Overzicht van baten en lasten

Overzicht baten, lasten en saldi 2019

Terug naar navigatie - Overzicht baten, lasten en saldi 2019

Hieronder het gedetailleerde overzicht per programma inclusief de mutaties in de reserves gevolgd door een verschillenanalyse per programma.

Lasten (x € 1.000)
Programma Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
0. Bestuur en Ondersteuning N 29.216 N 1.953 N 31.169 N 31.393 N 224
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde N 7.194 N 417 N 7.611 N 7.047 V 564
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat N 7.352 N 839 N 8.191 N 8.015 V 176
3. Economie N 1.889 V 338 N 1.551 N 1.382 V 169
4. Onderwijs N 8.197 N 712 N 8.909 N 6.859 V 2.050
5a. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) N 10.613 N 51 N 10.664 N 10.804 N 140
5b. Openbaar groen en (openlucht) recreatie N 6.682 V 340 N 6.342 N 6.535 N 193
6a. Sociale Infrastructuur N 10.842 N 954 N 11.796 N 11.988 N 192
6b. Werk en Inkomen (Participatiewet) N 57.098 V 5.106 N 51.992 N 50.393 V 1.599
6c. Wet Maatschappelijke Inkomen N 13.681 N 558 N 14.239 N 14.783 N 544
6d. Jeugdhulp N 20.821 N 1.402 N 22.223 N 22.794 N 571
7. Volksgezondheid en Milieu N 15.651 N 664 N 16.315 N 16.814 N 499
8. Stadsontwikkeling N 25.182 V 6.888 N 18.294 N 14.286 V 4.008
Saldo van lasten N 214.418 V 5.122 N 209.296 N 203.093 V 6.203
Baten (x € 1.000)
Programma Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
0. Bestuur en Ondersteuning V 131.683 V 1.415 V 133.098 V 134.293 V 1.195
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde V 628 N 0 V 628 V 532 N 96
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat V 462 V 353 V 815 V 886 V 71
3. Economie V 1.351 N 212 V 1.139 V 1.175 V 36
4. Onderwijs V 2.127 V 1.054 V 3.181 V 2.077 N 1.104
5a. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) V 3.036 V 56 V 3.092 V 3.104 V 12
5b. Openbaar groen en (openlucht) recreatie V 893 N 0 V 893 V 1.019 V 126
6a. Sociale Infrastructuur V 1.051 V 70 V 1.121 V 1.199 V 78
6b. Werk en Inkomen (Participatiewet) V 32.217 V 134 V 32.351 V 32.529 V 178
6c. Wet Maatschappelijke Inkomen V 463 V 5 V 468 V 613 V 145
6d. Jeugdhulp V 62 V 159 V 221 V 231 V 10
7. Volksgezondheid en Milieu V 13.504 N 323 V 13.181 V 13.694 V 513
8. Stadsontwikkeling V 18.195 N 2.604 V 15.591 V 12.554 N 3.037
Saldo van baten V 205.672 V 107 V 205.779 V 203.906 N 1.873
Saldi (x € 1.000)
Programma Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
0. Bestuur en Ondersteuning V 102.467 N 538 V 101.929 V 102.900 V 971
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde N 6.566 N 417 N 6.983 N 6.515 V 468
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat N 6.890 N 486 N 7.376 N 7.129 V 247
3. Economie N 538 V 126 N 412 N 207 V 205
4. Onderwijs N 6.070 V 342 N 5.728 N 4.782 V 946
5a. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) N 7.577 V 5 N 7.572 N 7.700 N 128
5b. Openbaar groen en (openlucht) recreatie N 5.789 V 340 N 5.449 N 5.516 N 67
6a. Sociale Infrastructuur N 9.791 N 884 N 10.675 N 10.789 N 114
6b. Werk en Inkomen (Participatiewet) N 24.881 V 5.240 N 19.641 N 17.864 V 1.777
6c. Wet Maatschappelijke Inkomen N 13.218 N 553 N 13.771 N 14.170 N 399
6d. Jeugdhulp N 20.759 N 1.243 N 22.002 N 22.563 N 561
7. Volksgezondheid en Milieu N 2.147 N 987 N 3.134 N 3.120 V 14
8. Stadsontwikkeling N 6.987 V 4.284 N 2.703 N 1.732 V 971
Saldo van baten en lasten N 8.746 V 5.229 N 3.517 V 813 V 4.330
Mutaties reserves V 9.263 V 539 V 9.801 V 6.250 N 3.551
Afrondingen V 1 N 0 V 1 N 0 N 1
Resultaat V 518 V 5.768 V 6.285 V 7.063 V 778

Programma 0 - Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 29.216 N 1.953 N 31.169 N 31.393 N 224
Baten V 131.683 V 1.415 V 133.098 V 134.293 V 1.195
Saldo van baten en lasten* V 102.467 N 538 V 101.929 V 102.900 V 971
Mutaties reserves:
Reserve bedrijfsvoering V 37 V 1.124 V 1.161 V 1.189 V 28
Reserve eenmalige uitgaven N 0 N 0 N 194 N 194
Reserve Doe Mee Fonds V 1.667 V 832 V 2.499 V 669 N 1.830
Reserve rekenkamer N 0 N 0 V 2 V 2
Totaal mutaties reserves V 1.704 V 1.956 V 3.660 V 1.666 N 1.994
Resultaat V 104.171 V 1.418 V 105.589 V 104.566 N 1.023
* Taakveld 0.10 mutaties reserves zijn bij de tabellen per programma opgenomen. In bovenstaande tabel is het taakveld 0.10 geen onderdeel van het saldo van baten en lasten.
** Exclusief taakveld 0.11 resultaat van de rekening baten en lasten; de som van het resultaat van alle programma's geeft het resultaat van de rekening.
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Denk en Doe Mee Fonds door minder gehonoreerde aanvragen; overheveling naar 2020 via reserve V1.830 V1.830 N1.830 N 0
2. Dotatie aan voorziening Appa o.b.v. actuariële berekeningen N1.615 N1.615 N1.615
3. Hogere lasten overhead (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering N 396 N 396 V 396 N 0
4. Mutatie voorziening dubieuze debiteuren privaatrechtelijk (zie baten) N 250 N 250 N 250
5. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 86 V 86 N 86 N 0
6. Vrijval Vpb reservering afvalstromen 2016 t/m 2019 V 80 V 80 V 80
7. Lagere lasten college B&W V 71 V 71 V 71
8. Lagere lasten Stadvisie, overheveling naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 32 V 32 N 32 N 0
9. Overige verschillen N 62 N 62 N 12 N 74
N 224 N 0 N 224 N1.564 N1.788
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Decembercirculaire 2019 Klimaatmiddelen, dotatie aan reserve eenmalige uitgaven V 258 V 258 N 162 V 96
2. Decembercirculaire 2019 overige verschillen V 263 V 263 V 263
3. Hogere baten overhead (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 217 V 217 N 217 N 0
4. Mutatie voorziening dubieuze debiteuren privaatrechtelijk (zie lasten) V 211 V 211 V 211
5. Meer verstrekete paspoorten, aanvragen naturalisaties V 79 V 79 V 79
6. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 51 V 51 N 51 N 0
7. Terugbetaling fractievergoedingen (incl. tablets) V 30 V 30 V 30
8. Winstuitkering BV Sport V 38 V 38 V 38
9. Overige verschillen V 48 V 48 V 48
N 0 V1.195 V1.195 N 430 V 765
Totaal N 224 V1.195 V 971 N1.994 N1.023
Toelichting op de grootste verschillen
Baten Nr 1. Decembercirculaire 2019 Klimaatmiddelen, dotatie aan reserve eenmalige uitgaven
In de Decembercirculaire 2019 hebben we voor V 258 middelen ontvangen uit het in de zomer van 2019 gesloten Klimaatakkoord. Deze middelen zijn bedoeld om een transitievisie warmte en een wijkaanpak te ontwikkelen, en om energieloketten op te richten. Voor onze gemeente geldt dat we voor de warmtetransitie reeds N 96 kosten hebben gemaakt. Het restant (V 258 -/- N 96 = V 162) hevelen we over naar 2020 via de Reserve Eenmalige Uitgaven. Bij de Voorjaarsnota 2020 volgt een voorstel voor besteding of eventuele vrijval, waarbij ook de relatie met andere middelen voor de duurzaamheidsagenda wordt gelegd. Zie ook collegebrief 2020, week 8 (nummer 021).
Baten Nr 2. Decembercirculaire 2019 overige verschillen
In de Decembercirculaire 2019 worden ook andere middelen toegevoegd aan de algemene uitkering. De belangrijkste mutatie betreft een voordeel op het sociaal domein gedeelte, dat in 2019 voor het eerst geïntegreerd is in de algemene uitkering.

