Hieronder treft u de in het BBV voorgeschreven indicatoren voor dit programma aan.
Bij de landelijke indicatoren van dit programma hebben wij geen streefwaarden. Wij streven geen aantallen meer na, maar monitoren deze wel (zie hoofdstuk 8 van ons Integraal Veiligheidsbeleid 5).
Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde
Landelijke indicatoren
Terug naar navigatie - Landelijke indicatorenNJN20 - Diefstal uit woning
Terug naar navigatie - NJN20 - Diefstal uit woningNJN20 - Gewelds- en seksuele misdrijven
Terug naar navigatie - NJN20 - Gewelds- en seksuele misdrijvenNJN20 - Vernielingen en beschadigingen
Terug naar navigatie - NJN20 - Vernielingen en beschadigingenNJN20 - Winkeldiefstal
Terug naar navigatie - NJN20 - WinkeldiefstalNJN20 - Verwijzingen Halt
Terug naar navigatie - NJN20 - Verwijzingen HaltCapelse indicatoren
Terug naar navigatie - Capelse indicatorenHieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan.
NJN20 - Aantal rampenoefeningen
Terug naar navigatie - NJN20 - Aantal rampenoefeningenNJN20 - Afname criminaliteit
Terug naar navigatie - NJN20 - Afname criminaliteitNJN20 - Aantal woninginbraken
Terug naar navigatie - NJN20 - Aantal woninginbrakenNJN20 - Aantal straatroven
Terug naar navigatie - NJN20 - Aantal straatrovenNJN20 - Aantal overvallen
Terug naar navigatie - NJN20 - Aantal overvallenOntwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenImpact Corona:
Veiligheidsbeleid
De coronacrisis heeft impact op de uitvoering van ons veiligheidsbeleid. Met name op die maatregelen en acties waarin we fysiek samen werken en samen komen met Capellenaren en/of partners . De uitvoering is bemoeilijkt, doordat we (tijdelijk) zo min mogelijk bijeenkomsten hebben georganiseerd. dat geldt onder andere voor zaken als Buurtpreventieteams, Politiekids, maar ook voor het uitvoeren van het casusoverleg ondermijning, casusoverleg nazorg.
Handhavers
Een crisis die de gemeentegrenzen overschrijdt en het uitvoeren van de bijbehorende noodverordening, heeft geleid tot veel overuren van onze handhavers. Niet alleen door het vele afval dat gedumpt werd, maar ook bijvoorbeeld de vele vragen van ondernemers, het sluiten van de horeca en soms zelfs hele gebieden, leidde tot extra werk.
Overige ontwikkelingen:
Ontwikkelagenda VRR
De VRR is gestart met een Ontwikkeltraject dat zich richt zich op de toekomst van de VRR. In zijn nieuwjaarspeech van 2020 heeft de directeur van de VRR, de heer Littooij, duidelijk gemaakt dat er voor de VRR meerdere belangrijke ontwikkelingen spelen die om een strategisch antwoord vragen. De belangrijkste van deze ontwikkelingen zijn:
- Wettelijke ontwikkelingen als de WNRA, de Europese deeltijdrichtlijn arbeid en de invoering van de Omgevingswet;
- In de afgelopen tien jaar is de VRR financieel significant minder gegroeid in vergelijking met de ontwikkeling van lonen en prijzen, inmiddels is duidelijk dat de VRR-begroting tegen haar grenzen oploopt;
- Mondiale en klimatologische ontwikkelingen maken onze maatschappij kwetsbaar voor nieuwe typen crises (o.a. terrorisme, droogte, extreme neerslag, uitval ICT, epidemieën). De voorbereiding op dit soort crises is in Nederland nog niet uitontwikkeld.
