-
Blz. 1
Begroting 2023
-
Blz. 2
Begroting 2023
-
Blz. 3
Beleids- en financiële begroting
-
Blz. 4
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 5
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
Algemeen
-
Blz. 8
Hoe is de begroting opgebouwd?
-
Blz. 9
Wat staat er in het programmaplan (programma's)?
-
Blz. 10
Wat staat er in de paragrafen?
-
Blz. 11
Wat staat er in de financiële begroting?
-
Blz. 12
Wat staat er in de bijlagen?
-
Blz. 13
Begroting in hoofdlijnen
-
Blz. 14
Eindstand Begroting 2023
-
Blz. 15
Actualisatie Begroting
-
Blz. 16
Structureel en reëel evenwicht
-
Blz. 17
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 18
Financiële kengetallen
-
Blz. 19
Programma 0 Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 20
Missie
-
Blz. 21
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 22
Optimale dienstverlening
-
Blz. 23
BG23 | Afhandeling eerste klantcontact Capellenaren
-
Blz. 24
BG23 | Digitalisering interne afhandeling aanvragen Capellenaren
-
Blz. 25
Transparantie en communicatie
-
Blz. 26
BG23 | Communicatiebeleidsplan opstellen
-
Blz. 27
BG23 | Informatiehuishouding nog beter op orde brengen
-
Blz. 28
Versterking lokale democratie
-
Blz. 29
BG23 | Visie en verordening burgerparticipatie uitvoeren (Capels Akkoord)
-
Blz. 30
BG23 | Jongerenparticipatie vergroten (Capels Akkoord)
-
Blz. 31
BG23 | Denk & Doe Mee fonds structureel maken (Capels Akkoord)
-
Blz. 32
Aantrekkelijk werkgever
-
Blz. 33
BG23 | Behoud personeel
-
Blz. 34
BG23 | Werving (Capels Akkoord)
-
Blz. 35
BG23 | Inhuren personeel (Capels Akkoord)
-
Blz. 36
Ontwikkelingen
-
Blz. 37
Kaderstellende beleidsnota's
-
Blz. 38
Verbonden partijen
-
Blz. 39
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 40
0.1 Algemene Uitkering gemeentefonds, Meicirculaire 2022
-
Blz. 41
0.2 Rente
-
Blz. 42
0.3 Stelpost Prijzen
-
Blz. 43
0.4 Stelpost Lonen
-
Blz. 44
0.5 Extra Wethouder
-
Blz. 45
0.6 Aanpassing budgetten energie
-
Blz. 46
0.7 Toezichthouder Basisregistratie Personen
-
Blz. 47
0.8 Griffie
-
Blz. 48
0.9 Ambtelijke capaciteit (Capels Akkoord)
-
Blz. 49
0.10 GR IJsselgemeenten - nieuw contract telefonie
-
Blz. 50
0.11 Taakstelling sluitende begroting
-
Blz. 51
0.12 Eenmalige compensatie 2023
-
Blz. 52
Wat mag het kosten?
-
Blz. 53
Specificatie budgetten Raad, Griffie en Rekenkamer
-
Blz. 54
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 55
Overhead
-
Blz. 56
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 57
Subsidieplafonds
-
Blz. 58
Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde
-
Blz. 59
Missie
-
Blz. 60
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 61
Preventie
-
Blz. 62
BG23 | Inzet weerbaarheidsprojecten en awarenessprogramma’s (Capels Akkoord)
-
Blz. 63
BG23 | Crimineel en agressief gedrag en overlast door jongeren voorkomen en verlagen
-
Blz. 64
BG23 | Inzet preventie en vroege melding woonoverlast (Capels Akkoord)
-
Blz. 65
Repressie
-
Blz. 66
BG23 | Wijkgerichte inzet door ambulant jongerenwerk
-
Blz. 67
Eigen verantwoordelijkheid
-
Blz. 68
BG23 | Wervingsacties buurtpreventieteams, WhatsApp groepen en Burgernet (Capels Akkoord)
-
Blz. 69
BG23 | Projecten gericht op ouders over veiligheidsproblemen onder de jeugd uitvoeren
-
Blz. 70
Regie en samenwerking
-
Blz. 71
BG23 | Lokale regie eenvoudige zorg- en veiligheidscasussen invullen
-
Blz. 72
Ontwikkelingen
-
Blz. 73
Kaderstellende beleidsnota's
-
Blz. 74
Verbonden partijen
-
Blz. 75
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 76
1.1 Handhaving (Capels Akkoord)
-
Blz. 77
1.2 Digitale stadsmarinier (Capels Akkoord)
-
Blz. 78
1.3 Integraal Veiligheidsbeleid - Groepsaanpak
-
Blz. 79
Wat mag het kosten?
