Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Voortgang activiteiten

Missie

Terug naar navigatie - Missie

We willen een gemeente zijn voor en van alle Capellenaren. Met een bestuur dat luistert naar de zorgen en ideeën van Capellenaren. Om samen te zoeken naar perspectief en oplossingen waarbij we denken in mogelijkheden. Een betrouwbaar bestuur dat de tweedeling in de samenleving niet groter, maar juist kleiner maakt. Een bestuur dat ook vertrouwen geeft en Capellenaren (weer) overtuigt dat meedenken, inspreken, stemmen en meedoen ertoe doet. We willen de denk- en doe-kracht van de Capellenaar stimuleren en daarvoor alle ruimte bieden. Als bestuur en gemeente zijn we integer, transparant, zichtbaar en controleerbaar. Daarbij is onze dienstverlening van een hoog niveau en zijn onze financiën structureel op orde.

Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
VJN24
NJN24
JS24
0
Optimale dienstverlening
BG23 | Digitalisering interne afhandeling aanvragen Capellenaren
O
O
Gn
BG23 | Informatiehuishouding nog beter op orde brengen
O
R
R

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Optimale dienstverlening

Terug naar navigatie - Optimale dienstverlening

We zorgen voor een optimale dienstverlening. Zowel in het gemeentehuis als met onze digitale dienstverlening. Veel diensten en producten zijn de afgelopen jaren al gedigitaliseerd. We kiezen voor 'digitaal tenzij'. Het moet voor Capellenaren altijd mogelijk zijn om diensten en producten ook aan de balie aan te vragen. Daarbij staat de menselijke maat centraal waarbij we maatwerk leveren. De vervolgstap is om onze dienstverlening 'aan de achterkant' goed in te richten. Dit geeft een impuls aan de kwaliteit van onze dienstverlening.

Transparantie en communicatie

Terug naar navigatie - Transparantie en communicatie

In het beleidsplan communicatie van de gemeente Capelle aan den IJssel presenteren we onze visie en strategie op het gebied van communicatie aan de hand van vijf Capelse Pijlers. Hiermee willen we Capellenaren met duidelijke en effectieve communicatie proactief bereiken en betrekken bij dat wat er echt toe doet in Capelle. In het beleidsplan zijn de doelstellingen, ambities en visie van de organisatie en het bestuur en het coalitieakkoord van het college onze uitgangspunten voor hoe communicatie in Capelle aan den IJssel het beste kan worden ingericht. In een tijd waarin heldere en begrijpelijke informatie, duidelijke taal, digitale toegankelijkheid en het betrekken van onze burgers van essentieel belang is.

Binnen de gemeente spelen talloze onderwerpen die relevant zijn voor alle Capellenaren. Het aantal daarvan neemt ook toe omdat gemeenten steeds meer verantwoordelijkheden krijgen vanuit het Rijk. Communicatie wordt in toenemende mate betrokken bij deze dossiers. Per afdeling en per beleidsthema kijken de communicatieadviseurs wat nodig is om het onder de aandacht te brengen van interne en externe betrokkenen. Daarbij hebben de communicatieadviseurs ook de rol om de overkoepelende gemeentelijke communicatiestrategie in het vizier te houden om optimale samenhang te creëren.

We hebben onze communicatie georganiseerd op basis van 5 communicatiepijlers:

1.    Onze communicatie is duidelijk en we zijn bereikbaar, zodat iedere Capellenaar kan meedoen;
2.    De organisatie luistert en gaat in gesprek met de Capellenaar;
3.    Interne communicatie, woordvoering en huisstijl bepalen (ook) wie we zijn;
4.    Communicatie biedt maatwerk, zoekt naar mogelijkheden, is creatief en toont lef;
5.    Communicatie is sparringpartner voor de hele organisatie.

Versterking lokale democratie

Terug naar navigatie - Versterking lokale democratie

In de Visie Burgerparticipatie staat hoe we als gemeente ons participatiebeleid uitvoeren en samen met de stad werken. Dit doen we door het inzetten van onze participatie-instrumenten en door te onderzoeken of er nog nieuwe vormen van participatie passen bij Capelle. Omdat we graag een uitnodigende gemeente willen zijn, benaderen we onze inwoners, bedrijven en organisaties om mee te denken, mee te doen en zelf zaken op te pakken. We blijven kijken naar manieren om de betrokkenheid van de jeugd bij de gemeente te vergroten. 

