Wij staan voor het beschermen en bevorderen van de gezondheidssituatie van de Capelse bevolking. Hierbij staat centraal dat we de Wet publieke gezondheid (Wpg) uitvoeren.
Capelle aan den IJssel is in 2050 een duurzame, groene, gezonde en schone stad. We bevorderen de gezondheidssituatie van de Capellenaren. De uitstoot van CO2 door energiegebruik, verkeer en bedrijvigheid is in 2050 bijna nul. Capellenaren wekken individueel of collectief duurzame energie op en verbruiken minder energie dan nu. Capelse bedrijven doen goede zaken in de circulaire economie. We maken bijna alleen nog gebruik van hernieuwbare grondstoffen. Capelle is als groene parkstad voorbereid op een veranderend klimaat: bestand tegen extremere buien, droogte en hitte. De lucht-, bodem-, geluid- en waterkwaliteit voldoen aan de wettelijk eisen.
Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenGeen.
Wat willen wij bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?TV7.1 Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren
Wat hebben wij gedaan?
TV7.4 Zorgen voor voldoende laadpalen voor elektrische voertuigen
Wat hebben wij gedaan?
TV7.4 Meer zonne-energie opwekken
Wat hebben wij gedaan?
TV7.4 De warmtetransitie opstarten
Wat hebben wij gedaan?
TV7.4 De jaarlijkse hoeveelheid restafval per inwoner verminderen en meer afval hergebruiken
Wat hebben wij gedaan?
TV7.4 De kansen van de circulaire economie in kaart brengen en benutten
Wat hebben wij gedaan?
TV7.4 Programma Duurzaamheid
Wat hebben wij gedaan?
TV7.4 Schone leefomgeving
Wat hebben wij gedaan?
Landelijke indicatoren
Terug naar navigatie - Landelijke indicatorenHieronder treft u de in het BBV voorgeschreven indicatoren voor dit programma aan.
JS22 - Fijn huishoudelijk restafval
Landelijk en in de branche wordt met restafval, fijn restafval bedoeld. Dit omdat op grof restafval, voortkomend uit verhuizingen en verbouwingen, nauwelijks invloed kan worden uitgeoefend. Landelijk is naar voren gekomen dat de cijfers van waarstaatjegemeente niet overeenkomen met de cijfers van de gemeenten. Gelet hierop gaan wij uit van de cijfers van onze eigen gemeente. Deze lichten wij ook toe in de rapportages die wij ieder kwartaal met u delen. De cijfers van waarstaatjegemeente tonen wij daarom niet.
JS22 - Hernieuwbare elektriciteit
Terug naar navigatie - JS22 - Hernieuwbare elektriciteitIn het Koersdocument Duurzaam Capelle en vervolgens het Programma Duurzaamheid 2019-2022 zijn de doelstellingen voor energiebesparing en het opwekken van duurzame energie vastgelegd. Er is geen streefwaarde in de Begroting 2019, 2020 en 2021 geformuleerd voor het percentage hernieuwbare elektriciteit, maar alleen een ambitie voor hernieuwbare energie. De streefwaarde voor eind 2022 bedraagt 17%.
Regio | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | 7,9 % | 10,0 % | 12,1 % |
Nederland | 17,5 % | 20,0 % | 26,8 % |
Capelse indicatoren
Terug naar navigatie - Capelse indicatorenHieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan.
