
Paragraaf Verbonden partijen
Algemene beleidskaders
Terug naar navigatie - Algemene beleidskadersWat zijn verbonden partijen?
Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Met bestuurlijk belang wordt zeggenschap bedoeld, bijvoorbeeld bij vertegenwoordiging in een bestuur of het hebben van stemrecht. Van financieel belang is sprake als aan de verbonden partij een financiële bijdrage ter beschikking is gesteld of als er voor een verbonden partij aansprakelijkheid bestaat.
Behalve met verbonden partijen heeft de gemeente ook relaties met andere partijen die niet volledig aan deze definitie voldoen. Het gaat bijvoorbeeld om partijen waar we enige vorm van zeggenschap hebben, partijen aan wie we een financiële borgstelling hebben verstrekt of partijen die jaarlijks een aanzienlijk bedrag subsidie ontvangen en voor een groot deel afhankelijk daarvan zijn. We noemen deze partijen ‘overige gerelateerde partijen’. In deze paragraaf nemen we zowel informatie op over verbonden partijen als over overige gerelateerde partijen.
Beleid voor verbonden partijen
In de Nota Verbonden Partijen 2019 staan beleidskaders over de omgang met verbonden partijen. Onderwerpen in deze nota zijn onder andere:
- Beleidskaders voor in- en uittreding bij verbonden partijen;
- Rolverdeling tussen het college en de raad;
- Risico-checklist;
- Informatie over de planning & control cyclus van verbonden partijen;
- Aandachtspunten voor governance;
- Aandachtspunten bij de door de gemeente zelf opgerichte verbonden partijen;
- Aandachtspunten voor dilemma’s bij verbonden partijen;
- Afwegingskaders voor gewenste bestuurlijke betrokkenheid.
Visie op verbonden partijen
In de Nota Verbonden Partijen 2019 hebben we de volgende visie opgenomen:
- Verbonden partijen dragen in meer of mindere mate bij aan het publiek belang van onze gemeente. We vinden het belangrijk dat deze partijen zijn zich hiervan bewust zijn en zich hiervoor inzetten. Tegelijkertijd dragen we, in verschillende rollen, actief bij aan het slagen hiervan. Hierbij is niet alleen effectiviteit van belang, maar ook democratische legitimiteit.
- We vinden het belangrijk om goede afwegingen te maken over het aangaan van deelname in nieuwe verbonden partijen. We doen dit alleen als de voordelen van deelname duidelijk zichtbaar zijn, als de risico’s beheersbaar zijn en als er geen ongunstige neveneffecten ontstaan. Dezelfde afwegingen gebruiken we om verbonden partijen periodiek te beoordelen. Hiervoor brengen we periodiek de risico’s in kaart. Om flexibel in te kunnen springen op ontwikkelingen is een goede uittredingsregeling ook belangrijk. Het uitgangspunt is ‘nee, tenzij’.
- We vinden het ook belangrijk om zeggenschap te hebben over de strategische koers van een verbonden partij. Tegelijkertijd beschouwen we de operationele zaken als de verantwoordelijkheid van de partij zelf. We houden een vinger aan de pols, maar geven vertrouwen als blijkt dat dat gegeven kan worden. We maken goede afspraken over de governance van verbonden partijen.
Wijzigingen in de lijst met verbonden partijen
Er zijn geen wijzigingen geweest in 2024.
Vermogen en resultaat
De in de overzichten gepresenteerde cijfers bij 'Vermogen en resultaat verbonden partij' zijn in de basis de cijfers zoals opgenomen in de jaarstukken 2023 van de betreffende verbonden partij., tenzij hun jaarstukken 2024 tijdig bekend waren.
Meer informatie over de gemeenschappelijke regelingen van gemeente Capelle aan den IJssel is te vinden via: Contactgegevens Gemeente Capelle aan den IJssel | Overheid.nl
Financiën
Terug naar navigatie - FinanciënIn het onderstaande overzicht geven we weer wat het eigen vermogen, vreemd vermogen en financieel resultaat is in de meest recent goedgekeurde jaarrekening van de verbonden partij. Ook worden de financiële bijdragen aan de verbonden partijen in 2024 weergegeven en/of wat de ontvangen dividenden in 2024 zijn.
