Jaarstukken 2022
|
Blz. 1
|
Jaarstukken 2022
|
Blz. 2
|
Programma's
|
Blz. 3
|
Aanbiedingsbrief
|
Blz. 4
|
Aanbiedingsbrief
|
Blz. 5
|
Jaaroverzicht
|
Blz. 6
|
Jaaroverzicht
|
Blz. 7
|
Leeswijzer
|
Blz. 8
|
Algemeen
|
Blz. 9
|
Hoe zijn de jaarstukken opgebouwd?
|
Blz. 10
|
Wat staat er in de programmaverantwoording?
|
Blz. 11
|
Wat staat er in de paragrafen?
|
Blz. 12
|
Wat staat er in de jaarrekening?
|
Blz. 13
|
Wat staat er in de bijlagen?
|
Blz. 14
|
Jaarstukken in hoofdlijnen
|
Blz. 15
|
Inleiding
|
Blz. 16
|
Beleidsinhoudelijke verantwoording 2022
|
Blz. 17
|
Financiële verantwoording jaarstukken 2022
|
Blz. 18
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 19
|
Verschillenverklaring Najaarsnota 2022 - Jaarstukken 2022
|
Blz. 20
|
Rechtmatigheid
|
Blz. 21
|
Programma 0 Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 22
|
Missie
|
Blz. 23
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 24
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 25
|
TV0.1 Versterking lokale democratie
|
Blz. 26
|
BG22 | Uitvoeren visie burgerparticipatie
|
Blz. 27
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 28
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 29
|
Toelichting op Resultaat jaarrekening
|
Blz. 30
|
Toelichting op Toegewezen bezwaarschriften belastingen
|
Blz. 31
|
Toelichting op Toegewezen beroepschriften belastingen
|
Blz. 32
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 33
|
Verbonden partijen
|
Blz. 34
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 35
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 36
|
Overhead
|
Blz. 37
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 38
|
Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde
|
Blz. 39
|
Missie
|
Blz. 40
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 41
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 42
|
Toelichting op Diefstal uit woning
|
Blz. 43
|
Toelichting op Vernielingen en beschadigingen
|
Blz. 44
|
Toelichting op Verwijzingen Halt
|
Blz. 45
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 46
|
Toelichting op Rampenoefeningen
|
Blz. 47
|
Toelichting op Delicten
|
Blz. 48
|
Toelichting op Straatroven
|
Blz. 49
|
Toelichting op Overvallen
|
Blz. 50
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 51
|
Verbonden partijen
|
Blz. 52
|
Overzicht kosten schadeverhaal
|
Blz. 53
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 54
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 55
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 56
|
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 57
|
Missie
|
Blz. 58
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 59
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 60
|
TV 2.1/TV 2.5 Alle modaliteiten in balans
|
Blz. 61
|
BG22 | Verbeteren doorstroming Algeracorridor
|
Blz. 62
|
BG22 | Investeringen langzaam verkeer (fiets en voetgangers)
|
Blz. 63
|
TV2.1 / TV2.2 Een toekomstige stad
|
Blz. 64
|
BG22 | Aanbrengen Intelligente verkeersregelinstallaties (I-VRI’s)
|
Blz. 65
|
BG22 | Opschalen ParkShuttle
|
Blz. 66
|
BG22 | Mogelijk maken personenvervoer in de vorm van een waterbus
|
Blz. 67
|
BG22 | Uitwerken parkeerbeleid
|
Blz. 68
|
BG22 | Actualiseren wegencategoriseringsplan
|
Blz. 69
|
BG22 | Opstellen programma Buitenruimte
|
Blz. 70
|
TV2.1 Duurzaam op weg
|
Blz. 71
|
BG22 | Uitwerking beleid voor deelmobiliteit
|
Blz. 72
|
TV2.1 Een verkeersveilige stad
|
Blz. 73
|
BG22 | Uitwerking verkeersveiligheidsaanpak
|
Blz. 74
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 75
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 76
|
Toelichting Meldingen buitenruimte
|
Blz. 77
|
Toelichting Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijn
|
Blz. 78
|
Kaderstellende nota's
|
Blz. 79
|
Verbonden partijen
|
Blz. 80
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 81
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 82
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 83
|
Programma 3 Economie
|
Blz. 84
|
Missie
|
Blz. 85
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 86
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 87
|
TV 3.1 Versterken en verbeteren van kantoor-, bedrijfs- en winkellocaties
|
Blz. 88
|
BG22 | Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) Capelle West
|
Blz. 89
|
BG22 | Gebiedsinrichtingsplan Capelle West
|
Blz. 90
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 91
|
Toelichting op Functiemenging
|
Blz. 92
|
Toelichting op Vestigingen (van bedrijven)
|
Blz. 93
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 94
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 95
|
Verbonden partijen
|
Blz. 96
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 97
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 98
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 99
|
Programma 4 Onderwijs
|
Blz. 100
|
Missie
|
Blz. 101
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 102
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 103
|
TV4.2 Voorzien in de huisvesting van scholen voor openbaar en bijzonder onderwijs
|
Blz. 104
|
BG22 | Onderwijshuisvesting
|
Blz. 105
|
TV4.3 Zorgen voor een optimale schoolloopbaan
|
Blz. 106
|
BG22 | Lokale Educatieve Agenda (LEA)
|
Blz. 107
|
TV4.3 Voorkomen en bestrijden van educatieve achterstanden en sociaal-emotionele problemen bij (jonge) kinderen
|
Blz. 108
|
BG22 | Onderwijskansenbeleid
|
Blz. 109
|
TV4.3 Versterken van basisvaardigheden
|
Blz. 110
|
BG22 | Aanpak laaggeletterdheid
|
Blz. 111
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 112
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 113
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 114
|
Verbonden partijen
|
Blz. 115
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 116
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 117
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 118
|
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 119
|
Missie
|
Blz. 120
|
Deelprogramma's en taakvelden
|
Blz. 121
|
Deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
|
Blz. 122
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 123
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 124
|
TV5.1 Verbeteren van gezondheid en welzijn Capellenaar met sport en bewegen
|
Blz. 125
|
BG22 | Uitvoeren Lokaal Sportakkoord
|
Blz. 126
|
TV5.5 Vergroten van de waardering van het erfgoed van 1950-1960
|
Blz. 127
|
BG22 | Waardering sociale woningbouw
|
Blz. 128
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 129
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 130
|
Toelichting op Een goede staat van onderhoud van gemeentelijke monumenten
|
Blz. 131
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 132
|
Verbonden partijen
|
Blz. 133
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 134
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 135
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 136
|
Deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie
|
Blz. 137
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 138
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 139
|
TV5.7 Zorg dragen voor natuurbescherming
|
Blz. 140
|
BG22 | Kwaliteitsimpuls buitenruimte
|
Blz. 141
|
TV5.7 Versterken van de recreatieve functie van de IJssel
|
Blz. 142
|
BG22 | Rivier als getijdenpark
|
Blz. 143
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 144
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 145
|
JS22 - Bomen
|
Blz. 146
|
Toelichting op Meldingen buitenruimte
|
Blz. 147
|
Toelichting op Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijn
|
Blz. 148
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 149
|
Verbonden partijen
|
Blz. 150
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 151
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 152
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 153
|
Programma 6 Sociaal domein
|
Blz. 154
|
Missie
|
Blz. 155
|
Deelprogramma's en taakvelden
|
Blz. 156
|
Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur
|
Blz. 157
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 158
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 159
|
TV6.1 Capellenaren en Capelse organisaties participeren en werken samen in de Capelse samenleving
|
Blz. 160
|
BG22 | Sociale basisinfrastructuur
|
Blz. 161
|
TV 6.1 Capelse kinderen en jongeren groeien veilig op
|
Blz. 162
|
BG22 | Investeren in de sociale en emotionele vaardigheden van kinderen en jongeren
|
Blz. 163
|
TV 6.1 Capelse kinderen en jongeren groeien gezond op
|
Blz. 164
|
BG22 | Kansrijke Start (Gezondheid in de eerste 1000 dagen)
|
Blz. 165
|
BG22 | Versterken gezond seksueel gedrag en gezonde leefstijl
|
Blz. 166
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 167
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 168
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 169
|
Verbonden partijen
|
Blz. 170
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 171
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 172
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 173
|
Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
|
Blz. 174
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 175
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 176
|
TV6.3 Voorkomen en bestrijden van armoede door ondersteuning van huishoudens met een laag inkomen, vooral kwetsbare gezinnen met kinderen
|
Blz. 177
|
BG22 | Verstevigen integrale aanpak
|
Blz. 178
|
TV6.3 Voorkomen en terugdringen van problematische schulden onder Capellenaren
|
Blz. 179
|
BG22 | Voorlichting, educatie, vroegsignalering en ondersteuning
|
Blz. 180
|
TV 6.5 Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen
|
Blz. 181
|
BG22 | Extra inzet van de FIP-methode (Frequent Intensief en Persoonlijk) en op opleidingen en/ of beheersing van de Nederlandse taal
|
Blz. 182
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 183
|
Toelichting op Banen
|
Blz. 184
|
Toelichting op Netto arbeidsparticipatie
|
Blz. 185
|
Toelichting op Re-integratievoorzieningen
|
Blz. 186
|
Toelichting op Jeugdwerkloosheid
|
Blz. 187
|
Toelichting op Bijstandsuitkeringen
|
Blz. 188
|
Toelichting op Kinderen in uitkeringsgezin
|
Blz. 189
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 190
|
Toelichting op Uitkeringsgerechtigden ultimo jaar
|
Blz. 191
|
Toelichting op Bijstandsgerechtigden dat uitstroomt naar werk
|
Blz. 192
|
Toelichting op Opsporing uitkeringsfraude (terugvordering en besparing op de uitkeringslasten)
|
Blz. 193
|
Toelichting op Garantiebanen (cumulatief)
|
Blz. 194
|
Toelichting op Plaatsingen Beschut Werk
|
Blz. 195
|
Toelichting op SE’s (Standaard Eenheid) sociale werkvoorziening van 36 uur per week
|
Blz. 196
|
Toelichting op Bijstandsgerechtigden die zich ontwikkelen op de participatieladder
|
Blz. 197
|
Toelichting op Inburgeringtrajecten asielmigranten
|
Blz. 198
|
Toelichting op Inburgeringstrajecten gezinsmigranten
|
Blz. 199
|
Toelichting op Huishoudens met inkomen tot 120% wettelijk sociaal minimum
|
Blz. 200
|
Toelichting op Langdurige minima
|
Blz. 201
|
Toelichting op Kinderen in huishoudens met inkomen tot 120% wettelijke sociaal minimum
|
Blz. 202
|
Toelichting op Huishoudens met geregistreerde problematische schulden
|
Blz. 203
|
Toelichting op Meldingen betalingsachterstanden meldpunt Vroegsignalering
|
Blz. 204
|
Toelichting op Capellenaren met een financiële hulpvraag
|
Blz. 205
|
Toelichting op Capellenaren met een ondersteuningstraject schuldenproblematiek
|
Blz. 206
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 207
|
Verbonden partijen
|
Blz. 208
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 209
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 210
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 211
|
Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
|
Blz. 212
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 213
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 214
|
TV6.71 Capellenaren krijgen ondersteuning op maat
|
Blz. 215
|
BG22 | Langer thuis en Wonen op Maat
|
Blz. 216
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 217
|
Toelichting op Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement
|
Blz. 218
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 219
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 220
|
Verbonden partijen
|
Blz. 221
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 222
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 223
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 224
|
Deelprogramma 6D Jeugdzorg
|
Blz. 225
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 226
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 227
|
TV6.72 Vroegtijdig inzetten van jeugdhulp in de eigen omgeving van jeugdigen en diens ouders / verzorgers
|
Blz. 228
|
BG22 | Organiseren jeugdhulp binnen Capelle en waar nodig regionale inkoop van specialistische hulp
|
Blz. 229
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 230
|
Toelichting op Jongeren met jeugdhulp
|
Blz. 231
|
Toelichting op Jongeren met delict voor rechter
|
Blz. 232
|
Toelichting op Jongeren met jeugdbescherming
|
Blz. 233
|
Toelichting op Jongeren met jeugdreclassering
|
Blz. 234
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 235
|
Toelichting op Meldingen Veilig Thuis Rotterdam-Rijnmond
|
Blz. 236
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 237
|
Verbonden partijen
|
Blz. 238
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 239
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 240
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 241
|
Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
|
Blz. 242
|
Missie
|
Blz. 243
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 244
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 245
|
TV7.1 Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren
|
Blz. 246
|
BG22 | Inzetten op leefstijl en het verkleinen van gezondheidsverschillen
|
Blz. 247
|
TV7.4 Zorgen voor voldoende laadpalen voor elektrische voertuigen
|
Blz. 248
|
BG22 | Laadpalen
|
Blz. 249
|
TV7.4 Meer zonne-energie opwekken
|
Blz. 250
|
BG22 | Stimuleren zonnepanelen
|
Blz. 251
|
BG22 | Zonnepanelen op gemeentelijke panden
|
Blz. 252
|
TV7.4 De warmtetransitie opstarten
|
Blz. 253
|
BG22 | Verkenning warmtenet Florabuurt en omgeving
|
Blz. 254
|
BG22 | Verkenning warmtenet Rivium
|
Blz. 255
|
TV7.4 De jaarlijkse hoeveelheid restafval per inwoner verminderen en meer afval hergebruiken
|
Blz. 256
|
BG22 | Verminderen restafval
|
Blz. 257
|
TV7.4 De kansen van de circulaire economie in kaart brengen en benutten
|
Blz. 258
|
BG22 | Actieplan Circulair Capelle
|
Blz. 259
|
TV7.4 Programma Duurzaamheid
|
Blz. 260
|
BG22 | Programma duurzaamheid
|
Blz. 261
|
TV7.4 Schone leefomgeving
|
Blz. 262
|
BG22 | Geluidsisolerende gevelmaatregelen
|
Blz. 263
|
BG22 | Actieplan Omgevingslawaai 2023
|
Blz. 264
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 265
|
Toelichting op Fijn huishoudelijk restafval
|
Blz. 266
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 267
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 268
|
Verbonden partijen
|
Blz. 269
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 270
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 271
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 272
|
Programma 8 Stadsontwikkeling
|
Blz. 273
|
Missie
|
Blz. 274
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 275
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 276
|
TV8.1 Voorbereid zijn op de invoering van de Omgevingswet op 1 juli 2022
|
Blz. 277
|
BG22 | Inrichten van het nieuwe digitale Omgevingsloket (DSO)
|
Blz. 278
|
BG22 | Omgevingswetproof
|
Blz. 279
|
BG22 | Opstellen ROADMAP Capelle Omgevingswetproof 2022-2029
|
Blz. 280
|
BG22 | Vaststellen verordening fysieke leefomgeving Capelle
|
Blz. 281
|
TV8.1 Uitwerken en verduidelijken van de ruimtelijke kaders uit de Stadsvisie
|
Blz. 282
|
BG22 | Opstellen ruimtelijk kader verdichtingszones
|
Blz. 283
|
BG22 | Opstellen ruimtelijk kader hoogbouw
|
Blz. 284
|
BG22 | Opstellen toolboxen
|
Blz. 285
|
TV8.1 Verkrijgen van inzicht in bestaande omgevingskwaliteiten en daarmee de consistentie van adviezen bevorderen
|
Blz. 286
|
BG22 | Opstellen ruimtelijke onderlegger omgevingskwaliteit
|
Blz. 287
|
TV8.3 Consolideren, spreiden en vernieuwing van de sociale woningcorporatie huurwoningenvoorraad
|
Blz. 288
|
BG22 | Revitaliseren van de kwetsbare woningvoorraad met Havensteder
|
Blz. 289
|
Landelijke indicatoren
|
Blz. 290
|
Toelichting op Woonlasten éénpersoonshuishouden
|
Blz. 291
|
Toelichting op Woonlasten meerpersoonshuishouden
|
Blz. 292
|
Capelse indicatoren
|
Blz. 293
|
Toelichting op Te realiseren grondgebonden woningen
|
Blz. 294
|
Kaderstellende beleidsnota's
|
Blz. 295
|
Verbonden partijen
|
Blz. 296
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 297
|
Analyse verschil Begroting 2022 naar Rekening 2022
|
Blz. 298
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 299
|
Financiële verantwoording
|
Blz. 300
|
Inleiding
|
Blz. 301
|
Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 302
|
Reservemutaties per programma
|
Blz. 303
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 304
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 305
|
Post Onvoorzien
|
Blz. 306
|
EMU-saldo
|
Blz. 307
|
Kasstroomoverzicht
|
Blz. 308
|
Reserves en voorzieningen
|
Blz. 309
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 310
|
Raadsbesluit
|
Blz. 311
|
Concept Raadsbesluit
|
Blz. 312
|
Paragrafen
|
Blz. 313
|
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 314
|
Weerstandsvermogen en weerstandscapaciteit
|
Blz. 315
|
Definitie weerstandsvermogen
|
Blz. 316
|
Beleid voor weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 317
|
Berekening benodigde weerstandscapaciteit (=risico's)
|
Blz. 318
|
Bepaling beschikbare weerstandscapaciteit en weerstandsratio
|
Blz. 319
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 320
|
Algemene risico's
|
Blz. 321
|
1. Algemene uitkering Gemeentefonds
|
Blz. 322
|
2. Fiscaliteiten
|
Blz. 323
|
3. Dividenden
|
Blz. 324
|
4. Verleende borgstellingen voor instellingen
|
Blz. 325
|
5. Oplopende rentelasten
|
Blz. 326
|
6. Onvoldoende geraamde vervangingsinvesteringen
|
Blz. 327
|
7. Positie waarborgfonds sociale woningbouw (WSW)
|
Blz. 328
|
Risico's sociaal domein
|
Blz. 329
|
8. Participatiewet
|
Blz. 330
|
9. Jeugdzorg
|
Blz. 331
|
10. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
|
Blz. 332
|
11. Openeinderegelingen voor inkomensondersteunende regelingen
|
Blz. 333
|
Overige risico's
|
Blz. 334
|
12. Onderwijshuisvesting voortgezet bijzonder onderwijs
|
Blz. 335
|
13. Daling en stijging leerlingen onderwijshuisvesting
|
Blz. 336
|
14. Nieuwbouw voortvloeiende uit Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs
|
Blz. 337
|
15. Overschrijding budget door hogere aanneemsom
|
Blz. 338
|
16. Grondexploitaties
|
Blz. 339
|
17. Impact nieuwe Omgevingswet en Wkb op leges omgevingsvergunningen
|
Blz. 340
|
18. Vervangingsinvesteringen duikers en hogere baggerkosten
|
Blz. 341
|
19. Overschrijding facilitaire budgetten door relatief hoge indexeringspercentages
|
Blz. 342
|
20. Aanvullende investering Kindcentrum Florabuurt
|
Blz. 343
|
21. Stijging energie prijzen
|
Blz. 344
|
22. Subsidie versnellingsafspraken Rivium
|
Blz. 345
|
23. Opvang ontheemden Oekraïne
|
Blz. 346
|
24. Energietoeslag 2022 en 2023
|
Blz. 347
|
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 348
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 349
|
Inleiding
|
Blz. 350
|
Openbare ruimte
|
Blz. 351
|
Openbare ruimte
|
Blz. 352
|
Wegen
|
Blz. 353
|
Riolering en grondwater
|
Blz. 354
|
Water
|
Blz. 355
|
Openbaar groen en speelplaatsen
|
Blz. 356
|
Openbare verlichting
|
Blz. 357
|
Kunstwerken
|
Blz. 358
|
Verkeersvoorzieningen
|
Blz. 359
|
Beeldende kunstwerken
|
Blz. 360
|
Reiniging
|
Blz. 361
|
Gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 362
|
Gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 363
|
Vastgoed in cijfers
|
Blz. 364
|
Totale oppervlakte gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 365
|
Waarde vastgoed
|
Blz. 366
|
Lasten vastgoed
|
Blz. 367
|
Leegstand in gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 368
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 369
|
Overzicht kapitaalgoederen
|
Blz. 370
|
Overzicht kapitaalgoederen
|
Blz. 371
|
Paragraaf Financiering
|
Blz. 372
|
Bestuurlijke duiding
|
Blz. 373
|
Beleid van financiering en bepaling financieringsbehoefte
|
Blz. 374
|
Verloop liquiditeit in het jaar
|
Blz. 375
|
Leningenportefeuille
|
Blz. 376
|
Renteontwikkeling in het jaar
|
Blz. 377
|
Risicobeheer
|
Blz. 378
|
Berekening renterisiconorm
|
Blz. 379
|
Kasgeldlimiet
|
Blz. 380
|
Schatkistbankieren
|
Blz. 381
|
Schema rentetoerekening
|
Blz. 382
|
Gewaarborgde geldleningen (borgstellingen)
|
Blz. 383
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 384
|
Paragraaf Bedrijfsvoering
|
Blz. 385
|
Inleiding
|
Blz. 386
|
Organisatiestructuur
|
Blz. 387
|
Organigram 2022
|
Blz. 388
|
Doorontwikkeling van onze organisatie
|
Blz. 389
|
Rechtmatigheidsverantwoording door het college
|
Blz. 390
|
Voortgang artikel 213a onderzoeken
|
Blz. 391
|
Impact corona op de gemeentelijke organisatie en dienstverlening
|
Blz. 392
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 393
|
Specificatie kosten bedrijfsvoeringbudget 2022
|
Blz. 394
|
Paragraaf Wet open overheid
|
Blz. 395
|
Wet open overheid (Woo)
|
Blz. 396
|
Paragraaf Verbonden partijen
|
Blz. 397
|
Samenvatting Verbonden partijen
|
Blz. 398
|
Algemene beleidskaders
|
Blz. 399
|
Financiën
|
Blz. 400
|
Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 401
|
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)
|
Blz. 402
|
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
|
Blz. 403
|
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
|
Blz. 404
|
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
|
Blz. 405
|
Werkvoorzieningschap Promen
|
Blz. 406
|
Recreatieschap Hitland
|
Blz. 407
|
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
|
Blz. 408
|
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond
|
Blz. 409
|
Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 410
|
Stedin N.V.
|
Blz. 411
|
Evides N.V.
|
Blz. 412
|
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
|
Blz. 413
|
Irado N.V.
|
Blz. 414
|
Isala Theater B.V.
|
Blz. 415
|
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V.
|
Blz. 416
|
Sportief Capelle B.V.
|
Blz. 417
|
Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 418
|
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel (CJG)
|
Blz. 419
|
Stichting Welzijn Capelle
|
Blz. 420
|
Overige gerelateerde partijen
|
Blz. 421
|
Stichting BLICK op onderwijs (Boeiend Leren in Capelle en Krimpen)
|
Blz. 422
|
Stichting Begraafplaats, Crematorium en Uitvaartcentrum Schollevaar
|
Blz. 423
|
Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan
|
Blz. 424
|
Stichting IJsselland Ziekenhuis
|
Blz. 425
|
Stichting Zorgbeheer de Zellingen – Verpleeghuis Rijckehove
|
Blz. 426
|
Stichting Havensteder
|
Blz. 427
|
Stichting Vestia
|
Blz. 428
|
Stichting Woonzorg Nederland
|
Blz. 429
|
Stichting Bibliotheek aan den IJssel
|
Blz. 430
|
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide
|
Blz. 431
|
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)
|
Blz. 432
|
Leger des Heils
|
Blz. 433
|
Paragraaf Grondbeleid
|
Blz. 434
|
Visie op grondbeleid in relatie tot de doelstellingen in de programmabegroting
|
Blz. 435
|
Beleid
|
Blz. 436
|
Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG)
|
Blz. 437
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 438
|
Prognose resultaten grondexploitaties
|
Blz. 439
|
Tabel geprognosticeerde en gerealiseerde boekwaarde ultimo jaar
|
Blz. 440
|
Winstneming
|
Blz. 441
|
Beleidsuitgangspunt reserve in relatie tot risico's van grondzaken
|
Blz. 442
|
Voorziening verliesgevende projecten
|
Blz. 443
|
Paragraaf Lokale heffingen
|
Blz. 444
|
Inleiding
|
Blz. 445
|
Uitgangspunten tarievenbeleid
|
Blz. 446
|
Berekening overhead
|
Blz. 447
|
Baten en lasten belastingen en heffingen
|
Blz. 448
|
Belastingdruk over de jaren
|
Blz. 449
|
Lokale lastendruk in relatie tot andere gemeenten
|
Blz. 450
|
Wet waardering onroerende zaken (WOZ)
|
Blz. 451
|
Tarieven OZB
|
Blz. 452
|
Bedrijveninvesteringszones (BIZ) (Taakveld 3.1)
|
Blz. 453
|
Marktgeld (taakveld 3.3)
|
Blz. 454
|
Logiesbelasting (taakveld 3.4)
|
Blz. 455
|
Kwijtscheldingen (taakveld 6.3)
|
Blz. 456
|
Rioolheffing (taakveld 7.2)
|
Blz. 457
|
Afvalstoffenheffing (taakveld 7.3)
|
Blz. 458
|
Leges
|
Blz. 459
|
Paragraaf Impact coronacrisis
|
Blz. 460
|
Impact coronacrisis
|
Blz. 461
|
Jaarrekening
|
Blz. 462
|
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
|
Blz. 463
|
Inleiding
|
Blz. 464
|
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
|
Blz. 465
|
Balans
|
Blz. 466
|
Vaste activa
|
Blz. 467
|
Vlottende activa
|
Blz. 468
|
Vaste passiva
|
Blz. 469
|
Vlottende passiva
|
Blz. 470
|
Borg- en garantstellingen
|
Blz. 471
|
Balans per 31 december 2022
|
Blz. 472
|
Balans
|
Blz. 473
|
Actiefzijde balans
|
Blz. 474
|
Passiefzijde balans
|
Blz. 475
|
Vaste activa
|
Blz. 476
|
Materiële vaste activa
|
Blz. 477
|
2a. Investeringen met een economisch nut
|
Blz. 478
|
2a. Belangrijkste investeringen met een economisch nut
|
Blz. 479
|
2b. Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van kosten een heffing kan worden geheven
|
Blz. 480
|
2b. Belangrijkste investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van kosten een heffing kan worden geheven
|
Blz. 481
|
3. Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
|
Blz. 482
|
3. Belangrijkste investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut
|
Blz. 483
|
Financiële vaste activa
|
Blz. 484
|
Verloop van de financiële vaste activa
|
Blz. 485
|
1. Kapitaalverstrekkingen
|
Blz. 486
|
2. Overige langlopende leningen
|
Blz. 487
|
Vlottende activa
|
Blz. 488
|
Voorraden
|
Blz. 489
|
Gereed Product
|
Blz. 490
|
Bouwgronden in exploitatie
|
Blz. 491
|
Geraamd resultaat Bouwgronden in exploitatie
|
Blz. 492
|
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
|
Blz. 493
|
Liquide middelen
|
Blz. 494
|
Overlopende activa
|
Blz. 495
|
Nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen
|
Blz. 496
|
Verloopoverzicht van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel
|
Blz. 497
|
sub1
|
Blz. 498
|
Vaste passiva
|
Blz. 499
|
Eigen vermogen
|
Blz. 500
|
Verloopoverzicht reserves
|
Blz. 501
|
Voorzieningen
|
Blz. 502
|
Verloopoverzicht voorzieningen
|
Blz. 503
|
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
|
Blz. 504
|
Verloop vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
|
Blz. 505
|
Vlottende passiva
|
Blz. 506
|
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd van korter dan één jaar
|
Blz. 507
|
Overlopende passiva
|
Blz. 508
|
Van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren
|
Blz. 509
|
Niet uit de balans blijkende verplichtingen en rechten
|
Blz. 510
|
Niet uit de balans blijkende verplichtingen en rechten
|
Blz. 511
|
Staat van gewaarborgde geldleningen en andere garantieverplichtingen
|
Blz. 512
|
Gewaarborgde geldleningen en andere garantieverplichtingen waarbij de gemeente borg is per 31 december 2022
|
Blz. 513
|
Toelichting verschil
|
Blz. 514
|
Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 515
|
Overzicht baten, lasten en saldi 2022
|
Blz. 516
|
Algemene dekkingsmiddelen, overhead en vennootschapsbelasting
|
Blz. 517
|
Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 518
|
Programma 1 - Integrale veiligheid en openbare orde
|
Blz. 519
|
Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 520
|
Programma 3 - Economie
|
Blz. 521
|
Programma 4 - Onderwijs
|
Blz. 522
|
Programma 5A - Vrije tijdsbesteding (Sport en cultuur)
|
Blz. 523
|
Programma 5B - Openbaar groen en (openlucht) recreatie
|
Blz. 524
|
Programma 6A - Sociale infrastructuur
|
Blz. 525
|
Programma 6B - Werk en inkomen (participatiewet)
|
Blz. 526
|
Programma 6C - Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
|
Blz. 527
|
Programma 6D - Jeugdzorg
|
Blz. 528
|
Programma 7 - Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
|
Blz. 529
|
Programma 8 - Stadsontwikkeling
|
Blz. 530
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 531
|
Structurele mutaties reserves
|
Blz. 532
|
Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 533
|
Toelichting op overschrijding programma's
|
Blz. 534
|
Toelichting op de overschrijding kredieten (overschrijdingen)
|
Blz. 535
|
Informatie Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
|
Blz. 536
|
Verantwoordingsinformatie Single Information Single Audit (SiSa)
|
Blz. 537
|
SiSa bijlage verantwoordingsinformatie op grond van artikel 3 van de Regeling Informatieverstrekking sisa
|
Blz. 538
|
Overzicht van gerealiseerde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 539
|
Overzicht van gerealiseerde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 540
|
Bijlagen Jaarstukken 2022
|
Blz. 541
|
Reserves en voorzieningen
|
Blz. 542
|
Verloopoverzicht reserves en voorzieningen
|
Blz. 543
|
Toelichting op de reserves en voorzieningen
|
Blz. 544
|
Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)
|
Blz. 545
|
Algemene reserve (A2)
|
Blz. 546
|
Egalisatiereserve bedrijfsvoering (B1)
|
Blz. 547
|
Reserve eenmalige uitgaven (B2)
|
Blz. 548
|
Reserve Sociaal Noodfonds (B3)
|
Blz. 549
|
Reserve Rekenkamer (B4)
|
Blz. 550
|
Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B5)
|
Blz. 551
|
Reserve Water (B6)
|
Blz. 552
|
Reserve Besteding Eneco-gelden (B7)
|
Blz. 553
|
Voorziening Onderhoud (V1)
|
Blz. 554
|
Voorziening Nog uit te voeren werken bouwgrondexploitaties (V2)
|
Blz. 555
|
Voorziening Verliesgevende complexen (V3)
|
Blz. 556
|
Voorziening Dubieuze debiteuren (V4)
|
Blz. 557
|
Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V5)
|
Blz. 558
|
Voorziening Rioolheffing middelen derden (V6)
|
Blz. 559
|
Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V7)
|
Blz. 560
|
Voorziening Omgevingsvergunningen (V8)
|
Blz. 561
|
Voorziening Gereed product (V9)
|
Blz. 562
|
Voorziening Verlofsparen (V10)
|
Blz. 563
|
Kredietenoverzicht
|
Blz. 564
|
Kredieten en het verloop van investeringen
|
Blz. 565
|
Inkomende subsidies
|
Blz. 566
|
Overzicht inkomende subsidies
|
Blz. 567
|
Indicatoren met bron bewonersenquête
|
Blz. 568
|
Indicatoren met bron bewonersenquête
|
Blz. 569
|
Niet gewijzigde prestaties doelenboom (groen en rood) t.o.v. Voor- en Najaarsnota 2022
|
Blz. 570
|
Inleiding
|
Blz. 571
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 572
|
Programma 2 - TV2.1/TV 2.5 Alle modaliteiten in balans
|
Blz. 573
|
BG22 | Uitbreiden route buurtbus
|
Blz. 574
|
BG22 | Meten = Weten
|
Blz. 575
|
Programma 3 - TV 3.1 Versterken en verbeteren van kantoor-, bedrijfs- en winkellocaties
|
Blz. 576
|
BG22 | Next Economy Bedrijventerreinen
|
Blz. 577
|
Programma 3 - TV3.1 Voortzetten van de goede relatie met ondernemers
|
Blz. 578
|
BG22 | Ondernemersprijs
|
Blz. 579
|
BG22 | Kennissessie circulaire economie
|
Blz. 580
|
BG22 | Green Businessclubs
|
Blz. 581
|
Programma 6A - TV 6.1 Capelse kinderen en jongeren krijgen voldoende kansen om zich te ontwikkelen en mee te doen in de samenleving
|
Blz. 582
|
BG22 | Ontwikkeling KinderLab in Oostgaarde
|
Blz. 583
|
Programma 6A - TV6.1 Capelse kinderen en jongeren groeien veilig op
|
Blz. 584
|
BG22 | Preventie jeugdcriminaliteit en probleemgedrag
|
Blz. 585
|
Programma 6B - TV6.5 Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen
|
Blz. 586
|
BG22 | Uitvoeren Wet inburgering 2021
|
Blz. 587
|
Programma 7 - TV7.4 Inzetten op energiebesparing
|
Blz. 588
|
BG22 | Inzetten op energiebesparing
|
Blz. 589
|
Programma 8 - TV8.1 Voorbereid zijn op de invoering van de Omgevingswet op 1 juli 2022
|
Blz. 590
|
BG22 | Opstellen plan van aanpak Omgevingsplan Capelle
|
Blz. 591
|
Programma 8 - TV8.3 Consolideren, spreiden en vernieuwing van de sociale woningcorporatie huurwoningenvoorraad
|
Blz. 592
|
BG22 | Consolideren sociale huurwoningenvoorraad
|
Blz. 593
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|