Hieronder treft u de in het BBV voorgeschreven indicatoren voor dit programma aan.
Programma 4 Onderwijs
Landelijke indicatoren
VJN21 - Absoluut verzuim
Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. De periodeaanduiding '2019' staat voor schooljaar '2018/2019'.
Eenheid: per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatieplicht).
VJN21 - Relatief verzuim
Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. De periodeaanduiding '2019' staat voor schooljaar '2018/2019'.
Eenheid: per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatieplicht).
VJN21 - Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO)
Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. De periodeaanduiding "2020" staat voor schooljaar "2019/2020".
Eenheid: %.
Capelse indicatoren
Niet van toepassing.
Ontwikkelingen
Impact Corona:
Onderwijs
Het einde van schooljaar 2019/2020 en het gehele schooljaar 2020/2021 was een bijzondere tijd voor het onderwijs. Onderwijs op afstand, groepen die naar huis moesten vanwege mogelijke besmettingen in de klas, gymonderwijs dat aangepast moest worden gegeven, ouders die thuis les moesten geven, jongeren die in periodes via school in periodes nauwelijks sociale contacten konden hebben en zo zijn er nog vele voorbeelden van hoe de Coronacrisis impact heeft gehad op het onderwijs en daarmee op ook leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers. De maatschappelijke gevolgen voor leerlingen zijn vooralsnog niet volledig te duiden. In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat kwetsbare kinderen het meeste risico hebben leerachterstanden op te lopen ten gevolge van thuisonderwijs en langdurige fysieke sluiting van scholen. Maar dit geldt uiteraard niet voor ieder kind in een kwetsbare positie en ook kinderen in een minder kwetsbare positie kunnen negatieve gevolgen ondervinden van de Coronacrisis. Onderwijs op afstand betekende ook meer thuis zijn, meer afstand tot vrienden en vriendinnen, minder afwisseling in het leven. Naast het mogelijk ontwikkelingen van leerachterstanden kan dit ook voor kinderen sociaal-emotionele gevolgen hebben. Helaas zijn hiervoor geen snelle oplossingen beschikbaar. Er wordt de komende jaren extra ingezet op de brede ontwikkeling van kinderen; heel gericht op onderwijskundig gebied, maar ook sociaal-emotioneel. Als gemeente dragen we hieraan bij, onder meer door ons jeugdbeleid, onderwijskansenbeleid maar ook door in gezamenlijkheid met het onderwijs en andere partners, zoals het CJG en de Stichting Welzijn Capelle, hierin op te trekken. Duidelijk is dat er van leerlingen, ouders en verzorgers grote inspanningen zijn gevraagd. Er is tijdens de coronacrisis veelvuldig contact geweest met de scholen en schoolbesturen en hieruit bleek telkens weer dat de uitdagingen voor de professionals werkzaam in het onderwijs in 2020. Via deze Voorjaarsnota willen wij nogmaals aangeven dat zij een groot compliment verdienen.
Overige ontwikkelingen:
Huisvesting onderwijs
De geactualiseerde 'Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs' is door uw raad op 19 april 2021 vastgesteld (raadsvoorstel met nummer 442872). Aanvullend hierop zijn wij voornemens aan u om eind 2021 aan u een nieuw Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs ter besluitvorming voor te leggen.
Wijzigingsvoorstellen
De wijzigingsvoorstellen van programma 4 staan hieronder weergegeven.
4.1 Herverdeling specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid 2021
Herverdeling specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid 2021 - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N/V 273 structureel vanaf 2021
Kasstroom: N/V 273 structureel vanaf 2021
In de raadsvergadering van 20 april 2020 heeft u de kadernotitie ‘Kansen voor ieder kind, onderwijskansenbeleid 2020 e.v.’ vastgesteld. In 2021 volgt aanvullend op de kadernotitie een uitvoeringsprogramma om de inzet voor het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden bij kinderen van 2 tot 12 jaar voor de komende jaren bij te stellen en om ontstane leerachterstanden zo snel mogelijk te reduceren.
