Het creëren van een schone, hele en veilige buitenruimte. Het kwaliteitsniveau in de buitenruimte is vastgesteld op niveau basis tot sober. Wij streven hierbij een zo optimaal mogelijk rendement na.
De ontwikkeling van de infrastructuur is gericht op een optimale balans tussen mobiliteit, leefbaarheid en (verkeers)veiligheid. Alleen op die manier ontstaan duurzame oplossingen.
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenGeen.
Wat willen wij bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?TV 2.1/TV 2.5 Alle modaliteiten in balans
Wat hebben wij gedaan?
TV2.1 / TV2.2 Een toekomstige stad
Wat hebben wij gedaan?
TV2.1 Duurzaam op weg
Wat hebben wij gedaan?
TV2.1 Een verkeersveilige stad
Wat hebben wij gedaan?
Landelijke indicatoren
Terug naar navigatie - Landelijke indicatorenEr zijn voor dit programma geen in het BBV voorgeschreven indicatoren.
Capelse indicatoren
Terug naar navigatie - Capelse indicatorenHieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan.
JS22 - Meldingen buitenruimte
Terug naar navigatie - JS22 - Meldingen buitenruimteEenheid: aantal meldingen. Door de overstap naar een nieuw systeem zijn de cijfers voor 2019 niet te realiseren.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde | 6.500 meldingen | 6.500 meldingen | 6.000 meldingen | 6.500 meldingen | 6.700 meldingen |
Jaarrekening | 5.893 meldingen | - | 11.099 meldingen | 9.449 meldingen | 9.273 meldingen |
Toelichting Meldingen buitenruimte
Terug naar navigatie - Toelichting Meldingen buitenruimteDoor de maatregelen als gevolg van de pandemie zien wij een intensiever gebruik van de directe woonomgeving door onze inwoners. Dit resulteert in meer meldingen dan gemiddeld in die jaren.
JS22 - Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijn
Terug naar navigatie - JS22 - Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijnEenheid: %. Door de overstap naar een nieuw systeem zijn de cijfers voor 2019 niet te realiseren.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 96 % | 98 % | 98 % | 98 % | 98 % |
Jaarrekening | 96 % | % | 94 % | 92 % | 90 % |
Toelichting Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijn
Terug naar navigatie - Toelichting Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijnDe maatregelen als gevolg van de pandemie, beperkten ons in het werken in de buitenruimte. Hierdoor neemt het afhandelen van meldingen meer tijd in beslag.
JS22 - Areaal buitenruimte dat voldoet aan de norm
Terug naar navigatie - JS22 - Areaal buitenruimte dat voldoet aan de normPercentage van het areaal berekend op basis van het prestatiebestek. Eenheid: %.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 98 % | 98 % | 98 % | 98 % | 97 % |
Jaarrekening | 98 % | 98 % | 97 % | 97 % | 98 % |
Kaderstellende nota's
Terug naar navigatie - Kaderstellende nota's- Uitvoeringsprogramma Programma Mobiliteit 2021-2025 (BBV 492105 juli 2021);
- Programma Mobiliteit 2020-2030 (Raadsvoorstel 406688 maart 2021);
- Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1031427 juni 2019);
- Paraplubestemmingsplan “Parkeren van de gemeente Capelle aan den IJssel” (BBV 1002988 juli 2018);
- Parkeernota en Uitvoeringsprogramma 2015 (BBV 739886 december 2015);
- Beleidsnota “Vastgoed in beweging 2013” (BBV 518742 juli 2013);
- Nota Beleidskaders “Optimalisatie gemeentelijk vastgoed 2012” (BBV 464890 oktober 2012);
- Fietsplan SLIM op de Fiets (BBV 121099 juni 2010).
- Handboek Inrichting Openbare Ruimte (BBV 536041 januari 2014)
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenZie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Maatschappelijke effecten
Concurrerende en bereikbare metropoolregio.
Doelstelling voor programma
Het bieden van een optimale balans tussen mobiliteit, leefbaarheid en verkeersveiligheid en het bevorderen van gebruik van openbaar vervoer en fiets.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Omschrijving | Begroting 2022 | Wijziging | Totaal | Rekening 2022 | Verschil 2022 |
Begroting 2022 | Begroting 2022 | ||||
Lasten | N9.101 | V417 | N8.684 | N8.271 | V413 |
Baten | V647 | V69 | V716 | V1.107 | V391 |
Saldo van baten en lasten | N8.454 | V486 | N7.968 | N7.164 | V804 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve bedrijfsvoering | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve eenmalige uitgaven | N0 | N314 | N314 | N154 | V160 |
Totaal mutaties reserves | N0 | N314 | N314 | N154 | V160 |
Resultaat | N8.454 | V172 | N8.282 | N7.318 | V964 |
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Mutatie Reserves | Resultaat | |
1 | Onderhoudslasten op verhardingen | V454 | V454 | V454 | ||
2 | Kabels en leidingen | V258 | V258 | V258 | ||
3 | Vervoersknooppunt Rivium | V15 | V150 | V165 | V165 | |
4 | Openbare verlichting | V114 | V114 | V114 | ||
5 | Nieuwe Mobiliteit | N59 | N59 | V59 | N0 | |
6 | Voorbereiding MIRT | N63 | N63 | V63 | N0 | |
7 | Verkeersveiligheid | N38 | N38 | V38 | N0 | |
8 | Overige verschillen | N10 | N17 | N27 | N27 | |
Totaal | V413 | V391 | V804 | V160 | V964 | |
Toelichting op de grootste verschillen | |
1 | Onderhoudslasten op verhardingen: Lagere onderhoudslasten op verhardingen doordat als gevolg van niet in te vullen vacatures minimaal onderhoud is uitgevoerd. |
2 | Kabels en leidingen: Hogere baten door meer leges en degeneratievergoeding als gevolg van meer graafwerkzaamheden nutsbedrijven. |
3 | Het voordeel is ontstaan doordat kosten voor verkeersregelaars, ureninzet en aanvullende onderzoeken lager zijn uitgevallen dan begroot. Daarnaast worden diverse lasten gedekt door de investeringsgelden die reeds beschikbaar zijn gesteld voor het vervoersknooppunt. Tot slot is er een subsidie van de MRDH ontvangen welk grotendeels verleend zal worden aan derden. |
4 | Openbare verlichting: Doordat de openbare verlichting is vervangen door LED-verlichting, is er minder onderhoud nodig. |
5,6,7 | Nieuwe Mobiliteit, Voorbereiding MIRT, Verkeersveiligheid: Er is in 2022 te veel budget voor deze projecten overgeheveld naar de reserve eenmalig. Omdat de kosten voor de projecten hoger waren dan verwacht corrigeren wij het bedrag uit de reserve. |
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lastenDe grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Programma | Omschrijving | Incidentele baten | Incidentele lasten | ||
begroting 2022 | realisatie 2022 | begroting 2022 | realisatie 2022 | ||
2 | Vervoersknoop Rivium; deels dekking reserve eenmalige uitgaven (VJN20 2.4 / VJN21 2.6 / NJN21 2.2) | V100 | V100 | ||
Vervoersknoop Rivium; deels dekking reserve eenmalige uitgaven (VJN20 2.4) | V200 | V200 | |||
MIRT Oververbinding regio Rotterdam (VJN21 2.8 / NJN21 2.2 / VJN22 0.17 / JS22) | V136 | V199 | N273 | ||
Fietsbeleid via reserve eenmalig (VJN21 2.4 / NJN21 2.2) | V40 | V40 | N40 | N70 | |
Meten is weten via reserve eenmalig (BG22 2.1 / VJN21 2.5 / NJN21 2.2) | V40 | V40 | N87 | N93 | |
Meten is weten via reserve eenmalig (NJN22 2.1) | N94 | N94 | |||
Verkeerseducatie via reserve eenmalig (NJN21 2.2) | V43 | V43 | N107 | ||
KTA i-VRI's via reserve eenmalig (NJN21 2.2) | V40 | V40 | N60 | ||
Verkeersveiligheid via reserve eenmalig (NJN21 2.2 / VJN22 0.17 / JS22) | V127 | V165 | N90 | ||
Actieplan corona; Verkeer via reserve eenmalig (VJN22 0.2) | V15 | V15 | N15 | N15 | |
Nieuwe mobiliteit via reserve eenmalig (NJN21 2.2 / VJN22 0.17) | V137 | V196 | N45 | N104 | |
Nieuwe mobiliteit via reserve eenmalig (JS22) | N140 | ||||
KTA Capelseplein via reserve eenmalig (NJN21 2.2 / VJN22 0.17) | V140 | V140 | N215 | ||
CTW via reserve eenmalig (VJN22 0.17) | V38 | V38 | |||
Wegcategorisering, weg en fiets via reserve eenmalig (NJN22 2.1) | N70 | ||||
Werkgevers- en bewonersaanpak via reserve eenmalig (NJN22 2.1) | N36 | ||||
Totaal | V1.056 | V1.216 | N187 | N1.367 |