Verbonden partijen |
Jaar |
Eigen vermogen 1-1 |
Eigen vermogen 31-12 |
Vreemd vermogen 1-1 |
Vreemd vermogen 31-12 |
Financieel resultaat |
Bijdrage 2024 |
Ontvangst 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen |
|||||||||
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) |
2023 |
4.403 |
4.410 |
12.414 |
22.019 |
607 |
704 |
- |
|
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) |
2023 |
6.157 |
9.664 |
99.080 |
107.479 |
2.361 |
5.315 |
- |
|
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
2023 |
33.844 |
35.422 |
1.550.055 |
1.532.687 |
904 |
201 |
- |
|
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD) |
nvt |
nvt |
nvt |
nvt |
nvt |
nvt |
807 |
- |
|
Werkvoorzieningschap Promen |
2023 |
3.269 |
2.422 |
8.049 |
8.587 |
78 |
5.894 |
- |
|
Recreatieschap Hitland |
2024 |
1251 |
968 |
5.538 |
6.066 |
-48 |
298 |
- |
|
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten |
2024 |
861 |
- |
8.614 |
7.864 |
0 |
15.488 |
- |
|
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond |
2024 |
- |
- |
61.098 |
83.118 |
0 |
18.628 |
- |
|
Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen Regio Rotterdam |
nvt |
nvt |
nvt |
nvt |
nvt |
nvt |
nvt |
- |
|
Vennootschappen |
|||||||||
Stedin N.V. |
2024 |
3.221.000 |
4.408.000 |
3.370.000 |
4.728.000 |
158.000 |
- |
1.091 |
|
Evides N.V. |
2024 |
593.000 |
625.000 |
877.000 |
885.000 |
53.000 |
- |
412 |
|
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. |
2023 |
4.615.000 |
4.721.000 |
107.459.000 |
110.819.000 |
240.000 |
- |
17 |
|
Irado N.V. |
2023 |
19.079 |
18.590 |
21.387 |
21.738 |
141 |
8.693 |
46 |
|
Isala Theater B.V. |
2024 |
426 |
464 |
1394 |
1668 |
39 |
1.403 |
- |
|
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V. |
2023 |
179 |
184 |
2712 |
2654 |
5 |
175 |
- |
|
Sportief Capelle B.V. |
2024 |
818 |
718 |
1.604 |
1..590 |
72 |
9.018 |
100 |
|
Stichtingen |
|||||||||
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel |
2024 |
596 |
744 |
3.039 |
2.669 |
149 |
18.381 |
- |
|
Stichting Welzijn Capelle |
2024 |
28 |
181 |
2.134 |
1.796 |
-136 |
10.981 |
- |
|
Overige gerelateerde partijen |
|||||||||
Stichting BLICK op Onderwijs (Boeiend Leren In Capelle en Krimpen) |
zorgplicht |
nvt |
|||||||
Stichting Begraafplaats en Crematorium Schollevaar |
nvt |
23 |
|||||||
Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan |
nvt |
0 |
|||||||
Stichting IJsselland Ziekenhuis |
garantstelling |
nvt |
|||||||
Stichting Havensteder |
garantstelling |
nvt |
|||||||
Stichting Woonzorg Nederland |
garantstelling |
nvt |
|||||||
Stichting Bibliotheek aan den IJssel |
1.092 |
nvt |
|||||||
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide |
500 |
nvt |
|||||||
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR) |
403 |
nvt |
|||||||
Stichting Leger des Heils |
325 |
nvt |
|||||||
Gewenste bestuurlijke betrokkenheid
Terug naar navigatie - Gewenste bestuurlijke betrokkenheidIn de Nota Verbonden Partijen 2019 is opgenomen dat het verstandig is om keuzes te maken naar welke verbonden partijen met name aandacht uitgaat. Betrokkenheid is met name gewenst als:
- De bestuurlijke invloed groot is;
- Het financieel belang groot is;
- De maatschappelijke risico’s groot zijn.
Om de afwegingen goed te kunnen maken, is er in de nota een afwegingskader met criteria opgenomen. Op basis hiervan kunnen de partijen ingedeeld worden in drie categorieën, namelijk basis (+), standaard (++) en extra (+++). Op basis hiervan kan het college besluiten om de bestuurlijke betrokkenheid te vergroten, bijvoorbeeld door vaker ambtelijk of bestuurlijk overleg te voeren met de partij of meer verantwoordingsinformatie te vragen.
