Programma 0
Taakveld 0.1 Bestuur
Algemene doelstelling
Het op een open en democratische wijze laten functioneren van de gemeentelijke bestuursorganen, gericht op een adequate besluitvorming en een open en effectieve communicatie met burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere overheidsorganisaties.
Activiteiten
Gemeenteraad
- Het uitoefenen van de wettelijk aan de gemeenteraad toegekende rollen van kaderstelling, controleren en volksvertegenwoordiging;
- Daartoe door middel van besluitvorming tijdens raadsvergaderingen de hoofdlijnen van het beleid van de gemeente bepalen en het college van burgemeester en wethouders controleren op de uitvoering daarvan;
- Daartoe tevens in te zetten op het gebruik van raadsinstrumenten als het vragenrecht, de motie, interpellatie, initiatiefvoorstel en zo nodig ook het verrichten van eigen raadsonderzoek;
- Het onderhouden van contact met de Capelse burgers en hun vertegenwoordigers om de gevoelens van de bevolking mee te doen wegen in de gemeentelijke besluitvorming en om draagvlak voor gemeentelijk beleid tot stand te brengen;
- Het vaststellen van gemeentelijke verordeningen, begrotingen en jaarrekeningen;
- Het aanwijzen van een accountant, het (jaarlijks) in overleg met de accountant besluiten over een controleplan en de bevindingen van de accountant betrekken bij de behandeling van de jaarrekening;
- Met het oog op de uitoefening van de wettelijk toegekende rollen en ter voorbereiding van besluitvorming in de raadsvergaderingen het houden van (raads)commissievergaderingen, themabijeenkomsten en werkbezoeken, informerende commissies en het gezamenlijk oppakken van maatschappelijke relevante thema’s door middel van het instellen van adviserende raadswerkgroepen;
- Het vertegenwoordigen en representeren van de gemeente in enkele gemeenschappelijke regelingen;
Regels vaststellen over de organisatie van de directe ambtelijke ondersteuning van de gemeenteraad, de griffie.
College van burgemeester en wethouders
- Het voeren van het dagelijks bestuur van de gemeente en daartoe besluiten nemen;
- Het voorbereiden en uitvoeren van besluitvorming van de gemeenteraad;
- Het voldoende aandragen van informatie en het afleggen van verantwoording over het gevoerde dagelijks bestuur en de uitvoering van beleid aan de gemeenteraad;
- Het samenstellen van de begroting en jaarrekening;
- Het vertegenwoordigen en representeren van de gemeente, onder meer bij de Capelse burgers, gemeenschappelijke regelingen en andere (overheidsorganisaties);
- Het besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente, besluiten tot oprichting en deelneming in privaatrechtelijke rechtspersonen en het zo nodig voeren van rechtsprocedures en – gedingen;
- Regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie.
Burgemeester
- Het uitoefenen van de taken die wettelijk aan de burgemeester toebehoren.
Rekenkamer
- Het opstellen van een goede planning van onderzoeken in samenspraak met de gemeenteraad;
- Het verstrekken van een duidelijke opdracht voor en het verzorgen van een zorgvuldige begeleiding van onderzoeken;
- Het opstellen van kritische rapportages over de onderzochte beleidsvelden en het doen van duidelijke aanbevelingen.
Referendumcommissie
- Het actief en passief adviseren van de gemeenteraad ten aanzien van referenda en daaraan gerelateerde onderwerpen en, indien een referendum namens de gemeenteraad wordt gehouden, het begeleiden van dat referendum.
Bezwaarschriftencommissies
- Het horen van belanghebbenden en het geven van adviezen naar aanleiding van ingediende bezwaarschriften tegen gemeentelijke besluiten.
Klachtenbehandeling, klachtencommissie en Gemeentelijke Ombudsman
- Het bevorderen van goede verhoudingen tussen de gemeente en de burgers door aanvullende rechtsbescherming te bieden, indien mogelijk te bemiddelen en de gemeente adviezen te geven om bepaalde problemen in de verhoudingen te voorkomen.
Griffie(r):
- Het adviseren (gevraagd en ongevraagd) van de (leden van de) raad;
- Het voorbereiden en afhandelen van vergaderingen en activiteiten, zoals thema-avonden, werkgroepen en werkbezoeken, van de raad;
- Het bewaken van de agenda’s en de tijdige agendering van onderwerpen;
- Het leveren van ambtelijke ondersteuning dan wel het zorgen dat die uit de ambtelijke organisatie wordt betrokken ten dienste van de raad, de fracties en de raadsleden;
- Het ondersteunen van de voorzitter van de raad;
- Het ondersteunen en adviseren van de voorzitters van de vergadervormen ten dienste van de raad;
- Het verzorgen van de voorbereiding en de nazorg van presidium en agendacommissie;
- Het onderhouden van communicatie namens de raad met het college, ambtelijke organisatie en derden;
- Het ontwikkelen, implementeren en handhaven van de werkwijze, regelgeving en de instructies inzake de werkwijze van en de zorg voor de raad;
- Het (mede) voorzien in de informatiebehoefte van raad en raadsleden;
- Het namens de raad afstemmen van de werkzaamheden van de rekenkamer op de raadsagenda;
- Het bieden van hulp en coaching van individuele raadsleden;
- Het ondersteunen van de referendumcommissie.
Hoeveelheidsgegevens
Niet van toepassing.
