
Reserves en voorzieningen
Verloopoverzicht reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Verloopoverzicht reserves en voorzieningenNr |
Naam Reserve |
Portefeuillehouder |
Budgethouder |
Boekwaarde per 1-1-2024 |
Toevoeging |
Onttrekking |
Resultaatbestemming vorig boekjaar |
Vermindering ter dekking van afschrijvingen |
Boekwaarde per 31-12-2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A: Algemene reserves |
|||||||||
1 |
Minimum niveau 10 miljoen |
Van Woudenberg |
Fin. |
10.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10.000 |
2 |
Algemene reserve |
Van Woudenberg |
Fin. |
150.919 |
0 |
6.136 |
-4.652 |
0 |
140.131 |
Subtotaal rubriek A: |
160.919 |
0 |
6.136 |
-4.652 |
0 |
150.131 |
|||
B: Bestemmingsreserves |
|||||||||
1 |
Eenmalige uitgaven |
Van Woudenberg |
Fin. |
10.957 |
5.181 |
5.088 |
0 |
0 |
11.050 |
2 |
Sociaal Noodfonds |
Van Hemert |
SL |
115 |
14 |
2 |
0 |
0 |
128 |
3 |
Reserve rekenkamer |
Van Woudenberg |
Griffie |
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
4 |
Denk en Doe Mee!-fonds |
Faassen |
BCO |
1.362 |
0 |
452 |
0 |
0 |
910 |
5 |
Water |
Wilson |
SB |
2.409 |
0 |
821 |
0 |
0 |
1.588 |
6 |
Besteding Eneco-gelden |
Van Woudenberg |
Fin. |
20.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
20.000 |
Subtotaal rubriek B: |
34.853 |
5.195 |
6.363 |
0 |
0 |
33.686 |
|||
Afronding |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-1 |
|||
Totaal Reserves (Rubriek A+B) |
195.773 |
5.195 |
12.499 |
-4.652 |
0 |
183.816 |
|||
Nr |
Naam Voorziening |
Portefeuillehouder |
Budgethouder |
Boekwaarde per 1-1-2024 |
Toevoeging |
Aanwending |
Vrijval |
Boekwaarde per 31-12-2024 |
|
1 |
Onderhoud |
Van Woudenberg |
DV |
7.351 |
2.100 |
2.316 |
0 |
7.135 |
|
2 |
Diverse (verliesgevende) complexen |
Van Woudenberg |
SO |
14.306 |
985 |
0 |
0 |
15.291 |
|
3 |
Dubieuze debiteuren |
Van Woudenberg |
Fin. |
4.459 |
282 |
390 |
297 |
4.054 |
|
4 |
Alg.pensioenwet politieke ambtsdragers |
Burgemeester |
BCO |
5.266 |
936 |
249 |
0 |
5.954 |
|
5 |
Rioolheffing middelen derden |
Van Woudenberg |
SB |
2.449 |
236 |
0 |
0 |
2.686 |
|
6 |
Afvalstoffenheffing middelen derden |
Van Woudenberg |
SB |
2.402 |
237 |
656 |
0 |
1.984 |
|
7 |
Omgevingsvergunningen |
Van Woudenberg |
SB |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
8 |
Verlofsparen |
Faassen |
BCO |
216 |
104 |
0 |
0 |
320 |
|
9 |
Voorziening RVU |
Faassen |
BCO |
0 |
223 |
0 |
0 |
223 |
|
Afronding |
1 |
1 |
0 |
0 |
-2 |
||||
Totaal Voorzieningen |
36.450 |
5.104 |
3.611 |
297 |
37.645 |
Toelichting op de reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Toelichting op de reserves en voorzieningenOp grond van het besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is in de onderverdeling van de reserves onderscheid gemaakt tussen algemene reserves en bestemmingsreserves. Een bestemmingsreserve kan alleen aangewend worden voor het doel dat aan de reserve gekoppeld is. Dit in tegenstelling tot een algemene reserve; deze reserves hebben meer het karakter van een 'buffer' (ter dekking van onverwachte tegenvallers).
Verplichtingen en verliezen, of te verwachten verplichtingen en verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten dienen op een voorziening verantwoord te worden. Op grond van het besluit BBV mag aan voorzieningen geen rente worden toegevoegd (met uitzondering van de voorzieningen die zijn gebaseerd op een contante waarde).
In het hiernavolgende overzicht wordt derhalve opgenomen:
- Algemene reserves (Rubriek A);
- Bestemmingsreserves (Rubriek B);
- Voorzieningen (Rubriek V).
Hieronder vindt u een nadere toelichting per reserve en voorziening.
Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)A1. Algemene reserve Minimum niveau 10 miljoen |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Financiën |
|||
Doel |
De reserve is bedoeld als algemene buffer voor risico’s. Het minimum niveau is bepaald op € 150 per inwoner (afgerond € 10 miljoen). In dit saldo is tevens begrepen € 1 miljoen als vaste minimumbuffer voor risico’s grondexploitaties. |
|||
Voeding |
Geen. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
10.000 |
|||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Stand per 31-12-2024 |
10.000 |
Algemene reserve (A2)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Algemene reserve (A2)A2. Algemene reserve |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Financiën |
|||
Doel |
De reserve heeft geen specifieke bestemming en is vooral bedoeld als algemene buffer voor het opvangen van risico’s. |
|||
Voeding |
Er is geen structurele voeding. Wel wordt een overschot op de jaarrekening in principe in deze reserve gestort. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
150.919 |
|||
Af: |
- |
Saldo Jaarexploitatie 2023 |
4.652 |
|
- |
Energietoeslag (VJN 2024 6B.1/ NJN 2024 6B.4) |
474 |
||
- |
Energietoeslag (JR 2024); lagere onttrekking |
-90 |
||
- |
Dekking negatief resultaat 2024 (VJN 2024 0.18/ NJN24/ SW24) |
5.752 |
||
10.788 |
||||
Stand per 31-12-2024 |
140.131 |
Reserve eenmalige uitgaven (B1)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve eenmalige uitgaven (B1)B1. Reserve eenmalige uitgaven |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Financiën |
||||||||
Doel |
Bij de Najaarsnota 1999 is besloten tot het instellen van deze reserve om eenmalige reserveringen en bestedingen af te wikkelen (procedureel geregeld in artikel 10 Financiële verordening 2022).
De reserve heeft een administratief karakter en is bedoeld om eenmalig budget dat in enig jaar niet is besteed in een volgend jaar beschikbaar te houden. Hiervoor hoeft niet opnieuw budget door de raad beschikbaar te worden gesteld. Besteding moet binnen drie jaar plaatsvinden, anders valt dit vrij ten gunste van de algemene middelen. Wanneer verlenging van de termijn noodzakelijk is, wordt daarvoor een voorstel gedaan bij voor- of najaarsnota of Jaarrekening. |
||||||||
Voeding |
Dotaties op grond van door de raad te nemen besluiten. |
||||||||
Analyse omvang |
Juiste hoogte. |
||||||||
Stand per 01-01-2024 |
10.957 |
||||||||
Bij: |
- |
Diverse mutaties volgens onderstaande specificatie |
5.181 |
||||||
Af: |
- |
Diverse mutaties volgens onderstaande specificatie |
5.088 |
||||||
Stand per 31-12-2024 |
11.050 |
||||||||
Mutatie JR 2024 |
Omschrijving |
Besluit votering |
Einde termijn |
2024 |
|||||
Doorschuiven |
Nieuw |
Totaal |
Stand 1-1 |
Dotatie |
Onttrekking |
Stand 31-12 |
|||
Programma 0 |
|||||||||
0 |
Social Return |
VJN22 0.11 / NJN23 0.13 / SW24 0.7 |
2024 |
145 |
0 |
37 |
108 |
||
0 |
Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
112 |
0 |
112 |
||
0 |
Implementatie Proactis |
VJN22 0.21 |
2024 |
80 |
0 |
80 |
0 |
||
0 |
Financials/Gouw/Pepperflow |
VJN22 0.21 |
2024 |
240 |
0 |
240 |
0 |
||
0 |
Financials/Gouw/Pepperflow (mens/werk/geld) |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
100 |
0 |
100 |
||
0 |
Overhevelen middelen Project Proactis |
VJN22 0.21 |
2024 |
118 |
0 |
118 |
0 |
||
0 |
Inventarisatie archief |
NJN24 0.8 |
2026 |
0 |
40 |
0 |
40 |
||
0 |
25 |
25 |
Werk- en leefomgeving |
JR24 |
2026 |
0 |
25 |
0 |
25 |
0 |
25 |
25 |
Totaal Programma 0 |
583 |
277 |
475 |
385 |
||
Programma 1 |
|||||||||
0 |
Wijkveiligheidsplannen |
NJN23 1.3 / SW24 0.7 |
2025 |
32 |
0 |
7 |
25 |
||
0 |
Werk en leefomgeving gemeentewerf |
NJN23 0.10 |
2025 |
7 |
0 |
7 |
0 |
||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 1 |
39 |
0 |
14 |
25 |
||
Programma 2 |
|||||||||
0 |
Nieuwe mobiliteit |
BG20 / NJN21 2.2 |
2024 |
25 |
0 |
25 |
0 |
||
0 |
Mobiliteit |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
307 |
0 |
307 |
||
0 |
Voorbereidingsbudget MIRT |
VJN21 2.8 / NJN22 2.1 / VJN23 2.4 |
2024 |
41 |
0 |
41 |
0 |
||
0 |
Verkeerseducatie |
BG21 2.1 |
2025 |
67 |
0 |
40 |
27 |
||
