Begroting 2023
|
Blz. 1
|
Begroting 2023
|
Blz. 2
|
Beleids- en financiële begroting
|
Blz. 3
|
Aanbiedingsbrief
|
Blz. 4
|
Aanbiedingsbrief
|
Blz. 5
|
Leeswijzer
|
Blz. 6
|
Algemeen
|
Blz. 7
|
Hoe is de begroting opgebouwd?
|
Blz. 8
|
Wat staat er in het programmaplan (programma's)?
|
Blz. 9
|
Wat staat er in de paragrafen?
|
Blz. 10
|
Wat staat er in de financiële begroting?
|
Blz. 11
|
Wat staat er in de bijlagen?
|
Blz. 12
|
Begroting in hoofdlijnen
|
Blz. 13
|
Eindstand Begroting 2023
|
Blz. 14
|
Actualisatie Begroting
|
Blz. 15
|
Structureel en reëel evenwicht
|
Blz. 16
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 17
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 18
|
Programma 0 Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 19
|
Missie
|
Blz. 20
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 21
|
Optimale dienstverlening
|
Blz. 22
|
BG23 | Afhandeling eerste klantcontact Capellenaren
|
Blz. 23
|
BG23 | Digitalisering interne afhandeling aanvragen Capellenaren
|
Blz. 24
|
Transparantie en communicatie
|
Blz. 25
|
BG23 | Communicatiebeleidsplan opstellen
|
Blz. 26
|
BG23 | Informatiehuishouding nog beter op orde brengen
|
Blz. 27
|
Versterking lokale democratie
|
Blz. 28
|
BG23 | Visie en verordening burgerparticipatie uitvoeren (Capels Akkoord)
|
Blz. 29
|
BG23 | Jongerenparticipatie vergroten (Capels Akkoord)
|
Blz. 30
|
BG23 | Denk & Doe Mee fonds structureel maken (Capels Akkoord)
|
Blz. 31
|
Aantrekkelijk werkgever
|
Blz. 32
|
BG23 | Behoud personeel
|
Blz. 33
|
BG23 | Werving (Capels Akkoord)
|
Blz. 34
|
BG23 | Inhuren personeel (Capels Akkoord)
|
Blz. 35
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 36
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 37
|
Verbonden partijen
|
Blz. 38
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 39
|
0.1 Algemene Uitkering gemeentefonds, Meicirculaire 2022
|
Blz. 40
|
0.2 Rente
|
Blz. 41
|
0.3 Stelpost Prijzen
|
Blz. 42
|
0.4 Stelpost Lonen
|
Blz. 43
|
0.5 Extra Wethouder
|
Blz. 44
|
0.6 Aanpassing budgetten energie
|
Blz. 45
|
0.7 Toezichthouder Basisregistratie Personen
|
Blz. 46
|
0.8 Griffie
|
Blz. 47
|
0.9 Ambtelijke capaciteit (Capels Akkoord)
|
Blz. 48
|
0.10 GR IJsselgemeenten - nieuw contract telefonie
|
Blz. 49
|
0.11 Taakstelling sluitende begroting
|
Blz. 50
|
0.12 Eenmalige compensatie 2023
|
Blz. 51
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 52
|
Specificatie budgetten Raad, Griffie en Rekenkamer
|
Blz. 53
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 54
|
Overhead
|
Blz. 55
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 56
|
Subsidieplafonds
|
Blz. 57
|
Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde
|
Blz. 58
|
Missie
|
Blz. 59
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 60
|
Preventie
|
Blz. 61
|
BG23 | Inzet weerbaarheidsprojecten en awarenessprogramma’s (Capels Akkoord)
|
Blz. 62
|
BG23 | Crimineel en agressief gedrag en overlast door jongeren voorkomen en verlagen
|
Blz. 63
|
BG23 | Inzet preventie en vroege melding woonoverlast (Capels Akkoord)
|
Blz. 64
|
Repressie
|
Blz. 65
|
BG23 | Wijkgerichte inzet door ambulant jongerenwerk
|
Blz. 66
|
Eigen verantwoordelijkheid
|
Blz. 67
|
BG23 | Wervingsacties buurtpreventieteams, WhatsApp groepen en Burgernet (Capels Akkoord)
|
Blz. 68
|
BG23 | Projecten gericht op ouders over veiligheidsproblemen onder de jeugd uitvoeren
|
Blz. 69
|
Regie en samenwerking
|
Blz. 70
|
BG23 | Lokale regie eenvoudige zorg- en veiligheidscasussen invullen
|
Blz. 71
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 72
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 73
|
Verbonden partijen
|
Blz. 74
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 75
|
1.1 Handhaving (Capels Akkoord)
|
Blz. 76
|
1.2 Digitale stadsmarinier (Capels Akkoord)
|
Blz. 77
|
