Overzicht van baten en lasten

Overzicht baten, lasten en saldi 2020

Terug naar navigatie - Overzicht baten, lasten en saldi 2020

Hieronder het gedetailleerde overzicht per programma inclusief de mutaties in de reserves gevolgd door een verschillenanalyse per programma.

Lasten
Programma Begroting 2020 Wijziging Begroting 2020 Totaal begroting 2020 Rekening 2020 Verschil 2020
0. Bestuur en Ondersteuning N32.883 V1.540 N31.344 N32.878 N1.534
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde N7.809 N519 N8.328 N7.765 V563
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat N8.187 N1.375 N9.562 N7.733 V1.829
3. Economie N1.252 V45 N1.208 N1.143 V65
4. Onderwijs N8.585 V721 N7.864 N7.708 V156
5A. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) N11.996 N270 N12.266 N12.275 N9
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie N6.232 N700 N6.931 N6.379 V552
6A. Sociale Infrastructuur N11.693 N263 N11.956 N11.718 V238
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet) N54.003 N6.351 N60.354 N60.669 N315
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning N14.411 N1.225 N15.636 N16.060 N424
6D. Jeugdhulp N19.576 N181 N19.757 N19.872 N115
7. Volksgezondheid en Milieu N16.460 N1.511 N17.971 N17.900 V71
8. Stadsontwikkeling N16.030 N2.125 N18.155 N13.993 V4.162
Saldo van lasten N209.117 N12.214 N221.332 N216.093 V5.239
Baten
Programma Begroting 2020 Wijziging Begroting 2020 Totaal begroting 2020 Rekening 2020 Verschil 2020
0. Bestuur en Ondersteuning V138.220 V79.525 V217.745 V218.960 V1.215
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde V665 N0 V665 V531 N134
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat V449 V273 V722 V1.115 V393
3. Economie V1.092 N121 V971 V937 N34
4. Onderwijs V3.283 N785 V2.498 V2.628 V130
5A. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) V3.555 V68 V3.623 V3.730 V107
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie V893 V80 V973 V1.086 V113
6A. Sociale Infrastructuur V1.077 N97 V979 V1.047 V68
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet) V33.217 V9.782 V42.999 V44.730 V1.731
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning V463 V127 V590 V468 N122
6D. Jeugdhulp V62 V160 V222 V282 V60
7. Volksgezondheid en Milieu V13.756 V201 V13.956 V14.021 V65
8. Stadsontwikkeling V11.979 V5.313 V17.292 V14.540 N2.752
Saldo van baten V208.711 V94.526 V303.235 V304.075 V840
Saldi
Programma Begroting 2020 Wijziging Begroting 2020 Totaal begroting 2020 Rekening 2020 Verschil 2020
0. Bestuur en Ondersteuning V105.337 V81.065 V186.401 V186.082 N319
1. Integrale Veiligheid en Openbare Orde N7.144 N519 N7.663 N7.234 V429
2. Verkeer, Vervoer en Waterstaat N7.738 N1.102 N8.840 N6.618 V2.222
3. Economie N160 N76 N237 N206 V31
4. Onderwijs N5.302 N64 N5.366 N5.080 V286
5A. Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur) N8.441 N202 N8.643 N8.545 V98
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie N5.339 N620 N5.958 N5.293 V665
6A. Sociale Infrastructuur N10.616 N360 N10.977 N10.671 V306
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet) N20.786 V3.431 N17.355 N15.939 V1.416
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning N13.948 N1.098 N15.046 N15.592 N546
6D. Jeugdhulp N19.514 N21 N19.535 N19.590 N55
7. Volksgezondheid en Milieu N2.704 N1.310 N4.015 N3.879 V136
8. Stadsontwikkeling N4.051 V3.188 N863 V547 V1.410
Saldo van baten en lasten N406 V82.312 V81.903 V87.982 V6.079
Mutaties reserves:
- Toevoegingen N1.828 N3.687 N5.515 N8.755 N3.240
- Onttrekkingen V4.796 V2.267 V7.063 V7.547 V484
Afrondingen N2 V1 V4 V1 N3
Resultaat V2.560 V80.893 V83.455 V86.775 V3.320

Algemene dekkingsmiddelen, overhead en vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen, overhead en vennootschapsbelasting

Conform artikel 27 lid 1.b dient in de jaarrekening een overzicht te worden opgenomen van de gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen, de gerealiseerde kosten van de overhead en het bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting. Wij kennen geen apart programma voor de algemene dekkingsmiddelen en derhalve is in het overzicht hieronder weergegeven op welk programma het betreffende algemene dekkingsmiddel betrekking heeft.

Algemeen dekkingsmiddel Programma Begroting 2020 Wijziging begroting 2020 Totale begroting 2020 Realisatie 2020 Verschil begroting en realisatie
1. Algemene uitkering 0 V119.393 V2.559 V121.952 V122.330 V378
2. Gemeentelijke belastingen:
- ozb 0 V11.868 V4 V11.872 V12.271 V399
- hondenbelasting 0 V306 N0 V306 V307 V1
- logiesbelasting 3 V70 N52 V18 V35 V17
3. Commerciële contracten 3 V660 N46 V614 V569 N45
4. Dividenden (incl. opbrengst Eneco) 0 V3.192 V77.321 V80.513 V80.512 N1
5. Saldo financieringsfunctie 0 N62 V27 N36 N8 V28
Totaal V135.427 V79.813 V215.239 V216.016 V777

De gerealiseerde kosten van de overhead is in 2020 N 21.371. Het bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting is in 2020 N 861.

Programma 0 - Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N32.883 V1.540 N31.343 N32.878 N1.535
Baten V138.220 V79.525 V217.745 V218.960 V1.215
Saldo van baten en lasten* V105.337 V81.065 V186.402 V186.082 N320
Mutaties reserves:
Reserve bedrijfsvoering V586 V288 V874 V388 N486
Reserve eenmalige uitgaven N0 V32 V32 N46 N78
Reserve Doe Mee Fonds V2.498 N1.770 V728 V1.173 V445
Reserve Rekenkamer N0 N0 N0 V27 V27
Totaal mutaties reserves V3.084 N1.450 V1.634 V1.542 N92
Resultaat V108.421 V79.615 V188.036 V187.624 N412
* Taakveld 0.10 mutaties reserves zijn bij de tabellen per programma opgenomen. In bovenstaande tabel is het taakveld 0.10 geen onderdeel van het saldo van baten en lasten.
** Exclusief taakveld 0.11 resultaat van de rekening baten en lasten; de som van het resultaat van alle programma's geeft het resultaat van de rekening.
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Vennootschapsbelasting N856 N856 N856
2. Denk en Doe Mee Fonds N445 N445 V445 N0
3. Dotatie aan voorziening Appa o.b.v. actuariële berekeningen N406 N406 N406
4. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V386 V386 N340 V46
5. Aanvullende dotatie voorziening dubieuze debiteuren, uit voorzorg i.v.m. corona N300 N300 N300
6. Uitbreiding formatie Nieuwe Rivium, verantwoord op taakveld 8.3 V156 V156 V156
7. Bijdrage GR IJsselgemeenten a.g.v. toename kosten ICT (1BW2020 GR IJsselgemeenten) en teruggaaf rekening 2019; dekking reserve bedrijfsvoering (VJN2020) N111 N111 N66 N177
8. Onbenut budget Datalab (NJN2020 0.18), overheveling naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven V58 V58 N57 V1
9. Hogere lasten Rekenkamer op jaarbudget; dekking reserve rekenkamer N27 N27 V27 N0
10. Overige verschillen V11 V9 V20 V20
Subtotaal N1.534 V9 N1.525 V9 N1.516
Baten
1. Decembercirculaire 2020: corona compensatie V361 V361 V361
2. Meer inkomsten leges bij rijbewijzen en naturalisaties V290 V290 V290
3. OZB eigenaren niet-woningen V245 V245 V245
4. Uitbreiding formatie Nieuwe Rivium, verantwoord op taakveld 8.3 N156 N156 N156
5. OZB gebruikers niet-woningen V124 V124 V124
6. Vrijval voorziening dubieuze debiteuren privaatrechtelijk V138 V138 V138
7. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering V80 V80 N80 N0
8. Hogere baten door boetes aan opdrachtnemers vanwege niet nagekomen social return verplichtingen V52 V52 V52
9. Overige verschillen V72 V72 N21 V51
Subtotaal N0 V1.206 V1.206 N101 V1.105
Totaal N1.534 V1.215 N319 N92 N411
Toelichting op de grootste verschillen
Lasten Nr. 1. Vennootschapsbelasting De gemeente heeft een standpunt ingenomen m.b.t. vennootschapsbelasting, echter is deze door de inspecteur afgewezen en dient er een naheffing voor vennootschapsbelasting opgenomen te worden met betrekking tot reclame-opbrengsten.
Baten Nr. 1. Decembercirculaire 2020: corona compensatie In de Decembercirculaire 2020 ontvingen wij diverse middelen, die wij vanwege de verschijningsdatum van de circulaire niet meer in de begroting van 2020 konden verwerken. Voor het grootste deel betreffende mutaties compensatie middelen voor bestrijding van de coronacrisis. Dit betrof o.a. compensatie voor indirecte kosten / flankerend beleid V 261 en voor de continuïteit van zorg V 82.
Baten Nr. 2. Meer inkomsten leges bij rijbewijzen en naturalisaties Meer inkomsten leges. Bij de Najaarsnota zijn de inkomsten afgeraamd overeenkomstig de eerste maanden van het jaar. Echter in het 2e kwartaal zijn er, door een inhaalslag bij het CBR, uitzonderlijk veel rijbewijzen aangevraagd. Daarnaast heeft er in het tweede kwartaal een groei in de aanvraag naturalisaties plaatsgevonden
Baten Nr. 3 en Nr. 5 OZB eigenaren en gebruikers niet-woningen Door deels niet gerealiseerde afname van het niet-woningen, een geïntensiveerde controle van het aantal in gebruik zijnde vierkante meters bij kantoorverzamelgebouwen, een positieve afwikkeling van de afbakening van panden van grote belanghebbenden en een (te) voorzichtig ingeschatte marktontwikkeling van de niet-woningen zorgt voor een positief verschil ten opzichte van de begroting.