-
Blz. 80
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 81
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 82
Subsidieplafond
-
Blz. 83
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 84
Missie
-
Blz. 85
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 86
Schone, hele en veilige openbare buitenruimte
-
Blz. 87
Verschillende vormen van vervoer in balans
-
Blz. 88
BG23 | Openbaar vervoer beleid opstellen
-
Blz. 89
BG23 | Fietsbeleid evalueren (Capels Akkoord)
-
Blz. 90
BG23 | Doorstroming autoverkeer Algeracorridor verbeteren (Capels Akkoord)
-
Blz. 91
Verkeersveilige stad
-
Blz. 92
BG23 | Verlagen snelheden op 50km/h wegen onderzoeken
-
Blz. 93
BG23 | Verkeersveiligheidsaanpak uitwerken (Capels Akkoord)
-
Blz. 94
BG23 | Fietspaden veiliger maken (Capels Akkoord)
-
Blz. 95
Duurzaam op weg
-
Blz. 96
BG23 | Beleid voor deelmobiliteit uitwerken
-
Blz. 97
BG23 | Verder werken aan de bewoners- en werkgeversaanpak
-
Blz. 98
Toekomstbestendige stad
-
Blz. 99
BG23 | Parkshuttle testen in gemengd verkeer
-
Blz. 100
BG23 | Omgeving waterbus inrichten en monitoren gebruik
-
Blz. 101
BG23 | Waterdoorlatende parkeerplaatsen aanleggen (Capels Akkoord)
-
Blz. 102
Ontwikkelingen
-
Blz. 103
Kaderstellende nota's
-
Blz. 104
Verbonden partijen
-
Blz. 105
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 106
2.1 Prijsstijgingen
-
Blz. 107
2.2 Straatreiniging
-
Blz. 108
2.3 MIRT Algeracorridor (Krediet 8.000)
-
Blz. 109
2.4 Versnellingsafspraken project Rivium District en Vervoersknoop (Krediet 36.360 / -29.320)
-
Blz. 110
2.5 Parkshuttle (Krediet 600)
-
Blz. 111
2.6 Verkeerssituatie bedrijventerrein Capelle West e.o. (Krediet 1.000)
-
Blz. 112
2.7 Verkeersveiligheid (Krediet +1.220 / -1.220)
-
Blz. 113
2.8 Fietsoversteek Reigerlaan (Krediet 42)
-
Blz. 114
2.9 Veiliger maken fietspaden (Krediet 500)
-
Blz. 115
2.10 i-VRI's (Krediet 650)
-
Blz. 116
2.11 Aanleg ondergrondse infrastructuur
-
Blz. 117
Wat mag het kosten?
-
Blz. 118
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 119
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 120
Subsidieplafond
-
Blz. 121
Programma 3 Economie
-
Blz. 122
Missie
-
Blz. 123
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 124
Toekomstbestendig ondernemersklimaat
-
Blz. 125
BG23 | BIZ Capelle West vernieuwen
-
Blz. 126
BG23 | Gebiedsinrichtingsplan Capelle West opstellen
-
Blz. 127
BG23 | Programma Economie opstellen
-
Blz. 128
Ontwikkelingen
-
Blz. 129
Kaderstellende beleidsnota's
-
Blz. 130
Verbonden partijen
-
Blz. 131
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 132
3.1 Voorterreinen- en gevelfonds bedrijventerrein Capelle West
-
Blz. 133
3.2 Wees loyaal, koop lokaal (Capels Akkoord)
-
Blz. 134
Wat mag het kosten?