JS22 - Afvalscheiding
Terug naar navigatie - JS22 - AfvalscheidingEenheid: %.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 54,0 % | 55,0 % | 58,0 % | 60,0 % | 62,0 % |
Jaarrekening | 57,0 % | 58,0 % | 58,0 % | 58,0 % | 62,0 % |
Kaderstellende beleidsnota's
Terug naar navigatie - Kaderstellende beleidsnota's- Vaststelling geluidbelastingkaarten peiljaar 2021 (BBV 835431 juni 2022);
- Capelse Transitievisie Warmte (BBV 656022 maart 2022);
- Weerkrachtig Capelle (BBV 671940 maart 2022);
- Verordening Afvalstoffenheffing 2022 (RV 620673 december 2021);
- Verordening Rioolheffing 2022 (RV 620673 december 2021);
- Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (BBV 570182 september 2021);
- Afvalactieplan 2020-2022 (BBV 228335 mei 2020);
- Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1031427 juni 2019);
- Programma Duurzaamheid 2019-2022 (BBV 1080702 april 2019);
- Actieplan omgevingslawaai (BBV 999039 april 2018);
- Koersdocument Duurzaam Capelle (BBV 933022, februari 2018);
- Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2016-2020 (VGRP) (BBV 661559 juli 2015);
- Beleidsnota “Vastgoed in beweging 2013” (BBV 518742 juli 2013);
- Nota Beleidskaders ‘’Optimalisatie gemeentelijk vastgoed 2012” (BBV 464890 september 2012).
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenZie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)
Maatschappelijke effecten
Belangen behartigen van de deelnemende gemeenten op het gebied van vergunningverlening en handhaving in het kader van de Wet milieubeheer.
Doelstelling voor programma
Het waarborgen van een gezond leef-, woon- en werkklimaat door het verrichten van gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu.
Gemeentelijke gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
Maatschappelijke effecten
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van de volksgezondheid.
Doelstelling voor programma
Het nemen van maatregelen ter bevordering van de gezondheid van de bevolking als geheel en waar nodig van specifieke risicogroepen.
Irado N.V.
Maatschappelijke effecten
Uitvoeren van wettelijke taken voor het ophalen en verwerken van afval en verrichten van werkzaamheden in de groenvoorziening.
Doelstelling voor programma
Het bijdragen aan de volksgezondheid en een gezond leefklimaat.
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel (CJG)
Maatschappelijke effecten
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van jeugdgezondheidszorg.
Doelstelling voor programma
Het nemen van maatregelen ter bevordering van de gezondheid van de bevolking als geheel en waar nodig van specifieke risicogroepen (jeugdgezondheidszorg).
Stichting Begraafplaats, Crematorium en Uitvaartcentrum Schollevaar
Maatschappelijke effecten
De Stichting is de erfpachter voor de begraafplaats, het crematorium en het uitvaartcentrum in Schollevaar, waar de lijkbezorging uitgevoerd wordt.
Doelstelling voor programma
Het uitvoeren van de lijkbezorging en het uitvoeren van de erfpachtovereenkomst.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Omschrijving | Begroting 2022 | Wijziging | Totaal | Rekening 2022 | Verschil 2022 |
Begroting 2022 | Begroting 2022 | ||||
Lasten | N18.727 | N1.074 | N19.801 | N20.704 | N903 |
Baten | V15.162 | N105 | V15.058 | V15.767 | V709 |
Saldo van baten en lasten | N3.565 | N1.179 | N4.743 | N4.937 | N194 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve bedrijfsvoering | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve eenmalige uitgaven | N0 | V54 | V54 | V31 | N24 |
Totaal mutaties reserves | N0 | V54 | V54 | V31 | N24 |
Resultaat | N3.565 | N1.125 | N4.689 | N4.906 | N218 |
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Mutatie Reserves | Resultaat | |
1 | Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden | N612 | V9 | N603 | N603 | |
2 | Verwerkingskosten op reiniging | V410 | V410 | V410 | ||
