Het creëren van een schone, hele en veilige buitenruimte. Het kwaliteitsniveau in de buitenruimte is vastgesteld op niveau basis tot sober. Wij streven hierbij een zo optimaal mogelijk rendement na.
De ontwikkeling van de infrastructuur is gericht op een optimale balans tussen mobiliteit, leefbaarheid en (verkeers)veiligheid. Alleen op die manier ontstaan duurzame oplossingen.
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?TV 2.1 Het verbeteren van mobiliteit, leefbaarheid en verkeersveiligheid
Wat gaan we daarvoor doen?
TV 2.1 Het verbeteren van de verkeersveiligheid in Schollevaar
Wat gaan we daarvoor doen?
TV2.5 Optimale verbinding tussen de wijken
Wat gaan we daarvoor doen?
Landelijke indicatoren
Terug naar navigatie - Landelijke indicatorenEr zijn voor dit programma geen in het BBV voorgeschreven indicatoren.
Capelse indicatoren
Terug naar navigatie - Capelse indicatorenHieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan. De indicator Verkeersslachtoffers is niet meer opgenomen in de begroting , omdat deze indicator slechts een optelsom is van het het aantal verkeersdoden en letselongevallen.
BG21 - Gemiddeld rapportcijfer voor waardering voor het onderhoud van de bestrating
Terug naar navigatie - BG21 - Gemiddeld rapportcijfer voor waardering voor het onderhoud van de bestratingBG21 - Gemiddeld rapportcijfer voor waardering voor het schoonmaken van de bestrating in een rapportcijfer
Terug naar navigatie - BG21 - Gemiddeld rapportcijfer voor waardering voor het schoonmaken van de bestrating in een rapportcijferBG21 - Aantal verkeersdoden
Terug naar navigatie - BG21 - Aantal verkeersdodenBG21 - Aantal letselongevallen
Terug naar navigatie - BG21 - Aantal letselongevallenBG21 - Aantal meldingen buitenruimte
Terug naar navigatie - BG21 - Aantal meldingen buitenruimteBG21 - Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijn
Terug naar navigatie - BG21 - Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijnBG21 - Areaal buitenruimte dat voldoet aan de norm
Terug naar navigatie - BG21 - Areaal buitenruimte dat voldoet aan de normKaderstellende nota's
Terug naar navigatie - Kaderstellende nota'sDe volgende beleidsnota’s bevatten actiepunten voor dit programma:
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
- Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP), visie 2010-2020 SLIM Reizen (BBV 166840 december 2010);
- Fietsplan SLIM op de Fiets (BBV 121099 juni 2010);
- 2e Meerjaren Uitvoeringsagenda SLIM Reizen (BBV 166840 juli 2009).
Taakveld 2.2 Parkeren
- Parkeernota en Uitvoeringsprogramma 2015 (BBV 739886 december 2015);
- Paraplubestemmingsplan “Parkeren van de gemeente Capelle aan den IJssel” (BBV 1002988 juli 2018).
Taakveld 2.5 Openbaar vervoer
- Nota Beleidskaders “Optimalisatie gemeentelijk vastgoed 2012” (BBV 464890 oktober 2012);
- Beleidsnota “Vastgoed in beweging 2013” (BBV 518742 juli 2013);
- Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1031427 juni 2019).
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenZie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Maatschappelijke effecten | Concurrerende en bereikbare metropoolregio. |
Doelstelling voor programma | Het bieden van een optimale balans tussen mobiliteit, leefbaarheid en verkeersveiligheid en het bevorderen van gebruik van openbaar vervoer. |
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenAlgeracorridor
Op lange termijn (rond 2030) zal de Algeracorridor (Kralingseplein – Algeracorridor) fors aangepakt worden in het kader van de MIRT Oeververbindingen regio Rotterdam. De planvorming bevindt zich volgende MIRT systematiek in de verkenningsfase. Naar verwachting zal in het voorjaar van 2022 duidelijkheid zijn over de maatregelen en de kosten.
Wijzigingsvoorstellen
Terug naar navigatie - WijzigingsvoorstellenDe wijzigingsvoorstellen van programma 2 staan hieronder weergegeven.
