In Capelle werken we aan een samenleving waarin bewoners zich verantwoordelijk voelen voor elkaar, werken, actief meedoen en waarin de gemeente als het nodig is een handje helpt.
In Capelle is zorg en ondersteuning goed geregeld. We zijn er voor elkaar!
Programma 6 Sociaal domein
Deelprogramma's en taakvelden
Vanwege de omvang van dit programma is het Sociaal Domein onderverdeeld in 4 deelprogramma's:
- Programma 6A: Sociale infrastructuur (taakveld 6.1 en 6.2);
- Programma 6B: Werk en inkomen (Participatiewet)(taakveld 6.3, 6.4 en 6.5);
- Programma 6C: Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)(taakveld 6.6, 6.71 en 6.81);
- Programma 6D: Jeugdhulp (taakveld 6.72 en 6.82).
Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur
Landelijke indicatoren
Er zijn voor dit deelprogramma geen in het BBV voorgeschreven indicatoren.
Capelse indicatoren
Niet van toepassing.
Kaderstellende beleidsnota's
Taakveld 6.1. Samenkracht en burgerparticipatie
- Beleidsvisie wijk- en opgavengericht werken 2016-2020;
- Doorontwikkeling van wijkgericht naar opgavengericht werken (BBV 952389 december 2017);
- Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (BBV 570182 september 2021);
- Jeugdnota 2021-2024 Basis voor Groei (BBV 478782 mei 2021);
- Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715 december 2019);
- Visie op vrijwillige inzet “Oog voor elkaar in Capelle” (BBV 838000 december 2016);
- Visie “Buurtwerk nieuwe stijl – op weg naar het huis van de wijk” (BBV 826639 november 2016);
- Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2020 (BBV 64243 december 2019);
- Nota Beleidskaders gemeentelijk vastgoed (BBV 464890 september 2012);
- Beleidsnota “Vastgoed in beweging 2013” (BBV 518742 juli 2013);
- Nota Beleidskaders ‘’Optimalisatie gemeentelijk vastgoed 2012’’ (BBV 464890 oktober 2012).
Verbonden partijen
Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Stichting Welzijn Capelle
Maatschappelijke effecten
Samenhang en afstemming tussen welzijn en zorg en een integrale wijkaanpak binnen het sociaal domein.
Doelstelling voor programma
Zelfredzaam maken van Capellenaren en ruimte bieden tot het uitvoeren van eigen initiatief.
Ontwikkelingen
Geen.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal | Rekening 2021 | Verschil 2021 |
Begroting 2021 | Begroting 2021 | ||||
Lasten | N12.571 | N487 | N13.058 | N12.829 | V229 |
Baten | V1.052 | V255 | V1.307 | V1.488 | V181 |
Saldo van baten en lasten | N11.519 | N232 | N11.751 | N11.341 | V410 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve bedrijfsvoering | N94 | V0 | N94 | V89 | V182 |
Reserve eenmalige uitgaven | N0 | N422 | N422 | N672 | N251 |
Totaal mutaties reserves | N94 | N422 | N516 | N584 | N68 |
Resultaat | N11.613 | N654 | N12.267 | N11.925 | V342 |
Grafiek lasten en baten
JS21 - Lasten 6A Sociale infrastructuur
JS21 - Baten 6A Sociale infrastructuur
Analyse verschil
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
1. Nacalculatie bedrijfsvoering | N182 | N182 | V182 | N0 | |
2. Niet besteed budget Wijk Overleg Platforms ; overheveling budget naar 2022 via de reserve eenmalige uitgaven | V132 | V132 | N132 | N0 | |
3. Door corona minder aanvraag Rotterdampas | V107 | V107 | V107 | ||
4. Subsidieregelingen maatschappelijke diensverlening, integratie, vakantieactiviteiten, buurtwerk, jeugdagenda; I.v.m. corona minder subsidies 2021 verleend en terugvordering subsidies 2020. | V80 | V80 | V80 | ||
5. Subsidieregeling coronatoegangsbewijs ontvangen van Veiligheidsregio en verstrekt | N59 | N59 | N59 | ||
6. Ontmoeting algemeen; minder subsidieaanvragen dan verwacht en lagere uitgaven eenzaamheid | V49 | V49 | V49 | ||
7. Afrekening kinderopvanginspecties GGD | V48 | V48 | N48 | N0 | |
8. De Rijksbijdrage toeslagenproblematiek is hoger dan begroot. Via de lasten is dit overschot overgebracht naar 2022. Per saldo budgettair neutraal. | N48 | N48 | N48 | ||
9. Innovatiebudget Sociaal domein; terugbetaling subsidie 2019 en lagere uitgaven i.v.m. corona (rouw en verlies) | V37 | V37 | N37 | N0 | |
10. Vanwege corona minder activiteiten jeugdraad/kinderburgemeester | V30 | V30 | V30 | ||
11. Overige verschillen | V35 | V35 | N33 | V2 | |
Subtotaal | V229 | N0 | V229 | N68 | V161 |
Baten | |||||
1. Subsidieregeling coronatoegangsbewijs ontvangen van Veiligheidsregio en verstrekt. | V60 | V60 | V60 | ||
2. Subsidieregelingen maatschappelijke diensverlening, integratie, vakantieactiviteiten, buurtwerk, jeugdagenda; I.v.m. corona minder subsidies 2021 verleend en terugvordering subsidies 2020. | V57 | V57 | V57 | ||
3. De Rijksbijdrage toeslagenproblematiek is hoger dan begroot. Via de lasten is dit overschot overgebracht naar 2022. Per saldo budgettair neutraal. | V48 | V48 | V48 | ||
4. Door corona minder aanvraag Rotterdampas | N46 | N46 | N46 | ||
5. Overige verschillen | V62 | V62 | V62 | ||
Subtotaal | N0 | V181 | V181 | N0 | V181 |
Totaal | V229 | V181 | V410 | N68 | V342 |
Toelichting op de grootste verschillen | |||||
Lasten: | |||||
2. Mede door corona zijn er minder uitgaven gedaan door de verschillende WOP's. Cf afspraak worden deze (deels) overgeheveld naar het volgende jaar. | |||||