1.3 Integraal Veiligheidsbeleid - Groepsaanpak
|
Blz. 78
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 79
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 80
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 81
|
Subsidieplafond
|
Blz. 82
|
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 83
|
Missie
|
Blz. 84
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 85
|
Schone, hele en veilige openbare buitenruimte
|
Blz. 86
|
Verschillende vormen van vervoer in balans
|
Blz. 87
|
BG23 | Openbaar vervoer beleid opstellen
|
Blz. 88
|
BG23 | Fietsbeleid evalueren (Capels Akkoord)
|
Blz. 89
|
BG23 | Doorstroming autoverkeer Algeracorridor verbeteren (Capels Akkoord)
|
Blz. 90
|
Verkeersveilige stad
|
Blz. 91
|
BG23 | Verlagen snelheden op 50km/h wegen onderzoeken
|
Blz. 92
|
BG23 | Verkeersveiligheidsaanpak uitwerken (Capels Akkoord)
|
Blz. 93
|
BG23 | Fietspaden veiliger maken (Capels Akkoord)
|
Blz. 94
|
Duurzaam op weg
|
Blz. 95
|
BG23 | Beleid voor deelmobiliteit uitwerken
|
Blz. 96
|
BG23 | Verder werken aan de bewoners- en werkgeversaanpak
|
Blz. 97
|
Toekomstbestendige stad
|
Blz. 98
|
BG23 | Parkshuttle testen in gemengd verkeer
|
Blz. 99
|
BG23 | Omgeving waterbus inrichten en monitoren gebruik
|
Blz. 100
|
BG23 | Waterdoorlatende parkeerplaatsen aanleggen (Capels Akkoord)
|
Blz. 101
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 102
|
Kaderstellende nota's
|
Blz. 103
|
Verbonden partijen
|
Blz. 104
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 105
|
2.1 Prijsstijgingen
|
Blz. 106
|
2.2 Straatreiniging
|
Blz. 107
|
2.3 MIRT Algeracorridor (Krediet 8.000)
|
Blz. 108
|
2.4 Versnellingsafspraken project Rivium District en Vervoersknoop (Krediet 36.360 / -29.320)
|
Blz. 109
|
2.5 Parkshuttle (Krediet 600)
|
Blz. 110
|
2.6 Verkeerssituatie bedrijventerrein Capelle West e.o. (Krediet 1.000)
|
Blz. 111
|
2.7 Verkeersveiligheid (Krediet +1.220 / -1.220)
|
Blz. 112
|
2.8 Fietsoversteek Reigerlaan (Krediet 42)
|
Blz. 113
|
2.9 Veiliger maken fietspaden (Krediet 500)
|
Blz. 114
|
2.10 i-VRI's (Krediet 650)
|
Blz. 115
|
2.11 Aanleg ondergrondse infrastructuur
|
Blz. 116
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 117
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 118
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 119
|
Subsidieplafond
|
Blz. 120
|
Programma 3 Economie
|
Blz. 121
|
Missie
|
Blz. 122
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 123
|
Toekomstbestendig ondernemersklimaat
|
Blz. 124
|
BG23 | BIZ Capelle West vernieuwen
|
Blz. 125
|
BG23 | Gebiedsinrichtingsplan Capelle West opstellen
|
Blz. 126
|
BG23 | Programma Economie opstellen
|
Blz. 127
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 128
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 129
|
Verbonden partijen
|
Blz. 130
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 131
|
3.1 Voorterreinen- en gevelfonds bedrijventerrein Capelle West
|
Blz. 132
|
3.2 Wees loyaal, koop lokaal (Capels Akkoord)
|
Blz. 133
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 134
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 135
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 136
|
Subsidieplafond
|
Blz. 137
|
Programma 4 Onderwijs
|
Blz. 138
|
Missie
|
Blz. 139
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 140
|
Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning
|
Blz. 141
|
BG23 | Toename gebruik voorschoolse educatie (Capels Akkoord)
|
Blz. 142
|
BG23 | Afspraken tussen onderwijs, kinderopvang en gemeente versterken
|
Blz. 143
|
BG23 | Samenhang rondom onderwijskansen versterken
|
Blz. 144
|
Gezonde en duurzame schoolgebouwen
|
Blz. 145
|
BG23 | Subsidie frisse schoolgebouwen monitoren
|
Blz. 146
|
Niet van school zonder startkwalificatie
|
Blz. 147
|
BG23 | Inzetten op versterken preventieve activiteiten
