en bevorderen van de gezondheid van alle Capellenaren. We voeren onze wettelijke taken uit vanuit de Wet publieke gezondheid (Wpg) en met middelen uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en Integraal Zorg Akkoord (IZA). 

Het ons aanpassen aan een snel veranderend klimaat én het tegelijkertijd tegengaan van die klimaatverandering om verstrekkende negatieve gevolgen te voorkomen, zijn grote uitdagingen waar de wereld voor staat. Ook in Capelle aan den IJssel moeten we hiermee aan de slag. Niets doen is geen optie: ook in Capelle hebben we de verantwoordelijkheid om onze stad goed door te geven aan volgende generaties. Daarbij kiezen we voor haalbare, betaalbare en realistische plannen. Plannen die niet leiden tot tweedeling in de samenleving. Plannen die horen bij de veranderingen die nodig zijn om in 2050 een duurzame, groene en schone stad te zijn.

De lucht-, bodem en waterkwaliteit voldoen aan de wettelijke eisen.

Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
VJN24
NJN24
JS24
7
Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren
BG23 | Ambassadeurs gezonde leefstijl trainen
O
O
Gn
BG23 | Gesprek Capellenaren voeren
O
Gn
Gn
BG24 | Integraal plan Gezond en Actief Leven 2024
Gr
Gr
Gn
7
De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken
BG23 | Haalbaarheid warmtenet Florabuurt
O
O
O
7
Energietransitie
BG22 | Zonnepanelen op gemeentelijke panden
O
O
O
BG24 | Eerste isolatiemaatregelen CIP
Gr
Gr
Gn
BG24 | Energieloket on tour
Gr
Gr
Gn
BG24 | Energiescans voor bedrijven
Gr
Gr
Gn
BG24 | Evaluatie inzet energiecoaches
Gr
Gr
Gn
BG24 | Verduurzamen particuliere huurwoningen
Gr
Gr
O
BG24 | Capelse Duurzaamheidslening
Gn
Gn
Gn
BG24 | Onderzoek zonnepanelen carports
Gn
Gn
Gn
7
In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu
BG23 | Basis Geluid Emissieplan opstellen
O
O
O
BG23 | Bodemkwaliteitskaarten actualiseren
O
Gr
R
BG24 | Actieplan Omgevingslawaai opstellen
Gr
Gn
Gn
BG24 | Geluidsanering
Gr
Gr
Gn
7
Afvalinzameling
BG22 | Verminderen restafval
O
O
O
BG23 | Minicontainers papier en gft introduceren
O
Gr
Gr
7
Circulariteit
BG24 | Grondstoffen hub
O
O
O
BG24 | Integraal circulair beheer openbare ruimte
Gn
Gn
Gn
7
Klimaatadaptatie en biodiversiteit
BG24 | Bomenadoptieplan starten
Gn
Gn
Gn
BG24 | Publiekscampagne Wat kun jij doen voor een groen Capelle starten
Gn
Gn
Gn

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren

Terug naar navigatie - Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren

We zetten in op het promoten van een gezonde leefstijl en het verkleinen van gezondheidsverschillen.

  • Maatregel informatie

    Het trainen van ambassadeurs gezonde leefstijl die informatie over gezond leven op een laagdrempelige manier kunnen overbrengen op Capellenaren in kwetsbare buurten.

    Portefeuillehouder

    • Wilson

    Indicatoren

    Groen

  • Maatregel informatie

    We zetten in 2024 in op het uitvoeren van het plan Gezond en Actief Leven. De uitvoering richt zich op gezondheidsbevordering, het verkleinen van gezondheidsverschillen tussen verschillende groepen en het terugdringen van gezondheidsachterstanden.

    We werken in 2024 aan de uitrol van een aantal ketenaanpakken gericht op valpreventie bij ouderen en aanpak van overgewicht en obesitas.