3. Door corona zijn er minder Rotterdampassen aangevraagd. |
Incidentele baten en lasten
De grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Incidentele baten | Incidentele lasten | ||||||||
TV | Omschrijving | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening |
6.1 | Budget WOP 2020, JR2020 via reserve eenmalig | V139 | V139 | V139 | |||||
Eenmalig budget VerBuurSamen (actualisatie begr 2021) | N25 | N25 | N25 | ||||||
B 2021 6A.5 SWC bijdrage in ziekteverzuim incidenteel budget 2021 | N75 | N75 | N75 | ||||||
B 2021 6A.8 Jongerenwerk Veilige Scholen (2021 en 2022) | N120 | V35 | N85 | N97 | |||||
B 2021 6A.10 Campagne Veilige Social Media (incidenteel 2021) | N75 | N75 | N75 | ||||||
B 2021 6A.9 Big Brothers Big Sisters (2021 en 2022) | N30 | N30 | N30 | ||||||
Huiskamer van de Wijk Purmerhoek (NJN2020 6A.3), dekking reserve eenmalig | V75 | N75 | N0 | V75 | N75 | V75 | N0 | N75 | |
Telefonisch adviespunt dak- en thuisloosheid (VJN 2021 6A.1) | N32 | N32 | N32 | ||||||
Toezichthouder rechtmatigheid Wmo en Jeugdwet (NJN 2020 6a.5) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | V95 | V95 | V95 | N140 | N140 | N140 | |||
Budget coronaplan jongeren overheveling (VJN 2021) naar 2022 via res.eenmalig | N122 | N122 | N122 | ||||||
St.Welzijn Capelle overschot 2020 (NJN 2021 6A.5) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N30 | N30 | N30 | ||||||
Budget Alles Kidzz overheveling naar 2022 via res.eenmalig (NJN 2021 6A.6) | N43 | N43 | N43 | ||||||
Budget Veilige scholen overheveling naar 2022 via res.eenmalig (NJN 2021 6A.7) | N35 | N35 | N35 | ||||||
Overhevelen Corona-middelen overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N286 | N286 | N286 | ||||||
Coronabudget SWC (JR 2021) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N53 | ||||||||
WOP's (JR 2021) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N132 | ||||||||
Coulance regeling welzijnsaccommodaties (JR 2021) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N66 | ||||||||
Toeslagenproblematiek (VJN 2021 6A.5) | V151 | V151 | V199 | N151 | N151 | N199 | |||
Corona: comp.meerkosten SWC (VJN 2021 6A.6) | N176 | N176 | N88 | ||||||
Corona: bestrijding effect op jongeren (VJN 2021 6A.8/NJN 6A.3) | N32 | N32 | N32 | ||||||
Corona: formatie uitbreiding maatschappelijke impact (VJN 2021 6A.9) | N53 | N53 | N53 | ||||||
Perspectief voor de jeugd met MDT (NJN 2021 6A.2) | V29 | V29 | V29 | N29 | N29 | N29 | |||
Totaal | V309 | V105 | V414 | V537 | N400 | N1.019 | N1.419 | N1.717 | |
Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
Wat willen we bereiken?
TV6.3 Het voorzien in middelen van bestaan voor Capellenaren die daar tijdelijk niet in kunnen voorzien (inkomens- en bijstandsvoorzieningen)
Wat hebben we gedaan?
TV6.3 Inzetten op het bestrijden van armoede, waarbij de focus ligt op ouderen en kwetsbare gezinnen met kinderen
Wat hebben we gedaan?
TV6.3 Het terugdringen van problematische schulden onder Capellenaren
Wat hebben we gedaan?
TV6.5 Snelle inburgering van statushouders
Wat hebben we gedaan?
Landelijke indicatoren
Hieronder treft u de in het BBV voorgeschreven indicatoren voor dit deelprogramma aan.
JS21 - Banen
Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar.
De directe vergelijking met de MRDH is niet meer mogelijk op waarstaatjegemeente en wordt niet meer getoond.
Regio | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde | 867,1 per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | 845 per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | 845 per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | 845 per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar |
Capelle aan den IJssel | 812,5 per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | 820,9 per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | 822,9 per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | - |
Nederland | 777,4 per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | 793,9 per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | 795,9 per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | - |
JS21 - Netto arbeidsparticipatie
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. Eenheid: %.
Regio | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 65,8 % | 65 % | 66 % | 65 % |
Capelle aan den IJssel | 65,9 % | 66,8 % | 65,7 % | - |
Nederland | 67,8 % | 68,8 % | 68,4 % | - |
JS21 - Re-integratievoorzieningen
Het aantal re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
Regio | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde | 534 per 10.000 inwoners 15-64 jaar | 600 per 10.000 inwoners 15-64 jaar | 600 per 10.000 inwoners 15-64 jaar | 500 per 10.000 inwoners 15-64 jaar |
Capelle aan den IJssel | 577,8 per 10.000 inwoners 15-64 jaar | 318,4 per 10.000 inwoners 15-64 jaar | 328,3 per 10.000 inwoners 15-64 jaar | - |
Nederland | 305,2 per 10.000 inwoners 15-64 jaar | 207 per 10.000 inwoners 15-64 jaar | 202 per 10.000 inwoners 15-64 jaar | - |
JS21 - Jeugdwerkloosheid
Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. Eenheid: %.
