Lasten |
Lasten |
Baten |
Saldo B/L |
Mutatie Reserves |
Resultaat |
1. Lagere lasten uitkeringen wegens een daling van het aantal uitkeringsgerechtigden, lagere bijdrage van het Rijk |
V 698 |
|
V 698 |
|
V 698 |
2. Lagere lasten jobcoaching/impuls begeleiding naar werk |
V 445 |
|
V 445 |
|
V 445 |
3. Lagere lasten Capelle Werkt binnen participatiebudget |
V 178 |
|
V 178 |
|
V 178 |
4. Afrekening Promen |
V 145 |
|
V 145 |
|
V 145 |
5. Lagere lasten en baten Bijzondere Bijstand: Vanwege de daling van het aantal mensen in de bijstand |
V 141 |
|
V 141 |
|
V 141 |
6. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering |
N 110 |
|
N 110 |
V 110 |
N 0 |
7. Onderbesteding armoedebeleid |
V 78 |
|
V 78 |
|
V 78 |
8. Lagere lasten Wekplein binnen participatiebudget |
V 90 |
|
V 90 |
|
V 90 |
9. Overige verschillen |
N 67 |
|
N 67 |
|
N 67 |
|
V1.598 |
N 0 |
V1.598 |
V 110 |
V1.708 |
Baten |
Lasten |
Baten |
Saldo B/L |
Mutatie Reserves |
Resultaat |
1. Lagere lasten uitkeringen wegens een daling van het aantal uitkeringsgerechtigden, lagere bijdrage van het Rijk |
|
V 300 |
V 300 |
|
V 300 |
2. Lagere inkomsten van het Rijk |
|
N 226 |
N 226 |
|
N 226 |
3. Hogere baten re-integratie |
|
V 67 |
V 67 |
|
V 67 |
4. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering |
|
V 10 |
V 10 |
N 10 |
N 0 |
5. Overige verschillen |
|
V 27 |
V 27 |
V 5 |
V 32 |
|
N 0 |
V 178 |
V 178 |
N 5 |
V 173 |
Totaal |
V1.598 |
V 178 |
V1.776 |
V 105 |
V1.881 |
|
|
|
|
|
|
Toelichting op de grootste verschillen |
|
|
|
|
|
Nr. 1 Lasten en Baten Uitkeringen |
|
|
|
|
|
Evenals in 2018 was er over 2019 sprake van een daling van het aantal uitkeringen. Het betreft over 2019 een dalling van het aantal cliënten met ca. 10%: van gemiddeld 2.155 (2018) naar gemiddeld 1.933 (2019). De gemiddelde uitgaven per cliënt waren echter hoger dan verwacht. Daarmee zijn de lasten 698 lager dan begroot. Hier tegenover staat een lagere bate van het Rijk: 226. Tevens is er sprake van hogere eigen bijdragen/verhaal van 300. |
Nr. 2,3. Kosten re-integratie |
|
|
|
|
|
De uitgaven op het participatiebudget zijn achtergebleven bij de aan de GR IJsselgemeenten beschikbaar gestelde budgetten. |
De te realiseren garantiebanen en beschutwerk plekken bleven achter met de doel- en taakstelling voor 2019. In het 4e kwartaal zijn nog minder kandidaten aangemeld en bemiddeld door Stichting Capelle Werkt en Promen. Door de sterke afname van de instroom bij Capelle kost het meer moeite om geschikte kandidaten te vinden t.b.v. een traject. |
De uitgaven voor Activering & Zorg (A&Z) en het Werkplein zijn ook achter gebleven t.o.v. de verwachting. Ook hier moet de oorzaak gevonden worden in het vinden van geschikte kandidaten om te bemiddelen naar een traject of werk. Er is in het 4e kwartaal wel meer aandacht besteed aan de klanten van A&Z. Dit heeft echter niet geleid tot extra uitgaven. Naar de verwachtingen van de GR IJsselgemeenten zullen de activiteiten uit het bestedingsplan 2020 volledig uitgevoerd worden. Zo zal er in 2020 actief worden ingezet op het vinden en begeleiden van geschikte kandidaten die aangemeld en bemiddeld kunnen worden naar een traject of werk. |
Nr. 4 Afrekening Promen |
|
|
|
|
|
1. Afrekening Promen betreffende WSW-budget 2018. Het voordeel is ontstaan doordat het werkelijk gemiddeld aantal arbeidsplaatsen over 2018 lager bleek dan waarvan in de begroting 2018 was uitgegaan (zie ook de Jaarstukken 2018 Promen, pag. 60 en pag. 61). |
Nr. 5 Bijzondere bijstand
Het aantal mensen dat zich aanmeldt, lijkt zich in 2019 te stabiliseren. |
Nr. 7 Armoedebeleid
De uitgaven ten laste van het bestedingsplan zijn volledig. Het beschikbare budget bleek hoger. Hierop heeft geen aanpassing op het bestedingspan plaatsgevonden. |