Verbonden partijen |
Programma |
Basis
(+) |
Standaard
(++) |
Extra
(+++) |
---|---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen |
||||
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) |
7 |
|||
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) |
1 |
|||
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
2, 3 |
|||
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD) |
7 |
|||
Werkvoorzieningschap Promen |
6B |
|||
Recreatieschap Hitland |
5B |
|||
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten |
0, 6B |
|||
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond |
6D |
|||
Gemeenschappelijke Regeling Beschermd wonen Regio Rotterdam |
6C |
|||
Vennootschappen en coöperaties |
||||
Stedin N.V. |
0 |
|||
Evides N.V. |
0 |
|||
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. |
0 |
|||
Irado N.V. |
0, 2, 5B, 7 |
|||
Isala Theater B.V. |
0, 5A |
|||
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V. |
0, 5A |
|||
Sportief Capelle B.V. |
0, 5A |
|||
Stichtingen en verenigingen |
||||
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel |
6D, 7 |
|||
Stichting Welzijn Capelle |
6A |
|||
Overige gerelateerde partijen |
||||
Stichting BLICK op Onderwijs (Boeiend Leren In Capelle en Krimpen) |
4 |
|||
Stichting Begraafplaats en Crematorium Schollevaar |
7 |
|||
Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan |
5A |
|||
Stichting IJsselland Ziekenhuis |
0 |
|||
Stichting Havensteder |
8 |
|||
Stichting Woonzorg Nederland |
8 |
|||
Stichting Bibliotheek aan den IJssel |
5A |
|||
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide |
5B |
|||
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR) |
5A |
|||
Stichting Leger des Heils |
6C |
|||
Verbonden partijen - belang, risico's en ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Verbonden partijen - belang, risico's en ontwikkelingenHieronder wordt de tabel Verbonden Partijen weergegeven. Hierin zijn opgenomen: openbaar belang, bestuurlijk belang, risico's en ontwikkelingen.
Voor meer inzicht in de gemeenschappelijke regelingen, waaronder deelnemende gemeenten kan Overheid.nl geraadpleegd worden bij het onderdeel 'Neemt deel aan gemeenschappelijke regelingen'.
Een algemene ontwikkeling met betrekking tot de gemeenschappelijke regelingen DCMR, GGD, GRJR, MRDH en VRR is dat de deelnemende gemeenten voor grote financiële uitdagingen komen te staan door de aangekondigde korting van het Rijk op het gemeentefonds. Waar voorheen tekorten werden verwacht vanaf 2026, maakt de voorjaarsnota 2024 van het Rijk duidelijk dat veel gemeenten al vanaf 2025 in de problemen komen. In dit kader heeft de gemeente, gezamenlijk met andere deelnemende gemeente bij de diverse gemeenschappelijk regeling een oproep gedaan om bezuinigen te nemen
Verbonden partijen |
Openbaar belang |
Bestuurlijk belang |
Risico's / Ontwikkelingen |
---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen |
|||
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) |
Belangen behartigen van de deelnemende gemeenten op het gebied van vergunningverlening en handhaving in het kader van de Omgevingswet en de Wet milieubeheer. |
Lid Algemeen Bestuur |
Risico's: In 2024 is er een positief financieel resultaat behaald. In 2025 wordt besloten wat ermee te doen, zoals uitkering aan participanten (naar rato werkplan) of toevoeging aan reserves (algemeen, bestemming), een combinatie daarvan. Er is ook een risico voor 2025 door onzekerheden rondom de Cao-afspraken (loopt 1 juli af). DCMR heeft voorgesteld N500 opzij te zetten voor dit risico, wat mogelijk kan worden uitgekeerd als het zich niet manifesteert.
