Nr | Naam Reserve | Portefeuillehouder | Budgethouder | Boekwaarde per 1-1-2022 | Toevoeging | Onttrekking | Resultaatbestemming vorig boekjaar | Vermindering ter dekking van afschrijvingen | Boekwaarde per 31-12-2022 |
A: Algemene reserves | |||||||||
1 | Minimum niveau 10 miljoen | Van Woudenberg | Fin. | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.000 |
2 | Algemene reserve | Van Woudenberg | Fin. | 130.279 | 0 | 170 | 13.114 | 0 | 143.223 |
Subtotaal rubriek A: | 140.279 | 0 | 170 | 13.114 | 0 | 153.223 | |||
B: Bestemmingsreserves | |||||||||
1 | Egalisatiereserve bedrijfsvoering | Van Woudenberg | College | 248 | 0 | 248 | 0 | 0 | 0 |
2 | Eenmalige uitgaven | Van Woudenberg | Fin. | 6.314 | 8.247 | 6.543 | 0 | 0 | 8.018 |
3 | Sociaal Noodfonds | Westerdijk | SL | 222 | 14 | 31 | 0 | 0 | 206 |
4 | Reserve rekenkamer | Van Woudenberg | Griffie | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 |
5 | Denk en Doe Mee!-fonds | Hartnagel | BCO | 2.235 | 1.003 | 1.500 | 0 | 0 | 1.738 |
6 | Water | Wilson | SB | 2.548 | 292 | 201 | 0 | 0 | 2.639 |
7 | Besteding Eneco-gelden | Van Woudenberg | Fin. | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20.000 |
Subtotaal rubriek B: | 31.577 | 9.556 | 8.523 | 0 | 0 | 32.611 | |||
Afronding | 0 | 0 | -1 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal Reserves (Rubriek A+B) | 171.856 | 9.556 | 8.692 | 13.114 | 0 | 185.834 | |||
Nr | Naam Voorziening | Portefeuillehouder | Budgethouder | Boekwaarde per 1-1-2022 | Toevoeging | Aanwending | Vrijval | Boekwaarde per 31-12-2022 | |
1 | Onderhoud | Van Woudenberg, Hartnagel, Faassen, Wilson | SL/ FD/ SB | 5.353 | 2.249 | 1.163 | 0 | 6.440 | |
2 | Nog uit te voeren werken bouwgr.expl. | Van Woudenberg | SB | 22 | 0 | 0 | 22 | 0 | |
3 | Diverse (verliesgevende) complexen | Van Woudenberg | SO | 5.797 | 10.129 | 0 | 2.649 | 13.276 | |
4 | Dubieuze debiteuren | Van Woudenberg | Fin. | 6.804 | 131 | 0 | 1.979 | 4.957 | |
5 | Alg.pensioenwet politieke ambtsdragers | Burgemeester | BCO | 7.363 | 154 | 470 | 1.327 | 5.721 | |
6 | Rioolheffing middelen derden | Van Woudenberg | SB | 2.273 | 329 | 0 | 0 | 2.602 | |
7 | Afvalstoffenheffing middelen derden | Van Woudenberg | SB | 1.506 | 1.595 | 1.161 | 0 | 1.941 | |
8 | Omgevingsvergunningen | Van Woudenberg | SB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9 | Gereed product | Van Woudenberg | SO | 797 | 0 | 797 | 0 | 0 | |
10 | Verlofsparen | Faassen | BCO | 0 | 74 | 0 | 0 | 74 | |
Afronding | 1 | 1 | -1 | -1 | 0 | ||||
Totaal Voorzieningen | 29.916 | 14.662 | 3.590 | 5.976 | 35.011 |
Reserves en voorzieningen
Toelichting op de reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - Toelichting op de reserves en voorzieningenOp grond van het besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is in de onderverdeling van de reserves onderscheid gemaakt tussen algemene reserves en bestemmingsreserves. Een bestemmingsreserve kan alleen aangewend worden voor het doel dat aan de reserve gekoppeld is. Dit in tegenstelling tot een algemene reserve; deze reserves hebben meer het karakter van een "buffer" (ter dekking van onverwachte tegenvallers).
Verplichtingen en verliezen, of te verwachten verplichtingen en verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten dienen op een voorziening verantwoord te worden. Op grond van het besluit BBV mag aan voorzieningen geen rente worden toegevoegd (met uitzondering van de voorzieningen die zijn gebaseerd op een contante waarde).
In het hiernavolgende overzicht wordt derhalve opgenomen:
- Algemene reserves (Rubriek A);
- Bestemmingsreserves (Rubriek B);
- Voorzieningen (Rubriek V).
Hieronder vindt een nadere toelichting per reserve en voorziening.
Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)
Terug naar navigatie - Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)A1. Algemene reserve Minimum niveau 10 miljoen | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Financiën | |||
Doel | De reserve is bedoeld als algemene buffer voor risico’s. Het minimum niveau is bepaald op € 150 per inwoner (afgerond € 10 miljoen). In dit saldo is tevens begrepen € 1 miljoen als vaste minimumbuffer voor risico’s grondexploitaties. | |||
Voeding | Geen. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte. | |||
Stand per 01-01-2022 | 10.000 | |||
Bij: | - | Geen mutaties | 0 | |
0 | ||||
Af: | - | Geen mutaties | 0 | |
0 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 10.000 |
Algemene reserve (A2)
Terug naar navigatie - Algemene reserve (A2)A2. Algemene reserve | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Financiën | |||
Doel | De reserve heeft geen specifieke bestemming en is vooral bedoeld als algemene buffer voor het opvangen van risico’s. | |||
Voeding | Er is geen structurele voeding. Wel wordt een overschot op de jaarrekening in principe in deze reserve gestort. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte. | |||
Stand per 01-01-2022 | 130.279 | |||
Bij: | - | Saldo Jaarexploitatie 2021 | 13.114 | |
13.114 | ||||
Af: | - | Social Return (VJN 2022 0.11) | 170 | |
170 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 143.223 |
Egalisatiereserve bedrijfsvoering (B1)
Terug naar navigatie - Egalisatiereserve bedrijfsvoering (B1)B1. Egalisatiereserve bedrijfsvoering | ||||
Budgethouder | College | |||
Doel | Bij de Voorjaarsnota 2000 heeft de raad besloten tot het instellen van een egalisatiereserve voor de bedrijfsvoering. De reserve is bedoeld om schommelingen in de kosten van de bedrijfsvoering over meerdere jaren te verrekenen en zo knelpunten in de bedrijfsvoering op te lossen. Het college is gemandateerd tot het nemen van een besluit over de dotatie en onttrekking aan deze reserve (de mandatering is geregeld in artikel 11 lid 6. Financiële verordening 2020). In de raadsvergadering van 7 maart 2022 heeft de raad de nieuwe Financiële Verordening 2022 vastgesteld. daarbij is tevens besloten om bij de Voorjaarsnota 2022 de reserve bedrijfsvoering op te heffen. | |||
Voeding | De egalisatiereserve is met ingang van 31/12/2022 opgeheven. | |||
Analyse Omvang | Niet van toepassing. | |||
Stand per 01-01-2022 | 248 | |||
Bij: | - | Geen mutaties | 0 | |
0 | ||||
Af: | - | Vrijval reserve bedrijfsvoering (VJN 2022 0.10) | 248 | |
248 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 0 |
Reserve eenmalige uitgaven (B2)
Terug naar navigatie - Reserve eenmalige uitgaven (B2)B2. Reserve eenmalige uitgaven | ||||||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Financiën | |||||||
Doel | Bij de Najaarsnota 1999 is besloten tot het instellen van deze reserve om eenmalige reserveringen en bestedingen af te wikkelen (procedureel geregeld in artikel 10 Financiële verordening 2022). De reserve heeft een administratief karakter en is bedoeld om eenmalig budget dat in enig jaar niet is besteed in een volgend jaar beschikbaar te houden. Hiervoor hoeft niet opnieuw budget door de raad beschikbaar te worden gesteld. Besteding moet binnen drie jaar plaatsvinden, anders valt dit vrij ten gunste van de algemene middelen. Wanneer verlenging van de termijn noodzakelijk is, wordt daarvoor een voorstel gedaan bij voor- of najaarsnota of Jaarrekening. | |||||||
Voeding | Dotaties op grond van door de raad te nemen besluiten. | |||||||
Analyse omvang | Juiste hoogte. | |||||||
Stand per 01-01-2022 | 6.314 | |||||||
Bij: | ||||||||
- | Diverse mutaties volgens onderstaande specificatie | 8.247 | ||||||
Af: | ||||||||
- | Diverse mutaties volgens onderstaande specificatie | 6.543 | ||||||
Stand per 31-12-2022 | 8.018 | |||||||
Mutatie JR 2022 | Omschrijving | Besluit votering | Einde termijn | 2022 | ||||
Bedrag | Nieuw of door-schuiven | Stand 1-1 | Dotatie | Onttrekking | Stand 31-12 | |||
Programma 0 | ||||||||
Datalab | NJN 2020 0.18 / NJN2021 0.23 | 2022 | 27 | 0 | 27 | 0 | ||
Overhevelen Corona-middelen | VJN 2021 0.19 / NJN 2021 0.17 | 2023 | 342 | 0 | 342 | 0 | ||
Extra Communicatie Corona | VJN 2021 0.17 | 2023 | 75 | 0 | 75 | 0 | ||
29 | D | SROI | Jaarrekening 2021 | 2023 | 13 | 29 | 13 | 29 |
Vervanging Lockers | VJN 2021 0.15 | 2024 | 23 | 0 | 23 | 0 | ||
Opleidingsplan burgerzaken | VJN 2022 0.10 | 2024 | 0 | 60 | 0 | 60 | ||
Social Return | Jaarrekening 2021 | 2023 | 0 | 165 | 0 | 165 | ||
Implementatie Proactis | VJN22 0.21 | 2024 | 0 | 80 | 0 | 80 | ||
Financials/Gouw/Pepperflow | VJN22 0.21 | 2024 | 0 | 80 | 0 | 80 | ||
80 | N | Overhevelen middelen Proactis + Rapportages | VJN22 0.21 | 2024 | 0 | 80 | 0 | 80 |
47 | N | Camerasysteem + Waardegericht werken | NJN22 0.16 | 2024 | 0 | 47 | 0 | 47 |
34 | N | Digitalisering | VJN22 0.21 | 2024 | 0 | 34 | 0 | 34 |
190 | Totaal Programma 0 | 480 | 575 | 480 | 575 | |||
Programma 1 | ||||||||