-
Blz. 135
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 136
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 137
Subsidieplafond
-
Blz. 138
Programma 4 Onderwijs
-
Blz. 139
Missie
-
Blz. 140
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 141
Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning
-
Blz. 142
BG23 | Toename gebruik voorschoolse educatie (Capels Akkoord)
-
Blz. 143
BG23 | Afspraken tussen onderwijs, kinderopvang en gemeente versterken
-
Blz. 144
BG23 | Samenhang rondom onderwijskansen versterken
-
Blz. 145
Gezonde en duurzame schoolgebouwen
-
Blz. 146
BG23 | Subsidie frisse schoolgebouwen monitoren
-
Blz. 147
Niet van school zonder startkwalificatie
-
Blz. 148
BG23 | Inzetten op versterken preventieve activiteiten
-
Blz. 149
Ontwikkelingen
-
Blz. 150
Kaderstellende beleidsnota's
-
Blz. 151
Verbonden partijen
-
Blz. 152
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 153
Wat mag het kosten?
-
Blz. 154
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 155
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 156
Subsidieplafond
-
Blz. 157
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 158
Missie
-
Blz. 159
Deelprogramma's en taakvelden
-
Blz. 160
Deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
-
Blz. 161
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 162
Sporten en bewegen voor een betere gezondheid en welzijn
-
Blz. 163
BG23 | Prestatieafspraken 2023 Sportief Capelle naleven
-
Blz. 164
BG23 | Lokaal sportakkoord: impuls vitaliseren sportverenigingen
-
Blz. 165
BG23 | Lokaal sportakkoord: inzet op vitale ouderen
-
Blz. 166
BG23 | Lokaal sportakkoord: zinvolle naschoolse vrijetijdsbesteding stimuleren
-
Blz. 167
BG23 | Lokaal sportakkoord: inzet gezonde leefstijl interventie
-
Blz. 168
Cultuuraanbod passend bij Capelle
-
Blz. 169
BG23 | Culturele infrastructuur behouden en versterken (Capels Akkoord)
-
Blz. 170
BG23 | Impuls voor evenementen
-
Blz. 171
BG23 | Brug tussen citymarketing en cultuur (Capels Akkoord)
-
Blz. 172
Waarde van de bibliotheek versterken
-
Blz. 173
BG23 | Digitaal burgerschap versterken (Capels Akkoord)
-
Blz. 174
BG23 | Maatschappelijk ondernemerschap bibliotheek uitbouwen
-
Blz. 175
Behouden en beleving van cultureel erfgoed
-
Blz. 176
Ontwikkelingen
-
Blz. 177
Kaderstellende beleidsnota's
-
Blz. 178
Verbonden partijen
-
Blz. 179
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 180
5A.1 Stadsfeest (Capels Akkoord)
-
Blz. 181
Wat mag het kosten?
-
Blz. 182
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 183
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 184
Subsidieplafond
-
Blz. 185
Deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie
-
Blz. 186
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 187
Bewegen en recreëren in de buitenruimte
-
Blz. 188
BG23 | Quickwins wijktours Programma Buitenruimte uitvoeren
-
Blz. 189
BG23 | Meer bewustzijn over buitenruimte bij kinderen creëren
-
Blz. 190
BG23 | Meer bewegingsmogelijkheden in de nabije omgeving van ouderen (Capels Akkoord)
-
Blz. 191
Waterrobuust en hittebestendig Capelle
-
Blz. 192
BG23 | Onderzoek relatie verschillende soorten groen en hittebestendige buitenruimte
-
Blz. 193
BG23 | Pilot verschillende materialen voor vasthouden en vertraagd afvoeren water
-
Blz. 194
BG23 | Onderzoek aantal panden dat overlast heeft bij hevige regenval
-
Blz. 195
Samenwerken
-
Blz. 196
Ontwikkelingen
-
Blz. 197
Kaderstellende beleidsnota's
-
Blz. 198
Verbonden partijen
-
Blz. 199
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 200
5B.1 Hoger onderhoudsniveau (Capels Akkoord)
-
Blz. 201
5B.2 Ecologisch maaibeheer (Capels Akkoord)
-
Blz. 202
5B.3 Meer en beter groen
-
Blz. 203
Wat mag het kosten?