Programma 1 - Integrale veiligheid en openbare orde

Terug naar navigatie - Programma 1 - Integrale veiligheid en openbare orde
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 7.194 N 417 N 7.611 N 7.047 V 564
Baten V 628 N 0 V 628 V 532 N 96
Saldo van baten en lasten N 6.566 N 417 N 6.983 N 6.515 V 468
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N 0 V 321 V 321 V 65 N 256
Reserve bedrijfsvoering V 34 N 4 V 30 N 65 N 95
Totaal mutaties reserves V 34 V 317 V 351 N 0 N 351
Resultaat N 6.532 N 100 N 6.632 N 6.515 V 117
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 145 V 145 N 145 N 0
2. Niet besteed budget weerbaarheid; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 120 V 120 N 120 N 0
3. Lagere lasten integraal veiligheidsbeleid; budget aanpak straatroven naar 2020 via de reserve eenmalige uitgaven V 103 V 103 N 101 V 2
4. Niet besteed budget persoonsgerichte aanpak, aanpak jeugdgroepen en KVO V 68 V 68 V 68
5. Schadeverhaal (zie baten) V 60 V 60 V 60
6. Niet besteed budget brandweer(-kazerne); budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 35 V 35 N 35 N 0
7. Overige verschillen V 33 V 33 V 33
V 564 N 0 V 564 N 401 V 163
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Schadeverhaal (zie lasten) N 74 N 74 N 74
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering N 50 N 50 V 50 N 0
3. Overige verschillen V 28 V 28 V 28
N 0 N 96 N 96 V 50 N 46
Totaal V 564 N 96 V 468 N 351 V 117

Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 7.352 N 839 N 8.191 N 8.015 V 176
Baten V 462 V 353 V 815 V 886 V 71
Saldo van baten en lasten N 6.890 N 486 N 7.376 N 7.129 V 247
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N 0 V 375 V 375 V 239 N 136
Algemene reserve N 0 N 17.242 N 17.242 N 17.242 N 0
Reserve Openbare Ruimte N 404 V 17.773 V 17.369 V 17.369 N 0
Reserve bedrijfsvoering N 152 N 4 N 156 V 105 V 261
Totaal mutaties reserves N 556 V 902 V 346 V 471 V 125
Resultaat N 7.446 V 416 N 7.030 N 6.658 V 372
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering N 275 N 275 V 275 N 0
2. Civieltechnische werken V 270 V 270 V 270
3. Onderhoud verhardingen N 182 N 182 N 182
4. Niet-besteed budget vervoersknooppunt Rivium; budget naar 2019 via reserve eenmalige uitgaven (zie baten) V 124 V 124 N 124 N 0
5. Openbare verlichting V 66 V 66 V 66
6. Niet-besteed budget Gemeentelijk Mobiliteitsplan; restantbudget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 68 V 68 N 68 N 0
7. Lagere lasten Wijkonstluiting Schollevaar, restantbudget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 36 V 36 N 36 N 0
8. Lagere lasten op gladheidsbestrijding door minder strooibeurten als gevolg van zachte winter V 32 V 32 V 32
9. Lagere lasten en baten Fietsoorziening metro Slotlaan (zie baten) V 22 V 22 V 22
10. Straatmeubilair V 21 V 21 V 21
11. Lagere lasten voorbereiding Fietsbrug Algeraweg - Schönberglaan, restantbudget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 19 V 19 N 19 N 0
12. Lagere lasten eenmalig budget Parkeertellingen, restantbudget via reserve eenmalige uitgaven naar 2020 V 13 V 13 N 13 N 0
13. Overige verschillen N 38 N 38 N 38
V 176 N 0 V 176 V 15 V 191
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Onderhoud verhardingen V 196 V 196 V 196
2. Niet-besteed budget vervoersknooppunt Rivium; budget naar 2019 via reserve eenmalige uitgaven (zie lasten) N 124 N 124 V 124 N 0
3. Lagere baten Fietsoorziening metro Slotlaan (zie lasten) N 25 N 25 N 25
4. Lagere baten brandstofverkooppunten (zie lasten) N 20 N 20 N 20
5. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 14 V 14 N 14 N 0
6. Civieltechnische werken V 12 V 12 V 12
7. Verkeersvoorzieningen algemeen V 7 V 7 V 7
8. Openbare verlichting V 5 V 5 V 5
9. Overige verschillen V 6 V 6 V 6
N 0 V 71 V 71 V 110 V 181
Totaal V 176 V 71 V 247 V 125 V 372
Toelichting op de grootste verschillen
Nr. 1 Nacalculatie bedrijfsvoering Het nadeel is voornamelijk ontstaan door extra inhuur vanwege onvervulde vacatures.
Nr. 2 Lasten Civieltechnische werken Het voordeel op de lasten van Civieltechnische werken is ontstaan doordat een aantal onderhoudswerkzaamheden worden doorgeschoven naar 2020 vanwege het grote aanbod van werkzaamheden in 2019.
Nr. 3 Lasten Onderhoud verhardingen Het nadeel op de lasten is ontstaan door juridische ondersteuning bij een rechtszaak (N 35) en hogere aanbestedingsprijzen op verharding.
Nr. 1 Baten Onderhoud verhardingen Het voordeel op de baten is ontstaan door een ontvangen subsidie (V 70) en meer vergoedingen voor graafwerkzaamheden door nutsbedrijven (V 130).

Programma 3 - Economie

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 1.889 V 338 N 1.551 N 1.382 V 169
Baten V 1.351 N 212 V 1.139 V 1.175 V 36
Saldo van baten en lasten N 538 V 126 N 412 N 207 V 205
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N 0 V 5 V 5 N 60 N 65
Reserve herstructurering actief grondbeleid V 112 N 112 N 0 N 0
Reserve bedrijfsvoering N 59 N 59 N 143 N 84
Totaal mutaties reserves V 53 N 107 N 54 N 203 N 149
Resultaat N 485 V 19 N 466 N 410 V 56
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering V 84 V 84 N 84 N 0
2. Niet-besteed budget opstellen leidraad Hoofdweg; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 41 V 41 N 41 N 0
3. Lagere lasten en baten BedrijfinvesteringsZone (zie baten) V 28 V 28 V 28
4. BedrijfinvesteringsZone Capelle-West; overheveling budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 20 V 20 N 20 N 0
5. Niet-besteed budget Hoofdweggebied; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 4 V 4 N 4 N 0
6. Overige verschilen N 8 N 8 N 8
V 169 N 0 V 169 N 149 V 20
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Hogere baten commerciële contracten V 55 V 55 V 55
2. Hogere inkomsten logiesbelasting door verlate aangifte 2018 en toename overnachtingen V 29 V 29 V 29
3. Lagere baten BedrijfinvesteringsZone (zie lasten) N 28 N 28 N 28
4. Overige verschilen N 20 N 20 N 20
N 0 V 36 V 36 N 0 V 36
Totaal V 169 V 36 V 205 N 149 V 56

Programma 4 - Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 - Onderwijs
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 8.197 N 712 N 8.909 N 6.859 V 2.050
Baten V 2.127 V 1.054 V 3.181 V 2.077 N 1.104
Saldo van baten en lasten N 6.070 V 342 N 5.728 N 4.782 V 946
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N 0 N 0 N 644 N 644
Reserve bedrijfsvoering N 0 N 37 N 37 N 270 N 233
Totaal mutaties reserves N 0 N 37 N 37 N 914 N 877
Resultaat N 6.070 V 305 N 5.765 N 5.696 V 69
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Ontvangen middelen GOA worden in 2020 besteed (zie baten) V1.120 V1.120 V1.120
2. Vergoedingen verhuiskosten SHO vinden plaats in 2020); dotatie aan reserve eenmalige uitgaven V 644 V 644 N 644 N 0
3. Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering V 233 V 233 N 233 N 0
4. Lagere lasten Zorg op Maat (vertraging besluitvorming) V 53 V 53 V 53
5. Lagere lasten leerlingenvervoer V 39 V 39 V 39
6. Overige verschillen N 39 N 39 N 39
V2.050 N 0 V2.050 N 877 V1.173
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
N 0 N 0
1. Ontvangen middelen GOA worden in 2020 besteed (zie lasten) N1.120 N1.120 N1.120
2. Overige verschillen V 16 V 16 V 16
N 0 N1.104 N1.104 N 0 N1.104
Totaal V2.050 N1.104 V 946 N 877 V 69
Toelichting op de grootste verschillen
Nr. 1 GOA
Met ingang van 2019 hanteert het Rijk een nieuwe systematiek voor het verdelen van de gemeentelijke onderwijsachterstandsmiddelen. Naast het opleidingsniveau van ouders worden het land van herkomst, de verblijfsduur in Nederland en gegevens over schuldsanering gebruikt om te bepalen of een kind een onderwijsachterstand heeft of het risico loopt om die te krijgen. Aan deze GOA-uitkering hangt de verplichting aan de gemeente om aan doelgroepkinderen met ingang van 1 augustus 2020 een voorschools VVE-aanbod te doen. De gemeentelijke inzet op het gebied van onderwijsachterstandsbestrijding met ingang van 2020 is beschreven in de notitie ‘Kansen voor ieder kind’ die in de eerstkomende vergadering door de gemeenteraad zal worden vastgesteld (raadscommissie was 9 februari jl.). Op basis hiervan zullen de subsidieregelingen Onderwijsachterstanden en Peuteropvang worden aangepast. De totstandkoming van genoemde notitie en de daaropvolgende aanpassing (i.c. uitbreiding) van de subsidieregelingen heeft in 2019 vertraging opgelopen, hetgeen heeft geleid tot een onderbesteding van GOA-middelen. Deze middelen mogen worden overgeheveld, en zullen met ingang van medio 2020 worden ingezet.

