- 
			Blz. 1
		
			
			Najaarsnota 2020
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Najaarsnota 2020
		
	
 
	- 
			Blz. 3
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Aanbiedingsbrief
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Aanbiedingsbrief
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 6
		
			
			Inleiding en leeswijzer
		
			
	- 
			Blz. 7
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 8
		
			
			Leeswijzer
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 9
		
			
			Impact coronacrisis
		
			
	- 
			Blz. 10
		
			
			Impact coronacrisis op budgetten in 2020
		
	
 
	- 
			Blz. 11
		
			
			Impact coronacrisis op budgetten in 2021 t/m 2024
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 12
		
			
			Programma 0 Bestuur en ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 13
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 14
		
			
			TV0.1 Investeren in relaties met andere overheden, (maatschappelijke) organisaties en partners en daarbij een krachtig eigen geluid laten horen.
		
			
	- 
			Blz. 15
		
			
			Investeren in goede relatie met partners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 16
		
			
			TV0.1 Informatie vergaren met betrekking tot beleidsonderdelen van Capellenaren.
		
			
	- 
			Blz. 17
		
			
			Toolkit burgerparticipatie
		
	
 
	- 
			Blz. 18
		
			
			Het houden van een buurtmonitor in 2020
		
	
 
	- 
			Blz. 19
		
			
			Deelname aan de Quickscan Lokale Democratie
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 20
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 21
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 22
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 23
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 24
		
			
			0.1  Lagere leges inkomsten en afdrachten a.g.v. Corona
		
	
 
	- 
			Blz. 25
		
			
			0.2 Verkiezingen, impact Corona
		
	
 
	- 
			Blz. 26
		
			
			0.3  Accountantskosten
		
	
 
	- 
			Blz. 27
		
			
			0.4 Dividenden
		
	
 
	- 
			Blz. 28
		
			
			0.5 Rente
		
	
 
	- 
			Blz. 29
		
			
			0.6  OZB Eigenaren Woningen
		
	
 
	- 
			Blz. 30
		
			
			0.7 OZB Eigenaren Niet-Woningen
		
	
 
	- 
			Blz. 31
		
			
			0.8 Voorziening dubieuze debiteuren
		
	
 
	- 
			Blz. 32
		
			
			0.9 Algemene Uitkering gemeentefonds compensatie corona
		
	
 
	- 
			Blz. 33
		
			
			0.10 Algemene Uitkering  gemeentefonds septembercirculaire
		
	
 
	- 
			Blz. 34
		
			
			0.11 Aanpassing budgetten energie
		
	
 
	- 
			Blz. 35
		
			
			0.12 Compensatie meerkosten coronacrisis – Onvermijdelijk
		
	
 
	- 
			Blz. 36
		
			
			0.13 2e Begrotingswijziging GR IJsselgemeenten
		
	
 
	- 
			Blz. 37
		
			
			0.14 Aanpassing diverse bedrijfsvoeringbudgetten
		
	
 
	- 
			Blz. 38
		
			
			0.15 Vervanging beeldschermen in het gemeentehuis (Krediet 125 eenmalig in 2021 en 125 eenmalig in 2022)
		
	
 
	- 
			Blz. 39
		
			
			0.16 Aanpassing stelpost prijzen
		
	
 
	- 
			Blz. 40
		
			
			0.17 Kosten rechtszaak en juridische ondersteuning Rivium/Referendum
		
	
 
	- 
			Blz. 41
		
			
			0.18 Datalab
		
	
 
	- 
			Blz. 42
		
			
			0.19 Mutaties reserve bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 43
		
			
			0.20 Algemene taakstelling i.v.m. proces kadernota kerntaken
		
	
 
	- 
			Blz. 44
		
			
			0.21 Uitbreiding formatie unit Belastingen
		
	
 
	- 
			Blz. 45
		
			
			0.22 Dividend Evides
		
	
 
	- 
			Blz. 46
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 47
		
			
			Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde
		
			
	- 
			Blz. 48
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 49
		
			
			TV1.1 Versterken van brandpreventie.
		
			
	- 
			Blz. 50
		
			
			Evalueren pilot wijkbrandweerfunctionaris
		
	
 
	- 
			Blz. 51
		
			
			Uitvoeren prioriteitennota brandveiligheid 2019-2022
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 52
		
			
			TV1.2 Stimuleren van Capellenaren (inwoners en ondernemers) om mee te werken aan een veilig Capelle.
		
