Overzicht van baten en lasten
Overzicht baten, lasten en saldi 2019
Hieronder het gedetailleerde overzicht per programma inclusief de mutaties in de reserves gevolgd door een verschillenanalyse per programma.
Lasten (x € 1.000) | |||||
Programma | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
0. Bestuur en Ondersteuning | N 29.216 | N 1.953 | N 31.169 | N 31.393 | N 224 |
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde | N 7.194 | N 417 | N 7.611 | N 7.047 | V 564 |
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat | N 7.352 | N 839 | N 8.191 | N 8.015 | V 176 |
3. Economie | N 1.889 | V 338 | N 1.551 | N 1.382 | V 169 |
4. Onderwijs | N 8.197 | N 712 | N 8.909 | N 6.859 | V 2.050 |
5a. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) | N 10.613 | N 51 | N 10.664 | N 10.804 | N 140 |
5b. Openbaar groen en (openlucht) recreatie | N 6.682 | V 340 | N 6.342 | N 6.535 | N 193 |
6a. Sociale Infrastructuur | N 10.842 | N 954 | N 11.796 | N 11.988 | N 192 |
6b. Werk en Inkomen (Participatiewet) | N 57.098 | V 5.106 | N 51.992 | N 50.393 | V 1.599 |
6c. Wet Maatschappelijke Inkomen | N 13.681 | N 558 | N 14.239 | N 14.783 | N 544 |
6d. Jeugdhulp | N 20.821 | N 1.402 | N 22.223 | N 22.794 | N 571 |
7. Volksgezondheid en Milieu | N 15.651 | N 664 | N 16.315 | N 16.814 | N 499 |
8. Stadsontwikkeling | N 25.182 | V 6.888 | N 18.294 | N 14.286 | V 4.008 |
Saldo van lasten | N 214.418 | V 5.122 | N 209.296 | N 203.093 | V 6.203 |
Baten (x € 1.000) | |||||
Programma | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
0. Bestuur en Ondersteuning | V 131.683 | V 1.415 | V 133.098 | V 134.293 | V 1.195 |
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde | V 628 | N 0 | V 628 | V 532 | N 96 |
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat | V 462 | V 353 | V 815 | V 886 | V 71 |
3. Economie | V 1.351 | N 212 | V 1.139 | V 1.175 | V 36 |
4. Onderwijs | V 2.127 | V 1.054 | V 3.181 | V 2.077 | N 1.104 |
5a. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) | V 3.036 | V 56 | V 3.092 | V 3.104 | V 12 |
5b. Openbaar groen en (openlucht) recreatie | V 893 | N 0 | V 893 | V 1.019 | V 126 |
6a. Sociale Infrastructuur | V 1.051 | V 70 | V 1.121 | V 1.199 | V 78 |
6b. Werk en Inkomen (Participatiewet) | V 32.217 | V 134 | V 32.351 | V 32.529 | V 178 |
6c. Wet Maatschappelijke Inkomen | V 463 | V 5 | V 468 | V 613 | V 145 |
6d. Jeugdhulp | V 62 | V 159 | V 221 | V 231 | V 10 |
7. Volksgezondheid en Milieu | V 13.504 | N 323 | V 13.181 | V 13.694 | V 513 |
8. Stadsontwikkeling | V 18.195 | N 2.604 | V 15.591 | V 12.554 | N 3.037 |
Saldo van baten | V 205.672 | V 107 | V 205.779 | V 203.906 | N 1.873 |
Saldi (x € 1.000) | |||||
Programma | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
0. Bestuur en Ondersteuning | V 102.467 | N 538 | V 101.929 | V 102.900 | V 971 |
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde | N 6.566 | N 417 | N 6.983 | N 6.515 | V 468 |
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat | N 6.890 | N 486 | N 7.376 | N 7.129 | V 247 |
3. Economie | N 538 | V 126 | N 412 | N 207 | V 205 |
4. Onderwijs | N 6.070 | V 342 | N 5.728 | N 4.782 | V 946 |
5a. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) | N 7.577 | V 5 | N 7.572 | N 7.700 | N 128 |
5b. Openbaar groen en (openlucht) recreatie | N 5.789 | V 340 | N 5.449 | N 5.516 | N 67 |
6a. Sociale Infrastructuur | N 9.791 | N 884 | N 10.675 | N 10.789 | N 114 |
6b. Werk en Inkomen (Participatiewet) | N 24.881 | V 5.240 | N 19.641 | N 17.864 | V 1.777 |
6c. Wet Maatschappelijke Inkomen | N 13.218 | N 553 | N 13.771 | N 14.170 | N 399 |
6d. Jeugdhulp | N 20.759 | N 1.243 | N 22.002 | N 22.563 | N 561 |
7. Volksgezondheid en Milieu | N 2.147 | N 987 | N 3.134 | N 3.120 | V 14 |
8. Stadsontwikkeling | N 6.987 | V 4.284 | N 2.703 | N 1.732 | V 971 |