|
Blz. 148
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 149
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 150
|
Verbonden partijen
|
Blz. 151
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 152
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 153
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 154
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 155
|
Subsidieplafond
|
Blz. 156
|
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 157
|
Missie
|
Blz. 158
|
Deelprogramma's en taakvelden
|
Blz. 159
|
Deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
|
Blz. 160
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 161
|
Sporten en bewegen voor een betere gezondheid en welzijn
|
Blz. 162
|
BG23 | Prestatieafspraken 2023 Sportief Capelle naleven
|
Blz. 163
|
BG23 | Lokaal sportakkoord: impuls vitaliseren sportverenigingen
|
Blz. 164
|
BG23 | Lokaal sportakkoord: inzet op vitale ouderen
|
Blz. 165
|
BG23 | Lokaal sportakkoord: zinvolle naschoolse vrijetijdsbesteding stimuleren
|
Blz. 166
|
BG23 | Lokaal sportakkoord: inzet gezonde leefstijl interventie
|
Blz. 167
|
Cultuuraanbod passend bij Capelle
|
Blz. 168
|
BG23 | Culturele infrastructuur behouden en versterken (Capels Akkoord)
|
Blz. 169
|
BG23 | Impuls voor evenementen
|
Blz. 170
|
BG23 | Brug tussen citymarketing en cultuur (Capels Akkoord)
|
Blz. 171
|
Waarde van de bibliotheek versterken
|
Blz. 172
|
BG23 | Digitaal burgerschap versterken (Capels Akkoord)
|
Blz. 173
|
BG23 | Maatschappelijk ondernemerschap bibliotheek uitbouwen
|
Blz. 174
|
Behouden en beleving van cultureel erfgoed
|
Blz. 175
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 176
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 177
|
Verbonden partijen
|
Blz. 178
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 179
|
5A.1 Stadsfeest (Capels Akkoord)
|
Blz. 180
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 181
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 182
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 183
|
Subsidieplafond
|
Blz. 184
|
Deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie
|
Blz. 185
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 186
|
Bewegen en recreëren in de buitenruimte
|
Blz. 187
|
BG23 | Quickwins wijktours Programma Buitenruimte uitvoeren
|
Blz. 188
|
BG23 | Meer bewustzijn over buitenruimte bij kinderen creëren
|
Blz. 189
|
BG23 | Meer bewegingsmogelijkheden in de nabije omgeving van ouderen (Capels Akkoord)
|
Blz. 190
|
Waterrobuust en hittebestendig Capelle
|
Blz. 191
|
BG23 | Onderzoek relatie verschillende soorten groen en hittebestendige buitenruimte
|
Blz. 192
|
BG23 | Pilot verschillende materialen voor vasthouden en vertraagd afvoeren water
|
Blz. 193
|
BG23 | Onderzoek aantal panden dat overlast heeft bij hevige regenval
|
Blz. 194
|
Samenwerken
|
Blz. 195
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 196
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 197
|
Verbonden partijen
|
Blz. 198
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 199
|
5B.1 Hoger onderhoudsniveau (Capels Akkoord)
|
Blz. 200
|
5B.2 Ecologisch maaibeheer (Capels Akkoord)
|
Blz. 201
|
5B.3 Meer en beter groen
|
Blz. 202
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 203
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 204
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 205
|
Subsidieplafond
|
Blz. 206
|
Programma 6 Sociaal domein
|
Blz. 207
|
Missie
|
Blz. 208
|
Deelprogramma's en taakvelden
|
Blz. 209
|
Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur
|
Blz. 210
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 211
|
Denk- en Doe kracht
|
Blz. 212
|
BG23 | Toekomst Wijk Overleg Platforms (WOP’s) evalueren (Capels Akkoord)
|
Blz. 213
|
Capelle staat klaar voor elkaar!