-
Blz. 204
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 205
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 206
Subsidieplafond
-
Blz. 207
Programma 6 Sociaal domein
-
Blz. 208
Missie
-
Blz. 209
Deelprogramma's en taakvelden
-
Blz. 210
Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur
-
Blz. 211
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 212
Denk- en Doe kracht
-
Blz. 213
BG23 | Toekomst Wijk Overleg Platforms (WOP’s) evalueren (Capels Akkoord)
-
Blz. 214
Capelle staat klaar voor elkaar!
-
Blz. 215
BG23 | Bewustwordingscampagne 'klaar staan voor elkaar'
-
Blz. 216
BG23 | Capellenaren worden maatje van elkaar
-
Blz. 217
Veilig, gezond en kansrijk opgroeien
-
Blz. 218
BG23 | Werken aan een dekkend netwerk van KinderLabs (Capels Akkoord)
-
Blz. 219
BG23 | Preventie jeugdcriminaliteit en bevorderen pro sociaal gedrag
-
Blz. 220
Ontwikkelingen
-
Blz. 221
Kaderstellende beleidsnota's
-
Blz. 222
Verbonden partijen
-
Blz. 223
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 224
6A.1 Opvang vluchtelingen Oekraïne
-
Blz. 225
6A.2 Ziektevervanging Stichting Welzijn Capelle
-
Blz. 226
6A.3 Gevolgen Corona thema mentaal en fysiek gezond
-
Blz. 227
6A.4 Vervolg Jeugdnota 'De basis voor groei 2021-2024'
-
Blz. 228
6A.5 Uitbreiding KinderLabs (Capels Akkoord)
-
Blz. 229
6A.6 Incidentele middelen voor ouderencoaching
-
Blz. 230
Wat mag het kosten?
-
Blz. 231
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 232
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 233
Subsidieplafond
-
Blz. 234
Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
-
Blz. 235
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 236
Armoede voorkomen en bestrijden
-
Blz. 237
BG23 | Integrale aanpak verstevigen (Capels Akkoord)
-
Blz. 238
BG23 | Toegang Jeugdfonds Sport & Cultuur verruimen (Capels Akkoord)
-
Blz. 239
BG23 | Pilot sport- en cultuurregeling jongeren (Capels Akkoord)
-
Blz. 240
BG23 | Pilot sport- en beweegregeling 60+ers (Capels Akkoord)
-
Blz. 241
BG23 | Terugloop bereik collectieve zorgverzekering stoppen
-
Blz. 242
BG23 | Kostendelersnorm voor jongeren tot 27 jaar afschaffen (Capels Akkoord)
-
Blz. 243
BG23 | Tweejarige pilot samenwonen in de bijstand (Capels Akkoord)
-
Blz. 244
Problematische schulden onder Capellenaren voorkomen en terugdringen
-
Blz. 245
BG23 | Inzetten op voorlichting, educatie, vroegsignalering en ondersteuning (Capels Akkoord)
-
Blz. 246
Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen
-
Blz. 247
Ontwikkelingen
-
Blz. 248
Kaderstellende beleidsnota's
-
Blz. 249
Verbonden partijen
-
Blz. 250
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 251
6B.1 Budget inburgering
-
Blz. 252
6B.2 Bijdrage Promen
-
Blz. 253
6B.3 Ophogen inkomensgrens Jeugdfonds van 120% naar 130% wettelijk sociaal minimum (Capels Akkoord)
-
Blz. 254
6B.4 Pilot Jongerenregeling sport en cultuur 18 tot en met 26 jaar (Capels Akkoord)
-
Blz. 255
6B.5 Ophogen bijdrage collectieve zorgverzekering
-
Blz. 256
6B.6 Schuldenaanpak jongeren
-
Blz. 257
6B.7 Aanpassen bijdrage zwemles Jeugdfonds Sport & Cultuur (Capels Akkoord)
-
Blz. 258
Wat mag het kosten?
