Wij realiseren een zo optimaal mogelijk aanbod van voorzieningen en activiteiten op het gebied van sport, cultuur en recreatie. Wij willen stimuleren dat iedere Capellenaar de gelegenheid heeft om mee te doen op deze terreinen en vinden het belangrijk om op een zo laagdrempelig mogelijke manier toegang te bieden. Verder creëren wij een schone, hele en veilige buitenruimte. Het Capelse groen is belangrijk voor het wonen en werken in de Capelse wijken. Binnen de financiële mogelijkheden streven we naar het verhogen van het onderhoudsniveau. We behouden het cultureel erfgoed en stimuleren de beleving daarvan.
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
Deelprogramma's en taakvelden
Het programma Sport, cultuur en recreatie is onderverdeeld in 2 deelprogramma's :
- Programma 5A: Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur)(taakveld 5.1 t/m 5.6);
- Programma 5B: Openbaar groen en (openlucht) recreatie (taakveld 5.7).
Deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
Wat willen we bereiken?
TV5.1 Het verbeteren van gezondheid en welzijn Capellenaar met sport en bewegen
Wat hebben we gedaan?
TV5.3 Het bevorderen van talentontwikkeling bij kinderen en jongeren
Wat hebben we gedaan?
TV5.5 Het vergroten van de waardering van het erfgoed van 1950-1960
Wat hebben we gedaan?
Landelijke indicatoren
Hieronder treft u de in het BBV voorgeschreven indicatoren voor dit programma aan.
JS21 - % Niet-sporters
Het percentage niet-wekelijks sporters t.o.v. bevolking van 19 jaar en ouder. Bevolking van 19 jaar en ouder dat niet minstens één keer per week aan sport doet. Dit onderzoek vindt om de vier jaar plaats. Sinds 2017 geldt er landelijk een nieuwe beweegrichtlijn. De huidige voorgeschreven indicator is niet voldoende om te meten of de Capellenaren voldoende bewegen, aangezien deze indicator niets zegt over de nieuwe beweegrichtlijn.
Om te voldoen aan de nieuwe richtlijn moeten volwassenen namelijk minimaal 150 minuten matig intensief bewegen per week, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Verder moeten volwassenen minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten doen, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen. In de bewonersenquête 2021 zijn resultaten opgenomen over de nieuwe beweegrichtlijn. Deze data is terug te vinden op de Capelse buurtmonitor onder Bewonersenquête/Data/Algemene voorzieningen/Sport.
Regio | 2020 | 2021 | 2012 | 2016 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde | 45 % | 45 % | - | - |
Capelle aan den IJssel | 49,7 % | - | 47,3 % | 49,2 % |
Nederland | 49,3 % | - | 46,4 % | 48,7 % |
Capelse indicatoren
Hieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan. De indicatoren "waardering van het theater" en "waardering van de openbare bibliotheek" zijn bij de bewonersenquête 2021 niet uitgevraagd in verband met de coronacrisis en worden niet getoond.
JS21 - Deelnamepercentage aan de stimuleringsregeling gemeentelijke monumenten
Eenheid: %.
In 2021 is sprake van een lichte groei van het aantal deelnemers. Die groei willen we blijven stimuleren.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 40 % | 42 % | 45 % | 48 % |
Jaarrekening | 44 % | 46 % | 46 % | 49 % |
JS21 - Een goede staat van onderhoud van gemeentelijke monumenten
Eenheid: %.
De huisbezoeken door de inspecteurs van Erfgoedhuis-Zuid Holland zijn door de coronamaatregelen nog steeds beperkt mogelijk. De inspecties zijn eind 2021 weer opgestart.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 90 % | 97 % | 98 % | 98 % |
Jaarrekening | 98 % | 99 % | 99 % | 99 % |
JS21 - Waardering van sporthallen/sportvelden
De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: gemiddeld rapportcijfer.