Regio | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde | 2 % | 2 % | 2 % | 2 % |
Capelle aan den IJssel | 2 % | 2 % | 2 % | - |
Nederland | 2 % | 2 % | 2 % | - |
JS21 - Bijstandsuitkeringen
Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. Eenheid: per 10.000 inwoners.
De directe vergelijking met de MRDH is niet meer mogelijk op waarstaatjegemeente en wordt niet meer getoond.
Regio | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde | 530 per 10.000 inwoners | 530 per 10.000 inwoners | 510 per 10.000 inwoners | 510 per 10.000 inwoners |
Capelle aan den IJssel | 514 per 10.000 inwoners | 480,9 per 10.000 inwoners | 489,7 per 10.000 inwoners | 512,9 per 10.000 inwoners |
Nederland | 401,1 per 10.000 inwoners | 381,7 per 10.000 inwoners | 459,7 per 10.000 inwoners | 431,2 per 10.000 inwoners |
Toelichting Bijstandsuitkeringen
Volgens de cijfers van het CBS is in 2021 het aantal bijstandsuitkeringen licht gestegen ten opzichte van 2020. In werkelijkheid is het aantal bijstandsuitkeringen echter gedaald. Dit verschil valt te verklaren doordat het CBS de door de GR IJsselgemeenten aangeleverde cijfers sinds oktober 2021 nog niet heeft doorgevoerd. Daarnaast kijkt het CBS naar alle uitkeringen die gerelateerd zijn aan de participatiewet. Hier valt in 2021 bijvoorbeeld ook de ToZo onder. Ook kijkt het CBS voor het aantal inwoners naar het aantal inwoners ouder dan 18 jaar.
In 2021 zijn er 103 minder bijstandsuitkeringen verstrekt ten opzichte van 2020. Dit betreft een daling van 5,5%. In de tabel hieronder ziet u de werkelijke cijfers (bron: 4e bestuursrapportage van de GR IJsselgemeenten) zoals deze ook aan het CBS zijn doorgegeven.
Aantal uitkeringsdossiers | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Capelle aan den IJssel | 2.340 | 2.219 | 2.028 | 1.807 | 1.857 | 1.754 |
JS21 - Kinderen in uitkeringsgezin
Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.
Eenheid: %.
Regio | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde | 10,5 % | 10,5 % | 10,5 % | 10,5 % |
Capelle aan den IJssel | 11 % | 9 % | 9 % | - |
Nederland | 7 % | 6 % | 6 % | - |
Capelse indicatoren
Hieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan.
JS21 - Afwijzing aanvragen uitkering door poortwachterfunctie
Geen vooraf ingestelde streefwaarde. Eenheid: %.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Jaarrekening | 53 % | 53 % | 52 % | 48 % |
JS21 - Opsporing uitkeringsfraude
De gegevens zijn jaarlijks bij de jaarstukken beschikbaar. Eenheid: mln. (€).
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde | 2 mln. (€) | 2 mln. (€) | 2 mln. (€) | 2 mln. (€) |
Jaarrekening | 2,8 mln. (€) | 2,65 mln. (€) | 1,63 mln. (€) | 1,32 mln. (€) |
JS21 - Bijstandsgerechtigden dat uitstroomt naar werk
Alle (deeltijd) uitstroom teruggerekend naar volledige uitstroom. Eenheid: FTE.
Boekwerk | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Streefwaarde | 350 FTE | 393 FTE | 350 FTE | 280 FTE |
Jaarrekening | 338 FTE | 322 FTE | 177 FTE | 250 FTE |
JS21 - Participatietrajecten statushouders
Eenheid: aantal trajecten.
Boekwerk | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|
Streefwaarde | 40 trajecten | 40 trajecten | 40 trajecten |
Jaarrekening | 39 trajecten | 40 trajecten | 37 trajecten |
JS21 - Tevredenheid van klanten van de GR IJsselgemeenten onderdeel Sociale Zaken
Het betreft een tweejaarlijksonderzoek (oneven jaren). Eenheid: rapportcijfer.
Boekwerk | 2017 | 2019 | 2021 |
---|---|---|---|
Streefwaarde | 7 | 7 | 7 |
Jaarrekening | 7,1 | 7,4 | 7,3 |
JS21 - Tevredenheid van klanten over het aanvragen en verkrijgen van een bijstandsuitkering
De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: % tevreden en zeer tevreden.
Boekwerk | 2017 | 2019 | 2021 |
---|---|---|---|
Streefwaarde | 80 % | 70 % | 80 % |
Jaarrekening | 68 % | 94 % | 80 % |
Kaderstellende beleidsnota's
Taakveld 6.3 Inkomensregeling
- Beleidskader aanpak Armoede en schulden 2021-2024 "Doen wat werkt" (BBV 508689 juli 2021);
- Meerjarenbeleidskader Werk en inkomen 2021-2024 “Zeker in Capelle!”( BBV 487975 juli 2021);
- Actieplan schulden aanpakken in Capelle (BBV 87442 oktober 2019).
Taakvelden 6.4 Begeleide participatie
- Meerjarenbeleidskader Werk en inkomen 2021-2024 “Zeker in Capelle!” (BBV 487975 juli 2021);
- Re-integratieverordening Participatiewet en IOAW-IOAZ 2017 (BBV 858973 maart 2017);
- Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2017 gemeente Capelle aan den IJssel (BBV 858972 maart 2017);
- Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wsw Capelle aan den IJssel 2015 (BBV 741913 januari 2016);
- Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive Capelle aan den IJssel 2013 (BBV 602243 december 2014).