Analyse taakveld
Meerjarenbeeld | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | N4.478 | N3.051 | N3.108 | N3.187 | N3.162 | N3.162 | |
Baten | V30 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
Saldo van baten en lasten | N4.447 | N3.051 | N3.108 | N3.187 | N3.162 | N3.162 | |
Mutaties in reserves: | |||||||
Via taakveld 0.10 mutaties reserves: | |||||||
Reserve rekenkamer | TV 0.1 | V2 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve bedrijfsvoering | TV 0.1 | N24 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties in reserves | N22 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
Resultaat | N4.469 | N3.051 | N3.108 | N3.187 | N3.162 | N3.162 | |
Specificatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | |||||||
Bestuur - Raad en Commissies | Burgemeester | N897 | N1.001 | N1.063 | N1.088 | N1.063 | N1.063 |
Bestuur - Burgemeester en Wethouders | Burgemeester | N924 | N976 | N950 | N1.004 | N1.004 | N1.004 |
Bestuur - Dotatie aan Voorziening Appa | Burgemeester | N1.769 | N154 | N154 | N154 | N154 | N154 |
Communicatie (nieuwjaarsreceptie) | Westerdijk | N22 | N12 | N12 | N12 | N12 | N12 |
Accountantskosten | Burgemeester | N181 | N102 | N110 | N110 | N110 | N110 |
Griffie | Raad | N501 | N502 | N511 | N511 | N511 | N511 |
Rekenkamer | Raad | N102 | N100 | N104 | N104 | N104 | N104 |
Samen Organiseren (VNG landelijk) | Burgemeester | N167 | N170 | N170 | N170 | N170 | N170 |
Directe personeels- en apparaatskosten | V85 | N35 | N35 | N35 | N35 | N35 | |
Totaal lasten | N4.478 | N3.051 | N3.108 | N3.187 | N3.162 | N3.162 | |
Baten | |||||||
Bestuur - Burgemeester en Wethouders | Burgemeester | V30 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Bestuur - Raad en Commissies | Burgemeester | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
Totaal baten | V30 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
Saldo | N4.447 | N3.051 | N3.108 | N3.187 | N3.162 | N3.162 | |
Verklaring trendbreuk rekening 2019 en begroting 2020 met meerjarenraming 2021-2024 | |||||||
De hogere dotaties aan de voorziening Appa zorgt voor een trendbreuk in het jaar 2019. In 2022 zit een extra budget voor de Raad vanwege het verkiezingsjaar. | |||||||
Verklaring trendbreuk meerjarenraming | |||||||
In 2022 zit een extra budget voor de Raad vanwege het verkiezingsjaar. | |||||||
Toelichting meerjarenbeeld | Lasten | Baten | Saldo | ||||
Stand begroting 2020 | N3.051 | N0 | N3.051 | ||||
Actualisatie salarissen Raad | N62 | ||||||
Actualisatie salarissen College B&W | N14 | ||||||
Actualisatie salarissen Griffie | N29 | ||||||
Budget ''Welke raad wilt u zijn?'', budget in 2020 | V20 | ||||||
Indexering budget Rekenkamer | N4 | ||||||
Indexering budget accountantskosten | N8 | ||||||
Wachtgeldlasten voormalige wethouders (toekomstig) | V40 | ||||||
Stand begroting 2021 | N3.108 | N0 | N3.108 | ||||
Extra budget raad vanwege verkiezingsjaar 2022 | N25 | ||||||
Wachtgeldlasten voormalige wethouders (toekomstig) | N54 | ||||||
Stand begroting 2022 | N3.187 | N0 | N3.187 | ||||
Extra budget raad vanwege verkiezingsjaar 2022 | V25 | ||||||
Stand begroting 2023 | N3.162 | N0 | N3.162 | ||||
Geen wijziging. | N0 | ||||||
Stand begroting 2024 en volgende jaren | N3.162 | N0 | N3.162 |
Ontwikkelingen
Geen.
Taakveld 0.2 Burgerzaken
Algemene doelstelling
Als meest nabije overheid zijn wij een belangrijke ingang voor Capellenaren, bedrijven en instellingen. Vanuit een professionele dienstverlening stellen wij de vraag van de klant centraal. We bieden een snelle, efficiënte service bij het verkrijgen van producten, diensten en informatie waarbij een open, vriendelijke en zorgvuldige manier van handelen voorop staat.
Activiteiten
- Verstrekken van diverse documenten en uittreksels en het innen van leges hiervan;
- Voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties zowel op het gemeentehuis als op diverse locaties en het innen van leges hiervoor;
- Uitvoeren van het felicitatiebeleid voor Capellenaren die bijvoorbeeld 100- jaar zijn geworden, lang gehuwde of bij de geboorte van een kind;
- Uitvoeren Naturalisatie ceremonie bij verkrijging van het Nederlanderschap en het innen van naturalisatieleges;
- Volledig werken op afspraak waardoor er geen wachttijden de balies ontstaan;
- Ontvangen van belastingtermijnen en afrekening van voorschotten voor de gehele organisatie;
- Het organiseren van verkiezingen en referenda;
- Het verstrekken van informatie en beantwoorden van allerhande vragen en opmerkingen van burgers;
- Het gastvrij en correct doorverwijzen (zowel fysiek als telefonisch) van burgers naar de juiste plek binnen de organisatie;
- Het uitreiken van reisdocumenten en rijbewijzen;
- Zorgen voor beschikbaarheid en compleetheid van ter inzage gelegde stukken;
- Het opnemen en doorzenden van binnengekomen meldingen/klachten op diverse terreinen waaronder registratie woonoverlast en snelherstel;
- Beheren van gevonden en verloren voorwerpen;
- Het beheren van Social Media ten behoeve van het informeren van de Capellenaren.
