Portefeuillehouder
Van Woudenberg

Om de modaliteiten in balans te krijgen, zijn verbeteringen voor voetgangers en fietsers nodig los van de fietsprojecten die te maken hebben met de doorstroming op de Algeracorridor (1a).

Stand van Zaken

Los van de projecten bij de Algeracorridor zijn we bezig met een aantal projecten voor fietsers en voetgangers:

  • het langzaam verkeer is een belangrijk onderdeel binnen de planvorming van het project Rivium, bijvoorbeeld van en naar de OV-voorzieningen zoals de waterbus en parkshuttle, maar ook naar de andere voorzieningen binnen Rivium. Ook zetten we in op langzaam verkeer verbindingen richting Rotterdam, Dordrecht, de Krimpenerwaard en overige delen van onze stad;
  • We zijn in 2022 en 2023 betrokken bij de werkgroep snelfietsroute Dordrecht - Rotterdam, welke op Capels grondgebied langs Rivium richting Kralingse Zoom loopt;
  • We zijn bezig met de voorbereidingen om de verkeersveiligheid voor fietsers op de 's-Gravenweg te verbeteren; 
  • Begin 2023 (in plaats van eind 2022) staat ook de evaluatie van het huidige fietsbeleid op de agenda waarna de actualisatie van het fietsbeleid volgt.
  • We maken eind 2022 en begin 2023 een analyse op welke locaties bromfietsen op de rijbaan kunnen rijden zodat de snelheidsverschillen op het fietspad afnemen. Dit is van positieve invloed op de verkeersveiligheid op de fietspaden. We nemen dit onderdeel in 2023 ook mee in het te actualiseren fietsbeleid;
  • We werken samen met de fietsersbond om fietspaaltjes zo veel als mogelijk te verwijderen;
  • We blijven de komende jaren actief richting scholieren en scholen door het faciliteren van de verkeersexamens, het bijdragen aan acties zoals het aanzetten van fietsverlichting en doelgerichte gedragsacties zodat kinderen veiliger naar school kunnen lopen en fietsen. Voor wat betreft de voetgangers lopen er twee onderzoeken bij de kruising Kerklaan-Duikerlaan en bij de oversteek Westerlengte omdat hier klachten zijn over de oversteekbaarheid;
  • We delen onze verkeersprotocollen met scholen zodat scholieren weten waar ze veilig over kunnen steken en waar ouders/verzorgers het beste kunnen parkeren;
  • Bij ontwerpen houden wij rekening met het integraal toegankelijk ontwerpen;
  • Op de Fascinatio Boulevard, Van Beethovenlaan, de Westerlengte en de Oosterlengte verbeteren we vanaf 2023 de oversteekbaarheid voor voetgangers. Dit doen we door bijvoorbeeld een midden eiland te realiseren waardoor voetgangers gefaseerd over kunnen steken. 

Kwaliteit (indicator)

O