-
Blz. 259
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 260
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 261
Subsidieplafond
-
Blz. 262
Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
-
Blz. 263
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 264
Snelle, tijdige en passende ondersteuning
-
Blz. 265
BG23 | Beschermd Thuis uitwerken
-
Blz. 266
BG23 | Wonen op maat uitvoeren
-
Blz. 267
BG23 | Tussenwonen uitwerken
-
Blz. 268
BG23 | Programma Langer Thuis vaststellen (Capels Akkoord)
-
Blz. 269
Ontwikkelingen
-
Blz. 270
Kaderstellende beleidsnota's
-
Blz. 271
Verbonden partijen
-
Blz. 272
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 273
6C.1 Wmo-maatwerkvoorziening
-
Blz. 274
6C.2 Taakstelling eigen bijdrage huishoudelijke hulp - Meicirculaire
-
Blz. 275
Wat mag het kosten?
-
Blz. 276
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 277
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 278
Subsidieplafond
-
Blz. 279
Deelprogramma 6D Jeugdzorg
-
Blz. 280
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 281
Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuning
-
Blz. 282
BG23 | Lokale uitvoering ambulante jeugdhulp (Capels Akkoord)
-
Blz. 283
BG23 | Hervormingsagenda uitwerken
-
Blz. 284
Ontwikkelingen
-
Blz. 285
Kaderstellende beleidsnota's
-
Blz. 286
Verbonden partijen
-
Blz. 287
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 288
6D.1 Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR): definitieve Begroting 2023
-
Blz. 289
6D.2 Kostenbesparende maatregelen Hervormingsagenda Jeugd
-
Blz. 290
6D.3 Begroting CJG
-
Blz. 291
Wat mag het kosten?
-
Blz. 292
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 293
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 294
Subsidieplafond
-
Blz. 295
Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
-
Blz. 296
Missie
-
Blz. 297
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 298
Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren
-
Blz. 299
BG23 | Gesprek Capellenaren voeren
-
Blz. 300
BG23 | Campagne gezonde leefstijl
-
Blz. 301
BG23 | Leefstijl interventies opzetten
-
Blz. 302
BG23 | Ambassadeurs gezonde leefstijl trainen
-
Blz. 303
De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken
-
Blz. 304
BG23 | Nieuw programma duurzaamheid opstellen (Capels Akkoord)
-
Blz. 305
BG23 | Inzetten op energiebesparing
-
Blz. 306
BG23 | Mogelijkheid informatiepunt onderzoeken (Capels Akkoord)
-
Blz. 307
BG23 | Duurzaamheidslening aanbieden (Capels Akkoord)
-
Blz. 308
BG23 | Actieplan Energiearmoede uitvoeren (Capels Akkoord)
-
Blz. 309
BG23 | Zonnepanelen plaatsen stimuleren (Capels Akkoord)
-
Blz. 310
BG23 | Dekkend laadpalen netwerk
-
Blz. 311
BG23 | Haalbaarheid warmtenet Florabuurt
-
Blz. 312
BG23 | Collectieve warmtevoorziening met afvalwaterzuiveringsinstallatie als bron onderzoeken
-
Blz. 313
BG23 | Verkenning warmtetransitie bedrijventerrein CapelleXL
-
Blz. 314
BG23 | Verkenning warmtetransitie rond ’s-Gravenweg tussen Prins Alexanderlaan en Kanaalweg
-
Blz. 315
BG23 | Actieplan Circulair Capelle uitvoeren
-
Blz. 316
In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu
-
Blz. 317
BG23 | Geluidsisolerende gevelmaatregelen aanbrengen
-
Blz. 318
BG23 | Actieplan Omgevingslawaai uitwerken
-
Blz. 319
BG23 | Bodemkwaliteitskaarten actualiseren
-
Blz. 320
BG23 | Basis Geluid Emissieplan opstellen
-
Blz. 321
Afvalinzameling
-
Blz. 322
BG23 | Ondergrondse containers afsluiten
-
Blz. 323
BG23 | Gfe cocons hoogbouw plaatsen
-
Blz. 324
BG23 | Minicontainers papier en gft introduceren
-
Blz. 325
Ontwikkelingen
-
Blz. 326
Kaderstellende beleidsnota's
-
Blz. 327
Verbonden partijen
-
Blz. 328
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 329
7.1 Actieplan Omgevingslawaai woningen
-
Blz. 330
7.2 Basis Geluid Emissieplan wegen
-
Blz. 331
7.3 Lasten afval (Krediet 800)
-
Blz. 332
7.4 Tarief afvalstoffenheffing
-
Blz. 333
7.5 GGD afname van plusproduct in verband met omgevingswet
-
Blz. 334
Wat mag het kosten?