Saldo van baten en lasten | N 8.746 | V 5.229 | N 3.517 | V 813 | V 4.330 |
Mutaties reserves | V 9.263 | V 539 | V 9.801 | V 6.250 | N 3.551 |
Afrondingen | V 1 | N 0 | V 1 | N 0 | N 1 |
Resultaat | V 518 | V 5.768 | V 6.285 | V 7.063 | V 778 |
Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
Omschrijving | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal Begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
Lasten | N 29.216 | N 1.953 | N 31.169 | N 31.393 | N 224 |
Baten | V 131.683 | V 1.415 | V 133.098 | V 134.293 | V 1.195 |
Saldo van baten en lasten* | V 102.467 | N 538 | V 101.929 | V 102.900 | V 971 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve bedrijfsvoering | V 37 | V 1.124 | V 1.161 | V 1.189 | V 28 |
Reserve eenmalige uitgaven | N 0 | N 0 | N 194 | N 194 | |
Reserve Doe Mee Fonds | V 1.667 | V 832 | V 2.499 | V 669 | N 1.830 |
Reserve rekenkamer | N 0 | N 0 | V 2 | V 2 | |
Totaal mutaties reserves | V 1.704 | V 1.956 | V 3.660 | V 1.666 | N 1.994 |
Resultaat | V 104.171 | V 1.418 | V 105.589 | V 104.566 | N 1.023 |
* Taakveld 0.10 mutaties reserves zijn bij de tabellen per programma opgenomen. In bovenstaande tabel is het taakveld 0.10 geen onderdeel van het saldo van baten en lasten. | |||||
** Exclusief taakveld 0.11 resultaat van de rekening baten en lasten; de som van het resultaat van alle programma's geeft het resultaat van de rekening. | |||||
Lasten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat | |||
1. Denk en Doe Mee Fonds door minder gehonoreerde aanvragen; overheveling naar 2020 via reserve | V1.830 | V1.830 | N1.830 | N 0 | ||||
2. Dotatie aan voorziening Appa o.b.v. actuariële berekeningen | N1.615 | N1.615 | N1.615 | |||||
3. Hogere lasten overhead (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering | N 396 | N 396 | V 396 | N 0 | ||||
4. Mutatie voorziening dubieuze debiteuren privaatrechtelijk (zie baten) | N 250 | N 250 | N 250 | |||||
5. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering | V 86 | V 86 | N 86 | N 0 | ||||
6. Vrijval Vpb reservering afvalstromen 2016 t/m 2019 | V 80 | V 80 | V 80 | |||||
7. Lagere lasten college B&W | V 71 | V 71 | V 71 | |||||
8. Lagere lasten Stadvisie, overheveling naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 32 | V 32 | N 32 | N 0 | ||||
9. Overige verschillen | N 62 | N 62 | N 12 | N 74 | ||||
N 224 | N 0 | N 224 | N1.564 | N1.788 | ||||
Baten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat | |||
1. Decembercirculaire 2019 Klimaatmiddelen, dotatie aan reserve eenmalige uitgaven | V 258 | V 258 | N 162 | V 96 | ||||
2. Decembercirculaire 2019 overige verschillen | V 263 | V 263 | V 263 | |||||
3. Hogere baten overhead (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering | V 217 | V 217 | N 217 | N 0 | ||||
4. Mutatie voorziening dubieuze debiteuren privaatrechtelijk (zie lasten) | V 211 | V 211 | V 211 | |||||
5. Meer verstrekete paspoorten, aanvragen naturalisaties | V 79 | V 79 | V 79 | |||||
6. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering | V 51 | V 51 | N 51 | N 0 | ||||
7. Terugbetaling fractievergoedingen (incl. tablets) | V 30 | V 30 | V 30 | |||||
8. Winstuitkering BV Sport | V 38 | V 38 | V 38 | |||||
9. Overige verschillen | V 48 | V 48 | V 48 | |||||
N 0 | V1.195 | V1.195 | N 430 | V 765 | ||||
Totaal | N 224 | V1.195 | V 971 | N1.994 | N1.023 | |||
Toelichting op de grootste verschillen | ||||||||
Baten Nr 1. Decembercirculaire 2019 Klimaatmiddelen, dotatie aan reserve eenmalige uitgaven | ||||||||
In de Decembercirculaire 2019 hebben we voor V 258 middelen ontvangen uit het in de zomer van 2019 gesloten Klimaatakkoord. Deze middelen zijn bedoeld om een transitievisie warmte en een wijkaanpak te ontwikkelen, en om energieloketten op te richten. Voor onze gemeente geldt dat we voor de warmtetransitie reeds N 96 kosten hebben gemaakt. Het restant (V 258 -/- N 96 = V 162) hevelen we over naar 2020 via de Reserve Eenmalige Uitgaven. Bij de Voorjaarsnota 2020 volgt een voorstel voor besteding of eventuele vrijval, waarbij ook de relatie met andere middelen voor de duurzaamheidsagenda wordt gelegd. Zie ook collegebrief 2020, week 8 (nummer 021). | ||||||||