Onze participatievisie kent de volgende Capelse speerpunten:

1.    Van 'buiten naar binnen' denken en werken;
2.    Maatwerk in participatievorm leveren;
3.    Moeilijk bereikbare doelgroepen betrekken;
4.    Betrokkenheid en eigenaarschap vergroten;
5.    Gelijkwaardige samenwerking waar mogelijk.

Aantrekkelijk werkgever

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk werkgever

In het HR-beleidsplan presenteren we op welke wijze de gemeente Capelle aan den IJssel ervoor zorgt een aantrekkelijk werkgever te zijn. Een werkgever waar medewerkers met plezier komen en blijven werken en zich veilig voelen. We vinden het belangrijk dat iedereen ongeacht achtergrond, cultuur, seksuele geaardheid, religie, fysieke en mentale mogelijkheden zich welkom en gewaardeerd voelt. 

We besteden veel aandacht aan duurzame inzetbaarheid en de ontwikkeling van onze medewerkers. We hebben een talentprogramma, organiseren een safariweek en in de zomer een drukbezochte vitaliteitsdag. We streven naar een gezonde balans tussen werk en privé en vinden werkgeluk heel belangrijk. 

Sinds 2024 besteden extra veel aandacht aan stagiaires. Vooruitlopend op het stagebeleid hadden we het afgelopen jaar 23 stagiaires. We zien stage en afstuderen ook als instroomkanaal voor mogelijke nieuwe medewerkers.

We hebben onze HR-activiteiten georganiseerd op basis van 'de reis' die een medewerker bij ons als werkgever maakt:

1.    Instroom;
2.    Doorstroom;
3.    Uitstroom.

We vinden alle fasen even belangrijk en besteden veel tijd en aandacht aan de kwaliteit van onze dienstverlening.

JS24 - Formatie (landelijke indicator)

Formatie inclusief ondersteuning GR IJsselgemeenten. Eenheid: FTE per 1.000 inwoners

 

Bron: eigen cijfers per 31/12
Boekwerk
2021
2022
2023
2024
Begroting
6,8
6,8
7,4
7,9
Jaarrekening
6,8
6,8
7,5
8,1
JS24 - Apparaatskosten (landelijke indicator)

Eenheid: apparaatskosten in € per inwoner. 

Toelichting:

De apparaatskosten zijn € 121 per inwoner gestegen door onder andere hogere salarislasten door toename van het aantal fte en de loonstijging. Deze stijging is ook al aangekondigd in de begroting 2025.

Bron: eigen cijfers
Boekwerk
2021
2022
2023
2024
Begroting
556
612
641
682
Jaarrekening
527
607
681
803
JS24 - Overhead (landelijke indicator)

Overhead inclusief ondersteuning GR IJsselgemeenten. Eenheid: lasten taakveld overhead delen door totale lasten.

Bron: eigen cijfers
Boekwerk
2021
2022
2023
2024
Begroting
11%
10%
10%
10%
Jaarrekening
10%
10%
10%
10%

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Er zijn geen ontwikkelingen te melden.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Overzicht lasten en baten
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de lasten en baten en de mutaties in de reserves van de primaire begroting 2024, wijziging begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2024 en het verschil tussen de rekening en begroting opgenomen.

