Wij scheppen voorwaarden zodat kinderen en jongeren in Capelle aan den IJssel kunnen opgroeien en zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige burgers. Wij doen dit bijvoorbeeld door te zorgen voor educatieve voorzieningen in de voorschoolse periode, het voorkomen en bestrijden van onderwijs- en ontwikkelingsproblemen, het tegengaan van voortijdig schoolverlaten en door te zorgen voor voldoende voorzieningen voor onderwijshuisvesting en gymonderwijs. Ook zorgen wij dat wij de wettelijke taken voor onderwijshuisvesting, leerplicht en leerlingenvervoer goed uitvoeren.
Programma 4 Onderwijs
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?TV4.2 Het binnen het kader van de wettelijke regelingen voorzien in de huisvesting van scholen voor openbaar en bijzonder onderwijs
Wat gaan we daarvoor doen?
TV4.3 Het voorkomen en bestrijden van educatieve achterstanden en sociaal-emotionele problemen bij (jonge) kinderen
Wat gaan we daarvoor doen?
TV4.3 Het stimuleren van schooldeelname (leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten)
Wat gaan we daarvoor doen?
Landelijke indicatoren
Terug naar navigatie - Landelijke indicatorenHieronder treft u de in het BBV voorgeschreven indicatoren voor dit programma aan.
BG21 - Absoluut verzuim
Terug naar navigatie - BG21 - Absoluut verzuimBG21 - Relatief verzuim
Terug naar navigatie - BG21 - Relatief verzuimBG21 - Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO)
Terug naar navigatie - BG21 - Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO)Capelse indicatoren
Terug naar navigatie - Capelse indicatorenNiet van toepassing.
Kaderstellende nota's
Terug naar navigatie - Kaderstellende nota'sDe volgende beleidsnota’s bevatten actiepunten voor dit programma:
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting
- Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (SHO) (BBV 949628 december 2017);
- Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs Capelle aan den IJssel 2015 (BBV 603448 december 2014);
- Nota Beleidskaders “Optimalisatie gemeentelijk vastgoed 2012” (BBV 464890 oktober 2012);
- Beleidsnota “Vastgoed in beweging 2013” (BBV 518742 juli 2013);
- Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1031427 juni 2019).
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
- Kansen voor ieder kind, onderwijskansenbeleid Capelle aan den IJssel 2020 e.v. (BBV 143405 februari 2020);
- Beleidsregels Handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen Capelle aan den IJssel 2016 (BBV 681529 april 2016);
- Onderwijsnotitie 2016-2020 ‘Leren voor het leven’ (BBV 769171 juni 2016);
- Verordening en beleidsregels leerlingenvervoer Capelle aan den IJssel 2014 (BBV 548446 maart 2014).
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenZie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Stichting Boeiend Leren in Capelle en Krimpen (BLICK)
Maatschappelijke effecten | De stichting verzorgt openbaar onderwijs. |
Doelstelling voor programma | Het zorgdragen voor voldoende openbaar onderwijs in de gemeente. |
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenNieuwe modelverordening Leerlingenvervoer
De VNG werkt momenteel aan een nieuw model Verordening leerlingenvervoer. De reden voor een nieuwe modelverordening zijn ontwikkelingen als gevolg van de Wet Passend Onderwijs, de decentralisatie van de jeugdzorg en andere maatschappelijke bewegingen. Met name de invoering van de Wet Passend onderwijs heeft in grote mate consequenties bij de uitvoering van het leerlingenvervoer. Er is sprake van een dalend aantal leerlingen, maar met een sterk toegenomen complexiteit van casussen. De combinatie Leerlingenvervoer en Jeugdzorg en de toename van (complexe) gezinsproblematiek in de uitvoering van de Jeugdwet, zorgt ook voor een toenemende druk op het leerlingenvervoer. Naar verwachting wordt de nieuwe modelverordening en de handreiking in 2021 gepubliceerd.
Wijzigingsvoorstellen
Terug naar navigatie - WijzigingsvoorstellenDe wijzigingsvoorstellen van programma 4 staan hieronder weergegeven.
