Portefeuillehouder
Hartnagel

Het bestrijden en voorkomen van woonoverlast door de inzet van een regisseur woonoverlast, het project buurtbemiddeling en de organisatie van een periodiek afstemmingoverleg met de partners.

Portefeuillehouder

  • Hartnagel

Stand van Zaken

In de eerste helft van 2021 is een verdubbeling van het aantal woonoverlastmeldingen waargenomen t.o.v. de eerste helft van 2020. Deze toename is in de tweede helft van 2021 doorgezet, hierbij treft het zowel complexe- als niet complexe meldingen en dossiers. Daarbij is gebleken dat de doorlooptijd een punt van aandacht is. Niet complexe dossiers kunnen regelmatig door inzet van onder andere buurtbemiddeling en Havensteder relatief snel worden afgesloten. Complexe woonoverlast loopt vaak langer en daarbij is het zoeken naar de best passende maatregelen, goede samenwerking en zorgvuldige dossieropbouw. Het in 2020 getekende Regionale Convenant Woonoverlast vraagt van de gemeente een uitvoeringsplan om recht te doen aan de toebedeelde regie- en coördinerende taak. Daarvoor heeft uw raad in december 2021 ingestemd met het aannemen van een projectleider (Najaarsnota 2021). Lijnen met het project Buurtbemiddeling en (keten)partners zijn over het algemeen kort en men weet het project te vinden. Door middel van het 2-jaarlijkse regiegroepoverleg met Buurtbemiddeling, politie, woningbouwvereniging en gemeente wordt toegewerkt naar een meer gestroomlijnde doorverwijzing naar Buurtbemiddeling. De gemeente is sinds de tweede helft van 2021 een belangrijke en actieve aanmelder bij buurtbemiddeling. Bestuurlijke inzet op woonoverlast hangt direct samen met een goed dossieropbouw, een escalatieladder en adequate regie op de inzet van partners.  

Stand van Zaken (indicator)

--