Programma 5a - Vrije tijdsbesteding (Sport en cultuur)

Terug naar navigatie - Programma 5a - Vrije tijdsbesteding (Sport en cultuur)
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 10.613 N 51 N 10.664 N 10.804 N 140
Baten V 3.036 V 56 V 3.092 V 3.104 V 12
Saldo van baten en lasten N 7.577 V 5 N 7.572 N 7.700 N 128
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N 200 V 10 N 190 N 190 N 0
Reserve bedrijfsvoering N 17 N 21 N 38 V 110 V 148
Totaal mutaties reserves N 217 N 11 N 228 N 80 V 148
Resultaat N 7.794 N 6 N 7.800 N 7.780 V 20
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering N 157 N 157 V 157 N 0
2. Hogere onderhoudslasten en doorbelastingen sportaccommodaties N 56 N 56 N 56
3. Minder subsidie evenementen en cultuurinstellingen V 36 V 36 V 36
4. Overige verschillen V 37 V 37 V 37
N 140 N 0 N 140 V 157 V 17
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Lagere huurbaten sportaccommodaties N 42 N 42 N 42
2. Bijdrage van derden en subsidies: Veteranendag en 75 jaar vrijheid V 31 V 31 V 31
3. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 9 V 9 N 9 N 0
4. Overige verschillen V 14 V 14 V 14
N 0 V 12 V 12 N 9 V 3
Totaal N 140 V 12 N 128 V 148 V 20

Programma 5b - Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Terug naar navigatie - Programma 5b - Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 6.682 V 340 N 6.342 N 6.535 N 193
Baten V 893 N 0 V 893 V 1.019 V 126
Saldo van baten en lasten N 5.789 V 340 N 5.449 N 5.516 N 67
Mutaties reserves:
Reserve Openbare Ruimte V 473 V 5.577 V 6.050 V 5.893 N 157
Reserve eenmalige uitgaven N 0 V 71 V 71 V 28 N 43
Algemene reserve N 0 N 5.718 N 5.718 N 5.718 N 0
Reserve bedrijfsvoering N 66 N 11 N 77 V 162 V 239
Totaal mutaties reserves V 407 N 81 V 326 V 365 V 39
Resultaat N 5.382 V 259 N 5.123 N 5.151 N 28
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering N 262 N 262 V 262 N 0
2. Hogere lasten groenvoorziening N 160 N 160 N 160
3. Lagere lasten Water; dotaie aan reserve Openbare ruimte (zie baten) V 149 V 149 N 149 N 0
4. Compensabele Btw Recreatieschap Hitland V 70 V 70 V 70
5. Hogere lasten verkopen en verhuur gemeentelijke gronden inclusief project Erfgrenzen N 26 N 26 N 26
6. Lagere lasten kwaliteitsimpuls openbare ruimte; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 23 V 23 N 23 N 0
7. Lagere lasten budget Rivier als getijdenpark; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 13 V 13 N 13 N 0
N 193 N 0 N 193 V 77 N 116
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Hogere baten verkopen en verhuur gemeentelijke gronden V 103 V 103 V 103
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 23 V 23 N 23 N 0
3. Hogere baten Water; dotatie aan reserve Openbare ruimte (zie lasten) V 9 V 9 N 9 N 0
4. Hogere baten budget Rivier als getijdenpark; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 6 V 6 N 6 N 0
5. Overige verschillen N 15 N 15 N 15
N 0 V 126 V 126 N 38 V 88
Totaal N 193 V 126 N 67 V 39 N 28
Toelichting op de grootste verschillen
Nr. 1 Nacalculatie bedrijfsvoering De overschrijding wordt veroorzaakt door een overschrijding op de salarislasten bij de unit Uitvoering; 7 garantiebanen drukken op het salarisbudget. Daar tegenover staat slecht een beperkte loonkostensubsidie.
Nr. 2 Groenvoorziening De hogere lasten op groen zijn voornamelijk veroorzaakt door storm en extreme droogte waardoor extra controle en kap van bomen heeft plaatsgevonden (N 460). Door de extreme droogte zijn tevens de inhuurkosten voor een waterwagen hoger uitgevallen (N 25). De bestrijding van de eikenprocessierups heeft voor extra lasten gezorgd (N 30). Door het verschuiven van de aanleg van het fietspad Couwenhoekseweg naar 2020 is een voordeel ontstaan (V 41). De besteding van het budget van het koepelschap voor het beheerplan Schollebos is tevens verschoven naar 2020 (V 300).
Nr. 3 Water De lagere lasten op Water zijn ontstaan doordat er geen baggerwerkzaamheden hebben plaatsgevonden in afwachting van het baggerbesluit door HHSK. Daarnaast heeft wel een inventarisatie, maar geen onderhoud aan de beschoeiingen plaatsgevonden wat lagere lasten tot gevolg heeft. De uitvoering van de onderhoudswerkzaamheden is door een tekort aan personeel verschoven naar 2020.

Programma 6a - Sociale infrastructuur

Terug naar navigatie - Programma 6a - Sociale infrastructuur
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 10.842 N 954 N 11.796 N 11.988 N 192
Baten V 1.051 V 70 V 1.121 V 1.199 V 78
Saldo van baten en lasten N 9.791 N 884 N 10.675 N 10.789 N 114
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N 0 V 442 V 442 V 290 N 152
Reserve Sociaal Domein V 450 V 450 V 450 N 0
Reserve bedrijfsvoering N 0 N 94 N 94 V 133 V 227
Totaal mutaties reserves V 450 V 348 V 798 V 873 V 75
Resultaat N 9.341 N 536 N 9.877 N 9.916 N 39
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering N 259 N 259 V 259 N 0
2. Niet-besteed budget WOP's: budget deels naar 2020 overgeveld via de reserve eenmalige uitgaven V 97 V 97 N 97 N 0
3. Wijkcentra en kinderopvang: hogere lasten uitbesteed werk en personeel derden N 64 N 64 N 64
4. Niet-besteed budget LPB-congres; budget naar 2020 via de reserve eenmalige uitgaven V 32 V 32 N 32 N 0
5. Maria Daneelserf; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 23 V 23 N 23 N 0
6. Overige verschillen N 21 N 21 N 21
N 192 N 0 N 192 V 107 N 85
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 39 V 39 N 39 N 0
8. Overige verschillen V 39 V 39 V 7 V 46
N 0 V 78 V 78 N 32 V 46
Totaal N 192 V 78 N 114 V 75 N 39

Programma 6b - Werk en inkomen (participatiewet)