|
Blz. 214
|
BG23 | Bewustwordingscampagne 'klaar staan voor elkaar'
|
Blz. 215
|
BG23 | Capellenaren worden maatje van elkaar
|
Blz. 216
|
Veilig, gezond en kansrijk opgroeien
|
Blz. 217
|
BG23 | Werken aan een dekkend netwerk van KinderLabs (Capels Akkoord)
|
Blz. 218
|
BG23 | Preventie jeugdcriminaliteit en bevorderen pro sociaal gedrag
|
Blz. 219
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 220
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 221
|
Verbonden partijen
|
Blz. 222
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 223
|
6A.1 Opvang vluchtelingen Oekraïne
|
Blz. 224
|
6A.2 Ziektevervanging Stichting Welzijn Capelle
|
Blz. 225
|
6A.3 Gevolgen Corona thema mentaal en fysiek gezond
|
Blz. 226
|
6A.4 Vervolg Jeugdnota 'De basis voor groei 2021-2024'
|
Blz. 227
|
6A.5 Uitbreiding KinderLabs (Capels Akkoord)
|
Blz. 228
|
6A.6 Incidentele middelen voor ouderencoaching
|
Blz. 229
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 230
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 231
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 232
|
Subsidieplafond
|
Blz. 233
|
Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
|
Blz. 234
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 235
|
Armoede voorkomen en bestrijden
|
Blz. 236
|
BG23 | Integrale aanpak verstevigen (Capels Akkoord)
|
Blz. 237
|
BG23 | Toegang Jeugdfonds Sport & Cultuur verruimen (Capels Akkoord)
|
Blz. 238
|
BG23 | Pilot sport- en cultuurregeling jongeren (Capels Akkoord)
|
Blz. 239
|
BG23 | Pilot sport- en beweegregeling 60+ers (Capels Akkoord)
|
Blz. 240
|
BG23 | Terugloop bereik collectieve zorgverzekering stoppen
|
Blz. 241
|
BG23 | Kostendelersnorm voor jongeren tot 27 jaar afschaffen (Capels Akkoord)
|
Blz. 242
|
BG23 | Tweejarige pilot samenwonen in de bijstand (Capels Akkoord)
|
Blz. 243
|
Problematische schulden onder Capellenaren voorkomen en terugdringen
|
Blz. 244
|
BG23 | Inzetten op voorlichting, educatie, vroegsignalering en ondersteuning (Capels Akkoord)
|
Blz. 245
|
Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen
|
Blz. 246
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 247
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 248
|
Verbonden partijen
|
Blz. 249
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 250
|
6B.1 Budget inburgering
|
Blz. 251
|
6B.2 Bijdrage Promen
|
Blz. 252
|
6B.3 Ophogen inkomensgrens Jeugdfonds van 120% naar 130% wettelijk sociaal minimum (Capels Akkoord)
|
Blz. 253
|
6B.4 Pilot Jongerenregeling sport en cultuur 18 tot en met 26 jaar (Capels Akkoord)
|
Blz. 254
|
6B.5 Ophogen bijdrage collectieve zorgverzekering
|
Blz. 255
|
6B.6 Schuldenaanpak jongeren
|
Blz. 256
|
6B.7 Aanpassen bijdrage zwemles Jeugdfonds Sport & Cultuur (Capels Akkoord)
|
Blz. 257
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 258
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 259
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 260
|
Subsidieplafond
|
Blz. 261
|
Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
|
Blz. 262
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 263
|
Snelle, tijdige en passende ondersteuning
|
Blz. 264
|
BG23 | Beschermd Thuis uitwerken
|
Blz. 265
|
BG23 | Wonen op maat uitvoeren
|
Blz. 266
|
BG23 | Tussenwonen uitwerken
|
Blz. 267
|
BG23 | Programma Langer Thuis vaststellen (Capels Akkoord)
|
Blz. 268
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 269
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 270
|
Verbonden partijen
|
Blz. 271
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 272
|
6C.1 Wmo-maatwerkvoorziening