Programma 1 - Integrale veiligheid en openbare orde

Terug naar navigatie - Programma 1 - Integrale veiligheid en openbare orde
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N7.809 N519 N8.328 N7.765 V563
Baten V665 N0 V665 V531 N134
Saldo van baten en lasten N7.144 N519 N7.663 N7.234 V429
Mutaties reserves:
Reserve bedrijfsvoering V34 N0 V34 N213 N247
Reserve eenmalige uitgaven N0 V86 V86 V86 N0
Totaal mutaties reserves V34 V86 V120 N127 N247
Resultaat N7.110 N433 N7.543 N7.361 V182
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V262 V262 N262 N0
2. Schadeverhaal (zie baten) V110 V110 V110
3. Lagere lasten projecten integraal veiligheidsbeleid door corona V92 V92 V92
4. Lagere lasten door niet besteedt budget van de wijkveiligheidsplannen als gevolg van corona V30 V30 V30
5. Lagere lasten door niet besteedt budget voor PGA-trajecten als gevolg van corona V30 V30 V30
6. Overige verschillen V39 V39 V39
Subtotaal V563 N0 V563 N262 V301
Baten
1. Schadeverhaal (zie lasten) N117 N117 N117
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering N15 N15 V15 N0
3. Overige verschillen N2 N2 N2
Subtotaal N0 N134 N134 V15 N119
Totaal V563 N134 V429 N247 V182

Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N8.187 N1.375 N9.562 N7.733 V1.829
Baten V449 V273 V722 V1.115 V393
Saldo van baten en lasten N7.738 N1.102 N8.840 N6.618 V2.222
Mutaties reserves:
Reserve bedrijfsvoering N152 N0 N152 V102 V254
Reserve eenmalige uitgaven N0 N19 N19 N1.467 N1.447
Totaal mutaties reserves N152 N19 N171 N1.364 N1.193
Resultaat N7.890 N1.121 N9.011 N7.982 V1.029
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Lagere lasten Civieltechnische werken als gevolg van vertraging, deels door weersomstandigheden en deels door corona V1.125 V1.125 N950 V175
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering N297 N297 V297 N0
3. Lagere lasten door vertraging in de uitvoering van de werkzaamheden aan de B. van Dijklaan V293 V293 N293 N0
4. Lagere lasten door andere fasering en geen verhuurbaten vervoersknooppunt Rivium (voor andere fasering volgt een voorstel in de VJN2021) V318 V318 V318
5. Lagere lasten door minder strooibeurten als gevolg van zachte winter V86 V86 V86
6. Onbenut budget Aanpak fietsroute (NJN2020 2.3); overheveling naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven V74 V74 N74 N0
7. Lagere lasten door lagere onderhoudslasten en lagere leveringslasten energie V61 V61 V61
8. Onbenut budget Nieuwe mobiliteit (Wijz.voorstel Begr.2020); overheveling naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven V60 V60 N60 N0
9. Onbenut budget Schoolzones (VJN2019 2.4.3); overheveling naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven V58 V58 N58 N0
10. Overige verschillen V51 V51 N12 V39
Subtotaal V1.829 N0 V1.829 N1.150 V679
Baten
1. Nutsbedrijven V501 V501 V501
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering V43 V43 N43 N0
3. Lagere lasten door andere fasering en geen verhuurbaten vervoersknooppunt Rivium (voor andere fasering volgt een voorstel in de VJN2021) N151 N151 N151
4. Overige verschillen V1 V1 V1
Subtotaal N0 V394 V394 N43 V351
Totaal V1.829 V394 V2.223 N1.193 V1.030
Toelichting op de grootste verschillen
Lasten Nr. 1. Civieltechnische werken Het voordeel op de lasten van Civieltechnische werken is ontstaan doordat een aantal onderhoudswerkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2021 vanwege weersomstandigheden en corona; Het aanleveren van maatgevende stukken bij de aanbesteding, door de aannemer, heeft vertraging opgelopen. Daardoor is het werk later gestart dan gepland (half september). Hierdoor is ervoor gekozen de weersgevoelige werkzaamheden, zoals onderhoud aan slijtlagen en conserveringswerkzaamheden, vanwege kwalitatieve resultaten, door te schuiven naar 2021. Door corona is het contact met collega’s onderling, controle van de uitgevoerde werkzaamheden en (face to face) contact met de aannemer een stuk lastiger, wat ook voor vertraging zorgt. Aantekening bij deze conclusie is dat het werk is aanbesteed en dus ook uitgevoerd zal (moeten) worden.
Lasten Nr. 3. B. van Dijklaan Lagere lasten door vertraging in de uitvoering van de werkzaamheden aan de B. van Dijklaan. In de zomer van 2020 is er een calamiteit ontstaan bij een duiker onder de B. v. Dijklaan. Verhelpen van deze calamiteit heeft voorrang. Het oorspronkelijke werk is momenteel in voorbereiding zodat het, na verhelpen van de calamiteit, uitgevoerd kan worden.
Baten Nr. 1. Nutsbedrijven De hogere baten zijn ontstaan doordat de nutsbedrijven extra vergoedingen hebben betaald in verband met diverse graafwerkzaamheden.

Programma 3 - Economie

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N1.252 V45 N1.207 N1.143 V64
Baten V1.092 N121 V971 V937 N34
Saldo van baten en lasten N160 N76 N236 N206 V30
Mutaties reserves:
Reserve bedrijfsvoering N59 N0 N59 N98 N39
Reserve eenmalige uitgaven N0 V55 V55 V61 V6
Totaal mutaties reserves N59 V55 N5 N38 N33
Resultaat N220 N21 N241 N244 N3
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering V36 V36 N36 N0
2. Hogere lasten BedrijfsinvesteringsZones; bijdrage XL voorbereiding 2021-2025 N31 N31 N31
3. Lagere lasten en baten weekmarkten, mede door corona (zie baten) V24 V24 V24
4. Onbenut budget BIZ Capelle West, vrijval in jaarrekening 2020 vanwege overschrijding bestedingstermijn 3 jaar. Budget is bij de VJN 2021 opnieuw aangevraagd. V20 V20 V20
5. Lagere lasten door het ontbreken van evenementen vanwege corona V16 V16 V16
6. Hogere lasten door externe advisering aanbesteding en advies coronacontracten en lagere baten commerciële contracten door ontbinding contract (zie baten) N6 N6 N6
7. Lagere lasten economische partnerband Jiashan; geen bezoek vanwege Corona V10 V10 V10
8. Overige verschilen N4 N4 V3 N1
Subtotaal V65 N0 V65 N33 V32
Baten
1. Lagere baten commerciële contracten door ontbinding contract en hogere lasten door externe advisering aanbesteding en advies coronacontracten (zie lasten) N45 N45 N45
2. Lagere lasten en baten weekmarkten, mede door corona (zie baten) N10 N10 N10
3. Overige verschilen V21 V21 V21
Subtotaal N0 N34 N34 N0 N34
Totaal V65 N34 V31 N33 N2

Programma 4 - Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 - Onderwijs
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N8.585 V721 N7.864 N7.708 V156
Baten V3.283 N785 V2.498 V2.628 V130
Saldo van baten en lasten N5.302 N64 N5.366 N5.080 V286
Mutaties reserves:
Reserve bedrijfsvoering N37 N0 N37 V48 V85
Reserve eenmalige uitgaven N0 V192 V192 V192 N0
Totaal mutaties reserves N37 V192 V155 V240 V85
Resultaat N5.339 V128 N5.211 N4.840 V371
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Ontvangen middelen GOA worden in 2021 besteed (zie baten) V133 V133 V133
2. Lagere lasten leerlingenvervoer (kortere afstanden en minder leerlingen) V108 V108 V108
3. Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N94 N94 V94 N0
4. Lagere lasten Peuteropvangen vanwege een lagere bezetting. V80 V80 V80
5. RMC - hogere lasten 2020, deze worden gedekt uit het overschot voorgaande jaren, het restant valt vrij (zie baten) N64 N64 N64
6. Overige verschillen N7 N7 N7
Subtotaal V156 N0 V156 V94 V250
Baten
1. Ontvangen middelen GOA worden in 2021 besteed (zie lasten) N133 N133 N133
2. RMC - hogere lasten 2020, deze worden gedekt uit het overschot voorgaande jaren, het restant valt vrij (zie lasten) V205 V205 V205
3. Overige verschillen V58 V58 N9 V49
Subtotaal N0 V130 V130 N9 V121
Totaal V156 V130 V286 V85 V371
Toelichting op de grootste verschillen
Lasten Nr. 1. GOA Met ingang van 2019 hanteert het Rijk een nieuwe systematiek voor het verdelen van de gemeentelijke onderwijsachterstandsmiddelen. Naast het opleidingsniveau van ouders worden het land van herkomst, de verblijfsduur in Nederland en gegevens over schuldsanering gebruikt om te bepalen of een kind een onderwijsachterstand heeft of het risico loopt om die te krijgen. Aan deze GOA-uitkering hangt vanaf 1 augustus 2020 de verplichting aan de gemeente om aan doelgroepkinderen een voorschools VVE-aanbod te doen. De gemeentelijke inzet op het gebied van onderwijsachterstandsbestrijding is beschreven in de notitie ‘Kansen voor ieder kind’.