Hoeveelheidsgegevens
Rek. 19 | Begr. 20 | Begr. 21 | |
Documenten Burgerlijke stand | 1.055 | 1.140 | 1.100 |
Documenten Burgerzaken leges | 8.208 | 6.025 | 6.000 |
Documenten Verklaring Omtrent Gedrag | 575 | 600 | 600 |
Rijbewijzen | 7.674 | 6.510 | 7.500 |
Geneeskundige verklaringen | 702 | 770 | 750 |
Reisdocumenten | 6.559 | 3.500 | 5.000 |
Naturalisaties (documenten) | 261 | 150 | 200 |
Documenten urgentieverklaring | 90 | 90 | 90 |
Totaal aantal af te geven documenten | 25.124 | 18.785 | 21.240 |
% Snelbalie reisdocumenten (< 15 min.) | 90% | 90% | 90% |
Tevredenheid dienstverlening (paspoort/rijbewijs/uittreksel) in bewonersenquête | zeer tevreden + tevreden: 98% | geen meting | zeer tevreden |
Kiesgerechtigden | 52.000* | 51.000 | 51.000 |
Stemdistricten | 32 | 32 | 32 |
Klachten over de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de stembureaus | 0 | 0 | 0 |
Goede bereikbaarheid van de stembureaus en volledig toe- en doorgankelijk voor mensen met een fysieke beperking | 100% | 100% | 100% |
Aantal nieuwe / gewijzigde / ingetrokken straatnamen | 0 | 4 | 6 |
Aantal nieuwe / gewijzigde / ingetrokken huisnummers | 298 | 2.000 | 2.000 |
*) In 2019 zijn er 3 verkiezingen geweest (Europees Parlement, Provinciale staten, Waterschap). Gemiddeld genomen waren er in 2019 ongeveer 52.000 kiesgerechten. |
Analyse taakveld
Meerjarenbeeld | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Lasten | N1.703 | N1.788 | N1.959 | N1.958 | N1.978 | N2.312 | ||
Baten | V1.018 | V648 | V707 | V686 | V610 | V1.181 | ||
Saldo van baten en lasten | N685 | N1.139 | N1.252 | N1.272 | N1.368 | N1.132 | ||
Mutaties in reserves: | ||||||||
Via taakveld 0.10 mutaties reserves: | ||||||||
Reserve bedrijfsvoering | TV 0.2 | V183 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
Totaal mutaties in reserves | V183 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | ||
Resultaat | N502 | N1.139 | N1.252 | N1.272 | N1.368 | N1.132 | ||
Specificatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Lasten | ||||||||
Publiekszaken o.a. afdrachten leges | Burgemeester | N462 | N307 | N307 | N306 | N271 | N600 | |
Verkiezingen | Burgemeester | N135 | N0 | N55 | N55 | N110 | N55 | |
Gemeentelijk Informatiecentrum | Burgemeester | N0 | N0 | |||||
Huisnummering, straatnaamgeving/borden | Struijvenberg | N0 | N1 | N1 | N1 | N1 | N1 | |
Directe personeels- en apparaatskosten | N1.105 | N1.479 | N1.596 | N1.596 | N1.596 | N1.656 | ||
Totaal lasten | N1.703 | N1.788 | N1.959 | N1.958 | N1.978 | N2.312 | ||
Baten | ||||||||
Secretarieleges Publiekszaken | Burgemeester | V1.006 | V648 | V707 | V686 | V610 | V1.181 | |
Directe personeels- en apparaatsbaten | V12 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | ||
Totaal baten | V1.018 | V648 | V707 | V686 | V610 | V1.181 | ||
Saldo | N686 | N1.139 | N1.252 | N1.272 | N1.368 | N1.132 | ||
Verklaring trendbreuk rekening 2019 en begroting 2020 met meerjarenraming 2021-2024 | ||||||||
Minder afdracht en legesopbrengsten reisdocumenten n.a.v. wetswijziging geldigheidstermijn van 5 naar 10 jaar zorgt voor een periode van 5 jaar lagere lasten en baten na 2019. | ||||||||
Minder afdracht en legesopbrengsten overige documenten. Er is een dalende trend te zien van de aanvragen Burgerlijke Stand en VOG's. | ||||||||
Verklaring trendbreuk meerjarenraming | ||||||||
In 2024 is weer een stijging te zien in de afdrachten en legesopbrengsten reisdocumenten na de daling als gevolg van de wetswijziging geldigheidstermijn van 5 naar 10 jaar. | ||||||||
De verkiezingsagenda zorgt voor een lager budget in 2020 en een hogere budget in 2023. In 2020 vinden er geen verkiezingen plaats, in 2023 2. | ||||||||
Toelichting meerjarenbeeld | Lasten | Baten | Saldo | |||||
Stand begroting 2020 | N1.788 | V648 | N1.139 | |||||
Verkiezingen volgens verkiezingsagenda (2020: 0, 2021 en 2022:1, 2023:2, 2024:1) | N55 | |||||||
Actualisatie afdracht rijksleges | V5 | |||||||
Indexatie afdrachte rijksleges 1,7% | N5 | |||||||
Actualisatie rijksleges | V47 | |||||||
Indexatie rijksleges 1,7% | V12 | |||||||
Actualisatie 2021 Directe personeels- en apparaatskosten | N117 | |||||||
Afronding | V1 | |||||||
Stand begroting 2021 | N1.959 | V707 | N1.252 | |||||
Actualisatie rijksleges | N20 | |||||||
Indexatie rijksleges 1,7% | N1 | |||||||
Afroonding | V1 | |||||||
Stand begroting 2022 | N1.958 | V686 | N1.272 | |||||
Verkiezingen volgens verkiezingsagenda (2020: 0, 2021 en 2022:1, 2023:2, 2024:1) | N55 | |||||||
Actualisatie afdracht rijksleges | V35 | |||||||
Indexatie afdrachte rijksleges 1,7% | V1 | |||||||
Actualisatie rijksleges | N75 | |||||||
Indexatie rijksleges 1,7% | N1 | |||||||
Afronding | N1 | |||||||
Stand begroting 2023 | N1.978 | V610 | N1.368 | |||||
Verkiezingen volgens verkiezingsagenda (2020: 0, 2021 en 2022:1, 2023:2, 2024:1) | V55 | |||||||
Actualisatie afdracht rijksleges | N324 | |||||||
Indexatie afdrachte rijksleges 1,7% | N6 | |||||||
Actualisatie rijksleges | V561 | |||||||
Indexatie rijksleges 1,7% | V10 | |||||||
Inhuur 1 fte voor opvangen piek in afgifte reisdocumenten. | N60 | |||||||
Stand begroting 2024 en volgende jaren | N2.313 | V1.181 | N1.132 |
Ontwikkelingen
Verkiezingen
In maart 2021 vinden de Tweede Kamer verkiezingen plaats. De inzet is erop gericht dat de verkiezingen zo worden georganiseerd dat alle kiezers zich veilig voelen in het stemlokaal als ze daar gaan stemmen. De voorzorgsmaatregelen die in alle stemlokalen getroffen worden, zijn daar ook op gericht. Het ministerie van BZK is samen met VNG, NVVB en RIVM bezig om te onderzoeken hoe het 1,5 meter scenario moet worden ingevuld en welke maatregelen precies moet worden genomen. Het gaat dan om maatregelen met betrekking tot het afstand houden, bescherming zoals het plaatsen van schermen tussen stembureau en kiezers, handhygiëne, etc.. Ook wordt gesproken over de mogelijke kosten die het in acht nemen van de COVID_19-maatregelen mee kan brengen en de compensatie daarvan voor gemeenten.
