Prijsontwikkeling en leveringszekerheid van materialen
Met voorstel 2.2 in deze nota doen we een voorstel tot het verhogen van de beschikbare budgetten en kredieten om de buitenruimte te kunnen onderhouden voor programma 2, 5B en 7. Op korte termijn verwachten we een nog verdere stijging van de prijzen. De nasleep van de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne hebben een dusdanig verstorende werking op de internationale markten dat de gevolgen voor ons nog altijd niet volledig te overzien zijn.
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenWijzigingsvoorstellen
Terug naar navigatie - WijzigingsvoorstellenDe wijzigingsvoorstellen van programma 2 staan hieronder weergegeven.
2.1 Onderhoud openbare ruimte (Krediet 75)
Terug naar navigatie - 2.1 Onderhoud openbare ruimte (Krediet 75)Onderhoud openbare ruimte - Onvermijdelijk
Lasten: N 8 vanaf 2023
Kasstroom: N 75 in 2022
Plaatsen laadpalen - N45
Sinds een aantal jaren rijden we met elektrische voertuigen binnen de gemeente. Na een recente aanbesteding gaan we dit jaar over naar een ander merk elektrische auto's. De ontwikkelingen m.b.t. laadpalen hebben niet stil gestaan. Waar er voorheen laadpalen per merk waren, zijn er nu universele laadpalen. De aanschaf hiervan betekent dat we niet gebonden zijn aan één automerk of bij iedere aanbesteding van voertuigen, nieuwe laadpalen hoeven aan te schaffen. Daarom stellen wij u voor over te gaan tot de aanschaf van universele laadpalen voor het wagenpark van de gemeente en een krediet van 45 ter beschikking te stellen en de lasten in de begroting te verhogen met N5 vanaf 2023.
Slotplein nieuwe LED verlichting - N30
Op het Slotplein zorgt een lange led strip voor de veiligheid van de burgers en ondernemers. Een deel van de lampjes in de strip is, vanwege ouderdom, uitgevallen. Om de situatie veilig te houden willen de led strip in zijn geheel vervangen. Daarom stellen wij u voor een krediet van 30 ter beschikking te stellen en de lasten in de begroting te verhogen met N 3 vanaf 2023.
Wij stellen u voor een krediet ter beschikking te stellen van 75 en de lasten in de begroting te verhogen met N 8 vanaf 2023.
2.2 Investering IBOR (Krediet -8.685)
Terug naar navigatie - 2.2 Investering IBOR (Krediet -8.685)Investering IBOR - Onvermijdelijk
Lasten/baten: N 265/ V 20 in 2022, V 289 / N 62 in 2023, V 403 / N 226 in 2024, V 279 / N 278 in 2025, V 272 / N 251 in 2026, V 396 / N 307 in 2027, V 179 / N 251 in 2028, N 2 / N 196 in 2029 en N 775 / V 73 in 2030
Kasstroom: V 16.420 in 2022, V 9.754 in 2023, N 794 in 2024, V 6.028 in 2025, N 5.556 n 2026, N 7.080 in 2027, N 4.771 in 2028, N 4.561 in 2029 en N 3.140 in 2030
Om zo efficiënt mogelijk te werken in de openbare ruimte, werken wij met IBOR: het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR). Bij de IBOR-projecten worden meerdere onderdelen van de openbare ruimte gelijktijdig aangepakt. Singuliere projecten betreffen projecten waar niet (nagenoeg) alle disciplines in de openbare ruimte worden vervangen, maar slechts een of enkele. Continuering van het groot onderhoud is belangrijk voor de kwaliteit van de buitenruimte. Wij stellen u voor om de gevolgen van zowel de actualisatie van de (planning) met de uitvoering van de IBOR- en singuliere projecten benodigde middelen als de inmiddels opgetreden prijsstijgingen te verwerken.