|
Blz. 273
|
6C.2 Taakstelling eigen bijdrage huishoudelijke hulp - Meicirculaire
|
Blz. 274
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 275
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 276
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 277
|
Subsidieplafond
|
Blz. 278
|
Deelprogramma 6D Jeugdzorg
|
Blz. 279
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 280
|
Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuning
|
Blz. 281
|
BG23 | Lokale uitvoering ambulante jeugdhulp (Capels Akkoord)
|
Blz. 282
|
BG23 | Hervormingsagenda uitwerken
|
Blz. 283
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 284
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 285
|
Verbonden partijen
|
Blz. 286
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 287
|
6D.1 Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR): definitieve Begroting 2023
|
Blz. 288
|
6D.2 Kostenbesparende maatregelen Hervormingsagenda Jeugd
|
Blz. 289
|
6D.3 Begroting CJG
|
Blz. 290
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 291
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 292
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 293
|
Subsidieplafond
|
Blz. 294
|
Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
|
Blz. 295
|
Missie
|
Blz. 296
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 297
|
Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren
|
Blz. 298
|
BG23 | Gesprek Capellenaren voeren
|
Blz. 299
|
BG23 | Campagne gezonde leefstijl
|
Blz. 300
|
BG23 | Leefstijl interventies opzetten
|
Blz. 301
|
BG23 | Ambassadeurs gezonde leefstijl trainen
|
Blz. 302
|
De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken
|
Blz. 303
|
BG23 | Nieuw programma duurzaamheid opstellen (Capels Akkoord)
|
Blz. 304
|
BG23 | Inzetten op energiebesparing
|
Blz. 305
|
BG23 | Mogelijkheid informatiepunt onderzoeken (Capels Akkoord)
|
Blz. 306
|
BG23 | Duurzaamheidslening aanbieden (Capels Akkoord)
|
Blz. 307
|
BG23 | Actieplan Energiearmoede uitvoeren (Capels Akkoord)
|
Blz. 308
|
BG23 | Zonnepanelen plaatsen stimuleren (Capels Akkoord)
|
Blz. 309
|
BG23 | Dekkend laadpalen netwerk
|
Blz. 310
|
BG23 | Haalbaarheid warmtenet Florabuurt
|
Blz. 311
|
BG23 | Collectieve warmtevoorziening met afvalwaterzuiveringsinstallatie als bron onderzoeken
|
Blz. 312
|
BG23 | Verkenning warmtetransitie bedrijventerrein CapelleXL
|
Blz. 313
|
BG23 | Verkenning warmtetransitie rond ’s-Gravenweg tussen Prins Alexanderlaan en Kanaalweg
|
Blz. 314
|
BG23 | Actieplan Circulair Capelle uitvoeren
|
Blz. 315
|
In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu
|
Blz. 316
|
BG23 | Geluidsisolerende gevelmaatregelen aanbrengen
|
Blz. 317
|
BG23 | Actieplan Omgevingslawaai uitwerken
|
Blz. 318
|
BG23 | Bodemkwaliteitskaarten actualiseren
|
Blz. 319
|
BG23 | Basis Geluid Emissieplan opstellen
|
Blz. 320
|
Afvalinzameling
|
Blz. 321
|
BG23 | Ondergrondse containers afsluiten
|
Blz. 322
|
BG23 | Gfe cocons hoogbouw plaatsen
|
Blz. 323
|
BG23 | Minicontainers papier en gft introduceren
|
Blz. 324
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 325
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 326
|
Verbonden partijen
|
Blz. 327
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 328
|
7.1 Actieplan Omgevingslawaai woningen
|
Blz. 329
|
7.2 Basis Geluid Emissieplan wegen
|
Blz. 330
|
7.3 Lasten afval (Krediet 800)
|
Blz. 331
|
7.4 Tarief afvalstoffenheffing
|
Blz. 332
|
7.5 GGD afname van plusproduct in verband met omgevingswet
|
Blz. 333
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 334