3 | Voorziening dubieuze debiteuren mbt riool en afval | V188 | V188 | V188 | ||
4 | Programma Duurzaamheid | N177 | N177 | N177 | ||
5 | Exploitatielasten zuiveringstechnische werken | V130 | V130 | V130 | ||
6 | Voorziening Riolering middelen derden | N482 | V365 | N117 | N117 | |
7 | Nascheiding afval | N100 | N100 | N100 | ||
8 | Actieplan Circulair Capelle | V30 | V30 | N30 | N0 | |
9 | Bodemkwaliteitplan | N26 | N26 | V26 | N0 | |
10 | AED's | V16 | V16 | N16 | N0 | |
11 | Taxatie Spoorlaan | V4 | V4 | N4 | N0 | |
12 | Overige verschillen | N92 | V143 | V51 | V51 | |
Totaal | N903 | V709 | N194 | N24 | N218 | |
Toelichting op de grootste verschillen | |
1 | Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden: Er vint een dotatie plaats aan de Voorziening wat voornamelijk is ontstaan door de lagere verwerkingskosten op reiniging. |
2 | Verwerkingskosten op reiniging: Lagere verwerkingskosten van restafval, grof vuil en grondstoffen van de milieustraat door minder aangeboden hoeveelheden. Lagere baten nascheiding afval doordat als gevolg van hogere energieprijzen tijdelijk geen drankenkartons worden gerecycled. |
3 | Voorziening debieuze debiteuren: voor zowel riool als afval hoeft er minder in de voorziening dubieuze debiteuren aangehouden te worden. |
4 | Programma Duurzaamheid: Wij hebben extern personeel ingeschakeld om de uitval van vaste medewerkers op te kunnen vangen. Gelet op de hoge energieprijzen en de ambities van het Capels Akkoord vonden wij het niet wenselijk activiteiten stil te leggen. |
5 | Exploitatielasten zuiveringstechnische werken: Hogere bijdrage van de gemeente Rotterdam en HHSK ontvangen in verband met de afrekening van de exploitatielasten van de zuiveringstechnische werken. |
6 | Voorziening Riolering middelen derden: Door het voordeel bij riolering, vindt er een dotatie plaats aan de Voorziening. Dit voordeel is voornamelijk ontstaan door de hogere bijdrage die we hebben ontvangen van de gemeente Rotterdam en HHSK. |
7 | Nascheiding afval: Lagere baten nascheiding afval doordat als gevolg van hogere energieprijzen tijdelijk geen drankenkartons worden gerecycled. |
8,9,10,11 | Actieplan Circulair Capelle, Bodemkwaliteitsplan, AED's, Taxatie Spoorlaan: Deze activiteiten voeren wij in 2023 e.v. uit waardoor budgetten zijn overgeheveld via de reserve eenmalige uitgaven. |
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lastenDe grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Programma | Omschrijving | Incidentele baten | Incidentele lasten | |||||
begroting 2022 | realisatie 2022 | begroting 2022 | realisatie 2022 | |||||
7 | Actieplan corona; Bewegen stimuleren via reserve eenmalig (NJN21 0.17) | V24 | V24 | N24 | N24 | |||
Overheveling budget seksuele gezondheid jongeren (VJN22 0.17) | V50 | V50 | N50 | |||||
SPUK sportakkoord onderdeel leefstijl (VJN21 7.1) | V70 | V70 | N70 | N70 | ||||
Vaccinatie/test locatie COVID-19 (VJN22 7.6) | V550 | V568 | N550 | N562 | ||||
AED'S (VJN22 7.3) | N30 | N14 | ||||||
AED'S (JS22) | N16 | |||||||
Taxatie Spoorlaan 18 via reserve eenmalig (VJN22 0.17 / JS22) | V4 | V4 | ||||||
Regeling reductie energiegebruik woningen (RREW) 9 (baten) via reserve eenmalig (VJN22 0.17) | V300 | V300 | N378 | N96 | ||||
Regeling reductie energiegebruik woningen (RREW) 9 via reserve eenmalig (VJN22 0.17) | N300 | |||||||
Ongediertebestrijding via reserve eenmalig (VJN22 0.17) | V25 | V25 | N50 | |||||
Subsidie groene/aardgasvrij via reserve eenmalig (VJN22 0.17) | V25 | V25 | N25 | N25 | ||||
Actieplan geluid via reserve eenmalig (VJN22 0.17) | V25 | V25 | N25 | N17 | ||||
Onderzoek aardgasvrij Florabuurt (VJN22 7.4) | V47 | V47 | N240 | N243 | ||||
Bodemkwaliteitsplan (JS22) | V45 | V19 | V26 | |||||
Actieplan Circulair Capelle (NJN21 7.14) | N30 | N0 | ||||||
Actieplan Circulair Capelle (JS22) | N30 | |||||||
Totaal | V1.165 | V1.157 | N1.372 | N1.471 |