Weerbaarheid bestuur | NJN 2020 1.1 | 2022 | 60 | 0 | 60 | 0 | ||
4 | D | Taxatie voor verzekering Slotlaan | VJN 2021 0.5 | 2023 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Weerbaarheidsgelden | NJN 2020 1.1 / NJN 2021 1.1 | 2023 | 56 | 55 | 56 | 55 | ||
Wijkveiligheidsplan | Jaarrekening 2018 / NJN 2020 1.1 | 2022 | 32 | 32 | 32 | 32 | ||
4 | Totaal Programma 1 | 152 | 91 | 152 | 91 | |||
Programma 2 | ||||||||
-59 | D | Nieuwe mobilieit | Wijz.voorstel Begr.2020 / NJN2021 2.2 | 2023 | 137 | 140 | 196 | 81 |
Fietsbeleid | VJN2021 2.4 | 2023 | 40 | 70 | 40 | 70 | ||
Vervoersknoop Rivium | VJN2020 2.4 / VJN2021 2.6 | 2023 | 100 | 0 | 100 | 0 | ||
-63 | D | Voorbereidingsbudget MIRT | VJN2021 2.8 | 2023 | 136 | 273 | 199 | 210 |
Verkeerseducatie | Wijz.voorstel Begr.2021 2.1 | 2023 | 43 | 107 | 43 | 107 | ||
-38 | D | Verkeersveiligheid | Wijz.voorstel Begr.2021 2.2 | 2023 | 127 | 90 | 165 | 52 |
KTA Capelseplein | VJN2021 2.3 | 2023 | 140 | 215 | 140 | 215 | ||
KTA -i-VRI's | VJN2021 2.3 | 2023 | 40 | 60 | 40 | 60 | ||
Verkeersbeleid - Meten is weten | VJN2021 2.5 | 2023 | 40 | 94 | 40 | 94 | ||
Overhevelen Corona-middelen | VJN 2021 0.19 / NJN 2021 0.17 | 2023 | 15 | 0 | 15 | 0 | ||
CTW | NJN 2019 2.4.3 / VJN 2020 2.3 | 2022 | 38 | 0 | 38 | 0 | ||
Wegcategorisering, weg en fiets | Begr. 2022 2.1 | 2024 | 0 | 70 | 0 | 70 | ||
Werkgevers- en bewonersaanpak | Begr. 2021 2.1 | 2023 | 0 | 36 | 0 | 36 | ||
Actieplan corona | VJN 2021 0.19 / NJN 2021 0.17 | 2023 | 0 | 15 | 0 | 15 | ||
-160 | Totaal Programma 2 | 856 | 1.170 | 1.016 | 1.010 | |||
Programma 3 | ||||||||
Hoofdweg Vak A Middellange termijn | NJN2013 2.6.1 / VJN2015 2.17.7 / NJN2016 5.4.2 / NJN 2018 3.4.1. / Jaarrekening. 2020 | 2022 | 226 | 180 | 226 | 180 | ||
175 | Projectplan BIZ Capelle XL | Wijzigingsvoorstel begroting 2021 3.1 | 2023 | 75 | 175 | 75 | 175 | |
BIZ Capelle-West quick wins | VJN2017 3.4.4 | 2022 | 20 | 20 | 20 | 20 | ||
Overhevelen Corona-middelen | VJN 2021 0.19 / NJN 2021 0.17 | 2023 | 25 | 0 | 25 | 0 | ||
MKB-deal | NJN21 3.1 | 2023 | 28 | 0 | 28 | 0 | ||
Voorbereidingsbudget Gebiedsinrichtingsplan BIZ Capelle-West | VJN21 3.2 | 2023 | 25 | 25 | 25 | 25 | ||
Programma Economie | NJN2021 3.4 | 2023 | 0 | 30 | 0 | 30 | ||
175 | Totaal Programma 3 | 399 | 430 | 399 | 430 | |||
Programma 4 | ||||||||
Verhuiskosten Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs | Jaarrekening 2019 | 2022 | 349 | 0 | 171 | 178 | ||
Budget aanpak laaggeletterheid | Begroting 2021 | 2023 | 39 | 0 | 39 | 0 | ||
Overhevelen Corona-middelen | VJN 2021 0.19 / NJN 2021 0.17 | 2023 | 150 | 0 | 150 | 0 | ||
12 | D | Taxatie Berliozstraat etc | VJN 2021 0.5 | 2023 | 12 | 12 | 12 | 12 |
Onderzoeksopdracht onderwijs | NJN21 0.6/NJN 22 4.1 | 2023 | 0 | 25 | 0 | 25 | ||
Ventilatie scholen | VJN 2021 0.19 / NJN 2021 0.17 | 2023 | 0 | 350 | 0 | 350 | ||
Capelle Stagestad | VJN 2021 0.19 / NJN 2021 0.17 | 2023 | 0 | 40 | 0 | 40 | ||
309 | N | Ventilatie MFC | VJN 2022 4.3 | 2024 | 0 | 309 | 0 | 309 |
321 | Totaal Programma 4 | 550 | 736 | 372 | 914 | |||
Programma 5A | ||||||||
Onderzoek sporthal Schenkel | BG 2021 5A.2 | 2023 | 26 | 0 | 26 | 0 | ||
Evenementen | NJN 2020 5A.1 / NJN 2021 5A.4 | 2023 | 147 | 0 | 0 | 147 | ||
6 | D | Taxatie verzekering Lijstersingel 20 | VJN 2021 0.5 | 2023 | 6 | 6 | 6 | 6 |
6 | Totaal Programma 5A | 179 | 6 | 32 | 153 | |||
Programma 5B | ||||||||
Overhevelen Corona-middelen | VJN 2021 0.19 / NJN 2021 0.17 | 2023 | 131 | 84 | 131 | 84 | ||
0 | Totaal Programma 5B | 131 | 84 | 131 | 84 | |||
Programma 6A | ||||||||
Huiskamer van de Wijk Purmerhoek | NJN2020 6A.4 | 2022 | 75 | 0 | 75 | 0 | ||
50 | D | Toezichthouder rechtmatigheid Wmo en Jeugdwet | NJN2020 6A.5 / Jaarrekening. 2020/22 | 2025 | 140 | 50 | 140 | 50 |
Budget coronaplan jongeren | VJN 2021 | 2023 | 122 | 0 | 122 | 0 | ||
St.Welzijn Capelle overschot 2020 | NJN 2021 6A.5 | 2023 | 30 | 0 | 30 | 0 | ||
Budget Alles Kidzz | NJN 2021 6A.6 | 2023 | 43 | 0 | 43 | 0 | ||
Budget Veilige scholen | NJN 2021 6A.7 | 2023 | 35 | 0 | 0 | 35 | ||
Overhevelen Corona-middelen | VJN 2021 0.19 / NJN 2021 0.17 | 2023 | 286 | 0 | 286 | 0 | ||
Coronabudget SWC | NJN 2020 0.12 / VJN 2021 6A.6 | 2023 | 53 | 0 | 53 | 0 | ||
99 | D | WOP's | Jaarrekening 2021 | 2023 | 132 | 99 | 132 | 99 |
Coulance regeling welzijnsaccommodaties | VJN 2021 0.4 | 2023 | 66 | 0 | 66 | 0 | ||
Aanpak eenzaamheid | NJN 2022 6A.4 | 2024 | 0 | 40 | 0 | 40 | ||
Ontmoetingsactiviteiten | VJN 2021 0.19 / NJN 2021 0.17 | 2023 | 0 | 67 | 0 | 67 | ||
0 | N | Opvang Asielzoekers | NJN 2022 6A.2 | 2025 | 0 | 97 | 97 | 0 |
251 | N | POK middelen | VJN22 6A.1 | 2026 | 0 | 251 | 0 | 251 |
400 | Totaal Programma 6A | 982 | 604 | 1.044 | 542 | |||
Programma 6B | ||||||||
Overheveling budget pilot saneringskrediet (schuldenaanpak) | BG 2020 | 2022 | 37 | 0 | 37 | 0 | ||
Budget Wet inburgering | BG 2021 6B.2, 6B.7, 6B.8 en 6B.9 | 2023 | 27 | 0 | 27 | 0 | ||
Jeugdfonds Sport & Cultuur: Sportactiviteiten kwetsbare kinderen | NJN 2021 6B.10 | 2023 | 75 | 100 | 75 | 100 | ||