Sinds de Najaarsnota 2021 zijn de IBOR-projecten Doelen-Bouvigne, Spoorberm, Dansenbuurt-Noord fase 4, Elegastburg, Merellaan West, Silkeborg en Radebuurt afgerond. Daarnaast zijn de projecten Librije-Nabucco, Wisselspoor, Rubenssingel en Dansenbuurt Noord fase 2 in uitvoering gegaan. Ook is het project Hollandsch Diep van de definitiefase naar de voorbereidingsfase gegaan. Op dit moment is de status van onze projecten als volgt:
Definitie fase | Voorbereiding | Uitvoering |
---|---|---|
Rivierweg-Noord | Aida-Norma | Dalenbuurt-West |
Wiekslag | Schildersvormenbuurt fase 2 | Librije-Nabucco |
Mient | Meerkoetstraat-Sternenhof | Wisselspoor |
Hoven fase II | Filosofentuin-Burg. Schalijlaan | Rubenssingel |
Riviaduct | Bonnefanten e.o. | Dansenbuurt-Noord fase 2 |
Ringspoor | ||
Vrijheidsdans-Filomeentje erf | ||
Hollandsch Diep | ||
Diepenbuurt | ||
Sporenbuurt west | ||
Sporenbuurt midden | ||
Tuinenbuurt | ||
Online wordt informatie verstrekt over de diverse IBOR-projecten en tweemaal per jaar bieden wij u de “Capelle Bouwt aan de Stad Monitor” aan. |
In lijn met de door ons geleverde verbeterslag, mede in het kader van de uitvoering van het plan van aanpak “Openbaar Goed”, in het kader van realistisch begroten wijzigen de benodigde middelen voor het uitvoeren van bovenstaande IBOR-projecten en singuliere projecten. Dat betekent dat er voor de periode tot en met 2026 - vóór prijsstijging – per saldo minder middelen benodigd zijn. In eerdere actualisaties, waarbij middelen van specifieke projecten zijn doorgeschoven van het lopende jaar naar een later jaar, is abusievelijk te weinig rekening gehouden met het gelijktijdig verlagen van beschikbare middelen voor projecten, die nog niet specifiek benoemd waren. Dit heeft, in combinatie met de feitelijke werkvoorraad aan projecten en het maximale absorptievermogen van de stad aan projecten die gelijktijdig kunnen worden uitgevoerd, geleid tot een (onnodige) opeenstapeling van middelen.
Tegelijkertijd zien we een opwaartse druk op de VAT-kosten binnen kredieten in verband met onder andere een toegenomen participatie, meer behoefte aan communicatie en financiële monitoring en een intensievere afstemming met derde-/nutsbedrijven. Ook wordt op basis van metingen en conform het in de risicoparagraaf eerder opgenomen risico, meer rekening gehouden met (groot) onderhoud en vervangingen van beschoeiingen teneinde deze op een veilig, heel en functioneel kwaliteitsniveau te houden.
Bovenstaande twee ontwikkelingen leiden tot een actualisatie van middelen dat per saldo leidt zowel tot een afname van de benodigde middelen in de jaren 2022 tot en met 2026 als tot een benodigd structureel extra krediet voor beschoeiingen.
Naast bovenstaande ontwikkelingen, is er sprake van forse prijsstijgingen. Uit recente berekeningen van projecten in voorbereiding, zoals Meerkoetstraat-Sternenhof, blijkt dat we onze budgetten voor zowel het dagelijks onderhoud als voor het realiseren van IBOR- en singuliere projecten conform ook de CBS prijsindex met 15% moeten verhogen. Vanwege het ontbreken van zicht op de lange termijn prijsontwikkeling, stellen wij vooralsnog voor deze prijsstijging structureel te verwerken. Bovenstaande ontwikkelingen leiden tot de aanpassingen van de benodigde middelen zoals staat opgenomen in onderstaande tabel.
In 2030 zien we een toename in de afschrijvingen doordat van de voorgaande jaarschijf, 2029, de eerste afschrijvingen starten.