Baten Nr 2. Decembercirculaire 2019 overige verschillen | ||||||||
In de Decembercirculaire 2019 worden ook andere middelen toegevoegd aan de algemene uitkering. De belangrijkste mutatie betreft een voordeel op het sociaal domein gedeelte, dat in 2019 voor het eerst geïntegreerd is in de algemene uitkering. |
Programma 1 - Integrale veiligheid en openbare orde
Omschrijving | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal Begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
Lasten | N 7.194 | N 417 | N 7.611 | N 7.047 | V 564 |
Baten | V 628 | N 0 | V 628 | V 532 | N 96 |
Saldo van baten en lasten | N 6.566 | N 417 | N 6.983 | N 6.515 | V 468 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve eenmalige uitgaven | N 0 | V 321 | V 321 | V 65 | N 256 |
Reserve bedrijfsvoering | V 34 | N 4 | V 30 | N 65 | N 95 |
Totaal mutaties reserves | V 34 | V 317 | V 351 | N 0 | N 351 |
Resultaat | N 6.532 | N 100 | N 6.632 | N 6.515 | V 117 |
Lasten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering | V 145 | V 145 | N 145 | N 0 | |
2. Niet besteed budget weerbaarheid; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 120 | V 120 | N 120 | N 0 | |
3. Lagere lasten integraal veiligheidsbeleid; budget aanpak straatroven naar 2020 via de reserve eenmalige uitgaven | V 103 | V 103 | N 101 | V 2 | |
4. Niet besteed budget persoonsgerichte aanpak, aanpak jeugdgroepen en KVO | V 68 | V 68 | V 68 | ||
5. Schadeverhaal (zie baten) | V 60 | V 60 | V 60 | ||
6. Niet besteed budget brandweer(-kazerne); budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 35 | V 35 | N 35 | N 0 | |
7. Overige verschillen | V 33 | V 33 | V 33 | ||
V 564 | N 0 | V 564 | N 401 | V 163 | |
Baten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Schadeverhaal (zie lasten) | N 74 | N 74 | N 74 | ||
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering | N 50 | N 50 | V 50 | N 0 | |
3. Overige verschillen | V 28 | V 28 | V 28 | ||
N 0 | N 96 | N 96 | V 50 | N 46 | |
Totaal | V 564 | N 96 | V 468 | N 351 | V 117 |
Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
Omschrijving | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal Begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
Lasten | N 7.352 | N 839 | N 8.191 | N 8.015 | V 176 |
Baten | V 462 | V 353 | V 815 | V 886 | V 71 |
Saldo van baten en lasten | N 6.890 | N 486 | N 7.376 | N 7.129 | V 247 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve eenmalige uitgaven | N 0 | V 375 | V 375 | V 239 | N 136 |
Algemene reserve | N 0 | N 17.242 | N 17.242 | N 17.242 | N 0 |
Reserve Openbare Ruimte | N 404 | V 17.773 | V 17.369 | V 17.369 | N 0 |
Reserve bedrijfsvoering | N 152 | N 4 | N 156 | V 105 | V 261 |
Totaal mutaties reserves | N 556 | V 902 | V 346 | V 471 | V 125 |
Resultaat | N 7.446 | V 416 | N 7.030 | N 6.658 | V 372 |
Lasten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering | N 275 | N 275 | V 275 | N 0 | |
2. Civieltechnische werken | V 270 | V 270 | V 270 | ||
3. Onderhoud verhardingen | N 182 | N 182 | N 182 | ||
4. Niet-besteed budget vervoersknooppunt Rivium; budget naar 2019 via reserve eenmalige uitgaven (zie baten) | V 124 | V 124 | N 124 | N 0 | |
5. Openbare verlichting | V 66 | V 66 | V 66 | ||
6. Niet-besteed budget Gemeentelijk Mobiliteitsplan; restantbudget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 68 | V 68 | N 68 | N 0 | |
7. Lagere lasten Wijkonstluiting Schollevaar, restantbudget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 36 | V 36 | N 36 | N 0 | |