De volgende verkiezingen staan op de planning;
• 2021 : 2e kamer verkiezingen
• 2022 : Gemeenteraadsverkiezingen
• 2023 : Provinciale Statenverkiezingen en Waterschap verkiezingen
• 2024 : Europese Parlementsverkiezingen
Taakveld 0.3 Overige gebouwen en gronden
Algemene doelstelling
Het beheren, verhuren en in stand houden van gebouwen, gronden en landerijen die de gemeente (eventueel tijdelijk) in bezit heeft en niet in exploitatie neemt.
Activiteiten
Instandhouding en verhuur/ ingebruikgeving van vastgoed.
Hoeveelheidsgegevens
De hoeveelheidsgegevens van de gebouwen zijn te vinden in paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen.
Analyse taakveld
Meerjarenbeeld | N2.019 | N2.020 | N2.021 | N2.022 | N2.023 | N2.024 | |
Lasten | N29 | N46 | N38 | N38 | N38 | N38 | |
Baten | V127 | V126 | V128 | V128 | V128 | V128 | |
Saldo van baten en lasten | V98 | V80 | V89 | V89 | V89 | V89 | |
Mutaties in reserves: | |||||||
Via taakveld 0.10 mutaties reserves: | |||||||
Reserve herstr actief grondbeleid | TV 0.3 | V8 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties in reserves | V8 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
Resultaat | V106 | V80 | V89 | V89 | V89 | V89 | |
Specificatie | N2.019 | N2.020 | N2.021 | N2.022 | N2.023 | N2.024 | |
Lasten | |||||||
Gemeentelijke Accommodaties | Van Veen | N29 | N34 | N24 | N24 | N24 | N24 |
Stadsplein MIVA Toilet | Van Veen | N0 | N12 | N15 | N15 | N15 | N15 |
Totaal lasten | N29 | N46 | N38 | N38 | N38 | N38 | |
Baten | |||||||
Gemeentelijke Accommodaties | Van Veen | V127 | V126 | V128 | V128 | V128 | V128 |
Totaal baten | V127 | V126 | V128 | V128 | V128 | V128 | |
Saldo | V98 | V80 | V89 | V89 | V89 | V89 | |
Verklaring trendbreuk rekening 2019 en begroting 2020 met meerjarenraming 2021-2024 | |||||||
Niet van toepassing. | |||||||
Toelichting meerjarenbeeld | Lasten | Baten | Saldo | ||||
Stand begroting 2020 | N46 | V126 | V80 | ||||
Actualisatie 2021 budgetten FD | V3 | V2 | |||||
Aanpassing budgetten energie (VJN 2020 0.5) | V5 | ||||||
Stand begroting 2021 | N38 | V128 | V89 | ||||
Geen wijzigingen | N0 | ||||||
Stand begroting 2022 | N38 | V128 | V89 | ||||
Geen wijzigingen | N0 | ||||||
Stand begroting 2023 | N38 | V128 | V89 | ||||
Geen wijzigingen | N0 | ||||||
Stand begroting 2024 en volgende jaren | N38 | V128 | V89 |
Ontwikkelingen
Geen.
Taakveld 0.4 Overhead
Algemene doelstelling
Het sturen en ondersteunen van de primaire processen door de ondersteunende afdelingen.
Activiteiten
Gemeentesecretaris/Algemeen directeur:
- Het hebben/nemen van de eindverantwoordelijkheid voor het functioneren van de ambtelijke organisatie;
- Het faciliteren en het vastleggen van de besluitvorming van het college van burgemeester en wethouders;
- Het voorzitten van de vergaderingen van het capels management overleg (cmt);
- Het bijwonen van de vergaderingen van Ondernemingsraad en Georganiseerd Overleg;
- Het uitvoeren van secretariaatswerkzaamheden voor het college van burgemeester en wethouders;
- Het inschakelen van externe adviseurs voor de gemeente.
Adjunct-gemeentesecretaris/adjunct-directeur:
- Het in voorkomende gevallen vervangen van de gemeentesecretaris/algemeen directeur;
- Het ondersteunen van de algemeen directeur;
- Het hebben/nemen van de algemeen directeur afgeleide verantwoordelijkheden en bevoegdheden met betrekking tot bijvoorbeeld het bewaken, coördineren en monitoren van de integrale beleidsvorming en organisatie;
- Het hebben/nemen van verantwoordelijkheid voor aan hem toegewezen programma’s en projecten.