Terug naar navigatie - Programma 6b - Werk en inkomen (participatiewet)
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 57.098 V 5.106 N 51.992 N 50.393 V 1.599
Baten V 32.217 V 134 V 32.351 V 32.529 V 178
Saldo van baten en lasten N 24.881 V 5.240 N 19.641 N 17.864 V 1.777
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V 200 V 75 V 275 V 275 N 0
Reserve Sociaal Domein N 225 N 225 N 225 N 0
Reserve bedrijfsvoering V 212 N 23 V 189 V 293 V 104
Totaal mutaties reserves V 187 V 52 V 239 V 343 V 104
Resultaat N 24.694 V 5.292 N 19.402 N 17.521 V 1.881
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Lagere lasten uitkeringen wegens een daling van het aantal uitkeringsgerechtigden, lagere bijdrage van het Rijk V 698 V 698 V 698
2. Lagere lasten jobcoaching/impuls begeleiding naar werk V 445 V 445 V 445
3. Lagere lasten Capelle Werkt binnen participatiebudget V 178 V 178 V 178
4. Afrekening Promen V 145 V 145 V 145
5. Lagere lasten en baten Bijzondere Bijstand: Vanwege de daling van het aantal mensen in de bijstand V 141 V 141 V 141
6. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering N 110 N 110 V 110 N 0
7. Onderbesteding armoedebeleid V 78 V 78 V 78
8. Lagere lasten Wekplein binnen participatiebudget V 90 V 90 V 90
9. Overige verschillen N 67 N 67 N 67
V1.598 N 0 V1.598 V 110 V1.708
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Lagere lasten uitkeringen wegens een daling van het aantal uitkeringsgerechtigden, lagere bijdrage van het Rijk V 300 V 300 V 300
2. Lagere inkomsten van het Rijk N 226 N 226 N 226
3. Hogere baten re-integratie V 67 V 67 V 67
4. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 10 V 10 N 10 N 0
5. Overige verschillen V 27 V 27 V 5 V 32
N 0 V 178 V 178 N 5 V 173
Totaal V1.598 V 178 V1.776 V 105 V1.881
Toelichting op de grootste verschillen
Nr. 1 Lasten en Baten Uitkeringen
Evenals in 2018 was er over 2019 sprake van een daling van het aantal uitkeringen. Het betreft over 2019 een dalling van het aantal cliënten met ca. 10%: van gemiddeld 2.155 (2018) naar gemiddeld 1.933 (2019). De gemiddelde uitgaven per cliënt waren echter hoger dan verwacht. Daarmee zijn de lasten 698 lager dan begroot. Hier tegenover staat een lagere bate van het Rijk: 226. Tevens is er sprake van hogere eigen bijdragen/verhaal van 300.
Nr. 2,3. Kosten re-integratie
De uitgaven op het participatiebudget zijn achtergebleven bij de aan de GR IJsselgemeenten beschikbaar gestelde budgetten.
De te realiseren garantiebanen en beschutwerk plekken bleven achter met de doel- en taakstelling voor 2019. In het 4e kwartaal zijn nog minder kandidaten aangemeld en bemiddeld door Stichting Capelle Werkt en Promen. Door de sterke afname van de instroom bij Capelle kost het meer moeite om geschikte kandidaten te vinden t.b.v. een traject.
De uitgaven voor Activering & Zorg (A&Z) en het Werkplein zijn ook achter gebleven t.o.v. de verwachting. Ook hier moet de oorzaak gevonden worden in het vinden van geschikte kandidaten om te bemiddelen naar een traject of werk. Er is in het 4e kwartaal wel meer aandacht besteed aan de klanten van A&Z. Dit heeft echter niet geleid tot extra uitgaven. Naar de verwachtingen van de GR IJsselgemeenten zullen de activiteiten uit het bestedingsplan 2020 volledig uitgevoerd worden. Zo zal er in 2020 actief worden ingezet op het vinden en begeleiden van geschikte kandidaten die aangemeld en bemiddeld kunnen worden naar een traject of werk.
Nr. 4 Afrekening Promen
1. Afrekening Promen betreffende WSW-budget 2018. Het voordeel is ontstaan doordat het werkelijk gemiddeld aantal arbeidsplaatsen over 2018 lager bleek dan waarvan in de begroting 2018 was uitgegaan (zie ook de Jaarstukken 2018 Promen, pag. 60 en pag. 61).
Nr. 5 Bijzondere bijstand Het aantal mensen dat zich aanmeldt, lijkt zich in 2019 te stabiliseren.
Nr. 7 Armoedebeleid De uitgaven ten laste van het bestedingsplan zijn volledig. Het beschikbare budget bleek hoger. Hierop heeft geen aanpassing op het bestedingspan plaatsgevonden.

Programma 6c - Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)

Terug naar navigatie - Programma 6c - Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 13.681 N 558 N 14.239 N 14.783 N 544
Baten V 463 V 5 V 468 V 613 V 145
Saldo van baten en lasten N 13.218 N 553 N 13.771 N 14.170 N 399
Mutaties reserves:
Sociaal Noodfonds N 0 N 0 V 13 V 13
Reserve Sociaal Domein N 1.012 V 1.012 N 0 N 0
Reserve bedrijfsvoering V 12 N 388 N 376 N 281 V 95
Totaal mutaties reserves N 1.000 V 624 N 376 N 268 V 108
Resultaat N 14.218 V 71 N 14.147 N 14.438 N 291
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Hogere uitgaven voor begeleiding N 205 N 205 N 205
2. Hogere uitgaven huishoudelijke ondersteuning N 202 N 202 N 202
3. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering N 101 N 101 V 101 N 0
4. Minder herverstrekkingen/reparaties/huur rolstoelen& scootmobielen door latere levering V 62 V 62 V 62
5. Hogere kosten voor vervoer (zie baten) N 49 N 49 N 49
6. Hogere uitgaven dagbesteding N 49 N 49 N 49
7. Bijdrage uit Reserve Noodfonds N 13 N 13 V 13 N 0
8. Overige verschillen V 13 V 13 V 13
N 544 N 0 N 544 V 114 N 430
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Hoger ontvangst Eigen Bijdrage CAK V 110 V 110 V 110
2. Hogere baten voor vervoer (zie lasten) V 17 V 17 V 17
3. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 6 V 6 N 6 N 0
4. Overige verschillen V 12 V 12 V 12
N 0 V 145 V 145 N 6 V 139
Totaal N 544 V 145 N 399 V 108 N 291
Toelichting op de grootste verschillen
De hogere uitgaven zijn ontstaan door de stijging van het aantal verzilveringen en de stijging van het aantal mensen die zich aanmelden doordat het abonnementstarief van 17,50 voor iedereen geldt. De zorg en ondersteuning is hierdoor voor veel inwoners goedkoper geworden (zie ontwikkelingen). Daarnaast wordt het type zorg zwaarder doordat mensen langer thuiswonen (extramuralisering) Ook speelt het (moeten) toepassen van de reële kostprijs een rol in de toename van de lasten.

Programma 6d - Jeugdhulp

Terug naar navigatie - Programma 6d - Jeugdhulp
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 20.821 N 1.402 N 22.223 N 22.794 N 571
Baten V 62 V 159 V 221 V 231 V 10
Saldo van baten en lasten N 20.759 N 1.243 N 22.002 N 22.563 N 561
Mutaties reserves
Reserve Sociaal Domein V 3.749 N 897 V 2.852 V 2.852 N 0
Algemene reserve N 0 N 115 N 115 N 115 N 0
Reserve eenmalige uitgaven N 0 N 159 N 159 N 159 N 0
Reserve bedrijfsvoering N 0 N 19 N 19 V 1 V 20
Totaal mutaties reserves V 3.749 N 1.190 V 2.559 V 2.579 V 20
Resultaat N 17.010 N 2.433 N 19.443 N 19.984 N 541
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Overschrijding Jeugdhulp GRJR N 545 N 545 N 545
2. Overschrijding Zorg in natura CJG N 126 N 126 N 126
3. Onderschrijding Onderwijs Zorgarrangementen (OZA) V 124 V 124 V 124
4. Niet toegekend budget e-health V 50 V 50 V 50
5. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering N 28 N 28 V 28 N 0
6. Hoger verstrekte subsidie begeleid wonen N 20 N 20 N 20
7. Overige verschillen N 26 N 26 N 26
N 571 N 0 N 571 V 28 N 543
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 8 V 8 N 8 N 0
2. Overige verschillen V 2 V 2 V 2
N 0 V 10 V 10 N 8 V 2
Totaal N 571 V 10 N 561 V 20 N 541
Toelichting op de grootste verschillen
1. Overschrijding Jeugdhulp GRJR
Dit wordt mede veroorzaakt door hogere zorgkosten. Ten opzichte van de 8-maandsrapportage van de GRJR is er sprake van een opvallende stijging waardoor onze geraamde bijdrage bij de NJN2019 niet voldoende is. Bij de 8-maandsrapportage ging de GRJR nog uit van een tekort van ca. 2 miljoen (zie NJN2019 pag. 74). De huidige voorlopig jaarrekening 2019 van de GRJR laat een tekort zien van ca. 11,1 miljoen. Omdat deelnemende gemeenten het tekort van de GRJR aanzuiveren betekent dit met een nieuwe inleg 2019 van 14.917 een overschrijding van 545 (3,8%) ten opzichte van onze NJN2019.
2. Overschrijding ZIN (Zorg in natura) CJG.
Op basis van een inventarisatie van nog te ontvangen facturen van zorgaanbieders verwacht het CJG Capelle een overschrijding van de ZIN (lokaal) voor een bedrag van 126.