Programma 5A - Vrije tijdsbesteding (Sport en cultuur)

Terug naar navigatie - Programma 5A - Vrije tijdsbesteding (Sport en cultuur)
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N11.996 N270 N12.266 N12.275 N9
Baten V3.555 V68 V3.623 V3.730 V107
Saldo van baten en lasten N8.441 N202 N8.643 N8.545 V98
Mutaties reserves:
Reserve bedrijfsvoering N38 N0 N38 V2 V40
Reserve eenmalige uitgaven V121 N100 V21 V21 N0
Totaal mutaties reserves V84 N100 N16 V24 V40
Resultaat N8.357 N302 N8.659 N8.521 V138
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Lagere verstrekte subsidies door corona V102 V102 V102
2. Rijksmiddelen Sportakkoord en doorbetaald aan Sportief Capelle (zie baten) N35 N35 N35
3. Lagere lasten doordat 75 jaar bevrijding anders ingevuld is vanwege corona V46 V46 V46
4. Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N42 N42 V42 N0
5. Hogere lasten door het uitvoeren van achterstallig onderhoud op beeldbepalende kunstwerken N34 N34 N34
6. Nadeel door niet voorziene hogere uitgaven wegens ontruiming en leegstand maatregelen (antikraak) voorgenomen sloop gymnastieklokaal Pelikaanweg en zwembad de Blinkert N30 N30 N30
7. Overige verschillen N16 N16 N2 N18
Subtotaal N9 N0 N9 V40 V31
Baten
1. Rijksmiddelen Sportakkoord en doorbetaald aan Sportief Capelle (zie lasten) V35 V35 V35
2. Hogere baten door indexering van de huur V33 V33 V33
3. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering N0 N0
4. Overige verschillen V39 V39 V39
Subtotaal N0 V107 V107 N0 V107
Totaal N9 V107 V98 V40 V138

Programma 5B - Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Terug naar navigatie - Programma 5B - Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N6.232 N700 N6.932 N6.379 V553
Baten V893 V80 V973 V1.086 V113
Saldo van baten en lasten N5.339 N620 N5.959 N5.293 V666
Mutaties reserves:
Reserve Water N34 N0 N34 N136 N103
Reserve bedrijfsvoering N69 N0 N69 V152 V221
Reserve eenmalige uitgaven N0 V43 V43 N629 N672
Totaal mutaties reserves N103 V43 N60 N614 N554
Resultaat N5.442 N577 N6.019 N5.907 V112
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Lagere lasten groenvoorziening doordat als gevolg van extreme warmte er minder geplant is V487 V487 N487 N0
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering N283 N283 V283 N0
3. Lagere lasten door vertraging in het beheer- en actieplan Schollebos vanwege corona V160 V160 N160 N0
4. Lagere lasten water doordat er geen baggerwerkzaamheden hebben plaatsgevonden in afwachting van het baggerbesluit van HHSK V103 V103 N103 N0
5. Voordeel recreatieschap Hitland door compensabele btw V32 V32 V32
6. Lagere lasten natuurbeleid in verband met prioritering werkzaamheden ten behoeve van Omgevingswet V26 V26 V26
7. Lagere lasten speelplaatsen door lagere afschrijvingslasten V25 V25 V25
8. Hogere lasten en baten verkopen/verhuur gemeentelijke gronden (zie baten) N16 N16 N16
9. Overige verschillen V18 V18 N10 V8
Subtotaal V552 N0 V552 N477 V75
Baten
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering V62 V62 N62 N0
2. Hogere baten en lasten verkopen/verhuur gemeentelijke gronden (zie lasten) V39 V39 V39
3. Hogere baten budget Rivier als getijdenpark; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven N0 N0
4. Overige verschillen V12 V12 N15 N3
Subtotaal N0 V113 V113 N77 V36
Totaal V552 V113 V665 N554 V111
Toelichting op de grootste verschillen
Lasten Nr. 1. Lagere lasten groenvoorziening Het voordeel op de lasten is ontstaan als gevolg van de extreme warmte waardoor het plantseizoen korter is en niet alles kan worden aangeplant. Met betrekking tot de kwaliteitsimpuls voor de Sibeliusweg heeft de participatie met de omwonenden vertraging opgelopen. Om een gedragen plan en uitwerking te krijgen voor de Sibeliusweg willen we de omwonenden goed informeren en betrekken in het proces. Het voorbereidingsproces heeft tijd nodig. Dit heeft als gevolg dat het project zal worden uitgesteld naar het plantseizoen van 2021, bovendien is de periode september-oktober de beste tijd voor het aanplanten van bloembollen en het inzaaien van gazon. Voordat de winter intreedt zal het gazonzaad ontkiemt zijn en weer een groen en verzorgd beeld geven.
Lasten Nr. 2. Nacalculatie bedrijfsvoering Het nadeel op de bedrijfsvoering is voornamelijk ontstaan door extra inhuur vanwege onvervulde vacatures.

Programma 6A - Sociale infrastructuur

Terug naar navigatie - Programma 6A - Sociale infrastructuur
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N11.693 N263 N11.956 N11.718 V238
Baten V1.077 N97 V980 V1.047 V67
Saldo van baten en lasten N10.616 N360 N10.976 N10.671 V305
Mutaties reserves:
Reserve bedrijfsvoering N94 N0 N94 V65 V158
Reserve eenmalige uitgaven N0 V2 V2 N157 N159
Totaal mutaties reserves N94 V2 N92 N93 N1
Resultaat N10.710 N358 N11.068 N10.764 V304
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering N169 N169 V169 N0
2. Wijk Overleg Platforms (budget gedeeltelijk naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven) V161 V161 N139 V22
3. Door corona minder aanvraag Rotterdampas V56 V56 V56
4. CPGGZ: Lagere afrekeningen 2018 en 2019 Antes, na beoordeling op juistheid (incidenteel) V41 V41 V41
5. Incidentele vrijval budgetten Wet verplichte GGZ wegens corona V39 V39 V39
6. Lagere lasten door gebrek aan mogelijkheden om deel te nemen aan congressen LPB (Landelijk Platform voor Buurt- en Wijkgericht werken) V30 V30 V30
7. Lagere lasten GGD variabel deel basistakenpakket GR toezicht kinderopvang 2020 i.v.m. niet uitgevoerde kinderopvanginspecties wegens corona. V20 V20 V20
8. Overschot op budget toezicht rechtmatigheid WMO & Jeugdhulp over te hevelen via de reserve eenmalig van 2020 naar 2021 V20 V20 N20 N0
9. Overige verschillen V40 V40 V40
Subtotaal V238 N0 V238 V10 V248
Baten
1. Niet geraamde doorberekening Jeugdbeschermingsplein 2019 en 2020 V36 V36 V36
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V11 V11 N11 N0
3. Overige verschillen V21 V21 V21
Subtotaal N0 V68 V68 N11 V57
Totaal V238 V68 V306 N1 V305
Toelichting op de grootste verschillen
Lasten Nr. 2. Wijk Overleg Platforms Lagere lasten voor de Wijk Overleg Platforms zijn ontstaan door minder mogelijkheden tot financieren van aanwezige activiteiten ten tijde van corona.

Programma 6B - Werk en inkomen (participatiewet)

Terug naar navigatie - Programma 6B - Werk en inkomen (participatiewet)
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N54.003 N6.351 N60.354 N60.669 N315
Baten V33.217 V9.782 V42.999 V44.730 V1.731
Saldo van baten en lasten N20.786 V3.431 N17.355 N15.939 V1.416
Mutaties reserves:
Reserve bedrijfsvoering V189 N0 V189 V225 V36
Reserve eenmalige uitgaven V213 N238 N25 N25 N0
Totaal mutaties reserves V402 N238 V164 V200 V36
Resultaat N20.384 V3.193 N17.191 N15.739 V1.452
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Hogere lasten en baten TOZO: 6e tranche rijksbijdrage TOZO en terugontvangsten uit leningen voor bedrijfskapitaal en bijdragen in levensonderhoud (zie baten) N1.209 N1.209 N1.209
2. Minder trajecten begeleide participatie als gevolg van corona (zie baten) V322 V322 V322
3. Lagere lasten Bijzondere Bijstand, het beroep hierop en het aantal verstrekkingen is in 2020 met ca. 15% gedaald t.o.v. 2019, zie baten V199 V199 V199
4. Voordelig jaarrekeningresultaat 2020 GR Ijsselgemeenten (onderdeel Sociale Zaken) V189 V189 V189
5. Resultaatbestemming Promen Jaarrekening 2020, aandeel Capelle V177 V177 V177
6. Storting in de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken voor de voorschotten die voor 22 april 2020 in het kader van de TOZO-regeling zijn verstrekt. Een aandeel van 30% van de storting in de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken is als een vordering op het Rijk op de balans opgenomen. N155 N155 N155
7. Lagere lasten uitkeringen, incl. loonkostensubsidie beschut werk (zie baten) V145 V145 V145
8. Niet voldoende kandidaten om aan te melden bij Stichting Capelle Werkt, waardoor onderbesteding budget V77 V77 V77
9. Minder kwijtschelding afvalstoffenheffing en rioolrechten V58 V58 V58
10. Promen, hogere bijdrage Wsw budget 2020 (jaarrekening 2020) incidenteel N43 N43 N43
11. Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N34 N34 V34 N0
12. Overige verschillen N41 N41 V2 N39
Subtotaal N315 N0 N315 V36 N279
Baten
1. Hogere lasten en baten TOZO: 6e tranche rijksbijdrage TOZO en terugontvangsten uit leningen voor bedrijfskapitaal en bijdragen in levensonderhoud (zie lasten) V1.209 V1.209 V1.209
2. Lager in begroting opgenomen baten uitkeringen, incl. loonkostensubsidie, een voorstel is opgenomen bij de VJN 2021 V430 V430 V430
3. Incidentele vrijval voorschotten van het declaratiedeel van de BBZ jaren 2017-2019, gebaseerd op de lasten en baten financiële verantwoording SiSa. V128 V128 V128
4. Lagere baten Bijzondere Bijstand, het beroep hierop en het aantal verstrekkingen is in 2020 met ca. 15% gedaald t.o.v. 2019 N45 N45 N45
5. Minder trajecten begeleide participatie als gevolg van corona (zie lasten) N27 N27 N27
6. Overige verschillen V36 V36 V36
Subtotaal N0 V1.731 V1.731 N0 V1.731
Totaal N315 V1.731 V1.416 V36 V1.452
Toelichting op de grootste verschillen
Lasten Nr.1 en 6. en Baten Nr.1. TOZO Tot en met de Najaarsnota 2020 zijn de voorschotten aangeraamd met daar tegenover lasten die vooralsnog gelijk zijn aan de verstrekte voorschotten in de 5e tranche. De laatste tranche van 2020 was de 6e van € 1,1 miljoen. Het voordelig saldo 2020, € 163.073 wordt, naar verwachting, in 2021 verrekend. Door dit saldo als nog te betalen op te nemen is het saldo over 2020 nihil. Voor de voorschotten die verstrekt zijn voor 22 april 2020 is een voorziening opgenomen van € 222.541