Hoeveelheidsgegevens
Rek. 19 | Begr. 20 | Begr. 21 | |
Informatiepagina: | |||
Wekelijks in een huis-aan-huisblad (per jaar) | 50 | 50 | 50 |
Maandelijks Capelse Courant (per jaar) | 4 | 4 | 4 |
Internetsite: | |||
E-mail nieuwsbrief (wekelijks, onder meer gekoppeld aan publicatie gemeentepagina) (per jaar) | 125 | 135 | 52 |
Update | Dagelijks | Dagelijks | Dagelijks |
Waardering bewonersenquête | 7,0 | geen meting | 7,5 |
Gemeentegids | 1 per 1,5 jaar | 1 per 1,5 jaar | 1 per 2 jaar |
Persberichten | 125 | 125 | 125 |
Social media: | |||
Aantal volgers op Facebook | 3.750 | 3.750 | 4.000 |
Aantal volgers gemeente op Twitter | 3.250 | 3.500 | 3.500 |
Aantal volgers handhaving op Twitter | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
Aantal volgers StadsMarinier op Twitter | 500 | 500 | 500 |
Aantal volgers Instagram | - | - | 1.250 |
Analyse taakveld
Meerjarenbeeld | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Lasten | N23.476 | N24.546 | N24.013 | N23.541 | N23.526 | N23.506 | ||
Baten | V2.418 | V2.435 | V2.606 | V2.278 | V2.278 | V2.278 | ||
Saldo van baten en lasten | N21.059 | N22.110 | N21.407 | N21.264 | N21.249 | N21.229 | ||
Mutaties in reserves: | ||||||||
Via taakveld 0.10 mutaties reserves | ||||||||
Reserve bedrijfsvoering | TV 0.4 | V1.045 | V964 | V278 | V191 | V248 | V186 | |
Totaal mutaties in reserves | V1.045 | V964 | V278 | V191 | V248 | V186 | ||
Resultaat | N20.014 | N21.146 | N21.129 | N21.073 | N21.001 | N21.043 | ||
Specificatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Lasten | ||||||||
Communicatie | Burgemeester | N58 | N72 | N36 | N36 | N36 | N36 | |
GR IJsselgemeenten | Westerdijk | N4.686 | N5.265 | N5.468 | N5.437 | N5.449 | N5.387 | |
Stelpost cao | Van Veen | N0 | N0 | N816 | N816 | N816 | N816 | |
Directe personeels- en apparaatskosten | N18.960 | N19.421 | N17.969 | N17.536 | N17.478 | N17.513 | ||
Afschrijvingen en toegerekende rente | N332 | N510 | N445 | N438 | N469 | N475 | ||
Doorbelasting overhead aan grondexploitaties | V561 | V722 | V722 | V722 | V722 | V722 | ||
Totaal lasten | N23.476 | N24.546 | N24.013 | N23.541 | N23.526 | N23.506 | ||
Baten | ||||||||
Formatie Nieuwe Rivium; bijdrage ontwikkeleaars | Struijvenberg | N0 | V156 | V328 | N0 | N0 | N0 | |
Directe personeels- en apparaatsbaten | V2.412 | V2.279 | V2.278 | V2.278 | V2.278 | V2.278 | ||
Totaal baten | V2.412 | V2.435 | V2.606 | V2.278 | V2.278 | V2.278 | ||
Saldo | N21.064 | N22.110 | N21.407 | N21.264 | N21.249 | N21.229 | ||
Verklaring trendbreuk rekening 2019 en begroting 2020 met meerjarenraming 2021-2024 | ||||||||
Niet van toepassing. | ||||||||
Verklaring trendbreuk meerjarenraming | ||||||||
Niet van toepassing. | ||||||||
Toelichting meerjarenbeeld | Lasten | Baten | Saldo | |||||
Stand begroting 2020 | N24.546 | V2.435 | N22.111 | |||||
Ijssel en Lekstreek (VJN2020 0.6), budget in 2020 | V36 | |||||||
GR Ijsselgemeenten (VJN2020 6B.4) | V309 | |||||||
GR Ijsselgemeenten (Wijzigingsvoorstel begroting 2021) | N512 | |||||||
Stelpost lonen (inclusief wijzigingsvoorstel begroting 2021) exclusief GR Ijsselgemeenten | N816 | |||||||
Uitbreiding formatie (VJN2020 0.7) | N172 | V172 | ||||||
Uitbreiding formatie Rechtmatigheid (Wijzigingsvoorstel begroting 2021 0.4) | N94 | |||||||
Directe personeels- en apparaatskosten (exclusief stelpost lonen) | V1.718 | N2 | ||||||
Toegerekende kapitaallasten en rente | V64 | V1 | ||||||
Stand begroting 2021 | N24.013 | V2.606 | N21.407 | |||||
GR Ijsselgemeenten (VJN2020 6B.4) | V31 | |||||||
Directe personeels- en apparaatskosten | V105 | |||||||
Toegerekende kapitaallasten en rente | V7 | |||||||
Uitbreiding formatie (VJN2020 0.7) | V328 | N328 | ||||||
Stand begroting 2022 | N23.542 | V2.278 | N21.264 | |||||
GR Ijsselgemeenten (VJN2020 6B.4) | N12 | |||||||
Directe personeels- en apparaatskosten | V58 | |||||||
Toegerekende kapitaallasten en rente | N31 | |||||||
Stand begroting 2023 | N23.527 | V2.278 | N21.249 | |||||
GR Ijsselgemeenten (VJN2020 6B.4) | V62 | |||||||
Directe personeels- en apparaatskosten | N35 | |||||||
Toegerekende kapitaallasten en rente | N6 | |||||||
Stand begroting 2024 en volgende jaren | N23.507 | V2.278 | N21.229 |
Ontwikkelingen
Geen.