Wij stellen u voor het beschikbaar gestelde krediet met -8.685 te verlagen en de opgenomen lasten/baten in de begroting te verlagen/verhogen met N 265 / V 20 in 2022, V 289 / N 62 in 2023, V 403 / N 226 in 2024, V 279 / N 278 in 2025, V 272 / N 251 in 2026, V 396 / N 307 in 2027, V 179 / N 251 in 2028, N 2/ N 196 in 2029 en N 775 / V 73 in 2030. De cijfers zijn cijfermatig wel verwerkt in de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug.
Wijziging op de kredieten | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verschuiving in jaren | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | Totaal | |||
Programma 2 (TV2.1) | -3.153 | -4.020 | -734 | -792 | 3.000 | 2.700 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | - | |||
Programma 5B (TV 5.7) | 92 | -905 | -987 | 375 | 800 | 625 | - | - | - | - | |||
Programma 7 (TV 7.2) | -261 | -2.339 | -1.700 | - | 1.600 | 900 | 900 | 900 | - | - | |||
Programma 7 (TV 7.3) | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||
Programma 8 (TV 8.3) | -1.335 | -1.189 | 2.524 | - | - | - | - | - | - | - | |||
Totaal | -4.657 | -8.453 | -897 | -417 | 5.400 | 4.225 | 1.900 | 1.900 | 1.000 | - | |||
Aframen/aanramen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | Totaal | |||
Programma 2 (TV2.1) | -6.403 | -3.944 | -857 | -5.544 | -1.341 | -33 | -98 | -147 | -7 | -18.371 | |||
Programma 5B (TV 5.7) | -920 | 394 | 384 | 256 | 399 | 480 | 480 | 480 | 480 | 2.433 | |||
Programma 7 (TV 7.2) | -4.871 | -2.905 | -1.384 | -3.100 | -924 | - | - | - | - | -13.184 | |||
Programma 7 (TV 7.3) | -5 | - | - | - | - | - | - | -179 | -179 | -363 | |||
Programma 8 (TV 8.3) | -1.530 | 1.668 | - | - | - | - | - | - | - | 138 | |||
Totaal | -13.728 | -4.788 | -1.857 | -8.388 | -1.866 | 448 | 383 | 155 | 295 | -29.347 | |||
Prijsstijging +15% | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | Totaal | |||
Programma 2 (TV 2.1) | 925 | 1.529 | 1.709 | 1.134 | 667 | 1.055 | 1.136 | 1.153 | 957 | 10.264 | |||
Programma 5B (TV 5.7) | 264 | 394 | 329 | 304 | 198 | 210 | 210 | 210 | 197 | 2.317 | |||
Programma 7 (TV 7.2) | 419 | 737 | 749 | 956 | 774 | 760 | 760 | 760 | 308 | 6.224 | |||
Programma 7 (TV 7.3) | 92 | 118 | 118 | 118 | 118 | 118 | 118 | 118 | 118 | 1.035 | |||
Programma 8 (TV 8.3) | 0 | 444 | 379 | - | - | - | - | - | - | 823 | |||
Totaal | 1.700 | 3.222 | 3.283 | 2.512 | 1.757 | 2.143 | 2.224 | 2.241 | 1.580 | 20.662 | |||
Totaal wijziging op krediet | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | Totaal | |||
Programma 2 (TV 2.1) | -8.631 | -6.435 | 118 | -5.202 | 2.326 | 3.722 | 2.038 | 2.006 | 1.951 | -8.107 | |||
Programma 5B (TV 5.7) | -563 | -117 | -274 | 936 | 1.397 | 1.315 | 690 | 690 | 677 | 4.750 | |||
Programma 7 (TV 7.2) | -4.713 | -4.508 | -2.335 | -2.144 | 1.450 | 1.660 | 1.660 | 1.660 | 308 | -6.961 | |||
Programma 7 (TV 7.3) | 87 | 118 | 118 | 118 | 118 | 118 | 118 | -61 | -61 | 673 | |||