Programma 6C - Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)

Terug naar navigatie - Programma 6C - Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N14.411 N1.225 N15.636 N16.060 N424
Baten V463 V127 V590 V468 N122
Saldo van baten en lasten N13.948 N1.098 N15.046 N15.592 N546
Mutaties reserves:
Sociaal Noodfonds N0 N0 N0 N0 N0
Reserve bedrijfsvoering N52 N10 N62 V108 V170
Totaal mutaties reserves N52 N10 N62 V107 V169
Resultaat N14.000 N1.108 N15.108 N15.485 N377
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Coronacompensatie WMO aan zorgaanbieders N600 N600 N600
2. Lager collectief vervoer, levering vervoer in verband met corona niet altijd mogelijk geweest (zie baten) V532 V532 V532
3. Hogere uitgaven huishoudelijke ondersteuning N317 N317 N317
4. Lagere kosten begeleiding, levering zorg i.v.m. corona niet altijd mogelijk geweest V251 V251 V251
5. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering N170 N170 V170 N0
6. Hogere uitgaven onderhoud en reparatie rolstoelen/scootmobielen door minder gunstige prijsafspraken vanwege faillissement Hulpmiddelencentrum N133 N133 N133
7. Overige verschillen V13 V13 N1 V12
Subtotaal N424 N0 N424 V169 N255
Baten
1. Lagere eigen bijdrage CAK N97 N97 N97
2. Lager collectief vervoer, minder aanvragen door corona (zie lasten) N28 N28 N28
3. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering N0 N0
4. Overige verschillen V3 V3 V3
Subtotaal N0 N122 N122 N0 N122
Totaal N424 N122 N546 V169 N377
Toelichting op de grootste verschillen
Lasten Nr. 1. Coronacompensatie WMO aan zorgaanbieders De zorgaanbieders hebben declaraties in kunnen dienen voor meerkosten en voor voortzetting van de financiering van de omzet (continuïteitsbijdrage). In 2020 is 70K aan meerkosten gedeclareerd en 530K aan continuïteitsbijdrage.
Lasten Nr. 3. Hogere uitgaven huishoudelijke ondersteuning Meer aanvragen door verlagen abonnementstarief, vergrijzing en verschuiving naar het meer inzetten van zwaardere vormen van ondersteuning.
Lasten Nr. 4. Nacalculatie bedrijfsvoering In het laatste kwartaal 2020 heeft inhuur plaatsgevonden vanwege de hoge werkvoorraad en het, zonder inhuur, niet kunnen voldoen aan de wettelijke norm.
Baten Nr. 1. Lagere eigen bijdrage CAK In de maanden april en mei is er een landelijke vrijstelling geweest in verband met corona. Verder zijn nog niet alle eigen bijdragen 2020 opgelegd en geïnt.

Programma 6D - Jeugdhulp

Terug naar navigatie - Programma 6D - Jeugdhulp
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N19.576 N181 N19.757 N19.872 N115
Baten V62 V160 V222 V282 V60
Saldo van baten en lasten N19.514 N21 N19.535 N19.590 N55
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 N56 N56 N56 N0
Reserve bedrijfsvoering N0 N0 N0 V32 V32
Totaal mutaties reserves N0 N56 N56 N24 V32
Resultaat N19.514 N77 N19.591 N19.614 N23
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Jeugdhulp GRJR: vrijval budget vanwege corona. Hogere lasten worden binnen het risicobudget GRJR opgevangen (€ 1,4 miljoen). Het aandeel voor Capelle aan den IJssel, corona-gerelateerd, is hierin N 118 V544 V544 V544
2. Overschrijding van het budget ZIN (zorg in natura) van het Jeugdhulp CJG N461 N461 N461
3. Overschrijding van het budget Jaarstukken GRJR AB 02 juli 2021, hogere inleg 2020 N222 N222 N222
4. Vrijval voorschot Onderwijs Zorgarrangementen (OZA) en teruggave i.v.m. geen afname percelen 2, 3, 4 en 6 V188 V188 V188
5. Hogere lasten PGB Jeugd, op basis van prognose Svb (open einde regeling) N95 N95 N95
6. Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N34 N34 V34 N0
7. Hogere kosten ZIN (zorg in natura), corona-gerelateerd (CJG) N28 N28 N28
8. Overige verschillen N7 N7 N2 N9
Subtotaal N115 N0 N115 V32 N83
Baten
1. Repratie transformatiebijdrage GRJR subregio gemeenten (Capelle, Lansingerland en Krimpen, aandeel Capelle aan den IJssel V49 V49 V49
2. Overige verschillen V11 V11 V11
Subtotaal N0 V60 V60 N0 V60
Totaal N115 V60 N55 V32 N23

Programma 7 - Volksgezondheid en Milieu

Terug naar navigatie - Programma 7 - Volksgezondheid en Milieu
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N16.460 N1.511 N17.971 N17.900 V71
Baten V13.756 V201 V13.957 V14.021 V64
Saldo van baten en lasten N2.704 N1.310 N4.014 N3.879 V135
Mutaties reserves:
Reserve bedrijfsvoering N18 N0 N18 N1 V17
Reserve eenmalige uitgaven N0 V242 V242 V150 N92
Totaal mutaties reserves N18 V242 V224 V149 N75
Resultaat N2.722 N1.068 N3.790 N3.730 V60
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Riool en waterzuivering (hogere lasten riool- en waterzuivering door gronddepot) N367 N367 N367
2. Lagere lasten afval door afrekening afvalbelasting over lager tonnage afval als gevolg van nascheiding V96 V96 V96
3. Geen uitgaven en subsidie uitvoering geluidsanering wegverkeer; uitvoering in 2021 (zie baten) V92 V92 V92
4. Hogere lasten door hogere bijdrage werkplan 2020 DCMR N84 N84 N84
5. Niet-besteed budget Klimaatmiddelen en Actieplan Circulaire naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven V76 V76 N76 N0
6. Lagere lasten producten Regeling Reducatie Energiegebruik en lagere subsidie; verdere uitvoering en subsidie in 2021 (zie baten) V59 V59 V59
7. Lagere lasten op onderhoud zerken en monumenten doordat er minder verzoeken zijn binnengekomen voor herstel V27 V27 V27
8. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering en voorziening middelen derden N20 N20 V20 N0
9. Over te hevelen subsidieregeling AED van 2020 naar 2021 via Reserve eenmalig V16 V16 N16 N0
10. Overige verschillen V78 V78 V78
Subtotaal N27 N0 N27 N72 N99
Baten
1. Riool en waterzuivering V350 V350 V350
2. Geen uitgaven en subsidie uitvoering geluidsanering wegverkeer; uitvoering in 2021 (zie lasten) N92 N92 N92
3. Lagere baten afval door lagere prijzen over nascheiding N83 N83 N83
4. Lagere lasten producten Regeling Reducatie Energiegebruik en lagere subsidie; verdere uitvoering en subsidie in 2021 (zie lasten) N59 N59 N59
5. Overige verschillen V47 V47 N3 V44
Subtotaal N0 V163 V163 N3 V160
Totaal N27 V163 V136 N75 V61
Toelichting op de grootste verschillen
Lasten en baten Nr. 1. Riool en waterzuivering Hogere lasten van het gronddepot doordat er minder grond is uitgegeven als gevolg van minder IBOR-projecten die zijn uitgevoerd.Lagere lasten voor het onderhoud van rioolgemalen waar vernieuwing heeft plaatsgevonden wat minder onderhoud vergt. Mutaties worden geëgaliseerd via de voorziening riolering. Mutaties in baten en lasten worden (grotendeels) geëgaliseerd via de voorziening rioolheffing.
Lasten Nr. 2 en baten Nr. 3. Afval Er is sprake van hogere lasten door de landelijk stijgende tarieven van afvalverwerking en stijgende prijzen door een overschot van sloop- en bouwafval. Echter ontstaat er een voordeel doordat de in rekening gebrachte afvalbelasting lager uitvalt als gevolg van de nascheiding van afval. Hierdoor is de afvalbelasting over een lagere tonnage afgerekend dan oorspronkelijk van is uitgegaan. Mutaties in baten en lasten worden (grotendeels) geëgaliseerd via de voorziening afvalstoffen middelen derden.