8. Lagere lasten op gladheidsbestrijding door minder strooibeurten als gevolg van zachte winter | V 32 | V 32 | V 32 | ||
9. Lagere lasten en baten Fietsoorziening metro Slotlaan (zie baten) | V 22 | V 22 | V 22 | ||
10. Straatmeubilair | V 21 | V 21 | V 21 | ||
11. Lagere lasten voorbereiding Fietsbrug Algeraweg - Schönberglaan, restantbudget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 19 | V 19 | N 19 | N 0 | |
12. Lagere lasten eenmalig budget Parkeertellingen, restantbudget via reserve eenmalige uitgaven naar 2020 | V 13 | V 13 | N 13 | N 0 | |
13. Overige verschillen | N 38 | N 38 | N 38 | ||
V 176 | N 0 | V 176 | V 15 | V 191 | |
Baten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Onderhoud verhardingen | V 196 | V 196 | V 196 | ||
2. Niet-besteed budget vervoersknooppunt Rivium; budget naar 2019 via reserve eenmalige uitgaven (zie lasten) | N 124 | N 124 | V 124 | N 0 | |
3. Lagere baten Fietsoorziening metro Slotlaan (zie lasten) | N 25 | N 25 | N 25 | ||
4. Lagere baten brandstofverkooppunten (zie lasten) | N 20 | N 20 | N 20 | ||
5. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering | V 14 | V 14 | N 14 | N 0 | |
6. Civieltechnische werken | V 12 | V 12 | V 12 | ||
7. Verkeersvoorzieningen algemeen | V 7 | V 7 | V 7 | ||
8. Openbare verlichting | V 5 | V 5 | V 5 | ||
9. Overige verschillen | V 6 | V 6 | V 6 | ||
N 0 | V 71 | V 71 | V 110 | V 181 | |
Totaal | V 176 | V 71 | V 247 | V 125 | V 372 |
Toelichting op de grootste verschillen | |||||
Nr. 1 Nacalculatie bedrijfsvoering Het nadeel is voornamelijk ontstaan door extra inhuur vanwege onvervulde vacatures. | |||||
Nr. 2 Lasten Civieltechnische werken Het voordeel op de lasten van Civieltechnische werken is ontstaan doordat een aantal onderhoudswerkzaamheden worden doorgeschoven naar 2020 vanwege het grote aanbod van werkzaamheden in 2019. | |||||
Nr. 3 Lasten Onderhoud verhardingen Het nadeel op de lasten is ontstaan door juridische ondersteuning bij een rechtszaak (N 35) en hogere aanbestedingsprijzen op verharding. | |||||
Nr. 1 Baten Onderhoud verhardingen Het voordeel op de baten is ontstaan door een ontvangen subsidie (V 70) en meer vergoedingen voor graafwerkzaamheden door nutsbedrijven (V 130). |
Programma 3 - Economie
Omschrijving | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal Begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
Lasten | N 1.889 | V 338 | N 1.551 | N 1.382 | V 169 |
Baten | V 1.351 | N 212 | V 1.139 | V 1.175 | V 36 |
Saldo van baten en lasten | N 538 | V 126 | N 412 | N 207 | V 205 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve eenmalige uitgaven | N 0 | V 5 | V 5 | N 60 | N 65 |
Reserve herstructurering actief grondbeleid | V 112 | N 112 | N 0 | N 0 | |
Reserve bedrijfsvoering | N 59 | N 59 | N 143 | N 84 | |
Totaal mutaties reserves | V 53 | N 107 | N 54 | N 203 | N 149 |
Resultaat | N 485 | V 19 | N 466 | N 410 | V 56 |
Lasten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering | V 84 | V 84 | N 84 | N 0 | |
2. Niet-besteed budget opstellen leidraad Hoofdweg; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 41 | V 41 | N 41 | N 0 | |
3. Lagere lasten en baten BedrijfinvesteringsZone (zie baten) | V 28 | V 28 | V 28 | ||
4. BedrijfinvesteringsZone Capelle-West; overheveling budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 20 | V 20 | N 20 | N 0 | |
5. Niet-besteed budget Hoofdweggebied; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 4 | V 4 | N 4 | N 0 | |
6. Overige verschilen | N 8 | N 8 | N 8 | ||
V 169 | N 0 | V 169 | N 149 | V 20 | |
Baten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Hogere baten commerciële contracten | V 55 | V 55 | V 55 | ||
2. Hogere inkomsten logiesbelasting door verlate aangifte 2018 en toename overnachtingen | V 29 | V 29 | V 29 | ||
3. Lagere baten BedrijfinvesteringsZone (zie lasten) | N 28 | N 28 | N 28 | ||