Programma 7 - Volksgezondheid en Milieu

Terug naar navigatie - Programma 7 - Volksgezondheid en Milieu
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 15.651 N 664 N 16.315 N 16.814 N 499
Baten V 13.504 N 323 V 13.181 V 13.694 V 513
Saldo van baten en lasten N 2.147 N 987 N 3.134 N 3.120 V 14
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V 21 V 200 V 221 V 171 N 50
Reserve bedrijfsvoering N 0 N 18 N 18 N 167 N 149
Totaal mutaties reserves V 21 V 182 V 203 V 4 N 199
Resultaat N 2.126 N 805 N 2.931 N 3.116 N 185
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Hogere lasten riolering N 263 N 263 N 263
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering en voorziening middelen derden N 175 N 175 N 105 N 280
3. Hogere lasten reiniging N 132 N 132 N 132
4. Niet-besteed budget Geluidsanering wegverkeer; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 26 V 26 N 26 N 0
5. Lagere lasten begraafplaatsen V 31 V 31 V 31
6. Overheveling van AED-gelden. Het niet-bestede budget wordt via de Reserve Eenmalig overgeheveld van 2019 naar 2020. V 23 V 23 N 23 N 0
7. Overige verschillen N 9 N 9 N 1 N 10
N 499 N 0 N 499 N 155 N 654
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Onttrekking nadelig resutaat uit Voorziening riolering middelen derden V 476 V 476 V 476
2. Hogere baten riolering door bijdragen derden V 64 V 64 V 64
3. Lagere baten reining en onttrekking nadelig resultaat uit voorziening afvalstoffenheffing middelen derden N 60 N 60 N 60
4. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 44 V 44 N 44 N 0
5. Overige verschillen N 11 N 11 N 11
N 0 V 513 V 513 N 44 V 469
Totaal N 499 V 513 V 14 N 199 N 185
Toelichting op de grootste verschillen
Nr. 1 Riool en waterzuivering Hogere lasten op gronddepot door grotere inname grond en hogere keuringskosten. Hogere lasten op rioolbeheer door diverse calamiteiten, meer rioolinspecties en onderhoud rioolstelsel onder Parkshuttle.
Nr. 3 Reiniging De hogere lasten op reiniging zijn veroorzaakt door een toename van de inzameling van grofhuishoudelijk afval (afspraken aan huis) en een toename van het verwijderen van de vele bijplaatsingen bij de containers. Daarnaast is sprake van een stijging van de lasten om de diverse afvalstromen te verwerken; grofvuil (N 45), verwerkingskosten (N 25), afvalbrengstation (N 50) en overig (N 12). De lagere baten worden hoofdzakelijk veroorzaakt door een lagere papieropbrengst vanwege een lagere papierprijs en minder aanbod. Daarnaast ontvangen we van het afvalfonds een lagere vergoeding door het teruglopende aanbod van glas en papier.

Programma 8 - Stadsontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 8 - Stadsontwikkeling
Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totaal Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
Lasten N 25.182 V 6.888 N 18.294 N 14.286 V 4.008
Baten V 18.195 N 2.604 V 15.591 V 12.554 N 3.037
Saldo van baten en lasten N 6.987 V 4.284 N 2.703 N 1.732 V 971
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N 0 N 240 N 240 N 531 N 291
Reserve Herstructurering Actief Grondbeleid V 4.589 V 5.905 V 10.494 V 10.495 V 1
Algemene reserve N 0 N 8.090 N 8.090 N 8.090 N 0
Reserve bedrijfsvoering N 156 V 8 N 148 N 458 N 310
Totaal mutaties reserves V 4.433 N 2.417 V 2.016 V 1.416 N 600
Resultaat N 2.554 V 1.867 N 687 N 316 V 371
Lasten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Aangepaste fasering grondexploitaties (inclusief balansmutaties), zie baten V2.946 V2.946 V2.946
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 304 V 304 N 304 N 0
3. Lagere lasten en lagere baten transformaties (zie baten) V 260 V 260 V 260
4. Lagere lasten Landelijk Capelle; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 187 V 187 N 187 N 0
5. Lagere vergoeding voor beheer en onderhoud Hoven II (2018 en 2019) V 121 V 121 V 121
6. Aangepaste fasering Faciliterende projecten V 69 V 69 V 69
7. Lagere lasten Florabuurt; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 36 V 36 N 36 N 0
8. Lagere lasten gebiedsvisie Centraal Capellle; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 20 V 20 N 20 N 0
9. Niet-besteed budget Omgevingswet; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 19 V 19 N 19 N 0
10. Lagere lasten 's-Gravenweg 325/kinderboerderi V 17 V 17 V 17
11. Lagere lasten Gebiedsaanpak Schollevaar; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 16 V 16 N 16 N 0
12. Lagere lasten De Hoven II; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V 4 V 4 N 4 N 0
13. Overige verschillen V 9 V 9 N 5 V 4
V4.008 N 0 V4.008 N 591 V3.417
Baten Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
1. Aangepaste fasering grondexploitaties (inclusief balansmutaties), zie lasten N2.946 N2.946 N2.946
2. Omgevingsvergunningen V 752 V 752 V 752
3. Afwijkingen op winstnemingen grondexploitaties door aangepaste fasering N 729 N 729 N 729
4. Mutaties voorziening Verliesgevende projecten op basis van nieuwe grondexplotatieberekening V 132 V 132 V 132
5. Lagere lasten en lagere baten transformaties (zie lasten) N 260 N 260 N 260
6. Aangepaste fasering Faciliterende projecten N 69 N 69 N 69
7. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V 14 V 14 N 14 N 0
8. Overige verschillen V 69 V 69 V 5 V 74
N 0 N3.037 N3.037 N 9 N3.046
Totaal V4.008 N3.037 V 971 N 600 V 371
Toelichting op de grootste verschillen
Nr 1. Aangepaste fasering grondexploitaties (inclusief balansmutaties)
Binnen de grondexploitatiers worden sommige kosten of opbrengsten niet gerealiseerd binnen de aanvankelijk beoogde jaarschijf. Deze kosten en opbrengsten zijn vaak nog wel voorzien, maar schuiven dan door naar een andere jaarschijf. Door de gehanteerde, lage renteparameter binnen de grondexploitaties zijn de financiële verschillen niet geheel saldoneutraal. Een nadere toelichting wordt verstrekt bij de actualisatie van de grondexploitaties in het kader van de Voorjaarsnota 2020.
Nr 3 (lasten) en Nr. 5 (baten). Aangepaste fasering transformaties
Voor de transformatieprojecten (waaronder Roer) hebben we via de Voorjaarsnota 2019 budgettair neutraal budgetten beschikbaar gesteld. De lasten en de bijdragen van ontwikkelaars lopen vanwege een aangepaste fasering achter op de beschikbaar gestelde budgetten. De budgetten worden overgeheveld naar 2020 (via de Voorjaarsnota 2020)
Nr 4. Aangepaste fasering Landelijk Capelle; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven (V 187 / N 187)
Het uitvoeringsprogramma Landelijk Capelle is in 2019 geoptimaliseerd. Een aantal zaken is echter nog niet uitgevoerd en wordt doorgeschoven naar uitvoering in 2020. Het betretft daarbij vooral de aanpassingen van het wegprofiel aan de oostelijke deel van de Bermweg. Deze aanpassingen zullen pas eind 2020 worden uitgevoerd.
Nr 5. Lagere vergoeding voor beheer en onderhoud Hoven II (2018 en 2019) V 121
Met Havensteder hebben we - in het kadere van Hoven II-afspraken - de afspraak gemaakt dat wij het openbaar geboed nabij de Hoeken, de 747-buurt, de Wiekslag en de Florabuurt in eigendom, beheer en onderhoud overnemen van Havensteder. Onze kosten voor beheer en onderhoud zijn geraamd op basis van onze onderhoudscontracten voor Capels openbaar gebied. De formele overdracht van het openbaar gebied heeft nog niet plaatsgevonden. Voor het beheer en onderhoud van het openbaar gebied ontvangt Havensteder een vergoeding tot het moment van overdracht. Die vergoeding is lager dan de werkelijke kosten.
Baten Nr 3. Afwijkingen op winstnemingen grondexploitaties door aangepaste fasering
Een aangepaste fasering van een grondexploitatie zorgt voor lagere lasten en lagere baten in het huidige jaar en veelal een verschuiving naar latere jaren. De Percentage of Completion-methode bepaalt de winstneming door het percentage gerealiseerde lasten te vermenigvuldigen met het percentage gerealiseerde baten. Die resultante wordt lager, waardoor ook de winstneming in het jaar lager wordt. Dit zegt niks over de winstneming van het project in zijn totaliteit.
Baten Nr 4. Mutaties voorziening Verliesgevende projecten op basis van nieuwe grondexplotatieberekening
Uit de herziene grondexploitaties voor de VJN2020 blijkt dat de verliesgevende complexen minder verliesgevend zijn. Voornaamste reden is dat we met een lagere renteomslag conform het BBV moeten rekenen.