    Portefeuillehouder

    • Wilson

    Indicatoren

    Groen

De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

Terug naar navigatie - De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

We willen een actueel duurzaamheidsbeleid, zodat we de grote uitdagingen (het verminderen van de CO2 uitstoot, het verminderen van energiearmoede, het tegengaan van de uitputting van grondstoffen en de stad voorbereiden op steeds extremer weer) kunnen aanpakken. We stimuleren het besparen van energie en het opwekken van duurzame energie. In Capelle zorgen we voor voldoende laadpalen voor elektrische voertuigen. Ook gaan we aan de slag met de warmtetransitie. De kansen van de circulaire economie worden benut.

  • Maatregel informatie

    Samen met de gemeente Rotterdam, Havensteder en Woonstad onderzoeken we de haalbaarheid van de realisatie van een warmtenet in de Florabuurt en omgeving waarbij het uitgangspunt een woonlasten neutrale overstap voor de Capellenaar is. Het onderzoek is in het eerste kwartaal van 2023 gereed. Hierna leggen we de raad een besluit voor om wel of geen concessie te verlenen aan een warmtebedrijf voor de realisatie en exploitatie van een warmtenet in dit gebied en welke financiële consequenties hieraan zijn verbonden. De kosten voor het onderzoek zijn gedekt binnen de begroting.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Oranje

Energietransitie

Terug naar navigatie - Energietransitie

We zetten de energietransitie stevig door. Dat doen we door energie te besparen en duurzame energie op te wekken. Ook de overstap naar aardgasvrij draagt hieraan bij. We zetten ons in voor het verminderen van energiearmoede. Daarnaast denken we na over het energiesysteem van de toekomst, staan we open voor innovaties en hebben oog voor de impact van de energietransitie op de stad.

JS24 - Hernieuwbare elektriciteit (landelijke indicator)

In het Programma Duurzaamheid 2023-2026 'Capelle verandert duurzaam' zijn de doelstellingen voor energiebesparing en het percentage hernieuwbare energie vastgelegd. Via de Monitor Duurzaamheid wordt u geïnformeerd over de voortgang van deze doelstellingen. Er is geen streefwaarde voor het percentage hernieuwbare elektriciteit, maar alleen een streefwaarde voor hernieuwbare energie. De streefwaarde voor hernieuwbare energie (elektriciteit + warmte + voertuigbrandstoffen) eind 2026 bedraagt 23,5%. Helaas zijn cijfers voor 2023 nog niet beschikbaar.

Toelichting

De Capelse en de landelijke indicator over 2023 en 2024 zijn nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (Rijkswaterstaat - Klimaatmonitor)
Regio
2021
2022
2023
2024
Capelle aan den IJssel
12,4%
14,8%
Nederland
33,3%
40,9%

  • Maatregel informatie

    Eind 2022 liggen op alle geschikte gemeentelijke daken (28) zonnepanelen.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Oranje

  • Maatregel informatie

    Met het Capels Isolatieplan (CIP) willen we dat er één of meerdere stappen worden gezet naar de landelijke Standaard voor woningisolatie in woningen met een slecht energielabel (label D, E, F en G). In 2024 worden via het CIP bij de eerste woningen isolatiemaatregelen genomen.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Groen

  • Maatregel informatie

    We willen de wijken in zodat we Capellenaren ook dichtbij huis kunnen informeren over de verandering naar een duurzame stad en wat ze kunnen doen. Dit doen we met het 'energieloket on tour'. In 2024 is het energieloket on tour elke maand te vinden in een van de wijken.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Groen

  • Maatregel informatie

    We willen dat twintig tot veertig Capelse bedrijven of organisaties gebruik maken van een energiescan. 

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Groen

  • Maatregel informatie

    Sinds 2019 zijn er in Capelle energiecoaches aan het werk. Naast individuele adviezen verzorgen de energiecoaches ook informatiebijeenkomsten voor groepen Capellenaren. In 2024 bepalen we of verdere inzet van de energiecoaches nodig/wenselijk is en op welke wijze. Op die manier kunnen we inspelen op de vraag van de Capellenaar.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Groen

  • Maatregel informatie

    In 2024 doen we onderzoek naar de mogelijkheden om het verduurzamen van particuliere huurwoningen te stimuleren. Op basis van de resultaten van dit onderzoek doen we een voorstel voor een aanpak. 

