Het programma Sport, cultuur en recreatie is onderverdeeld in 2 deelprogramma's :
- Programma 5A: Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) (taakveld 5.1 t/m 5.6);
- Programma 5B: Openbaar groen en (openlucht) recreatie (taakveld 5.7).
Het programma Sport, cultuur en recreatie is onderverdeeld in 2 deelprogramma's :
Evaluatie cultuurnota
In het eerste kwartaal van 2022 is gestart met de evaluatie van de cultuurnota 'Verrassend divers'. Het proces van de evaluatie van het cultuur- en evenementenbeleid verloopt tot en met het derde kwartaal van 2022.
Burgerpanel en Cultuurconferentie
Voor de evaluatie van de cultuurnota wordt ook een beroep gedaan op de resultaten uit het burgerpanel in mei 2022 (in samenwerking met I&O Research) en de Cultuurconferentie in juni 2022.
Rijksmonument Dorpsstraat 164
Aan het uitwerken van het in de Najaarsnota 2021 aangekondigde voorstel om te komen tot een duurzaam financieel gezonde positie van het Van Cappellenhuis aan de Dorpsstraat 164 is, in nauwe samenwerking met de Van Cappellen Stichting, de Stichting Cultuur aan de Dorpsstraat en de directeur van Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V. (tevens vertegenwoordiger van de Vereniging Oude Kern), verder gewerkt. Naast het scenario de leningen van de BV vervroegd af te lossen, wordt thans tevens onderzocht of het weer in direct gemeentelijk bezit terugnemen van het pand en het daarna liquideren van de B.V., de toekomst van het monumentale pand (nog beter) waarborgt. Wij verwachten met een voorstel naar uw raad te komen bij de Begroting 2023. Parallel daaraan heeft de gemeente, in nauw overleg met de Stichting Cultuur aan de Dorpsstraat, opdracht gegeven een marktverkenning uit te voeren naar de verdere mogelijkheden van het pand, vanuit het gezichtspunt van de culturele- en verhuuractiviteiten. De resultaten van de marktverkenning verwachten we tijdig genoeg te kunnen afronden, om de resultaten daarvan eventueel eveneens mee te nemen bij de afwegingen van de Begroting 2023.
De wijzigingsvoorstellen van programma 5A staan hieronder weergegeven.
Aanpassen kredieten sportvelden - Beleidskeuze
Lasten / Baten: V 16 eenmalig in 2023, N 25 structureel vanaf 2024
Kasstroom: V 155 eenmalig in 2022, N 409 eenmalig in 2023
In 2022 moeten de toplagen van de velden van CVV Zwervers (veld 2) en VV Capelle (velden 3 en 4) en TCC (velden 1-14) vervangen worden. Hiervoor zijn de volgende investeringskredieten beschikbaar gesteld:
Totaal 1.341
Naar aanleiding van een aanbesteding blijkt de investering 1.542 te bedragen, 201 hoger (15%). Voorgesteld wordt om de kredieten van deze velden in 2022 te verhogen met 201. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat het werk aan veld 1 van CVV Zwervers niet in 2022 uitgevoerd hoeft te worden maar in 2023. Voorgesteld wordt om het krediet ad. 356 door te schuiven van 2022 naar 2023 en het krediet in 2023 te verhogen met 53 (15%) gebaseerd op de ervaringen met de aanbesteding in 2022.
Door de verhoging van de kredieten in 2022 en 2023 en het doorschuiven van het krediet van veld 1 van CVV Zwervers ontstaat in 2023 een eenmalig voordeel van 16 en vanaf 2024 een nadeel van 25 op de kapitaallasten.
Wij stellen u voor:
Krediet | Oorspronkelijk krediet | Aanpassen kredieten | Afschrijving | ||
---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2023 | 2024 e.v. | ||
Vervangen toplaag veld 1 CVV Zwervers | 356 | -356 | 409 | V36 | N5 |
Vervangen toplaag veld 2 CVV Zwervers | 360 | 54 | N5 | N5 | |
Vervangen toplaag velden 3 en 4 VV Capelle | 720 | 108 | N11 | N11 | |
Tennisclub Capelle, velden 1 -14 | 261 | 39 | N4 | N4 | |
Totaal | 1.697 | -155 | 409 | V16 | N25 |
Exploitatiebijdrage Sportief Capelle– Technisch
Lasten / Baten: V 142 / N 142 2022 t/m 2024, V 101 / N 101 vanaf 2025
Kasstroom: n.v.t.