Boekwerk | 2017 | 2019 | 2021 |
---|---|---|---|
Streefwaarde | 7,5 | 6,8 | 7 |
Jaarrekening | 6,8 | 6,8 | 6,9 |
Kaderstellende beleidsnota's
Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering
- Nota Visie op Sport ‘’Sport doet meer’’ (BBV 861129 maart 2017).
Taakveld 5.2 Sportaccomodaties
- Dienstverleningsovereenkomst Sportief Capelle 2022-2026 (BBV 654610 21 december 2021).
Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
- Nota cultuur- en evenementenbeleid “Verrassend divers” 2018 e.v. (BBV 927795 december 2017).
Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed
- Erfgoednota 2018 (BBV 972063 oktober 2018).
Taakveld 5.6 Media
- Een epiloog de nadere uitwerking van "Het volgende hoofdstuk'' (BBV 211554 oktober 2020);
- Visie op bibliotheekwerk 2017-2022 “Het volgende hoofdstuk” (BBV 772306 december 2016);
- Nota Beleidskaders “Optimalisatie gemeentelijk vastgoed 2012” (BBV 464890 oktober 2012);
- Beleidsnota “Vastgoed in beweging 2013” (BBV 518742 juli 2013);
- Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1031427 juni 2019).
Verbonden partijen
Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Isala Theater B.V.
Maatschappelijke effecten
In stand houden van een culturele voorziening en het verlevendigen van het stadshart.
Doelstelling voor programma
Het stimuleren, bevorderen en faciliteren van het kunst- en cultuuraanbod in de gemeente op het gebied van beeldende kunst, muziek, dans en toneel.
Rijksmonument Dorpsstraat 164 B.V.
Maatschappelijke effecten
In stand houden cultuur voor de gemeenschap door het verkrijgen, behouden en duurzaam exploiteren van het rijksmonument Dorpsstraat 164. Het creëren en behouden van de toegankelijkheid van het pand voor de gemeenschap ten behoeve van de activiteiten op het gebied van kunst en cultuur en al wat voor het vorenstaande in de meest ruime zin bevorderlijk kan zijn.
Doelstelling voor programma
Het behouden, stimuleren, bevorderen en faciliteren van cultuur.
Sportief Capelle B.V.
Maatschappelijke effecten
Exploitatie, beheer en onderhoud sportaccommodaties, ondersteuning van sportverenigingen en sportstimulering burgers.
Doelstelling voor programma
Het stimuleren van sport en bewegen én het gelegenheid geven tot sportbeoefening door het beschikbaar stellen van accommodaties voor sportbeoefening.
Stichting Bibliotheek aan den IJssel
Maatschappelijke effecten
De bibliotheek is een voorziening waar mensen informatie kunnen vinden en elkaar kunnen ontmoeten. De bibliotheek heeft onder andere een uitleenfunctie en educatiefunctie. 3. De bibliotheek richt zich binnen ‘een leven lang ontwikkelen’ specifiek op twee geprioriteerde groepen:
- Jeugd tot 18 jaar- taal als basis
- Kwetsbare volwassen (met een achterstand in de (digitale) basisvaardigheden) – meedoen in de samenleving.
Doelstelling voor programma
Het in stand houden van de bibliotheekfunctie.
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)
Maatschappelijke effecten
De SKVR geeft muziekonderwijs of -cursussen en organiseert muziekactiviteiten. De SKVR ontvangt subsidie om met deze activiteiten een basis te creëren voor actieve en passieve muziekbeleving voor de Capelse jeugd.
Doelstelling voor programma
Het in stand houden van een muziekschool.