Programma 8 - Stadsontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 8 - Stadsontwikkeling
Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal Rekening 2020 Verschil 2020
Begroting 2020 Begroting 2020
Lasten N16.030 N2.125 N18.155 N13.993 V4.162
Baten V11.979 V5.313 V17.292 V14.540 N2.752
Saldo van baten en lasten N4.051 V3.188 N863 V547 V1.410
Mutaties reserves:
Reserve bedrijfsvoering N122 N0 N122 N377 N255
Reserve eenmalige uitgaven N0 N165 N165 N834 N669
Totaal mutaties reserves N122 N165 N287 N1.211 N924
Resultaat N4.173 V3.022 N1.150 N664 V486
Omschrijving Lasten Baten Saldo B/L Mutatie Reserves Resultaat
Lasten
1. Aangepaste fasering grondexploitaties (inclusief balansmutaties), zie baten V3.137 V3.137 V3.137
2. Meeuwensingel, dotatie aan voorziening gereed product en balansmutatie gereed product (BBV); zie baten N652 N652 N652
3. Lagere lasten Centrumgebied V507 V507 N507 N0
4. Lagere lasten en baten Het Nieuwe Rivium, verschil dekking gemeentelijk budget door subsidie MRDH V442 V442 V442
5. Lagere lasten voor het openbaar gebied van de kwestbare woningvoorraad V278 V278 V278
6. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V218 V218 N218 N0
7. Lagere lasten en baten Transformaties door aanpassing fasering en/of het niet doorgaan van het project V133 V133 V133
8. Andere fasering Hoven fase 2 (in de Voorjaarsnota 2021 volgt voorstel vanwege andere fasering) V164 V164 V164
9. Capelseweg/Bermweg, dotatie aan voorziening gereed product en balansmutatie gereed product (BBV) N144 N144 N144
10. Onbenut budget Florabuurt (VJN2020 0.4/8.3; overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven V86 V86 N86 N0
11. Lagere lasten en hogere baten faciliterend project Meeuwensingel (in Voorjaarsnota 2021 volgt voorstel voor andere fasering) N59 N59 N59
12. Mutaties voorziening Verliesgevende projecten op basis van nieuwe grondexploitatieberekeningen (lagere verliezen, zie ook baten) V58 V58 V58
13. Lagere lasten en baten faciliterende projecten V36 V36 V36
14. Overige verschillen N42 N42 N42
Subtotaal V4.162 N0 V4.162 N811 V3.351
Baten
1. Aangepaste fasering grondexploitaties (inclusief balansmutaties), zie lasten N3.193 N3.193 N3.193
2. Meeuwensingel, dotatie aan voorziening gereed product en balansmutatie gereed product (BBV); zie lasten V804 V804 V804
3. Capelseweg/Bermweg; dotatie aan voorziening gereed product en balansmutatie gereed product (BBV) V590 V590 V590
4. Capelseweg/Bermweg; lagere exploitatiebijdrage (in de Voorjaarsnota 2021 volgt voorstel andere fasering) N435 N435 N435
5. Mutaties voorziening Verliesgevende projecten op basis van nieuwe grondexploitatieberekeningen (lagere verliezen, zie ook baten) V408 V408 V408
6. Lagere lasten en baten Het Nieuwe Rivium, verschil dekking gemeentelijk budget door subsidie MRDH N320 N320 N320
7. Lagere lasten en baten Transformaties door aanpassing fasering en/of het niet doorgaan van het project N124 N124 N124
8. Mutaties winstnemingen door aangepaste fasering (lagere winstnemingen; in Voorjaarsnota 2021 volgt voorstel voor aanraming winstnemingen in de jaren 2021 en verder) N523 N523 N523
9. Hogere baten leges omgevingsvergunningen doordat er meer en wat grotere aanvragen zijn ingediend dan verwacht V85 V85 V85
10. Andere fasering Hoven fase 2, in de Voorjaarsnota 2021 volgt voorstel vanwege andere fasering (zie lasten) N52 N52 N52
11. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering V37 V37 N37 N0
12. Lagere lasten en baten faciliterende projecten N34 N34 N34
13. Onbenut budget Florabuurt (VJN2020 0.4/8.3; overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven V15 V15 N15 N0
14. Overige verschillen N10 N10 N61 N71
Subtotaal N0 N2.752 N2.752 N113 N2.865
Totaal V4.162 N2.752 V1.410 N924 V486
Toelichting op de grootste verschillen
Lasten en baten Nr. 1. Aangepaste fasering grondexploitaties (inclusief balansmutaties) Binnen de grondexploitaties worden sommige kosten of opbrengsten niet gerealiseerd binnen de aanvankelijk beoogde jaarschijf. Deze kosten en opbrengsten zijn vaak nog wel voorzien, maar schuiven dan door naar een andere jaarschijf. Een nadere toelichting wordt verstrekt bij de actualisatie van de grondexploitaties in het kader van de Voorjaarsnota 2021.
Lasten nr. 2 en Nr. 11 en Baten Nr. 2. Meeuwensingel In de Najaarsnota 2020 is besloten dat de grondexploitatie (taakveld 8.2) overgeheveld moet worden naar een faciliterend project (taakveld 8.1), omdat het project niet langer voldeed aan de voorwaarde van de geldende regels rondom grondexploitaties van het BBV. Volgens het BBV moeten we de verwervingskosten activeren onder voorraad gereed product en een voorziening opnemen voor het verlies. Op basis van de intentieovereenkomst zijn veel onderzoeken eerder uitgevoerd dan aanvankelijk voorzien. Dat heeft geleid tot hogere lasten in 2020, maar heeft lagere lasten tot gevolg in de daaropvolgende jaren. Bij de Voorjaarsnota 2021 volgt een aangepaste planning bij de CBADS-monitor.
Lasten Nr. 3. Centrumgebied In de oorspronkelijke planning zou in het vierde kwartaal 2020 gestart worden met de werkzaamheden rondom de Rivierweg en de parkeerplaats van het gemeentehuis. Vanwege corona en de, in november dreigende, lockdown is gekozen voor een zorgvuldige start in januari 2021.
Lasten Nr. 4. en Baten Nr. 6. Het Nieuwe Rivium De lasten in het jaar zijn doorbelast aan de coalitiepartijen. De lasten zijn lager en daardoor ook de baten. Aan de batenkant houden we rekening met een subsidie van de MRDH als dekking voor het gemeentelijk budget. Dit leidt in 2020 tot een voordeel van 122.
Lasten nr. 5. Lagere lasten voor het openbaar gebied van de kwetsbare woningvoorraad Gemeente en Havensteder hebben overeenstemming bereikt over de overdracht van eigendom, beheer en onderhoud van openbaar gebied nabij de Hoeken, Wiekslag, de 747-buurt én de Florabuurt. Met Havensteder is afgesproken dat de overdracht gefaseerd plaatsvindt: de gemeente neemt het openbaar gebied pas over van Havensteder na voltooiing van de levensduurverlengende investeringen door Havensteder in de opstallen van het betreffende (deel)complex. De eerste overdracht zal plaatsvinden in 2021: de 747-buurt en de Purmerhoek. Tot het moment van overdracht is Havensteder verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het openbaar gebied. Voor de periode van 1 januari 2020 tot het moment van overdracht ontvangt Havensteder geen vergoeding van de gemeente voor het beheer en onderhoud van het openbaar gebied. Vanaf 2021 werkt de gemeente samen met onder meer Havensteder en bewoners om te komen tot een kwaliteitsimpuls in het over te nemen openbaar gebied. Daar zijn in 2020 geen kosten voor gemaakt. De uitgestelde, gefaseerde levering van en daarmee uitgestelde kwaliteitsimpuls voor het openbaar gebied heeft ertoe geleid dat de kosten voor het openbaar gebied van de kwetsbare woningvoorraad in 2020 nihil zijn geweest, leidend tot een financieel voordeel in 2020.
Lasten Nr. 7 en Baten Nr. 7. Transformaties door aanpassing fasering en/of het niet doorgaan van het project Voor de transformatieprojecten hebben we in de Voorjaarsnota 2020 budgettair neutraal budgetten beschikbaar gesteld. Het verschil ontstaat, omdat toen werd geanticipeerd op de nog te ontvangen, onbekende initiatieven. Op basis van de geactualiseerde transformatieleidraad zijn minder initiatieven in aanmerking gekomen voor een daadwerkelijke transformatie. Dat leidt tot minder lasten én minder baten.
Lasten Nr. 9 en Baten Nr.3 en 4 Capelseweg/Bermweg In de Najaarsnota 2020 is besloten dat de grondexploitatie (taakveld 8.2) overgeheveld moet worden naar een faciliterend project (taakveld 8.1), omdat het project niet langer voldeed aan de voorwaarde van de geldende regels rondom grondexploitaties van het BBV. Bij de Najaarsnota 2020 gingen we er vanuit dat het project in 2020 afgerond zou worden en dat de hiermee het bedrag in de voorziening verliesgevende complexen vrij zou vallen en dat de balanspost Voorraden ook uit de boeken zou gaan. Omdat het project doorloopt naar 2021 moeten we een bedrag als voorraad en als voorziening (gereed product) aanhouden. Vaststelling van het gebiedspaspoort 1.1 en verkoop van de gronden was voorzien voor 2020, maar is vertraagd naar 2021. Bij de Voorjaarsnota 2021 volgt een aangepaste planning bij de CBADS-monitor.
Lasten Nr.8 en Baten Nr.10 Hoven fase 2 Een uitspraak van de rechtbank inzake de huurders/gebruikers heeft op zich laten wachten tot in 2021, waardoor de planuitwerking en - realisatie nog niet in 2020 kon worden afgerond. Dat brengt lagere lasten met zich mee in 2020. Bij de VJN 2021 volgt een aangepaste planning bij de CBADS-monitor.