De gemeentelijke bijdrage aan Sportief Capelle is vanaf 2022 verhoogd met middelen voor de uitvoering van een aantal projecten die voortkomen uit het vastgestelde Beleidskader Maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (Raadsvoorstel 570182). Het betreft de projecten:
Daarnaast zijn er een aantal subsidies die structureel door Sportief Capelle worden uitgevoerd en ook worden toegevoegd aan de exploitatiebijdrage:
Omdat de bovengenoemde vier projecten onderdeel uitmaken van de exploitatiebijdrage en passen binnen taakveld 5.1 Sportbeleid en activering stellen wij u voor de betreffende lasten met dit voorstel over te hevelen van respectievelijk 6A Sociale infrastructuur (91) vanaf 2022 en programma 7 Volksgezondheid Milieu (V31 2022 t/m 2024, V10 2022 t/m 2024 en V10 vanaf 2022) naar programma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur) (N142 t/m 2024, N101 vanaf 2025). Dit voorstel is budgettair neutraal.
Het voorstel raakt meerdere programma’s. De wijzigingen zijn cijfermatig wel verwerkt in de betreffende programma’s , maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug.
Programma | Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|
6A | Project versterken door bewegen | V91 | V91 | V91 | V91 | V91 |
Totaal programma 6A | V91 | V91 | V91 | V91 | V91 | |
7 | Buurtsportcoach | V31 | V31 | V31 | 0 | 0 |
7 | Fittesten | V10 | V10 | V10 | V10 | V10 |
7 | Pijler leefstijl Capels Sportakkoord | V10 | V10 | V10 | 0 | 0 |
Totaal programma 7 | V51 | V51 | V51 | V10 | V10 | |
Subtotaal - herverdelen over programma's | V142 | V142 | V142 | V101 | V101 | |
5A | Mutatie | N142 | N142 | N142 | N101 | N101 |
Totaal | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Omschrijving | BG2022 incl. wijz. | Wijz. VJN 2022 | BG2022 na wijz. VJN | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | N12.897 | N713 | N13.610 | N13.408 | N13.471 | N13.462 | N13.488 | N13.523 | N13.505 | N13.526 | N13.517 |
Baten | V4.099 | V40 | V4.139 | V4.110 | V4.110 | V4.110 | V4.110 | V4.110 | V4.110 | V4.110 | V4.110 |
Saldo van baten en lasten | N8.798 | N673 | N9.471 | N9.298 | N9.361 | N9.352 | N9.378 | N9.413 | N9.395 | N9.416 | N9.407 |
Mutaties in reserves: | |||||||||||
Reserve eenmalige uitgaven | N0 | V179 | V179 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Egalisatiereserve bedrijfsvoering | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve kapitaallasten | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties reserves | N0 | V179 | V179 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Resultaat | N8.798 | N494 | N9.292 | N9.298 | N9.361 | N9.352 | N9.378 | N9.413 | N9.395 | N9.416 | N9.407 |
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2022: | |||||||||||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
5A.2 Exploitatiebijdrage Sportief Capelle | N142 | N0 | N142 | ||||||||
0.2 Actieplan coronamaatregelen | N60 | N0 | N60 | ||||||||
0.6 Rente | V13 | N0 | V13 | ||||||||
0.13 Voorziening onderhoud | N161 | N0 | N161 | ||||||||
0.14 Aanpassing budgetten energie | N4 | N0 | N4 | ||||||||
0.17 Reserve Eenmalige Uitgaven | N179 | N0 | N179 | ||||||||
0.18 Mutaties personeelsplannen FD | N67 | N0 | N67 | ||||||||
4.4 Eigendomsoverdracht onderwijs en wijkcentrum gedeelte MFC Fascinatio | N0 | N0 | N0 | ||||||||
8.6 Actualisatie grondexploitaties | N0 | N0 | N0 | ||||||||
0.21 Verzamelvoorstel Bedrijfsvoering | N73 | N0 | N73 | ||||||||
Neutrale wijziging: Lokaal sportakkoord | N40 | V40 | N0 | ||||||||
Totaal mutatie saldo van baten en lasten | N713 | V40 | N673 | ||||||||
Mutaties reserves | |||||||||||
Reserve eenmalige uitgaven | N0 | V179 | V179 | ||||||||
Egalisatiereserve bedrijfsvoering | N0 | N0 | N0 | ||||||||
Totaal mutatie in de reserves | N0 | V179 | V179 | ||||||||
Mutatie Resultaat | N494 |
Reserve Water
In de bijlage Omvang reserves en voorzieningen bij deze voorjaarsnota is zichtbaar dat de bestemmingsreserve Water vanaf het jaar 2028 niet meer toereikend is voor de geraamde onttrekkingen. Op dit moment wordt er een baggerplan opgesteld door het HHSK. Op het moment van gereedkomen van dit plan zullen wij u een integraal voorstel voorleggen waarbij het op termijn niet toereikend zijn van de bestemmingsreserve Water zal worden betrokken.