Ontwikkelingen
Evaluatie sport- en beweegnota
In het vierde kwartaal van 2021 is gestart met de voorbereiding van de evaluatie van de sport- en beweegnota ‘Sport doet meer’. Het proces van de evaluatie van voorgenoemde sport- en beweegnota verloopt grotendeels in 2022.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal | Rekening 2021 | Verschil 2021 |
Begroting 2021 | Begroting 2021 | ||||
Lasten | N13.013 | N549 | N13.562 | N13.346 | V216 |
Baten | V4.023 | N73 | V3.950 | V4.613 | V663 |
Saldo van baten en lasten | N8.990 | N622 | N9.612 | N8.733 | V879 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve bedrijfsvoering | N38 | V0 | N38 | V220 | V258 |
Reserve eenmalige uitgaven | V79 | V100 | V179 | V26 | N153 |
Totaal mutaties reserves | V41 | V100 | V141 | V246 | V105 |
Resultaat | N8.949 | N522 | N9.471 | N8.487 | V984 |
Grafiek lasten en baten
JS21 - Lasten 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
JS21 - Baten 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
Analyse verschil
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
1. Nacalculatie bedrijfsvoering | N258 | N258 | V258 | N0 | |
2. SPUK uitkering zwembaden/sportakkoord ontvangen en beschikbaar gesteld aan BV Sportief Capelle. | N210 | N210 | N210 | ||
3. Lagere afschrijvingslasten Aquapelle | V166 | V166 | V166 | ||
4. Overgehevelde middelen evenementen (100) niet besteed i.v.m. corona (via reserve eenmalig). | V148 | V148 | N148 | N0 | |
5. Vrijval coronasteun 2020 Isala theater. | V100 | V100 | V100 | ||
6. In de Najaarsnota 2020 is N 90 gevoteerd voor een verwachte naheffing BTW, deze kan nu vrijvallen. | V90 | V90 | V90 | ||
7. Lagere exploitatielasten Capelseweg 31-39 | V74 | V74 | V74 | ||
8. Lagere (onderhouds) lasten Sportief Capelle, PC Boutensingel 1 en coulance regeling Isala theater | V74 | V74 | V74 | ||
9. Lagere uitgaven subsidieregeling Cultuur i.v.m. corona. | V32 | V32 | V32 | ||
10. Het onderzoek naar de toekomst van sporthal Schenkel wordt afgerond in 2022. Het restant budget wordt overgeheveld naar 2022 via de reserve eenmalig. | V26 | V26 | N5 | V21 | |
11. Overige verschillen | N26 | N26 | N26 | ||
Subtotaal | V216 | N0 | V216 | V105 | V321 |
Baten | |||||
1. Hogere huuropbrengst van het Isala theater | V379 | V379 | V379 | ||
2. SPUK uitkering zwembaden/sportakkoord ontvangen en beschikbaar gesteld aan BV Sportief Capelle. | V210 | V210 | V210 | ||
3. Lagere exploitatielasten en afrekening servicekosten Wiekslag 3 | V37 | V37 | V37 | ||
4. Hogere huur Aquapelle | V17 | V17 | V17 | ||
5. Overige verschillen | V20 | V20 | V20 | ||
Subtotaal | N0 | V663 | V663 | N0 | V663 |
Totaal | V216 | V663 | V879 | V105 | V984 |
Toelichting op de grootste verschillen | |||||
Lasten: | |||||
2. Na het opstellen van de Najaarsnota zijn er een tweetal specifieke uitkeringen (SPUK) ontvangen en ter uitvoering doorbetaald aan de BV Sportief Capelle. De eerste SPUK heeft betrekking op een compensatie i.v.m. coronaverlies bij het zwembad. De tweede SPUK betreft de uitvoering van het Lokaal Sportakkoord. | |||||