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten
Incidentele baten Incidentele lasten
Pr. Omschrijving Begroting 2020 Wijziging Totaal begroting Resalisatie jaarrekening Begroting 2020 Wijziging Totaal begroting Resalisatie jaarrekening
0 Dotatie aan de voorziening Appa N0 N154 N154 N560
0 Hogere lasten rekenkamer; mutatie reserve rekenkamer N0 V27 N0 N0 N27
0 Onbenut budget ''Welke raad wilt u zijn?''(VJN2019 0.4.11); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N0 N20 N20 N20
0 Vrijval eindheffing werkkostenregeling N0 N0 V48
0 Budget Stadsvisie (VJN2019 0.4.13/VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V32 V32 V32 N60 N32 N92 N129
0 Budget Denk & Doe Mee! fonds met dekking reserve (Amendement begroting) V2.498 N1.170 V1.328 V1.173 N2.498 V1.170 N1.328 N1.173
0 Doe Mee Adviseur (NJN2019 0.17) N0 N100 N100 N100
0 Bijdrage Ijssel- en Lekstreek (VJN2020 0.6); dekking Onvoorzien N0 N33 N33 N50
0 Uitbreiding formatie (VJN2020 0.7) V156 V156 N0 N176 N176 N0
0 Dividend (VJN 20 0.1) V77.539 V77.539 V77.538 N0
0 Mutaties leges inkomsten en afdrachten a.g.v. corona (NJN 2020 0.1) V648 N190 V458 V748 N278 V70 N208 N263
0 Kosten rechtszaak en juridische ondersteuning Rivium/Referendum (NJN2020 0.17) N0 N25 N25 N21
0 Algemene uitkering compensatie corona (NJN 2020 0.9) V1.955 V1.955 V1.955 N0
0 Datalab (NJN2020 0.18)'overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N0 N0 N58 N58 N58
0 Reservering Vennootschapsbelasting 2016-2020 N0 N0 N0 N861
0 Voorziening dubieuze debiteuren privaatrechtelijk (NJN 2020, JR 2020) N0 V138 N230 N230
0 Accountantskosten (NJN 2020 0.3) N0 N38 N38 N38
0 Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering V586 V288 V874 V388 N0
1 Exploitatie gemeentelijk vastgoed - Slotlaan 121 (Jaarrek.2019); dekking reserve eenmalige uitgaven V35 V35 V35 N35 N35 N39
1 Wijkbrandweerfunctionaris (VJN2020 1.2) N0 N64 N64 N70
1 Restantbudget aanvalsplan Straatroven en overvallen (NJN2018 1.4.2), dekking reserve eenmalige uitgaven V101 V101 V101 N101 N101 N98
1 Weerbaarheid bestuur (Jaarek.2018); dekking reserve eenmalige uitgaven V120 V120 V120 N120 N120 N0
1 Impulsgelden weerbaar bestuur (NJN2020 1.1), budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N110 N110 N110 V110 V110 N0
1 Budget wijkveiligheidsplannen 2020 (NJN2020 1.2), budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N60 N60 N60 V60 V60 N0
1 Inzet team Handhaving (NJN2020 1.4) a.g.v. Corona N0 N50 N50 N64
1 Bijdr.veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VJN 2020 1.1) N306 N306 N306
1 Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering V34 V34 N213 N0
2 Vervoersknoop Rivium N0 N65 N65 N65
2 Vervoersknoop Rivium (VJN 2020 0.4); budgetoverheveling vanuit 2019 V124 V124 V124 N124 N124 N124
2 Vervoersknoop Rivium (VJN2020 2.4) V15 V15 V15 N265 N265 N72
2 Vervoersknoop Rivium - Subsidie haalbaarheidsstudie Park Shuttle (NJN2020 2.1) V30 V30 V30 N30 N30 N30
2 Programma mobiliteit (NJN2018 2.4.7); dekking reserve eenmalige uitgaven V68 V68 V56 N68 N68 N56
2 Gemeentelijk mobiliteitsplan (NJN2019 2.6); overheveling naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V50 V50 V50 N50 N50
2 Gemeentelijk mobiliteitsplan (NJN2020 2.10); overheveling naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N50 N50 N50 V50 V50
2 Wijkontsluiting Schollevaar(VJN2019 2.4.6/VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V36 V36 V36 N30 N36 N66 N33
2 Nieuwe mobiliteit (Begroting 2020); overheveling naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven (NJN2020 2.10); restant via jaarrekening 2020 N96 N96 N156 N156 N156 N0
2 Fietsbrug Algeraweg-Schönberglaan (Begroting 2020/VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V19 V19 V14 N31 N19 N50 N45
2 Voorbereidingsbudget Fietsbrug Algeraweg-Schönberglaan (NJN2020 2.1); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalig N39 N39 N39 V39 V39 V39
2 Verkeersmaatregelen Dorpsstaat (NJN2019 2.6); dotatie aan reserve eenmalig (budget naar 2020) V30 V30 V30 N30 N30 N30
2 Schoolzones (VJN2019 2.4.3); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N0 N52 N69 N69 N11
2 Aanpak fietsroute (NJN2020 2.3); overheveling budget naar 2021 via reserve aanmalige uitgaven N0 N74 N92 N92 N18
2 Eenmalig budget parkeertellingen (BJN2015 2.4.4/Jaarrek.2019/VJN2020 0.4) V13 V13 V13 N13 N13 N12
2 Buurtbus (wijzigingsvoorstel begroting 2019, NJN2020 2.2) V35 N22 V13 V13 N110 N110 N110
2 Civieltechnsische kunstwerken (NJN2019 2.3); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N0 N150 N150 N150 N0
2 Onderhoud civieltechnische werken (VJN2020 2.2); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N0 N580 N580 N580 N0
2 IBOR verkeer en vervoer (VJN2019 2.4.1) N0 N220 N333 N333 N113
2 Onderhoud Burgemeester van Dijklaan (VJN2020 2.3); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N0 N293 N405 N405 N26
2 Optimaliseren asfaltbeleid (NJN2020 2.4), overheveling budget naar 2021 via de reserve eenmalige uitgaven N50 N50 N50 V50 V50 N0
2 Asfalteren rondom rotondes 's- Gravenland (NJN2020 2.5), overheveling budget naar 2021 N0 N0 N170 V170 N0 N0
2 Inspecteren kunstwerken (NJN2020 2.6), overheveling budget naar 2021 N0 N0 N40 V40 N0 N0
2 Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N152 N152 V102
3 Hoofdweggebied Vak A (NJN2013 2.6.1/VJN2015 2.17.7/VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V4 V4 V4 N4 N4 N4
3 Hoofdweggebied Vak A (NJN2019 3.1); overheveling budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven; bij jaarrekening 2020 extra onttrekking aan reserve eenmalige uitgaven V300 V300 V315 N300 N300 N315
3 Hoofdweggebied Vak A (NJN2020 3.4); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N280 N280 N280 V280 V280 V280
3 BIZ Capelle -West Quick-wins (VJN2017 3.4.4); dekking reserve eenmalige uitgaven; vrijval in jaarrekening vanwege verstrijken bestedingstermijn V20 V20 V20 N20 N20 N0
3 Leidraad Hoofdweggebied (VJN2018 3.4.4/VJN2019 3.4.2); dekking reserve eenmalige uitgaven V41 V41 V31 N41 N41 N31
3 Leidraad Hoofdweggebied (NJN2020 3.4); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N30 N30 N30 V30 V30 V30
3 Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N59 N59 N98
4 Nieuwbouw 2e fase Comenius College (VJN2019 4.4.1) sloop, verhuiskosten N0 N400 N400 N400
4 Verhuiskosten Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (Jaarrek.2019); dekking reserve eenmalige uitgaven V192 V192 V192 N192 N192 N192
4 Overheveling Rijksmiddelen Onderwijsachterstandenbeleid (NJN2020 4.2) V2.282 N863 V1.419 V1.286 N2.282 V863 N1.419 N1.286
4 Asbestsanering SBO De Bouwsteen locatie Lijstersingel (NJN2020 4.3) N367 N367 N367
4 Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N37 N37 V48 N0
5A Vrijval kapitaallasten zwembad; dotatie en onttrekking aan reserve eenmalige uitgaven tbv BV Sport (NJN2017 5.4.2) V175 V175 V175 N0 N0
5A Aanvullend krediet zwembad (correctie op vrijval kapitaallasten; VJN2018 5.4.1); correctie reserve eenmalige uitgaven N54 N54 N54 N0 N0
5A Transitiekosten en exploitatiekosten zwembad de Blinkert (VJN2018 4.4.1) N0 N307 N307 N307
5A Viering 75 jaar Vrijheid (wijzigingsvoorstel begroting 2020) N0 V25 N100 N100 N54
5A Wet- en regelgeving omtrent gemeentelijk vastgoed (NJN2020 1.5) N0 N52 N52 N52
5A Subsidieregeling Evenementen (NJN2020 5A.1); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N100 N100 N100 N135 V100 N35 N6
5A Naheffing Btw Isala theater (NJN2020 5A.4) N0 N180 N180 N180
5A Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N38 N38 V2 N0
5B Mutaties reserve Water N34 N34 N137 N0 N0 N0
5B Kwaliteitsimpuls openbare ruimte (Begr.2018); dekking reserve eenmalige uitgaven V23 V23 V2 N23 N23 N2
5B Rivier als getijdenpark (VJN2018 5.4.9); dekking reserve eenmalige uitgaven V19 V19 V16 N19 N19 N16
5B Planvorming perceel Schollebos (NJN2019 5.9); overheveling budgdte naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N0 N160 N160 N160 N0
5B Kwaliteitsipuls entrees (NJN2019 5.13); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N0 N362 N390 N390 N28
5B Versterken groene hoofdstructuren (NJN2019 5.14); overheveling budget naaar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N0 N125 N125 N125 N0
5B Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N69 N69 V152 N0
5B Visie Schollebos (VJN2020 5B.2), haalbaarrheidsonderonderzoek N0 N70 N70 N15
6A Huiskamer van de Wijk Middelwatering (VJN2019 6.4.3) N0 N52 N52 N57
6A Toezicht rechtmatigheid Wmo & Jeugdhulp (VJN2019 5.4.1); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N0 N20 N100 N100 N80
6A Toezicht rechtmatigheid Wmo & Jeugwet (NJN2020 6A.4); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N75 N75 N75 N75 V75 N0 N0
6A Project ervaringsdekundigheid (verward gedrag) (NJN2018 6.4.1) V49 V49 N49 N49 N41
6A Pilot logeerzorg (VJN2019 6.4.7) N0 N28 N28 N18
6A Budget WOP 2019 (Jaarrek.2019/VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V97 V97 V97 N97 N97 N97
6A Overheveling budget WOP 2020 naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N0 N139 N0 V139
6A LPB congres 2019 (Jaarrek.2019/VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V32 V32 V32 N32 N32 N2
6A Exploitatie gemeentelijk vastgoed - Maria Daneelserf (NJN2018 1.4.3/VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V23 V23 V23 N23 N23 N0
6A Wet- en regelgeving omtrent gemeentelijk vastgoed (NJN2020 1.5) N0 N42 N42 N0
6A Huiskamer van de Wijl Purmerhoek (VJN2020 6A.1); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven (NJN2020 6A.3) N75 N75 N75 N75 V75 N0 N0