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

De algemene dekkingsmiddelen van de gemeente bestaan uit:

  1. Algemene uitkering uit het gemeentefonds;
  2. Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is;
  3. Overige algemene dekkingsmiddelen;
  4. Dividenden;
  5. Saldo van de financieringsfunctie (rente).

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Algemeen dekkingsmiddel Programma Begroting 2019 Wijziging begroting 2019 Totale begroting 2019 Realisatie 2019 Verschil begroting en realisatie
1. Algemene uitkering 0 V 113.538 V 770 V 114.308 V 114.829 V 521
2. Gemeentelijke belastingen: N 0 N 0 N 0 N 0 N 0
- ozb 0 V 11.622 V 196 V 11.818 V 11.868 V 50
- hondenbelasting 0 V 300 N 0 V 300 V 301 V 1
- logiesbelasting 3 V 60 N 0 V 60 V 89 V 29
3. Commerciële contracten 3 V 660 N 0 V 660 V 715 V 55
4. Dividenden 0 V 2.814 V 441 V 3.255 V 3.248 N 7
5. Saldo financieringsfunctie 0 N 52 V 65 V 13 N 22 N 36
Totaal V 128.942 V 1.472 V 130.414 V 131.028 V 614

Analyse van het verschil - Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Analyse van het verschil - Algemene dekkingsmiddelen

1. Algemene uitkering: Dit verschil wordt veroorzaakt door de decembercirculaire 2019 (V 521), waarvan we 162 reserveren voor klimaatmiddelen. Hiervoor volgt in de Voorjaarsnota 2020 een voorstel;
2. Gemeentelijke belastingen:

  • Dit verschil ontstaat vooral op de OZB niet-woningen;
  • Hogere logiesbelasting door verlate aangifte 2018 en toename overnachtingen. 

3. De commerciële contracten hebben tot een extra inkomst over 2019 geresulteerd.

Kosten overhead

Terug naar navigatie - Kosten overhead
Lasten Begroting 2019 Rekening 2019
Personeelskosten excl. inhuur 12.291 11.275
Personeel van derden 2.011 2.284
Overige goederen en diensten 3.745 5.020
Reserveringen / Dotatie voorzieningen 422 422
Kapitaallasten 444 332
Overige inkomensoverdrachten 4.698 4.703
Doorbelasting overhead aan grondexploitaties -532 -561
Totaal lasten 23.079 23.475
Baten Begroting 2019 Rekening 2019
Overige goederen en diensten -2.201 -2.418
Totaal baten -2.201 -2.418
Saldo Overhead 20.878 21.057

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

In de primitieve begroting is in programma 0 Bestuur een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen voor een bedrag van 33. De raming van deze post is gebaseerd op een bedrag van 0,50 per inwoner. In het begrotingsjaar zijn de volgende begrotingswijzigingen ten laste van de onvoorziene uitgaven gebracht:

De post onvoorzien is een begrotingspost die per definitie niet leidt tot uitgaven. Het totaalbudget wat gereserveerd is in de begroting wordt ingezet door een begrotingswijziging waardoor het budget wordt getransporteerd naar het programma waar de uitgaven worden gedaan.

Begroting 2019 Wijziging Begroting 2019 Totale Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019 t.o.v. Begroting
Post onvoorzien N 33 V 10 N 23 N 0 V 23