4. Overige verschilen | N 20 | N 20 | N 20 | ||
N 0 | V 36 | V 36 | N 0 | V 36 | |
Totaal | V 169 | V 36 | V 205 | N 149 | V 56 |
Programma 4 - Onderwijs
Omschrijving | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal Begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
Lasten | N 8.197 | N 712 | N 8.909 | N 6.859 | V 2.050 |
Baten | V 2.127 | V 1.054 | V 3.181 | V 2.077 | N 1.104 |
Saldo van baten en lasten | N 6.070 | V 342 | N 5.728 | N 4.782 | V 946 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve eenmalige uitgaven | N 0 | N 0 | N 644 | N 644 | |
Reserve bedrijfsvoering | N 0 | N 37 | N 37 | N 270 | N 233 |
Totaal mutaties reserves | N 0 | N 37 | N 37 | N 914 | N 877 |
Resultaat | N 6.070 | V 305 | N 5.765 | N 5.696 | V 69 |
Lasten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Ontvangen middelen GOA worden in 2020 besteed (zie baten) | V1.120 | V1.120 | V1.120 | ||
2. Vergoedingen verhuiskosten SHO vinden plaats in 2020); dotatie aan reserve eenmalige uitgaven | V 644 | V 644 | N 644 | N 0 | |
3. Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering | V 233 | V 233 | N 233 | N 0 | |
4. Lagere lasten Zorg op Maat (vertraging besluitvorming) | V 53 | V 53 | V 53 | ||
5. Lagere lasten leerlingenvervoer | V 39 | V 39 | V 39 | ||
6. Overige verschillen | N 39 | N 39 | N 39 | ||
V2.050 | N 0 | V2.050 | N 877 | V1.173 | |
Baten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
N 0 | N 0 | ||||
1. Ontvangen middelen GOA worden in 2020 besteed (zie lasten) | N1.120 | N1.120 | N1.120 | ||
2. Overige verschillen | V 16 | V 16 | V 16 | ||
N 0 | N1.104 | N1.104 | N 0 | N1.104 | |
Totaal | V2.050 | N1.104 | V 946 | N 877 | V 69 |
Toelichting op de grootste verschillen | |||||
Nr. 1 GOA | |||||
Met ingang van 2019 hanteert het Rijk een nieuwe systematiek voor het verdelen van de gemeentelijke onderwijsachterstandsmiddelen. Naast het opleidingsniveau van ouders worden het land van herkomst, de verblijfsduur in Nederland en gegevens over schuldsanering gebruikt om te bepalen of een kind een onderwijsachterstand heeft of het risico loopt om die te krijgen. Aan deze GOA-uitkering hangt de verplichting aan de gemeente om aan doelgroepkinderen met ingang van 1 augustus 2020 een voorschools VVE-aanbod te doen. De gemeentelijke inzet op het gebied van onderwijsachterstandsbestrijding met ingang van 2020 is beschreven in de notitie ‘Kansen voor ieder kind’ die in de eerstkomende vergadering door de gemeenteraad zal worden vastgesteld (raadscommissie was 9 februari jl.). Op basis hiervan zullen de subsidieregelingen Onderwijsachterstanden en Peuteropvang worden aangepast. De totstandkoming van genoemde notitie en de daaropvolgende aanpassing (i.c. uitbreiding) van de subsidieregelingen heeft in 2019 vertraging opgelopen, hetgeen heeft geleid tot een onderbesteding van GOA-middelen. Deze middelen mogen worden overgeheveld, en zullen met ingang van medio 2020 worden ingezet. | |||||
Programma 5a - Vrije tijdsbesteding (Sport en cultuur)
Omschrijving | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal Begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
Lasten | N 10.613 | N 51 | N 10.664 | N 10.804 | N 140 |
Baten | V 3.036 | V 56 | V 3.092 | V 3.104 | V 12 |
Saldo van baten en lasten | N 7.577 | V 5 | N 7.572 | N 7.700 | N 128 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve eenmalige uitgaven | N 200 | V 10 | N 190 | N 190 | N 0 |
Reserve bedrijfsvoering | N 17 | N 21 | N 38 | V 110 | V 148 |
Totaal mutaties reserves | N 217 | N 11 | N 228 | N 80 | V 148 |
Resultaat | N 7.794 | N 6 | N 7.800 | N 7.780 | V 20 |
Lasten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering | N 157 | N 157 | V 157 | N 0 | |
2. Hogere onderhoudslasten en doorbelastingen sportaccommodaties | N 56 | N 56 | N 56 | ||