-
Blz. 335
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 336
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 337
Subsidieplafond
-
Blz. 338
Programma 8 Stadsontwikkeling
-
Blz. 339
Missie
-
Blz. 340
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 341
Prettig wonen
-
Blz. 342
BG23 | Sociale- en middeldure huurwoningenvoorraad en koopwoningen evenredig verdelen in de regio (Capels Akkoord)
-
Blz. 343
BG23 | Kwetsbare woningvoorraad revitaliseren
-
Blz. 344
Verder met de Omgevingswet
-
Blz. 345
BG23 | Digitale omgevingsloket (DSO) inrichten
-
Blz. 346
BG23 | Plan van aanpak Omgevingsplan uitvoeren
-
Blz. 347
Uitwerking Stadsvisie in een omgevingsagenda
-
Blz. 348
BG23 | Ruimtelijke onderlegger omgevingskwaliteit opstellen
-
Blz. 349
BG23 | Omgevingsagenda opstellen
-
Blz. 350
BG23 | Ruimtelijke kaders opstellen
-
Blz. 351
Ontwikkelingen
-
Blz. 352
Kaderstellende beleidsnota's
-
Blz. 353
Verbonden partijen
-
Blz. 354
Wijzigingsvoorstellen
-
Blz. 355
8.1 Leges en Voorziening omgevingsvergunningen
-
Blz. 356
8.2 Stationsgebied Schollevaar
-
Blz. 357
8.3 Openbaar gebied Wiekslag (Krediet 300 in 2024)
-
Blz. 358
8.4 Participatie en communicatie
-
Blz. 359
8.5 Warenarburg
-
Blz. 360
8.6 Omgevingsagenda
-
Blz. 361
8.7 Gebiedspaspoort Stadshart 2.0
-
Blz. 362
Wat mag het kosten?
-
Blz. 363
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
-
Blz. 364
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 365
Subsidieplafond
-
Blz. 366
Financiële begroting
-
Blz. 367
Inleiding
-
Blz. 368
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 369
Reservemutaties per programma
-
Blz. 370
Overzicht taakvelden per programma
-
Blz. 371
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 372
Toelichting op overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 373
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 374
Financiële positie
-
Blz. 375
Post Onvoorzien
-
Blz. 376
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 377
EMU-saldo
-
Blz. 378
Kasstroomoverzicht
-
Blz. 379
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 380
Financiering (treasury)
-
Blz. 381
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 382
Continueren activiteiten
-
Blz. 383
Raadsbesluit
-
Blz. 384
Raadsbesluit
-
Blz. 385
Amendementen en moties
-
Blz. 386
Amendementen
-
Blz. 387
Moties
-
Blz. 388
Paragrafen
-
Blz. 389
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 390
Weerstandsvermogen en weerstandscapaciteit
-
Blz. 391
Definitie weerstandsvermogen
-
Blz. 392
Beleid voor weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 393
Overzicht risico's
-
Blz. 394
Berekening benodigde weerstandscapaciteit (=risico's)
-
Blz. 395
Bepaling beschikbare weerstandscapaciteit en weerstandsratio
-
Blz. 396
Financiële kengetallen
-
Blz. 397
Algemene risico's
-
Blz. 398
1. Algemene uitkering Gemeentefonds
-
Blz. 399
2. Fiscaliteiten
-
Blz. 400
3. Dividenden
-
Blz. 401
4. Verleende borgstellingen voor instellingen
-
Blz. 402
5. Oplopende rentelasten
-
Blz. 403
6. Onvoldoende geraamde vervangingsinvesteringen
-
Blz. 404
7. Positie waarborgfonds sociale woningbouw (WSW)
-
Blz. 405
Risico's sociaal domein
-
Blz. 406
8. Participatiewet
-
Blz. 407
9. Jeugdhulp
-
Blz. 408
10. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
-
Blz. 409
11. Openeinderegelingen voor inkomensondersteunende regelingen
-
Blz. 410
Overige risico's
-
Blz. 411
12. Onderwijshuisvesting voortgezet bijzonder onderwijs