2.1 Verkeerseducatie
Terug naar navigatie - 2.1 VerkeerseducatieVerkeersveiligheid - Beleidskeuze
Lasten / Baten: N 87 / V 44 eenmalig in 2021
Kasstroom: N 87 / V 44 eenmalig in 2021
De verkeersdrukte in onze gemeente wordt steeds groter waardoor de verkeersonveiligheid toeneemt. Om het verkeersgedrag van diverse doelgroepen te verbeteren zullen we verkeerseducatie in de vorm van gedragsprojecten aanbieden. We streven naar minder verkeersslachtoffers en beter gebruik van duurzame modaliteiten zoals het verkeer per fiets, voet of OV. Te denken valt aan het opzetten van diverse programma’s en campagnes op middelbare- en basisscholen, het praktisch verkeersexamen, een cursus voor ouderen en e-bike, een opfriscursus 65-plussers verkeersveiligheid VVN en het inzetten van verkeersbrigadiers op gevaarlijke punten binnen onze gemeente. De totale kosten van dit project bedragen N 87. Voor de helft van dit bedrag (V 44) hebben we inmiddels een subsidie aangevraagd bij de MRDH. We zijn nog in afwachting van de definitieve beschikking.
Wij stellen u voor de lasten en baten in de begroting 2021 eenmalig te verhogen met N 87 / V 44.
2.2 Verkeersveiligheid (Krediet 650 in 2021)
Terug naar navigatie - 2.2 Verkeersveiligheid (Krediet 650 in 2021)Verkeersveiligheid - Beleidskeuze
Lasten / Baten: Krediet 650 in 2021, N 150 in 2021 en N 26 vanaf 2022
Kasstroom: N 800 in 2021
De verkeersdrukte in onze gemeente wordt steeds groter waardoor de verkeersonveiligheid toeneemt. Het nog vast te stellen Programma Mobiliteit zet onder meer in op het stimuleren van alternatieven voor autogebruik én een duurzaam veilige inrichting van de infrastructuur.
Om onveilige situaties snel te kunnen aanpakken, stellen wij u voor de lasten en baten in de begroting 2021 eenmalig te verhogen met 150 en een krediet van 650 te voteren met N26 aan afschrijvingslasten vanaf 2022.
2.3 Uitbreiding formatie Verkeer
Terug naar navigatie - 2.3 Uitbreiding formatie VerkeerUitbreiding formatie Verkeer - Beleidskeuze
Lasten / Baten: N 74 structureel vanaf 2021 t/m 2024
Kasstroom: N 74 structureel vanaf 2021 t/m 2024
De vele aandachtpunten op verkeergebied vragen om extra capaciteit. Binnen projecten is mobiliteit een van de belangrijkste aandachtspunten, waarbij veelal gezocht moet worden naar maatwerk oplossingen voor onder andere parkeren. Daarnaast blijft de aandacht voor verkeersveiligheid toenemen, waarbij het zoeken naar verbeteringen voortdurend aandacht vraagt.
Wij stellen u voor de lasten in de begroting vanaf 2021 structureel met N 74 te verhogen.
2.4 Aantrekkelijkheid openbare ruimte
Terug naar navigatie - 2.4 Aantrekkelijkheid openbare ruimteGroen, Verharding en Openbare verlichting - Beleidskeuze
Lasten/ Baten: N 500 eenmalig in 2021
Kasstroom: N 500 eenmalig in 2021
Dit voorstel raakt naast programma 2 tevens programma 5.
Om de aantrekkelijkheid en beleving van de openbare ruimte te verbeteren, willen we op intensief bezochte locaties, zoals winkelcentra en algemene voorzieningen, de uitstraling van de buitenruimte vergroten. Hierbij valt te denken aan het aanbrengen van kleurrijke beplanting en/of bloembollen langs doorgaande wegen.
Door het omvormen naar kleurrijke gevarieerde beplanting en bloembollen, zoals in het Centrum, de IJsseltuin en de rotondes in ’s-Gravenland, worden de wijk- en buurtentrees geaccentueerd en kunnen bewoners en bezoekers hiervan genieten. De bloembollen zorgen er voor dat al vroeg in het voorjaar kleur in de buitenruimte komt en dit alles ondersteund de biodiversiteit in het gebied.