			
	- 
			Blz. 53
		
			
			Nader onderzoek naar de introductie app voor slachtoffers van straatintimidatie en terreur
		
	
 
	- 
			Blz. 54
		
			
			Ondersteunen (burger)initiatieven op het gebied van buurtpreventieapps, buurtpreventieteams en burgernet
		
	
 
	- 
			Blz. 55
		
			
			Ondersteunen en faciliteren Politiekids trajecten op basisscholen
		
	
 
	- 
			Blz. 56
		
			
			Ondersteunen samenwerkingsverbanden voor een veilig ondernemingsklimaat.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 57
		
			
			TV1.2 Vergroten van de veiligheid in buurten en wijken en het versterken van de synergie tussen de ingezette middelen op veiligheidsgebied.
		
			
	- 
			Blz. 58
		
			
			Continueren bestaande cameraprojecten en zo nodig meer cameratoezicht in de openbare ruimte
		
	
 
	- 
			Blz. 59
		
			
			Inzetten van stadsmariniers om veiligheid- en leefbaarheidsproblemen in kwetsbare buurten aan te pakken
		
	
 
	- 
			Blz. 60
		
			
			Uitvoeren van het regionaal convenant woonoverlast en aanpak woonoverlast 2016 onder leiding van de stadsmarinier woonoverlast
		
	
 
	- 
			Blz. 61
		
			
			Uitvoeren van maatregelen genoemd in de wijkveiligheidsplannen per wijk
		
	
 
	- 
			Blz. 62
		
			
			Verder uitwerken aanbeveling Rekenkamer duiding veiligheidsbeleving
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 63
		
			
			TV1.2 Bestrijden van (georganiseerde) criminaliteit en ondermijning van de rechtstaat.
		
			
	- 
			Blz. 64
		
			
			Continueren en waar mogelijk versterken van onze ondermijningsaanpak samen met partners
		
	
 
	- 
			Blz. 65
		
			
			Uitvoeren van maatregelen uit het IVB 5 onder prioriteit Ondermijning, waaronder toepassen wet Bibob en Opiumwet en uitvoeren controles
		
	
 
	- 
			Blz. 66
		
			
			Versterken van onze informatiepositie, onder andere door inzet van een informatiemakelaar en webvoyager
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 67
		
			
			TV1.2 Aanpakken van overlastgevende en criminele Capellenaren.
		
			
	- 
			Blz. 68
		
			
			Ondersteunen project Pak je Kans en taakstraffen door bureau Halt
		
	
 
	- 
			Blz. 69
		
			
			Uitvoeren persoonsgerichte aanpakken voor HIT-ers, veelplegers, etc.
		
	
 
	- 
			Blz. 70
		
			
			Uitvoeren aanpak nazorg ex-gedetineerden
		
	
 
	- 
			Blz. 71
		
			
			Continueren aanpak straatroven en overvallers en deelname aan Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid (of onderwijs)
		
	
 
	- 
			Blz. 72
		
			
			Uitvoeren van maatregelen uit het Integraal Veiligheidsbeleid (IVB 5) onder prioriteit zorg- en veiligheid
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 73
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 74
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 75
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 76
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 77
		
			
			1.1 Impulsgelden weerbaar bestuur
		
	
 
	- 
			Blz. 78
		
			
			1.2 Budget wijkveiligheidsplannen 2020
		
	
 
	- 
			Blz. 79
		
			
			1.3 Overheveling budget project Alleen jij bepaalt
		
	
 
	- 
			Blz. 80
		
			
			1.4 Inzet team Handhaving
		
	
 
	- 
			Blz. 81
		
			
			1.5 Wet- en regelgeving omtrent gemeentelijk vastgoed
		
	
 
	- 
			Blz. 82
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 83
		
			
			Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
		
			
	- 
			Blz. 84
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 85
		
			
			TV2.1 Verbeteren van de verkeersveiligheid in Schollevaar.
		
			
	- 
			Blz. 86
		
			
			Verkeersveiligheid Schollevaar
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 87
		
			
			TV2.1 Verbeteren van mobiliteit, leefbaarheid en verkeersveiligheid.
		
			
	- 
			Blz. 88
		
			
			Infrastructuur kruisingen Schaardijk
		
	
 
	- 
			Blz. 89
		
			
			Programma Mobiliteit
		
	
 
	- 
			Blz. 90
		
			
			Waterbus
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 91
		
			
			TV2.5 Optimale verbinding tussen de wijken.
		