0 |
KTA Capelseplein |
VJN21 2.3 |
2024 |
100 |
0 |
100 |
0 |
||
0 |
KTA -i-VRI's |
VJN21 2.3 |
2024 |
30 |
0 |
30 |
0 |
||
0 |
Verkeersbeleid - Meten is weten |
VJN21 2.5 |
2024 |
44 |
0 |
44 |
0 |
||
0 |
Werkgevers- en bewonersaanpak |
BG21 2.1 |
2024 |
30 |
0 |
30 |
0 |
||
0 |
Landelijk Capelle |
VJN21 8.10 / NJN23 8.8 |
2024 |
377 |
0 |
252 |
125 |
||
60 |
Verkeersstudie Kralingseweg |
VJN23 2.5 |
2025 |
75 |
0 |
15 |
60 |
||
0 |
MIRT Kwart. Algera |
VJN23 2.4 |
2025 |
58 |
0 |
58 |
0 |
||
29 |
Vervoersknoop |
BG23 2.5 |
2025 |
94 |
0 |
65 |
29 |
||
0 |
Werk en leefomgeving gemeentewerf |
NJN23 0.10 |
2025 |
9 |
0 |
9 |
0 |
||
0 |
OV-beleid |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
60 |
0 |
60 |
||
0 |
De Terp |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
435 |
0 |
435 |
||
0 |
Programma buitenruimte, verharding |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
134 |
0 |
134 |
||
0 |
28 |
28 |
Doorstroming en veiligheid |
JR24 (BG22 2.1) |
2026 |
0 |
28 |
0 |
28 |
0 |
33 |
33 |
Verkeersstudie Capweg/Kanaalweg |
JR24 (BG24 2.7) |
2026 |
0 |
33 |
0 |
33 |
0 |
23 |
23 |
Bermweg West |
JR24 (SW24 0.7) |
2026 |
0 |
23 |
0 |
23 |
0 |
42 |
42 |
Liefdeslaantje |
JR24 (SW24 8.6) |
2026 |
0 |
42 |
0 |
42 |
89 |
126 |
215 |
Totaal Programma 2 |
950 |
1.062 |
709 |
1.303 |
||
Programma 3 |
|||||||||
0 |
Projectplan BIZ Capelle XL |
BG21 3.1 |
2024 |
40 |
0 |
40 |
0 |
||
91 |
91 |
Voorterreinen- en gevelfonds bedrijventerrein Capelle West |
BG23 3.1 |
2025 |
250 |
91 |
0 |
341 |
|
-100 |
-100 |
Voorterreinen- en gevelfonds bedrijventerrein Capelle West (inkomsten) |
JR24 (BG23 3.1) |
2025 |
0 |
0 |
100 |
-100 |
|
0 |
Lokaal |
BG23 3.2 |
2025 |
40 |
0 |
40 |
0 |
||
-9 |
0 |
-9 |
Totaal Programma 3 |
330 |
91 |
180 |
241 |
||
Programma 4 |
|||||||||
0 |
Verhuiskosten Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs |
JR19 |
2026 |
328 |
0 |
0 |
328 |
||
0 |
Ventilatie scholen |
VJN21 0.19 / NJN21 0.17 / NJN23 0.12 / SW24 0.7 |
2026 |
350 |
0 |
123 |
227 |
||
0 |
Capelle Stagestad |
VJN21 0.19 / NJN21 0.17 / NJN23 0.11 |
2024 |
40 |
0 |
40 |
0 |
||
0 |
Ventilatie MFC |
VJN22 4.3 / SW24 0.7 |
2026 |
309 |
0 |
0 |
309 |
||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 4 |
1.027 |
0 |
163 |
864 |
||
Programma 5A |
|||||||||
0 |
Stadsfeest |
BG23 5A.1 |
2025 |
85 |
0 |
85 |
0 |
||
0 |
30 |
30 |
Vraagbaak duurzame toekomst monumenten |
JR24 (BG24 7.8 / VJN24 7.4) |
2026 |
0 |
30 |
0 |
30 |
0 |
30 |
30 |
Totaal Programma 5A |
85 |
30 |
85 |
30 |
||
Programma 5B |
|||||||||
0 |
Werk en leefomgeving gemeentewerf |
NJN23 0.10 |
2025 |
8 |
0 |
8 |
0 |
||
0 |
Programma buitenruimte, groen |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
70 |
0 |
70 |
||
0 |
40 |
40 |
Kinderboerderij Klaverweide |
JR24 (VJN 24 8.4) |
2026 |
0 |
40 |
0 |
40 |
0 |
40 |
40 |
Totaal Programma 5B |
8 |
110 |
8 |
110 |
||
Programma 6A |
|||||||||
0 |
Wijkoverlegplatforms (budget 2023) |
VJN23 0.6 |
2024 |
95 |
0 |
95 |
0 |
||
0 |
88 |
88 |
Wijkoverlegplatforms (budget 2024) |
JR24 |
2026 |
0 |
88 |
0 |
88 |
0 |
Aanpak eenzaamheid |
NJN22 6A.4 |
2024 |
40 |
0 |
40 |
0 |
||
0 |
POK middelen |
VJN22 6A.1 |
2024 |
183 |
0 |
183 |
0 |
||
0 |
POK middelen |
VJN22 6A.1 |
2025 |
356 |
0 |
356 |
0 |
||
24 |
POK middelen |
SW24 0.7/ JR24 |
2026 |
0 |
507 |
0 |
507 |
||
0 |
DUVO-middelen |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
185 |
0 |
185 |
||
-185 |
-185 |
DUVO-middelen (inkomsten) |
JR24 (SW24 0.7) |
2026 |
0 |
-185 |
0 |
-185 |
|
0 |
Bewust ouder worden |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
45 |
0 |
45 |
||
0 |
Kinderlab Oostgaarde |
BG23 6A.5 |
2025 |
200 |
0 |
200 |
0 |
||
0 |
Opvang ontheemden Oekraïne |
VJN23 6A.1 |
2025 |
660 |
0 |
660 |
0 |
||
0 |
420 |
420 |
Opvang ontheemden Oekraïne |
JR24 |
2026 |
0 |
420 |
0 |
420 |
0 |
Begeleid wonen |
NJN24 6A.5 |
2026 |
0 |
173 |
0 |
173 |
||
0 |
Huizen van de Wijk |
NJN24 6A.1 |
2026 |
0 |
240 |
0 |
240 |
||
0 |
24 |
24 |
Sociale Impuls Florabuurt |
JR24 (B24 6A.3) |
2026 |
0 |
24 |
0 |
24 |
-161 |
532 |
371 |
Totaal Programma 6A |
1.534 |
1.497 |
1.534 |
1.497 |
||
Programma 6B |
|||||||||
0 |