3. In de begroting 2021 is rekening gehouden met afschrijvingen conform de componentenmethode. Aangezien de mutaties naar de componenten ultimo 2021 is verwerkt, is de totale investering in 2021 nog afgeschreven in 40 jaar. Vanaf 2022 wordt op basis van de componenten afgeschreven. | |||||
4. Overgehevelde middelen evenementen (100) niet besteed i.v.m. corona (via reserve eenmalig). Deze middelen alsmede het restant van het budget 2021 (48) wordt overgeheveld naar 2022 t.b.v. de realisatie van een tijdelijke schaatsbaan. | |||||
5. In de Najaarsnota 2020 is N 100 coronasteun voor het Isala theater gevoteerd. Dit bedrag is als nog te betalen verwerkt in onze jaarrekening 2020 in afwachting op de jaarrekening van Isala. Uit deze jaarrekening en uit de prognosecijfers 2021 dat coronasteun niet nodig. Het budget kan derhalve vrijvallen. | |||||
Baten: | |||||
1. In de VJN 2022 is de huuropbrengst van het Isala theater verlaagd met 375 i.v.m. Corona. Door Isala is geen gebruik gemaakt van de regeling en is de volledige huur over 2021 voldaan. | |||||
2. Na het opstellen van de Najaarsnota zijn er een tweetal specifieke uitkeringen (SPUK) ontvangen en ter uitvoering doorbetaald aan de BV Sportief Capelle. De eerste SPUK heeft betrekking op een compensatie i.v.m. coronaverlies bij het zwembad. De tweede SPUK betreft de uitvoering van het Lokaal Sportakkoord. |
Incidentele baten en lasten
De grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Incidentele baten | Incidentele lasten | ||||||||
TV | Omschrijving | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening |
5.1 | Vervolgonderzoek sporthal Schenkel (wijzigingsvoorstel begroting 2021) deels (26) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N73 | N73 | N73 | |||||
Lokaal sportakkoord (VJN 2021 5A.4) | V80 | V80 | N80 | N80 | N0 | ||||
Spuk ijsbanen en zwembaden (NJN 5A.1) | V44 | V44 | V44 | N44 | N44 | N44 | |||
Transitie & exploitatie zwembad (voordeel kapitaallasten) (NJN 2017 5.4.2) via res.eenmalig | V79 | V79 | V79 | ||||||
5.2 | Exploitatie gemeentelijk vastgoed (NJN 5A.3) | V180 | V180 | V180 | N144 | N144 | N144 | ||
5.3 | Vrijval SR Evenementen (NJN 2020 5A.1) via res.eenmalig | V100 | V100 | V100 | |||||
Evenementen (JR 2021) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N147 | ||||||||
Vrijval naheffing BTW Isala theater (NJN 5A.2) | V90 | V90 | V90 | ||||||
5.5 | Taxatie verzekering Lijstersingel 20 (JR 2021) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N6 | |||||||
Aankoop aandelen Dorpsstraat (VJN 2021 5A.3) | N0 | N341 | N341 | N342 | |||||
Totaal | V259 | V224 | V483 | V403 | N494 | N98 | N592 | N666 |
Deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Wat willen we bereiken?
TV5.7 Zorg dragen voor natuurbescherming
Wat hebben we gedaan?
TV5.7 Het versterken van de recreatieve functie van de IJssel
Wat hebben we gedaan?
Landelijke indicatoren
Er zijn voor dit deelprogramma geen in het BBV voorgeschreven indicatoren.
Capelse indicatoren
Hieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan.
JS21 - m2 groen
Eenheid: m2.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 2890000 | 2890000 | 2860000 | 2860000 |
Jaarrekening | 2860000 | 2860000 | 2900000 | 2880000 |
JS21 - Bomen
Eenheid: aantal bomen.