Eénmalige rijksgelden schulden-problematiek SWC | VJN 2021 6B.6 | 2023 | 36 | 84 | 36 | 84 | ||
15 | N | Stichting Capelle Werkt (afwikkeling liquidatie SCW) | NJN2021, 6B.5 | 2023 | 0 | 15 | 0 | 15 |
413 | N | Actieplan Energiearmoede | NJN21 NJN22 | 2024 | 0 | 413 | 0 | 413 |
428 | Totaal Programma 6B | 175 | 612 | 175 | 612 | |||
Programma 6C | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Onderzoeksopdracht WMO | NJN 2021 0.6 | 2023 | 0 | 85 | 0 | 85 | ||
0 | Totaal Programma 6C | 0 | 85 | 0 | 85 | |||
Programma 6D | ||||||||
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) | NJN 2021 6D.2 | 2023 | 205 | 0 | 205 | 0 | ||
Decentralisatie uitkering vrouwenopvang (DUVO) | NJN 2022 6D.1 | 2024 | 0 | 39 | 0 | 39 | ||
110 | N | Onderzoeksopdracht Jeugd | Jaarrekening 2022 | 2023 | 0 | 110 | 0 | 110 |
110 | Totaal Programma 6D | 205 | 149 | 205 | 149 | |||
Programma 7 | ||||||||
Overheveling budget seksuele gezondheid jongeren | BG 2021 7.6 | 2023 | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
Doorschuiven budget Regeling reductie energiegebruik Woningen | VJN 2021 7.8 | 2023 | 0 | 300 | 300 | 0 | ||
SPUK sportakkoord onderdeel leefstijl | VJN 2021 7.1 | 2023 | 70 | 0 | 70 | 0 | ||
Overhevelen Corona-middelen | VJN 2021 0.19 / NJN 2021 0.17 | 2023 | 24 | 0 | 24 | 0 | ||
Ongedierte bestrijding | VJN 2021 7.7 | 2023 | 25 | 50 | 25 | 50 | ||
4 | D | Taxatie verzekering Spoorlaan 18 | VJN 2021 0.5 | 2023 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Subsidie groene daken / transitievisie | VJN 2020 amendement | 2022 | 25 | 0 | 25 | 0 | ||
Actieplan geluid | BG21 7.3 | 2023 | 25 | 0 | 25 | 0 | ||
-26 | D | Bodemkwaliteitsplan | VJN 2022 7.7 | 2024 | 0 | 45 | 26 | 19 |
Beweging buiten stimuleren | VJN 2021 0.19 / NJN 2021 0.17 | 2023 | 0 | 24 | 0 | 24 | ||
16 | N | AED's | VJN 2022 7.3 | 2024 | 0 | 16 | 0 | 16 |
30 | N | Actieplan Circulair Capelle | NJN21 7.14 | 2023 | 0 | 30 | 0 | 30 |
24 | Totaal Programma 7 | 223 | 519 | 549 | 193 | |||
Programma 8 | ||||||||
Gebiedsaanpak Capelseweg | VJN 2017 8.4.11 / VJN 2020 8.4 | 2022 | 138 | 69 | 138 | 69 | ||
Budget Centrumgebied 2020 | Jaarrekening 2020 | 2022 | 1.728 | 2.200 | 1.728 | 2.200 | ||
Omgevingswet | BG21 8.1 | 2023 | 41 | 0 | 41 | 0 | ||
224 | D | Landelijk Capelle | VJN 2021 8.10 | 2023 | 42 | 224 | 42 | 224 |
ING-Locatie | VJN 2021 8.11 / NJN 2021 8.6 | 2023 | 35 | 0 | 35 | 0 | ||
Q-team Rivium | NJN 2020 8.4 | 2022 | 0 | 150 | 0 | 150 | ||
De Hoven fase 2 | VJN 2018 8.4.5 - NJN2018 8.4.2 - VJN2019 8.4.9 - VJN2020 0.4 - VJN2021 8.4 - NJN2021 8.8 | 2023 | 0 | 40 | 0 | 40 | ||
Transitiekosten Omgevingswet | NJN 2022 8.4 | 2024 | 0 | 428 | 0 | 428 | ||
Wet Kwaliteitsborging bouw (Wkb) | NJN 2022 8.4 | 2024 | 0 | 70 | 0 | 70 | ||
224 | Totaal Programma 8 | 1.984 | 3.181 | 1.984 | 3.181 | |||
Afronding | -2 | 5 | 4 | -1 | ||||
1.722 | Totaal | 6.314 | 8.247 | 6.543 | 8.018 | |||
Reserve Sociaal Noodfonds (B3)
Terug naar navigatie - Reserve Sociaal Noodfonds (B3)B3. Reserve Sociaal Noodfonds | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Samenleving | |||
Doel | De reserve is ingesteld ten behoeve van Capellenaren die in schulden (dreigen te) raken. | |||
Voeding | De reserve is gevormd door particuliere giften. In 2007 heeft de Van Cappellen Stichting een extra kapitaal beschikbaar gesteld van 100. In overleg met de Van Cappellen Stichting was de ondergrens van het Noodfonds Capelle destijds bepaald op het bedrag van 213. Het budget mag worden ingezet na toestemming van de Van Cappellen Stichting. Conform collegevoorstel 472093 d.d. 29 april 2021 is de ondergrens van de reserve met ingang van 2021 bepaald op 100 (inclusief dotatie Van Cappellen Stichting), dit naar aanleiding van een (globale) prognose waaruit bleek dat naar verwachting in 2022 de afgesproken oorspronkelijke ondergrens van het fonds bereikt zou worden. De Van Cappellen Stichting heeft vervolgens op 9 april 2021 laten weten akkoord te zijn met het verlagen van de ondergrens tot een bedrag van 100 onder voorwaarde van een zorgvuldige besteding van de middelen conform de Beleidsregels Noodhulp Capelle. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte. De reserve is voor komende jaren toereikend om de geplande uitgaven te kunnen doen. | |||
Stand per 01-01-2022 | 222 | |||
Bij: | - | Dotatie (“rente” toerekening) | 14 | |
14 | ||||
Af: | - | Onttrekking reserve uitgaven noodfonds | 31 | |
31 | ||||
Afronding | 1 | |||
Stand per 31-12-2022 | 206 |
Reserve Rekenkamer (B4)
Terug naar navigatie - Reserve Rekenkamer (B4)B4. Reserve Rekenkamer | ||||
Budgethouder | Griffier | |||
Doel | Door verschillen in omvang en diepgang, maar ook omdat onderzoeken anders verlopen dan gepland, zal de realisatie vrijwel altijd afwijken van de begroting en zal er budget overblijven of tekort zijn. Om die reden heeft de raad een besluit genomen om de rekenkamer over een egalisatiereserve te laten beschikken. | |||
Voeding | De raad heeft op 31 mei 2016 een besluit genomen het budget van de rekenkamer te verhogen naar € 67 (1 euro per inwoner) en een egalisatiereserve te vormen van maximaal 40% van het jaarlijkse budget. De raad heeft op 9 juli 2018 via de Voorjaarsnota 2018 een besluit genomen het budget te verhogen naar € 100 (1,50 euro per inwoner). Dit betekent dat ieder jaar maximaal 40 meegenomen kan worden naar het volgend jaar. Is dit maximum bereikt, dan vloeit het resultaat terug naar de algemene middelen. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte. | |||
Stand per 01-01-2022 | 10 | |||
Bij: | - | Geen mutaties | 0 | |
0 | ||||
Af: | - | Geen mutaties | 0 | |
0 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 10 |
Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B5)
Terug naar navigatie - Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B5)B5. Reserve Denk en Doe Mee!-fonds | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning | |||
Doel | Bij de begroting 2018 is besloten tot het instellen van deze reserve, om zo een deel van het voordelig financieel resultaat 2016 terug te laten vloeien naar de Capellenaar. | |||
Voeding | De voeding bestaat uit een eenmalige dotatie van 5 mln. ten laste van de Algemene reserve vrij besteedbaar. In juni 2022 heeft de gemeenteraad besloten om het Denk & Doe mee!-fonds tot en met 31 december 2023 voort te zetten. Hiervoor wordt het resterende subsidiebedrag binnen de reserve Denk & Doe Mee!-fonds beschikbaar gehouden tot en met 31 december 2023. Het fonds in de huidige opzet eindigt op 31 december 2023 of zoveel eerder als het huidige subsidieplafond is bereikt. De kosten voor de uitvoering van het fonds komen tot en met 31 december 2023 zoals gebruikelijk ten laste van het budget van het Denk & Doe Mee!-fonds. De raad heeft het college verzocht om in een voorstel de mogelijkheden uit te werken om het Denk & Doe mee!-fonds conform de uitkomst van de evaluatie per 1 januari 2024 structureel in te bedden in de gemeentelijke organisatie. Het college doet de raad hiervoor volgens de huidige planning in het voorjaar van 2023 een voorstel. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte. | |||
Stand per 01-01-2022 | 2.235 | |||
Bij: | - | Verlengen Denk en Doe Mee fonds (NJN22 0.17) | 750 | |
- | Resultaat jaarrekening 2022 | 253 | ||
1.003 | ||||
Af: | - | Begrote onttrekking | 1.500 | |
1.500 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 1.738 |
Reserve Water (B6)
Terug naar navigatie - Reserve Water (B6)B6. Reserve Water | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Stadsbeheer | |||
Doel | De reserve Water heeft voornamelijk als doel de jaarlijks sterk wisselende lasten van de baggerwerkzaamheden op te vangen. | |||
Voeding | De voeding bestaat, indien noodzakelijk, uit dotaties ten laste van de begroting. Gezien het aanwezige saldo en de huidige begrote dotaties en onttrekkingen, is de reserve toereikend voor de periode tot en met 2029. HHSK heeft het nieuwe baggerplan eind 2022 afgerond. Volgens hun planning vindt de aanbesteding plaats in het derde kwartaal en de start van de baggerwerkzaamheden in het vierde kwartaal 2023. Naar verwachting bedragen de kosten voor de komende baggercyclus 800 voor de komende jaren. Hiervoor volgt een voorstel in de Voorjaarsnota 2023. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte. | |||
Stand per 01-01-2022 | 2.548 | |||
Bij: | - | Begrote dotatie | 12 | |
- | Dotatie (NJN 2022 5B.3) | 280 | ||
292 | ||||
Af: | - | Begrote onttrekking | 201 | |
201 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 2.639 |
Reserve Besteding Eneco-gelden (B7)
Terug naar navigatie - Reserve Besteding Eneco-gelden (B7)B7. Reserve Besteding Eneco-gelden | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Financien | |||
Doel | Bij de Voorjaarsnota 2021 hebben wij een deel van de verkoopopbrengst van de aandelen van Eneco gedoteerd aan deze reserve. De algemeen dragende lijn van de bestedingen van de reserve bestedingen Eneco-gelden is dat de inzet van deze middelen echt iets goeds voor de stad doen of een maatschappelijk belang dienen. De kaders hiervoor zijn vastgesteld in de gemeenteraad en betreffen de volgende: Permanente kaders: 1. De gevormde reserve uit de verkoopopbrengst wordt niet gebruikt voor het oplossen van begrotingsknelpunten; 2. De bestedingen worden altijd in het grotere geheel van het cyclisch stuk afgewogen, gezien de effecten op de ratio’s en de exploitatie (rentenadeel). 3. De verkoopopbrengst wordt niet gebruikt voor het vormen van een dekkingsreserve voor investeringen waardoor er op termijn een “kamelenneus” ontstaat (een verplichting die niet geheel in de begroting staat). Facultatieve kaders: 4. Investeringen te doen waardoor de gemeente extra besparingen of extra inkomsten realiseert, tenzij er sprake is van een investering met een hoog maatschappelijk rendement (stap zetten voor onze stad). De (eventueel) hieruit voortvloeiende lasten moeten worden opgenomen in de exploitatie; 5. Bijdragen aan investering derden in de stad waaraan de andere partij gezamenlijk voor minimaal 50% financieel bijdraagt en welke ook wenselijk is vanuit de gemeente. | |||
Voeding | Eenmalige voeding van 20.000 uit verkoopopbrengst Eneco. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte. | |||
Stand per 01-01-2022 | 20.000 | |||
Bij: | - | Geen mutaties | 0 | |
0 | ||||
Af: | - | Geen mutaties | 0 | |
0 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 20.000 |
Voorziening Onderhoud (V1)
Terug naar navigatie - Voorziening Onderhoud (V1)V1. Voorziening Onderhoud | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofden Samenleving, Facilitaire Diensten en Stadsbeheer | |||
Doel | De voorziening heeft de volgende doelen: a. Egalisatie van de kosten van onderhoud aan de gemeentelijke schoolgebouwen. * b. Egalisatie van de kosten van onderhoud aan de gemeentelijke welzijnsaccommodaties. c. (groot) onderhoud van het gemeentehuis aan de Rivierweg en de gemeentewerf aan de Groenedijk. d. Egalisatie van de kosten van onderhoud van beeldbepalende kunstwerken in de gemeente. e. Egalisatie van de kosten van onderhoud aan de brandweerkazerne. f. Egalisatie van de kosten van onderhoud aan het Isala theater. g. Egalisatie van de kosten van onderhoud aan binnen- en buitensportaccommodaties. h. Egalisatie van de kosten van onderhoud aan bezittingen actief grondbeleid. *) In december 2017 is het Strategisch huisvestingsplan onderwijs (SHO) vastgesteld (raadsbesluit 949628). | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte. In 2022 is 3.321 minder onttrokken dan begroot. De belangrijkste verschillen zijn het uitstellen van de eigendomsoverdracht van MFC Educatusstraat Fascinatio, het doorschuiven van onderhoud brandweerkazerne en Isala en het vrijvallen van de voorziening onderhoud onderwijs SL. In de VJN 2023 zal een wijzigingsvoorstel opgenomen worden voor onttrekkingen die doorgeschoven zijn naar 2023. | |||
Stand per 01-01-2022 | 5.353 | |||
Bij: | - | Dotatie begroot | 2.249 | |
2.249 | ||||
Af: | - | Onttrekking begroot | 4.484 | |
- | Lagere onttrekking (JR 2022) | -3.321 | ||
1.163 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 6.440 |
Voorziening Nog uit te voeren werken bouwgrondexploitaties (V2)
Terug naar navigatie - Voorziening Nog uit te voeren werken bouwgrondexploitaties (V2)V2. Voorziening Nog uit te voeren werken bouwgrondexploitaties | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Stadsbeheer | |||
Doel | Deze voorziening is ingesteld om de kosten van nog in uitvoering zijnde en nog uit te voeren werken van afgesloten exploitatieopzetten te dekken. | |||
Voeding | Eenmalig voor de geraamde kosten van bovengenoemde werken, welke in de afgesloten exploitaties reeds waren voorzien. P.C. Boutenssingel: Bij de Jaarrekening 2016 is er 30 aan de voorziening toegevoegd voor de afronding van de werkzaamheden voor de P.C. Boutenssingel waarvan in 2017 reeds 8 is aangewend. Het resterende bedrag van 22 is niet meer benodigd en kan vrijvallen ten gunste van de exploitatie. | |||
Analyse omvang | Niet van toepassing | |||
Stand per 01-01-2022 | 22 | |||
Bij: | - | Geen mutaties | 0 | |
0 | ||||
Af: | - | Vrijval restant voorziening P.C. Boutenssingel ten gunste van de exploitatie | 22 | |
22 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 0 |
Voorziening Verliesgevende complexen (V3)
Terug naar navigatie - Voorziening Verliesgevende complexen (V3)V3. Voorziening Verliesgevende complexen | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Stadsontwikkeling | |||
Doel | Deze voorziening is ingesteld in verband met het verwachte tekort op bouwgrondexploitaties. | |||
Voeding | Afhankelijk van berekeningen bouwgrondexploitaties. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte. | |||
Stand per 01-01-2022 | 5.797 | |||
Bij: | - | Mutatie voorziening verlies GREX Amandelhof (NJN2022 8.7) | 219 | |
- | Mutatie voorziening verlies GREX Stadshart (NJN2022 8.7) | 463 | ||
- | Mutatie voorziening verlies GREX Meeuwensingel (NJN2022 8.7) | 219 | ||
- | Mutatie voorziening verlies GREX Florabuurt (NJN2022 8.7) | 895 | ||
- | Mutatie voorziening verlies GREX Florabuurt (VJN2022 8.6) | 5.452 | ||
- | Mutatie voorziening verlies GREX Oeverrijk (VJN2022 8.6) | 2.003 | ||
- | Mutatie voorziening verlies GREX Meeuwensingel (JRR2022) | 40 | ||
- | Mutatie voorziening verlies GREX Stadshart (JRR2022) | 838 | ||
10.129 | ||||
Af: | - | Vrijval voorziening verlies GREX Florabuurt (JRR2022) | 527 | |
- | Vrijval voorziening verlies GREX Oeverrijk (JRR2022) | 2.003 | ||
- | Vrijval voorziening verlies GREX Amandelhof (JRR2022) | 119 | ||
2.649 | ||||
Afronding | -1 | |||
Stand per 31-12-2022 | 13.276 | |||
Passiefzijde van de balans (onder Voorzieningen) | 10.941 | |||
Actiefzijde van de balans (in mindering op Voorraden/Bouwgronden in exploitatie) | 2.335 | |||
Stand per 31-12-2022 | 13.276 |
Voorziening Dubieuze debiteuren (V4)
Terug naar navigatie - Voorziening Dubieuze debiteuren (V4)V4. Voorziening Dubieuze debiteuren | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Financiën | |||
Doel | Door middel van deze voorziening worden de verliezen als gevolg van het oninbaar worden van vorderingen gedekt. De voorziening geldt voor private- en publieke vorderingen van de gemeente, inclusief vorderingen op verstrekte uitkeringen uitgevoerd door de GR IJsselgemeenten. | |||
Voeding | De voeding is afhankelijk van inschatting bij jaarrekening, waarbij het de vraag is in welke mate er zich mogelijk dubieuze vorderingen voor zullen doen. | |||
Analyse Omvang | Juiste hoogte. De voorziening is de komende jaren toereikend om oninbare vorderingen uit te dekken. | |||
Stand per 01-01-2022 | 6.804 | |||
Bij: | - | Jaarlijkse dotatie dubieuze debiteuren rioolheffing | 29 | |
- | Jaarlijkse dotatie dubieuze debiteuren afvalstoffenheffing | 50 | ||
- | Jaarlijkse dotatie dubieuze debiteuren overige belastingen | 52 | ||
131 | ||||
Af: | - | Vrijval dubieuze debiteuren privaatrechtelijk oninbaar (JR 2022) | 222 | |
- | Vrijval dubieuze debiteuren belastingen (JR 2022) | 190 | ||
- | Vrijval dubieuze debiteuren rioolheffing (JR 2022) | 58 | ||
- | Vrijval dubieuze debiteuren afvalstoffenheffing (JR 2022) | 131 | ||
- | Vrijval dubieuze debiteuren sociale zaken (JR 2022) | 1.378 | ||
1.979 | ||||
1 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 4.957 | |||
Het eindsaldo per 31-12-2022 van de voorziening bestaat uit de volgende onderdelen: | ||||
- | Sociale zaken | 3.711 | ||
- | Belastingen (inclusief afvalstoffenheffing en rioolheffing) | 1.072 | ||
- | Overige debiteuren | 174 | ||
Actiefzijde van de balans (in mindering op Vorderingen) | 4.957 |
Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V5)
Terug naar navigatie - Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V5)V5. Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning | |||
Doel | In 2021 heeft de Eerste Kamer ingestemd met de wet Aanpassing Appa (Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers).De voorbereidingen voor het nieuwe stelsel vinden plaats vanaf 1 januari 2023, het doel is om het nieuwe pensioenstelsel uiterlijk 1 januari 2027 in te voeren. De gemeenten dienen als gevolg van de nieuwe wet verplicht deel te nemen aan een nog op te richten pensioenfonds voor wethouders bij het ABP. De gemeenten dienen de verplichtingen dan voor alle (gewezen) wethouders af te dragen aan het ABP. | |||
Voeding | De omvang van de voorziening wordt jaarlijks bij de jaarrekening aangepast op basis van actuariële waardeberekeningen voor de mogelijke toekomstige waardeoverdrachten van voormalig bestuurders. Op basis van de actuariële berekeningen van Visma Idella per 31-12-2022, is 1.327 ten laste van de voorziening vrijgevallen. Dit is het gevolg van een stijging van de rekenrente. In de actuariële waardeberekeningen is rekening gehouden met de indexatie van 11,96% per 1-1-2023. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte. Bij deelname aan een nog op te richten pensioenfonds voor wethouders bij het ABP, bedraagt de verplichting per 31 december 2022: 5.721. Specificatie: Voor gepensioneerde oud-wethouders of hun nabestaanden 2.955, de zogenaamde slapers 1.516, oud-wethouders met wachtgelduitkering 742 en zittende wethouders 508. | |||
Stand per 01-01-2022 | 7.363 | |||
Bij: | - | Reguliere structurele dotatie | 154 | |
154 | ||||
Af: | - | Vrijval op basis van actuariële waardeberekeningen per 31-12-2022 | 1.327 | |
- | Uitkeringen voormalig B&W | 470 | ||
1.797 | ||||
Afronding | 1 | |||
Stand per 31-12-2022 | 5.721 |
Voorziening Rioolheffing middelen derden (V6)
Terug naar navigatie - Voorziening Rioolheffing middelen derden (V6)V6. Voorziening Rioolheffing middelen derden | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Stadsbeheer | |||
Doel | Deze voorziening is gevormd uit de egalisatiereserve rioolrechten vanwege een verandering in het wettelijk kader (BBV). Riolering is een gesloten systeem, de inkomsten uit rioolheffing mogen daarom niet voor andere doeleinden gebruikt worden. In de praktijk betekent dit dat afwijkingen in de lasten en baten van riolering met deze voorziening worden verrekend. Het saldo van de voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van de tarieven ten behoeve van de rioolretributie. De tarieven worden daarbij vastgesteld volgens het principe van maximaal 100% kostendekking. | |||
Voeding | Afhankelijk van uitkomst exploitatie. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte Na verwerking van het resultaat over 2022, bedraagt de stand van de voorziening ultimo 2022 V 2.602. We houden aandacht voor het verloop van de voorziening, de ontwikkeling van de kosten en het tarief rioolheffing. | |||
Stand per 01-01-2022 | 2.273 | |||
Bij: | - | Begrote dotatie (NJN 2022) | 229 | |
- | Resultaat jaarrekening 2022 | 100 | ||
329 | ||||
Af: | - | Geen mutatie | 0 | |
0 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 2.602 |
Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V7)
Terug naar navigatie - Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V7)V7. Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Stadsbeheer | |||
Doel | Deze voorziening is gevormd uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing vanwege een verandering in het wettelijk kader (BBV). Het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval is een wettelijke taak en is een gesloten systeem, de inkomsten uit de afvalstoffenheffing mogen daarom niet voor andere doeleinden gebruikt worden. In de praktijk betekent dit dat afwijkingen in de lasten en baten van het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval met deze voorziening worden verrekend. Het saldo van de voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing. De tarieven worden daarbij vastgesteld volgens het principe van maximaal 100% kostendekking. | |||
Voeding | Afhankelijk van uitkomst exploitatie. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte Na verwerking van het resultaat over 2022, bedraagt de stand van de voorziening ultimo 2022 V 1.941. We houden aandacht voor het verloop van de voorziening, de ontwikkeling van de kosten en het tarief afvalstoffenheffing. | |||
Stand per 01-01-2022 | 1.506 | |||
Bij: | - | Begrote dotatie (NJN 2022) | 1.092 | |
- | Resultaat jaarrekening 2022 | 503 | ||
1.595 | ||||
Af: | - | Begrote onttrekking (NJN 2022) | 1.161 | |
1.161 | ||||
1 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 1.941 |
Voorziening Omgevingsvergunningen (V8)
Terug naar navigatie - Voorziening Omgevingsvergunningen (V8)V8. Voorziening Omgevingsvergunningen | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Stadsbeheer | |||
Doel | Egaliseren baten leges omgevingsvergunningen via voorziening. Bij de NJN 2019 is besloten tot het instellen van de Voorziening omgevingsvergunningen voor, in eerste instantie, de periode 2020-2023. Reden voor de voorziening is dat de lasten voor omvangrijke en complexe bouwprojecten zich over enkele jaren spreiden terwijl de baten zich voordoen op het moment van indienen aanvraag omgevingsvergunning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de transformatie van het Rivium en de woningbouwontwikkeling in Fascinatio en de Florabuurt. Bij opvolgende P&C documenten is de periode verschoven naar later, gezien de verschuiving van diverse projecten en het uitblijven van de grotere complexe aanvragen. Bij de VJN 2022 heeft een laatste verschuiving plaatsgevonden naar de periode 2024-2027. | |||
Voeding | De voeding is afhankelijk van de aanvragen omgevingsvergunningen. Bij de Begroting 2023 zijn de dotaties begroot op N 954 in 2024 en N 679 in 2025 en de onttrekkingen zijn begroot op V 626 in 2026 en V 1.007 in 2027. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte | |||
Stand per 01-01-2022 | 0 | |||
Bij: | - | Begrote dotatie (VJN 2022 8.1) | 0 | |
0 | ||||
Af: | - | Begrote onttrekking (VJN 2022 8.1) | 0 | |
0 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 0 |
Voorziening Gereed product (V9)
Terug naar navigatie - Voorziening Gereed product (V9)V9. Voorziening Gereed product | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Stadsontwikkeling | |||
Doel | Deze voorziening is ingesteld in verband met het verwachte tekort op faciliterende projecten (voormalige bouwgrondexploitaties). | |||
Voeding | Afhankelijk van berekeningen faciliterende projecten (voormalige bouwgrondexploitaties). In de Najaarsnota 2020 is besloten 2 projecten van een grondexploitatie over te hevelen naar een faciliterend project, omdat de projecten niet langer aan de voorwaarde van de geldende regels rondom grondexploitaties van het BBV voldoen. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte | |||
Stand per 01-01-2022 | 797 | |||
Bij: | - | Geen mutaties | 0 | |
0 | ||||
Af: | - | Faciliterend project Capelseweg/Bermweg (VJN 2022 8.3) | 145 | |
- | Faciliterend project Meeuwensingel (VJN 2022 8.6) | 652 | ||
797 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 0 |
Voorziening Verlofsparen (V10)
Terug naar navigatie - Voorziening Verlofsparen (V10)V10. Voorziening Verlofsparen | ||||
Budgethouder | Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning | |||
Doel | De voorziening is ingesteld voor bovenwettelijke vakantie-uren die zijn omgezet in verlofsparen. Vanaf 1 januari 2022 kunnen medewerkers hun bovenwettelijke vakantie-uren omzetten in verlofsparen. Deze vakantie-uren verjaren niet. De commissie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) heeft uitgesproken dat er vanaf de Jaarrekening 2022 een voorziening ingesteld moet worden voor bovenwettelijk vakantie-uren die zijn omgezet in verlofsparen. | |||
Voeding | Bij de NJN 2022 is besloten tot instellen van deze voorziening. Bij de Jaarrekening 2022 doteren wij de waarde van de werkelijk gespaarde uren per 31 december 2022. | |||
Analyse omvang | Juiste hoogte | |||
Stand per 01-01-2022 | 0 | |||
Bij: | - | Verlofsparen 2022 (JRR2022) | 74 | |
74 | ||||
Af: | - | Geen mutaties | 0 | |
0 | ||||
Stand per 31-12-2022 | 74 |