Voor de uitvoering van het onderwijskansenbeleid ontvangen wij van het Rijk de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid (OAB). Wij hebben inmiddels de voorlopige toekenningsbeschikking 2021 ontvangen. Hierbij wordt op basis van de gehanteerde verdeelsystematiek onze bijdrage bepaald op V 2.791. Dit betekent een verhoging van V 273. Dit bedrag is ook meegenomen in het hierboven genoemde uitvoeringsprogramma.
Wij stellen u voor om de lasten en de baten ingaande 2021 te verhogen met 273.
4.2 RMC en VSV middelen
RMC en VSV middelen - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N/V 348 structureel vanaf 2021
Kasstroom: N/V 348 structureel vanaf 2021
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft in verband met extra wettelijke taken (de aanpak oud-VSV en de monitoring van PRO-VSO leerlingen) voor het Regionaal Meld- en coördinatiepunt voortijdige schoolverlaters (RMC) middelen toegekend aan onder andere onze subregio waar gemeente Capelle contactgemeente en beheerder is van de RMC middelen namens de gemeenten Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel , Lansingerland en Ridderkerk Het gaat om een bedrag van 30 per jaar over de periode 2021-2024. Daarnaast ontvangen wij voor de komende 4 jaar 50 per jaar om onze coördinatierol in de subregio op adequate wijze in te vullen. Voor de uitvoering van de structurele taken van het RMC en de uitvoering van het convenant VSV Rijnmond 2020-2024 ontvangen wij de komende jaren respectievelijk 574 en 166 per jaar. Dit is 101 meer dan in 2020.
In totaliteit verwachten wij dat de lasten en baten de komende jaren 820 bedragen (namens onze subregio). In onze huidige begroting en meerjarenraming houden wij rekening met 472. Om de begroting en meerjarenraming in lijn te brengen met de werkelijke baten en lasten, wordt deze bijgesteld met N/V 348.
Wij stellen u voor om de lasten en de baten ingaande 2021 te verhogen met 348.
Wat mag het kosten?
Omschrijving | BG2021 incl. wijz. | Wijz. VJN 2021 | BG2021 na wijz. VJN | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 |
Lasten | N10.440 | N604 | N11.044 | N8.958 | N9.241 | N9.866 | N9.630 |
Baten | V5.717 | V621 | V6.338 | V4.118 | V4.118 | V4.118 | V4.118 |
Saldo van baten en lasten | N4.723 | V17 | N4.706 | N4.840 | N5.123 | N5.748 | N5.512 |
Mutaties in reserves: | |||||||
Reserve eenmalige uitgaven | V86 | N0 | V86 | N0 | V64 | V302 | N0 |
Egalisatiereserve bedrijfsvoering | N37 | N0 | N37 | N37 | N37 | N37 | N37 |
Totaal mutaties reserves | V49 | N0 | V49 | N37 | V27 | V265 | N37 |
Resultaat | N4.674 | V17 | N4.657 | N4.877 | N5.096 | N5.483 | N5.549 |
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2021: | |||||||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | ||||
4.1 Herverdeling specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid 2021 | N273 | V273 | N0 | ||||
4.2 RMC en VSV middelen | N348 | V348 | N0 | ||||
0.5 Taxatie gemeentelijk vastgoed en onderwijspanden | N18 | N0 | N18 | ||||
0.16 Rente | V7 | N0 | V7 | ||||
1.2 Aanpassing budgetten energie | V28 | N0 | V28 | ||||
Totaal mutatie saldo van baten en lasten | N604 | V621 | V17 | ||||
Mutaties reserves | |||||||
Egalisatiereserve bedrijfsvoering | N0 | ||||||
Totaal mutatie in de reserves | N0 | ||||||
Mutatie Resultaat | V17 |