In de collegebrief van 26 mei hebben wij een toelichting gegeven op de Ontwikkelagenda. Op maandag 14 september 2020 heeft de heer Littooij van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) een presentatie gegeven over het Ontwikkeltraject VRR, welke wordt begeleid door bureau Berenschot. 28 oktober 2020 vindt een conferentie over dit project plaats voor de leden van het Algemeen Bestuur van de VRR. Op maandag 12 oktober 2020 is er een raadscommissie Bestuur, Veiligheid en Middelen (BVM) gepland waar de deelnemende raadsleden input kunnen geven voor de inbreng van de burgemeester op 28 oktober 2020. Ter ondersteuning voor de raad hebben wij een notitie opgesteld om een mogelijke denkrichting te geven/ondersteunen te bieden voor de input van de raadsleden.
Wijkbrandweerfunctionaris
Via de Voorjaarnota 2020 heeft uw raad extra middelen toegekend om de inzet van de wijkbrandweerfunctionaris in heel 2020 te kunnen financieren. Wij hebben in de Begroting 2021 een voorstel ingediend om structurele middelen aan te ramen voor het structureel continueren van de wijkbrandweerman.
Ontwikkelingen bij Zorg- en Veiligheidshuis Rotterdam-Rijnmond (ZVHRR)
In de taakveldenraming 2020 van de begroting 2020 hebben wij aangegeven dat het ZVHRR medio 2020 zou verhuizen naar de Kop van Zuid in Rotterdam. Deze verhuizing heeft nog niet plaatsgevonden en het AB van het ZVHRR dient hierover nog een besluit te nemen. Het AB van het ZVHRR werkt aan een verdieping en verduurzaming om te komen tot een "Zorg- en Justitieplein" voor de regio. In dat kader loopt er ook een discussie om de bijdrage van de partners te herijken. De structurele lasten zijn toegenomen en de bijdrage van de partners zijn de afgelopen jaren niet verhoogd of geïndexeerd. Naar verwachting volgt in Q4 een besluit van het AB over de bijdrage en financiering van het ZVHRR. Momenteel is onze bijdrage € 0,25 per inwoner. Er ligt een voorstel om dit te verhogen naar € 0,40 per inwoner.
Wijzigingsvoorstellen
Terug naar navigatie - WijzigingsvoorstellenDe wijzigingsvoorstellen van programma 1 staan hieronder weergegeven.
1.1 Impulsgelden weerbaar bestuur
Terug naar navigatie - 1.1 Impulsgelden weerbaar bestuurOverheveling budget Impulsgelden Weerbaar bestuur - Technisch
Lasten / Baten: V/N 110 in 2020, N/V 110 in 2021
Kasstroom - V 110 in 2020, N 110 in 2021
Wij doen mee aan de pilot Weerbaar Bestuur van het ministerie van BZK. In dat kader hebben wij in 2020 een budget ontvangen van 120.000. Het project van de gemeente Capelle aan den IJssel richt zich op de preventief-bestuurlijke aanpak van ondermijning en het versterken van de maatschappelijke weerbaarheid. Onder andere door een integrale samenwerking tussen het sociaal en veiligheidsdomein. En door samen te werken met professionals in de frontlinie, bewoners en ondernemers. Zodoende wordt een nieuwe maatschappelijke norm uitgedragen waarin criminele activiteiten geen ruimte kunnen krijgen binnen de samenleving.
Diverse acties uit ons plan, zoals de trainingen op scholen, training omgang met polarisatie, en het educatief programma weerbaarheidsprogramma, zijn vanwege de Coronacrisis uitgesteld. En daarmee ook de kosten. Het ministerie heeft aangegeven de projecten graag alsnog in 2021 te willen laten uitvoeren en te willen financieren.
Wij stellen u voor om de begroting aan te passen met V/N 110 in 2020 en N/V 110 in 2021 en dit over te hevelen middels de reserve eenmalige uitgaven.