Programma 8 (TV 8.3) | -2.865 | 923 | 2.903 | - | - | - | - | - | - | 961 | |||
Totaal | -16.685 | -10.019 | 529 | -6.293 | 5.291 | 6.815 | 4.506 | 4.296 | 2.875 | -8.685 | |||
Wijziging op de lasten / baten | |||||||||||||
Afschrijvingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||||
Programma 2 (TV2.1) | N0 | V328 | V412 | V326 | V444 | V532 | V441 | V364 | N13 | ||||
Programma 5B (TV 5.7) | N0 | N49 | N44 | N48 | N146 | N166 | N236 | N285 | N412 | ||||
Programma 7 (TV 7.2) | N0 | V88 | V259 | V318 | V298 | V361 | V313 | V265 | V51 | ||||
Programma 7 (TV 7.3) | N0 | N6 | N13 | N20 | N27 | N34 | N42 | N49 | N104 | ||||
Programma 8 (TV 8.3) | N0 | V193 | V54 | N32 | N32 | N32 | N32 | N32 | N32 | ||||
Totaal | N0 | V554 | V668 | V544 | V537 | V661 | V444 | V263 | N510 | ||||
Wijziging op de budgetten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||||
Programma 2 (TV 2.1) | N245 | N245 | N245 | N245 | N245 | N245 | N245 | N245 | N245 | ||||
Programma 7 (TV 7.2) | N20 | N20 | N20 | N20 | N20 | N20 | N20 | N20 | N20 | ||||
Totaal | N265 | N265 | N265 | N265 | N265 | N265 | N265 | N265 | N265 | ||||
Totalen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||||
Programma 2 (TV2.1) | N245 | V83 | V167 | V81 | V199 | V287 | V196 | V119 | N258 | ||||
Programma 5B (TV 5.7) | N0 | N49 | N44 | N48 | N146 | N166 | N236 | N285 | N412 | ||||
Programma 7 (TV 7.2) | N20 | V68 | V239 | V298 | V278 | V341 | V293 | V245 | V31 | ||||
Programma 7 (TV 7.3) | N0 | N6 | N13 | N20 | N27 | N34 | N42 | N49 | N104 | ||||
Programma 8 (TV 8.3) | N0 | V193 | V54 | N32 | N32 | N32 | N32 | N32 | N32 | ||||
Totaal lasten | N265 | V289 | V403 | V279 | V272 | V396 | V179 | N2 | N775 | ||||
Voorziening rioolheffing | V20 | N68 | N239 | N298 | N278 | N341 | N293 | N245 | N31 | ||||
Voorziening afvalstoffenheffing | N0 | V6 | V13 | V20 | V27 | V34 | V42 | V49 | V104 | ||||
Totaal baten | V20 | N62 | N226 | N278 | N251 | N307 | N251 | N197 | V73 | ||||
Saldo | N245 | V227 | V177 | V1 | V21 | V89 | N72 | N199 | N702 | ||||
Kasstroom | V16.420 | V9.754 | N794 | V6.028 | N5.556 | N7.080 | N4.771 | N4.561 | N3.140 | ||||
2.3 Vervoersknoop Rivium
Terug naar navigatie - 2.3 Vervoersknoop RiviumVervoersknoop Rivium (krediet 2.370 en -1.416) – Beleidskeuze
Lasten/baten: N 64 eenmalig in 2022 en N 48 structureel vanaf 2023
Kasstroom: N 1.018 eenmalig in 2022
Waterbus (krediet)
Op 23 december 2021 hebben we een subsidieaanvraag bij de MRDH ingediend voor het aanleggen van een ponton en parkeerterrein voor de waterbushalte Vervoersknoop Rivium. Op 18 mei 2022 hebben we de verlening van deze subsidie van de MRDH ontvangen, welke is bepaald op € 1.416 mio, zijnde 50% van de subsidiabele kosten. Wij stellen u voor het krediet in 2022 met 1,733 mio (lasten) en 1,416 mio (baten) te verhogen en de begroting vanaf 2023 te verhogen met N 6 voor de kapitaallasten.