De aantallen genoemde bomen wekken onterecht de indruk dat er minder bomen zijn t.o.v. voorgaande jaren. Deels komt dit door het plantseizoen (november-maart) waardoor bomen nog geplant moeten worden en dus nog niet geregistreerd staan. Daarnaast bleken bomen dubbel geregistreerd te staan, zowel als solitaire boom en als onderdeel van een (bos)perceel. In 2021 zijn we gestart met het corrigeren van deze aantallen binnen het systeem, in 2022 zullen we dit afronden.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 26000 bomen | 26000 bomen | 26327 bomen | 26000 bomen |
Jaarrekening | 26000 bomen | 26043 bomen | 26678 bomen | 25321 bomen |
JS21 - Areaal buitenruimte dat voldoet aan de norm
Percentage van het areaal berekend op basis van het prestatiebestek. Eenheid: %.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 98 % | 98 % | 98 % | 98 % |
Jaarrekening | 98 % | 98 % | 97 % | 97 % |
JS21 - Onderhoudscontracten met burgers, VVE's, bedrijfsterreinen en adoptierotondes
Eenheid: aantal contracten.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 124 onderhoudscontracten | 124 onderhoudscontracten | 122 onderhoudscontracten | 122 onderhoudscontracten |
Jaarrekening | 122 onderhoudscontracten | 124 onderhoudscontracten | 122 onderhoudscontracten | 122 onderhoudscontracten |
JS21 - Stadslandbouwprojecten
Eenheid: aantal stadslandbouwprojecten.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 2 project(en) | 1 project(en) | 1 project(en) | 1 project(en) |
Jaarrekening | 1 project(en) | 1 project(en) | 1 project(en) | 1 project(en) |
JS21 - Meldingen buitenruimte
Vanwege de overstap naar een nieuw systeem zijn de cijfers voor 2019 niet te realiseren. Door de maatregelen als gevolg van de pandemie zien wij in 2020 en 2021 een intensiever gebruik van de directe woonomgeving door onze inwoners. Dit resulteert in meer meldingen dan gemiddeld in die jaren. Eenheid: aantal meldingen.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde | 6500 meldingen | 6500 meldingen | 6000 meldingen | 6500 meldingen |
Jaarrekening | 5893 meldingen | - | 11099 meldingen | 9449 meldingen |
JS21 - Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijn
Door de overstap naar een nieuw systeem zijn de cijfers voor 2019 niet te realiseren. Eenheid: %.
De maatregelen als gevolg van de pandemie, beperkten ons in het werken in de buitenruimte. Hierdoor neemt het afhandelen van meldingen meer tijd in beslag.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 96 % | 98 % | 98 % | 98 % |
Jaarrekening | 96 % | - | 94 % | 92 % |
JS21 - Tevredenheid over de hoeveelheid openbaar groen
De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: % tevreden en zeer tevreden.
Boekwerk | 2017 | 2019 | 2021 |
---|---|---|---|
Streefwaarde | 88 % | 90 % | 90 % |
Jaarrekening | 90 % | 86 % | 87 % |
JS21 - Tevredenheid over de inrichting openbaar groen
De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: % tevreden en zeer tevreden.
Boekwerk | 2017 | 2019 | 2021 |
---|---|---|---|
Streefwaarde | 81 % | 80 % | 80 % |
Jaarrekening | 82 % | 77 % | 80 % |
JS21 - Waardering van het onderhoud openbaar groen
De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: gemiddeld rapportcijfer.
Boekwerk | 2017 | 2019 | 2021 |
---|---|---|---|
Streefwaarde | 6,2 | 6,2 | 6,3 |
Jaarrekening | 6,4 | 6,4 | 6,5 |
JS21 - Waardering van bewoners voor de woonomgeving
De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: gemiddeld rapportcijfer.
Boekwerk | 2017 | 2019 | 2021 |
---|---|---|---|
Streefwaarde | 7,3 | 7 | 7 |
Jaarrekening | 7,2 | 7,3 | 7,4 |
Kaderstellende beleidsnota's
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
- Stedelijk Waterplan 2010 (BBV 176249 november 2010);
- Toekomstvisie Hitland 2012 (BBV 436666 maart 2012);
- Natuurkansenkaart 2016 (BBV 822566 november 2016);
- Groenvisie 2011 (BBV 200378 april 2011);
- Bomenbeleidsplan 2013 (BBV 766219 maart 2016);
- Nota Beleidskaders “Optimalisatie gemeentelijk vastgoed 2012” (BBV 464890 oktober 2012);
- Beleidsnota “Vastgoed in beweging 2013” (BBV 518742 juli 2013);
- Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1031427 juni 2019).
Verbonden partijen
Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Recreatieschap Hitland
Maatschappelijke effecten
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van openluchtrecreatie.
Doelstelling voor programma
Het zorg dragen voor natuurbescherming en recreatievoorzieningen.
Irado N.V.
Maatschappelijke effecten
Uitvoeren van wettelijke taken voor het ophalen en verwerken van afval en verrichten van werkzaamheden in de groenvoorziening.