4.1 Mutaties exploitatie gemeentelijk vastgoed
Terug naar navigatie - 4.1 Mutaties exploitatie gemeentelijk vastgoedMutaties exploitatie gemeentelijk vastgoed - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 66/V 77 structureel vanaf 2021
Kasstroom: N 66/ V 77 structureel vanaf 2021
In 2021 zullen een aantal mutaties plaatsvinden in het gemeentelijk vastgoed die resulteren in N 66/V 77 op de lasten/baten.
Programma 4
Dit betreft de ingebruikname van de nieuwbouw SBO De Bouwsteen, Lijstersingel 22. Dit resulteert in N 51 / V 78. Dit levert per saldo een voordeel op van V 27.
Programma 5a
Dit betreft de mutaties voor het sportbeleid. Hiermee wordt gedoeld op de verhuur van de sportaccommodaties door Capelle tegen 1,5% aan de verenigingen. Het verschil tussen de te betalen huur en de te ontvangen huur wordt via de reguliere bijdrage aan Sportief Capelle gecompenseerd, ten laste van het sportbeleid (zie onderstaande tabel). Dit resulteert in N 25. Daarnaast zijn er mutaties voor de doorberekening van de exploitatie van de kleedkamers voor de voerbalverenigingen SVS (Capelseweg 31) en CVV Zwevers (Couwenhoekseweg 1). Dit resulteert in N 8 / V 11 en N 9 / V 15. Dit levert per saldo een voordeel op van V 9.
Programma 5b
Dit betreft de actualisatie van de servicekosten van de bibliotheek (Stadsplein 39). Dit resulteert in een budgettair neutrale mutatie van N 27/V 27
Wij stellen u voor de mutaties in de begroting 2021 te verwerken met N 66 / V 77 structureel vanaf 2021.
De wijzigingen zijn cijfermatig wel verwerkt in de betreffende programma’s, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:
Vastgoed | Programma | Lasten | Baten | Totaal | |
Lijstersingel 22 | 4 | N51 | V78 | V27 | |
Totaal programma 4 | 4 | N51 | V78 | V27 | |
Sportbeleid | 5a | N25 | N0 | N25 | |
Capelseweg 31 | 5a | N8 | V11 | V3 | |
Couwenhoekseweg 1 | 5a | N9 | V15 | V6 | |
Totaal programma 5a | 5a | N42 | V26 | N16 | |
Stadsplein 39 | 5b | V27 | N27 | N0 | |
Totaal programma 5b | 5b | V27 | N27 | N0 | |
Totaal | N66 | V77 | V11 | ||
4.2 Verstevigen aanpak laaggeletterdheid
Terug naar navigatie - 4.2 Verstevigen aanpak laaggeletterdheidVerstevigen aanpak laaggeletterdheid – Beleidskeuze
Lasten / Baten: N 60 in 2021, N 55 in 2022, N 46 in 2023
Kasstroom: N 60 in 2021, N 55 in 2022, N 46 in 2023
Met de aanpak Laaggeletterdheid – (Digi)taal begint Lokaal, wordt onder meer ingezet op een adequate infrastructuur en op passende maatwerktrajecten voor de individuele Capellenaren. Om de basisvaardigheden van onze inwoners te versterken en zo het toenemende en diepgewortelde probleem laaggeletterdheid aan te kunnen pakken is er een investering nodig voor het doorontwikkelen van het (digi)taalhuis, het trainen van professionals in het herkennen van laaggeletterdheid en het zorgen voor een aantrekkelijk en passend aanbod voor laaggeletterden. Dit betekent ook dat er meerjarige financiële zekerheid moet bestaan voor de aanpak laaggeletterdheid. Hiermee kunnen alle activiteiten gefinancierd worden, maar hiermee kunnen ook alle betrokken partners zich voor langere tijd aan de aanpak binden. Dit creëert draagvlak en commitment. Alleen dan kan de aanpak effectief zijn.
Om de doelstellingen en ambities uit de aanpak op Laaggeletterdheid te kunnen uitvoeren zijn in de jaren 2021-2023 extra middelen nodig.