Parkshuttle (krediet)
Bij de Parkshuttle worden voor de voorbereidingen van fase 2 meer kosten gemaakt mede i.v.m. een verkeersveiligheidsaudit, welke de volgende werkzaamheden met zich meebrengt:
- Het installeren van waarschuwingsinstallaties, slagbomen en verkeerslantaarns op drie locaties;
- Het installeren van een verkeersregelautomaat op twee locaties;
- Een grote aanpassing van een kruising, inclusief de bijhorende installaties en verlichting;
- Het plaatsen van extra voorzieningen en aansluitingen voor laadpunten;
- Het plaatsen van overkappingen t.b.v. regenbescherming bij metrostation Kralingse Zoom.
De MRDH zal naar verwachting een beschikking afgeven voor 50% subsidie van de kosten, welke we in de begroting zullen verwerken na ontvangst hiervan. Wij stellen voor het krediet in 2022 met 637 te verhogen en de begroting vanaf 2023 met N 42 voor de kapitaallasten.
In 2021 resteert een budget van 64, welke we dit jaar voor dekking van de plankosten willen toevoegen.
Situatie Parkshuttle na 2022 (fase 2 en 3)
Het is de verwachting dat de Parkshuttle ook na de getroffen voorbereidingen in 2022 (fase 2) nog extra kosten met zich zal meebrengen omdat het systeem nog niet volledig is geïmplementeerd. Verder is er extra beheer en onderhoud nodig bij dit systeem. Bij fase 3 (onderdeel van het project Rivium District) zullen de kosten op de ontwikkelaars worden verhaald. Deze fase, de zogenaamde opschaling van 6 naar 10 Parkshuttles, zal naar verwachting ca 16 mio gaan bedragen en zal geheel (100%) op de ontwikkelaars worden verhaald. Daarbij wordt geprobeerd een deel via de MRDH subsidiepot AVLM (Automatic Vehicles Last Mile) te financieren.
Ponton waterbus | VJN 2022 | Afschrijving vanaf 2023 |
---|---|---|
Benodigd krediet | 2.833 | N57 |
Beschikbaar krediet | 1.100 | N22 |
Begrotingswijziging | 1.733 | N35 |
Subsidie | -1.416 | V28 |
in begroting | 0 | N0 |
Begrotingswijziging | -1.416 | V28 |
Totale begrotingswijziging | 317 | N6 |
Parkshuttle | Begr. 2022 | Afschrijving vanaf 2023 |
Benodigd krediet | 1.000 | N67 |
Beschikbaar krediet | 363 | N24 |
Begrotingswijziging | 637 | N42 |
Totale begrotingswijziging | 637 | N42 |
2.4 Fietsbrug Algeraweg - Schönberglaan
Terug naar navigatie - 2.4 Fietsbrug Algeraweg - SchönberglaanFietsbrug Algeraweg - Schönberglaan (krediet -150 / 150) - Beleidskeuze
Lasten/baten: N 6 vanaf 2023
Kasstroom: V 150 / N 150 in 2022
De fietsoversteek ter hoogte van de Schönberglaan – Algerabrug is een locatie waar regelmatig (bijna) ongevallen plaatsvinden. Fietsers die parallel aan de Algeraweg fietsen, kruisen hier de Schönberglaan waar een maximum snelheid geldt van 50 km/h. Om de fietsverkeersveiligheid van deze oversteek veiliger te maken is een fietsbrug wenselijk. In de begroting 2020 2.4.2 is hiervoor krediet (N 300) beschikbaar gesteld, waarbij rekening werd gehouden met een subsidie vanuit de MRDH (V 150).