Doelstelling voor programma
Het bijdragen aan het onderhoud in de groenvoorziening.
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide
Maatschappelijke effecten
De kinderboerderij is een recreatieve en educatieve voorziening voor de Capelse jeugd, waar zij in contact kan komen met dieren. De kinderboerderij ontvangt subsidie hiervoor.
Doelstelling voor programma
Het in stand houden van de kinderboerderij.
Onwikkelingen
Toekomstvisie Hitland
In 2021 heeft het recreatieschap Hitland aangegeven de toekomstvisie te willen actualiseren en is een begin gemaakt met de opdrachtvorming. In 2022 wordt het traject verder opgepakt en uitgevoerd.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal | Rekening 2021 | Verschil 2021 |
Begroting 2021 | Begroting 2021 | ||||
Lasten | N6.623 | N237 | N6.860 | N7.148 | N288 |
Baten | V893 | V4 | V897 | V869 | N28 |
Saldo van baten en lasten | N5.730 | N233 | N5.963 | N6.279 | N316 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve Water | N15 | N150 | N165 | N165 | N0 |
Reserve bedrijfsvoering | N69 | N8 | N77 | V115 | V192 |
Reserve eenmalige uitgaven | N0 | V541 | V541 | V541 | N0 |
Totaal mutaties reserves | N84 | V383 | V299 | V490 | V192 |
Resultaat | N5.814 | V150 | N5.664 | N5.789 | N124 |
Grafiek lasten en baten
JS21 - Lasten 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie
JS21 - Baten 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Analyse verschil
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat | |
Lasten | ||||||
1. Nacalculatie bedrijfsvoering | N222 | N222 | V222 | N0 | ||
2. Extra lasten doordat overhangend groen langs de watergangen gesnoeid is nav schouw van HHSK | N60 | N60 | N60 | |||
3. Verkoop gemeentelijke gronden | N51 | N51 | N51 | |||
4. Extra lasten inhuur expertise voor toezichthouder werken buiten | N35 | N35 | N35 | |||
5. Lagere lasten op groenonderhoud | V31 | V31 | V31 | |||
6. Natuurbeleid, budget niet besteed in verband met prioritering capaciteit Ruimtelijke Ordening | V30 | V30 | V30 | |||
7. Lagere lasten op speelplaatsen door uitgesteld onderhoud vanwege vervangingen op korte termijn | V13 | V13 | V13 | |||
8. Extra lasten beschoeiingen door ad hoc reparaties | N10 | N10 | N10 | |||
9. Overige verschillen | V16 | V16 | V16 | |||
Subtotaal | N288 | N0 | N288 | V222 | N66 | |
Baten | ||||||
1. Nacalculatie bedrijfsvoering | V30 | V30 | N30 | N0 | ||
2. Verkoop gemeentelijke gronden | N24 | N24 | N24 | |||
3. Lagere lasten op groenonderhoud | N16 | N16 | N16 | |||
4. Overige verschillen | N18 | N18 | N18 | |||
Subtotaal | N0 | N28 | N28 | N30 | N58 | |
Totaal | N288 | N28 | N316 | V192 | N124 | |
Incidentele baten en lasten
Er zijn geen incidentele baten en lasten.
Incidentele baten | Incidentele lasten | ||||||||
TV | Omschrijving | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening |
5.7 | Kwaliteitsimpuls openbare ruimte (Begr.2018/NJN 2020) via res.eenmalig | V21 | V21 | V21 | |||||
Rivier als getijdenpark (VJN 2018 5.4.9) via res.eenmalig | V3 | V3 | V3 | ||||||
Budget groen 2020 (JR 2020) via res.eenmalig | V487 | V487 | V487 | ||||||
Budget Schollebos 2020 (JR 2020) via res.eenmalig | V160 | V160 | V160 | ||||||
Overhevelen Corona-middelen (VJN 2021 0.19/NJN 2021 0.17) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N131 | N131 | N131 | ||||||
Totaal | V671 | N0 | V671 | V671 | N0 | N131 | N131 | N131 |