Taakveld 0.5 Treasury
Algemene doelstelling
Het uitvoeren van de activiteiten met betrekking tot de treasury-functie (financiering, beleggingen, dividenden etc. waaronder dividend nutsbedrijven).
Activiteiten
- Het matchen van de inkomende en uitgaande geldstromen op zodanige wijze dat dit leidt tot bovengenoemde doelstelling;
- Het organiseren van de logistiek van de in- en uitgaande geldstromen van de gemeente;
- Het onderhouden van relaties met banken en kredietverstrekkers;
- Voorbereiden en bijwonen aandeelhoudersvergaderingen (Evides, Stedin en Irado);
- Het toerekenen van de rente aan de verschillende taakvelden.
Hoeveelheidsgegevens
Niet van toepassing.
Analyse taakveld
Meerjarenbeeld | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||
Lasten | N43 | V1.455 | V19 | V96 | N81 | N3 | ||||
Baten | V3.307 | V80.741 | V914 | V854 | V1.760 | V1.874 | ||||
Saldo van baten en lasten | V3.264 | V82.196 | V933 | V950 | V1.679 | V1.871 | ||||
Mutaties in reserves: | ||||||||||
Via taakveld 0.10 mutaties reserves | ||||||||||
Niet van toepassing | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | ||||
Totaal mutaties in reserves | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | ||||
Resultaat | V3.264 | V82.196 | V933 | V950 | V1.679 | V1.871 | ||||
Specificatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||
Lasten | ||||||||||
Rente | Van Veen | N43 | V1.455 | N458 | N652 | N895 | N1.208 | |||
Toegerekende rente | Van Veen | N0 | N0 | V476 | V748 | V814 | V1.205 | |||
Totaal lasten | N43 | V1.455 | V19 | V96 | N81 | N3 | ||||
Baten | ||||||||||
Dividend aandelenbezit Eneco | Van Veen | V1.295 | V1.295 | N0 | N0 | N0 | N0 | |||
Dividend aandelenbezit Stedin | Van Veen | V869 | V971 | N0 | N0 | V890 | V890 | |||
Dividend aandelenbezit Evides | Van Veen | V695 | V590 | V566 | V507 | V526 | V640 | |||
Dividend aandelenbezit Irado | Van Veen | V367 | V330 | V330 | V330 | V330 | V330 | |||
Verkoopopbrengst aandelen Eneco | Van Veen | V77.537 | ||||||||
Deelnemingen en Beleggingen | Van Veen | V60 | V9 | V9 | V9 | V9 | V9 | |||
Rente | Van Veen | V21 | V10 | V9 | V8 | V5 | V5 | |||
Totaal baten | V3.307 | V80.742 | V914 | V854 | V1.760 | V1.874 | ||||
Saldo | V3.264 | V82.197 | V933 | V950 | V1.679 | V1.871 | ||||
Verklaring trendbreuk rekening 2019 en begroting 2020 met meerjarenraming 2021-2024 | ||||||||||
In 2020 verkoopobrengst aandelen Eneco. | ||||||||||
Verklaring trendbreuk meerjarenraming | ||||||||||
Rentekosten en rentebaten worden aan de hand van liquiditeitsprognose geactualiseerd. | ||||||||||
Toelichting meerjarenbeeld | Lasten | Baten | Saldo | |||||||
Stand begroting 2020 | V1.455 | V80.741 | V82.196 | |||||||
Actualisatie (toegerekende) rente begroting 2021 | N1.436 | |||||||||
Dividend Eneco hoger in 2019 en 2020 | N405 | |||||||||
Dividend Stedin hoger in 2020 | N81 | |||||||||
Verkoopopbrengst in 2020 aandelen Eneco | N77.537 | |||||||||
Verlagen dividend Eneco door verkoop | N890 | |||||||||
Verlagen dividend Stedin voor 2021 en 2022 (NJN2019 0.4.3) | N890 | |||||||||
Dividend Evides (VJN2018 0.4.6) | N27 | |||||||||
Dividend Evides (VJN2020 0.4.1) | V3 | |||||||||
Stand begroting 2021 | V19 | V914 | V933 | |||||||
Dividend Evides (VJN2020 0.4.1) | N59 | |||||||||
Actualisatie (toegerekende) rente begroting 2021 | V77 | N1 | ||||||||
Stand begroting 2022 | V96 | V854 | V950 | |||||||
Actualisatie (toegerekende) rente begroting 2021 | N177 | N3 | ||||||||
Verhogen dividend Stedin vanaf 2023 (verlaging was tijdelijk) (NJN2019 0.4.3) | V890 | |||||||||
Dividend Evides (VJN2020 0.4.1) | V19 | |||||||||
Stand begroting 2023 | N81 | V1.760 | V1.679 | |||||||
Dividend Evides (VJN2020 0.4.1) | V114 | |||||||||
Actualisatie (toegerekende) rente begroting 2021 | V77 | V1 | ||||||||
Stand begroting 2024 en volgende jaren | N4 | V1.875 | V1.871 |
Ontwikkelingen
Geen.
Taakveld 0.61 OZB-woningen
Algemene doelstelling
Het verrichten van activiteiten en realiseren van opbrengsten met betrekking tot de belastingen op woningen (belasting op eigendom woningen, heffing en waardering woningen, uitvoering OZB, bezwaar en beroep).
