Reserves en voorzieningen

Voortgang activiteiten

Verloopoverzicht reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Verloopoverzicht reserves en voorzieningen
Nr
Naam Reserve
Portefeuillehouder
Budgethouder
Boekwaarde per 1-1-2024
Toevoeging
Onttrekking
Resultaatbestemming vorig boekjaar
Vermindering ter dekking van afschrijvingen
Boekwaarde per 31-12-2024
A: Algemene reserves
1
Minimum niveau 10 miljoen
Van Woudenberg
Fin.
10.000
0
0
0
0
10.000
2
Algemene reserve
Van Woudenberg
Fin.
150.919
0
6.136
-4.652
0
140.131
Subtotaal rubriek A:
160.919
0
6.136
-4.652
0
150.131
B: Bestemmingsreserves
1
Eenmalige uitgaven
Van Woudenberg
Fin.
10.957
5.181
5.088
0
0
11.050
2
Sociaal Noodfonds
Van Hemert
SL
115
14
2
0
0
128
3
Reserve rekenkamer
Van Woudenberg
Griffie
10
0
0
0
0
10
4
Denk en Doe Mee!-fonds
Faassen
BCO
1.362
0
452
0
0
910
5
Water
Wilson
SB
2.409
0
821
0
0
1.588
6
Besteding Eneco-gelden
Van Woudenberg
Fin.
20.000
0
0
0
0
20.000
Subtotaal rubriek B:
34.853
5.195
6.363
0
0
33.686
Afronding
1
0
0
0
0
-1
Totaal Reserves (Rubriek A+B)
195.773
5.195
12.499
-4.652
0
183.816
Nr
Naam Voorziening
Portefeuillehouder
Budgethouder
Boekwaarde per 1-1-2024
Toevoeging
Aanwending
Vrijval
Boekwaarde per 31-12-2024
1
Onderhoud
Van Woudenberg
DV
7.351
2.100
2.316
0
7.135
2
Diverse (verliesgevende) complexen
Van Woudenberg
SO
14.306
985
0
0
15.291
3
Dubieuze debiteuren
Van Woudenberg
Fin.
4.459
282
390
297
4.054
4
Alg.pensioenwet politieke ambtsdragers
Burgemeester
BCO
5.266
936
249
0
5.954
5
Rioolheffing middelen derden
Van Woudenberg
SB
2.449
236
0
0
2.686
6
Afvalstoffenheffing middelen derden
Van Woudenberg
SB
2.402
237
656
0
1.984
7
Omgevingsvergunningen
Van Woudenberg
SB
0
0
0
0
0
8
Verlofsparen
Faassen
BCO
216
104
0
0
320
9
Voorziening RVU
Faassen
BCO
0
223
0
0
223
Afronding
1
1
0
0
-2
Totaal Voorzieningen
36.450
5.104
3.611
297
37.645

Toelichting op de reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Toelichting op de reserves en voorzieningen

Op grond van het besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is in de onderverdeling van de reserves onderscheid gemaakt tussen algemene reserves en bestemmingsreserves. Een bestemmingsreserve kan alleen aangewend worden voor het doel dat aan de reserve gekoppeld is. Dit in tegenstelling tot een algemene reserve; deze reserves hebben meer het karakter van een 'buffer' (ter dekking van onverwachte tegenvallers).

Verplichtingen en verliezen, of te verwachten verplichtingen en verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten dienen op een voorziening verantwoord te worden. Op grond van het besluit BBV mag aan voorzieningen geen rente worden toegevoegd (met uitzondering van de voorzieningen die zijn gebaseerd op een contante waarde).

In het hiernavolgende overzicht wordt derhalve opgenomen:

  • Algemene reserves (Rubriek A);
  • Bestemmingsreserves (Rubriek B);
  • Voorzieningen (Rubriek V).

Hieronder vindt u een nadere toelichting per reserve en voorziening. 

Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)
A1. Algemene reserve Minimum niveau 10 miljoen
Budgethouder
Afdelingshoofd Financiën
Doel
De reserve is bedoeld als algemene buffer voor risico’s. Het minimum niveau is bepaald op € 150 per inwoner (afgerond € 10 miljoen). In dit saldo is tevens begrepen € 1 miljoen als vaste minimumbuffer voor risico’s grondexploitaties.
Voeding
Geen.
Analyse omvang
Juiste hoogte.
Stand per 01-01-2024
10.000
Bij:
-
Geen mutaties
0
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2024
10.000