De wijzigingsvoorstellen van programma 5B staan hieronder weergegeven.
Groen - Onvermijdelijk/ Beleidskeuze
Lasten: N 160 eenmalig in 2022 en N 185 eenmalig in 2023 en N 60 structureel vanaf 2024
Kasstroom: N 160 in 2022 en N 185 in 2023 en N 60 vanaf 2024
De afgelopen jaren zien we door het sobere onderhoud van de bosplantsoenen een toename van klachten. De huidige wijze van onderhoud is ingegeven vanuit reductie van kosten en daardoor geeft dit na onderhoud een lege indruk, zijn er achterstanden en is er weinig aandacht voor het esthetisch vlak en de biodiversiteit. De zorgplicht, die er altijd al was ten aanzien van natuur, wordt steeds zichtbaarder bij bewoners en stakeholders. We merken dat de Capellenaren ook steeds meer opmerkzaam zijn wanneer in het onderhoud potentieel nadeel voor natuur dreigt. Vanuit onze zorg voor natuur en mede geredeneerd vanuit klachten van bewoners, stellen we een pilot op het gebied van ander onderhoud voor. Hierbij is aandacht is voor de fasering van de onderhoudsmaatregelen binnen het plantvak. Dit voorkomt percelen die in één keer volledig gesnoeid worden en een lege aanblik bieden. De planten die belangrijk zijn voor bijen, vlinder en vogels, laten we merendeels in tact. En zo bevordert het de biodiversiteit, vitaliteit van de bosplantsoenen, de veiligheid en geeft het minder risico voor verkeersoverlast. We gaan, binnen de pilot, het minder als bulkwerk oppakken en meer op de natuurbewuste hoveniersmethode. Dit is een eerste ontwikkeling die past bij het verzoek uit de motie Buiten samen beter. De verdere invulling van deze motie is onderdeel van het proces Programma Buitenruimte. Hierbij wordt ingegaan op verhogen van de beeldkwaliteit, inrichting en participatie van Capellenaren. Wij verzoeken u daarvoor N 100 in 2022 en N 125 in 2023 beschikbaar te stellen.
Het inzamelen en verwerken van reststromen binnen het groenonderhoud is, net als het andere afval, zoals huishoudelijk afval, onderhevig aan prijsstijgingen. Daarom is extra budget van structureel N 60 vanaf 2022 noodzakelijk.
Wij stellen u voor de lasten in de begroting te verhogen met N 160 in 2022, N 185 in 2023 te en met N 60 structureel vanaf 2024.
Stormschade - Onvermijdelijk
Lasten / baten: N 100 in 2022
Kasstroom: N 100 in 2022
In januari en februari zijn er vier stormen over ons land geraasd, Corry, Dudley, Eunice en Franklin. Deze stormen hebben veel schade en gevaarlijke situaties veroorzaakt in het groen. Bijvoorbeeld bomen die over de weg lagen en per direct moesten worden verwijderd. Ook zorgde de stormen voor veel snoeiwerk zodat gevaarlijke situaties op een later tijdstip voorkomen konden worden.
Wij stellen u voor de lasten in de begroting 2022 met N 100 te verhogen.