-
Blz. 412
13. Daling en stijging leerlingen onderwijshuisvesting
-
Blz. 413
14. Nieuwbouw voortvloeiende uit Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs
-
Blz. 414
15. Overschrijding budget door hogere aanneemsom
-
Blz. 415
16. Grondexploitaties
-
Blz. 416
17. Impact nieuwe Omgevingswet en Wkb op leges omgevingsvergunningen
-
Blz. 417
18. Vervangingsinvesteringen duikers en hogere baggerkosten
-
Blz. 418
19. Overschrijding facilitaire budgetten door relatief hoge indexeringspercentages
-
Blz. 419
20. Aanvullende investering Kindcentrum Florabuurt
-
Blz. 420
21. Stijging energie prijzen
-
Blz. 421
22. Subsidie versnellingsafspraken Rivium
-
Blz. 422
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 423
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 424
Inleiding
-
Blz. 425
Openbare ruimte
-
Blz. 426
Openbare ruimte
-
Blz. 427
Wegen
-
Blz. 428
Riolering en grondwater
-
Blz. 429
Water
-
Blz. 430
Openbaar groen en speelplaatsen
-
Blz. 431
Openbare verlichting
-
Blz. 432
Kunstwerken
-
Blz. 433
Verkeersvoorzieningen
-
Blz. 434
Beeldende kunstwerken
-
Blz. 435
Reiniging
-
Blz. 436
Gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 437
Gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 438
Vastgoed in cijfers
-
Blz. 439
Totale oppervlakte gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 440
Waarde vastgoed
-
Blz. 441
Lasten vastgoed
-
Blz. 442
Leegstand in gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 443
Ontwikkelingen
-
Blz. 444
Overzicht kapitaalgoederen
-
Blz. 445
Overzicht kapitaalgoederen
-
Blz. 446
Paragraaf Financiering
-
Blz. 447
Bestuurlijke duiding
-
Blz. 448
Beleid van financiering en bepaling financieringsbehoefte
-
Blz. 449
Leningenportefeuille
-
Blz. 450
Verwachte renteontwikkeling in het begrotingsjaar
-
Blz. 451
Risicobeheer
-
Blz. 452
Berekening renterisiconorm
-
Blz. 453
Kasgeldlimiet
-
Blz. 454
Schatkistbankieren
-
Blz. 455
Schema rentetoerekening
-
Blz. 456
Gewaarborgde geldleningen (borgstellingen)
-
Blz. 457
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 458
Inleiding
-
Blz. 459
Organisatiestructuur
-
Blz. 460
Verwachte organigram 2023
-
Blz. 461
Doorontwikkeling van onze organisatie
-
Blz. 462
Rechtmatigheidsverantwoording 2023 door het college
-
Blz. 463
Wet open overheid
-
Blz. 464
Ontwikkelingen
-
Blz. 465
Specificatie kosten bedrijfsvoeringbudget 2023
-
Blz. 466
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 467
Samenvatting Verbonden partijen
-
Blz. 468
Algemene beleidskaders
-
Blz. 469
Financiën
-
Blz. 470
Gewenste bestuurlijke betrokkenheid
-
Blz. 471
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 472
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)
-
Blz. 473
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
-
Blz. 474
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
-
Blz. 475
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
-
Blz. 476
Werkvoorzieningschap Promen
-
Blz. 477
Recreatieschap Hitland
-
Blz. 478
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
-
Blz. 479
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond
-
Blz. 480
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 481
Stedin N.V.
-
Blz. 482
Evides N.V.
-
Blz. 483
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
-
Blz. 484
Irado N.V.
-
Blz. 485
Isala Theater B.V.
-
Blz. 486
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V.
-
Blz. 487
Sportief Capelle B.V.
