Portefeuillehouder
Van Woudenberg

Het verbeteren van de doorstroming op de Algeracorridor op korte termijn door realisatie van een mix van OV, fiets en auto-maatregelen in samenwerking met regionale overheden.

Portefeuillehouder

  • Van Woudenberg

Stand van Zaken

We zijn op verschillende terreinen bezig met maatregelen vanuit het Korte Termijn Maatregelenpakket Algeracorridor om de doorstroming op de Abram van Rijckevorselweg en Algeraweg te verbeteren. Een deel van deze maatregelen hebben we in 2022 uitgevoerd en ander deel volgt daarna. 

In 2022 hebben we samen met de mobiliteitsfabriek gewerkt aan gedragsbeïnvloedingsacties, onderdeel van het KTA maatregelenpakket. Bewoners uit de IJsselgemeenten zijn verleid om buiten de spits (of niet) te reizen door beloningsapps en uitprobeer- en kortingsacties voor het Openbaar Vervoer en gebruik van elektrische fietsen. Verder zijn nieuwsbrieven verstuurd, deelscooters ingezet en zijn bedrijven benaderd om het logistieke verkeer te verminderen. In september 2022 is de rijstrookindeling ter hoogte van het Capelseplein aangepast voor een betere doorstroming van het verkeer vanaf de Algerabrug richting Rotterdam. Dit komt ook ten goede aan de doorstroming van het verkeer richting Capelle Centrum. In november 2022 zijn we gestart met het opwaarderen van de verkeerslichten op de Algeracorridor. Zo zijn de verkeerslichten ter hoogte van het Riviaduct vervangen, voorzien van een nieuwe automaat en zal het verkeerslicht in 2023 gekoppeld worden aan het internet zodat het een Intelligente verkeersregelinstallaties (I-VRI) wordt. In 2023 gaan we onderzoeken hoe we het beste om kunnen gaan met de andere verkeerslichten, waarna we bepalen op welke wijze de verkeerslichten worden aangepakt.

Op het gebied van de fiets zitten we in de ontwerp- en uitwerkingsfase van de fietsroutes Algerabrug - Capelsebrug en Algerabrug - Toepad. Dit zijn deeltrajecten van grotere regionale fietsroutes van en naar Rotterdam. De uitvoering van deze twee fietsroutes vindt op zijn vroegst plaats in 2023, maar zal naar alle waarschijnlijkheid in 2024 plaatsvinden. De fietsbrug over de Schönberglaan is en blijft een wens. Deze fietsbrug staat in relatie tot de aanpassingen van het Capelseplein op de lange termijn planning. Op 10 november 2022 is in het BO MIRT het besluit genomen om binnen de deelstudie ‘Algeracorridor’ van de MIRT Oeververbindingen regio Rotterdam het alternatief 1b’ (accent) de komende jaren uit te werken. Dit houdt in dat er een uitwerking komt van een maximale benutting van de bestaande wegcapaciteit van de Algerabrug met een 2e auto rijstrook op de Algeraweg in noordelijke richting en een ongelijkvloerse oplossing bij het Capelseplein. De fietsbrug Schönberglaan betrekken we bij de uitwerkingsfase van het ongelijkvloerse Capelseplein. Ook gaan er onderzoeken plaatsvinden op verkenningenniveau naar een langzaam verkeersverbinding over de Hollandsche IJssel tussen het centrum van Krimpen en het centrum van Capelle. De kanttekeningen, toevoegingen en aandachtspunten die in de motie Vreemd zijn benoemd, betrekken we in de verdere planuitwerking. 

Kwaliteit (indicator)

O