			
	- 
			Blz. 92
		
			
			Evalueren buurtbus
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 93
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 94
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 95
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 96
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 97
		
			
			2.1 Subsidie haalbaarheidsstudie Park Shuttle
		
	
 
	- 
			Blz. 98
		
			
			2.2 Buurtbus
		
	
 
	- 
			Blz. 99
		
			
			2.3 Aanpak fietsroute
		
	
 
	- 
			Blz. 100
		
			
			2.4 Optimaliseren asfaltbeleid
		
	
 
	- 
			Blz. 101
		
			
			2.5 Asfalteren rondom rotondes 's Graveland
		
	
 
	- 
			Blz. 102
		
			
			2.6 Inspecteren kunstwerken
		
	
 
	- 
			Blz. 103
		
			
			2.7 Investering IBOR (Krediet 845)
		
	
 
	- 
			Blz. 104
		
			
			2.8 Aantrekkelijkheid openbare ruimte
		
	
 
	- 
			Blz. 105
		
			
			2.9 Doorschuiven kredieten Fietsbrug, Parkeerbeleid en Vervoersknooppunt (Krediet - 620/ 150 in 2020, 320 in 2021 en 300 / - 150 in 2022)
		
	
 
	- 
			Blz. 106
		
			
			2.10 Doorschuiven budgetten via reserve eenmalige uitgaven
		
	
 
	- 
			Blz. 107
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 108
		
			
			Programma 3 Economie
		
			
	- 
			Blz. 109
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 110
		
			
			TV3.1 Versterken van de economische positie van Capelle aan den IJssel, door in te zetten op groei van de economie en van de werkgelegenheid.
		
			
	- 
			Blz. 111
		
			
			Opzetten van een Creative Tech Campus op Rivium
		
	
 
	- 
			Blz. 112
		
			
			Menukaart opstellen voor startende ondernemers
		
	
 
	- 
			Blz. 113
		
			
			Evalueren en actualiseren van de Structuurvisie Detailhandel
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 114
		
			
			TV3.1 Versterken en verbeteren van kantoor-, bedrijfs- en winkellocaties.
		
			
	- 
			Blz. 115
		
			
			Inventarisatie maken van glasvezel op bedrijventerreinen
		
	
 
	- 
			Blz. 116
		
			
			Inzetten van een KVO op Capelle West
		
	
 
	- 
			Blz. 117
		
			
			Onderzoek doen naar behoefte woon-werkunits
		
	
 
	- 
			Blz. 118
		
			
			Onderzoek Koperwiek langs speerpunten Platform 'De Nieuwe Winkelstraat'
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 119
		
			
			TV3.1 Voortzetten van de goede relatie met ondernemers.
		
			
	- 
			Blz. 120
		
			
			Onderzoeken in welke vorm de ondernemersprijs terug kan komen
		
	
 
	- 
			Blz. 121
		
			
			Tweemaal per jaar een Capels Ondernemersontbijt organiseren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 122
		
			
			T.V. 3.2 Het versterken van de fysieke bedrijfsinfrastructuur.
		
			
	- 
			Blz. 123
		
			
			Aansluiting zoeken bij ontwikkelingen Alexanderknoop
		
	
 
	- 
			Blz. 124
		
			
			Plan voor stadsdistributie Hoofdweg ontwikkelen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 125
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 126
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 127
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 128
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 129
		
			
			3.1 Commerciële contracten
		
	
 
	- 
			Blz. 130
		
			
			3.2.  Logiesbelasting en Marktgelden
		
	
 
	- 
			Blz. 131
		
			
			3.3 Doorschuiven krediet Hoofdweg vak A (Krediet - 1.377 / 482 in 2020, 1.377 / - 482 in 2021)
		
	
 
	- 
			Blz. 132
		
			
			3.4 Doorschuiven budgetten via reserve eenmalige uitgaven
		
	
 
	- 
			Blz. 133
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 134
		
			
			Programma 4 Onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 135
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 136
		
			
			TV4.2 Het binnen het kader van de wettelijke regelingen voorzien in de huisvesting van scholen voor openbaar en bijzonder onderwijs.
		
			
	- 
			Blz. 137
		
			
			Huisvesting scholen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 138
		
			
			TV4.3 Het voorkomen en bestrijden van educatieve achterstanden en sociaal-emotionele problemen bij (jonge) kinderen.
		