Programma 0
Begroting 2024
Wijziging
Begroting na
Rekening 2024
Verschil 2024
Begroting 2024
wijziging 2024
Lasten
0.1 Bestuur
N3.543
N755
N4.298
N4.637
N339
0.2 Burgerzaken
N2.938
N794
N3.733
N3.748
N15
0.3 Beheer ov. gebouwen en gronden
N199
V33
N166
N170
N4
0.4 Overhead
N28.912
N1.792
N30.705
N31.060
N355
0.5 Treasury
V549
N630
N82
V12
V94
0.61 OZB woningen
N532
N102
N635
N668
N33
0.62 OZB niet-woningen
N331
N74
N406
N436
N31
0.7 Alg. uitk. e ov. uitk. gem.fonds
N0
N60
N60
N0
V60
0.8 Overige baten en lasten
N963
N290
N1.253
N574
V679
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
N55
N0
N55
N84
N29
Subtotaal Lasten
N36.926
N4.466
N41.392
N41.365
V27
Baten
0.1 Bestuur
N0
N0
N0
V22
V22
0.2 Burgerzaken
V1.547
N0
V1.547
V1.616
V68
0.3 Beheer ov. gebouwen en gronden
V163
N6
V157
V167
V10
0.4 Overhead
V2.613
V104
V2.717
V2.852
V135
0.5 Treasury
V1.125
V674
V1.799
V1.806
V7
0.61 OZB woningen
V8.093
V43
V8.136
V8.145
V9
0.62 OZB niet-woningen
V5.439
V206
V5.645
V5.462
N183
0.7 Alg. uitk. e ov. uitk. gem.fonds
V159.052
V3.292
V162.344
V161.745
N599
Subtotaal Baten
V178.032
V4.312
V182.344
V181.815
N530
Saldo van baten en lasten*
V141.106
N154
V140.953
V140.450
N503
Mutaties reserves lasten
0.4 Overhead
N0
N252
N252
N277
N25
Subtotaal Mutaties reserves lasten
N0
N252
N252
N277
N25
Mutaties reserves baten
0.4 Overhead
V160
V350
V510
V510
N0
0.8 Overige baten en lasten
V500
V6.472
V6.972
V6.205
N767
Subtotaal Mutaties reserves baten
V660
V6.822
V7.482
V6.715
N767
Resultaat
V141.766
V6.416
V148.183
V146.887
N1.295
* Taakveld 0.10 mutaties reserves zijn bij de tabellen per programma opgenomen. In bovenstaande tabel is het taakveld 0.10 geen onderdeel van het saldo van baten en lasten. Exclusief taakveld 0.11 resultaat van de rekening baten en lasten; de som van het resultaat van alle programma's geeft het resultaat van de rekening.

Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024

Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2024 naar Rekening 2024
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Mutatie Reserves
Resultaat
1
Algemene uitkering Vergoeding vanuit het rijk autonome groei (NJN 6D.4)
N1.200
N1.200
N1.200
2
Algemene uitkering Decembercirculaire en afrekeningen oude jaren
V601
V601
V601
3
GR IJsselgemeenten (voorlopige afrekening 2024)
N315
N315
N315
4
Dotatie voorziening APPA
N247
N247
N247
5
OZB niet-woningen
N217
N217
N217
6
Dotatie voorzieningen RVU en verlofsparen
N156
N156
N156
7
Hogere baten overhead
V135
V135
V135
8
Leges naturalisatie en overige documenten
V70
V70
V70
9
Denk- en Doe Mee Fonds
V767
V767
N767
N0
10
Overige verschillen
N22
V82
V60
N26
V34
Totaal
V27
N529
N502
N793
N1.295
Toelichting op de grootste verschillen
1
Algemene uitkering: Vergoeding vanuit het rijk autonome groei (NJN 6D.4): De in de Najaarsnota 2023 begrote vergoeding vanuit het Rijk waarover veel wordt gesproken en al jarenlang wordt onderhandeld tussen de VNG en het Rijk is niet ontvangen in 2024. Dit levert een nadeel op van N 1.200.
2
Algemene uitkering: Decembercirculaire en afrekeningen oude jaren: De decembercirculaire 2024 levert een voordeel op van V 450. Voor Jeugdzorg, meerkosten Oekraïne sociaal domein en voor een vangnetconstructie energietoelage zijn extra middelen ontvangen. Het overige voordeel (V 151) wordt veroorzaakt door afrekeningen van vorige jaren.
3
GR IJsselgemeenten (voorlopige afrekening 2024): De kosten voor bedrijfsvoering en uitvoering ICT vallen hoger uit dan het voorschot vanwege hogere lasten voor de inhuur van personeel bij langdurige ziekte en door incidentele, niet begrote, kosten welke worden meegenomen in de eindafrekening.
4
Dotatie voorziening APPA: Als gevolg van de gedaalde rekenrente vindt er een extra storting in de voorziening APPA plaats (Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers). De dotatie is gebaseerd op basis van actuariële berekeningen.
5
OZB niet-woningen: De OZB opbrengsten voor niet-woningen zijn lager dan begroot vanwege een uitspraak over een bezwaarschrift tegen WOZ-beschikking over de jaren 2019 t/m 2023.
6
Dotatie voorzieningen: Verlofsparen en voorziening RVU: Medewerkers kunnen hun bovenwettelijke vakantie-uren omzetten in verlofsparen. Hiervoor is een voorziening ingesteld. In 2024 is aan deze voorziening een dotatie gedaan (N 104). Met ingang van de Begroting 2025 is een structurele dotatie toegevoegd aan de voorziening. Daarnaast is een aanvullende dotatie (N 52) gedaan aan de voorziening RVU (Regeling Vervroegde Uittreding). In de Najaarsnota 2024 / Begroting 2025 werd aangenomen dat er vijf medewerkers gebruik maken van de RVU, aan het eind van het jaar waren dit er zes.
7
Hogere baten overhead: Tegenover de bedrijfsvoeringskosten staan hogere baten dan begroot. Sommige kosten worden bijvoorbeeld doorbelast aan de GR IJsselgemeenten.
9
Denk- en Doe Mee Fonds: Het niet uitbetaald budget van 2023 en 2024 wordt via de reserve Denk en Doe Mee Fonds overgeheveld naar 2025 om reeds aangevraagde subsidies mee te bekostigen.