Algemene reserve (A2)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Algemene reserve (A2)
A2. Algemene reserve
Budgethouder
Afdelingshoofd Financiën
Doel
De reserve heeft geen specifieke bestemming en is vooral bedoeld als algemene buffer voor het opvangen van risico’s.
Voeding
Er is geen structurele voeding. Wel wordt een overschot op de jaarrekening in principe in deze reserve gestort.
Analyse omvang
Juiste hoogte.
Stand per 01-01-2024
150.919
Af:
-
Saldo Jaarexploitatie 2023
4.652
-
Energietoeslag (VJN 2024 6B.1/ NJN 2024 6B.4)
474
-
Energietoeslag (JR 2024); lagere onttrekking
-90
-
Dekking negatief resultaat 2024 (VJN 2024 0.18/ NJN24/ SW24)
5.752
10.788
Stand per 31-12-2024
140.131

Reserve eenmalige uitgaven (B1)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve eenmalige uitgaven (B1)
B1. Reserve eenmalige uitgaven
Budgethouder
Afdelingshoofd Financiën
Doel
Bij de Najaarsnota 1999 is besloten tot het instellen van deze reserve om eenmalige reserveringen en bestedingen af te wikkelen (procedureel geregeld in artikel 10 Financiële verordening 2022). De reserve heeft een administratief karakter en is bedoeld om eenmalig budget dat in enig jaar niet is besteed in een volgend jaar beschikbaar te houden. Hiervoor hoeft niet opnieuw budget door de raad beschikbaar te worden gesteld. Besteding moet binnen drie jaar plaatsvinden, anders valt dit vrij ten gunste van de algemene middelen. Wanneer verlenging van de termijn noodzakelijk is, wordt daarvoor een voorstel gedaan bij voor- of najaarsnota of Jaarrekening.
Voeding
Dotaties op grond van door de raad te nemen besluiten.
Analyse omvang
Juiste hoogte.
Stand per 01-01-2024
10.957
Bij:
-
Diverse mutaties volgens onderstaande specificatie
5.181
Af:
-
Diverse mutaties volgens onderstaande specificatie
5.088
Stand per 31-12-2024
11.050
Mutatie JR 2024
Omschrijving
Besluit votering
Einde termijn
2024
Doorschuiven
Nieuw
Totaal
Stand 1-1
Dotatie
Onttrekking
Stand 31-12
Programma 0
0
Social Return
VJN22 0.11 / NJN23 0.13 / SW24 0.7
2024
145
0
37
108
0
Periodiek Medisch Onderzoek (PMO)
SW24 0.7
2026
0
112
0
112
0
Implementatie Proactis
VJN22 0.21
2024
80
0
80
0
0
Financials/Gouw/Pepperflow
VJN22 0.21
2024
240
0
240
0
0
Financials/Gouw/Pepperflow (mens/werk/geld)
SW24 0.7
2026
0
100
0
100
0
Overhevelen middelen Project Proactis
VJN22 0.21
2024
118
0
118
0
0
Inventarisatie archief
NJN24 0.8
2026
0
40
0
40
0
25
25
Werk- en leefomgeving
JR24
2026
0
25
0
25
0
25
25
Totaal Programma 0
583
277
475
385
Programma 1
0
Wijkveiligheidsplannen
NJN23 1.3 / SW24 0.7
2025
32
0
7
25
0
Werk en leefomgeving gemeentewerf
NJN23 0.10
2025
7
0
7
0
0
0
0
Totaal Programma 1
39
0
14
25
Programma 2
0
Nieuwe mobiliteit
BG20 / NJN21 2.2
2024
25
0
25
0
0
Mobiliteit
SW24 0.7
2026
0
307
0
307
0
Voorbereidingsbudget MIRT
VJN21 2.8 / NJN22 2.1 / VJN23 2.4
2024
41
0
41
0
0
Verkeerseducatie
BG21 2.1
2025
67
0
40
27
0
KTA Capelseplein
VJN21 2.3
2024
100
0
100
0
0
KTA -i-VRI's
VJN21 2.3
2024
30
0
30
0
0
Verkeersbeleid - Meten is weten
VJN21 2.5
2024
44
0
44
0
0
Werkgevers- en bewonersaanpak
BG21 2.1
2024
30
0
30
0
0
Landelijk Capelle
VJN21 8.10 / NJN23 8.8
2024
377
0
252
125
60
Verkeersstudie Kralingseweg
VJN23 2.5
2025
75
0
15
60
0
MIRT Kwart. Algera
VJN23 2.4
2025
58
0
58
0
29
Vervoersknoop
BG23 2.5
2025
94
0
65
29
0
Werk en leefomgeving gemeentewerf
NJN23 0.10
2025
9
0
9
0
0
OV-beleid
SW24 0.7
2026
0
60
0
60
0
De Terp
SW24 0.7
2026
0
435
0
435
0
Programma buitenruimte, verharding
SW24 0.7
2026
0
134
0
134
0
28
28
Doorstroming en veiligheid
JR24 (BG22 2.1)
2026
0
28
0
28
0
33
33
Verkeersstudie Capweg/Kanaalweg
JR24 (BG24 2.7)
2026
0
33
0
33
0
23
23
Bermweg West
JR24 (SW24 0.7)
2026
0
23
0
23
0
42
42
Liefdeslaantje
JR24 (SW24 8.6)
2026
0
42
0
42
89
126
215
Totaal Programma 2
950
1.062
709
1.303
Programma 3
0
Projectplan BIZ Capelle XL
BG21 3.1
2024
40
0
40
0
91
91
Voorterreinen- en gevelfonds bedrijventerrein Capelle West
BG23 3.1
2025
250
91
0
341
-100
-100
Voorterreinen- en gevelfonds bedrijventerrein Capelle West (inkomsten)
JR24 (BG23 3.1)
2025
0
0
100
-100
0
Lokaal
BG23 3.2
2025
40
0
40
0
-9
0
-9
Totaal Programma 3
330
91
180
241
Programma 4
0
Verhuiskosten Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs
JR19
2026
328
0
0