			
	- 
			Blz. 139
		
			
			Onderwijsachterstandenbeleid en VVE-aanbod
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 140
		
			
			TV4.3 Het stimuleren van schooldeelname (leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten).
		
			
	- 
			Blz. 141
		
			
			Startkwalificatie en verminderen schoolverlaten
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 142
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 143
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 144
		
			
			Onwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 145
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 146
		
			
			4.1 Vrijval budget Subsidieregeling Brede School Netwerken (BSN)
		
	
 
	- 
			Blz. 147
		
			
			4.2 Overheveling Rijksmiddelen Onderwijsachterstandenbeleid
		
	
 
	- 
			Blz. 148
		
			
			4.3 Asbestsanering SBO De Bouwsteen en BO CSV/gymnastieklokaal  (Krediet 333 in 2020)
		
	
 
	- 
			Blz. 149
		
			
			4.4 Mutaties exploitatie gemeentelijk vastgoed
		
	
 
	- 
			Blz. 150
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 151
		
			
			Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
		
			
	- 
			Blz. 152
		
			
			Deelprogramma's en taakvelden
		
	
 
	- 
			Blz. 153
		
			
			Deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
		
			
	- 
			Blz. 154
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 155
		
			
			TV5.1 Het verbeteren van gezondheid en welzijn Capellenaar met sport en bewegen.
		
			
	- 
			Blz. 156
		
			
			Opstellen lokaal sportakkoord
		
	
 
	- 
			Blz. 157
		
			
			Uitvoeren Prestatieafspraken 2020 Sportief Capelle
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 158
		
			
			TV5.3 Het bevorderen van talentontwikkeling bij kinderen en jongeren.
		
			
	- 
			Blz. 159
		
			
			Inzetten op cultuureducatie op scholen
		
	
 
	- 
			Blz. 160
		
			
			Subsidiëren van muziek- en theateronderwijs
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 161
		
			
			T.V. 5.5 Het vergroten van de waardering van het erfgoed van 1950-1960.
		
			
	- 
			Blz. 162
		
			
			Onderzoek cultuurhistorische waarde sociale woningbouw 1950-1960
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 163
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 164
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 166
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 167
		
			
			5A.1 Budget Subsidieregeling Evenementen
		
	
 
	- 
			Blz. 168
		
			
			5A.2 Kredieten gemeentelijk vastgoed (Krediet 96 in 2020 en 94 in 2021)
		
	
 
	- 
			Blz. 169
		
			
			5A.3 Herverdeling kredieten sportcomplex Aquapelle (Krediet -700 in 2020)
		
	
 
	- 
			Blz. 170
		
			
			5A.4 Naheffing BTW Isala theater
		
	
 
	- 
			Blz. 171
		
			
			5A.5 Isala theater compensatie meerkosten en inkomstenderving Corona
		
	
 
	- 
			Blz. 172
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 173
		
			
			Deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie
		
			
	- 
			Blz. 174
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 175
		
			
			TV5.7 Zorg dragen voor natuurbescherming.
		
			
	- 
			Blz. 176
		
			
			Opstellen Programma Buitenruimte
		
	
 
	- 
			Blz. 177
		
			
			Uitvoeren projecten 'Kwaliteitsimpuls openbare ruimte'
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 178
		
			
			TV5.7 Het versterken van de recreatieve functie van de IJssel.
		
			
	- 
			Blz. 179
		
			
			Aanvulling Zandrakpark
		
	
 
	- 
			Blz. 180
		
			
			Aansluiten bij project De Rivier als getijdengebied
		
	
 
	- 
			Blz. 181
		
			
			Aansluiten bij provinciale landschapstafel
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 182
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 183
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 184
		
			
			Onwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 185
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 186
		
			
			5B.1 Duiker B. van Dijklaan (Krediet 150 in 2020 en 25 in 2021)
		
	
 
	- 
			Blz. 187
		
			
			5B.2 Investering IBOR (Krediet -136)
		
	
 
	- 
			Blz. 188
		
			
			5B.3 Grondverkoop project Zaanse Schans
		
	
 
	- 
			Blz. 189
		
			
			5B.4 Prognose Verkoop/verhuur gemeentelijke gronden
		
	
 
	- 
			Blz. 190
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 191
		
			
			Programma 6 Sociaal domein
		
			
	- 
			Blz. 192
		
			
			Deelprogramma's en taakvelden
		
	
 
	- 
			Blz. 193
		
			
			Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 194
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 195
		
			
			TV6.1 Capellenaren en Capelse organisaties participeren en werken samen in de Capelse samenleving.
		