Gezien de tekorten waarmee de gemeenten te maken hebben, is als eerste concrete stap de mogelijkheid benoemd om de regionaal afgegeven gemeentelijke budgetindexering van 2025 niet volledig te gebruiken. Gelet op de vastgestelde tarieven voor 2025 ontstaat daarmee 3% financiële ruimte, waarover gemeentelijke participanten nadere keuzes kunnen maken. Dit is een eerste stap in de ontwikkeling van scenario’s om te komen tot herprioritering en financiële keuzes. Voor Capelle betekent dit een bezuiniging van V21. Capelle heeft ervoor gekozen dit bedrag in mindering te brengen op het werkplan. Dit wordt mogelijk gemaakt door de DCMR door te besparen op overheadkosten die niet direct van invloed zijn op de uitvoering van de VTH-taken en crisisbeheersing. Waar nog rekening mee gehouden dient te worden zijn kosten voor geluidsmetingen, indicatief N15. Het is nog onbekend of dit van incidentele of structurele aard is.
Ontwikkelingen:
• Maatschappelijke trends zoals transities op het gebied van klimaat, stikstof en ZZS/Pfas blijven belangrijk, naast een tekort aan werknemers.
• Digitale ontwikkelingen, zoals cybersecurity en dataplatformen, worden steeds belangrijker.
• Er zijn verschillende belangrijke beleidsontwikkelingen, zoals het Nationaal Milieubeleidsplan (NMP), de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht bedrijven te rapporteren over duurzaamheidsprestaties, en het afgeronde Interbestuurlijk programma, wat vraagt om innovatie in gebieden als ZZS, AI, en gezondheid.
• In het nieuwe Meerjarenprogramma (MJP) (loopt af in 2026) komen programma’s rond gezondheid, ZZS, water, en financiële zekerheid. Ook wordt gewerkt aan de implementatie van de vernieuwde Richtlijn industriële emissie.
• Druk op financiering van gemeentelijke en provinciale taken vraagt om scherpe sturing op de kosten om de tariefstijging te beperken. |
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) |
Belangen behartigen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de veiligheid in de regio en het bieden van een fysiek veilige woon-, leef- en werkomgeving. |
Lid Algemeen Bestuur |
Risico's: Niet van toepassing
Ontwikkelingen: Financiële vooruitzichten gemeenten 2025 en verder. Naast de algemene oproep tot bezuinigingen hebben op voorstel van de wethouders Financiën van de deelnemende gemeenten, de deelnemende colleges de VRR dringend verzocht om uiterlijk 1 oktober 2024 met scenario’s te komen, waarbij er in ieder geval sprake is van enerzijds -/- 5% en anderzijds -/- 10% gemeentelijke bijdragen voor 2025 en verder. Ook wordt gevraagd consequenties op de taken en de dienstverlening aan te geven. In het najaar van 2024 heeft het Algemeen Bestuur tweemaal vergaderd over bezuinigingsscenario’s. Bij de laatste vergadering in december 2024 is draagvlak gebleken voor een bezuiniging van tenminste 3%. Deze bezuiniging is gebaseerd op temporisering van investeringen, vacatures structureel later invullen en benutten van een exploitatieoverschot. In het voorjaar 2025 zal besluitvorming plaatsvinden over de bezuinigingsscenario’s. |
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
Economisch Vestigingsklimaat en Verkeer & Vervoer: concurrerende en bereikbare metropoolregio. |
Lid Algemeen bestuur, lid Vervoersautoriteit, leden bestuurs- en adviescommissies |
Risico's:
Risico’s programma Economisch Vestigingsklimaat:
De risico’s die samenhangen met de taken voor het versterken van het economisch vestigingsklimaat kan de MRDH alleen met eigen weerstandscapaciteit afdekken.
Risico’s programma’s Exploitatie- en Infrastructuur verkeer en openbaar vervoer:
De risico’s die samenhangen met de activiteiten voor verkeer en vervoer worden allereerst opgevangen met een risicobuffer die binnen de projecten, waarbij financiële risico’s worden geïdentificeerd, wordt aangehouden. Wanneer deze risicobuffer niet afdoende is, worden de BDU-middelen aangesproken. Dit heeft tot gevolg dat andere bestedingen ten laste van de BDU-middelen lager worden en/of vertragen.
De taken voor verkeer en vervoer worden in hoge mate (>99%) gefinancierd met rijksmiddelen. Omdat de MRDH deze middelen, voor zover ze nog niet zijn besteed, moet beschouwen als vreemd vermogen, kun je van deze middelen geen risicoreserve opbouwen.