Activiteiten
- Het voorbereiden van besluitvorming over de hoogte van het tarief;
- Het in stand houden van een speciaal ingerichte belastingadministratie;
- Het verzorgen van de aanslagregeling OZB-eigenaren;
- Het afhandelen van bezwaar- en beroepschriften;
- Het ontwikkelen en invoeren van indicatoren voor beleidssturing college en raad;
- Het instandhouden van een up-to-date database die de basis vormt voor belastingheffing;
- Het instandhouden van een up-to-date database die de basis vormt voor de belastingdebiteuren;
- Het afhandelen van bezwaar- en beroepschriften;
- Het realiseren van dwanginvordering;
- Het treffen van invorderingsmaatregelen, zoals beslagen op loon of uitkering;
- Het ontwikkelen en invoeren van indicatoren voor beleidssturing college en raad;
- Het bijhouden van gegevensbestanden in een daarvoor integraal ingerichte (vastgoed)administratie;
- Het verstrekken van informatie aan interne afnemers, Waterschap, Belastingdienst en CBS;
- Het uitvoeren van de in de Wet WOZ vastgestelde regelgeving.
Hoeveelheidsgegevens
Rek.19 | Begr. 20 | Begr. 21 | |
Aantal aanslagen OZB-eigenaren woningen | 34.564 | 34.988 | 32.721* |
Aantal bezwaarschriften (belang) | 12 | 15 | 30 |
Aantal aanslagbiljetten via post | 22.106 | 20.400 | 20.400 |
Aantal aanslagbiljetten via MijnOverheid | 13.634 | 16.000 | 16.000 |
Aantal betalingsregelingen | 251 | 500 | 500 |
% Automatische incasso’s | 64,6% | 63,0% | 63,0% |
Aantal aanmaningen | 4.041 | 3.400 | 3.750** |
Aantal dwangbevelen | 2.621 | 2.300 | 2.600** |
Aantal vorderingen op loon of uitkering | 1.622 | 1.500 | 1.750** |
Aantal herhaalde bevelen | 477 | 600 | 700** |
Aantal beslagleggingen | 0 | 30 | 30 |
Aantal oninbaar | 372 | 400 | 450** |
Aantal beschikte objecten woningen en niet-woningen | 37.986 | 38.724 | 36.377 |
Aantal waardebezwaren woningen | 413 | 350 | 600*** |
Aantal ingediende beroepschriften | 10 | 8 | 20 |
* De afname betreft slooppanden. | |||
** Wij verwachten een toename door het effect van de coronacrisis. | |||
*** Wij verwachten een forse toename van bezwaren door de toename van de WOZ-waarden en het inschakelen van No Cure No Pay partijen. |
Analyse taakveld
Meerjarenbeeld | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Lasten | N361 | N347 | N363 | N363 | N363 | N363 | ||
Baten | V7.045 | V7.121 | V7.249 | V7.246 | V7.326 | V7.531 | ||
Saldo van baten en lasten | V6.684 | V6.774 | V6.886 | V6.884 | V6.964 | V7.169 | ||
Mutaties in reserves: | ||||||||
Reserve bedrijfsvoering | TV 0.61 | N5 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
Totaal mutaties in reserves | N5 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | ||
Resultaat | V6.679 | V6.774 | V6.886 | V6.884 | V6.964 | V7.169 | ||
Specificatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Lasten | ||||||||
Heffing en Invordering Belastingen | Van Veen | N63 | N68 | N68 | N68 | N68 | N68 | |
Directe personeels- en apparaatskosten | N297 | N279 | N295 | N295 | N295 | N295 | ||
Totaal lasten | N361 | N347 | N363 | N363 | N363 | N363 | ||
Baten | ||||||||
OZB eigenaren | Van Veen | V6.977 | V7.077 | V7.205 | V7.202 | V7.282 | V7.487 | |
Directe personeels- en apparaatsbaten | V67 | V44 | V44 | V44 | V44 | V44 | ||
Totaal baten | V7.044 | V7.121 | V7.249 | V7.246 | V7.326 | V7.531 | ||
Saldo | V6.684 | V6.774 | V6.886 | V6.884 | V6.964 | V7.169 | ||
Verklaring trendbreuk rekening 2019 en begroting 2020 met meerjarenraming 2021-2024 | ||||||||
De baten zijn geïndexeerd. | ||||||||
Verklaring trendbreuk meerjarenraming | ||||||||
Niet van toepassing. | ||||||||
Toelichting meerjarenbeeld | Lasten | Baten | Saldo | |||||
Stand begroting 2020 | N347 | V7.121 | V6.774 | |||||
Actualisatie 2021 Directe personeels- en apparaatskosten | N16 | |||||||
Actualisatie 2021 OZB eigenaren | V128 | |||||||
Stand begroting 2021 | N363 | V7.249 | V6.886 | |||||
Actualisatie 2021 OZB eigenaren - areaaluitbreiding | N3 | |||||||
Stand begroting 2022 | N363 | V7.246 | V6.884 | |||||
Actualisatie 2021 OZB eigenaren - areaaluitbreiding | V80 | |||||||
Stand begroting 2023 | N363 | V7.326 | V6.964 | |||||
Actualisatie 2021 OZB eigenaren - areaaluitbreiding | V205 | |||||||
Stand begroting 2024 en volgende jaren | N363 | V7.531 | V7.169 |
Ontwikkelingen
Geen.
Taakveld 0.62 OZB-niet woningen
Algemene doelstelling
Het verrichten van activiteiten en realiseren van opbrengsten met betrekking tot de belastingen op niet woningen (belasting op eigendom en gebruik bedrijven, heffingen invordering, bezwaar en beroep).
Activiteiten
- Het voorbereiden van besluitvorming over de hoogte van de tarieven;
- Het in stand houden van een speciaal ingerichte belastingadministratie;
- Het verzorgen van de aanslagregeling OZB-gebruikers en OZB-eigenaren;
- Het afhandelen van bezwaar- en beroepschriften;
- Het ontwikkelen en invoeren van indicatoren voor beleidssturing college en raad;
- Het instandhouden van een up-to-date database die de basis vormt voor belastingheffing;
- Het instandhouden van een up-to-date database die de basis vormt voor de belastingdebiteuren;
- Het verzorgen van de inning van de opgelegde aanslagen belastingaanslagen;
- Het realiseren van dwanginvordering;
- Het treffen van invorderingsmaatregelen, zoals beslagen op pand of inboedel;
- Het bijhouden van gegevensbestanden in een daarvoor integraal ingerichte (vastgoed)administratie;
- Het verstrekken van informatie aan interne afnemers, Waterschap, Belastingdienst en CBS;
- Het uitvoeren van de in de Wet WOZ vastgestelde regelgeving.