Overzicht van incidentele baten en lasten in de begroting en rekening

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele baten en lasten in de begroting en rekening
Incidentele baten Incidentele lasten
Pr. Omschrijving Begroting 2019 Wijziging Totaal begroting Resultaat jaarrekening Begroting 2019 Wijziging Totaal begroting Resultaat jaarrekening
0 Dotatie aan de voorziening Appa N 261 N 51 N 312 N 1.927
0 Hogere lasten rekenkamer; mutatie reserve rekenkamer V 2 N 2
0 Vrijval eindheffing werkkostenregeling V 50 V 50 V 66
0 Verkiezingen in 2019; geen verkiezingen in 2020 N 78 N 78 N 78
0 AU Klimaatmiddel overhevelen via reserve eenmalig V 162 N 162
0 Strategische panden, dekking reserve herstructurering actief grondbeleid V 8 V 8 V 8
0 Budget Denk & Doe Mee! fonds met dekking reserve V 1.667 V 832 V 2.499 V 663 N 1.667 N 832 N 2.499 N 663
0 Stadsvisie N 32 N 180 N 180 N 148
0 Vrijval reservering Vpb afvalstromen N 0 V 80
1 Exploitatie gemeentelijk vastgoed - Slotlaan 121 V 35 V 35 N 0 N 35 N 35 N 0
1 Pilot wijkbrandweerfunctionaris V 65 V 65 V 65 N 65 N 65 N 0
1 Restantbudget aanvalsplan Straatroven en overvallen V 101 V 101 N 0 N 101 N 101 N 0
1 Weerbaarheid bestuur V 120 V 120 N 0 N 120 N 120 N 0
2 Vervoersknoop Rivium V 200 V 200 V 76 N 200 N 200 N 76
2 Gemeentelijk mobiliteitsplan V 125 V 125 V 57 N 125 N 125 N 57
2 Wijkontsluiting Schollevaar; dotatie aan reserve eenmalig N 0 N 36 N 60 N 60 N 24
2 Verkeersmaatregelen Dorpsstaat N 30 V 30 N 0 N 0
2 Verkeersmaatregelen Dorpsstaat; dotatie aan reserve eenmalig (budget naar 2020) N 30 N 30 N 30
2 Voorbereidingsbudget Fietsbrug Algeraweg-Schönberglaan N 20 N 20 N 1
2 Voorbereidingsbudget Fietsbrug Algeraweg-Schönberglaan; dotatie aan reserve eenmalig (budget naar 2020) N 19
2 Opheffen reserve openbare ruimte cs; dotatie aan Algemene reserve (VJN2019) V 17.242 V 17.242 V 17.242 N 17.242 N 17.242 N 17.242
2 Mutaties reserve openbare ruimte cs V 127 V 127 V 127
2 Eenmalig budget parkeertellingen N 40 N 40 N 27
2 Eenmalig budget parkeertellingen; dotatie aan reserve eenmalige uitgaven (budget naar 2020) N 13
2 P-plaats Aert van Nesstraat; dekking reserve eenmalig V 45 V 45 V 45 N 45 N 45 N 29
2 Vrijwilligers Buurtbus via reserve eenmalig V 35 V 35 V 35 N 35 N 35 N 35
2 Subsidie buurtbus (wijzigingsvoorstel begroting 2019) V 75 N 75 N 0 N 0
2 Pilot nachtmetro (NJN2017 2.4.7) N 15 N 15 N 15
3 Het nieuwe Rivium met dekking reserve herstructurering actief grondbeleid (overheveling naar prograam 8) V 122 N 122 N 0 N 0 N 122 V 122 N 0 N 0
3 Hoofdweggebied N 190 V 65 N 125 N 121
3 Hoofdweggebied N 65 N 65 N 69
3 Leidraad Hoofdweggebied N 0 N 44 N 44 N 3
3 Leidraad Hoofdweggebied; dotatie aan reserve eenmalig (budget naar 2020) N 0 N 41
3 BIZ Capelle West V 70 V 70 V 50 N 0 N 70 N 70 N 50
4 Strategische Huisvestingsplan Onderwijs (VJN2018 4.4.2 en B19); dotatie aan reserve eenmalig (budget naar 2020) N 0 N 644 N 1.415 N 1.415 N 771
5a Vrijval kapitaallasten zwembad; dotatie en onttrekking aan reserve eenmalige uitgaven tbv BV Sport (NJN2017 5.4.2) N 175 N 175 N 175 N 200 V 575 V 375 V 375
5a Herkomstonderzoek gemeentelijke kunstcollectie V 10 V 10 V 10 N 10 N 10 N 10
5b Opheffen reserve openbare ruimte cs; dotatie aan Algemene reserve (VJN2019) V 5.719 V 5.719 V 5.719 N 5.719 N 5.719 N 5.719
5b Mutaties reserve openbare ruimte cs V 263 V 263 V 263
5b Kwaliteitsimpuls openbare ruimte V 43 V 43 V 20 N 43 N 43 N 20
5b Rivier als getijdenpark V 25 V 25 V 6 N 25 N 25 N 6
5b Eenmalig budget project Erfgrenzen N 0 N 75 N 75 N 140
6a Innovatiebudget Sociaal Domein V 450 V 450 V 450 N 450 N 450 N 404
6a Innovatiebudget Sociaal Domein V 190 V 190 V 190 N 190 N 190 N 190
6a Werklunches V 42 V 42 V 24 N 42 N 42 N 24
6a Budget WOP 2018 en 2019 V 67 V 67 V 67 N 67 N 67 V 32
6a Budget WOP 2019; dotatie aan reserve eenmalig N 0 N 99
6a Uitvoering nulmeting toegankelijkheid V 25 V 25 V 25 N 25 N 25 N 28
6a Huizen van de Wijk V 15 V 15 V 15 N 15 N 15 N 15
6a Pilot logeerzorg N 0 N 55 N 55 N 55
6a LPB congres V 40 V 40 V 8 N 40 N 40 N 9
6a Exploitatie gemeentelijk vastgoed - Maria Daneelserf V 23 V 23 N 0 N 23 N 23 N 0
6a Exploitatie gemeentelijk vastgoed - MFC Fascinatio V 40 V 40 V 40 N 40 N 40 N 40
6b Aanpak schuldenproblematiek (wijzigingsvoorstel begroting 2019) N 0 N 97 N 97 N 97
6b Versterken vroegsignalering schulden/ brede schuldenaanpak V 85 V 85 V 85 N 135 N 135 N 116
6b Pilot jongeren en schulden V 25 V 25 V 25 N 25 N 25 N 25
6b Overhevelen budget Prestatie-indicatoren schuldenaanpak V 30 V 30 V 30 N 30 N 30 N 30
6b Overhevelen budget Stroomlijnen en verbeteren toegang inkomensondersteuning V 50 V 50 V 50 N 50 N 50 N 50
6b Lagere lasten WSW; Reserve Sociaal Domein V 225 V 225 V 225 N 225 N 225 N 225
6b Activering bijstandklanten / Pilot inburgering Nieuwe Stijl V 110 V 110 V 110 N 110 N 110 N 110
6b Impulsbudget Samenwerkingsproject begeleiding jongeren naar werk V 200 N 60 V 140 V 140 N 200 V 60 N 140 N 140
6c Wmo Individueel en collectief, reserve Sociaal Domein N 0 N 1.012 N 1.012 N 1.012
6d Stichting CJG, reserve Sociaal Domein V 303 V 303 V 303
6d GR Jeugdhulp Rijnmond, reserve Sociaal Domein V 2.401 V 2.401 V 2.401 N 1.338 N 0 N 1.338 N 0
6d GR Jeugdhulp Rijnmond (VJN2018 6.4.20); reserve sociaal Domein V 1.045 V 1.045 V 1.045
6d Opheffen reserve Sociaal Domein; dotatie aan algemene reserve vrij besteedbaar V 115 V 115 V 115 N 115 N 115 N 115
6d Continueren uitbreiding tijdelijke capaciteit Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin N 0 N 113 N 113 N 113
6d Tekorten en overschotten GR Jeugd en CJG N 0 N 1.399 N 1.399 N 835
6d Inzet middelen GRJR transformatieplan V 159 V 159 V 159
7 Eenmalig budget Gezond in de stad; dekking reserve eenmalige uitgaven V 21 V 21 V 21 N 21 N 21 N 21
7 Uitvoering Subsidieregeling AED V 30 V 30 V 6 N 30 N 30 N 6
7 Voorbereiding geluidsanering V 74 V 74 V 48 N 74 N 74 N 48
7 Duurzaamheidsagenda V 126 V 126 V 126 N 190 N 126 N 316 N 316
7 Subsidie geluidsscherm Schollevaar V 289 V 289 V 289 N 0 N 0
8 PostNL locatie (VJN2018 8.4.2); dekking reserve HAG V 13 V 13 V 13 N 13 N 13 N 13
8 Eenmalige budgetten Omgevingswet / Omgevingsvisie N 150 V 10 N 140 N 121
8 Eenmalige budgetten Omgevingswet / Omgevingsvisie (dotatie aan reserve eenmalig) N 10 N 10 N 29
8 Geo data beschikbaar stellen in 3D N 40 N 40 N 30
8 Geo data beschikbaar stellen in 3D; dotatie aan reserve eenmalig (budget naar 2020) N 10
8 Dotatie aan reserve HAG winstnemingen grondexploitaties N 1.614 N 1.614 N 1.614
8 Lagere winstneming grondexploitaties (naar 2020) N 729 N 0
8 Formatie herstructureringsprojecten; dekking reserve HAG V 300 V 300 V 300 N 0
8 Natuurbeleid; dekking reserve eenmalig V 3 V 3 V 3 N 3 N 3 N 3
8 Opheffen reserve HAG; dotatie aan algemene reserve V 8.090 V 8.090 V 8.091 N 8.090 N 8.090 N 8.090
8 Lagere dotatie Voorziening verliesgevende projecten V 132
8 Het Nieuwe Rivium V 1.018 V 1.018 V 1.025 N 1.150 N 1.150 N 1.167
8 Het Nieuwe Rivium dekking uit reserve HAG V 122 V 122 V 122
8 Budget ’s-Gravenweg 325 N 35 N 35 N 18
8 Gebiedsaanpak Schollevaar N 111 V 70 N 41 N 25
8 Gebiedsaanpak Schollevaar; dotatie aan reserve eenmalig (budget naar 2020) N 70 N 70 N 86
8 Actualiseren woonvisie V 15 V 15 V 15 N 15 N 15 N 15
8 Opbrengsten bouwleges V 366 V 366 V 752
8 Promoten-coördinatie activiteiten N 17 N 17 N 17
8 Promoten-coördinatie activiteiten; dotatie aan reserve eenmalig N 13 N 13 N 13
8 Transformaties V 82 V 368 V 450 V 188 N 82 N 368 N 450 N 190
8 Transformatieopgave/-leidraad; mutatie reserve HAG V 275 V 275 V 275
8 Uitwerkingsvisie Capelseweg V 68 N 0 V 68 V 68 N 68 V 68 N 0 N 0
8 De Hoven II met dekking reserve herstructurering actief grondbeleid V 1.914 N 1.764 V 150 V 150 N 1.914 V 1.839 N 75 N 71
8 De Hoven II mutatie reserve eenmalige uitgaven N 75 N 75 N 79
8 Gebiedsvisie Landelijk Capelle (VJN2018 8.4.7 / njn2018 8.4.6); dekking reserve HAG V 679 V 320 V 999 V 999 N 679 V 378 N 301 N 114
8 Gebiedvisie Landelijk Capelle; dotatie aan reserve eenmalig N 187
8 Structureel budget Onderhoud kwetsbare woningvoorraad met incidentele dekking reserve herstructurering actief grondbeleid V 198 V 198 V 198 N 287 N 287 N 166
8 Opstellen gebiedspaspoort Wormerhoek (VJN2018 8.4.3); dekking reserve HAG V 26 V 26 V 26 N 26 V 26 N 0 N 0
8 Gebiedsvisie Florabuurt (VJN2018 8.4.7); dekking reserve HAG en VJN2019 8.4.5 V 144 V 144 V 144 N 144 N 156 N 300 N 264
8 Gebiedsvisie Florabuurt (VJN2019 8.4.5); dotatie aan reserve eenmalig N 36
8 Strategische panden, dekking reserve herstructurering actief grondbeleid N 26 N 26 N 26
8 Regels m.b.t. activeren groen Centraal Capelle; onttrekking reserve HAG N 218 N 218 N 218
8 DOE MEE programma; onttrekking reserve HAG V 50 V 50 V 50 N 50 N 50 N 30
8 DOE MEE programma; dotatie aan reserve eenmalig N 20
8 Gebiedsvisies Centraal Capelle (VJN2016 10.4.2 / VJN2017 8.4.8 / VJN2018 8.4.7 / NJN 2018 8.4.5); dekking reserve HAG en VJN2019 V 1.302 V 1.302 V 1.302 N 636 N 636 N 617
Totaal V 11.563 V 34.459 V 46.022 V 42.406 N 12.891 N 34.767 N 47.658 N 42.032
Gesaldeerd N 1.328 N 308 N 1.636 V 374

Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

Onderstaand overzicht geeft een overzicht van de werkelijke baten en lasten ten opzichte van de ramingen (na wijziging) in de begroting. De laatste kolom geeft aan of er sprake is van een begrotingsonrechtmatigheid, In het vervolg van deze paragraaf worden deze verschillen toegelicht.

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsrechtmatigheid wil zeggen dat er op programmaniveau geen kostenoverschrijding is. Overschrijdingen op programmaniveau zijn altijd onrechtmatig, maar in een aantal gevallen hoeven ze niet te worden meegewogen in het accountantsoordeel. Toetsing hiervan heeft plaatsgevonden aan de hand van de in paragraaf 4.2.3 van de Kadernota Rechtmatigheid 2018 opgenomen overzicht.

