Portefeuillehouder
Westerdijk

Uitvoering van het onderwijskansenbeleid (subsidieverstrekking gericht op de thema’s: taalstimulering, pedagogisch partnerschap, doorgaande lijn, binnen- en buitenschools leren, ondersteuning en zorg, interprofessionele samenwerking), inclusief voortzetting van subsidieverlening voor peuteropvang met een VVE-aanbod. Daarnaast wordt uitvoering gegeven aan de activiteiten uit het uitvoeringsprogramma ‘Elk kind verdient dezelfde basis en meer 2021-2022’. Om de beste aansluiting te hebben op de meerjarenplannen van scholen (Nationaal Programma Onderwijs) worden in schooljaar 2021-2022 de volgende activiteiten uitgevoerd, gericht op het voorkomen en reduceren van onderwijsachterstanden bij kinderen in de basisschoolleeftijd:

  • Bibliotheek op school op de (basis)scholen;
  • Huiswerkbegeleiding in de Kinderlabs en op scholen;
  • Taalstimuleringsactiviteiten in de Kinderlabs;
  • Plusklas;
  • Talentontwikkeling.

Stand van Zaken

De activiteiten rond boekstart in Kinderopvang en boekstartcoach bij het CJG worden uitgevoerd conform plan. Dit geldt ook voor de taalstimuleringsactiviteiten in de KinderLabs. Huiswerkbegeleiding in de KinderLabs wordt uitgevoerd door Welzijn Capelle. Het programma Talentontwikkeling wordt uitgevoerd door 13 scholen in Capelle en eind 2022 geëvalueerd. De Plusklas wordt uitgevoerd op 1 school, de Pieter Bas.

In het vierde kwartaal 2022 wordt begonnen met het meten van de effectiviteit van de voor- en vroegschoolse educatie. Er vindt een 0-meting plaats. Bij deze 0-meting wordt het onderzoekskader van Onderwijsinspectie betrokken. Naast het meten van de effectiviteit wordt ook bekeken op welke wijze de voorschool samenwerkt met het basisonderwijs en andere partners zoals CJG en of de huidige resultaatafspraken tussen gemeente en onderwijs nog voldoen. Aan de hand hiervan zal worden bezien of het beleid al dan niet moet worden aangepast.

Kwaliteit (indicator)

--