-
Blz. 488
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 489
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel (CJG)
-
Blz. 490
Stichting Welzijn Capelle
-
Blz. 491
Overige gerelateerde partijen
-
Blz. 492
Stichting BLICK op onderwijs (Boeiend Leren in Capelle en Krimpen)
-
Blz. 493
Stichting Begraafplaats, Crematorium en Uitvaartcentrum Schollevaar
-
Blz. 494
Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan
-
Blz. 495
Stichting IJsselland Ziekenhuis
-
Blz. 496
Stichting Zorgbeheer de Zellingen – Verpleeghuis Rijckehove
-
Blz. 497
Stichting Havensteder
-
Blz. 498
Stichting Woonzorg Nederland
-
Blz. 499
Stichting Bibliotheek aan den IJssel
-
Blz. 500
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide
-
Blz. 501
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)
-
Blz. 502
Leger des Heils
-
Blz. 503
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 504
Visie op grondbeleid in relatie tot de doelstellingen in de programmabegroting
-
Blz. 505
Beleid
-
Blz. 506
Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG)
-
Blz. 507
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 508
Prognose resultaten grondexploitaties
-
Blz. 509
Winstprognose
-
Blz. 510
Verliesprognose
-
Blz. 511
Beleid tussentijdse winstneming
-
Blz. 512
Beleid verliesgevende projecten
-
Blz. 513
Beleidsuitgangspunten reserve in relatie tot risico's van grondzaken
-
Blz. 514
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 515
Inleiding
-
Blz. 516
Uitgangspunten tarievenbeleid
-
Blz. 517
Berekening overhead
-
Blz. 518
Baten en lasten belastingen en heffingen
-
Blz. 519
Belastingdruk over de jaren
-
Blz. 520
Lokale lastendruk in relatie tot andere gemeenten
-
Blz. 521
Wet waardering onroerende zaken (WOZ)
-
Blz. 522
Onroerendezaakbelastingen woningen & niet-woningen (Taakveld 0.61 en 0.62)
-
Blz. 523
Tarieven OZB
-
Blz. 524
Bedrijveninvesteringszones (BIZ) (Taakveld 3.1)
-
Blz. 525
Marktgeld (taakveld 3.3)
-
Blz. 526
Logiesbelasting (taakveld 3.4)
-
Blz. 527
Kwijtscheldingen (taakveld 6.3)
-
Blz. 528
Rioolheffing (taakveld 7.2)
-
Blz. 529
Afvalstoffenheffing (taakveld 7.3)
-
Blz. 530
Leges
-
Blz. 531
Paragraaf Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 532
Inleiding
-
Blz. 533
Ontwikkelingen 2023
-
Blz. 534
Bijlagen 2023
-
Blz. 535
Personele sterkte en personeelslasten
-
Blz. 536
Personele sterkte en personeelslasten 2023-2030
-
Blz. 537
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 538
Begroting 2023
-
Blz. 539
Meerjarenbegroting
-
Blz. 540
Toelichting op de reserves en voorzieningen
-
Blz. 541
Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)
-
Blz. 542
Algemene reserve (A2)
-
Blz. 543
Egalisatiereserve bedrijfsvoering (B1)
-
Blz. 544
Reserve eenmalige uitgaven (B2)
-
Blz. 545
Reserve Sociaal Noodfonds (B3)
-
Blz. 546
Reserve Rekenkamer (B4)
-
Blz. 547
Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B5)
-
Blz. 548
Reserve Water (B6)
-
Blz. 549
Reserve Besteding verkoop Eneco-aandelen (B7)
-
Blz. 550
Voorziening Onderhoud (V1)
-
Blz. 551
Voorziening Nog uit te voeren werken bouwgrondexploitaties (V2)
-
Blz. 552
Voorziening Verliesgevende complexen (V3)
-
Blz. 553
Voorziening Dubieuze debiteuren (V4)
-
Blz. 554
Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V5)
-
Blz. 555
Voorziening Rioolheffing middelen derden (V6)
-
Blz. 556
Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V7)
-
Blz. 557
Voorziening Omgevingsvergunningen (V8)
-
Blz. 558
Voorziening Gereed product (V9)
-
Blz. 559
Kredietenoverzicht
-
Blz. 560
Kredieten en het verloop van investeringen
-
Blz. 561
Bevolkingsprognose
-
Blz. 562
Bevolkingsprognose
-
Blz. 563
Onderzoeksopdrachten
-
Blz. 564
Voortgang
-
Blz. 565
Oorspronkelijke onderzoeksopdrachten inclusief bijstelling vorige boekwerken
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap