Programma 1
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer
Algemene doelstelling
We bieden een veilige woon-, leef- en werkomgeving door een adequate hulpverlening bij incidenten. We zorgen er samen met onze partners voor dat we goed toegerust zijn om incidenten te voorkomen en effectief te bestrijden. Daarnaast stimuleren we de zelfredzaamheid van Capellenaren.
Activiteiten
- Deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling VRR:
- Het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;
- Het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand. Het uitvoeren van het beperken en bestrijden van rampen en crisis als bedoeld in de Wet Veiligheidsregio’s (artikel 1);
- Taken die vanuit het oogpunt van goede bedrijfsvoering zijn vereist;
- Het uitvoeren van de wettelijke taken conform de in de Wet Veiligheidsregio’s (artikel 9 en 10) bedoelde gemeenschappelijke regeling;
- Het uitvoeren van de wettelijke taken conform de in de Wet Ambulancevervoer (artikel 5) bedoelde gemeenschappelijke regeling;
- Het uitvoeren van de ambulancezorg;
- Het in voorkomende gevallen, indien daartoe de behoefte aanwezig is, samenwerken met andere hulpverleningsdiensten;
- Het verzorgen van andere aangelegenheden die in het kader van de doelstelling van belang zijn.
- Het actueel houden van bereikbaarheidsgegevens voor de rampbestrijdingsorganisatie;
- Het continue beschikbaar hebben van een minimale bezetting voor de rampbestrijdingsorganisatie;
- Het beoefenen van rampbestrijdingsprocessen en overlegstructuren;
- Het beheren van de beleidsruimte voor de veiligheidsstaf;
- Het opstellen en uitvoeren van een gemeentelijk crisisplan opleiden, trainen en oefenen;
- Instandhouding en verhuur van vastgoed.
Hoeveelheidsgegevens
Rek. 19 | Begr. 20 | Begr. 21 | |
% Opkomsttijd tankautospuit na melding binnenbrand: binnen 6 minuten ter plaatse + binnen 8 minuten ter plaatse | 71% | 80% | 80% |
% Opkomsttijd ambulance na spoedmelding (A1-rit): binnen 15 minuten ter plaatse (post Slotlaan) | 93% | 95% | 95% |
Aantal bestuurlijke oefeningen rampenbestrijding (Gemeentelijk BeleidsTeam) | 1 | 2 | 2 |
Aantal operationele oefeningen rampenbestrijding (Team bevolkingszorg en TaakOrganisaties) | 11 | 10 | 10 |
Aantal GRIP-alarmeringen (Gecoördineerde Regionale Incidenten Procedure) | 1 | * | * |
*) Wij vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal GRIP-alarmeringen, maar niet gepast om hier een streefwaarde voor op te nemen. |
Analyse taakveld
Meerjarenbeeld | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | N4.200 | N4.868 | N5.093 | N4.847 | N4.789 | N4.863 | |
Baten | V317 | V330 | V337 | V337 | V337 | V337 | |
Saldo van baten en lasten | N3.883 | N4.536 | N4.756 | N4.510 | N4.452 | N4.526 | |
Reserve eenmalige uitgaven | TV 1.1 | V65 | V35 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve bedrijfsvoering | TV 1.1 | V13 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties in reserves | V78 | V35 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
Resultaat | N3.805 | N4.501 | N4.756 | N4.510 | N4.452 | N4.526 | |
Specificatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | |||||||
Brandweer en Hulpverlening (bijdrage VRR N 3.625 en overig) | Burgemeester | N3.789 | N4.427 | N4.669 | N4.419 | N4.361 | N4.434 |
Gemeentelijke Rampenbestrijding | Burgemeester | N21 | N30 | N30 | N30 | N30 | N30 |
Gemeentelijke Accommodaties (brandweerkazerne) | Van Veen | N231 | N277 | N261 | N261 | N261 | N261 |
Afschrijvingen en toegerekende rente | N66 | N74 | N66 | N71 | N70 | N71 | |
Directe personeels- en apparaatskosten | N93 | N58 | N66 | N66 | N66 | N66 | |
Totaal lasten | N4.200 | N4.868 | N5.093 | N4.847 | N4.789 | N4.863 | |
Baten | |||||||
Gemeentelijke Accommodaties (brandweerkazerne) | Van Veen | V317 | V330 | V337 | V337 | V337 | V337 |
Totaal baten | V317 | V330 | V337 | V337 | V337 | V337 | |
Saldo | N3.883 | N4.536 | N4.756 | N4.510 | N4.452 | N4.526 | |
Verklaring trendbreuk rekening 2019 en begroting 2020 met meerjarenraming 2021-2024 | |||||||
Veiligheidsregio (VJN2018 1.4.2) | |||||||
Verklaring trendbreuk meerjarenraming | |||||||
Veiligheidsregio (VJN2018 1.4.2) | |||||||
Toelichting meerjarenbeeld | Lasten | Baten | Saldo | ||||
Stand begroting 2020 | N4.868 | V330 | N4.536 | ||||
Veiligheidsregio (voorstel in Begroting 2021) | N346 | ||||||
Veiligheidsregio (budget in 2020, VJN2020 1.1) | V306 | ||||||
Veiligheidsregio (Voorjaarsnota 2018 1.4.2) | N154 | ||||||
Veiligheidsregio (act.2020) | N76 | ||||||
Actualisatie Brandweerkazerne | V16 | V7 | |||||
Afschrijvingen en toegerekende rente | V8 | ||||||
Directe personeels- en apparaatskosten | N8 | ||||||
Exploitatie gemeentelijk vastgoed - Slotlaan 121, budget in 2020, via reserve eenmalige uitgaven | V35 | ||||||
Wijkbrandweerfunctionaris (voorstel in Begroting 2021) | N70 | ||||||
Wijkbrandweerfunctionaris (VJN2020 1.2) | V64 | ||||||
Stand begroting 2021 | N5.093 | V337 | N4.755 | ||||
Veiligheidsregio (voorstel in Begroting 2021) | N96 | ||||||
Veiligheidsregio (budget in 2021, voorstel in Begroting 2021) | V346 | ||||||
Overige verschillen | V1 | ||||||
Afschrijvingen en toegerekende rente | N5 | ||||||
Stand begroting 2022 | N4.847 | V337 | N4.509 | ||||
Veiligheidsregio (voorstel in Begroting 2021) | N38 | ||||||
Veiligheidsregio (budget in 2022, voorstel in Begroting 2021) | V96 | ||||||
Stand begroting 2023 en volgende jaren | N4.789 | V337 | N4.451 | ||||
Veiligheidsregio (voorstel in Begroting 2021) | N111 | ||||||
Veiligheidsregio (budget in 2023, voorstel in Begroting 2021) | V38 | ||||||
Overige verschillen | N2 | ||||||
Stand begroting 2024 en volgende jaren | N4.864 | V337 | N4.525 |
Ontwikkelingen
Ontwikkelagenda VRR
Eind 2019 is de VRR met het project Ontwikkelagenda aangevangen. Dit project beoogt de toekomstbestendigheid van de VRR, en het onderzoeken van de efficiency. Vanwege de coronacrisis is dit project begin 2020 on-hold gezet. Eind 2020 krijgt dit project een vervolg. De raad wordt om input gevraagd voordat een bestuurlijke bijeenkomst plaatsvindt.
Ambulancezorg
Op het gebied van ambulancezorg blijft de inzet gericht om 95% van de ritten binnen de geldende 15-minuten norm te realiseren, welke enkele jaren te laag was. In het voorjaar 2019 is besloten dat BIOS uit de AZRR treedt, en de AZRR het personeel en ambulancematerieel van de BIOS overneemt. De VRR is hiermee voor 100% eigenaar van de AZRR, waarmee de governance efficienter kon worden. Een volgende verbetering is om al het personeel onder een zelfde CAO te krijgen, waarmee de inzet van personeel efficienter kan verlopen. Besluitvorming hierover wordt in 2021 voorzien. In 2019 was 93% van de ambulances na een spoedmelding in onze gemeente binnen 15 minuten ter plaatse.
Wet Normalisatie Rechtspositie Ambtenaren (WNRA)
Op 1 januari 2020 is de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (Wnra) in werking getreden. De ministeries hebben er in ieder geval in toegestemd de ingangsdatum voor het brandweerpersoneel uit te stellen tot 1 januari 2021 in verband met het complexe vraagstuk van vrijwilligeraanstellingen. Hoewel de kosten nog niet exact bekend zijn is in de begroting VRR 2021 opgenomen dat eventuele extra kosten als gevolg van de WNRA gecompenseerd worden middels de gemeentelijke inwonerbijdrage. Ons relatieve aandeel in dit risico Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, is reeds door de raad verwerkt in onze begroting (Voorjaarsnota 2018).
Taakveld 1.2 Openbare orde en Veiligheid
Algemene doelstelling
We zorgen er samen met partners en Capellenaren voor dat Capelle aan den IJssel een gemeente is waar het veilig wonen, werken en leven is. Hiervoor voeren we een integraal veiligheidsbeleid uit, treden we op tegen grensoverschrijdend gedrag en criminaliteit en stimuleren we dat burgers hun verantwoordelijkheid nemen.
Activiteiten
- In samenwerking met Capellenaren, Capelse ondernemers, de politie, het OM, de stadsmariniers, de gemeentelijke handhavers, Havensteder, buurtpreventieteams, het RIEC Rotterdam-Rijnmond en het Zorg- en Veiligheidshuis Rotterdam-Rijnmond uitvoeren van de zeven wijkveiligheidsplannen en het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022.
- Het terugdringen van het aantal High Impact Crimes;
- Het tegengaan van ondermijning en georganiseerde criminaliteit;
- Het voorkomen dat Capellenaren (opnieuw) een strafbaar feit plegen of ernstige overlast veroorzaken;
- Het verbeteren van de lokale en regionale samenwerking tussen het zorgdomein en het veiligheidsdomein;
- Het vergroten van de veiligheid in buurten en wijken.
- Het doen herstellen van schades vandalisme (inclusief verwijderen graffiti) aan gemeentelijke eigendommen of de openbare ruimte;
- Het adviseren in en laten uitvoeren van preventieve maatregelen tegen vandalisme;
- Het uitvaardigen van kaders en richtlijnen rondom vandalisme;
- Het starten van terugvordering procedures bij daders van vandalisme;
- Het verstrekken van vergunningen en accepteren van meldingen;
- Het controleren op de naleving daarvan;
- Het uitgeven van parkeerontheffingen aan bewoners;
- Toezicht en handhaving van de APV, de Afvalstoffenverordening, bij evenementen, diverse blauwe zones, parkeren Molenbuurt, alcoholverboden, aanspreken hangjongeren, etc.;
- Het (laten) bieden van advies en onafhankelijke bijstand bij vermeende discriminatie;
- Het doen uitvoeren van de bepalingen in het Nieuw Burgerlijk Wetboek (boek 5 artikel 8 lid 3) met betrekking tot de opvang van zwerfdieren;
- Het doen uitvoeren van de destructiewet.
Hoeveelheidsgegevens
Voor de meeste indicatoren van dit taakveld streven wij geen aantallen meer na, maar monitoren deze wel (zie ook hoofdstuk 8 van ons IVB 5).
Rek. 19 | Begr. 20 | Begr. 21 | |
% Capellenaren die deelnemen aan Burgernet | 7,2% | - | - |
Aantal meldingen bij meldpunt woonoverlast | 89 | - | - |
% ernstige woonoverlast casussen dat binnen 6 maanden is afgehandeld | nb | - | - |
Aantal instellingsbesluiten door burgemeester voor gemeentelijk cameratoezicht en aantal camera's | 1/36 | - | - |
Aantal door burgemeester opgelegde omgevingsverboden ogv 2:78 Apv en artikel 175 Gw | 1 | - | - |
Aantal door burgemeester afgegeven last onder dwangsom ogv 2:79 Apv (gedragsaanwijzing woonoverlast) | 2 | - | - |
Aantal meldingen graffiti | 38 | 250 | 250 |
Aantal verwijderde graffiti | 38 | 240 | 245 |
Aantal afgegeven vergunningen | 384 | 265 | 265 |
Analyse taakveld
Meerjarenbeeld | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | N2.847 | N3.582 | N3.542 | N3.535 | N3.543 | N3.544 | |
Baten | V215 | V335 | V335 | V335 | V335 | V335 | |
Saldo van baten en lasten | N2.633 | N3.247 | N3.207 | N3.200 | N3.208 | N3.208 | |
Mutaties in reserves: | |||||||
Via taakveld 0.10 mutaties reserves | |||||||
Reserve eenmalige uitgaven | TV 1.2 | N0 | V221 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve bedrijfsvoering | TV 1.2 | N77 | V34 | V34 | V34 | V34 | V34 |
Totaal mutaties in reserves | N77 | V255 | V34 | V34 | V34 | V34 | |
Resultaat | N2.710 | N2.992 | N3.173 | N3.166 | N3.174 | N3.174 | |
Specificatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | |||||||
Integraal Veiligheidsbeleid - projecten IVB | Hartnagel | N345 | N517 | N416 | N416 | N416 | N416 |
Schade en vandalisme | Van Veen | N239 | N299 | N299 | N299 | N299 | N299 |
Bijzondere Wetten | Burgemeester | N0 | N24 | N24 | N24 | N24 | N24 |
Handhaving | Hartnagel | N85 | N81 | N81 | N81 | N81 | N81 |
Integratiebeleid - Antidiscriminatievoorzieningen | Wilson | N25 | N38 | N39 | N39 | N39 | N39 |
Destructiewet | N0 | N2 | N2 | N2 | N2 | N2 | |
Opvang zwerfdieren | Hartnagel | N16 | N16 | N16 | N16 | N16 | N16 |
Weerbaar bestuur | N0 | N120 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
Afschrijvingen en toegerekende rente | N47 | N49 | N36 | N28 | N36 | N37 | |
Directe personeels- en apparaatskosten | N2.089 | N2.437 | N2.630 | N2.630 | N2.630 | N2.630 | |
Totaal lasten | N2.847 | N3.582 | N3.542 | N3.535 | N3.543 | N3.544 | |
Baten | |||||||
Integraal Veiligheidsbeleid | Hartnagel | V17 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Aanvalsplan overvallen en straatroven | Hartnagel | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Schade | Van Veen | V151 | V225 | V225 | V225 | V225 | V225 |
Bijzondere Wetten | Burgemeester | V24 | V8 | V8 | V8 | V8 | V8 |
Handhaving | Hartnagel | V13 | V42 | V42 | V42 | V42 | V42 |
Directe personeels- en apparaatsbaten | V10 | V60 | V60 | V60 | V60 | V60 | |
Totaal baten | V215 | V335 | V335 | V335 | V335 | V335 | |
Saldo | N2.633 | N3.247 | N3.207 | N3.200 | N3.208 | N3.208 | |
Verklaring trendbreuk rekening 2019 en begroting 2020 met meerjarenraming 2021-2024 | |||||||
Niet van toepassing. | |||||||
Verklaring trendbreuk meerjarenraming | |||||||
Niet van toepassing. | |||||||
Toelichting meerjarenbeeld | Lasten | Baten | Saldo | ||||
Stand begroting 2020 | N3.582 | V335 | N3.247 | ||||
Afschrijvingen en toegerekende rente | V13 | ||||||
Directe personeels- en apparaatskosten | N193 | ||||||
Persoonsgerichte aanpak & HIC (NJN2018 1.4.2) | V101 | ||||||
Weerbaarheidsgelden (JR2018) | V120 | ||||||
Overige | N1 | ||||||
Stand begroting 2021 | N3.542 | V335 | N3.207 | ||||
Afschrijvingen en toegerekende rente | V7 | ||||||
Stand begroting 2022 | N3.535 | V335 | N3.200 | ||||
Afschrijvingen en toegerekende rente | N8 | ||||||
Stand begroting 2023 | N3.543 | V335 | N3.208 | ||||
Afschrijvingen en toegerekende rente | N1 | ||||||
Afrondingsverschil | V1 | ||||||
Stand begroting 2024 en volgende jaren | N3.543 | V335 | N3.208 | ||||
Ontwikkelingen
Geen.