Wij stellen u voor de lasten in de begroting eenmalig te verhogen met N 500 in 2021. De wijzigingen zijn cijfermatig wel verwerkt in de programma's 2 en 5, maar komt in programma 5 niet meer als separaat voorstel terug.
Aantrekkelijkheid openbare ruimte | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Taakveld 2.1 Onderhoud openbare verlichting | N50 | N0 | N0 | N0 | |
Taakveld 2.1 Onderhoud verharding | N225 | N0 | N0 | N0 | |
Totaal programma 2 | N275 | N0 | N0 | N0 | |
Taakveld 5.7 Onderhoud groen | N225 | N0 | N0 | N0 | |
Totaal programma 5 | N225 | N0 | N0 | N0 | |
Totaal | N500 | N0 | N0 | N0 |
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Omschrijving | Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 |
Lasten | N8.015 | N10.168 | N8.251 | N8.506 | N8.247 | N8.917 |
Baten | V886 | V714 | V494 | V450 | V416 | V416 |
Saldo van baten en lasten | N7.129 | N9.454 | N7.757 | N8.056 | N7.831 | N8.501 |
Mutaties in reserves: | ||||||
Reserve Openbare Ruimte | V17.369 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve eenmalige uitgaven | V239 | V216 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Egalisatiereserve bedrijfsvoering | V105 | N152 | N152 | N162 | N154 | N154 |
Algemene reserve | N17.242 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve besteding verkoop Eneco-aandelen | N0 | N0 | V275 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties reserves | V471 | V64 | V123 | N162 | N154 | N154 |
Resultaat | N6.658 | N9.390 | N7.634 | N8.218 | N7.985 | N8.655 |
Grafiek lasten en baten
Terug naar navigatie - Grafiek lasten en batenBG21 - Lasten 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Terug naar navigatie - BG21 - Lasten 2 Verkeer, vervoer en waterstaatBG21 - Baten 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Terug naar navigatie - BG21 - Baten 2 Verkeer, vervoer en waterstaatAnalyse verschil
Terug naar navigatie - Analyse verschilOmschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
Hoger budget civieltechnische werken in 2020 (VJN2018 2.4.3 / act.BG 2018 / VJN2019 2.4.1 / NJN2019 2.4.3 / VJN2020 2.2) | V1.464 | V1.464 | V1.464 | ||
Hoger budget onderhoud verhardingen, CTW en OV Burg v Dijklaan in 2020 (VJN2020 2.3) | V405 | V405 | V405 | ||
Vervoersknoop Rivium (NJN2018 2.4.5), hoger budget in 2019 via reserve eenmalige uitgaven (zie ook baten) | V380 | V380 | V380 | ||
Nieuwe mobiliteit (wijzigingsvoorstel Begroting 2020) | V156 | V156 | V156 | ||
Lagere lasten gemeentelijk mobiliteitsplan (1BW2018 2.4.1 / NJN2018 2.4.8 / VJN2019 2.4.9) via reserve eenmalige uitgaven | V118 | V118 | N118 | N0 | |
Lagere lasten wijkontstluiting Schollevaar in 2020 (VJN2019 2.4.6), deels budget via reserve eenmalige uitgaven | V66 | V66 | N36 | V30 | |
Hoger budget Schoolzones basisscholen in 2020 (VJN2019 2.4.3) | V63 | V63 | V63 | ||
Voorbereidingsbudget in 2020 Fietsbrug Algeraweg - Schönberglaan (wijzigingsvoorstel Begroting 2020) | V50 | V50 | N19 | V31 | |
Hoger budget Verkeersmaatregelen Dorpsstraat in 2020 (NJN2019 2.4.6) via reserve eenmalige uitgaven | V30 | V30 | N30 | N0 | |