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Oranje

In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu

Terug naar navigatie - In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu

We zorgen ervoor dat de wettelijke normen voor de lucht-, bodem-, geluid- en waterkwaliteit zorgvuldig en doelmatig behaald worden. De Capellenaren zullen worden betrokken bij de wijze waarop we dit gaan doen. 

  • Maatregel informatie

    Vanuit de Omgevingswet hebben we de taak om het geluid van onze wegen te beheersen (Besluit kwaliteit leefomgeving). Voor het bewaken van de toename van geluid is eerst een basisemissie (referentie) nodig. Deze referentie wordt de basisgeluidsemissie genoemd. Vervolgens moet iedere vijf jaar een monitoring plaatsvinden. Aan de hand van de monitoring stellen we vast of de actuele geluidsemissie hoger is dan de basisgeluidsemissie. Daarom gaan we starten met het maken van geluid emissie berekeningen en het opstellen van het Basis Geluid Emissieplan (BGE).

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Oranje

  • Maatregel informatie

    Het actualiseren van de bodemkwaliteitskaarten: bodemkwaliteitskaarten worden gebruikt en zijn nodig om vrijkomende grond te kunnen hergebruiken. We actualiseren deze kaarten elke tien jaar.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Rood

  • Maatregel informatie

    Op grond van de Wet Geluidhinder zijn we verplicht tot het terugdringen van een te hoog geluidniveau in woningen (geluidsanering). In het kader van de Subsidieregeling Sanering Verkeerslawaai hebben we hiervoor een subsidie ontvangen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het betreft een specifieke uitkering voor het aanbrengen van geluid isolerende gevelmaatregelen. In 2024 starten we met de uitvoering van de gevelmaatregelen bij 33 woningen of hebben de bewoners van deze woningen alsnog afgezien van het aanbrengen van maatregelen.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Groen

Afvalinzameling

Terug naar navigatie - Afvalinzameling

We hebben onze afvalinzameling op orde of verbeteren dit. We verhogen het scheidingspercentage en verminderen het restafval.

JS24 - Fijn huishoudelijk restafval (landelijke indicator)

Landelijk is naar voren gekomen dat de cijfers niet overeenkomen met de cijfers van de gemeenten door nascheiding. Gelet hierop gaan we uit van de cijfers van onze eigen gemeente. Deze lichten we ook toe in de rapportages die we ieder kwartaal met u delen.

We hanteren de definitie van restafval als een totaal van fijn-, grof- & restafval en bouw- & sloopafval. In 2022 hebben we 195 kg/inwoner restafval ingezameld. In 2023 is de hoeveelheid afgenomen naar 171 kg/inwoner. In 2024 is dit verder gedaald tot 162 kg/inwoner. We verwachten met het afvalbeleidsplan in 2029 een hoeveelheid van 145 kg/inwoner te realiseren.

Meeteenheid: Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval in kg/inwoner

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Statistiek Huishoudelijk afval)
Regio
2021
2022
2023
2024
Verwachtingswaarde
180
180
180
Capelle aan den IJssel
261
Nederland
164
148

  • Maatregel informatie

    De hoeveelheid restafval verminderen tot 160 kg per inwoner per jaar. Vanaf 2025 moet dit nog verder gaan dalen.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Oranje

  • Maatregel informatie

    Om het scheidingspercentage verder te verhogen zetten we in op minicontainers voor papier en gft (groente-, fruit- en tuinafval). Dit zal in 2025 gefaseerd uitgevoerd gaan worden. Nadat in het 1e kwartaal 2025 het uitvoeringsplan is vastgesteld.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Grijs