Ontwikkelingen: In het regeerakkoord is voor 2026 een korting van 10% op de BDU bijdrage gepland. Dit komt neer op 59 miljoen euro per jaar voor de MRDH. Momenteel wordt lobby gevoerd om de door het rijk geplande korting ongedaan te maken. |
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD) |
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van de volksgezondheid. |
Lid Algemeen Bestuur |
Risico's: De Gemeenschappelijke Regeling GGD Rotterdam-Rijnmond is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam. Rotterdam is daarom risicodragend voor de GGD. De GGD legt verantwoording af aan het college van B&W van Rotterdam.
Ontwikkelingen: Zie algemene ontwikkeling. |
Werkvoorzieningschap Promen |
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van sociale werkvoorziening en re-integratie. |
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur |
Risico's: Hoewel Promen bovengemiddeld functioneert, compenseert de instroom van nieuwe doelgroepen niet de uitstroom van de Wsw. Promen krimpt waardoor op termijn de kwaliteit van het bedrijf en de voorziening in gevaar komt.
Ontwikkelingen: Promen heeft de afgelopen jaren voor onverwachte kosten geput uit het weerstandsvermogen. Eind 2024 is het weerstandsvermogen op aanwijzen van de provincie aangevuld. Voor de opdracht tot een onderzoek naar de toekomst van Promen is eind 2024 een aanbesteding gestart. In januari 2025 is de opdracht aan de Galan groep gegund. |
Recreatieschap Hitland |
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van openluchtrecreatie. |
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur |
Risico's: De exploitatielasten worden over de deelnemende gemeenten verdeeld op basis van het aantal inwoners. De definitieve gemeentelijke bijdrage kan worden verhoogd om de rekening te verevenen.
Ontwikkelingen: Niet van toepassing |
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten |
De regeling wordt getroffen ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken van de deelnemers. |
Lid Bestuur |
Risico's: De deelnemende gemeenten blijven zelf financieel verantwoordelijk voor de budgetten van de Wet bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (BUIG, met als onderdeel Wet werk en bijstand, IOAW, IOAZ en Bbz), Bijzondere Bijstand, Kinderopvang en Schuldhulpverlening.
Ontwikkelingen: Werkcentrum Rijnmond heeft op 2 januari 2025 een nieuwe locatie geopend op het Werkplein IJsselgemeenten . De invoering van de participatiewet in Balans is uitgesteld. |
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond |
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van bovenlokale, specialistische jeugdhulp. |
Lid Algemeen Bestuur |
Risico's: Het risico bestaat dat, indien de totale kosten van specialistische jeugdhulp voor de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten hoger zijn dan de gezamenlijke inleg, de deelnemende gemeenten een extra inleg moeten doen in het lopende begrotingsjaar (zie ook tekst onder financiële consequenties begrotingsjaar). Door realistisch begroten verwachten we dat dit risico beheersbaar wordt.
Ontwikkelingen: De jeugdhulpkosten voor regionaal gecontracteerde hulp zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen. Om deze kosten te beheersen is regionaal een maatregelenpakket vastgesteld. De uitvoering van de geprioriteerde maatregelen loopt. De overige maatregelen worden uitgewerkt. |
Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen Regio Rotterdam |
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van de beschermd wonen. |
Deze centrumregeling heeft geen bestuur |
Risico's: Op zijn vroegst met ingang van 2024 start de decentralisatie van de financiële middelen naar alle gemeenten. Deze herverdeling volgt een ingroeipad van 10 jaar. Voor 2024 waren er dus geen financiële gevolgen voor onze gemeente. De komende jaren wordt er geen tekort voorzien.
Ontwikkelingen: Binnen deze Beschermd Wonen groep valt ook de subgroep met een verstandelijke beperking. |
Vennootschappen en corporaties |
|||
Stedin N.V. |
Het transporteren van elektriciteit en gas naar consumenten en bedrijven. |
Aandeelhouder |
Risico's: Het risico betreft de deelname in het aandelenkapitaal
Ontwikkelingen: De Gemeente is samen met 41 andere gemeenten eigenaar van Stedin N.V. Per 31 januari 2017 is de splitsing van het netwerkbedrijf (Stedin N.V.) en het energiebedrijf (Eneco N.V.) gerealiseerd. Stedin verwacht hogere tarieven door te gaan rekenen. Daarnaast stijgen de kosten ook. Per saldo wordt er een hoger resultaat gebudgetteerd over 2025. |
Evides N.V. |
Voorzien in de behoefte aan schoon drinkwater aan huishoudens en bedrijven in de regio. |
Aandeelhouder |
Risico's: Het risico betreft de deelname in het aandelenkapitaal
Ontwikkelingen: Jaarlijks stellen de aandeelhouders de drinkwatertarieven vast als onderdeel van het Ondernemingsplan (inclusief begroting). De tarieven 2025 worden fors verhoogd. Dit is nodig voor een gedegen en toekomstbestendige bedrijfsvoering. Tevens voor een solide basis ter financiering en realisatie van het meerjarige investeringsprogramma. |
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. |
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. |
Aandeelhouder |
Risico's: Het risico betreft de deelname in het aandelenkapitaal. BNG is een zeer solide bank, waardoor de risico's gering zijn.