De fietsbrug is onderdeel geworden van het Korte Termijn Maatregelenpakket van de MIRT verkenning Oeververbindingen Regio Rotterdam. De haalbaarheid om de fietsbrug op korte termijn te realiseren, is afhankelijk van de voorkeursbeslissing van de MIRT die in november 2022 zal worden gemaakt. Deze beslissing maakt duidelijk op wat voor wijze het Capelseplein op lange termijn wordt aangepakt en in hoeverre de fietsbrug daar ruimtelijk gezien in past. Dit betekent dat we geen beroep meer kunnen doen op de huidige in de begroting opgenomen subsidie (N/V150) en we stellen dan ook voor deze te laten vervallen aangezien een nieuw subsidietraject wordt ingegaan. Het restantkrediet (150) willen we aanwenden als bijdrage voor de nieuwe fietsbrug of besteden aan alternatieve maatregelen mocht in november 2022 duidelijk worden dat het nog een aantal jaar duurt voordat de fietsbrug tot uitvoering komt. Naar aanleiding van de voorkeursbeslissing in november 2022, zullen wij op termijn een voorstel indienen voor de financiering en subsidiering van de fietsbrug.
Wij stellen voor de lasten en baten (subsidie) in 2022 op het krediet te verlagen (V150/N150).
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Omschrijving | BG2022 incl. wijz. | Wijz. VJN 2022 | BG2022 na wijz. VJN | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | N9.535 | N599 | N10.134 | N7.939 | N8.608 | N9.244 | N9.912 | N10.445 | N10.632 | N11.206 | N11.609 |
Baten | V691 | V25 | V716 | V636 | V601 | V601 | V601 | V601 | V601 | V601 | V601 |
Saldo van baten en lasten | N8.844 | N574 | N9.418 | N7.303 | N8.007 | N8.643 | N9.311 | N9.844 | N10.031 | N10.605 | N11.008 |
Mutaties in reserves: | |||||||||||
Reserve eenmalige uitgaven | V678 | V178 | V856 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Egalisatiereserve bedrijfsvoering | N16 | V16 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve kapitaallasten | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Algemene reserve | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties reserves | V662 | V194 | V856 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Resultaat | N8.182 | N380 | N8.562 | N7.303 | N8.007 | N8.643 | N9.311 | N9.844 | N10.031 | N10.605 | N11.008 |
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2022: | |||||||||||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
2.2 Investering IBOR (Krediet - 8.685) | N245 | N0 | N245 | ||||||||
2.3 Vervoersknoop Rivium (Krediet 2.370 en - 1.416) | N64 | N0 | N64 | ||||||||
2.4 Fietsbrug Algeraweg – Schönberglaan (Krediet - 150 en 150) | N0 | N0 | N0 | ||||||||
0.6 Rente | V28 | N0 | V28 | ||||||||
0.13 Voorziening onderhoud | N2 | N0 | N2 | ||||||||
0.14 Aanpassing budgetten energie | N95 | N0 | N95 | ||||||||
0.15 Herverdeling middelen onderzoeksopdrachten | N20 | N0 | N20 | ||||||||
0.17 Reserve Eenmalige Uitgaven | N178 | N0 | N178 | ||||||||
0.21 Verzamelvoorstel Bedrijfsvoering | V2 | N0 | V2 | ||||||||
5B.4 Cruijff Court 's-Graveland (Krediet 130) | N0 | N0 | N0 | ||||||||
Neutrale wijziging: Overheveling projecten | N25 | V25 | N0 | ||||||||
Totaal mutatie saldo van baten en lasten | N599 | V25 | N574 | ||||||||
Mutaties reserves | |||||||||||
Reserve eenmalige uitgaven | N0 | V178 | V178 | ||||||||
Egalisatiereserve bedrijfsvoering | V16 | N0 | V16 | ||||||||
Totaal mutatie in de reserves | V16 | V178 | V194 | ||||||||
Mutatie Resultaat | N380 |