3. Minder subsidie evenementen en cultuurinstellingen | V 36 | V 36 | V 36 | ||
4. Overige verschillen | V 37 | V 37 | V 37 | ||
N 140 | N 0 | N 140 | V 157 | V 17 | |
Baten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Lagere huurbaten sportaccommodaties | N 42 | N 42 | N 42 | ||
2. Bijdrage van derden en subsidies: Veteranendag en 75 jaar vrijheid | V 31 | V 31 | V 31 | ||
3. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering | V 9 | V 9 | N 9 | N 0 | |
4. Overige verschillen | V 14 | V 14 | V 14 | ||
N 0 | V 12 | V 12 | N 9 | V 3 | |
Totaal | N 140 | V 12 | N 128 | V 148 | V 20 |
Programma 5b - Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Omschrijving | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal Begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
Lasten | N 6.682 | V 340 | N 6.342 | N 6.535 | N 193 |
Baten | V 893 | N 0 | V 893 | V 1.019 | V 126 |
Saldo van baten en lasten | N 5.789 | V 340 | N 5.449 | N 5.516 | N 67 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve Openbare Ruimte | V 473 | V 5.577 | V 6.050 | V 5.893 | N 157 |
Reserve eenmalige uitgaven | N 0 | V 71 | V 71 | V 28 | N 43 |
Algemene reserve | N 0 | N 5.718 | N 5.718 | N 5.718 | N 0 |
Reserve bedrijfsvoering | N 66 | N 11 | N 77 | V 162 | V 239 |
Totaal mutaties reserves | V 407 | N 81 | V 326 | V 365 | V 39 |
Resultaat | N 5.382 | V 259 | N 5.123 | N 5.151 | N 28 |
Lasten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat | |||
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering | N 262 | N 262 | V 262 | N 0 | ||||
2. Hogere lasten groenvoorziening | N 160 | N 160 | N 160 | |||||
3. Lagere lasten Water; dotaie aan reserve Openbare ruimte (zie baten) | V 149 | V 149 | N 149 | N 0 | ||||
4. Compensabele Btw Recreatieschap Hitland | V 70 | V 70 | V 70 | |||||
5. Hogere lasten verkopen en verhuur gemeentelijke gronden inclusief project Erfgrenzen | N 26 | N 26 | N 26 | |||||
6. Lagere lasten kwaliteitsimpuls openbare ruimte; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 23 | V 23 | N 23 | N 0 | ||||
7. Lagere lasten budget Rivier als getijdenpark; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 13 | V 13 | N 13 | N 0 | ||||
N 193 | N 0 | N 193 | V 77 | N 116 | ||||
Baten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat | |||
1. Hogere baten verkopen en verhuur gemeentelijke gronden | V 103 | V 103 | V 103 | |||||
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering | V 23 | V 23 | N 23 | N 0 | ||||
3. Hogere baten Water; dotatie aan reserve Openbare ruimte (zie lasten) | V 9 | V 9 | N 9 | N 0 | ||||
4. Hogere baten budget Rivier als getijdenpark; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 6 | V 6 | N 6 | N 0 | ||||
5. Overige verschillen | N 15 | N 15 | N 15 | |||||
N 0 | V 126 | V 126 | N 38 | V 88 | ||||
Totaal | N 193 | V 126 | N 67 | V 39 | N 28 | |||
Toelichting op de grootste verschillen | ||||||||
Nr. 1 Nacalculatie bedrijfsvoering De overschrijding wordt veroorzaakt door een overschrijding op de salarislasten bij de unit Uitvoering; 7 garantiebanen drukken op het salarisbudget. Daar tegenover staat slecht een beperkte loonkostensubsidie. | ||||||||
Nr. 2 Groenvoorziening De hogere lasten op groen zijn voornamelijk veroorzaakt door storm en extreme droogte waardoor extra controle en kap van bomen heeft plaatsgevonden (N 460). Door de extreme droogte zijn tevens de inhuurkosten voor een waterwagen hoger uitgevallen (N 25). De bestrijding van de eikenprocessierups heeft voor extra lasten gezorgd (N 30). Door het verschuiven van de aanleg van het fietspad Couwenhoekseweg naar 2020 is een voordeel ontstaan (V 41). De besteding van het budget van het koepelschap voor het beheerplan Schollebos is tevens verschoven naar 2020 (V 300). | ||||||||