Soorten begrotingsafwijkingen

Terug naar navigatie - Soorten begrotingsafwijkingen
Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend: Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel Onrechtmatig,en telt mee voor het oordeel
Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. X
Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. X
Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. X*
Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding. X*
Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen X
Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente er voor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.
- Geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar X
- Geconstateerd na verantwoordingsjaar X
Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.
- Jaar van investeren X
- Afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren X

* Voor dit type begrotingsoverschrijdingen doet de commissie BBV aan gemeenteraden de suggestie om regels vast te leggen over de vraag of de accountant deze moet meewegen in zijn oordeel. Deze kostenoverschrijdingen zijn strikt formeel onrechtmatig. Er zijn echter verschillende situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid zijn gebleven. Overeenkomstig het BADO is het dan niet de bedoeling dat de accountant deze overschrijding betrekt bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende controleverklaring kan worden gegeven.

Bepaling in Kadernota Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Bepaling in Kadernota Rechtmatigheid

In de Kadernota Rechtmatigheid is bepaald, dat het overschrijden van de begroting (op programmaniveau) en investeringen altijd onrechtmatig is, maar niet in alle gevallen hoeft te worden meegewogen in het accountantsoordeel. Dit laatste is het geval als:
1. Kostenoverschrijdingen zijn direct gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten;
2. Kostenoverschrijdingen passen binnen het beleid;
3. Kostenoverschrijdingen bij openeinderegelingen.

Toelichting op overschrijding programma's

Terug naar navigatie - Toelichting op overschrijding programma's

Uit het hierboven opgenomen overzicht valt op te maken, dat de lasten bij de volgende programma's hoger zijn dan begroot. Hieronder geven we een korte toelichting.

Begrotingsafwijking Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel Motivering van de conclusie
Programma 0 Bestuur en Ondersteuning N 789 Het nadeel op programma 0 (N 789 na mutaties reserves) ontstaat door een aanvullende dotatie aan de voorziening pensioenen wethouders op basis van de actuariële berekeningen (N 1.636). Aangezien de voorziening op basis van geldende wetgeving toereikend moet zijn en de actuariële waardeberekeningen pas in het nieuwe jaar berekend worden, kon deze aanvullende dotatie niet eerder worden verwerkt dan in de jaarrekening. De onrechtmatigheid hoeft niet in het accountantsoordeel te worden meegenomen, omdat de overschrijding is geconstateerd na het verantwoordingsjaar.
Programma 5A Vrijetijdsbesteding N 67 Het tekort is ontstaan door een nacalculatie van de bedrijfsvoering en wordt volledig gedekt door een mutatie op de reserve bedrijfsvoering (V 148) en door hogere baten (V 48).
Programma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie N 247 Het tekort aan de lastenkant (N 247) wordt deels gedekt door reservemutaties (V 39) en door hogere baten (V 126). Resterend tekort bedraagt  N 82. Het tekort vóór de reservemutaties ontstaat door deels een nacalculatie bedrijfsvoering (N 262) en kent een dekking uit de reserve bedrijfsvoering (V 262). Het resterende tekort is op de groenvoorziening, wat wordt veroorzaakt door de storm en extreme droogte. Hierdoor heeft een extra controle en kap van de bomen plaatsgevonden. Omdat de overschrijdingen passen binnen het bestaande beleid of worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, hoeft de onrechtmatigheid niet in het oordeel van de accountant te worden meegewogen. Voor de totale toelichting verwijzen wij naar de verschillenanalyse in de programmaverantwoording.
Programma 6A Sociale Infrastructuur N 193 Het tekort aan de lastenkant (N 193) wordt deels gedekt door reservemutaties (V 75) en door hogere baten (V 78). Resterend tekort bedraagt N 40. Het tekort vóór de reservemutaties ontstaat o.a. door de nacalculatie bedrijfsvoering (N 259) en kent een dekking uit de reserve bedrijfsvoering (V 259). Het resterende tekort ontstaat door hogere kosten wijkcentra en kinderopvang (N 64).
Programma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning N 544 Het tekort aan de lastenkant (N 544) ontstaat vooral door hogere kosten begeleiding, huishoudelijke ondersteuning en nacalculatie bedrijfsvoering. De bedrijfsvoering wordt gedekt door reservemutaties (V 108). Op het programma kennen we hogere baten (V 144), vooral door hogere eigen  bijdragen CAK. Het resterend tekort bedraagt N 292 en hoeft vanwege de openeindregeling niet mee in het oordeel van de accountant te worden meegewogen .
Programma 6D Jeugdhulp N 572 Het tekort aan de lastenkant (N 572) wordt deels gedekt door reservemutaties (V 20) en door hogere baten (V 10). Resterend tekort bedraagt N 542. De overschrijdingen passen binnen het bestaande beleid en omdat er sprake is van een openeindregeling, omdat wij een wettelijke zorgplicht hebben. hoeft de onrechtmatigheid niet mee in het oordeel van de accountant te worden meegewogen.
Programma 7 Volksgezondheid en milieu N 271 N 185 Het tekort aan de lastenkant (N 456) wordt deels vergroot door reservemutaties (N 199) en deels gedekt door hogere baten (V 470), te weten de onttrekking aan de voorziening middelen derden Riolering. Resterend tekort bedraagt N 185. De hogere lasten op reiniging zijn veroorzaakt door een toename van de inzameling van grof huishoudelijk afval.

Toelichting op de overschrijding kredieten (overschrijdingen)

Terug naar navigatie - Toelichting op de overschrijding kredieten (overschrijdingen)

Naast de begrotingsrechtmatigheid bij de programma’s moeten we ook de investeringen beoordelen op rechtmatigheid. De rechtmatigheid wordt getoetst op basis van de uitgaven tot en met 31 december 2020, toekomstige uitgaven worden niet meegenomen. Mochten toekomstige uitgaven leiden tot een overschrijding dan rapporteren we hierover in 2020 en verder.

Afwijking investeringskrediet Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel Motivering van de conclusie
Aanschaf elektrische rolstoelen 2019 33 De uitvoering van de Wmo is een openeinderegeling d.w.z. is een begrotingsbesluit waardoor een financiële regeling geen budgettair plafond wordt toegekend. Aangezien hier sprake is van een kostenoverschrijding (onrechtmatigheid) bij een openeinderegeling, hoeft de onrechtmatigheid niet in het oordeel van de accountant te worden meegewogen
Aanschaf scootermobielen 2019 25 De uitvoering van de Wmo is een openeinderegeling d.w.z. is een begrotingsbesluit waardoor een financiële regeling geen budgettair plafond wordt toegekend. Aangezien hier sprake is van een kostenoverschrijding (onrechtmatigheid) bij een openeinderegeling, hoeft de onrechtmatigheid niet in het oordeel van de accountant te worden meegewogen
Zwervers kleedkamers 9 Dit krediet moet in combinatie worden gelezen met het krediet kleedkamers SVS. Van oorsprong was er één krediet beschikbaar gesteld . Bij de VJN2018 is dit krediet verhoogd. Bij het krediet SVS is een onderschrijding.
Groenedijk - Nazorg 1
Verandering voorrangssituaties rotondes 82 Direct gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten. Deze overschrijding is vorig jaar reeds in de rekening opgenomen. In 2019 waren er geen uitgaven en inkomsten. Het krediet wordt in 2019 afgesloten.

Informatie Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Informatie Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

WNT-verantwoording 2019
Op 1 januari 2013 is de Wet normering topinkomens (WNT) in werking getreden. De WNT is van toepassing op gemeente Capelle aan den IJssel. Het voor gemeente Capelle aan den IJssel toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2019: 195.

 

Bezoldiging topfunctionarissen
bedragen x € 1 Dhr. A de Baat Mevr. T.A. de Mik
Functiegegevens 2019 Gemeentesecretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2019 01/01 – 31/12 01/01 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte, maximaal 1,0 fte) 1 1
Dienstbetrekking Ja Ja
Bezoldiging 2019
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 139.799,75 105.489,37
Beloningen betaalbaar op termijn 20.316,48 18.712,56
Subtotaal 160.116,23 124.201,93
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 194.000 194.000
-/- Onverschuldigd betaald bedrag N.v.t. N.v.t.
Totale bezoldiging 160.116,23 124.201,93
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2018
Aanvang en einde functievervulling in 2018 01/01 - 31/12 01/01 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte, maximaal 1,0 fte) 1 1
Dienstbetrekking Ja Ja
Bezoldiging 2018
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 135.167,77 104.680,80
Beloningen betaalbaar op termijn 18.568,32 17.467,20
Subtotaal 153.736,09 122.148,00
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 189.000 189.000
Totale bezoldiging 153.736,09 122.148,00
De bezoldiging van de topfunctionarissen in 2019 hebben de maximaal toegestane WNT-bezoldiging niet overschreden.
Bezoldiging niet-topfunctionarissen Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2019 een bezoldiging boven het individueel toepasselijk drempelbedrag hebben ontvangen.