			
	- 
			Blz. 196
		
			
			Waarderen en ondersteunen van mantelzorgers
		
	
 
	- 
			Blz. 197
		
			
			Zorgdragen voor een sociale basisinfrastructuur
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 198
		
			
			TV6.1 Kinderen groeien in Capelle gezond en veilig en kansrijk op.
		
			
	- 
			Blz. 199
		
			
			Realiseren KinderLabs
		
	
 
	- 
			Blz. 200
		
			
			Ondersteunen Capelse Jeugdraad en Kindercollege
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 201
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 202
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 203
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 204
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 205
		
			
			6A.1 Vrijval budget Subsidieregeling Maatschappelijke Ondersteuning
		
	
 
	- 
			Blz. 206
		
			
			6A.2 Meicirculaire - Impulsgelden dak- en thuisloosheid en het Telefonisch advies- en hulppunt
		
	
 
	- 
			Blz. 207
		
			
			6A.3 Overhevelen budget Huiskamer van de Wijk Purmerhoek
		
	
 
	- 
			Blz. 208
		
			
			6A.4 Overhevelen budget toezichthouder rechtmatigheid Wmo en Jeugdwet
		
	
 
	- 
			Blz. 209
		
			
			6A.5 Inzet budget Schuldenaanpak
		
	
 
	- 
			Blz. 210
		
			
			6A.6 Welzijn Capelle compensatie meerkosten Corona
		
	
 
	- 
			Blz. 211
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 212
		
			
			Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
		
			
	- 
			Blz. 213
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 214
		
			
			TV6.3 Het voorzien in middelen van bestaan voor Capellenaren die daar tijdelijk niet in kunnen voorzien (inkomens- en bijstandsvoorzieningen).
		
			
	- 
			Blz. 215
		
			
			Rechtmatig verstrekken van uitkeringen in het kader van de gebundelde uitkering (BUIG)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 216
		
			
			TV6.3 Inzetten op het bestrijden van armoede, waarbij de focus ligt op ouderen en kwetsbare gezinnen met kinderen.
		
			
	- 
			Blz. 217
		
			
			Stroomlijnen en vergemakkelijken aanvraagproces (de toegang) van de regelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 218
		
			
			Verhogen bereik Jeugdfonds Sport & Cultuur
		
	
 
	- 
			Blz. 219
		
			
			Voorlichting over inkomensondersteunende regelingen aan de doelgroep en intermediaire organisaties intensiveren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 220
		
			
			TV6.3 Het tegengaan van problematische schulden onder Capellenaren.
		
			
	- 
			Blz. 221
		
			
			Bredere inzet budgetbeheer
		
	
 
	- 
			Blz. 222
		
			
			Intensivering van nazorg
		
	
 
	- 
			Blz. 223
		
			
			Inzet van schuldsanering
		
	
 
	- 
			Blz. 224
		
			
			Terugdringen van het beroep op bewindvoeringstrajecten
		
	
 
	- 
			Blz. 225
		
			
			Verbetering toegang
		
	
 
	- 
			Blz. 226
		
			
			Versterking vroegsignalering
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 227
		
			
			TV6.5 Snelle inburgering van statushouders.
		
			
	- 
			Blz. 228
		
			
			Voorbereiding nieuwe wet inburgering
		
	
 
	- 
			Blz. 229
		
			
			Voortzetting pilot Inburgering Nieuw Stijl
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 230
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 231
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 232
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 233
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 234
		
			
			6B.1 Overheveling Jeugdfonds Sport & Cultuur
		
	
 
	- 
			Blz. 235
		
			
			6B.2 Meicirculaire - Maatschappelijke begeleiding inburgeringsplichtige statushouders
		
	
 
	- 
			Blz. 236
		
			
			6B.3 Meicirculaire- Invoering Wet Inburgering
		
	
 
	- 
			Blz. 237
		
			
			6B.4 Overhevelen budget Stroomlijnen en verbeteren toegang inkomensondersteuning
		
	
 
	- 
			Blz. 238
		
			
			6B.5 Meicirculaire- Pilot Financieel Ontzorgen
		
	
 
	- 
			Blz. 239
		
			
			6B.6 Inkomensdeel Participatiewet (BUIG)
		
