De Begroting 2021 in hoofdlijnen
Eindstand Begroting 2021
Uit de tabel blijkt dat er in 2021 een negatief saldo is. De impuls die wij met de wijzigingsvoorstellen willen geven aan de stad, rechtvaardigt in onze ogen het niet sluitend zijn van de begroting in 2021. Daarbij zijn de grootste posten voor een niet-sluitende begroting 2021 onvermijdelijk, zoals de toename Wmo, kosten jeugdhulp (lokaal en regionaal) en extra kosten omgevingswet. Een onttrekking aan de algemene reserve is noodzakelijk.
De jaren 2022 t/m 2024 laten een positief saldo zien, net als de doorkijk van de jaren erna. Vanaf 2024 is dat mede door het opnemen van een verwachte opbrengst uit het proces actualiseren kadernota kerntakendiscussie.
Begroting en meerjarenbegroting | Doorkijk | |||||||
Financiële eindstand (bedragen in € 1.000) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Eindstand Voorjaarsnota 2020 | V4.005 | V5.018 | V5.136 | N90 | N1.837 | N1.559 | N1.522 | N2.007 |
Actualisatie meerjarenbegroting 2021-2024 | N970 | N922 | N681 | N298 | N343 | N224 | N132 | V110 |
Onvermijdelijke wijzigingen en nieuw beleid | N4.603 | N2.726 | N1.110 | V439 | V2.615 | V1.808 | V1.698 | V2.038 |
Eindstand Begroting 2021 | N1.568 | V1.370 | V3.345 | V51 | V435 | V25 | V44 | V141 |
Structureel en reëel evenwicht
De provincie geeft een dringend advies om in het raadsvoorstel of de inleiding van de begroting al een staat op te nemen waaruit het structureel evenwicht van de begroting blijkt. In deze begroting nemen we deze staat hieronder op. De provincie benadrukt, zoals eerder, dat er mag geen sprake zijn van een opschuivend sluitend perspectief. Onze meerjarenbegroting voldoet hieraan.
Begroting en meerjarenbegroting | Doorkijk | |||||||
Structurele baten en lasten | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Eindstand Begroting 2021 | N1.568 | V1.370 | V3.345 | V51 | V435 | V25 | V44 | V141 |
Correctie saldo incidentele baten en lasten | V4.635 | N12 | N2.165 | N2 | ||||
Saldo structurele baten en lasten | V3.067 | V1.358 | V1.180 | V49 | V435 | V25 | V44 | V141 |
Wijzigingsvoorstellen
De inhoudelijke uitwerking van de wijzigingsvoorstellen treft u in de diverse programma’s aan. Per voorstel geven we aan of het een onvermijdelijke wijziging is of dat het wijzigingsvoorstel een beleidskeuze is.
Progr/nr | Wijzigingsvoorstel | Begroting en meerjarenbegroting | Doorkijk | Onvermijdelijk / Beleidskeuze | ||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
0.1 | Voorziening onderhoud | N106 | N106 | N106 | N106 | N106 | N106 | N106 | N106 | Onvermijdelijk |
0.2 | Aanpassing budgetten energie | N86 | N86 | N86 | N86 | N86 | N86 | N86 | N86 | Onvermijdelijk |
0.3 | Aanpassing budget schoonmaakkosten | N35 | N35 | N35 | N35 | N35 | N35 | N35 | N35 | Onvermijdelijk |
0.4 | Uitbreiding formatie rechtmatigheid | N94 | N94 | N94 | N94 | N94 | N94 | N94 | N94 | Onvermijdelijk |
0.5 | Algemene uitkering gemeentefonds meicirculaire 2020 | V2.892 | V3.665 | V4.441 | V3.755 | V5.249 | V5.249 | V5.249 | V5.249 | Onvermijdelijk |
0.6 | Stelpost lonen 2021 (excl. GR IJsselgemeenten) | N816 | N816 | N816 | N816 | N816 | N816 | N816 | N816 | Onvermijdelijk |
0.7 | Stelpost prijzen | V337 | V228 | V157 | Onvermijdelijk | |||||
0.8 | Aanpassen rente aan financieringsbehoefte | N29 | N111 | N114 | N209 | N241 | N231 | N231 | N239 | Onvermijdelijk |
0.9 | Verlagen rentepercentages | V258 | V647 | V812 | V959 | V1.027 | V1.014 | V1.014 | V862 | Beleidskeuze |
0.10 | Reserve bestedingen verkoop Eneco-aandelen | V965 | V455 | V315 | V174 | Beleidskeuze | ||||
0.11 | Algemene taakstelling o.b.v. kerntakendiscussie | V500 | V500 | V500 | V1.500 | V2.000 | Beleidskeuze | |||
1.1 | Wijkbrandweerfunctionaris | N70 | N70 | N70 | N70 | Beleidskeuze | ||||
1.2 | Bijdrage Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond | N346 | N96 | N38 | N111 | N111 | N111 | N111 | N111 | Onvermijdelijk |
2.1 | Verkeerseducatie | N43 | Beleidskeuze | |||||||
2.2 | Verkeersveiligheid (Krediet 650 in 2021) | N150 | N26 | N26 | N26 | N26 | N26 | N26 | N26 | Beleidskeuze |
2.3 | Uitbreiding formatie Verkeer | N74 | N74 | N74 | N74 | Beleidskeuze | ||||
2.4 | Aantrekkelijkheid openbare ruimte | N500 | Beleidskeuze | |||||||
3.1 | Projectplan BIZ | N100 | N100 | N65 | Beleidskeuze | |||||
4.1 | Mutaties exploitatie gemeentelijk vastgoed | V11 | V11 | V11 | V11 | V11 | V11 | V11 | V11 | Onvermijdelijk |
4.2 | Verstevigen aanpak laaggeletterdheid | N60 | N55 | N46 | Beleidskeuze | |||||
5.A.1 | Kredieten gemeentelijk vastgoed (Krediet N 40 in 2021) | N4 | N4 | N4 | N4 | N4 | N4 | N4 | Beleidskeuze | |
5.A2 | Vervolgonderzoek sporthal Schenkel | N73 | Beleidskeuze | |||||||
6A.1 | Permanent huis van de Wijk Middelwatering | N17 | N48 | N33 | N299 | N125 | N125 | N125 | N125 | Beleidskeuze |
6A.2 | Brede aanpak Dak- en thuisloosheid / Telefonisch Advies- en Hulppunt (TAH) | N32 | N32 | N32 | N32 | N32 | N32 | N32 | Beleidskeuze | |
6A.3 | Versterking aanpak eenzaamheid en laagdrempelige informatievoorziening | N115 | N105 | Beleidskeuze | ||||||
6A.4 | Registratiesysteem Welzijn Capelle | N40 | N40 | N40 | N40 | N40 | N40 | N40 | N40 | Beleidskeuze |
6A.5 | Vergoeding kosten ziekteverzuim Welzijn Capelle | N75 | Beleidskeuze | |||||||
6A.6 | Continuering tijdelijke uitbreiding jongerenwerk en kinderbuurtcoaching Welzijn Capelle | N80 | Beleidskeuze | |||||||
6A.7 | Aanpak Nu niet Zwanger GGD Rotterdam-Rijnmond | V25 | V25 | V25 | V25 | V25 | V25 | V25 | V25 | Technisch |
6A.8 | Inzet jongerenwerk Veilige Scholen | N120 | N120 | Beleidskeuze | ||||||
6A.9 | Big Brothers Big sisters (BBBS) | N30 | N30 | Beleidskeuze | ||||||
6A.10 | Campagne veilige social media | N75 | Beleidskeuze | |||||||
6B.1 | Maatschappelijke begeleiding statushouders - Meicirculaire | N56 | N56 | N56 | N56 | N56 | N56 | N56 | N56 | Beleidskeuze |
6B.2 | Inburgering Nieuwe Stijl ondertussengroep | N70 | N50 | N30 | Beleidskeuze | |||||
6B.3 | Pilot Financieel Ontzorgen- Meicirculaire | N63 | Beleidskeuze | |||||||
6B.4 | Primitieve Begroting 2021 Promen | N214 | N197 | N182 | V27 | V27 | V27 | V27 | V27 | Onvermijdelijk |
6B.5 | Consequenties 1e begrotingswijziging 2020 GR IJsselgemeenten | N49 | Onvermijdelijk | |||||||
6B.6 | Ontwerpbegroting 2021 e.v. GR IJsselgemeenten | N346 | N339 | N339 | N339 | N339 | N339 | N339 | N339 | Onvermijdelijk |
6B.7 | Implementatie nieuwe Wet Inburgering- Meicirculaire | N66 | Onvermijdelijk | |||||||
6B.8 | Uitvoering nieuwe Wet inburgering- Meicirculaire | N123 | N273 | N300 | N300 | N300 | N300 | N300 | N300 | Onvermijdelijk |
6B.9 | Inkoop inburgeringsvoorzieningen | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | Onvermijdelijk |
6C.1 | Totaalplan Wonen op maat in Capelle | N50 | Beleidskeuze | |||||||
6C.2 | Indexatie en volumestijging Wmo | N1.550 | N1.550 | N1.550 | N1.550 | N1.550 | N1.550 | N1.550 | N1.550 | Onvermijdelijk |
6D.1 | GR Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) ontwerpbegroting 2021, meerjarenbegroting 2022-2024 | N1.336 | N1.299 | N850 | V770 | V909 | N120 | N1.230 | N1.230 | Onvermijdelijk |
6D.2 | Stichting Centrum Jeugd en Gezin (CJG ) Kosten van bedrijfsvoering | N181 | N181 | N181 | N181 | N181 | N181 | N181 | N181 | Onvermijdelijk |
6D.3 | Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) continueren tijdelijke capaciteit | N225 | Beleidskeuze | |||||||
6D.4 | Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) PGB Jeugdwet | N185 | N185 | N185 | N185 | N185 | N185 | N185 | N185 | Beleidskeuze |
6D.5 | Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) huisvesting Capelle-West | N65 | N65 | N65 | N65 | N65 | N65 | N65 | N65 | Beleidskeuze |
6D.6 | Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Zorg in Natura | N232 | N232 | N232 | N232 | N232 | N232 | N232 | N232 | Beleidskeuze |
7.1 | Programma Duurzaamheid | N85 | N85 | N85 | N85 | N85 | N85 | N85 | N85 | Beleidskeuze |
7.2 | Actieplan Geluid | N25 | Beleidskeuze | |||||||
7.3 | Afvalactieplan | N250 | N250 | N250 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | Beleidskeuze |
7.4 | DCMR | N83 | N83 | N83 | N83 | N83 | N83 | N83 | N83 | Onvermijdelijk |
7.5 | Aanpak Nu niet zwanger GGD Rotterdam-Rijnmond | N25 | N25 | N25 | N25 | N25 | N25 | N25 | N25 | Technisch |
7.6 | Seksuele gezondheid jongeren | N50 | Beleidskeuze | |||||||
8.1 | Omgevingswet | N480 | N650 | N590 | N490 | N275 | N50 | N50 | N50 | Onvermijdelijk |
8.2 | Uitbreiding formatie Ruimtelijke Ordening | N82 | N82 | N82 | N82 | Beleidskeuze | ||||
8.3 | Uitbreiding formatie Stedenbouw | N66 | N66 | N66 | N66 | Beleidskeuze | ||||
8.4 | Uitbreiding formatie projectsecretaris | N0 | N41 | N41 | N41 | N41 | N41 | N41 | N41 | Beleidskeuze |
Totaal | N4.603 | N2.726 | N1.110 | V439 | V2.615 | V1.808 | V1.698 | V2.038 |
Ratio's
Het Besluit Begroting en Verantwoording schrijft voor dat we door middel van financiële ratio's inzicht geven in onze financiële positie. De netto schuldquote en solvabiliteit zijn in gunstige zin aangepast in de Voorjaarsnota 2020, vanwege de eenmalige verkoopopbrengst van Eneco. In deze Begroting 2021 ontwikkelen deze zich weer minder positief dan bij de Voorjaarsnota 2020. De netto schuldquote blijft in de meeste jaren in de “groene” zone (< 90%), maar verschuift in 2026 naar “oranje”. De solvabiliteit bevindt zich in 2021 in “oranje” en blijft daar naar verwachting in de jaren erna ook.
De Debt Service Coverage Ratio (DSCR) geeft een beeld van de plek die rente en afschrijvingen innemen in de begroting. Bij voorkeur is deze ratio boven de 1. De DSCR wordt als volgt berekend: (resultaat + afschrijving en rente) / (rente + aflossingen). Wanneer rente of aflossingen een relatief groot deel van de kasstromen uit maken, daalt deze waarde onder 1. De DSCR laat een dalende trend zien. Dit betekent dat er steeds meer betaald moet worden aan rente en aflossingen van leningen.