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 335
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 336
|
Subsidieplafond
|
Blz. 337
|
Programma 8 Stadsontwikkeling
|
Blz. 338
|
Missie
|
Blz. 339
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 340
|
Prettig wonen
|
Blz. 341
|
BG23 | Sociale- en middeldure huurwoningenvoorraad en koopwoningen evenredig verdelen in de regio (Capels Akkoord)
|
Blz. 342
|
BG23 | Kwetsbare woningvoorraad revitaliseren
|
Blz. 343
|
Verder met de Omgevingswet
|
Blz. 344
|
BG23 | Digitale omgevingsloket (DSO) inrichten
|
Blz. 345
|
BG23 | Plan van aanpak Omgevingsplan uitvoeren
|
Blz. 346
|
Uitwerking Stadsvisie in een omgevingsagenda
|
Blz. 347
|
BG23 | Ruimtelijke onderlegger omgevingskwaliteit opstellen
|
Blz. 348
|
BG23 | Omgevingsagenda opstellen
|
Blz. 349
|
BG23 | Ruimtelijke kaders opstellen
|
Blz. 350
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 351
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 352
|
Verbonden partijen
|
Blz. 353
|
Wijzigingsvoorstellen
|
Blz. 354
|
8.1 Leges en Voorziening omgevingsvergunningen
|
Blz. 355
|
8.2 Stationsgebied Schollevaar
|
Blz. 356
|
8.3 Openbaar gebied Wiekslag (Krediet 300 in 2024)
|
Blz. 357
|
8.4 Participatie en communicatie
|
Blz. 358
|
8.5 Warenarburg
|
Blz. 359
|
8.6 Omgevingsagenda
|
Blz. 360
|
8.7 Gebiedspaspoort Stadshart 2.0
|
Blz. 361
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 362
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Begroting 2023
|
Blz. 363
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 364
|
Subsidieplafond
|
Blz. 365
|
Financiële begroting
|
Blz. 366
|
Inleiding
|
Blz. 367
|
Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 368
|
Reservemutaties per programma
|
Blz. 369
|
Overzicht taakvelden per programma
|
Blz. 370
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 371
|
Toelichting op overzicht incidentele baten en lasten
|
Blz. 372
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 373
|
Financiële positie
|
Blz. 374
|
Post Onvoorzien
|
Blz. 375
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 376
|
EMU-saldo
|
Blz. 377
|
Kasstroomoverzicht
|
Blz. 378
|
Reserves en voorzieningen
|
Blz. 379
|
Financiering (treasury)
|
Blz. 380
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 381
|
Continueren activiteiten
|
Blz. 382
|
Raadsbesluit
|
Blz. 383
|
Raadsbesluit
|
Blz. 384
|
Amendementen en moties
|
Blz. 385
|
Amendementen
|
Blz. 386
|
Moties
|
Blz. 387
|
Paragrafen
|
Blz. 388
|
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 389
|
Weerstandsvermogen en weerstandscapaciteit
|
Blz. 390
|
Definitie weerstandsvermogen
|
Blz. 391
|
Beleid voor weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 392
|
Overzicht risico's
|
Blz. 393
|
Berekening benodigde weerstandscapaciteit (=risico's)
|
Blz. 394
|
Bepaling beschikbare weerstandscapaciteit en weerstandsratio
|
Blz. 395
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 396
|
Algemene risico's
|
Blz. 397
|
1. Algemene uitkering Gemeentefonds
|
Blz. 398
|
2. Fiscaliteiten
|
Blz. 399
|
3. Dividenden
|
Blz. 400
|
4. Verleende borgstellingen voor instellingen
|
Blz. 401
|
5. Oplopende rentelasten
|
Blz. 402
|
6. Onvoldoende geraamde vervangingsinvesteringen
|
Blz. 403
|
7. Positie waarborgfonds sociale woningbouw (WSW)
|
Blz. 404
|
Risico's sociaal domein
|
Blz. 405
|
8. Participatiewet
|
Blz. 406
|
9. Jeugdhulp
|
Blz. 407
|
10. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
|
Blz. 408
|
11. Openeinderegelingen voor inkomensondersteunende regelingen
|
Blz. 409
|
Overige risico's
|
Blz. 410
|
12. Onderwijshuisvesting voortgezet bijzonder onderwijs