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
- Actieplan Veranderopgave Inburgering 2020-2021 (BBV 348649, december 2020);
- Verordening Individuele studietoeslag Participatiewet Capelle aan den IJssel 2019 (BBV 1077894 april 2019);
- Verordening Adviesraad Sociaal Domein Capelle aan den IJssel 2018 (BBV 943146 november 2017);
- Re-integratieverordening Participatiewet en IOAW/IOAZ 2017 gemeente Capelle aan den IJssel (BBV 858973 maart 2017);
- Verordening Individuele inkomenstoeslag Capelle aan den IJssel 2015 (BBV 601399 december 2014);
- Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2016 (BBV 603134 december 2014);
- Afstemmingsverordening Participatiewet (BBV 600697 december 2014);
- Verordening kwijtscheldingsregeling gemeentelijke belastingen 2021 (BBV 354576 december 2020).
Taakveld 6.3 t/m 6.5
- Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715 december 2019).
Verbonden partijen
Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Gemeenschappelijke Regeling Promen
Maatschappelijke effecten
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van sociale werkvoorziening en re-integratie.
Doelstelling voor programma
Het bieden van voorzieningen in een aangepaste werkomgeving aan mensen met een arbeidshandicap met een Wsw-indicatie, die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid en het bieden van re-integratietrajecten, beschut werk en garantiebanen in het kader van de Participatiewet.
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
Maatschappelijke effecten
De regeling wordt getroffen ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken van de deelnemers.
Doelstelling voor programma
Het voorzien in middelen van bestaan voor Capellenaren die daar tijdelijk niet in kunnen voorzien (inkomens- en bijstandsvoorzieningen).
Stichting Capelle Werkt
Maatschappelijke effecten
Bevordering van de arbeidsparticipatie en ondersteuning bieden bij uitstroom uit de bijstand van Capellenaren.
Doelstelling voor programma
Het ondersteunen van Capellenaren met een volledige of aanvullende bijstandsuitkering en niet-uitkeringsgerechtigden bij het vinden van reguliere betaalde arbeid, door het bieden van voorzieningen zoals bemiddeling naar vacatures, trajecten en scholing gericht op werk of sociale activering. Als gevolg van de Toekomstverkenning activiteiten Capelle Werkt zijn de activiteiten in 2021 van de stichting overgedragen aan andere partijen.
Ontwikkelingen
Daling bijstandsbestand
Het bijstandsbestand is ondanks de coronacrisis verder gedaald in 2021. Het aantal uitkeringen per eind 2021 daalde ten opzichte van de stand per eind 2020 met 5,5% van 1.857 naar 1.754.
Einde rijkssteunmaatregelen Corona
De Tijdelijke Ondersteuning noodzakelijke kosten (Tonk) liep af per 1 oktober 2021. Het effect van het stoppen van de TONK was onzeker en zou mogelijk kunnen leiden tot Capellenaren die alsnog geconfronteerd worden met een te laag inkomen om hun vaste lasten te betalen. Om dit te voorkomen werd besloten de TONK nog één maal te verlengen tot 31 december 2021. Een klein aantal van de Capellenaren die eerder gebruik maakten van de TONK vroeg deze nogmaals aan in de laatste periode tot 31 december. Er waren slechts 6 nieuwe aanvragers die nog voor het eerst gebruik maakten van de TONK. De verlenging bewees daarmee zijn waarde, maar leidde niet tot een noodzaak om nogmaals over te gaan tot verlenging in 2022, wat in lijn ligt met het landelijke beeld.
Ook de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers liep af per 1 oktober 2021. Om ZZP-ers die nog steun nodig hadden tegemoet te komen, werd het Besluit Bijstand Zelfstandigen tijdelijk versoepeld. In het laatste kwartaal van 2021 werden 82 aanvragen gedaan. De versoepelde regeling loopt door in 2022.
Liquidatie Stichting CapelleWerkt
Met voorstel 6B.5 uit de Najaarsnota 2021 hebben wij begrotingsaanpassingen gedaan vanwege de meerkosten corona en de eindafrekening betreffende de liquidatie van de Stichting CapelleWerkt (hierna: SCW). Naar aanleiding van voorgaand voorstel en uw besluit hebben wij ingestemd met het verzoek van SCW voor een liquidatie zonder faillissementsprocedure. Daarnaast is het verzoek van SCW om een melding te doen bij de Kamer van koophandel dat SCW ophoudt te bestaan, gehonoreerd.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal | Rekening 2021 | Verschil 2021 |
Begroting 2021 | Begroting 2021 | ||||
Lasten | N53.955 | V276 | N53.679 | N55.140 | N1.461 |
Baten | V33.004 | V4.699 | V37.703 | V40.393 | V2.690 |
Saldo van baten en lasten | N20.951 | V4.975 | N15.976 | N14.747 | V1.229 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve bedrijfsvoering | V189 | N3 | V186 | V196 | V10 |
Reserve eenmalige uitgaven | V200 | V254 | V454 | V418 | N36 |
Totaal mutaties reserves | V389 | V251 | V640 | V614 | N26 |
Resultaat | N20.562 | V5.226 | N15.336 | N14.133 | V1.203 |
Grafiek lasten en baten
JS21 - Lasten 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
JS21 - Baten 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
Analyse verschil
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
1. TOZO, hogere lasten | N2.292 | N2.292 | N2.292 | ||
2. BUIG lagere verstrekte uitkeringen | V819 | V819 | V819 | ||
3. Uitvoeringskosten 2021 GR IJsselgemeenten wegens de Kindertoeslagaffaire (KOTA) + bijdrage van het Rijk | N152 | N152 | N152 | ||