Begroting en meerjarenbegroting | Doorkijk | ||||||||||
Financiële ratio's | Rekening 2019 | Prognose 2020* | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
1a | netto schuldquote | 47% | 25% | 49% | 60% | 69% | 79% | 88% | 93% | 95% | 95% |
1b | netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen | 47% | 24% | 48% | 60% | 69% | 79% | 88% | 93% | 94% | 95% |
2 | solvabiliteit | 35% | 58% | 52% | 49% | 47% | 45% | 43% | 41% | 41% | 41% |
3 | grondexploitatie | 1% | 2% | 3% | 2% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
4 | structurele exploitatieruimte | 4% | 0% | 1% | 1% | 1% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
5 | belastingcapaciteit | 81% | 78% | ||||||||
6 | debt service coverage ratio | 0,5 | 2,2 | 0,4 | 1,6 | 1,6 | 1,5 | 1,5 | 1,4 | 1,5 | 1,5 |
7 | afschrijvingsnorm | 2,9** | 3,3** | 3,7 | 4,5 | 4,6 | 5,7 | 6,1 | 6,2 | 6,7 | 6,9 |
*) Stand Voorjaarsnota 2020 | |||||||||||
**) Stand Najaarsnota 2019 |
De volgende signaleringswaarden zijn afgesproken:
Ratio | Categorie A minst risicovol | Categorie B neutraal | Categorie C meest risicovol | |
1a | Netto schuldquote | <90% | 90-130% | >130% |
1b | Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen | <90% | 90-130% | >130% |
2 | Solvabiliteitsratio | >50% | 20-50% | <20% |
3 | Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% |
4 | Structurele exploitatieruimte | >0% | 0% | <0% |
5 | Belastingcapaciteit | <95% | 95-105% | >105% |
Het EMU-saldo geeft een indicatie van de feitelijke geldstromen van de gemeente. Volgens de Septembercirculaire 2020 zou deze niet nadeliger moeten zijn dan N 7.518, oftewel ons Capelse aandeel in het totale begrotingstekort van Nederland. Dit is echter geen harde norm, maar een indicatie. Uit de tabel en grafiek blijkt dat we hier niet aan voldoen, behalve in de laatste jaren 2027 en 2028. Een EMU-saldo van 0 is overigens de theoretisch beste situatie, als uitgaven en inkomsten aan elkaar gelijk zijn.
In de Najaarsnota 2020 volgt een herijking van de kredieten. Dit zal resulteren in een verschuiving van kredieten van 2020 naar latere jaren. Dit heeft direct een effect op de gepresenteerde waarde van het EMU-saldo in 2021. Voor 2020 geldt een tegenovergesteld effect.
Begroting | Doorkijk | |||||||||
EMU Saldo | Rekening | Begroting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
2019 | 2020 | |||||||||
Berekend EMU-saldo | -23.226 | -51.938 | -34.988 | -22.640 | -22.133 | -16.076 | -17.451 | -11.870 | -2.835 | -2.120 |
Adviesraadswerkgroep SIR
In april 2019 en mei 2020 heeft de raadswerkgroep SIR een aantal bijeenkomsten gehad. Hieronder geven wij aan hoe wij hiermee om zijn gegaan.
Nummer | Advies werkgroep | Hoe verwerkt in Begroting 2021? |
1 | Blijf de meerjarige doorrekening van de verschillende ratio’s, indicatoren en ratio's presenteren in P&C-documenten. | Hier is aan voldaan. |
2 | Blijf in de meerjarige doorrekening binnen de neutrale categorie van onze toezichthouder voor wat betreft de netto schuldquote (< 130%) en de solvabiliteit (> 20%). | Hier is aan voldaan. |
3 | Blijf voldoen aan de wettelijke regelgeving vanuit de wet HOF indien hier wijzigingen op ontstaan en kom/blijf voor de periode 2024 tot en met 2027 gemiddeld binnen de referentiewaarde voor het EMU-saldo en streef naar een waarde van minimaal € 0 EMU-saldo vanaf 2027. | Hier is niet aan voldaan. Gemiddelde 2024-2027 is -/- 12.058. Referentiewaarde is -/- 7.518. EMU-saldo is in 2027 -/- 2.835 en in 2028 -/- 2.120. |
4 | Minimaliseer het aantal bestemmingsreserves, aangezien bestemmingsreserves weliswaar een dekkingsmiddel zijn, maar nadrukkelijk geen financieringsmiddel. | Uitgevoerd in Voorjaarsnota 2019. In deze Begroting 2021 wordt 1 reserve toegevoegd, namelijk de Reserve besteding verkoop Eneco-aandelen. |