6A Impulsgelden dak- en thuisloosheid (NJN 2020 6A.2) N0 N32 N32 N32
6A Welzijn Capelle compensatie meerkosten Corona (NJN 2020 6A.6) N0 N70 N70 N70
6A Ouderencoach SWC meerkosten Corona (NJN 2020 6A.6) N0 N9 N9 N9
6A Vrijval budget Subsidieregeling Maatschappelijke Ondersteuning (NJN 2020 6A.1) V30 V30 V30 N0 N1
6A Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N94 N94 V65 N0
6B Implementatie samenwerking begeleiding bijstand naar werk (VJN2018 6.4.11); dekking reserve eenmalige uitgaven V213 V213 V213 N213 N213 N203
6B Budget Prestatie-indicatoren schuldenaanpak (NJN2019 6.9); overhevling budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V30 V30 V30 N30 N30 N0
6B Overheveling budget Pilot Schuldenfonds Jongeren (NJN2019 6.17); overheveling budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V75 V75 V75 N75 N75 N27
6B Vrijval deel budget Brede Schuldenaanpak (NJN2020 6B.14) N0 V71 V71 V71
6B Lager aantal werknemers Promen (VJN2020 6B.1), terugbetaling van Promen N0 V85 V85 V85
6B NJN 2019 6.4.11 Concept Ondernemingsplan 2020 Promen N0 V273 V273 V407
6B Nadelig Saldo Promen Corona t.b.v. luchtbehandelingssysteem (NJN 2020 6B.11) N0 N438 N438 N438
6B Coronacris: Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (TOZO; VJN2020 6B.2/NJN2020 6B.7) V8.694 V8.694 V9.902 N8.694 N8.694 N9.902
6B Implementatie Toekomstverkenning Stichting CapelleWerkt (VJN2020 6B.3) N0 N115 N115 N133
6B Overhevelen budget toekomstverkenning en overname beheer en exploitiatie pand Stationsplein 20 (NJN2020 6B.12); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige utigaven N75 N75 N75 V75 V75 V75
6B GR Ijsselgemeenten, fte inzet Frequent Intensief Persoonlijk en arbeidsbemiddeling statushouders (VJN2020 6B.4) N0 N98 N98 N98
6B Overhevelen budget Stroomlijnen en verbeteren toegang inkomensondersteuning (NJN2019 6.10); overheveling budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V50 V50 V50 N50 N50 N0
6B Overhevelen budget Stroomlijnen en verbeteren toegang inkomensondersteuning (NJN2020 6B.4); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N50 N50 N50 V50 V50 N0
6B Jeugdfonds Sport & Cultuur (NJN2020 6B.1); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N110 N110 N110 N335 V110 N225 N234
6B Meicirculaire - Maatschappelijke begeleiding inburgeringsplichtige statushouders (NJN2020 6B.2) N0 N56 N56 N56
6B Meicirculaire - Invoering Wet Inburgering (NJN2020 6B.3) N0 N67 N67 N67
6B Meiciculaire - Pilot Financieel Ontzorgen (NJN2020 6B.5) N0 N125 N125 N85
6B Overhevel en ombuigen deel budget 2020 MKB werkoffensief (NJN2020 6B.8); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N158 N158 N158 N213 V158 N55 N45
6B CapelleWerkt compensatie meerkosten en inkomstenderving Corona (NJN 2020 6B.10) N0 N90 N90 N72
6B 6. Extra Voedselbank Corona (NJN 2020 0.12) N0 N5 N5 N5
6B Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering V189 V189 V225 N0
6C Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N52 N10 N62 V108 N0
6D GR Jeugdhulp Rijnmond - gewijzigde begroting 2020 (VJN2020 6D.1) - mutatie vlaktaks N0 V2.627 V2.627 V2.622
6D GR Jeugdhulp Rijnmond - hogere inleg 2019 (NJN2020 6D.1) N0 N214 N214 N213
6D Continueren uitbreiding tijdelijke capaciteit Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin t.b.v. wachtlijsten (NJN2019 6.21) N0 N225 N225 N225
6D CJG negatief resultaat 2019, kosten van bedrijfsvoering (VJN2020 6D.2) N0 N268 N268 N268
6D Inzet middelen GRJR transformatieplan (NJN2019 6.22); budgetoverhevling naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V159 V159 V159 N159 N159 N97
6D Overhevelen Transformatiemiddelen 2020-2021 (NJN2020 6D.1); budgetoverheveling naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N55 N55 N55 V55 V55 N0
6D Tekort 2020 conform Burap 2, 4,974%, 2 mln (NJN 2020 6D.1) N0 N101 N101 N100
6D Incidenteel extra bijdrage GRJR corona (NJN 2020 6D.1) N0 N662 N662 N118
6D Extra financiële middelen voor huiselijk geweld (NJN2020 6D.2); budgetoverheveling naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven V160 V160 V160 N160 N160 N160
6D Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin (NJN2020 6D.3) N0 N354 N354 N659
6D Toename PGB conform prognose CJG (NJN 2020 6D.3) N0 N615 N185 N800 N895
6D Mutaties (reserve) bedrijfsvoering N0 V32 N0
7 Uitvoering Subsidieregeling AED (VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V24 V24 V8 N24 N24 N8
7 Voorbereiding geluidsanering (NJN2019 7.11); overheveling budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V30 V30 V30 N30 N30 N30
7 Voorbereiding geluidsanering wegverkeer (VJN2018 7.4.2); vrijval in jaarrekening vanwege verstrijken bestedingstermijn 3 jaar V26 V26 V26 N26 N26 N4
7 Klimaatmiddelen (AU, Jaarrek,2019); dekking reserve eenmalige uitgaven; budget naar 2021 voor Transitievisie V162 V162 V126 N162 N162 N88
7 Actieplan Circulair Capelle (NJN2020 7.1); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N0 N40 N40 N40 N0
7 Geluidsanering verkeerslawaai (NJN2020 7.2) V92 V92 N0 N92 N92 N0
7 Regeling reductie energiegebruik (VJN2020 7.1) N0 V121 N0 N121
7 Extra kosten afval door Corona (NJN 2020 7.8) N0 N820 N820 N820
7 Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N18 N18 N1 N0
8 Eenmalige budgetten Omgevingswet / Omgevingsvisie (VJN2019 8.4.1/VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V19 V19 V19 N260 N19 N279 N312
8 Implementatie omgevingswet (NJN2019); overheveling budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V40 V40 V40 N40 N40 N40
8 Implementatie omgevingswet (NJN2020 8.6); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N65 N65 N65 V65 V65 V65
8 Geo data beschikbaar stellen in 3D (VJN2019 8.4.3/VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V10 V10 V10 N120 N10 N130 N150
8 Faciliterende projecten; wijziging (restant uit 2019 en VJN2020 8.1) V175 N60 V115 V81 N261 V131 N130 N130
8 Capelseweg/Bermweg (NJN2020 8.1), van grondexploitatie naar faciliterend project N0 V79 N120 N120 N121
8 Meeuwensingel (NJN2020 8.1), van grondexploitatie naar faciliterend project V39 N0 N183 N183 N242
8 Externe inhuur Ruimtelijke Ordening (NJN2020 8.2) N0 N0 N65 N65 N98
8 Promoten-coördinatie activiteiten (NJN2019 8.9); overheveling budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V13 V13 V2 N13 N13 N2
8 Verkoop 's-Gravenweg 325 N0 V120 V120 N18
8 Verkoop 's-Gravenweg 325 (NJN2020 8.6); budgetoverheveling naar 2021 V120 V120 V120 N120 N120 N0
8 De Hoven fase 2 (NJN2019 8.9); overheveling budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V75 V75 V75 N75 N75 N75
8 De Hoven fase 2 V51 V51 N0 N161 N161 V3
8 De Hoven 2 (VJN2020 0.4), mutatie reserve eenmalige uitgaven V4 V4 V4 N4 N4 N4
8 DOE MEE programma (NJN2019 8.9); overheveling budget naar 220 via reserve eenmalige uitgaven V20 V20 V4 N20 N20 N4
8 Gebiedsvisie Landelijk Capelle (VJN2018 8.4.7 / NJN2018 8.4.6) N0 N683 N683 N650
8 Gebiedvisie Landelijk Capelle (NJN2019 8.9); overheveling budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V70 V70 V70 N70 N70 N70
8 Gebiedvisie Landelijk Capelle (VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V187 V187 V187 N187 N187 N187
8 Gebiedvisie Landelijk Capelle (NJN2020 8.6); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven N800 N800 N833 V800 V800 V800
8 Gebiedsvisie Florabuurt (VJN2018 8.4.7/VJN2019 8.4.5/VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven; budgetoverheveling naar 2021 via jaarrekening V36 V36 N65 N36 N36 N36
8 Florabuurt (VJN2020 8.3) N0 V15 N300 N300 N214
8 Transformaties (VJN2020 8.7) V323 V323 V139 N323 N323 N129
8 Het Nieuwe Rivium (VJN2020 8.5) V1.600 V1.600 V1.158 N1.600 N1.600 N1.158
8 Het Nieuwe Rivium (vrijval gemeentelijk budget door subsidie MRDH) N0 V122 N0
8 Gebiedsaanpak Schollevaar (VJN2017 8.4.9/VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V16 V16 V16 N16 N16 N12
8 Gebiedsaanpak Capelseweg (NJN2019 8.9); overheveling budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven V70 V70 V70 N70 N70 N0
8 Gebiedsaanpak Capelseweg (VJN2019 8.4.11) N0 N0 N68 N68 N0
8 Gebiedsaanpak Capelseweg (VJN2020 8.4); overheveling budget naar 2021 N0 N0 V138 V138 N0
8 (Tussentijdse) winstneming grondexploitaties (Begr.2020, NJN2019 8.4.2, VJN20 8,2, NJN20 8.1)) V900 V1.581 V2.481 V1.958 N0 N0
8 Actualisatie grondexploitaities - Mutaties voorziening verliesgevende complexen (NJN2020 8.1) V408 V1.936 V1.936 V1.994
8 Toename bouwleges vanwege SHO, MOS en transformatie Rivium (NJN2019 8.5); egalisatie met voorziening omgevingsvergunningen V3.537 V3.537 V1.405 N2.229 N2.229 N0
8 Leges omgevingsvergunningen (NJN2020 8.3), terugdraaiing dotatie aan voorziening omgevingsvergunningen N2.536 N2.536 V2.229 V2.229 N0
8 Vergunningverlening en handhaving (NJN2019 8.5) N0 N800 N800 N73
8 Vergunningverlening en handhaving (NJN2020 8.4); overheveling budget naar 2021 N0 V555 V555 N0
8 Vergunningverlening en handhaving (NJN2020 8.4); budget Q-team 2020-2022 N0 N72 N72 N81
8 Gebiedsvisies Centraal Capelle (VJN2016 10.4.2 / VJN2017 8.4.8 / VJN2018 8.4.7 / NJN 2018 8.4.5); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalig N0 N507 N724 N724 N217
8 Centrumgebied (Jaarrek.2019/VJN2020 0.4); dekking reserve eenmalige uitgaven V20 V20 V20 N20 N20 N20
8 Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering N122 N122 N377 N0
Totaal V7.106 V91.506 V98.651 V96.482 N11.201 N12.644 N23.845 N20.840
Gesaldeerd N4.095 V78.862 V74.806 V75.642