	
 
	- 
			Blz. 240
		
			
			6B.7 Coronacrisis: Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (TOZO)
		
	
 
	- 
			Blz. 241
		
			
			6B.8 Overhevelen en ombuigen deel budget 2020 MKB werkoffensief
		
	
 
	- 
			Blz. 242
		
			
			6B.9 Inkomensregelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 243
		
			
			6B.10 CapelleWerkt compensatie meerkosten en inkomstenderving Corona
		
	
 
	- 
			Blz. 244
		
			
			6B.11 Promen Corona-effecten
		
	
 
	- 
			Blz. 245
		
			
			6B.12 CapelleWerkt overhevelen budget toekomstverkenning en overname beheer en exploitatie pand Stationsplein 20
		
	
 
	- 
			Blz. 246
		
			
			6B.13 Concept Ondernemingsplan 2021 Promen
		
	
 
	- 
			Blz. 247
		
			
			6B.14 Vrijval gedeelte budget Brede Schuldenaanpak
		
	
 
	- 
			Blz. 248
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 249
		
			
			Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
		
			
	- 
			Blz. 250
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 251
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 252
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 253
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 254
		
			
			6C.1 Stijging kosten maatwerk-voorzieningen (Wmo) (Krediet 570 in 2020 en 138 structureel vanaf 2021)
		
	
 
	- 
			Blz. 255
		
			
			6C.2  Volume stijging Wmo
		
	
 
	- 
			Blz. 256
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 257
		
			
			Deelprogramma 6D Jeugdhulp
		
			
	- 
			Blz. 258
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 259
		
			
			TV6.72 Vroegtijdig inzetten van jeugdhulp in de eigen omgeving van jeugdigen en diens ouders.
		
			
	- 
			Blz. 260
		
			
			Organiseren jeugdgezondheidszorg en jeugdhulp binnen Capelle en waar nodig regionale inkoop van specialistische hulp
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 261
		
			
			TV6.72 Bestrijden huiselijk geweld, ouderen- en kindermishandeling.
		
			
	- 
			Blz. 262
		
			
			Stimuleren samenwerking om huiselijk geweld en kindermishandeling effectief aan te pakken
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 263
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 264
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 265
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 266
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 267
		
			
			6D.1 Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) - Onvermijdelijk
		
	
 
	- 
			Blz. 268
		
			
			6D.2 Extra financiële middelen voor huiselijk geweld
		
	
 
	- 
			Blz. 269
		
			
			6D.3 Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
		
	
 
	- 
			Blz. 270
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 271
		
			
			Programma 7 Volksgezondheid en milieu
		
			
	- 
			Blz. 272
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 273
		
			
			TV7.4 Schone leefomgeving.
		
			
	- 
			Blz. 274
		
			
			Uitvoeren Actieplan omgevingslawaai
		
	
 
	- 
			Blz. 275
		
			
			Uitvoeren gevelmaatregelen bij de saneringswoningen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 276
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 277
		
			
			Toelichting afval
		
	
 
	- 
			Blz. 278
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 279
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 280
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 281
		
			
			7.1 Actieplan Circulair Capelle
		
	
 
	- 
			Blz. 282
		
			
			7.2 Geluidsanering verkeerslawaai
		
	
 
	- 
			Blz. 283
		
			
			7.3 Voorbereidingskrediet riolering Rivium (Krediet 50 in 2020 en 130 in 2021)
		
	
 
	- 
			Blz. 284
		
			
			7.4 Riolering - Pompput Doelen-Bouvigne (Krediet 45 in 2020 en 5 in 2021)
		
	
 
	- 
			Blz. 285
		
			
			7.5 Riool - Investering IBOR (Krediet 210)
		
	
 
	- 
			Blz. 286
		
			
			7.6 Voorziening rioolheffing middelen derden
		
	
 
	- 
			Blz. 287
		
			
			7.7  Baten Afvalstoffenheffing
		
	
 
	- 
			Blz. 288
		
			
			7.8 Extra kosten afval door het Corona-virus
		
	
 
	- 
			Blz. 289
		
			
			7.9 Continuering beleid grof vuil
		
	
 
	- 
			Blz. 290
		
			
			7.10 Afval - Investering IBOR (Krediet 161 in 2020)
		
	
 
	- 
			Blz. 291
		
			
			7.11 Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden
		
	
 
	- 
			Blz. 292
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 293
		
			
			Programma 8 Stadsontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 294
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 295
		
			
			TV8.1 Geo data beschikbaar in 3D.
		
