Portefeuillehouder
Van Woudenberg

Het verbeteren van de doorstroming op de Algeracorridor op korte termijn door realisatie van een mix van OV, fiets en auto-maatregelen in samenwerking met regionale overheden.

Stand van Zaken

We zijn op verschillende terreinen bezig met maatregelen vanuit het Korte Termijn Maatregelenpakket Algeracorridor om de doorstroming op de Abram van Rijckevorselweg en Algeraweg te verbeteren. Een deel van deze maatregelen voeren we uit in 2022 en ander deel volgt daarna. 

In september 2022 is de rijstrookindeling ter hoogte van het Capelseplein aangepast voor een betere doorstroming van het verkeer vanaf de Algerabrug richting Rotterdam. Dit komt ook ten goede voor de doorstroming van het verkeer richting Capelle Centrum. In november 2022 zijn we gestart met het opwaarderen van de verkeerslichten op de Algeracorridor. Zo zijn de verkeerslichten ter hoogte van het Riviaduct vervangen, voorzien van een nieuwe automaat en zal het verkeerslicht in 2023 gekoppeld worden aan het internet zodat het een I-VRI wordt. 
De planning van het opwaarderen van de andere verkeerslichten op de Algeracorridor tot een slim verkeerlicht (i-VRI) is gewijzigd en zal in 2023 plaatsvinden. Voor de verkeerslichten loopt nog een onderzoek of de toekomstige i-VRI’s ook een rol kunnen spelen in het verlagen van snelheden.

Op het gebied van de fiets zitten we in de ontwerp- en uitwerkingsfase van de fietsroutes Algerabrug - Capelsebrug en Algerabrug - Toepad. Dit zijn deeltrajecten van grotere regionale fietsroutes. De uitvoering van deze twee fietsroutes vindt op zijn vroegst plaats in 2023. De fietsbrug over de Schönberglaan is en blijft een wens vanuit Capelle. Deze fietsbrug staat in relatie tot de aanpassingen van het Capelseplein op de lange termijn planning. Op 10 november 2022 vond het BO MIRT plaats. Daar is het besluit genomen om binnen de deelstudie ‘Algeracorridor’ van de MIRT Oeververbindingen regio Rotterdam alternatief 1b’ (accent) komende jaren uit te gaan werken. Dit houdt in dat er een uitwerking komt van een maximale benutting van de bestaande wegcapaciteit van de Algerabrug met een 2e autorijstrook op de Algeraweg in noordelijke richting en een ongelijkvloerse oplossing bij het Capelseplein. Ook gaat er onderzoek plaatsvinden op verkenningenniveau naar een langzaam verkeersverbinding over de Hollandsche IJssel tussen centrum Krimpen en  centrum en Capelle. Na één of twee jaar vindt besluitvorming plaats of deze langzaam verkeersverbinding onderdeel wordt van het voorkeursalternatief. De kanttekeningen, toevoegingen en aandachtspunten die in de motie vreemd van de gemeenteraad van Capelle zijn benoemd, betrekken we in de verdere planuitwerking.  

Kwaliteit (indicator)

O