328
0
Ventilatie scholen
VJN21 0.19 / NJN21 0.17 / NJN23 0.12 / SW24 0.7
2026
350
0
123
227
0
Capelle Stagestad
VJN21 0.19 / NJN21 0.17 / NJN23 0.11
2024
40
0
40
0
0
Ventilatie MFC
VJN22 4.3 / SW24 0.7
2026
309
0
0
309
0
0
0
Totaal Programma 4
1.027
0
163
864
Programma 5A
0
Stadsfeest
BG23 5A.1
2025
85
0
85
0
0
30
30
Vraagbaak duurzame toekomst monumenten
JR24 (BG24 7.8 / VJN24 7.4)
2026
0
30
0
30
0
30
30
Totaal Programma 5A
85
30
85
30
Programma 5B
0
Werk en leefomgeving gemeentewerf
NJN23 0.10
2025
8
0
8
0
0
Programma buitenruimte, groen
SW24 0.7
2026
0
70
0
70
0
40
40
Kinderboerderij Klaverweide
JR24 (VJN 24 8.4)
2026
0
40
0
40
0
40
40
Totaal Programma 5B
8
110
8
110
Programma 6A
0
Wijkoverlegplatforms (budget 2023)
VJN23 0.6
2024
95
0
95
0
0
88
88
Wijkoverlegplatforms (budget 2024)
JR24
2026
0
88
0
88
0
Aanpak eenzaamheid
NJN22 6A.4
2024
40
0
40
0
0
POK middelen
VJN22 6A.1
2024
183
0
183
0
0
POK middelen
VJN22 6A.1
2025
356
0
356
0
24
POK middelen
SW24 0.7/ JR24
2026
0
507
0
507
0
DUVO-middelen
SW24 0.7
2026
0
185
0
185
-185
-185
DUVO-middelen (inkomsten)
JR24 (SW24 0.7)
2026
0
-185
0
-185
0
Bewust ouder worden
SW24 0.7
2026
0
45
0
45
0
Kinderlab Oostgaarde
BG23 6A.5
2025
200
0
200
0
0
Opvang ontheemden Oekraïne
VJN23 6A.1
2025
660
0
660
0
0
420
420
Opvang ontheemden Oekraïne
JR24
2026
0
420
0
420
0
Begeleid wonen
NJN24 6A.5
2026
0
173
0
173
0
Huizen van de Wijk
NJN24 6A.1
2026
0
240
0
240
0
24
24
Sociale Impuls Florabuurt
JR24 (B24 6A.3)
2026
0
24
0
24
-161
532
371
Totaal Programma 6A
1.534
1.497
1.534
1.497
Programma 6B
0
Jeugdfonds Sport & Cultuur: Sportactiviteiten kwetsbare kinderen
NJN21 6B.10
2024
40
0
40
0
0
Budget armoedebeleid
NJN23 6B.6
2025
287
0
173
114
0
Bestaanszekerheid
VJN23/ raadsbesluit 1041421
2025
941
0
488
453
0
Dienstverlening aanpak armoede en schulden
NJN24 6B.1
2026
0
172
0
172
0
Toekomst Promen
NJN24 6B.2
2026
0
100
0
100
0
Schuldenaanpak jongeren (JPF)
NJN24 6B.3
2026
0
52
0
52
0
0
0
Totaal Programma 6B
1.268
324
701
891
Programma 6C
0
Onderzoeksopdracht WMO
NJN22 6C.3
2025
110
0
110
0
0
Decentralisatie uitkering vrouwenopvang (DUVO)
NJN22 6D.2 / NJN23 6C.3
2025
64
0
64
0
0
0
0
Totaal Programma 6C
174
0
174
0
Programma 6D
0
Project Taakstelling GRJR
NJN23 6D.2
2025
18
0
18
0
0
0
0
Totaal Programma 6D
18
0
18
0
Programma 7
0
Ongedierte bestrijding
VJN21 7.7 / NJN23 7.9
2024
50
0
50
0
0
Actieplan Circulair Capelle
NJN21 7.14
2024
30
0
30
0
0
Circulaire economie
SW24 0.7
2026
0
111
0
111
0
Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren
BG22 7.2
2024
30
0
30
0
0
Werk en leefomgeving gemeentewerf
NJN23 0.10
2025
7
0
7
0
0
Soortenmanagementplan
NJN24 7.3
2026
0
225
0
225
0
30
30
Ondersteunen subsidies en leningen
JR24 (BG23 7.1)
2026
0
30
0
30
0
37
37
Capels Isolatie Plan (CIP)
JR24 (BG24 7.7)
2026
0
37
0
37
0
99
99
Duurzaamheidslening
JR24 (BG24 7.4)
2026
0
99
0
99
0
30
30
Schone Lucht Akkoord
JR24 (VJN24 7.5)
2026
0
30
0
30
0
196
196
Totaal Programma 7
117
532
117
532
Programma 8
-32
Hoofdweg Vak A Middellange termijn
NJN13 2.6.1 / VJN15 2.17.7 / NJN16 5.4.2 / NJN18 3.4.1. / SW24 0.7
2022
150
-32
25
93
0
Budget Centrumgebied 2020
NJN21 8.5 / VJN23 8.1
2028
1950
0
537
1413
0
Landelijk Capelle
VJN21 8.10 / NJN23 8.8 / SW24 0.7
2024
180
0
5
175
0
Q-team Rivium
NJN20 8.4
2024
103
0
103
0
0
De Hoven fase 2
VJN18 8.4.5 / NJN18 8.4.2 / VJN19 8.4.9 / VJN20 0.4 / VJN21 8.4 / NJN21 8.6 / SW24 0.7
2026
115
0
0
115
0
Omgevingswet /Omgevingsvisie
NJN22 8.4 / BG23 8.1
2024
60
0
60
0
0
Capelseweg/Bermweg B6
VJN23 8.6 / SW24 0.7
2025
150
0
0
150
0
De Hoven 2
VJN21 8.4 / NJN21 8.8 / NJN23 8.6
2024
1812
0
0
1812
0
Gebiedspaspoort Stadshart 2.0
BG23 8.7
2025
125
0
125
0
0
Kanaalweg-West incl. Park Oeverrijk
VJN23 8.5 / SW24 0.7
2025
125
75
0
200
0
Kinderboerderij
NJN23 8.6
2025
52
0
52
0
0
Werk en leefomgeving gemeentewerf
NJN23 0.10
2025
4
0
4
0
0
307
307
Omgevingswet
NJN24 8.1
2026
0
709
0
709
0
Ontwikkelkader Capelsebrug
SW24 0.7
2026
0
50
0
50
0
Ontwikkelkader De Terp
SW24 0.7
2026
0
100
0
100
0
Centrumgebied
SW24 0.7
2026
0
310
0
310
0
46
46
Nota Ruimtelijke kwaliteit
JR24 (NJN23 8.1)
2026
0
46
0
46
-32
353
321
Totaal Programma 8
4.826
1.258
911
5.173
0
Afronding
-2
0
-1
-1
-113
1.302
1.189
Totaal
10.957
5.181
5.088
11.050