Jeugdfonds Sport & Cultuur: Sportactiviteiten kwetsbare kinderen |
NJN21 6B.10 |
2024 |
40 |
0 |
40 |
0 |
||
0 |
Budget armoedebeleid |
NJN23 6B.6 |
2025 |
287 |
0 |
173 |
114 |
||
0 |
Bestaanszekerheid |
VJN23/ raadsbesluit 1041421 |
2025 |
941 |
0 |
488 |
453 |
||
0 |
Dienstverlening aanpak armoede en schulden |
NJN24 6B.1 |
2026 |
0 |
172 |
0 |
172 |
||
0 |
Toekomst Promen |
NJN24 6B.2 |
2026 |
0 |
100 |
0 |
100 |
||
0 |
Schuldenaanpak jongeren (JPF) |
NJN24 6B.3 |
2026 |
0 |
52 |
0 |
52 |
||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 6B |
1.268 |
324 |
701 |
891 |
||
Programma 6C |
|||||||||
0 |
Onderzoeksopdracht WMO |
NJN22 6C.3 |
2025 |
110 |
0 |
110 |
0 |
||
0 |
Decentralisatie uitkering vrouwenopvang (DUVO) |
NJN22 6D.2 / NJN23 6C.3 |
2025 |
64 |
0 |
64 |
0 |
||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 6C |
174 |
0 |
174 |
0 |
||
Programma 6D |
|||||||||
0 |
Project Taakstelling GRJR |
NJN23 6D.2 |
2025 |
18 |
0 |
18 |
0 |
||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 6D |
18 |
0 |
18 |
0 |
||
Programma 7 |
|||||||||
0 |
Ongedierte bestrijding |
VJN21 7.7 / NJN23 7.9 |
2024 |
50 |
0 |
50 |
0 |
||
0 |
Actieplan Circulair Capelle |
NJN21 7.14 |
2024 |
30 |
0 |
30 |
0 |
||
0 |
Circulaire economie |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
111 |
0 |
111 |
||
0 |
Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren |
BG22 7.2 |
2024 |
30 |
0 |
30 |
0 |
||
0 |
Werk en leefomgeving gemeentewerf |
NJN23 0.10 |
2025 |
7 |
0 |
7 |
0 |
||
0 |
Soortenmanagementplan |
NJN24 7.3 |
2026 |
0 |
225 |
0 |
225 |
||
0 |
30 |
30 |
Ondersteunen subsidies en leningen |
JR24 (BG23 7.1) |
2026 |
0 |
30 |
0 |
30 |
0 |
37 |
37 |
Capels Isolatie Plan (CIP) |
JR24 (BG24 7.7) |
2026 |
0 |
37 |
0 |
37 |
0 |
99 |
99 |
Duurzaamheidslening |
JR24 (BG24 7.4) |
2026 |
0 |
99 |
0 |
99 |
0 |
30 |
30 |
Schone Lucht Akkoord |
JR24 (VJN24 7.5) |
2026 |
0 |
30 |
0 |
30 |
0 |
196 |
196 |
Totaal Programma 7 |
117 |
532 |
117 |
532 |
||
Programma 8 |
|||||||||
-32 |
Hoofdweg Vak A Middellange termijn |
NJN13 2.6.1 / VJN15 2.17.7 / NJN16 5.4.2 / NJN18 3.4.1. / SW24 0.7 |
2022 |
150 |
-32 |
25 |
93 |
||
0 |
Budget Centrumgebied 2020 |
NJN21 8.5 / VJN23 8.1 |
2028 |
1950 |
0 |
537 |
1413 |
||
0 |
Landelijk Capelle |
VJN21 8.10 / NJN23 8.8 / SW24 0.7 |
2024 |
180 |
0 |
5 |
175 |
||
0 |
Q-team Rivium |
NJN20 8.4 |
2024 |
103 |
0 |
103 |
0 |
||
0 |
De Hoven fase 2 |
VJN18 8.4.5 / NJN18 8.4.2 / VJN19 8.4.9 / VJN20 0.4 / VJN21 8.4 / NJN21 8.6 / SW24 0.7 |
2026 |
115 |
0 |
0 |
115 |
||
0 |
Omgevingswet /Omgevingsvisie |
NJN22 8.4 / BG23 8.1 |
2024 |
60 |
0 |
60 |
0 |
||
0 |
Capelseweg/Bermweg B6 |
VJN23 8.6 / SW24 0.7 |
2025 |
150 |
0 |
0 |
150 |
||
0 |
De Hoven 2 |
VJN21 8.4 / NJN21 8.8 / NJN23 8.6 |
2024 |
1812 |
0 |
0 |
1812 |
||
0 |
Gebiedspaspoort Stadshart 2.0 |
BG23 8.7 |
2025 |
125 |
0 |
125 |
0 |
||
0 |
Kanaalweg-West incl. Park Oeverrijk |
VJN23 8.5 / SW24 0.7 |
2025 |
125 |
75 |
0 |
200 |
||
0 |
Kinderboerderij |
NJN23 8.6 |
2025 |
52 |
0 |
52 |
0 |
||
0 |
Werk en leefomgeving gemeentewerf |
NJN23 0.10 |
2025 |
4 |
0 |
4 |
0 |
||
0 |
307 |
307 |
Omgevingswet |
NJN24 8.1 |
2026 |
0 |
709 |
0 |
709 |
0 |
Ontwikkelkader Capelsebrug |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
50 |
0 |
50 |
||
0 |
Ontwikkelkader De Terp |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
100 |
0 |
100 |
||
0 |
Centrumgebied |
SW24 0.7 |
2026 |
0 |
310 |
0 |
310 |
||
0 |
46 |
46 |
Nota Ruimtelijke kwaliteit |
JR24 (NJN23 8.1) |
2026 |
0 |
46 |
0 |
46 |
-32 |
353 |
321 |
Totaal Programma 8 |
4.826 |
1.258 |
911 |
5.173 |
||
0 |
Afronding |
-2 |
0 |
-1 |
-1 |
||||
-113 |
1.302 |
1.189 |
Totaal |
10.957 |
5.181 |
5.088 |
11.050 |
||
Reserve Sociaal Noodfonds (B2)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Sociaal Noodfonds (B2)B2. Reserve Sociaal Noodfonds |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Samenleving |
|||
Doel |
De reserve is ingesteld ten behoeve van Capellenaren die in schulden (dreigen te) raken. |
|||
Voeding |
De reserve is gevormd door particuliere giften. In 2007 heeft de Van Cappellen Stichting een extra kapitaal beschikbaar gesteld van 100.