Ontwikkelingen: Geen |
Irado N.V. |
Ophalen en verwerken van afval. |
Aandeelhouder |
Risico's: Het theoretisch risico betreft enerzijds onze deelname in het aandelenkapitaal: bij een eventueel faillissement moet dit naar 0 gewaardeerd worden. Verder bevat de begroting van Irado een aantal risico’s die, als zij zich voordoen, een hogere jaarlijkse bijdrage van de deelnemende partijen vragen en/of een lager dividend uitkeren. In het Strategisch Plan 2025-2028 staat alleen nog voor deze periode in 2027 een dividend opgenomen van V104 in plaats van het jaarlijkse structurele dividend van V330.
Ontwikkelingen: Irado staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) door verstandig om te gaan met schaarse bronnen op het gebied van mens, milieu en maatschappij (People, Planet, Profit). Daarnaast ligt de focus de komende jaren op afvalreductie, arbeidsparticipatie, bewonersparticipatie en een efficiënte bedrijfsvoering. Inmiddels is de nieuwe directeur al bijna een jaar aan het werk. |
Isala Theater B.V. |
Mede in stand houden van een culturele voorziening en het verlevendigen van het stadshart. |
Certificaathouder |
Risico's: Het Isala Theater primair is zelf verantwoordelijk voor de financiële bedrijfsvoering. Eventuele financiële problemen kunnen de gemeente op verschillende manieren raken. De risico’s zijn dan met name: verzoek om verhoging subsidie, niet realiseren huurbaten en afwaarderen aandelen. We ontvangen halfjaarcijfers, een begroting en een jaarrekening en er is een jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Dit risico heeft zich niet voorgedaan in 2024.
Ontwikkelingen: Geen |
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V. |
In stand houden cultuur voor de gemeenschap. |
Aandeelhouder |
Risico's: Niet van toepassing
Ontwikkelingen: Niet van toepassing |
Sportief Capelle B.V. |
Exploitatie, beheer en onderhoud van sportaccommodaties, ondersteuning van sportverenigingen en sportstimulering van Capellenaren ter bevordering van gezondheid en vitaliteit. |
Enig aandeelhouder in BV |
Risico's: Conform de DVO (art. 18, lid 10 en 11) heeft Sportief Capelle een algemene reserve. Jaarlijks wordt de hoogte van deze algemene reserve getoetst en wordt er een voorstel tot bestemming van het resultaat en uitkering van het resultaat voorgelegd door de BV Sport aan de aandeelhouder. Binnen de kaders van het vennootschapsrecht zijn overige financiële consequenties voor rekening van de aandeelhouder.
Ontwikkelingen: In 2024 heeft Sportief Capelle een ambitieplan opgesteld. |
Stichtingen en verenigingen |
|||
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel |
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg. |
Opdrachtgever |
Risico's: Het risico bestaat dat de door de stichting voor lokale jeugdhulp gemaakte kosten hoger zijn dan de gemeentelijke jaarbijdrage. Artikel 17 van de Dienstverleningsovereenkomst bepaalt dat, indien dit met het oog op de liquiditeitspositie noodzakelijk is, de gemeente en de stichting in het geval van meer- en minderwerk daartoe met elkaar in overleg treden. Het is de intentie van de gemeente om de stichting duurzaam te ondersteunen.