Aantrekkelijkheid openbare ruimte (Wijzigingsvoorstel begroting 2021) | N275 | N275 | V275 | N0 | |
Verkeerseducatie /-veiligheid (Wijzigingsvoorstel begroting 2021) | N87 | N87 | N87 | ||
Budget parkeertellingen in 2020, via reserve eenmalige uitgaven | V13 | V13 | N13 | N0 | |
Verkeersveiiligheid (Begroting 2021 2.2) | N150 | N150 | N150 | ||
Uitbreiding formatie Verkeer (Begroting 2021 2.3) | N82 | N82 | N82 | ||
Directe personeels- en apparaatskosten | N98 | N98 | N98 | ||
Afschrijvingen en toegerekende rente | N165 | N165 | N165 | ||
Overige verschillen | V29 | V29 | V29 | ||
V1.917 | N0 | V1.917 | V59 | V1.976 | |
Baten | |||||
Vervoersknoop Rivium (NJN2018 2.4.5), hoger budget in 2019 via reserve eenmalige uitgaven (zie ook lasten) | N264 | N264 | N264 | ||
Verkeerseducatie /-veiligheid (Wijzigingsvoorstel begroting 2021) | V44 | V44 | V44 | ||
Overige verschillen | N0 | N0 | |||
N0 | N220 | N220 | N0 | N220 | |
Totaal | V1.917 | N220 | V1.697 | V59 | V1.756 |
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lastenDe grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Taakveld | Omschrijving | Incidentele baten | Incidentele lasten | |||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
2.1 Verkeer en vervoer (verkeersveiligheid) | Eenmalig budget schoolzones basisscholen (VJN2019 2.4.3) | N63 | ||||||||||
2.1 Verkeer en vervoer (verkeersveiligheid) | Verkeersveiligheid (Wijzigingsvoorstel Begroting 2021) | N150 | ||||||||||
2.1 Verkeer en vervoer (verkeersveiligheid) | Verkeerseducatie (Wijzigingsvoorstel Begroting 2021) | V44 | N87 | |||||||||
2.1 Verkeer en vervoer (verkeersveiligheid) | Verkeersmaatregelen Dorpsstraat (VJN2019 2.4.7) | V30 | N30 | |||||||||
2.1 Verkeer en vervoer (verkeersveiligheid) | Eenmalig budget wijkontsluiting Schollevaar (VJN2019 2.4.6) met dekking reserve eenmalige uitgaven | V36 | N66 | |||||||||
2.1 Verkeer en vervoer (verkeersveiligheid) | Eenmalig budget Gemeentelijk Mobiliteitsplan (1BW18 2.4.2) met dekking reserve eenmalige uitgaven | V118 | N118 | |||||||||
2.1 Verkeer en vervoer (verkeersveiligheid) | Eenmalig budget Voorbereiding fietsbrug Algeraweg-Schönberglaan | V19 | N50 | |||||||||
2.1 Verkeer en vervoer (verkeersveiligheid) | Vervoersknoop Rivium; deels dekking reserve eenmalige uitgaven | V292 | V28 | V28 | V29 | V29 | N580 | N200 | N200 | |||
2.1 Verkeer en vervoer (verkeersveiligheid) | Nieuwe mobiliteit (wijzigingsvoorstel begroting 2020) | N156 | ||||||||||
2.1 Verkeer en vervoer (verkeersveiligheid) | Mutaties reserve bedrijfsvoering | N152 | N152 | N162 | N154 | N154 | ||||||
2.1 Verkeer en vervoer (verkeersveiligheid) | Aantrekkelijkheid openbare ruimte (wijzigingsvoorstel begroting 2021), met dekking reserve verkoop Eneco-aandelen | V275 | N275 | |||||||||
2.2 Parkeren | Parkeerbeleid (NJN2015 2.4.4) tbv nachtparkeertellingen met dekking reserve eenmalige uitgaven | V13 | N13 | |||||||||
2.5 Openbaar vervoer | Subsidie buurtbus | V35 | V35 | V35 | ||||||||
Totaal | V587 | V338 | V63 | V29 | V29 | N1.465 | N627 | N362 | N154 | N154 |
Subsidieplafonds
Terug naar navigatie - SubsidieplafondsNiet van toepassing.