In overleg met de Van Cappellen Stichting was de ondergrens van het Noodfonds Capelle destijds bepaald op het bedrag van 213. Het budget mag worden ingezet na toestemming van de Van Cappellen Stichting. Conform collegevoorstel 472093 d.d. 29 april 2021 is de ondergrens van de reserve met ingang van 2021 bepaald op 100 (inclusief dotatie Van Cappellen Stichting), dit naar aanleiding van een (globale) prognose waaruit bleek dat naar verwachting in 2022 de afgesproken oorspronkelijke ondergrens van het fonds bereikt zou worden. De Van Cappellen Stichting heeft vervolgens op 9 april 2021 laten weten akkoord te zijn met het verlagen van de ondergrens tot een bedrag van 100 onder voorwaarde van een zorgvuldige besteding van de middelen conform de Beleidsregels Noodhulp Capelle.
In de Begroting 2025 is een extra dotatie opgenomen van 15 i.vm. de ondergrens van de reserve. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte.
De reserve is voor komende jaren toereikend om de geplande uitgaven te kunnen doen. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
115 |
|||
Bij: |
- |
Jaarlijkse dotatie |
14 |
|
Af: |
- |
Jaarlijkse onttrekking |
14 |
|
- |
Stichting Leergeld Hollandse IJssel (VJN 2024 6B.7) |
30 |
||
- |
Resultaat jaarrekening 2024; lagere onttrekking |
-42 |
||
Stand per 31-12-2024 |
128 |
Reserve Rekenkamer (B3)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Rekenkamer (B3)B3. Reserve Rekenkamer |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Griffier |
|||
Doel |
Door verschillen in omvang en diepgang, maar ook omdat onderzoeken anders verlopen dan gepland, zal de realisatie vrijwel altijd afwijken van de begroting en zal er budget overblijven of tekort zijn.
Om die reden heeft de raad een besluit genomen om de rekenkamer over een egalisatiereserve te laten beschikken. |
|||
Voeding |
De raad heeft op 31 mei 2016 een besluit genomen het budget van de rekenkamer te verhogen naar € 67 (1 euro per inwoner) en een egalisatiereserve te vormen van maximaal 40% van het jaarlijkse budget. De raad heeft op 9 juli 2018 via de Voorjaarsnota 2018 een besluit genomen het budget te verhogen naar € 100 (1,50 euro per inwoner). Dit betekent dat ieder jaar maximaal 40 meegenomen kan worden naar het volgend jaar. Is dit maximum bereikt, dan vloeit het resultaat terug naar de algemene middelen. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
10 |
|||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Stand per 31-12-2024 |
10 |
Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B4)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B4)B4. Reserve Denk en Doe Mee!-fonds |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning |
|||
Doel |
Bij de begroting 2018 is besloten tot het instellen van deze reserve, om zo een deel van het voordelig financieel resultaat 2016 terug te laten vloeien naar de Capellenaar. |
|||
Voeding |
De voeding bestaat uit een eenmalige dotatie van 5 mln. ten laste van de Algemene reserve vrij besteedbaar.
In juni 2022 heeft de gemeenteraad besloten om het Denk & Doe Mee!-fonds (DDMF) tot en met 31 december 2023 voort te zetten. Het fonds in deze opzet is beëindigd op 31 december 2023. In de voorjaarsnota 2024 is een bedrag van N 512 beschikbaar gesteld voor het afhandelen van toegekende subsidies tot en met 31 december 2023.