Ontwikkelingen: Geen |
Stichting Welzijn Capelle |
Het uitvoeren van diverse taken op het gebied van welzijnswerk en maatschappelijke ondersteuning en het bevorderen van participatie. Samenhang en afstemming tussen welzijn en zorg en een integrale wijkaanpak binnen het sociaal domein. |
Opdrachtgever |
Risico's: De stichting heeft in 2023 een tekort gepresenteerd. Uit de prognose komt naar voren dat dit een structureel tekort betreft.
Ontwikkelingen: In 2024 zijn we samen met Welzijn Capelle een onderzoek gestart om meer inzicht te krijgen in de kostenopbouw en begrotingssystematiek van Welzijn Capelle. Dit proces zal in 2025 worden afgerond. |
Overige gerelateerde partijen |
|||
Stichting BLICK op Onderwijs (Boeiend Leren In Capelle en Krimpen) |
De stichting verzorgt openbaar onderwijs. De doelstelling voor programma 4 Onderwijs is dat er wordt voorzien in voldoende openbaar onderwijs in de gemeente. |
De gemeenteraden van Capelle en Krimpen aan den IJssel zijn wettelijk toezichthouder op deze stichting. Dit betekent onder andere dat BLICK de jaarrekeningen ter kennisgeving naar de gemeenteraden stuurt conform de statuten. |
Risico's: Bij onvoldoende kwaliteit van het onderwijs voldoet de gemeente niet aan de wettelijke verplichting. Dit heeft zich in 2024 niet voorgedaan.
Ontwikkelingen: Geen |
Stichting Begraafplaats en Crematorium Schollevaar |
De Stichting is de erfpachter voor de begraafplaats, het crematorium en het uitvaartcentrum in Schollevaar, waar de lijkbezorging uitgevoerd wordt. Doelstelling voor programma 7 Volksgezondheid en milieu is het uitvoeren van de lijkbezorging en het uitvoeren van de erfpachtovereenkomst. |
We hebben de bevoegdheid om een vertegenwoordiger in het stichtingsbestuur te benoemen. De overige bestuursleden worden gevormd door vertegenwoordigers van DELA Coöperatie. De begraafplaats is geprivatiseerd en in erfpacht uitgegeven. De stichting is de formele erfpachtende partij, maar DELA voert het beheer uit. |
Risico's: Niet van toepassing
Ontwikkelingen: Geen |
Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan |
Het exploiteren van een golfbaan draagt bij aan de sociale leefbaarheid. |
Vanwege de in het verleden gekochte participatie neemt de Gemeente, in de persoon van de burgemeester, zitting in het bestuur. |
Risico's: Niet van toepassing
Ontwikkelingen: Niet van toepassing |
Stichting IJsselland Ziekenhuis |
Het ziekenhuis dient maatschappelijke belangen. |
Niet van toepassing |
Risico's: Niet van toepassing
Ontwikkelingen: Niet van toepassing |
Stichting Havensteder |
De woningcorporatie dient maatschappelijke belangen. We staan garant voor een lening die de corporatie heeft afgesloten. Verder maken we samenwerkingsafspraken over de ontwikkeling en kwaliteit van de sociale woningvoorraad. |
Niet van toepassing |
Risico's: Niet van toepassing
Ontwikkelingen: Niet van toepassing |
Stichting Woonzorg Nederland |
De woningcorporatie dient maatschappelijke belangen. We staan garant voor een lening die de corporatie heeft afgesloten. Verder maken we samenwerkingsafspraken over de ontwikkeling en kwaliteit van de sociale woningvoorraad. |
Niet van toepassing |
Risico's: Niet van toepassing
Ontwikkelingen: Niet van toepassing |
Stichting Bibliotheek aan den IJssel |
De bibliotheek is een voorziening waar mensen informatie kunnen vinden en elkaar kunnen ontmoeten. De bibliotheek heeft onder andere een uitleenfunctie en educatiefunctie. De bibliotheek richt zich binnen ‘een leven lang ontwikkelen’ specifiek op twee geprioriteerde groepen:
*Jeugd tot 18 jaar- taal als basis
*Kwetsbare volwassen (met een achterstand in de (digitale) basisvaardigheden) – meedoen in de samenleving. |
Niet van toepassing |
Risico's: De bibliotheek aan den IJssel is voor een groot deel afhankelijk van de gemeentelijke subsidie voor de exploitatie en uitvoering van haar taken rondom het bibliotheekwerk in de gemeente Capelle aan den IJssel. Door de ontwikkelingen rondom het ravijnjaar staat de subsidie voor de bibliotheek onder druk. Hierdoor kan de bibliotheek mogelijk niet alle taken uitvoeren, die we als gemeente belangrijk vinden.
