Algemene doelstelling
Terug naar navigatie - Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer - Algemene doelstellingHet bieden van een optimale balans tussen mobiliteit, leefbaarheid en verkeerveiligheid.
Het bieden van een optimale balans tussen mobiliteit, leefbaarheid en verkeerveiligheid.
Verkeersbeleid
Onderhoud wegen en openbare ruimte
| Rek. 18 | Begr. 19 | Rek. 19 | |
|---|---|---|---|
| Te onderhouden m2 asfalt | 1.063 | 1.063 | 1.043 |
| Te onderhouden m2 klinkers/tegels | 1.939 | 1.939 | 1.959 |
| Totaal m2 verharding | 3.002 | 3.002 | 3.002 |
| Aantal lichtmasten | 15.087 | 15.202 | 15.191 |
| Aantal armaturen | 17.675 | 17.697 | 17.726 |
| Aantal fonteinen | 5 | 5 | 5 |
| Aantal hardstenen bankjes model ‘HIJ-zit’ | 12 | 12 | 12 |
| Aantal watertappunten (drinkwater op het Stadsplein) | 0 | 0 | 0 |
| Aantal strooibeurten per seizoen (gemiddeld 20 bij normaal strooiseizoen) | 25 | 25 | 7 |
| Lengte in km. te vegen/reinigen doorgaande fietsroute | 70 | 70 | 70 |
| Lengte in km. te vegen/reinigen doorgaande wegen binnen bebouwde kom en industrieterreinen | 215 | 215 | 215 |
| Lengte in km. te vegen/reinigen doorgaande wegen rond de winkelcentra en op het Stadsplein | 5 | 5 | 5 |
| Aantal verkeersborden | 9.500 | 9.400 | 9.400 |
| Aantal straatnaamborden en verwijzingsborden | 3.000 | 2.940 | 2.940 |
| Aantal gemeentelijk buurt- en objectbewegwijzering | 300 | 297 | 297 |
| Verkeersregelinstallatie (slagboom instal. Frogbaan) | 6 | 6 | 6 |
| Beheercentrale VRI installatie (Frogbaan) | 1 | 1 | 1 |
| Aantal verkeersregelinstallaties (overig) | 28 | 28 | 29 |
| Markering: aantal km belijning | 546 | 546 | 546 |
| Aantal verkeerscamera’s | 10 | 10 | 10 |
| Aantal bruggen | 240 | 240 | 242 |
| Aantal visplaatsen | 41 | 41 | 40 |
| Lengte geluidkerende constructies [st / m1] | 17 / 4.244 | 17 / 4.244 | 17/ 4.244 |
| Lengte grondkerende constructies [st / m1] | 110 / 8.118 | 110 / 8.118 | 111/ 8.125 |
| Aantal trappen | 3 | 3 | 3 |
| Aantal tunnels | 17 | 17 | 17 |
| Aantal viaducten | 3 | 3 | 3 |
| Aantal portalen | 8 | 8 | 8 |
| Aantal brandstofverkooppunten | 13 | 13 | 13 |
| Aantal huurcontracten | 5 | 5 | 5 |
| Begroting | Wijziging | Totale begroting | Rekening | Verschil | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2019 | begroting 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | ||||
| Lasten | N 7.152 | N 869 | N 8.021 | N 7.870 | V 151 | |||
| Baten | V 387 | V 428 | V 814 | V 886 | V 72 | |||
| Saldo | N 6.765 | N 441 | N 7.207 | N 6.984 | V 223 | |||
| A. Toelichting op Wijziging begroting 2019: | Lasten | Baten | Saldo | |||||
| 1. Voorziening onderhoud (NJN2018 0.4.12) | N 3 | |||||||
| 2. Overschrijding gladheidsbestrijding (NJN2018 2.4.1) | N 35 | |||||||
| 3. Civieltechnische werken (NJN2018 2.4.3) | N 683 | |||||||
| 4. IBOR Verkeer en Vervoer investeringen (NJN2018 2.4.4 / VJN2019 2.4.2) | V 233 | |||||||
| 5. Vervoersknoop Rivium (NJN2018 2.4.5) | N 403 | V 403 | ||||||
| 6. Vervoersknoop Rivium, budget via reserve eenmalige uitgaven (NJN2018 2.4.7) | N 200 | |||||||
| 7. Vervoersknoop Rivium (VJN2019 2.4.5) | N 47 | |||||||
| 8. Fietsvoorzieningen metro, budget via reserve eenmalige uitgaven (VJN2015 5.4.1/NJN2017 2.4.5) | N 25 | V 25 | ||||||
| 9. Gemeentelijk Mobiliteitsplan, budget via reserve eenmalige uitgaven (NJN2018 2.4.7 / VJN2019 2.4.9) | N 175 | |||||||
| 10. IBOR Buitenruimte Verkeer en Vervoer investeringen (VJN2019 2.4.2) | V 275 | |||||||
| 11. Wijkontsluiting Schollevaar (VJN2019 2.4.6) | N 60 | |||||||
| 12. Verkeersmaatregelen Dorpsstraat (VJN2019 2.4.7) | N 30 | |||||||
| 13. Vrijval kapitaallasten investeringen (VJN2019 2.4.10) | V 40 | |||||||