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

Uit onderstaande tabel blijkt dat er per saldo 220 meer wordt besteed op het taakveld Overhead. De bijdrage aan de GR IJsselgemeenten voor bedrijfsvoering en uitvoering ICT zijn bijvoorbeeld hoger uitgevallen (overige inkomensoverdrachten, N 388). Hetzelfde geldt voor Overige goederen en diensten (N 389). Ook vindt er geen doorbelasting van overhead plaats aan grondexploitaties (N 722). Hiertegenover staat dat op taakveld Overhead een bedrag begroot is voor personeel van derden, terwijl in de realisatie deze kosten rechtstreeks verantwoord zijn op andere taakvelden waarvoor de inhuur is ingezet (V 1.338). 

Lasten
Begroting 2024
Rekening 2024
Verschil 2024
Personeelskosten excl. inhuur
N14.310
N14.327
N17
Personeel van derden
N4.889
N3.551
V1.338
Overige goederen en diensten
N5.081
N5.470
N389
Reserveringen / Dotatie voorzieningen
N419
N576
N156
Kapitaallasten
N297
N297
N0
Overige inkomensoverdrachten
N6.393
N6.781
N388
Doorbelasting overhead aan grondexploitaties
V722
N0
N722
Communicatie
N37
N58
N20
Totaal lasten
N30.705
N31.060
N355
Baten
Begroting 2024
Rekening 2024
Verschil 2024
Overige goederen en diensten
V2.717
V2.852
V135
Totaal baten
V2.717
V2.852
V135
Saldo Overhead
N27.988
N28.208
N220

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Visie Burgerparticipatie (RV 597126, november 2021).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Inkoopbeleid 2023 (RV 1014890, juli 2023);
  • Archiefverordening 2021 (RV 525268, september 2021);
  • Beleidsplan Raadscommunicatie (RV 1260687, september 2023);
  • Beleidsplan ambtelijke en bestuurlijke integriteit 2019 - 2022 (RV 84013, november 2019);
  • Nota Vaste Activa 2019 (RV 1078515, april 2019);
  • Nota Verbonden Partijen 2019 (RV 1078857, april 2019);
  • Nota Reserves, Voorzieningen, Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2017 (RV 875020, mei 2017);
  • Financiële Verordening 2023 (RV 1259250, oktober 2023);
  • Verordening behandeling bezwaarschriften 2022 (RV 790829, juni 2022);
  • Verordening onroerendezaakbelastingen 2022 (RV 620673, december 2021);
  • Verordening Participatie (RV 597126, november 2021);
  • Referendumverordening 2020 (RV1599711, december 2024);
  • Verordening Borgstellingen gemeente Capelle aan den IJssel 2020 (RV 313131, november 2020);
  • Verordening Lening verstrekking gemeente Capelle aan den IJssel 2020 (RV 313284, november2020);
  • Verordening gemeentelijke Ombudsman Capelle aan den IJssel 2005 (RV 11369, november 2005);
  • Financieringsstatuut 2020 (RV 313231, november 2020);
  • Klachtenregeling gemeente Capelle aan den IJssel 2017 (RV 835654, december 2016);
  • Handreiking informatievoorziening gemeenteraad Capelle aan den IJssel (RV 39430, november 2016).

College van B&W:

  • Capels Participatie Handboek (BBV 1291382, oktober 2023);
  • Communicatiebeleidsplan 'Onze communicatie is duidelijk en toegankelijk' (BBV 1161094, juni 2023);
  • Aanbestedingsprotocol 2023 (BBV 1014604, mei 2023);
  • Inkoopvoorwaarden voor Leveringen en Diensten 2023 (BBV 1014604, mei 2023);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427, juni 2019).