Op 3 juli 2023 is besloten (RV1143133) het Denk & Doe mee!-fonds vanaf 1 januari 2024 structureel in te bedden in de gemeentelijke organisatie, alleen in de jaren dat er een positief begrotingssaldo is. Dit is voor de komende jaren niet het geval. De kosten voor 2024 voor het DDMF van N 708 (N 600 subsidie en N 108 personeels-en materiële kosten) zijn onttrokken aan de reserve DDMF. De subsidies zijn niet allemaal in 2024 uitgekeerd, er is nog een bedrag van 768K beschikbaar voor af te handelen subsidies uit de jaren 2023 en 2024. Daarnaast is er in 2025 nog een bedrag van 142K beschikbaar binnen de reserve DDMF, deze middelen zijn (gedeeltelijk) nodig ter dekking van de noodzakelijke personeelslasten in 2025 voor de afhandeling van subsidies die tot en met 31-12-2024 zijn toegekend. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
1.362 |
|||
Af: |
- |
Onttrekking programma 0 (BG24 0.7 / VJN24 0.5) |
708 |
|
- |
Onttrekking programma 0 (VJN24 0.4) |
512 |
||
- |
Resultaat 2024 |
-768 |
||
Stand per 31-12-2024 |
910 |
Reserve Water (B5)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Water (B5)B5. Reserve Water |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Stadsbeheer |
|||
Doel |
De reserve Water heeft als doel de jaarlijks sterk wisselende lasten van de baggerwerkzaamheden op te vangen. |
|||
Voeding |
Momenteel vindt er ten laste van de exploitatie geen structurele dotatie plaats aan de Reserve Water. Bij de Begroting 2025 is besloten om vanaf 2032 over te gaan tot een structurele jaarlijkse dotatie van 250. Uitgangspunt bij de Begroting 2025 is dat tot 2032 het aanwezige saldo in de Reserve Water toereikend is om de lasten van de baggerwerkzaamheden en de ontvangstplicht op te vangen. De omvang van de toekomstige lasten is grotendeels afhankelijk van de toekomstige baggercycli zoals HHSK hanteert. Daarnaast zijn er ook baggerlasten voor de watergangen in eigen beheer. Op basis van de toekomstige baggerwerkzaamheden monitoren we of de begrote jaarlijkse dotaties van 250 vanaf 2032 aan de Reserve Water toereikend zijn. We zullen u informeren als er bijstellingen op deze jaarlijkse dotatie nodig zijn. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
2.409 |
|||
Af: |
- |
Begrote onttrekking |
485 |
|
- |
Resultaat jaarrekening 2024; extra onttrekking |
336 |
||
Stand per 31-12-2024 |
1.588 |
Reserve Besteding Eneco-gelden (B6)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Besteding Eneco-gelden (B6)B6. Reserve Besteding Eneco-gelden |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Financien |
|||
Doel |
Bij de Voorjaarsnota 2021 hebben we een deel van de verkoopopbrengst van de aandelen van Eneco gedoteerd aan deze reserve. De algemeen dragende lijn van de bestedingen van de reserve bestedingen Eneco-gelden is dat de inzet van deze middelen echt iets goeds voor de stad doen of een maatschappelijk belang dienen. De kaders hiervoor zijn vastgesteld in de gemeenteraad en betreffen de volgende:
Permanente kaders:
1. De gevormde reserve uit de verkoopopbrengst wordt niet gebruikt voor het oplossen van begrotingsknelpunten;
2. De bestedingen worden altijd in het grotere geheel van het cyclisch stuk afgewogen, gezien de effecten op de ratio’s en de exploitatie (rentenadeel).
3. De verkoopopbrengst wordt niet gebruikt voor het vormen van een dekkingsreserve voor investeringen waardoor er op termijn een 'kamelenneus' ontstaat (een verplichting die niet geheel in de begroting staat).
Facultatieve kaders:
4. Investeringen te doen waardoor de gemeente extra besparingen of extra inkomsten realiseert, tenzij er sprake is van een investering met een hoog maatschappelijk rendement (stap zetten voor onze stad). De (eventueel) hieruit voortvloeiende lasten moeten worden opgenomen in de exploitatie;
5. Bijdragen aan investering derden in de stad waaraan de andere partij gezamenlijk voor minimaal 50% financieel bijdraagt en welke ook wenselijk is vanuit de gemeente. |
|||
Voeding |
Eenmalige voeding van 20.000 uit verkoopopbrengst Eneco. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
20.000 |
|||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Stand per 31-12-2024 |
20.000 |
Voorziening Onderhoud (V1)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Onderhoud (V1)V1. Voorziening Onderhoud |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Dienstverlening |
|||
Doel |
De voorziening heeft tot doel egalisatie van kosten van onderhoud aan:
a. de gemeentelijke welzijnsaccommodaties;
b. het gemeentehuis aan de Rivierweg en de gemeentewerf aan de Groenedijk;
c. brandweerkazerne;
d. het Isala theater;
e. binnen- en buitensportaccommodaties;
f. bezittingen actief grondbeleid. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte.
In 2024 is 358 minder onttrokken dan begroot. De belangrijkste verschillen zijn veroorzaakt door het doorschuiven van onderhoud aan het theater Isala en sporthal Oostgaarde aan de Dakotaweg. Daarnaast is in overleg met de accountant de voorziening inzake MFC Fascinatio met 600 onttrokken zodat per saldo een hogere onttrekking van 242 resulteert. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
7.351 |
|||
Bij: |
- |
Dotatie begroot |
2.100 |
|
Af: |
- |
Onttrekking begroot |
2.074 |
|
- |
Lagere onttrekking (JR 2024) |
242 |
||
Stand per 31-12-2024 |
7.135 |
Voorziening Verliesgevende complexen (V2)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Verliesgevende complexen (V2)V2. Voorziening Verliesgevende complexen |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Stadsontwikkeling |
|||
Doel |
Deze voorziening is ingesteld in verband met het verwachte tekort op bouwgrondexploitaties. |
|||
Voeding |
Afhankelijk van berekeningen bouwgrondexploitaties. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
14.306 |
|||
Bij: |
- |
Mutatie voorziening verlies GREX Stadshart (JRR2024) |
25 |
|
- |
Mutatie voorziening verlies GREX Meeuwensingel (JRR2024) |
63 |
||
- |
Mutatie voorziening verlies GREX Florabuurt (JRR2024) |
884 |
||
- |
Mutatie voorziening verlies GREX Amandelhof (JRR2024) |
13 |
||
Stand per 31-12-2024 |
15.291 |
|||
Passiefzijde van de balans (onder Voorzieningen) |
9.293 |
|||
Actiefzijde van de balans (in mindering op Voorraden/Bouwgronden in exploitatie) |
5.998 |
|||
Stand per 31-12-2024 |
15.291 |
Voorziening Dubieuze debiteuren (V3)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Dubieuze debiteuren (V3)V3. Voorziening Dubieuze debiteuren |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Financiën |
|||
Doel |
Door middel van deze voorziening worden de verliezen als gevolg van het oninbaar worden van vorderingen gedekt. De voorziening geldt voor private- en publieke vorderingen van de gemeente, inclusief vorderingen op verstrekte uitkeringen uitgevoerd door de GR IJsselgemeenten. |
|||
Voeding |
De voeding is afhankelijk van inschatting bij jaarrekening, waarbij het de vraag is in welke mate er zich mogelijk dubieuze vorderingen voor zullen doen. |
|||
Analyse Omvang |
Juiste hoogte.
De voorziening is de komende jaren toereikend om oninbare vorderingen uit te dekken. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
4.459 |
|||
Bij: |
- |
Dotatie dubieuze debiteuren rioolheffing begroot (N 29)/ JR 2024 (N 14) |
43 |
|
- |
Dotatie dubieuze debiteuren afvalstoffenheffing begroot (N 50)/ JR 2024 (N 16) |
66 |
||
- |
Dotatie dubieuze debiteuren overige belastingen begroot |
52 |
||
- |
Dotatie dubieuze debiteuren privaatrechtelijk (JR 2024) |
121 |
||
282 |
||||
Af: |
- |
Onttrekking dubieuze debiteuren belastingen oninbaar (JR 2024) |
128 |
|
- |
Ontrekking dubieuze debiteuren rioolheffing oninbaar (JR 2024) |
72 |
||
- |
Ontrekking dubieuze debiteuren afvalstoffenheffing oninbaar (JR 2024) |
123 |
||
- |
Onttrekking dubieuze debiteuren privaatrechtelijk oninbaar (JR 2024) |
67 |
||
- |
Vrijval dubieuze debiteuren sociale zaken (JR 2024) |
297 |
||
687 |
||||
Stand per 31-12-2024 |
4.054 |
|||
Het eindsaldo per 31-12-2024 van de voorziening bestaat uit de volgende onderdelen: |
||||
- |
Sociale zaken |
2.962 |
||
- |
Belastingen (inclusief afvalstoffenheffing en rioolheffing) |
890 |
||
- |
Overige debiteuren |
202 |
||
Actiefzijde van de balans (in mindering op Vorderingen) |
4.054 |
Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V4)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V4)V4. Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning |
|||
Doel |
In 2021 heeft de Eerste Kamer ingestemd met de wet Aanpassing Appa (Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers).De voorbereidingen voor het nieuwe stelsel vinden plaats vanaf 1 januari 2023, het doel is om het nieuwe pensioenstelsel uiterlijk 1 januari 2027 in te voeren. De gemeenten dienen als gevolg van de nieuwe wet verplicht deel te nemen aan een nog op te richten pensioenfonds voor wethouders bij het ABP. De gemeenten dienen de verplichtingen dan voor alle (gewezen) wethouders af te dragen aan het ABP. |
|||
Voeding |
De omvang van de voorziening wordt jaarlijks bij de jaarrekening aangepast op basis van actuariële waardeberekeningen voor de mogelijke toekomstige waardeoverdrachten van voormalig bestuurders.
Op basis van de actuariële berekeningen van Visma Idella per 31-12-2024, is er bij het opstellen van de jaarstukken 247K gedoteerd in de voorziening. Deze storting is het gevolg van een lagere rekenrente en loonindexatie. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte.
Bij deelname aan een nog op te richten pensioenfonds voor wethouders bij het ABP, bedraagt de verplichting per 31 december 2024: 5.954.