4. Corona: onderbesteding op Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke kosten (TONK). Het aantal unieke ontvangers, 143, dat een beroep deed op de TONK-regeling bleek uiteindelijk lager waardoor we ruim binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen bleven. | V96 | V96 | V96 | ||
5. Bij NJN 2021 (6B.3 en 6B.14) abusievelijk een budget re-integratie & participatie afgeraamd (incidenteel) | N79 | N79 | N79 | ||
6.Nacalculatie bedrijfsvoering | N71 | N71 | V10 | N61 | |
7. BTW teruggaven re-integratiegelden | V58 | V58 | V58 | ||
8. Onderbesteding op het budget armoedebeleid i.v.m. corona | V55 | V55 | V55 | ||
9. Lagere uitkeringen Bijzondere Bijstand, lagere eigen bijdragen | V50 | V50 | V50 | ||
10. Overschrijding Wet Inburgering wegens hogere kosten trajecten maatschappelijke begeleiding door een grotere aanwas van het aantal inburgeraars. In totaal was er sprake van 60 trajecten, waarvan 37 extra gedeclareerde trajecten. | N50 | N50 | N50 | ||
11. Voordelig jaarrekeningresultaat 2021 GR Ijsselgemeenten (onderdeel Sociale Zaken) | V41 | V41 | V41 | ||
12. Onderbesteding op het budget brede schuldenaanpak | V39 | V39 | V39 | ||
13. Kwijtscheldingen | N39 | N39 | N39 | ||
14. Onderbesteding op vouchers Meubel- en kledingbank | V37 | V37 | V37 | ||
15. SWC, geen besteding van de éénmalige rijksgelden schulden-problematiek (VJN 2021 6B.6). Het voorstel is om deze middelen via de reserve éénmalig naar 2022 over te hevelen | V36 | V36 | N36 | N0 | |
16. Overige verschillen | N9 | N9 | N9 | ||
Subtotaal | N1.461 | N0 | N1.461 | N26 | N1.487 |
Baten | |||||
1. TOZO, hogere baten: terugontvangen / teruggevorderde bedragen uit leningen voor bedrijfskapitaal, bijdragen in levensonderhoud en 9e tranche rijksbijdrage TOZO inclusief verrekening 2020 | V2.198 | V2.198 | V2.198 | ||
2. BUIG hogere inkomsten uit eigen bijdragen (inclusief uitvoeringskosten BBZ) | V330 | V330 | V330 | ||
3. Uitvoeringskosten 2021 GR IJsselgemeenten wegens de Kindertoeslagaffaire (KOTA) + bijdrage van het Rijk | V152 | V152 | V152 | ||
4. Kwijtscheldingen | V35 | V35 | V35 | ||
6. Lagere bijdrage onkostenvergoedingen re-integratie | N35 | N35 | N35 | ||
5. Nacalculatie bedrijfsvoering | V20 | V20 | V20 | ||
7. Overige verschillen | N10 | N10 | N10 | ||
Subtotaal | N0 | V2.690 | V2.690 | N0 | V2.690 |
Totaal | N1.461 | V2.690 | V1.229 | N26 | V1.203 |
Toelichting op de grootste verschillen | |||||
Lasten en baten: | |||||
1. De lasten zijn 2.292 hoger dan bij de VJN2021 was opgenomen. Het betreft hier de uitvoeringskosten, verstrekkingen van bedrijfskapitaal, bijdragen in kosten levensonderhoud en verstrekte voorschotten. De baten zijn 2.198 hoger dan bij de VJN2021 was opgenomen. Deels bestaat dit uit terugontvangen en/of teruggevorderde bedragen uit leningen voor bedrijfskapitaal en bijdragen in levensonderhoud. Daarnaast de 9e tranche rijksbijdrage TOZO. Over 2021 was er sprake van een nadelig verschil tussen inkomsten en uitgaven. Voor dit verschil is een vordering op SZW opgenomen. Over 2020 is nog 96 te betalen aan SZW. | |||||
2. Mede als gevolg van het dalen van het aantal bijstandsuitkeringen is er een voordeel ten opzichte van de prognose uit de Bestuursrapportage derde kwartaal 2021 Sociale zaken IJsselgemeenten. Het voordeel op de baten betreft hoofdzakelijk terugontvangsten op uitkeringen. | |||||
3. De uitvoeringkosten betreffen 554 gedupeerden waarvoor een normbedrag van € 275 per gedupeerde door het Rijk aan de gemeente in 2022 wordt vergoed op basis van de SiSa-verantwoording over 2021. | |||||
Incidentele baten en lasten
De grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Incidentele baten | Incidentele lasten | ||||||||
TV | Omschrijving | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening |
6.3 | Budget stroomlijnen (NJN 2020 6B.4), dekking reserve eenmalig | V50 | N50 | N0 | V50 | N50 | V50 | N0 | |
Budget MKB werkoffensief (NJN 2020 6B.8), dekking reserve eenmalig | V158 | N158 | N0 | V158 | N158 | V158 | N0 | ||
TOZO 7e, en 8e tranche (VJN 2021 6B.3) | V2.168 | V2.168 | V3.547 | N2.168 | N2.168 | N4.284 | |||
TONK (VJN 2021 6B.4) baten via algemene uitkering | N318 | N318 | N222 | ||||||
Extra rijksgelden voor schuldenproblematiek (VJN 2021 6B.6) | N48 | N48 | N12 | ||||||
Overheveling en Vrijval Jeugdfonds Sport & Cultuur– | V110 | V110 | V110 | N75 | N75 | N75 | |||
Overheveling budget pilot saneringskrediet (schuldenaanpak) (Begr.2020) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N37 | N37 | N37 | ||||||
Cornabudget SWC (JR 2021) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N36 | ||||||||
6.5 | Impulsbudget Samenw.beg.doelgr.bijst.naar werk (NJN2019 6.4.15), dekking via reserve eenmalig | V200 | V200 | V200 | N249 | V219 | N30 | N30 | |
Budget Wet inburgering Begr.2021 6B.2,7,8,9) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N27 | N27 | N27 | ||||||
Pilot Financieel Ontzorgen (wijzigingsvoorstel begroting 2021) | N63 | N63 | |||||||
Implementatie nieuwe Wet Inburgering (wijzigingsvoorstel begroting 2021) | N66 | N66 | |||||||
Budget toekomstverkenning Capelle werkt. (NJN 2020 6B.12), dekking reserve eenmalig | V75 | V75 | V75 | N75 | N75 | N25 | |||
BTW teruggaven re-integratiegelden 2016-2020 (VJN 2021 6B.8) | V1.067 | V1.067 | V1.067 | ||||||
Liquidatie Capelle Werkt (NJN 2021 6B.5) | N116 | N116 | N116 | ||||||
Totaal | V593 | V3.027 | V3.620 | V5.207 | N661 | N2.362 | N3.023 | N4.864 | |
Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Landelijke indicatoren
Hieronder treft u de in het BBV voorgeschreven indicatoren voor dit deelprogramma aan.