Reserve Sociaal Noodfonds (B2)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Sociaal Noodfonds (B2)
B2. Reserve Sociaal Noodfonds
Budgethouder
Afdelingshoofd Samenleving
Doel
De reserve is ingesteld ten behoeve van Capellenaren die in schulden (dreigen te) raken.
Voeding
De reserve is gevormd door particuliere giften. In 2007 heeft de Van Cappellen Stichting een extra kapitaal beschikbaar gesteld van 100. In overleg met de Van Cappellen Stichting was de ondergrens van het Noodfonds Capelle destijds bepaald op het bedrag van 213. Het budget mag worden ingezet na toestemming van de Van Cappellen Stichting. Conform collegevoorstel 472093 d.d. 29 april 2021 is de ondergrens van de reserve met ingang van 2021 bepaald op 100 (inclusief dotatie Van Cappellen Stichting), dit naar aanleiding van een (globale) prognose waaruit bleek dat naar verwachting in 2022 de afgesproken oorspronkelijke ondergrens van het fonds bereikt zou worden. De Van Cappellen Stichting heeft vervolgens op 9 april 2021 laten weten akkoord te zijn met het verlagen van de ondergrens tot een bedrag van 100 onder voorwaarde van een zorgvuldige besteding van de middelen conform de Beleidsregels Noodhulp Capelle. In de Begroting 2025 is een extra dotatie opgenomen van 15 i.vm. de ondergrens van de reserve.
Analyse omvang
Juiste hoogte. De reserve is voor komende jaren toereikend om de geplande uitgaven te kunnen doen.
Stand per 01-01-2024
115
Bij:
-
Jaarlijkse dotatie
14
Af:
-
Jaarlijkse onttrekking
14
-
Stichting Leergeld Hollandse IJssel (VJN 2024 6B.7)
30
-
Resultaat jaarrekening 2024; lagere onttrekking
-42
Stand per 31-12-2024
128

Reserve Rekenkamer (B3)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Rekenkamer (B3)
B3. Reserve Rekenkamer
Budgethouder
Griffier
Doel
Door verschillen in omvang en diepgang, maar ook omdat onderzoeken anders verlopen dan gepland, zal de realisatie vrijwel altijd afwijken van de begroting en zal er budget overblijven of tekort zijn. Om die reden heeft de raad een besluit genomen om de rekenkamer over een egalisatiereserve te laten beschikken.
Voeding
De raad heeft op 31 mei 2016 een besluit genomen het budget van de rekenkamer te verhogen naar € 67 (1 euro per inwoner) en een egalisatiereserve te vormen van maximaal 40% van het jaarlijkse budget. De raad heeft op 9 juli 2018 via de Voorjaarsnota 2018 een besluit genomen het budget te verhogen naar € 100 (1,50 euro per inwoner). Dit betekent dat ieder jaar maximaal 40 meegenomen kan worden naar het volgend jaar. Is dit maximum bereikt, dan vloeit het resultaat terug naar de algemene middelen.
Analyse omvang
Juiste hoogte.
Stand per 01-01-2024
10
Bij:
-
Geen mutaties
0
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2024
10

Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B4)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B4)
B4. Reserve Denk en Doe Mee!-fonds
Budgethouder
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning
Doel
Bij de begroting 2018 is besloten tot het instellen van deze reserve, om zo een deel van het voordelig financieel resultaat 2016 terug te laten vloeien naar de Capellenaar.
Voeding
De voeding bestaat uit een eenmalige dotatie van 5 mln. ten laste van de Algemene reserve vrij besteedbaar. In juni 2022 heeft de gemeenteraad besloten om het Denk & Doe Mee!-fonds (DDMF) tot en met 31 december 2023 voort te zetten. Het fonds in deze opzet is beëindigd op 31 december 2023. In de voorjaarsnota 2024 is een bedrag van N 512 beschikbaar gesteld voor het afhandelen van toegekende subsidies tot en met 31 december 2023. Op 3 juli 2023 is besloten (RV1143133) het Denk & Doe mee!-fonds vanaf 1 januari 2024 structureel in te bedden in de gemeentelijke organisatie, alleen in de jaren dat er een positief begrotingssaldo is. Dit is voor de komende jaren niet het geval. De kosten voor 2024 voor het DDMF van N 708 (N 600 subsidie en N 108 personeels-en materiële kosten) zijn onttrokken aan de reserve DDMF. De subsidies zijn niet allemaal in 2024 uitgekeerd, er is nog een bedrag van 768K beschikbaar voor af te handelen subsidies uit de jaren 2023 en 2024. Daarnaast is er in 2025 nog een bedrag van 142K beschikbaar binnen de reserve DDMF, deze middelen zijn (gedeeltelijk) nodig ter dekking van de noodzakelijke personeelslasten in 2025 voor de afhandeling van subsidies die tot en met 31-12-2024 zijn toegekend.
Analyse omvang
Juiste hoogte.
Stand per 01-01-2024
1.362
Af:
-
Onttrekking programma 0 (BG24 0.7 / VJN24 0.5)
708
-
Onttrekking programma 0 (VJN24 0.4)
512
-
Resultaat 2024
-768
Stand per 31-12-2024
910

Reserve Water (B5)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Water (B5)
B5. Reserve Water
Budgethouder
Afdelingshoofd Stadsbeheer
Doel
De reserve Water heeft als doel de jaarlijks sterk wisselende lasten van de baggerwerkzaamheden op te vangen.
Voeding
Momenteel vindt er ten laste van de exploitatie geen structurele dotatie plaats aan de Reserve Water. Bij de Begroting 2025 is besloten om vanaf 2032 over te gaan tot een structurele jaarlijkse dotatie van 250. Uitgangspunt bij de Begroting 2025 is dat tot 2032 het aanwezige saldo in de Reserve Water toereikend is om de lasten van de baggerwerkzaamheden en de ontvangstplicht op te vangen. De omvang van de toekomstige lasten is grotendeels afhankelijk van de toekomstige baggercycli zoals HHSK hanteert. Daarnaast zijn er ook baggerlasten voor de watergangen in eigen beheer. Op basis van de toekomstige baggerwerkzaamheden monitoren we of de begrote jaarlijkse dotaties van 250 vanaf 2032 aan de Reserve Water toereikend zijn. We zullen u informeren als er bijstellingen op deze jaarlijkse dotatie nodig zijn.
Analyse omvang
Juiste hoogte.
Stand per 01-01-2024
2.409
Af:
-
Begrote onttrekking
485
-
Resultaat jaarrekening 2024; extra onttrekking
336
Stand per 31-12-2024
1.588

Reserve Besteding Eneco-gelden (B6)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Besteding Eneco-gelden (B6)
B6. Reserve Besteding Eneco-gelden
Budgethouder
Afdelingshoofd Financien
Doel
Bij de Voorjaarsnota 2021 hebben we een deel van de verkoopopbrengst van de aandelen van Eneco gedoteerd aan deze reserve. De algemeen dragende lijn van de bestedingen van de reserve bestedingen Eneco-gelden is dat de inzet van deze middelen echt iets goeds voor de stad doen of een maatschappelijk belang dienen. De kaders hiervoor zijn vastgesteld in de gemeenteraad en betreffen de volgende: Permanente kaders: 1. De gevormde reserve uit de verkoopopbrengst wordt niet gebruikt voor het oplossen van begrotingsknelpunten; 2. De bestedingen worden altijd in het grotere geheel van het cyclisch stuk afgewogen, gezien de effecten op de ratio’s en de exploitatie (rentenadeel). 3. De verkoopopbrengst wordt niet gebruikt voor het vormen van een dekkingsreserve voor investeringen waardoor er op termijn een 'kamelenneus' ontstaat (een verplichting die niet geheel in de begroting staat). Facultatieve kaders: 4. Investeringen te doen waardoor de gemeente extra besparingen of extra inkomsten realiseert, tenzij er sprake is van een investering met een hoog maatschappelijk rendement (stap zetten voor onze stad). De (eventueel) hieruit voortvloeiende lasten moeten worden opgenomen in de exploitatie; 5. Bijdragen aan investering derden in de stad waaraan de andere partij gezamenlijk voor minimaal 50% financieel bijdraagt en welke ook wenselijk is vanuit de gemeente.
Voeding
Eenmalige voeding van 20.000 uit verkoopopbrengst Eneco.
Analyse omvang
Juiste hoogte.
Stand per 01-01-2024
20.000
Bij:
-
Geen mutaties
0
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2024
20.000

Voorziening Onderhoud (V1)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Onderhoud (V1)
V1. Voorziening Onderhoud
Budgethouder
Afdelingshoofd Dienstverlening
Doel
De voorziening heeft tot doel egalisatie van kosten van onderhoud aan: a. de gemeentelijke welzijnsaccommodaties; b. het gemeentehuis aan de Rivierweg en de gemeentewerf aan de Groenedijk; c. brandweerkazerne; d. het Isala theater; e. binnen- en buitensportaccommodaties; f. bezittingen actief grondbeleid.
Analyse omvang
Juiste hoogte. In 2024 is 358 minder onttrokken dan begroot. De belangrijkste verschillen zijn veroorzaakt door het doorschuiven van onderhoud aan het theater Isala en sporthal Oostgaarde aan de Dakotaweg. Daarnaast is in overleg met de accountant de voorziening inzake MFC Fascinatio met 600 onttrokken zodat per saldo een hogere onttrekking van 242 resulteert.
Stand per 01-01-2024
7.351
Bij:
-
Dotatie begroot
2.100
Af:
-
Onttrekking begroot
2.074
-
Lagere onttrekking (JR 2024)
242
Stand per 31-12-2024
7.135

Voorziening Verliesgevende complexen (V2)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Verliesgevende complexen (V2)
V2. Voorziening Verliesgevende complexen
Budgethouder
Afdelingshoofd Stadsontwikkeling
Doel
Deze voorziening is ingesteld in verband met het verwachte tekort op bouwgrondexploitaties.
Voeding
Afhankelijk van berekeningen bouwgrondexploitaties.
Analyse omvang
Juiste hoogte.
Stand per 01-01-2024
14.306
Bij:
-
Mutatie voorziening verlies GREX Stadshart (JRR2024)
25
-
Mutatie voorziening verlies GREX Meeuwensingel (JRR2024)
63
-
Mutatie voorziening verlies GREX Florabuurt (JRR2024)
884
-
Mutatie voorziening verlies GREX Amandelhof (JRR2024)
13
Stand per 31-12-2024
15.291
Passiefzijde van de balans (onder Voorzieningen)
9.293
Actiefzijde van de balans (in mindering op Voorraden/Bouwgronden in exploitatie)
5.998
Stand per 31-12-2024
15.291