Ontwikkelingen: Op dit moment is er nieuwe wetgeving voor het bibliotheekwerk in de maak. Met deze wetgeving krijgt de gemeente de zorgplicht voor het in stand houden van de bibliotheekvoorziening in hun gemeente. Deze wetgeving gaat waarschijnlijk in vanaf 2026. Als gemeenten bereiden we ons samen met de bibliotheek aan den IJssel voor op deze wetgeving |
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide |
De kinderboerderij is een recreatieve en educatieve voorziening voor de Capelse jeugd, waar ze in contact kan komen met dieren. De kinderboerderij ontvangt subsidie hiervoor. De doelstelling voor programma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie is het in stand houden van de kinderboerderij. |
Niet van toepassing |
Risico's: Kinderboerderij Klaverweide is bijna volledig afhankelijk van gemeentelijke subsidie.
In de afgelopen jaren zijn steeds meer taken overgenomen door betaalde krachten, omdat vrijwilligers steeds lastiger te vinden zijn.
Het gebouw veroudert en heeft de komende jaren extra groot onderhoud nodig. Binnen de subsidie is geen dekking voor dit groot onderhoud.
Het is steeds lastiger om bestuursleden te vinden voor de stichting, vanwege de toenemende zwaarte van de bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Ontwikkelingen: In 2024 is gewerkt aan een afweging voor behoud, nieuwbouw op de huidige locatie, nieuwbouw op Hitland en nieuwbouw op Schollevaar. Besluitvorming is in 2025.
Eind 2024 heeft het bestuur een formele brief verstuurd waarin zij het signaal geven op de huidige werkwijze niet verder te kunnen. |
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR) |
De SKVR geeft muziekonderwijs of -cursussen en organiseert muziekactiviteiten. De SKVR ontvangt subsidie om met deze activiteiten een basis te creëren voor actieve en passieve muziekbeleving voor de Capelse jeugd.
De doelstelling voor programma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur) is het in stand houden van een muziekschool. |
Niet van toepassing |
Risico's: Niet van toepassing
Ontwikkelingen: Niet van toepassing |
Stichting Leger des Heils |
Het Leger des Heils biedt begeleid wonen voor jongvolwassenen. De deelnemers krijgen begeleiding op verschillende leefgebieden, zoals sociale vaardigheden, woonvaardigheden, financiën en veiligheid. De begeleiding is gericht op bevordering van de zelfredzaamheid en zelfstandig wonen.
Doelstelling voor programma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning is het in stand houden van de woonvoorziening begeleid wonen. |
Niet van toepassing |
Risico's: Niet van toepassing
Ontwikkelingen: Het Leger des Heils biedt begeleid wonen voor jongvolwassenen. De deelnemers krijgen begeleiding op verschillende leefgebieden, zoals sociale vaardigheden, woonvaardigheden, financiën en veiligheid. De begeleiding is gericht op bevordering van de zelfredzaamheid. |
Aanbevelingen commissie Verbonden Partijen
Terug naar navigatie - Aanbevelingen commissie Verbonden PartijenIn de raadsvergadering van 15 april 2019 heeft de raad besloten dat het wenselijk is om te komen tot een Commissie Verbonden Partijen. De inhoud van de Nota Verbonden Partijen en de aanbevelingen uit het rekenkamerrapport 'Verbinden is vooruitzien' vormden hiervoor de basis. In de raadsvergadering van 16 december 2019 is besloten de Commissie Verbonden Partijen op te richten en is de betreffende Verordening vastgesteld.
In de afgelopen jaren heeft de Commissie Verbonden Partijen onder andere twee rapporten - Grip op Hitland en Grip op afval - uitgebracht en een preadvies over de governance van de te treffen gemeenschappelijke regeling Beschermd Wonen regio Rotterdam.
De raad heeft op 16 december 2024 kennisgenomen van de evaluatie van de Commissie Verbonden Partijen en, gelet op de meerwaarde voor de raad in haar functioneren, besloten de Commissie Verbonden Partijen te laten voortbestaan.