JS21 - Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement
Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten.
Regio | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde | 640 per 10.000 inwoners betreffende doelgroep | 630 per 10.000 inwoners betreffende doelgroep | 640 per 10.000 inwoners betreffende doelgroep | 690 per 10.000 inwoners betreffende doelgroep |
Capelle aan den IJssel | 650 per 10.000 inwoners betreffende doelgroep | 690 per 10.000 inwoners betreffende doelgroep | 690 per 10.000 inwoners betreffende doelgroep | 650 per 10.000 inwoners betreffende doelgroep |
Nederland | 640 per 10.000 inwoners betreffende doelgroep | 680 per 10.000 inwoners betreffende doelgroep | 700 per 10.000 inwoners betreffende doelgroep | 649 per 10.000 inwoners betreffende doelgroep |
Capelse indicatoren
Niet van toepassing.
Kaderstellende beleidsnota's
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
- Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2020 (BBV 64243 december 2019).
Taakvelden 6.6 en 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
- Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (BBV 570182 september 2021);
- Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715 december 2019).
Verbonden partijen
Er zijn geen verbonden partijen voor dit deelprogramma.
Ontwikkelingen
Geen.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal | Rekening 2021 | Verschil 2021 |
Begroting 2021 | Begroting 2021 | ||||
Lasten | N16.390 | N635 | N17.025 | N16.416 | V609 |
Baten | V598 | N97 | V501 | V499 | N2 |
Saldo van baten en lasten | N15.792 | N732 | N16.524 | N15.917 | V607 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve schuldhulpverlening | N0 | N0 | N0 | V1 | V1 |
Reserve bedrijfsvoering | N33 | N27 | N60 | N36 | V23 |
Totaal mutaties reserves | N33 | N27 | N60 | N35 | V24 |
Resultaat | N15.825 | N759 | N16.584 | N15.952 | V631 |
Grafiek lasten en baten
JS21 - Lasten 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
JS21 - Baten 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Analyse verschil
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
1. Hulp bij het huishouden | V343 | V343 | V343 | ||
2. Vervoersdiensten | V343 | V343 | V343 | ||
3. Begeleiding - incl. PGB | V341 | V341 | V341 | ||
4. 80% Corona compensatie vervoersdiensten | N199 | N199 | N199 | ||
5. Vergoeding meerkosten Corona | N109 | N109 | N109 | ||
6. Rolstoel-en vervoersvoorzieningen | V95 | V95 | V95 | ||
7. Uitvoering urgentieregeling | N77 | N77 | N77 | ||
8. Woningaanpassingen | N74 | N74 | N74 | ||
9. Uitvoeringskosten - Advieskosten | N38 | N38 | N38 | ||
10. Nacalculatie bedrijfsvoering | N36 | N36 | V36 | N0 | |
11. Eigen bijdrage CAK | V4 | V4 | V4 | ||
12. Overige verschillen | V16 | V16 | V16 | ||
Subtotaal | V609 | N0 | V609 | V36 | V645 |
Baten | |||||
1. Vervoersdiensten | V39 | V39 | V39 | ||
2. Bedrijfsvoering | V13 | V13 | N13 | N0 | |
3. Rolstoel-en vervoersvoorzieningen | V5 | V5 | V5 | ||
4. Eigen bijdrage CAK | N59 | N59 | V1 | N58 | |
Subtotaal | N0 | N2 | N2 | N12 | N14 |
Totaal | V609 | N2 | V607 | V24 | V631 |
Toelichting op de grootste verschillen | |||||
Lasten: | |||||
1. Veelal is bij de nieuwe indicaties Huishoudelijke Ondersteuning (HO) als start categorie licht i.p.v. categorie midden benodigd. Vooralsnog volstaat dus een categorie met een lager tarief. Daarnaast zijn er in 2021 meer cliënten dan verwacht naar de WLZ doorgestroomd. Dit betroffen cliënten met een zware indicatie HO. Wel zien we dat het totaal aantal indicaties in zijn totaliteit toeneemt, ingegeven door het abonnementstarief. | |||||
2. Minder gereden ritten door Corona (zie ook 80% compensatie). | |||||
3. Mede door het personeelstekort alsook de combinatie met de bemoeilijkte inzet van ondersteuning gedurende Covid- pandemie zijn de wachttijden in de zorg opgelopen (landelijk probleem). Dit is bij Capelle niet anders. Het later inzetten van zorg maakt dat er in 2021 eenmalig een financieel voordeel is ontstaan. Wel zien we dat het totaal aantal indicaties in zijn totaliteit toeneemt. | |||||
4. 80% compensatie voor niet gereden ritten i.v.m. Corona. | |||||
5. Landelijke regeling vergoeding meerkosten i.v.m. Corona. |
Incidentele baten en lasten
Er zijn geen incidentele baten en lasten.