Kwaliteitsimpuls buitenruimte - Beleidskeuze
Lasten: N 10 vanaf 2023
Kasstroom: N 300 in 2022
Aan het Hoofdweggebied is de BIZ Capelle XL gestart met het oppakken van de gebiedsverbetering. Die verbetering is gericht op een duurzame aanpak, met een nieuwe frisse en groene uitstraling voor het gehele gebied. Eerder is vanuit de gemeente aan de bedrijven in het gebied toegezegd dat zorg gedragen zou worden voor een verbeterde groen-inrichting van de middenberm, als een van de onderdelen van de versterking van de entrees van Capelle. Op een aantal gebieden is die versterking al opgepakt (middenberm Sibeliusweg) of in uitvoering (Abram van Rijckevorselweg).
Voor de verfraaiing van de middenberm Hoofdweg en daarmee de versterking van een van de hoofdentrees van onze gemeente is een krediet benodigd van 300. De voorbereiding van de werkzaamheden kan voor de zomer starten, met het oog op realisatie in het vierde kwartaal.
Wij stellen u voor een krediet van 300 ter beschikking te stellen en de lasten in de begroting met N 10 structureel te verhogen vanaf 2023.
Cruyff Court 's-Gravenland - Beleidskeuze
Lasten: N 3 vanaf 2023
Kasstroom: N 130 in 2022
Het Cruyff Court aan de Telemannstraat is een goed bespeelde voorziening voor de jeugd. Tegelijkertijd heeft dit als gevolg dat er geluidsoverlast wordt ervaren door de buurt. Samen met de bewoners hebben we gekeken naar oplossingen en het plaatsen van een groene geluidswal is een goede optie. Gezien het lopende traject hebben de bewoners de verwachting om tot een structurele oplossing te komen. Door het plaatsen van de geluidswal kan de jeugd blijven spelen en zal de overlast afnemen. Voor een toelichting bij dit voorstel verwijzen we u naar BBV 764893.
Wij stellen u voor een krediet van 130 beschikbaar te stellen en de lasten in de begroting structureel met N 3 vanaf 2023 te verhogen. De lasten worden geheel verwerkt in Programma 2. De cijfers zijn cijfermatig wel verwerkt in programma 2 maar het komt daar niet meer als separaat voorstel terug.
Omschrijving | BG2022 incl. wijz. | Wijz. VJN 2022 | BG2022 na wijz. VJN | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | N6.684 | N237 | N6.921 | N6.902 | N6.937 | N7.078 | N7.383 | N7.509 | N7.651 | N7.809 | N7.938 |
Baten | V893 | N0 | V893 | V893 | V893 | V893 | V893 | V893 | V893 | V893 | V893 |
Saldo van baten en lasten | N5.791 | N237 | N6.028 | N6.009 | N6.044 | N6.185 | N6.490 | N6.616 | N6.758 | N6.916 | N7.045 |
Mutaties in reserves: | |||||||||||
Reserve Water | V189 | N0 | V189 | V369 | V383 | V383 | V405 | V415 | V426 | V436 | V436 |
Algemene reserve | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve eenmalige uitgaven | V131 | N0 | V131 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Egalisatiereserve bedrijfsvoering | N25 | V25 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve kapitaallasten | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties reserves | V295 | V25 | V320 | V369 | V383 | V383 | V405 | V415 | V426 | V436 | V436 |
Resultaat | N5.496 | N212 | N5.708 | N5.640 | N5.661 | N5.802 | N6.085 | N6.201 | N6.332 | N6.480 | N6.609 |
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2022: | |||||||||||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||
5B.1 Groen | N160 | N0 | N160 | ||||||||
5B.2 Stormschade | N100 | N0 | N100 | ||||||||
0.6 Rente | N8 | N0 | N8 | ||||||||
0.13 Voorziening onderhoud | N1 | N0 | N1 | ||||||||
0.14 Aanpassing budgetten energie | N7 | N0 | N7 | ||||||||
0.21 Verzamelvoorstel Bedrijfsvoering | V39 | N0 | V39 | ||||||||
Totaal mutatie saldo van baten en lasten | N237 | N0 | N237 | ||||||||
Mutaties reserves | |||||||||||
Reserve eenmalige uitgaven | N0 | N0 | N0 | ||||||||
Egalisatiereserve bedrijfsvoering | V25 | N0 | V25 | ||||||||
Totaal mutatie in de reserves | V25 | N0 | V25 | ||||||||
Mutatie Resultaat | N212 |