			
	- 
			Blz. 296
		
			
			Geodata uitbouwen tot 3D model
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 297
		
			
			TV8.1 Voorbereid zijn op de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2021.
		
			
	- 
			Blz. 298
		
			
			Opstellen Stadsvisie
		
	
 
	- 
			Blz. 299
		
			
			Opstellen van een plan van aanpak voor de transitieperiode Omgevingswet 2021-2029
		
	
 
	- 
			Blz. 300
		
			
			Uitvoeren Praktijkproef Omgevingsvergunning
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 301
		
			
			TV8.3 Gevarieerde en evenwichtige woningvoorraad.
		
			
	- 
			Blz. 302
		
			
			Opstellen gebiedsatlas ontwikkeling (sociale) woningvoorraad
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 303
		
			
			TV8.3 Via woonruimtebemiddeling bijdragen van verbetering leefbaarheid.
		
			
	- 
			Blz. 304
		
			
			Meer woonexperimenten invoeren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 305
		
			
			TV8.3 Verbeteren van de woonkwaliteit van Capelle.
		
			
	- 
			Blz. 306
		
			
			Huisvestingsstrategie die niet alleen oog heeft voor traditionele woonvormen, maar ook gericht is op starters, alleenstaanden en ouderen
		
	
 
	- 
			Blz. 307
		
			
			Nieuwbouwprojecten laten voldoen aan een vastgelegde score volgens de methode GPR-gebouw
		
	
 
	- 
			Blz. 308
		
			
			Revitaliseren van de kwetsbare woningvoorraad met Havensteder
		
	
 
	- 
			Blz. 309
		
			
			Ruimte voor nieuwbouw en eigen initiatief
		
	
 
	- 
			Blz. 310
		
			
			Transformatie van Het Nieuwe Rivium naar een werk/woonmilieu
		
	
 
	- 
			Blz. 311
		
			
			Verminderen van de kwetsbaarheid van Bongerd/Wingerd (Florabuurt)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 312
		
			
			Landelijke indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 313
		
			
			Capelse indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 314
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 315
		
			
			Wijzigingsvoorstellen
		
	
 
	- 
			Blz. 316
		
			
			8.1 Actualisatie Grondexploitaties
		
	
 
	- 
			Blz. 317
		
			
			8.2 Externe inhuur Ruimtelijke Ordening
		
	
 
	- 
			Blz. 318
		
			
			8.3 Leges omgevingsvergunningen
		
	
 
	- 
			Blz. 319
		
			
			8.4 Vergunningverlening en handhaving
		
	
 
	- 
			Blz. 320
		
			
			8.5  Doorschuiven kredieten Rivium (Krediet - 790 / 590 in 2020 en 790 / -590 in 2021)
		
	
 
	- 
			Blz. 321
		
			
			8.6 Doorschuiven budgetten via reserve eenmalige uitgaven
		
	
 
	- 
			Blz. 322
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 323
		
			
			Financieel overzicht programma's
		
			
	- 
			Blz. 324
		
			
			Overzicht voor wijziging
		
	
 
	- 
			Blz. 325
		
			
			Overzicht van wijziging
		
	
 
	- 
			Blz. 326
		
			
			Overzicht na wijziging
		
	
 
	- 
			Blz. 327
		
			
			Verschil met Voorjaarsnota 2020
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 328
		
			
			Financieel perspectief te voeren beleid
		
			
	- 
			Blz. 329
		
			
			Eindstand inclusief doorkijk naar 2028
		
	
 
	- 
			Blz. 330
		
			
			Wijzigingen die niet zijn meegenomen
		
	
 
	- 
			Blz. 331
		
			
			Financiële ratio's
		
	
 
	- 
			Blz. 332
		
			
			Netto schuldquote (gecorrigeerd voor doorverstrekte leningen)
		
	
 
	- 
			Blz. 333
		
			
			Solvabiliteit
		
	
 
	- 
			Blz. 334
		
			
			EMU-saldo
		
	
 
	- 
			Blz. 335
		
			
			Debt Service Coverage Ratio (DSCR)
		
	
 
	- 
			Blz. 336
		
			
			Afschrijvingsnorm
		
	
 
	- 
			Blz. 337
		
			
			Algemene uitkering
		
	
 