Deelprogramma 6D Jeugdhulp
Wat willen we bereiken?
TV6.72 Vroegtijdig inzetten van jeugdhulp in de eigen omgeving van jeugdigen en diens ouders
Wat hebben we gedaan?
TV6.72 Bestrijden huiselijk geweld, ouderen- en kindermishandeling
Wat hebben we gedaan?
Landelijke indicatoren
Hieronder treft u de in het BBV voorgeschreven indicatoren voor dit deelprogramma aan.
JS21 - Jongeren met jeugdhulp
Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. Eenheid: %.
Trendbreuk: waarstaatjegemeente.nl heeft twee veranderingen doorgevoerd in de jeugdcijfers die leiden tot een trendbreuk. De grootste verandering betreft een toename in 2021 van jeugdzorgaanbieders die gegevens aanleveren. Een substantieel aantal jeugdzorgaanbieders heeft voor het eerst gegevens aangeleverd over het eerste halfjaar van 2021, maar niet over voorgaande verslagperioden. Hierdoor zijn de uitkomsten over jeugdhulp over de jaren 2021 en later niet goed te vergelijken met de uitkomsten over de jaren 2015 t/m 2020. Daarnaast is er een kleine verandering doorgevoerd in de berekenwijze van de definitieve cijfers over jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering. Dit leidt tot een zeer beperkte trendbreuk tussen de jaren tot en met 2019 en de jaren vanaf 2020. Wij tonen daarom alleen de cijfers 2021 e.v.
Vergelijking met Rotterdam: Gebleken is in de afgelopen jaren dat de verschillen tussen Capelle en Rotterdam qua omvang, bevolkingssamenstelling en ‘jeugdhulp-problematiek’ en de wijze waarop de toegang en lokale jeugdhulp georganiseerd is, te omvangrijk zijn om een vergelijking te kunnen maken tussen de twee gemeenten over het gebruik van jeugdhulp. Met ingang van de begroting 2023 worden de gegevens van Rotterdam niet meer in de begroting opgenomen.
Regio | 2021 |
---|---|
Verwachtingswaarde | 10,8 % |
Capelle aan den IJssel | 11,3 % |
Nederland | 10,5 % |
Rotterdam | 7 % |
JS21 - Jongeren met delict voor rechter
Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Eenheid: %.
De verwachtingswaarde 2021 is bij de VJN21 aangepast van 2,57 naar 2, omdat de waarden op waarstaatjegemeente.nl afgerond worden. Aangezien wij de afgelopen jaren op waarstaatjegemeente.nl een waarde 1 of 2 hebben, is de 2,57 afgerond naar 2.
Regio | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Verwachtingswaarde | 2,57 % | 2,57 % | 2,57 % | 2 % |
Capelle aan den IJssel | 1 % | 2 % | 1 % | - |
Nederland | 1 % | 1 % | 1 % | - |
Rotterdam | 2 % | 2 % | 2 % | - |
JS21 - Jongeren met jeugdbescherming
Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar. Eenheid: %
Trendbreuk: waarstaatjegemeente.nl heeft twee veranderingen doorgevoerd in de jeugdcijfers die leiden tot een trendbreuk. De grootste verandering betreft een toename in 2021 van jeugdzorgaanbieders die gegevens aanleveren. Een substantieel aantal jeugdzorgaanbieders heeft voor het eerst gegevens aangeleverd over het eerste halfjaar van 2021, maar niet over voorgaande verslagperioden. Hierdoor zijn de uitkomsten over jeugdhulp over de jaren 2021 en later niet goed te vergelijken met de uitkomsten over de jaren 2015 t/m 2020. Daarnaast is er een kleine verandering doorgevoerd in de berekenwijze van de definitieve cijfers over jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering. Dit leidt tot een zeer beperkte trendbreuk tussen de jaren tot en met 2019 en de jaren vanaf 2020. Wij tonen daarom alleen de cijfers 2021 e.v.
Regio | 2021 |
---|---|
Verwachtingswaarde | 1,5 % |
Capelle aan den IJssel | 1,2 % |
Nederland | 1,1 % |
Rotterdam | 1,4 % |
JS21 - Jongeren met jeugdreclassering
Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt. Eenheid: %.
Trendbreuk: waarstaatjegemeente.nl heeft twee veranderingen doorgevoerd in de jeugdcijfers die leiden tot een trendbreuk. De grootste verandering betreft een toename in 2021 van jeugdzorgaanbieders die gegevens aanleveren. Een substantieel aantal jeugdzorgaanbieders heeft voor het eerst gegevens aangeleverd over het eerste halfjaar van 2021, maar niet over voorgaande verslagperioden. Hierdoor zijn de uitkomsten over jeugdhulp over de jaren 2021 en later niet goed te vergelijken met de uitkomsten over de jaren 2015 t/m 2020. Daarnaast is er een kleine verandering doorgevoerd in de berekenwijze van de definitieve cijfers over jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering. Dit leidt tot een zeer beperkte trendbreuk tussen de jaren tot en met 2019 en de jaren vanaf 2020. Wij tonen daarom alleen de cijfers 2021 e.v.
Regio | 2021 |
---|---|
Verwachtingswaarde | 0,6 % |
Capelle aan den IJssel | 0,5 % |
Nederland | 0,3 % |
Rotterdam | 0,7 % |
Capelse indicatoren
Hieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan.
JS21 - Meldingen Veilig Thuis Rotterdam-Rijnmond
Eenheid: aantal meldingen per 1.000 inwoners.