5 | Blijf behoudend begroten; Zet daarbij financiële voordelen eerst en vooral in voor versterking van de balans en het terugdringen van de verwachte schuldenlast; Laat zichtbaar de afweging terugkomen over het mogelijk heroverwegen en/of temporiseren van eerder gemaakte keuzes in de P&C-cyclus; Zoek voor het rentepercentage voor de nieuwe langlopende leningen aansluiting bij de bovenkant van wat omliggende gemeenten als lange termijn rente hanteren; Handhaaf de soort “behoedzaamheidsreserve” voor de te ontvangen accressen in de Algemene uitkering; Verhoog de lasten voor de Capellenaar niet met meer dan de inflatie, zolang daar geen directe noodzaak voor is. | Rente: uitgevoerd in Najaarsnota 2019 en opnieuw in Voorjaarsnota 2020. In deze Begroting 2021 percentages verlaagd en daarmee niet meer aansluiten op bovenkant regiogemeenten. Algemene uitkering: uitgevoerd in Najaarsnota 2019, door de raming voor het accres te zetten op het 25-jarige gemiddelde van 2,81% i.p.v. accresraming van circulaire. Belastingen: geïndexeerd in deze Begroting 2021; afvalstoffenheffing: deels verhogen voor Afvalactieplan (principe van kostendekkendheid) en deels uit algemene middelen dekken (via Reserve besteding verkoop Eneco-aandelen). |
6 | Formuleer een procesvoorstel voor de actualisatie van de Kadernota Kerntakendiscussie 2010, zodat actualisatie nog dit jaar plaats kan vinden. | We werken aan een procesvoorstel en informeren de raad nog dit jaar hierover. We koersen aan op het voorleggen van keuzes in de Voorjaarsnota 2021. |
7 | Bepaal vanaf 2020 de norm voor de Debt Service Coverage Ratio (DSCR) op minimaal 1,0. | De DSCR blijft boven 1, behalve in het jaar 2021. |
8 | Begroot behoedzaam en behoudt vooralsnog de volledige Eneco opbrengst ter versterking van de balans en bepaal op een later moment of een gedeelte van deze opbrengsten incidenteel kan worden ingezet voor het realiseren van bestaande en/of nieuwe beleidswensen. Het bedrag dat minimaal behouden dient te blijven om het wegvallende dividend van structureel € 890.000 te kunnen opvangen bedraagt (tegen 2%) € 44,5 miljoen. | In deze Begroting 2021 komen wij met een voorstel om € 20 miljoen te doteren in een nieuwe Reserve besteding verkoop Eneco-aandelen. Vanuit deze reserve onttrekken wij de komende jaren incidentele posten en ook voor het minder hard stijgen van het tarief van afvalstoffenheffing voor de komende drie jaar. Op programma 0 staat een overzicht van projecten die gedekt zijn uit de reserve. |
9 | Geef bij elk P&C-document een expliciete toelichting op die resultaten (begrotingsresultaat en EMU-saldo) en ratio’s (netto schuldquote, solvabiliteit en DSCR) waar in enig jaar en/of structureel niet wordt voldaan aan de gestelde kaders. Geef daarbij aan op welke wijze er wel (weer) voldaan gaat worden aan deze kaders. | Er is niet voldaan aan een positief begrotingsresultaat (jaar 2021) en het EMU-saldo in 2024-2028 (zie punt 3). De Meicirculaire 2020 liet gunstige cijfers zien, maar tegelijkertijd zien wij op diverse beleidsterreinen toename van de lasten of afname van de baten. De netto schuldquote komt niet boven 130% en de solvabiliteit niet onder 20%. Er is veel protest van gemeenten over te weinig middelen die zij van het kabinet krijgen voor de Jeugdzorg en Wmo. Mede hierom hebben wij de kostenstijging van de Wmo nu alleen in 2021 doorgevoerd en niet voor de jaren erna. Verder starten wij een proces om de Kadernota kerntakendiscussie te actualiseren met uw raad. Wij hebben reeds de volgende oplopende taakstelling opgenomen in de begroting: V 500 in 2024 t/m 2026, V 1.500 in 2027 en V 2.000 vanaf 2028. |
Samengevat is onze reactie: voor de benodigde extra inkomsten kijken wij naar de rijksoverheid en sluiten we aan bij het protest van andere gemeenten. Het gemeentefonds wordt ook herverdeeld over gemeenten en dit kan tot wijzigingen van onze inkomsten leiden. Verder hebben wij een taakstelling opgenomen op basis van het proces om de Kadernota kerntakendiscussie te actualiseren. Wij blijven in gesprek met de raadswerkgroep en doen ons best om in de toekomst aan alle adviezen te voldoen.