Wij stellen u daarom voor de lasten te verhogen met N 60 in 2021, N 55 in 2022, N 46 in 2023.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Omschrijving | Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | |
Lasten | N6.859 | N9.058 | N8.212 | N8.433 | N8.649 | N9.276 | |
Baten | V2.077 | V3.520 | V3.497 | V3.497 | V3.497 | V3.497 | |
Saldo van baten en lasten | N4.782 | N5.538 | N4.715 | N4.936 | N5.152 | N5.779 | |
Mutaties in reserves: | |||||||
Reserve eenmalige uitgaven | N644 | V192 | V86 | N0 | V64 | V302 | |
Egalisatiereserve bedrijfsvoering | N270 | N37 | N37 | N37 | N37 | N37 | |
Totaal mutaties reserves | N914 | V155 | V49 | N37 | V27 | V265 | |
Resultaat | N5.696 | N5.383 | N4.666 | N4.973 | N5.125 | N5.514 | |
Grafiek lasten en baten
Terug naar navigatie - Grafiek lasten en batenBG21 - Lasten 4 Onderwijs
Terug naar navigatie - BG21 - Lasten 4 OnderwijsBG21 - Baten 4 Onderwijs
Terug naar navigatie - BG21 - Baten 4 OnderwijsAnalyse verschil
Terug naar navigatie - Analyse verschilOmschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat | |||
Lasten | ||||||||
Sloopkosten basisschool De Bouwsteen (VJN2019 4.41) | V400 | V400 | V400 | |||||
Verhuiskosten SHO (overschot uit jaarrekening 2019); deels dekking reserve eenmalige uitgaven | V192 | V192 | N86 | V106 | ||||
Lager budget RMC (VJN2017) | V98 | V98 | V98 | |||||
Lager budget Voorschoolse voorziening peuters (NJN2018) | V36 | V36 | V36 | |||||
Verstevigen aanpak laaggeletterdheid (Wijzingsvoorstel begroting 2021) | N60 | N60 | N60 | |||||
Afschrijvingen en toegerekende rente | V251 | V251 | V251 | |||||
Actualisatie directe personeels- en apparaatskosten | N77 | N77 | N77 | |||||
Actualisatie Lijstersingel 22A (zie baten) | N47 | N47 | N47 | |||||
Overige verschillen | V53 | V53 | N20 | V33 | ||||
V846 | N0 | V846 | N106 | V740 | ||||
Baten | ||||||||
Lager budget RMC (VJN2017) | N98 | N98 | N98 | |||||
Actualisatie Lijstersingel 22A (zie lasten) | V84 | V84 | V84 | |||||
Overige verschillen | N9 | N9 | N9 | |||||
N0 | N23 | N23 | N0 | N23 | ||||
Totaal | V846 | N23 | V823 | N106 | V717 | |||
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lastenDe grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Taakveld | Omschrijving | Incidentele baten | Incidentele lasten | |||||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
4.2 Onderwijshuisvesting | Strategische Huisvestingsplan Onderwijs (VJN2018 4.4.2), verhuiskosten en eenmalige investering; dekking reserve eenmalig | V192 | V86 | V64 | V302 | N192 | N86 | N64 | N302 | |||
4.2 Onderwijshuisvesting | Nieuwbouw 2e fase Comenius College (VJN2019 4.4.1) - sloop, verhuiskosten | N400 | N150 | |||||||||
4.2 Onderwijshuisvesting | Mutaties reserve bedrijfsvoering | N3 | N3 | N3 | N3 | N3 | ||||||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | Verstevigen aanpak laaggeletterdheid (Wijzingsvoorstel begroting 2021) | N60 | N55 | N46 | ||||||||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | Mutaties reserve bedrijfsvoering | N34 | N34 | N34 | N34 | N34 | ||||||
Totaal | V192 | V86 | N0 | V64 | V302 | N629 | N183 | N92 | N297 | N339 |
Subsidieplafonds
Terug naar navigatie - SubsidieplafondsTV | Subsidieregeling | Plafond |
4.3 | Onderwijskansen | 700 |
4.3 | Peuteropvang | 2.000 |
4.3 | Brede Schoolnetwerken | 309 |