1.2 Budget wijkveiligheidsplannen 2020
Terug naar navigatie - 1.2 Budget wijkveiligheidsplannen 2020Overheveling budget wijkveiligheidsplannen 2020 - Technisch
Lasten / Baten: V/N 60 in 2020, N/V 60 in 2021
Kasstroom - V 60 in 2020, N 60 in 2021
In het IVB5 heeft de raad besloten om een budget van 101K beschikbaar te stellen voor de wijkveiligheidsplanen. De conceptplannen zijn in december 2019 ter consulatie aangeboden aan de commissie BVM. De wijkveiligheidsplannen zijn in maart 2020 door het college definitief vastgesteld.
Daarbij is een bedrag van 86K gereserveerd voor de uitvoering in 2020, waarbij reeds 20K is uitgevoerd/besteed in 2019 (inzet sociale activering in Schollevaar en jongerenwerker in Florabuurt). De overige 15K was nog een PM-post. Daarmee resteert in 2020 een budget van 81K. Als gevolg van de Coronacrisis zijn diverse maatregelen nog niet ten uitvoer gebracht en daardoor de kosten nog niet gemaakt.
Wij stellen u voor om de begroting aan te passen met V/N 60 in 2020 en N/V 60 in 2021 en dit budget over te hevelen middels de reserve eenmalige uitgaven.
1.3 Overheveling budget project Alleen jij bepaalt
Terug naar navigatie - 1.3 Overheveling budget project Alleen jij bepaaltOverheveling budget project Alleen jij bepaalt - Technisch
Lasten/ Baten: Structureel V/N 38 vanaf 2021
Kasstroom: Incidenteel V/N 38 vanaf 2021
Wij hebben u geïnformeerd over de voortgang van het project AJB via onder ander de collegebrief van februari 2019 (kenmerk S32/1073487, toelichting resultaten project Alleen jij bepaalt wie je bent) en die van juli 2020 (kenmerk 132097/273230, evaluatie januari - juni 2020 Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022) . Inmiddels is in de praktijk gebleken dat via het project allerhande domeinen in beeld komen op het vlak (jeugd)zorg en vrije tijdsbesteding van de Capelse jongeren. Bijvoorbeeld de afstemming met sportclubs over het gebruik van accommodaties, contact met scholen over het aandragen van deelnemers en de pedagogische contacten die de instructeurs hebben met de jongeren en hun thuissituatie. In het kader van een integrale aanpak willen wij het project daarom onderbrengen in ons preventieve Jeugdbeleid.
Wij stellen u dan ook voor om de begroting aan te passen met V/N 38 vanaf 2021.
De wijziging zijn cijfermatig wel verwerkt in de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:
Programma | Mutatie | |
1 | V38 | |
6a | N38 | |
Totaal | N0 | |
1.4 Inzet team Handhaving
Terug naar navigatie - 1.4 Inzet team HandhavingInzet handhaving - Onvermijdelijk
Lasten/ Baten: N 50 in 2020
Kasstroom: N 50
Als gevolg van Corona heeft de eerste golf voor het team Handhaving voornamelijk in het teken gestaan van het uitvoeren van de Regionale Noodverordening. Het team is in zowel preventief als repressief opzicht actief geweest, waarbij het accent lag op het adviseren (in de vorm van persoonlijke bezoeken en het sturen van brieven aan diverse branches, profit en non-profit en andere publiek toegankelijke instellingen) om het virus te bestrijden. Totaal zijn 23 locaties, onder andere, voetbalkooien en JOP’s, tijdelijk afgesloten. Daarnaast zijn ook drukke plaatsen tijdelijk afgesloten om dagjesmensen te ontmoedigen, onder andere parkeerplaatsen bij het Schollebos en toeristische fietsroutes. De gemaakte kosten bedragen voor het afsluiten van locaties N 40 en de extra kosten van beveiliging en inhuur N 10.
Wij stellen u voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 50 in 2020.