Nr. 3 Water De lagere lasten op Water zijn ontstaan doordat er geen baggerwerkzaamheden hebben plaatsgevonden in afwachting van het baggerbesluit door HHSK. Daarnaast heeft wel een inventarisatie, maar geen onderhoud aan de beschoeiingen plaatsgevonden wat lagere lasten tot gevolg heeft. De uitvoering van de onderhoudswerkzaamheden is door een tekort aan personeel verschoven naar 2020. |
Programma 6a - Sociale infrastructuur
Omschrijving | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal Begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
Lasten | N 10.842 | N 954 | N 11.796 | N 11.988 | N 192 |
Baten | V 1.051 | V 70 | V 1.121 | V 1.199 | V 78 |
Saldo van baten en lasten | N 9.791 | N 884 | N 10.675 | N 10.789 | N 114 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve eenmalige uitgaven | N 0 | V 442 | V 442 | V 290 | N 152 |
Reserve Sociaal Domein | V 450 | V 450 | V 450 | N 0 | |
Reserve bedrijfsvoering | N 0 | N 94 | N 94 | V 133 | V 227 |
Totaal mutaties reserves | V 450 | V 348 | V 798 | V 873 | V 75 |
Resultaat | N 9.341 | N 536 | N 9.877 | N 9.916 | N 39 |
Lasten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering | N 259 | N 259 | V 259 | N 0 | |
2. Niet-besteed budget WOP's: budget deels naar 2020 overgeveld via de reserve eenmalige uitgaven | V 97 | V 97 | N 97 | N 0 | |
3. Wijkcentra en kinderopvang: hogere lasten uitbesteed werk en personeel derden | N 64 | N 64 | N 64 | ||
4. Niet-besteed budget LPB-congres; budget naar 2020 via de reserve eenmalige uitgaven | V 32 | V 32 | N 32 | N 0 | |
5. Maria Daneelserf; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 23 | V 23 | N 23 | N 0 | |
6. Overige verschillen | N 21 | N 21 | N 21 | ||
N 192 | N 0 | N 192 | V 107 | N 85 | |
Baten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering | V 39 | V 39 | N 39 | N 0 | |
8. Overige verschillen | V 39 | V 39 | V 7 | V 46 | |
N 0 | V 78 | V 78 | N 32 | V 46 | |
Totaal | N 192 | V 78 | N 114 | V 75 | N 39 |
Programma 6b - Werk en inkomen (participatiewet)
Omschrijving | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal Begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
Lasten | N 57.098 | V 5.106 | N 51.992 | N 50.393 | V 1.599 |
Baten | V 32.217 | V 134 | V 32.351 | V 32.529 | V 178 |
Saldo van baten en lasten | N 24.881 | V 5.240 | N 19.641 | N 17.864 | V 1.777 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve eenmalige uitgaven | V 200 | V 75 | V 275 | V 275 | N 0 |
Reserve Sociaal Domein | N 225 | N 225 | N 225 | N 0 | |
Reserve bedrijfsvoering | V 212 | N 23 | V 189 | V 293 | V 104 |
Totaal mutaties reserves | V 187 | V 52 | V 239 | V 343 | V 104 |
Resultaat | N 24.694 | V 5.292 | N 19.402 | N 17.521 | V 1.881 |
Lasten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Lagere lasten uitkeringen wegens een daling van het aantal uitkeringsgerechtigden, lagere bijdrage van het Rijk | V 698 | V 698 | V 698 | ||
2. Lagere lasten jobcoaching/impuls begeleiding naar werk | V 445 | V 445 | V 445 | ||
3. Lagere lasten Capelle Werkt binnen participatiebudget | V 178 | V 178 | V 178 | ||
4. Afrekening Promen | V 145 | V 145 | V 145 | ||
5. Lagere lasten en baten Bijzondere Bijstand: Vanwege de daling van het aantal mensen in de bijstand | V 141 | V 141 | V 141 | ||
6. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering | N 110 | N 110 | V 110 | N 0 | |
7. Onderbesteding armoedebeleid | V 78 | V 78 | V 78 | ||
8. Lagere lasten Wekplein binnen participatiebudget | V 90 | V 90 | V 90 | ||
9. Overige verschillen | N 67 | N 67 | N 67 | ||
V1.598 | N 0 | V1.598 | V 110 | V1.708 | |
Baten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Lagere lasten uitkeringen wegens een daling van het aantal uitkeringsgerechtigden, lagere bijdrage van het Rijk | V 300 | V 300 | V 300 | ||
2. Lagere inkomsten van het Rijk | N 226 | N 226 | N 226 | ||
3. Hogere baten re-integratie | V 67 | V 67 | V 67 | ||
4. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering | V 10 | V 10 | N 10 | N 0 | |
5. Overige verschillen | V 27 | V 27 | V 5 | V 32 | |
N 0 | V 178 | V 178 | N 5 | V 173 | |
Totaal | V1.598 | V 178 | V1.776 | V 105 | V1.881 |
Toelichting op de grootste verschillen | |||||
Nr. 1 Lasten en Baten Uitkeringen | |||||
Evenals in 2018 was er over 2019 sprake van een daling van het aantal uitkeringen. Het betreft over 2019 een dalling van het aantal cliënten met ca. 10%: van gemiddeld 2.155 (2018) naar gemiddeld 1.933 (2019). De gemiddelde uitgaven per cliënt waren echter hoger dan verwacht. Daarmee zijn de lasten 698 lager dan begroot. Hier tegenover staat een lagere bate van het Rijk: 226. Tevens is er sprake van hogere eigen bijdragen/verhaal van 300. | |||||
Nr. 2,3. Kosten re-integratie | |||||
De uitgaven op het participatiebudget zijn achtergebleven bij de aan de GR IJsselgemeenten beschikbaar gestelde budgetten. | |||||
De te realiseren garantiebanen en beschutwerk plekken bleven achter met de doel- en taakstelling voor 2019. In het 4e kwartaal zijn nog minder kandidaten aangemeld en bemiddeld door Stichting Capelle Werkt en Promen. Door de sterke afname van de instroom bij Capelle kost het meer moeite om geschikte kandidaten te vinden t.b.v. een traject. | |||||
De uitgaven voor Activering & Zorg (A&Z) en het Werkplein zijn ook achter gebleven t.o.v. de verwachting. Ook hier moet de oorzaak gevonden worden in het vinden van geschikte kandidaten om te bemiddelen naar een traject of werk. Er is in het 4e kwartaal wel meer aandacht besteed aan de klanten van A&Z. Dit heeft echter niet geleid tot extra uitgaven. Naar de verwachtingen van de GR IJsselgemeenten zullen de activiteiten uit het bestedingsplan 2020 volledig uitgevoerd worden. Zo zal er in 2020 actief worden ingezet op het vinden en begeleiden van geschikte kandidaten die aangemeld en bemiddeld kunnen worden naar een traject of werk. | |||||
Nr. 4 Afrekening Promen | |||||
1. Afrekening Promen betreffende WSW-budget 2018. Het voordeel is ontstaan doordat het werkelijk gemiddeld aantal arbeidsplaatsen over 2018 lager bleek dan waarvan in de begroting 2018 was uitgegaan (zie ook de Jaarstukken 2018 Promen, pag. 60 en pag. 61). | |||||
Nr. 5 Bijzondere bijstand Het aantal mensen dat zich aanmeldt, lijkt zich in 2019 te stabiliseren. | |||||
Nr. 7 Armoedebeleid De uitgaven ten laste van het bestedingsplan zijn volledig. Het beschikbare budget bleek hoger. Hierop heeft geen aanpassing op het bestedingspan plaatsgevonden. |
Programma 6c - Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
Omschrijving | Begroting 2019 | Wijziging Begroting 2019 | Totaal Begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil 2019 |
Lasten | N 13.681 | N 558 | N 14.239 | N 14.783 | N 544 |
Baten | V 463 | V 5 | V 468 | V 613 | V 145 |
Saldo van baten en lasten | N 13.218 | N 553 | N 13.771 | N 14.170 | N 399 |
Mutaties reserves: | |||||
Sociaal Noodfonds | N 0 | N 0 | V 13 | V 13 | |
Reserve Sociaal Domein | N 1.012 | V 1.012 | N 0 | N 0 | |
Reserve bedrijfsvoering | V 12 | N 388 | N 376 | N 281 | V 95 |
Totaal mutaties reserves | N 1.000 | V 624 | N 376 | N 268 | V 108 |
Resultaat | N 14.218 | V 71 | N 14.147 | N 14.438 | N 291 |
Lasten | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
1. Hogere uitgaven voor begeleiding | N 205 | N 205 | N 205 | ||
2. Hogere uitgaven huishoudelijke ondersteuning | N 202 | N 202 | N 202 | ||
3. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering | N 101 | N 101 | V 101 | N 0 | |
4. Minder herverstrekkingen/reparaties/huur rolstoelen& scootmobielen door latere levering | V 62 | V 62 | V 62 | ||
5. Hogere kosten voor vervoer (zie baten) | N 49 | N 49 | N 49 | ||
6. Hogere uitgaven dagbesteding | N 49 | N 49 | N 49 | ||
7. Bijdrage uit Reserve Noodfonds | N 13 | N 13 | V 13 | N 0 | |
8. Overige verschillen | V 13 |