Boekwerk | 2020 | 2021 |
---|---|---|
Verwachtingswaarde | 10 meldingen per 1.000 inwoners | 10 meldingen per 1.000 inwoners |
Jaarrekening | 8,2 meldingen per 1.000 inwoners | 7,7 meldingen per 1.000 inwoners |
Kaderstellende beleidsnota's
Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- en 6.82 Geëscaleerde zorg 18-
- Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715 december 2019);
- Beleidsplan Jeugdhulp 2019-2022 (BBV 1047204 februari 2019);
- Verordening Jeugdhulp Capelle aan den IJssel 2018 (BBV 940600 februari 2018).
Verbonden partijen
Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond
Maatschappelijke effecten
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van bovenlokale, specialistische jeugdhulp.
Doelstelling voor programma
Het vroegtijdig inzetten van jeugdhulp in de eigen omgeving van de jeugdige en diens ouders met als uitgangspunt dat de jeugdhulp die bovenlokaal wordt ingezet zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig is.
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel
Maatschappelijke effecten
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg.
Doelstelling voor programma
Het vroegtijdig inzetten van jeugdhulp in de eigen omgeving van de jeugdige en diens ouders met als uitgangspunt dat de jeugdhulp die lokaal wordt ingezet zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig is.
Het bieden van maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18-, met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen.
Ontwikkelingen
Geen.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal | Rekening 2021 | Verschil 2021 |
Begroting 2021 | Begroting 2021 | ||||
Lasten | N20.522 | N3.899 | N24.421 | N23.728 | V693 |
Baten | V62 | V160 | V222 | V232 | V10 |
Saldo van baten en lasten | N20.460 | N3.739 | N24.199 | N23.496 | V703 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve eenmalige uitgaven | N0 | V10 | V10 | V10 | N0 |
Reserve bedrijfsvoering | N19 | V0 | N19 | N21 | N3 |
Totaal mutaties reserves | N19 | V10 | N9 | N11 | N3 |
Resultaat | N20.479 | N3.729 | N24.208 | N23.507 | V700 |
Grafiek lasten en baten
JS21 - Lasten 6D Jeugdhulp
JS21 - Baten 6D Jeugdhulp
Analyse verschil
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
1. Onderbesteding op de middelen huiselijk geweld | V223 | V223 | V223 | ||
2. Lagere lasten PGB, hogere prognose SVB & CJG dan realiteit (incidenteel) | V200 | V200 | V200 | ||
3. Niet gerealiseerde taakstelling GRJR 2021 | N148 | N148 | N148 | ||
4. Onderbesteding budget Onderwijs Zorgarrangementen (OZA) | V119 | V119 | V119 | ||
5. Structurele indexering (NJN20 6D.1) begrepen in bijstelling van budget n.a.v. 2e Burap 2021 (NJN21 6D.1) - incidentele vrijval 2021 | V93 | V93 | V93 | ||
6. Budgetten waarop geen beroep is gedaan: E-Health & steungezinnen | V88 | V88 | V88 | ||
7. Onderbesteding middelen t.b.v. woonplaatsbeginsel (zie NJN21 6D.2) | V52 | V52 | V52 | ||
8. GRJR Onderbesteding transformatiemiddelen (NJN2020 6D.1) - incidenteel | V48 | V48 | V48 | ||
9. Definitief resultaat GRJR, nadelig t.o.v. 2e Burap 2021 (NJN21 6D.1). | N22 | N22 | N22 | ||
10. Nacalculatie bedrijfsvoering | V3 | V3 | N3 | N0 | |
11. Overige verschillen | V37 | V37 | V37 | ||
Subtotaal | V693 | N0 | V693 | N3 | V690 |
Baten | |||||
1. Hogere bijdrage gemeente Rotterdam (DUVO-middelen) | V5 | V5 | V5 | ||
2. Overige kleine verschillen CJG | V5 | V5 | V5 | ||
Subtotaal | N0 | V10 | V10 | N0 | V10 |
Totaal | V693 | V10 | V703 | N3 | V700 |
Toelichting op de grootste verschillen | |||||
Lasten: | |||||
1. De overgehevelde middelen uit 2020 bleken niet nodig. De inzet op Intensieve hulpverlening is pas mi.v. 2022 overgeheveld | |||||
2. Op basis van prognoses van SVB en CJG zijn bij de NJN2021 extra middelen aangeraamd. Dit bleek uiteindelijk niet nodig. Op basis van ervaringen uit voorgaande jaren betekent dit nog niet, dat in het jaar 2022 geen nagekomen kosten uit 2021 en/of voorgaande jaren te verwachten zijn. We zullen deze kosten in 2022 verantwoorden. Deze eventuele nagekomen kosten zijn nog onbekend. | |||||
3. De realisatie van de taakstelling 2021 GRJR is nihil. Voor de GRJR in totaal betreft dit een bedrag van € 2,7 miljoen. Deze al vooraf ingeboekte besparing blijkt niet realistisch te zijn geweest. Dit geeft voor de gemeente Capelle een nadelig verschil van N 148. | |||||
4. Gebleken is dat meer tijd nodig is om met partners tot planvorming te komen. Een aanpak zal in 2022 plaatsvinden. |
Incidentele baten en lasten
De grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Incidentele baten | Incidentele lasten | ||||||||
TV | Omschrijving | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening | Begroting 2021 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening |
6.72 | Overhevelen transformatiemiddelen jeugdzorg (NJN 2020 6D.1), dekking via reserve eenmalig | V55 | V55 | V55 | N55 | N55 | N6 | ||
Extra financiële middelen voor huiselijk geweld (NJN 2020 D.2) via res.eenmalig | V160 | V160 | V160 | ||||||
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) (NJN 2021 6D.2) overheveling naar 2022 via res.eenmalig | N205 | N205 | N205 | ||||||
Totaal | V215 | N0 | V215 | V215 | N55 | N205 | N260 | N211 |