|
Blz. 411
|
13. Daling en stijging leerlingen onderwijshuisvesting
|
Blz. 412
|
14. Nieuwbouw voortvloeiende uit Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs
|
Blz. 413
|
15. Overschrijding budget door hogere aanneemsom
|
Blz. 414
|
16. Grondexploitaties
|
Blz. 415
|
17. Impact nieuwe Omgevingswet en Wkb op leges omgevingsvergunningen
|
Blz. 416
|
18. Vervangingsinvesteringen duikers en hogere baggerkosten
|
Blz. 417
|
19. Overschrijding facilitaire budgetten door relatief hoge indexeringspercentages
|
Blz. 418
|
20. Aanvullende investering Kindcentrum Florabuurt
|
Blz. 419
|
21. Stijging energie prijzen
|
Blz. 420
|
22. Subsidie versnellingsafspraken Rivium
|
Blz. 421
|
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 422
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 423
|
Inleiding
|
Blz. 424
|
Openbare ruimte
|
Blz. 425
|
Openbare ruimte
|
Blz. 426
|
Wegen
|
Blz. 427
|
Riolering en grondwater
|
Blz. 428
|
Water
|
Blz. 429
|
Openbaar groen en speelplaatsen
|
Blz. 430
|
Openbare verlichting
|
Blz. 431
|
Kunstwerken
|
Blz. 432
|
Verkeersvoorzieningen
|
Blz. 433
|
Beeldende kunstwerken
|
Blz. 434
|
Reiniging
|
Blz. 435
|
Gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 436
|
Gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 437
|
Vastgoed in cijfers
|
Blz. 438
|
Totale oppervlakte gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 439
|
Waarde vastgoed
|
Blz. 440
|
Lasten vastgoed
|
Blz. 441
|
Leegstand in gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 442
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 443
|
Overzicht kapitaalgoederen
|
Blz. 444
|
Overzicht kapitaalgoederen
|
Blz. 445
|
Paragraaf Financiering
|
Blz. 446
|
Bestuurlijke duiding
|
Blz. 447
|
Beleid van financiering en bepaling financieringsbehoefte
|
Blz. 448
|
Leningenportefeuille
|
Blz. 449
|
Verwachte renteontwikkeling in het begrotingsjaar
|
Blz. 450
|
Risicobeheer
|
Blz. 451
|
Berekening renterisiconorm
|
Blz. 452
|
Kasgeldlimiet
|
Blz. 453
|
Schatkistbankieren
|
Blz. 454
|
Schema rentetoerekening
|
Blz. 455
|
Gewaarborgde geldleningen (borgstellingen)
|
Blz. 456
|
Paragraaf Bedrijfsvoering
|
Blz. 457
|
Inleiding
|
Blz. 458
|
Organisatiestructuur
|
Blz. 459
|
Verwachte organigram 2023
|
Blz. 460
|
Doorontwikkeling van onze organisatie
|
Blz. 461
|
Rechtmatigheidsverantwoording 2023 door het college
|
Blz. 462
|
Wet open overheid
|
Blz. 463
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 464
|
Specificatie kosten bedrijfsvoeringbudget 2023
|
Blz. 465
|
Paragraaf Verbonden partijen
|
Blz. 466
|
Samenvatting Verbonden partijen
|
Blz. 467
|
Algemene beleidskaders
|
Blz. 468
|
Financiën
|
Blz. 469
|
Gewenste bestuurlijke betrokkenheid
|
Blz. 470
|
Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 471
|
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)
|
Blz. 472
|
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
|
Blz. 473
|
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
|
Blz. 474
|
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
|
Blz. 475
|
Werkvoorzieningschap Promen
|
Blz. 476
|
Recreatieschap Hitland
|
Blz. 477
|
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
|
Blz. 478
|
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond
|
Blz. 479
|
Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 480
|
Stedin N.V.
|
Blz. 481
|
Evides N.V.
|
Blz. 482
|
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
|
Blz. 483
|
Irado N.V.
|
Blz. 484
|
Isala Theater B.V.
|
Blz. 485
|
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V.
|
Blz. 486
|
Sportief Capelle B.V.
|
Blz. 487
|
Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 488
|
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel (CJG)
|
Blz. 489
|
Stichting Welzijn Capelle
|
Blz. 490
|
Overige gerelateerde partijen
|
Blz. 491
|
Stichting BLICK op onderwijs (Boeiend Leren in Capelle en Krimpen)
|
Blz. 492
|
Stichting Begraafplaats, Crematorium en Uitvaartcentrum Schollevaar
|
Blz. 493
|
Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan
|
Blz. 494
|
Stichting IJsselland Ziekenhuis
|
Blz. 495
|
Stichting Zorgbeheer de Zellingen – Verpleeghuis Rijckehove
|
Blz. 496
|
Stichting Havensteder
|
Blz. 497
|
Stichting Woonzorg Nederland
|
Blz. 498
|
Stichting Bibliotheek aan den IJssel
|
Blz. 499
|
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide
|
Blz. 500
|
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)
|
Blz. 501
|
Leger des Heils
|
Blz. 502
|
Paragraaf Grondbeleid
|
Blz. 503
|
Visie op grondbeleid in relatie tot de doelstellingen in de programmabegroting
|
Blz. 504
|
Beleid
|
Blz. 505
|
Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG)
|
Blz. 506
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 507
|
Prognose resultaten grondexploitaties
|
Blz. 508
|
Winstprognose
|
Blz. 509
|
Verliesprognose
|
Blz. 510
|
Beleid tussentijdse winstneming
|
Blz. 511
|
Beleid verliesgevende projecten
|
Blz. 512
|
Beleidsuitgangspunten reserve in relatie tot risico's van grondzaken
|
Blz. 513
|
Paragraaf Lokale heffingen
|
Blz. 514
|
Inleiding
|
Blz. 515
|
Uitgangspunten tarievenbeleid
|
Blz. 516
|
Berekening overhead
|
Blz. 517
|
Baten en lasten belastingen en heffingen
|
Blz. 518
|
Belastingdruk over de jaren
|
Blz. 519
|
Lokale lastendruk in relatie tot andere gemeenten
|
Blz. 520
|
Wet waardering onroerende zaken (WOZ)
|
Blz. 521
|
Onroerendezaakbelastingen woningen & niet-woningen (Taakveld 0.61 en 0.62)
|
Blz. 522
|
Tarieven OZB
|
Blz. 523
|
Bedrijveninvesteringszones (BIZ) (Taakveld 3.1)
|
Blz. 524
|
Marktgeld (taakveld 3.3)
|
Blz. 525
|
Logiesbelasting (taakveld 3.4)
|
Blz. 526
|
Kwijtscheldingen (taakveld 6.3)
|
Blz. 527
|
Rioolheffing (taakveld 7.2)
|
Blz. 528
|
Afvalstoffenheffing (taakveld 7.3)
|
Blz. 529
|
Leges
|
Blz. 530
|
Paragraaf Interbestuurlijk toezicht
|
Blz. 531
|
Inleiding
|
Blz. 532
|
Ontwikkelingen 2023
|
Blz. 533
|
Bijlagen 2023
|
Blz. 534
|
Personele sterkte en personeelslasten
|
Blz. 535
|
Personele sterkte en personeelslasten 2023-2030
|
Blz. 536
|
Reserves en voorzieningen
|
Blz. 537
|
Begroting 2023
|
Blz. 538
|
Meerjarenbegroting
|
Blz. 539
|
Toelichting op de reserves en voorzieningen
|
Blz. 540
|
Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)
|
Blz. 541
|
Algemene reserve (A2)
|
Blz. 542
|
Egalisatiereserve bedrijfsvoering (B1)
|
Blz. 543
|
Reserve eenmalige uitgaven (B2)
|
Blz. 544
|
Reserve Sociaal Noodfonds (B3)
|
Blz. 545
|
Reserve Rekenkamer (B4)
|
Blz. 546
|
Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B5)
|
Blz. 547
|
Reserve Water (B6)
|
Blz. 548
|
Reserve Besteding verkoop Eneco-aandelen (B7)
|
Blz. 549
|
Voorziening Onderhoud (V1)
|
Blz. 550
|
Voorziening Nog uit te voeren werken bouwgrondexploitaties (V2)
|
Blz. 551
|
Voorziening Verliesgevende complexen (V3)
|
Blz. 552
|
Voorziening Dubieuze debiteuren (V4)
|
Blz. 553
|
Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V5)
|
Blz. 554
|
Voorziening Rioolheffing middelen derden (V6)
|
Blz. 555
|
Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V7)
|
Blz. 556
|
Voorziening Omgevingsvergunningen (V8)
|
Blz. 557
|
Voorziening Gereed product (V9)
|
Blz. 558
|
Kredietenoverzicht
|
Blz. 559
|
Kredieten en het verloop van investeringen
|
Blz. 560
|
Bevolkingsprognose
|
Blz. 561
|
Bevolkingsprognose
|
Blz. 562
|
Onderzoeksopdrachten
|
Blz. 563
|
Voortgang
|
Blz. 564
|
Oorspronkelijke onderzoeksopdrachten inclusief bijstelling vorige boekwerken
|
Blz. 565
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|