1.5 Wet- en regelgeving omtrent gemeentelijk vastgoed
Terug naar navigatie - 1.5 Wet- en regelgeving omtrent gemeentelijk vastgoedImplementatie beheertool wet- en regelgeving omtrent gemeentelijk vastgoed - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 122 eenmalig in 2020 en N18 structureel vanaf 2021
Kasstroom: N 122 eenmalig in 2020, N 18 structureel vanaf 2021
Professionalisering van het gebouwbeheer vereist dat we op gebied van wet- en regelgeving (compliancy) in control zijn. De gemeente heeft een maatschappelijke taak voor de gebruikers en huurders van haar vastgoed om een veilige werkomgeving te faciliteren. Door volledig te voldoen aan de wettelijke kaders omtrent gebouwbeheer, wordt hier voor een groot deel aantoonbaar invulling aan gegeven. Indien de verantwoordelijkheid van bepaalde zaken bij derden is belegd, heeft de gemeente een Zorgplicht (controlerende taak) om hierop te toetsen.
Om hier een verdiepingsslag te maken is het noodzakelijk dat per pand uitgezocht wordt welke elementen/installaties aanwezig zijn, welke wet- en regelgeving hieraan gekoppeld is, wie verantwoordelijk is, de controle hierop en het vastleggen van deze data. Dit resulteert in N 122 eenmalig in 2020 en voor de beheertool N 18 vanaf 2021.
Wij stellen u voor om de begroting aan te passen met N 122 eenmalig in 2020 en N 18 vanaf 2021.
De wijzigingen zijn cijfermatig wel verwerkt op de betreffende programma’s, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma’s:
Programma | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
1. Integrale veiligheid en openbare orde | N12 | N2 | N2 | N2 | N2 |
5a. Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur) | N61 | N9 | N9 | N9 | N9 |
6a. Sociale Infrastructuur | N49 | N7 | N7 | N7 | N7 |
Totaal | N122 | N18 | N18 | N18 | N18 |
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Omschrijving | BG2020 incl. wijz. | Wijz. NJN 2020 | BG2020 na wijz. NJN | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 |
Lasten | N8.450 | V123 | N8.327 | N8.761 | N8.348 | N8.298 | N8.372 |
Baten | V665 | N0 | V665 | V672 | V672 | V672 | V672 |
Saldo van baten en lasten | N7.785 | V123 | N7.662 | N8.089 | N7.676 | N7.626 | N7.700 |
Mutaties in reserves: | |||||||
Reserve eenmalige uitgaven | V256 | N170 | V86 | V170 | N0 | N0 | N0 |
Egalisatiereserve bedrijfsvoering | V34 | N0 | V34 | V34 | V26 | V34 | V34 |
Totaal mutaties reserves | V290 | N170 | V120 | V204 | V26 | V34 | V34 |
Resultaat | N7.495 | N47 | N7.542 | N7.885 | N7.650 | N7.592 | N7.666 |
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2020: | |||||||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | ||||
1.1 Impulsgelden weerbaar bestuur | V110 | N0 | V110 | ||||
1.2 Budget wijkveiligheidsplannen 2020 | V60 | N0 | V60 | ||||
1.4 Inzet team Handhaving | N50 | N0 | N50 | ||||
1.5 Wet- en regelgeving omtrent gemeentelijk vastgoed | N12 | N0 | N12 | ||||
0.5 Rente | V24 | N0 | V24 | ||||
0.11 Aanpassing budgetten energie | N6 | N0 | N6 | ||||
0.14 Aanpassing diverse bedrijfsvoeringbudgetten | N3 | N0 | N3 | ||||
Totaal mutatie saldo van baten en lasten | V123 | N0 | V123 | ||||
Mutaties reserves | |||||||
Reserve eenmalige uitgaven | N170 | ||||||
Egalisatiereserve bedrijfsvoering | N0 | ||||||
Totaal mutatie in de reserves | N170 | ||||||
Mutatie Resultaat | N47 |