Hoeveelheidsgegevens
Rek. 19 | Begr. 20 | Begr. 21 | |
Aantal aanslagen OZB gebruikers | 1.851 | 1.868 | 1.828 |
Aantal leegstand OZB gebruikers | 587 | 275 | 270 |
Aantal bezwaarschriften (belang) OZB gebruikers | 52 | 40 | 40 |
Aantal aanslagen OZB-eigenaren niet-woningen | 2.158 | 2.143 | 2.098 * |
Aantal bezwaarschriften (belang) OZB eigenaren | 5 | 10 | 10 |
Aantal waardebezwaren (niet-woningen) | 61 | 70 | 85 |
*) Afname van slooppanden. |
Analyse taakveld
Meerjarenbeeld | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | N235 | N257 | N272 | N272 | N272 | N272 | |
Baten | V4.948 | V4.835 | V4.878 | V4.878 | V4.878 | V4.878 | |
Saldo van baten en lasten | V4.713 | V4.578 | V4.605 | V4.605 | V4.605 | V4.605 | |
Mutaties in reserves: | |||||||
Reserve bedrijfsvoering | TV 0.62 | N12 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties in reserves | N12 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
Resultaat | V4.701 | V4.578 | V4.605 | V4.605 | V4.605 | V4.605 | |
Specificatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | |||||||
Directe personeels- en apparaatskosten | N235 | N257 | N272 | N272 | N272 | N272 | |
Totaal lasten | N235 | N257 | N272 | N272 | N272 | N272 | |
Baten | |||||||
OZB gebruikers | Van Veen | V1.952 | V1.915 | V1.935 | V1.935 | V1.935 | V1.935 |
OZB eigenaren | Van Veen | V2.938 | V2.876 | V2.899 | V2.899 | V2.899 | V2.899 |
Directe personeels- en apparaatsbatensoneelsbaten | V58 | V44 | V44 | V44 | V44 | V44 | |
Totaal baten | V4.948 | V4.835 | V4.878 | V4.878 | V4.878 | V4.878 | |
Saldo | V4.713 | V4.578 | V4.605 | V4.605 | V4.605 | V4.605 | |
Verklaring trendbreuk rekening 2019 en begroting 2020 met meerjarenraming 2021-2024 | |||||||
De baten zijn geïndexeerd. | |||||||
Verklaring trendbreuk meerjarenraming | |||||||
Niet van toepassing. | |||||||
Toelichting meerjarenbeeld | Lasten | Baten | Saldo | ||||
Stand begroting 2020 | N257 | V4.835 | V4.578 | ||||
Actualisatie 2021 Directe personeels- en apparaatskosten | N15 | ||||||
Actualisatie 2021 OZB gebruikers | V20 | ||||||
Actualisatie 2021 OZB eigenaren | V23 | ||||||
Stand begroting 2021 | N272 | V4.878 | V4.605 | ||||
Geen wijzigingen | |||||||
Stand begroting 2022 | N272 | V4.878 | V4.605 | ||||
Geen wijzigingen | |||||||
Stand begroting 2023 | N272 | V4.878 | V4.605 | ||||
Geen wijzigingen | |||||||
Stand begroting 2024 en volgende jaren | N272 | V4.878 | V4.605 |
Ontwikkelingen
Geen.
Taakveld 0.64 Belastingen overig
Algemene doelstelling
Het verrichten van activiteiten en realiseren van opbrengsten op het gebied van de gemeentelijke hondenbelasting.
Activiteiten
- Het voeren van de belastingadministratie;
- Het verzorgen van de aanslagregeling hondenbelasting;
- Het afhandelen van bezwaarschriften;
- Het verzorgen van de inning van de opgelegde aanslagen belastingaanslagen;
- Het realiseren van dwanginvordering.
Hoeveelheidsgegevens
Rek. 19 | Begr. 20 | Begr. 21 | |
Aantal aanslagen hondenbelasting | 3.423 | 3.400 | 3.200 |
Aantal ingediende bezwaarschriften hondenbelasting | 49 | 50 | 50 |
Aantal gehonoreerde bezwaarschriften hondenbelasting | 49 | 50 | 50 |
Aantal verzoeken om ontheffing/vermindering hondenbelasting | 308 | 350 | 350 |
Aantal te controleren adressen hondenbelasting | 10.010 | 10.000 | 10.000 |
Analyse taakveld
Meerjarenbeeld | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | N44 | N34 | N36 | N36 | N36 | N36 | |
Baten | V311 | V312 | V311 | V311 | V311 | V311 | |
Saldo van baten en lasten | V268 | V278 | V275 | V275 | V275 | V275 | |
Mutaties in reserves: | |||||||
Reserve bedrijfsvoering | TV 0.64 | N7 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties in reserves | N7 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
Resultaat | V261 | V278 | V275 | V275 | V275 | V275 | |
Specificatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | |||||||
Directe personeels- en apparaatskosten | N44 | N34 | N36 | N36 | N36 | N36 | |
Totaal lasten | N44 | N34 | N36 | N36 | N36 | N36 | |
Baten | |||||||
Hondenbelasting | Van Veen | V301 | V306 | V305 | V305 | V305 | V305 |
Directe personeels- en apparaatsbatensoneelsbaten | V11 | V6 | V6 | V6 | V6 | V6 | |
Totaal baten | V311 | V312 |