| 14. Rente (NJN2019 0.4.4) | V 88 | |||||||
| 15. Civieltechnische werken (NJN2019 2.4.3) | V 90 | |||||||
| 16. Verkeersmaatregelen Dorpsstraat / Reserve eenmalig (NJN2019 2.4.6) | V 30 | |||||||
| 17. Gemeentelijk Mobiliteitsplan / Reserve eenmalig (NJN2019 2.4.6) | V 50 | |||||||
| 18. Mutaties reserve bedrijfsvoering (NJN2019 2.4.7) | V 4 | |||||||
| 19. Voorbereidingsbudget fietsbrug Algeraweg-Schönberglaan (NJN2019 2.4.8) | N 20 | |||||||
| Afronding | V 2 | |||||||
| Totaal | N 869 | V 428 | N 441 | |||||
| B. Toelichting op Verschil 2019: | Lasten | Baten | Saldo | |||||
| 1. Civieltechnische werken | V 270 | V 12 | ||||||
| 2. Onderhoud verhardingen | N 187 | V 201 | ||||||
| 3. Niet-besteed budget vervoersknooppunt Rivium; budget naar 2019 via reserve eenmalige uitgaven | V 124 | N 124 | ||||||
| 4. Lagere leveringslasten energie op openbare verlichting (V 50) en besparing op onderhoudslasten (V 22) | V 66 | V 5 | ||||||
| 5. Niet-besteed budget Gemeentelijk Mobiliteitsplan; restantbudget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 68 | |||||||
| 6. Lagere lasten Wijkonstluiting Schollevaar, restantbudget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 36 | |||||||
| 7. Lagere lasten op gladheidsbestrijding door minder strooibeurten als gevolg van zachte winter | V 32 | |||||||
| 8. Lagere lasten en baten Fietsoorziening metro Slotlaan | V 22 | N 25 | ||||||
| 9. Lagere lasten door tijdelijke sluiting toilet Stadsplein en het sluiten van de lift in het Riviaduct | V 21 | |||||||
| 10. Hogere lasten door herberekening belastbaarheid diverse bruggen ivm nieuwe wetgeving | ||||||||
| 11. Lagere lasten voorbereiding Fietsbrug Algeraweg - Schönberglaan, restantbudget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | V 19 | |||||||
| 12. Niet-besteed budget Wervingscampagne vrijwilligers buurtbus; budget naar 2019 via reserve eenmalige uitgaven | ||||||||
| 13. Hogere lasten kleine verkeersvoorzieningen | N 7 | |||||||
| 14. Lagere lasten en baten brandstofverkooppunten | V 1 | N 20 | ||||||
| 15. Nacalculatie bedrijfsvoering | N 275 | V 14 | ||||||
| 16. Overige verschillen | N 39 | V 9 | ||||||
| Totaal | V 151 | V 72 | V 223 | |||||
| C. Mutaties in reserves Rekening 2019: | Totale begroting | Rekening | Verschil | |||||
| 2019 | 2019 | 2019 | ||||||
| 1. Reserve Openbare Ruimte c.s. | V 17.369 | V 17.369 | ||||||
| 2. Algemene reserve | N 17.242 | N 17.242 | ||||||
| 3. Reserve eenmalige uitgaven | V 330 | V 207 | ||||||
| 4. Reserve bedrijfsvoering | N 156 | V 105 | ||||||
| Totaal | V 301 | V 439 | V 138 | |||||
| D. Gerealiseerd resultaat | Totale begroting | Rekening | Verschil | |||||
| 2019 | 2019 | 2019 | ||||||
| Saldo van baten en lasten | N 7.207 | N 6.984 | V 223 | |||||
| Mutaties reserves | V 301 | V 439 | V 138 | |||||
| Resultaat | N 6.906 | N 6.545 | V 361 | |||||
| Toelichting op de grootste verschillen | ||||||||
| Nr. 1 Lasten Civieltechnische werken Het voordeel op de lasten van Civieltechnische werken is ontstaan doordat een aantal onderhoudswerkzaamheden worden doorgeschoven naar 2020 vanwege het grote aanbod van werkzaamheden in 2019. | ||||||||
| Nr. 2 Lasten Onderhoud verhardingen Het nadeel op de lasten is ontstaan door juridische ondersteuning bij een rechtszaak (N 35) en hogere aanbestedingsprijzen op verharding. | ||||||||
| Nr. 15 Nacalculatie bedrijfsvoering Het nadeel is voornamelijk ontstaan door extra inhuur vanwege onvervulde vacatures. | ||||||||
| Nr. 2 Baten Onderhoud verhardingen Het voordeel op de baten is ontstaan door een ontvangen subsidie (V 70) en meer vergoedingen voor graafwerkzaamheden door nutsbedrijven (V 130). | ||||||||
Geen.