Circulariteit

Terug naar navigatie - Circulariteit

We gaan aan de slag met circulariteit. Dit is belangrijk omdat de grondstoffen die in al onze producten zitten wereldwijd opraken. In een circulaire economie voorkomen we dat we (nieuwe) grondstoffen moeten gebruiken. Daardoor zijn we minder afhankelijk van schaarse grondstoffen én besparen we de CO2-uitstoot van grondstofwinning en productie van nieuwe producten. De nieuwe circulaire aanpak biedt ook kansen voor de Capelse economie. Daarom willen we circulair werken en Capellenaren én Capelse ondernemers in staat stellen te profiteren van de nieuwe ‘groene’ economie.

  • Maatregel informatie

    We starten met het verkennen van de (economische) kansen van een circulaire grondstoffen hub. De verkenning richt zich op het optimaliseren van de gescheiden inzameling op de milieustraat, waarmee de circulariteit van monostromen vergroot wordt. In de toekomst kunnen daardoor meer waardevolle grondstoffen gewonnen en afval voorkomen worden.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Oranje

Klimaatadaptatie en biodiversiteit

Terug naar navigatie - Klimaatadaptatie en biodiversiteit

We richten Capelle stap voor stap klimaatadaptief in. Zo bereiden we de stad voor op extremer weer om overlast te voorkomen en Capelle fijn en leefbaar te houden. Hierbij hoort ook het versterken van de biodiversiteit. De nadruk ligt hierbij op een groene inrichting van de stad.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

De afvalstoffenverordening is in 2025 vastgesteld en ligt ter inzage.

Het Uitvoeringsplan Afval wordt in 2025 vastgesteld. Daarna wordt er overgegaan tot het gefaseerd uitzetten van de minicontainers voor GFT en papier.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.

Programma 7
Begroting 2024
Wijziging
Begroting na
Rekening 2024
Verschil 2024
Begroting 2024
wijziging 2024
Lasten
7.1 Volksgezondheid
N5.116
N125
N5.241
N5.163
V78
7.2 Riolering
N4.418
V186
N4.231
N4.528
N296
7.3 Afval
N8.826
N3
N8.828
N8.985
N157
7.4 Milieubeheer
N3.747
N1.624
N5.372
N4.047
V1.325
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
N32
N0
N32
N26
V6
Subtotaal Lasten
N22.138
N1.566
N23.704
N22.748
V955
Baten
7.1 Volksgezondheid
V571
V103
V674
V720
V46
7.2 Riolering
V4.988
N338
V4.650
V4.932
V282
7.3 Afval
V9.478
N534
V8.944
V9.084
V140
7.4 Milieubeheer
V1.231
V1.885
V3.116
V1.741
N1.375
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
V22
N0
V22
V23
V1
Subtotaal Baten
V16.290
V1.116
V17.406
V16.501
N905
Saldo van baten en lasten
N5.848
N450
N6.298
N6.248
V50
Mutaties reserves lasten
7.4 Milieubeheer
N0
N336
N336
N532
N196
Subtotaal Mutaties reserves lasten
N0
N336
N336
N532
N196
Mutaties reserves baten
7.1 Volksgezondheid
N0
V30
V30
V30
N0
7.4 Milieubeheer
N0
V80
V80
V80
N0
Subtotaal Mutaties reserves baten
N0
V110
V110
V110
N0
Resultaat
N5.848
N676
N6.524
N6.670
N146

Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024

Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Mutatie Reserves
Resultaat
1
Hogere reparatiekosten rioolbeheer
N283
N283
N283
2
Afrekening gebruik rioolgemalen
V143
V143
V143
3
Voorziening Riolering middelen derden
N104
V151
V47
V47
4
Hogere lasten en baten afval
N157
V140
N17
N17
5
Geluidsanering wegverkeer (SPUK)
V107
N118
N11
N11
6
Energiearmoede (SPUK)
V1.137
N1.137
N0
N0
7
Fasering projectgelden milieubeheer
V226
N30
V196
N196
N0
8
Energietransitie (SPUK)
V93
N93
N0
N0
9
Overige verschillen
N64
V39
N25
N25
Totaal
V955
N905
V50
N196
N146
Toelichting op de grootste verschillen
1
Hogere reparatiekosten rioolbeheer: vanwege enkele calamiteiten zijn de reparatiekosten hoger uitgevallen.
2
Afrekening gebruik rioolgemalen: Hogere bijdrage van HHSK en gemeente Rotterdam ontvangen in verband met de afrekening gebruik rioolgemalen
3
Voorziening Riolering middelen derden: Mee- en tegenvallers op het taakveld riolering worden geëgaliseerd via de Voorziening Riolering middelen derden. Ten opzichte van de begroting verklaart dit een afwijking in lasten en baten.
4
Hogere lasten en baten afval: Afkeur van GFT, het opruimen op feestdagen en afval rondom containers en zwerfafval hebben geleid tot hogere kosten. Daar tegenover staan hogere opbrengsten van grondstoffen en een doorberekende vergoeding voor oud papier. Mee- en tegenvallers op het taakveld afval worden geëgaliseerd via de Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden.
5
Geluidsanering wegverkeer: Dit project wordt bekostigd vanuit SPUK gelden. Vanwege fasering is minder uitgegeven dan begroot. De nog niet uitgegeven gelden kunnen in verband met SPUK-regeling in 2025 worden aangewend.
6
Energiearmoede (SPUK): Voor de aanpak van energiearmoede hebben we van het Ministerie van BZK middelen ontvangen om energiearmoede tegen te gaan met energiebesparende maatregelen. Een deel van de middelen die begroot waren in 2024 zijn nog niet besteed. Het restant schuift door naar 2025, de regeling loopt tot en met 31-12-2025.
7
Fasering projectgelden milieubeheer: Projectgelden voor het ondersteunen subsidies en leningen, Capels Isolatie Plan (CIP), Duurzaamheidslening en Schone Lucht Akkoord zijn niet (volledig) besteed in 2024 en worden via de reserve éénmalig doorgeschoven naar 2025.
8
Energietransitie (SPUK): Voor de lokale aanpak isolatie is een specifieke uitkering beschikbaar gesteld. Niet alle projectgelden zijn besteed in 2024. Het restant schuift door naar 2025, de regeling loopt tot en met 31-12-2027.

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (RV 570182, september 2021);
  • Programma Duurzaamheid 2023-2026 'Capelle verandert duurzaam' (RV 1141947, juli 2023).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Capelse Transitievisie Warmte 'Stap voor stap naar een aardgasvrije stad' (RV 656055, maart 2022);
  • Beleidsplan Afval ‘In een schone woonomgeving van afval naar grondstof’ (RV 1483504, juli 2024) ;
  • Laadpalenbeleid 2023-2024 (RV 1483504, juli 2024);
  • Verordening Afvalstoffenheffing 2024 (RV 1304996, december 2023);
  • Verordening Rioolheffing 2024 (RV 1304996, december 2023);
  • Weerkrachtig Capelle 'Leidraad klimaatadaptatie' (RV 671980, maart 2022);
  • Koersdocument Duurzaam Capelle (RV 959048, februari 2018).

College van B&W:

  • Actieplan Omgevingslawaai (BBV 1513245, juli 2024);
  • Actieplan Circulaire Economie 2023-2026 'Samenwerken aan een circulair Capelle aan den IJssel' (BBV 1181548, juli 2023);
  • Actieplan Energiearmoede 2022-2025 (BBV 645285, december 2021);
  • Gemeentelijk Water en Rioleringsplan (GWRP) (BBV 1160127, mei 2023);
  • Geluidbelastingkaarten peiljaar 2021 (BBV 835431, juni 2022);
  • Duurzaamheidsleidraad voor Bouwen (BBV 1394063, mei 2024);
  • Routekaart verduurzaming gemeente Capelle aan den IJssel (BBV 1484347, mei 2024);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427, juni 2019).