	- 
			Blz. 338
		
			
			Advies raadswerkgroep SIR
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 339
		
			
			Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 340
		
			
			Weerstandsvermogen en weerstandscapaciteit
		
			
	- 
			Blz. 341
		
			
			Definitie weerstandsvermogen
		
	
 
	- 
			Blz. 342
		
			
			Beleid voor weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
	
 
	- 
			Blz. 343
		
			
			Berekening benodigde weerstandscapaciteit (=risico's)
		
	
 
	- 
			Blz. 344
		
			
			Bepaling beschikbare weerstandscapaciteit en weerstandsratio
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 345
		
			
			Algemene risico's
		
			
	- 
			Blz. 346
		
			
			1. Algemene uitkering Gemeentefonds
		
	
 
	- 
			Blz. 347
		
			
			2. Fiscaliteiten
		
	
 
	- 
			Blz. 348
		
			
			3. Dividenden
		
	
 
	- 
			Blz. 349
		
			
			4. Verleende borgstellingen voor instellingen
		
	
 
	- 
			Blz. 350
		
			
			5. Oplopende rentelasten
		
	
 
	- 
			Blz. 351
		
			
			6. Niet of onvoldoende geraamde vervangingsinvesteringen
		
	
 
	- 
			Blz. 352
		
			
			7. Positie waarborgfonds sociale woningbouw (WSW)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 353
		
			
			Risico's sociaal domein
		
			
	- 
			Blz. 354
		
			
			8. Participatiewet
		
	
 
	- 
			Blz. 355
		
			
			9. Jeugdhulp
		
	
 
	- 
			Blz. 356
		
			
			10. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
		
	
 
	- 
			Blz. 357
		
			
			11. Uitspraak Centrale Raad van Beroep voor Huishoudelijke ondersteuning (Wmo)
		
	
 
	- 
			Blz. 358
		
			
			12. Openeinderegelingen voor inkomensondersteunende regelingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 359
		
			
			Overige risico's
		
			
	- 
			Blz. 360
		
			
			13. Onderwijshuisvesting voortgezet bijzonder onderwijs
		
	
 
	- 
			Blz. 361
		
			
			14. Daling en stijging leerlingen onderwijshuisvesting
		
	
 
	- 
			Blz. 362
		
			
			15. Nieuwbouw voortvloeiende uit Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs
		
	
 
	- 
			Blz. 363
		
			
			16. Overschrijding budget door hogere aanneemsom
		
	
 
	- 
			Blz. 364
		
			
			17. Grondexploitaties
		
	
 
	- 
			Blz. 365
		
			
			18. Kosten coronacrisis Veiligheidsregio
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 366
		
			
			Raadsbesluit
		
			
	- 
			Blz. 367
		
			
			Raadsbesluit
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 368
		
			
			Amendementen en moties
		
			
	- 
			Blz. 369
		
			
			Amendementen
		
	
 
	- 
			Blz. 370
		
			
			Moties
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 371
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 372
		
			
			Verloop post onvoorzien
		
			
	- 
			Blz. 373
		
			
			Verloop van de post onvoorzien
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 374
		
			
			Analyse omvang reserves en voorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 375
		
			
			Analyse omvang reserves en voorzieningen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 376
		
			
			Verloop algemene reserve
		
			
	- 
			Blz. 377
		
			
			Verloop algemene reserve
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 378
		
			
			Bestemmingsreserve eenmalige uitgaven
		
			
	- 
			Blz. 379
		
			
			Verloop bestemmingsreserve eenmalige uitgaven
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 380
		
			
			Kredietenoverzicht
		
			
	- 
			Blz. 381
		
			
			Kredieten en het verloop van investeringen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 382
		
			
			Inkomende subsidies
		
			
	- 
			Blz. 383
		
			
			Overzicht inkomende subsidies
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 384
		
			
			Voortgang gebiedsvisie Centraal Capelle
		
			
	- 
			Blz. 385
		
			
			Voortgang gebiedsvisie Centraal Capelle
		
	
 
	- 
			Blz. 386
		
			
			Planning gebiedsvisie grafisch weergegeven
		
	
 
	- 
			Blz. 387
		
			
			Prognose per jaarschijf
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 388
		
			
			Actualisatie grondexploitatie Najaarsnota 2020
		
			
	- 
			Blz. 389
		
			
			Actualisatie grondexploitatie Najaarsnota 2020
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Activiteiten
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap