Portefeuillehouder
Westerdijk

Uitvoering van het onderwijskansenbeleid (subsidieverstrekking gericht op de thema’s: taalstimulering, pedagogisch partnerschap, doorgaande lijn, binnen- en buitenschools leren, ondersteuning en zorg, interprofessionele samenwerking), inclusief voortzetting van subsidieverlening voor peuteropvang met een VVE-aanbod. Daarnaast wordt uitvoering gegeven aan de activiteiten uit het uitvoeringsprogramma ‘Elk kind verdient dezelfde basis en meer 2021-2022’. Om de beste aansluiting te hebben op de meerjarenplannen van scholen (Nationaal Programma Onderwijs) worden in schooljaar 2021-2022 de volgende activiteiten uitgevoerd, gericht op het voorkomen en reduceren van onderwijsachterstanden bij kinderen in de basisschoolleeftijd:

  • Bibliotheek op school op de (basis)scholen;
  • Huiswerkbegeleiding in de Kinderlabs en op scholen;
  • Taalstimuleringsactiviteiten in de Kinderlabs;
  • Plusklas;
  • Talentontwikkeling.

Portefeuillehouder

  • Westerdijk

Stand van Zaken

In 2022 is het uitvoeringsprogramma conform planning uitgevoerd, te weten Boekstart en boekstartcoach in de kinderopvang en op school. Daarnaast heeft SWC in de Kinderlabs taalstimuleringsactiviteiten aangeboden en huiswerkbegeleiding voor kinderen met een onderwijsachterstand. Het programma Talentontwikkeling op 13 scholen is afgerond, de eindverantwoording en evaluatie vindt plaats in het voorjaar van 2023. De plusklas wordt uitgevoerd op 1 school en in het schooljaar 2022-2023 afgerond en geëvalueerd.

In het vierde kwartaal 2022 is de O-meting gestart van de effectiviteit (indicatie, toeleiding en kwaliteit) van de voor- en vroegschoolse educatie. Hierbij is het onderzoekskader van Onderwijsinspectie betrokken. Onderwerp van onderzoek is ook hoe de aansluiting tussen voorschool, vroegschool en onderwijs in Capelle vorm krijgt. Aan de hand hiervan zal worden bezien of het onderwijskansenbeleid aanpassing vergt.

Kwaliteit (indicator)

--