Specificatie: Voor gepensioneerde oud-wethouders of hun nabestaanden 3.322, de zogenaamde slapers 1.561 en zittende wethouders 1.071. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
5.266 |
|||
Bij: |
- |
Dotatie (BG24 / NJN24 0.5) |
689 |
|
- |
Dotatie op basis van actuariële waardeberekeningen per 31-12-2024 |
247 |
||
Af: |
- |
Uitkeringen voormalig B&W |
249 |
|
Stand per 31-12-2024 |
5.954 |
Voorziening Rioolheffing middelen derden (V5)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Rioolheffing middelen derden (V5)V5. Voorziening Rioolheffing middelen derden |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Stadsbeheer |
|||
Doel |
Deze voorziening is gevormd uit de egalisatiereserve rioolrechten vanwege een verandering in het wettelijk kader (BBV). Riolering is een gesloten systeem, de inkomsten uit rioolheffing mogen daarom niet voor andere doeleinden gebruikt worden. In de praktijk betekent dit dat afwijkingen in de lasten en baten van riolering met deze voorziening worden verrekend. Het saldo van de voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van de tarieven ten behoeve van de rioolretributie. De tarieven worden daarbij vastgesteld volgens het principe van maximaal 100% kostendekking. |
|||
Voeding |
Afhankelijk van uitkomst exploitatie. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte
Na verwerking van het resultaat over 2024, bedraagt de stand van de voorziening ultimo 2024 V 2.686. We houden aandacht voor het verloop van de voorziening, de ontwikkeling van de kosten en het tarief rioolheffing. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
2.449 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie |
283 |
|
- |
Resultaat jaarrekening 2024; lagere dotatie |
-47 |
||
Stand per 31-12-2024 |
2.686 |
|||
Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V6)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V6)V6. Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Stadsbeheer |
|||
Doel |
Deze voorziening is gevormd uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing vanwege een verandering in het wettelijk kader (BBV). Het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval is een wettelijke taak en is een gesloten systeem, de inkomsten uit de afvalstoffenheffing mogen daarom niet voor andere doeleinden gebruikt worden. In de praktijk betekent dit dat afwijkingen in de lasten en baten van het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval met deze voorziening worden verrekend. Het saldo van de voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing. De tarieven worden daarbij vastgesteld volgens het principe van maximaal 100% kostendekking. |
|||
Voeding |
Afhankelijk van uitkomst exploitatie. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte
Na verwerking van het resultaat over 2024, bedraagt de stand van de voorziening ultimo 2024 V 1.983. We houden aandacht voor het verloop van de voorziening, de ontwikkeling van de kosten en het tarief afvalstoffenheffing. |
|||
Stand per 01-01-2024 |
2.402 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie |
237 |
|
Af: |
- |
Begrote onttrekking |
624 |
|
- |
Resultaat jaarrekening 2024; extra onttrekking |
32 |
||
Stand per 31-12-2024 |
1.984 |
|||
Voorziening Omgevingsvergunningen (V7)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Omgevingsvergunningen (V7)V7. Voorziening Omgevingsvergunningen |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Stadsbeheer |
|||
Doel |
Egaliseren baten leges omgevingsvergunningen via voorziening.
Bij de NJN 2019 is besloten tot het instellen van de Voorziening omgevingsvergunningen voor - in eerste instantie - de periode 2020-2023. Reden voor de voorziening is dat de lasten voor omvangrijke en complexe bouwprojecten zich over enkele jaren spreiden terwijl de baten zich voordoen op het moment van indienen aanvraag omgevingsvergunning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de transformatie van het Rivium en de ontwikkeling van een kindcentrum en woningbouw in de Florabuurt. Bij opvolgende P&C documenten is de periode meerdere malen verschoven naar de toekomst, gezien de verschuiving van diverse projecten en het uitblijven van de grotere complexe aanvragen. In de begroting 2025 is het voorstel opgenomen om de voorziening te verschuiven van de periode 2026-2029 naar de periode 2027-2031. |
|||
Voeding |
De voeding is afhankelijk van de aanvragen omgevingsvergunningen. In de Begroting 2025 zijn de dotaties begroot op N 1.690 in 2027 en N 385 in 2028 en de onttrekkingen begroot op V 236 in 2029 en V 920 in zowel 2030 en 2031. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte |
|||
Stand per 01-01-2024 |
0 |
|||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Stand per 31-12-2024 |
0 |
|||
Voorziening Verlofsparen (V8)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Verlofsparen (V8)V8. Voorziening Verlofsparen |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning |
|||
Doel |
De voorziening is ingesteld voor bovenwettelijke vakantie-uren die zijn omgezet in verlofsparen.
Vanaf 1 januari 2022 kunnen medewerkers hun bovenwettelijke vakantie-uren omzetten in verlofsparen. Deze vakantie-uren verjaren niet. De commissie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) heeft uitgesproken dat er vanaf de Jaarrekening 2022 een voorziening ingesteld moet worden voor bovenwettelijk vakantie-uren die zijn omgezet in verlofsparen. |
|||
Voeding |
Bij de NJN 2022 is besloten tot instellen van deze voorziening. Bij de jaarrekening beoordelen we jaarlijks of de voorziening toereikend is. |
|||
Analyse omvang |
Juiste hoogte |
|||
Stand per 01-01-2024 |
216 |
|||
Bij: |
- |
Dotatie verlofsparen (JR 2024) |
104 |
|
Stand per 31-12-2024 |
320 |
|||
Regeling Vervroegde uittreding (RVU) (V9)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Regeling Vervroegde uittreding (RVU) (V9)V9. Regeling vervroegde uittreding (RVU) |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning |
||||
Doel |
In de cao gemeenten is een regeling opgenomen waardoor werknemers eerder kunnen stoppen met werken. Dit heet de RVU, Regeling Vervroegde Uittreding, en geldt in de periode tussen 2024-2028. De RVU-uitkering begint maximaal 24 maanden voor de AOW-gerechtigde leeftijd en eindigt als de AOW-gerechtigde leeftijd is bereikt. Volgens de commissie Besluit Begroting en Verantwoording dient er een voorziening te worden getroffen voor de financiële verplichting die de gemeetne tegenvoer de ex-medewerker heeft op basis van deze regeling. |
||||
Voeding |
Bij de Najaarsnota 2024 is besloten tot instellen van deze voorziening. Bij de jaarrekening beoordelen we of de voorziening toereikend is. |
||||
Analyse omvang |
Juiste hoogte |
||||
Stand per 01-01-2024 |
0 |
||||
Bij: |
- |
Begrote dotatie (NJN 2024 0.9) |
170 |
||
- |
Deelname extra medwerker (JR 2024) |
53 |
|||
Stand per 31-12-2024 |
223 |
||||