Voorziening Dubieuze debiteuren (V3)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Dubieuze debiteuren (V3)
V3. Voorziening Dubieuze debiteuren
Budgethouder
Afdelingshoofd Financiën
Doel
Door middel van deze voorziening worden de verliezen als gevolg van het oninbaar worden van vorderingen gedekt. De voorziening geldt voor private- en publieke vorderingen van de gemeente, inclusief vorderingen op verstrekte uitkeringen uitgevoerd door de GR IJsselgemeenten.
Voeding
De voeding is afhankelijk van inschatting bij jaarrekening, waarbij het de vraag is in welke mate er zich mogelijk dubieuze vorderingen voor zullen doen.
Analyse Omvang
Juiste hoogte. De voorziening is de komende jaren toereikend om oninbare vorderingen uit te dekken.
Stand per 01-01-2024
4.459
Bij:
-
Dotatie dubieuze debiteuren rioolheffing begroot (N 29)/ JR 2024 (N 14)
43
-
Dotatie dubieuze debiteuren afvalstoffenheffing begroot (N 50)/ JR 2024 (N 16)
66
-
Dotatie dubieuze debiteuren overige belastingen begroot
52
-
Dotatie dubieuze debiteuren privaatrechtelijk (JR 2024)
121
282
Af:
-
Onttrekking dubieuze debiteuren belastingen oninbaar (JR 2024)
128
-
Ontrekking dubieuze debiteuren rioolheffing oninbaar (JR 2024)
72
-
Ontrekking dubieuze debiteuren afvalstoffenheffing oninbaar (JR 2024)
123
-
Onttrekking dubieuze debiteuren privaatrechtelijk oninbaar (JR 2024)
67
-
Vrijval dubieuze debiteuren sociale zaken (JR 2024)
297
687
Stand per 31-12-2024
4.054
Het eindsaldo per 31-12-2024 van de voorziening bestaat uit de volgende onderdelen:
-
Sociale zaken
2.962
-
Belastingen (inclusief afvalstoffenheffing en rioolheffing)
890
-
Overige debiteuren
202
Actiefzijde van de balans (in mindering op Vorderingen)
4.054

Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V4)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V4)
V4. Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa)
Budgethouder
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning
Doel
In 2021 heeft de Eerste Kamer ingestemd met de wet Aanpassing Appa (Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers).De voorbereidingen voor het nieuwe stelsel vinden plaats vanaf 1 januari 2023, het doel is om het nieuwe pensioenstelsel uiterlijk 1 januari 2027 in te voeren. De gemeenten dienen als gevolg van de nieuwe wet verplicht deel te nemen aan een nog op te richten pensioenfonds voor wethouders bij het ABP. De gemeenten dienen de verplichtingen dan voor alle (gewezen) wethouders af te dragen aan het ABP.
Voeding
De omvang van de voorziening wordt jaarlijks bij de jaarrekening aangepast op basis van actuariële waardeberekeningen voor de mogelijke toekomstige waardeoverdrachten van voormalig bestuurders. Op basis van de actuariële berekeningen van Visma Idella per 31-12-2024, is er bij het opstellen van de jaarstukken 247K gedoteerd in de voorziening. Deze storting is het gevolg van een lagere rekenrente en loonindexatie.
Analyse omvang
Juiste hoogte. Bij deelname aan een nog op te richten pensioenfonds voor wethouders bij het ABP, bedraagt de verplichting per 31 december 2024: 5.954. Specificatie: Voor gepensioneerde oud-wethouders of hun nabestaanden 3.322, de zogenaamde slapers 1.561 en zittende wethouders 1.071.
Stand per 01-01-2024
5.266
Bij:
-
Dotatie (BG24 / NJN24 0.5)
689
-
Dotatie op basis van actuariële waardeberekeningen per 31-12-2024
247
Af:
-
Uitkeringen voormalig B&W
249
Stand per 31-12-2024
5.954

Voorziening Rioolheffing middelen derden (V5)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Rioolheffing middelen derden (V5)
V5. Voorziening Rioolheffing middelen derden
Budgethouder
Afdelingshoofd Stadsbeheer
Doel
Deze voorziening is gevormd uit de egalisatiereserve rioolrechten vanwege een verandering in het wettelijk kader (BBV). Riolering is een gesloten systeem, de inkomsten uit rioolheffing mogen daarom niet voor andere doeleinden gebruikt worden. In de praktijk betekent dit dat afwijkingen in de lasten en baten van riolering met deze voorziening worden verrekend. Het saldo van de voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van de tarieven ten behoeve van de rioolretributie. De tarieven worden daarbij vastgesteld volgens het principe van maximaal 100% kostendekking.
Voeding
Afhankelijk van uitkomst exploitatie.
Analyse omvang
Juiste hoogte Na verwerking van het resultaat over 2024, bedraagt de stand van de voorziening ultimo 2024 V 2.686. We houden aandacht voor het verloop van de voorziening, de ontwikkeling van de kosten en het tarief rioolheffing.
Stand per 01-01-2024
2.449
Bij:
-
Begrote dotatie
283
-
Resultaat jaarrekening 2024; lagere dotatie
-47
Stand per 31-12-2024
2.686

Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V6)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V6)
V6. Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden
Budgethouder
Afdelingshoofd Stadsbeheer
Doel
Deze voorziening is gevormd uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing vanwege een verandering in het wettelijk kader (BBV). Het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval is een wettelijke taak en is een gesloten systeem, de inkomsten uit de afvalstoffenheffing mogen daarom niet voor andere doeleinden gebruikt worden. In de praktijk betekent dit dat afwijkingen in de lasten en baten van het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval met deze voorziening worden verrekend. Het saldo van de voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing. De tarieven worden daarbij vastgesteld volgens het principe van maximaal 100% kostendekking.
Voeding
Afhankelijk van uitkomst exploitatie.
Analyse omvang
Juiste hoogte Na verwerking van het resultaat over 2024, bedraagt de stand van de voorziening ultimo 2024 V 1.983. We houden aandacht voor het verloop van de voorziening, de ontwikkeling van de kosten en het tarief afvalstoffenheffing.
Stand per 01-01-2024
2.402
Bij:
-
Begrote dotatie
237
Af:
-
Begrote onttrekking
624
-
Resultaat jaarrekening 2024; extra onttrekking
32
Stand per 31-12-2024
1.984

Voorziening Omgevingsvergunningen (V7)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Omgevingsvergunningen (V7)
V7. Voorziening Omgevingsvergunningen
Budgethouder
Afdelingshoofd Stadsbeheer
Doel
Egaliseren baten leges omgevingsvergunningen via voorziening. Bij de NJN 2019 is besloten tot het instellen van de Voorziening omgevingsvergunningen voor - in eerste instantie - de periode 2020-2023. Reden voor de voorziening is dat de lasten voor omvangrijke en complexe bouwprojecten zich over enkele jaren spreiden terwijl de baten zich voordoen op het moment van indienen aanvraag omgevingsvergunning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de transformatie van het Rivium en de ontwikkeling van een kindcentrum en woningbouw in de Florabuurt. Bij opvolgende P&C documenten is de periode meerdere malen verschoven naar de toekomst, gezien de verschuiving van diverse projecten en het uitblijven van de grotere complexe aanvragen. In de begroting 2025 is het voorstel opgenomen om de voorziening te verschuiven van de periode 2026-2029 naar de periode 2027-2031.
Voeding
De voeding is afhankelijk van de aanvragen omgevingsvergunningen. In de Begroting 2025 zijn de dotaties begroot op N 1.690 in 2027 en N 385 in 2028 en de onttrekkingen begroot op V 236 in 2029 en V 920 in zowel 2030 en 2031.
Analyse omvang
Juiste hoogte
Stand per 01-01-2024
0
Bij:
-
Geen mutaties
0
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2024
0

Voorziening Verlofsparen (V8)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Verlofsparen (V8)
V8. Voorziening Verlofsparen
Budgethouder
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning
Doel
De voorziening is ingesteld voor bovenwettelijke vakantie-uren die zijn omgezet in verlofsparen. Vanaf 1 januari 2022 kunnen medewerkers hun bovenwettelijke vakantie-uren omzetten in verlofsparen. Deze vakantie-uren verjaren niet. De commissie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) heeft uitgesproken dat er vanaf de Jaarrekening 2022 een voorziening ingesteld moet worden voor bovenwettelijk vakantie-uren die zijn omgezet in verlofsparen.
Voeding
Bij de NJN 2022 is besloten tot instellen van deze voorziening. Bij de jaarrekening beoordelen we jaarlijks of de voorziening toereikend is.
Analyse omvang
Juiste hoogte
Stand per 01-01-2024
216
Bij:
-
Dotatie verlofsparen (JR 2024)
104
Stand per 31-12-2024
320

Regeling Vervroegde uittreding (RVU) (V9)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Regeling Vervroegde uittreding (RVU) (V9)
V9. Regeling vervroegde uittreding (RVU)
Budgethouder
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning
Doel
In de cao gemeenten is een regeling opgenomen waardoor werknemers eerder kunnen stoppen met werken. Dit heet de RVU, Regeling Vervroegde Uittreding, en geldt in de periode tussen 2024-2028. De RVU-uitkering begint maximaal 24 maanden voor de AOW-gerechtigde leeftijd en eindigt als de AOW-gerechtigde leeftijd is bereikt. Volgens de commissie Besluit Begroting en Verantwoording dient er een voorziening te worden getroffen voor de financiële verplichting die de gemeetne tegenvoer de ex-medewerker heeft op basis van deze regeling.
Voeding
Bij de Najaarsnota 2024 is besloten tot instellen van deze voorziening. Bij de jaarrekening beoordelen we of de voorziening toereikend is.
Analyse omvang
Juiste hoogte
Stand per 01-01-2024
0
Bij:
-
Begrote dotatie (NJN 2024 0.9)
170
-
Deelname extra medwerker (JR 2024)
53
Stand per 31-12-2024
223