Het zorgdragen voor voldoende parkeervoorzieningen inclusief fietsenstallingen.
Instandhouding en verhuur/ ingebruikgeving van vastgoed.
Tot dit taakveld behoren de fietsenstallingen aan de Kerklaan en het Hollands Diep. Onze vastgoedportefeuille staat in paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen.
| Rek. 18 | Begr. 19 | Rek. 19 | |
|---|---|---|---|
| Aantal parkeerontheffingen | 186 | 10 | 164 |
| Begroting | Wijziging | Totale begroting | Rekening | Verschil | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2019 | begroting 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | ||||
| Lasten | N 50 | N 45 | N 94 | N 65 | V 29 | |||
| Baten | N 0 | N 0 | N 0 | N 0 | N 0 | |||
| Saldo | N 50 | N 45 | N 94 | N 65 | V 29 | |||
| A. Toelichting op Wijziging begroting 2019: | Lasten | Baten | Saldo | |||||
| 1. Voorziening onderhoud (NJN2018 0.4.12) | V 2 | |||||||
| 2. Parkeerplaats Aert van Nesstraat, budget via reserve eenmalige uitgaven (NJN2018 2.4.7) | N 45 | |||||||
| 3. Voorziening onderhoud (VJN2019 0.4.23) | N 2 | |||||||
| Totaal | N 45 | N 0 | N 45 | |||||
| B. Toelichting op Verschil 2019: | Lasten | Baten | Saldo | |||||
| 1. Lagere lasten Parkeerplaats Aert van Nesstraat | V 16 | |||||||
| 2. Lagere lasten eenmalig budget Parkeertellingen, restantbudget via reserve eenmalige uitgaven naar 2020 | V 13 | |||||||
| Totaal | V 29 | N 0 | V 29 | |||||
| C. Mutaties in reserves Rekening 2019: | Totale begroting | Rekening | Verschil | |||||
| 2019 | 2019 | 2019 | ||||||
| 1. Reserve eenmalige uitgaven | V 45 | V 32 | ||||||
| Totaal | V 45 | V 32 | N 13 | |||||
| D. Gerealiseerd resultaat | Totale begroting | Rekening | Verschil | |||||
| 2019 | 2019 | 2019 | ||||||
| Saldo van baten en lasten | N 94 | N 65 | V 29 | |||||
| Mutaties reserves | V 45 | V 32 | N 13 | |||||
| Resultaat | N 49 | N 33 | V 16 | |||||
Geen.
Het zorgdragen voor openbaar vervoer binnen onze gemeente.
Bijdrage voor het instandhouden van een pilot voor de nachtmetro.
Niet van toepassing.
| Begroting | Wijziging | Totale begroting | Rekening | Verschil | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2019 | begroting 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | ||||
| Lasten | N 150 | V 75 | N 75 | N 79 | N 4 | |||
| Baten | V 75 | N 75 | N 0 | N 0 | N 0 | |||
| Saldo | N 75 | N 0 | N 75 | N 79 | N 4 | |||
| A. Toelichting op Wijziging begroting 2019: | Lasten | Baten | Saldo | |||||
| 1. Buurtbus (VJN2019 2.4.4/2.4.9), budget via reserve eenmalige uitgaven | V 75 | N 75 | ||||||
| Totaal | V 75 | N 75 | N 0 | |||||
| B. Toelichting op Verschil 2019: | Lasten | Baten | Saldo | |||||
| 1. Overige verschillen | N 4 | |||||||
| Totaal | N 4 | N 0 | N 4 | |||||
| C. Mutaties in reserves Rekening 2019: | Totale begroting | Rekening | Verschil | |||||
| 2019 | 2019 | 2019 | ||||||
| 1. Geen mutaties | N 0 | N 0 | ||||||
| Totaal | N 0 | N 0 | N 0 | |||||
| D. Gerealiseerd resultaat | Totale begroting | Rekening | Verschil | |||||
| 2019 | 2019 | 2019 | ||||||
| Saldo van baten en lasten | N 75 | N 79 | N 4 | |||||
| Mutaties reserves | N 0 | N 0 | N 0 | |||||
| Resultaat | N 75 | N 79 | N 4 | |||||
Geen.