Structurele mutaties reserves

Terug naar navigatie - Structurele mutaties reserves

Mutaties in reserves worden in eerste instantie gezien als incidentele mutaties, tenzij het gaat om reserves die dienen ter dekking van structurele lasten, bijvoorbeeld dekkingsreserves ter dekking van kapitaallasten en onttrekkingen uit een bestemmingsreserve gedurende minimaal 3 jaar met het doel het dekken van structurele lasten. In de begroting 2020 hebben we structurele mutaties reserves opgenomen, maar vanaf de begroting 2021 beschouwen we alle reserves als incidentele mutaties. Ook in de jaarstukken 2020 beschouwen we de reservemutaties als incidenteel.

Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

Onderstaand overzicht geeft een overzicht van de werkelijke baten en lasten ten opzichte van de ramingen (na wijziging) in de begroting. De laatste kolom geeft aan of er sprake is van een begrotingsonrechtmatigheid. In het vervolg van deze paragraaf worden deze verschillen toegelicht.

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsrechtmatigheid wil zeggen dat er op programmaniveau geen kostenoverschrijding is. Overschrijdingen op programmaniveau zijn altijd onrechtmatig, maar in een aantal gevallen hoeven ze niet te worden meegewogen in het accountantsoordeel. Toetsing hiervan heeft plaatsgevonden aan de hand van de in paragraaf 4.2.3 van de Kadernota Rechtmatigheid 2018 opgenomen overzicht.

Soorten begrotingsafwijkingen

Terug naar navigatie - Soorten begrotingsafwijkingen

In de Kadernota Rechtmatigheid van de Commissie BBV is bepaald, dat het overschrijden van de begroting (op programmaniveau) en investeringen altijd onrechtmatig is, maar niet in alle gevallen hoeft te worden meegewogen in het accountantsoordeel. Dit laatste is het geval als:

  1. Kostenoverschrijdingen zijn direct gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten;
  2. Kostenoverschrijdingen passen binnen het beleid;
  3. Kostenoverschrijdingen bij openeinderegelingen.

Meer specifiek zijn er de volgende varianten in de onderstaande tabel. 

Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend: Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel
1 Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. X
2 Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. X
3 Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. X*
4 Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding. X*
5 Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen. X
6 Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente er voor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.
a) - Geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar X
b) - Geconstateerd na verantwoordingsjaar X
7 Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.
a) - Jaar van investeren X
b) - Afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren X
* Voor dit type begrotingsoverschrijdingen doet de commissie BBV aan gemeenteraden de suggestie om regels vast te leggen over de vraag of de accountant deze moet meewegen in zijn oordeel. Deze kostenoverschrijdingen zijn strikt formeel onrechtmatig. Er zijn echter verschillende situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid zijn gebleven. Overeenkomstig het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO) is het dan niet de bedoeling dat de accountant deze overschrijding betrekt bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende controleverklaring kan worden gegeven.

Toelichting op overschrijding programma's

Terug naar navigatie - Toelichting op overschrijding programma's

Uit het hierboven opgenomen overzicht valt op te maken, dat de lasten bij de volgende programma's hoger zijn dan begroot. Hieronder geven we een korte toelichting.

Begrotingsafwijking Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel Motivering van de conclusie
Programma 0 Bestuur en Ondersteuning N1.534 Het nadeel op programma 0 ontstaat deels door een naheffing van de vennootschapsbelasting (N856). De gemeente heeft een standpunt ingenomen m.b.t. vennootschapsbelasting, echter is deze door de inspecteur afgewezen. Omdat dit na het verantwoordingsjaar is ontstaan, telt de onrechtmatigheid niet mee in het oordeel van de accountant. Daarnaast ontstaat het tekort door een nadeel van N445 op het Denk en Doe Mee Fonds welke volledig wordt gedekt door een mutatie op de reserve Denk en Doe Mee Fonds (V445). Tot slot is er een nadeel van N406 door een aanvullende dotatie aan de voorziening Appa o.b.v. actuariële berekeningen. Beide overschrijdingen tellen niet mee in het oordeel van de accountant.
Programma 5A Vrijetijdsbesteding N14 Het tekort is ontstaan door een nacalculatie van de bedrijfsvoering en wordt volledig gedekt door een mutatie op de reserve bedrijfsvoering (V 42) en door hogere lasten voor de doorbetaling van de rijksmiddelen sportakkoord (N 35) welke gecompenseerd wordt door hogere baten (V 35). De onrechtmatigheid telt niet mee in het oordeel van de accountant.
Programma 6B Werk en inkomen (participatiewet) N315 Het tekort ontstaat door de 6e tranche rijksbijdrage TOZO en terugontvangsten uit leningen voor bedrijfskapitaal en bijdragen in levensonderhoud (N 1.209). Dit bedrag wordt geheel gecompenseerd door hogere baten (V 1.209) en telt derhalve niet mee in het oordeel van de accountant.
Programma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning N424 Het tekort aan de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt door Coronacompensatie WMO aan zorgaanbiederes (N 600). Het gaat hier om de voorzetting van de financiering van de omzet en wij zien dit als een open einde regeling. De onrechtmatigheid telt niet mee in het oordeel van de accountant.
Programma 6D Jeugdhulp N114 Het tekort aan de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt door een overschrijding van het budget ZIN (zorg in natura) van het Jeugdhulp CJG. Dit betreft een open einde regeling. De onrechtmatigheid telt niet mee in het oordeel van de accountant.

Toelichting op de overschrijding kredieten (overschrijdingen)

Terug naar navigatie - Toelichting op de overschrijding kredieten (overschrijdingen)

Naast de begrotingsrechtmatigheid bij de programma’s moeten we ook de investeringen beoordelen op rechtmatigheid. De rechtmatigheid wordt getoetst op basis van de uitgaven tot en met 31 december 2020, toekomstige uitgaven worden niet meegenomen. Mochten toekomstige uitgaven leiden tot een overschrijding dan rapporteren we hierover in 2021 en verder.

Afwijking investeringskrediet Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel Motivering van de conclusie
Aanschaf handbewogen rolstoelen 2020 22 De uitvoering van de Wmo is een openeinderegeling d.w.z. is een begrotingsbesluit waardoor een financiële regeling geen budgettair plafond wordt toegekend. Aangezien hier sprake is van een kostenoverschrijding (onrechtmatigheid) bij een openeinderegeling, hoeft de onrechtmatigheid niet in het oordeel van de accountant te worden meegewogen
Aanschaf elektrische rolstoelen 2019 33 De uitvoering van de Wmo is een openeinderegeling d.w.z. is een begrotingsbesluit waardoor een financiële regeling geen budgettair plafond wordt toegekend. Aangezien hier sprake is van een kostenoverschrijding (onrechtmatigheid) bij een openeinderegeling, hoeft de onrechtmatigheid niet in het oordeel van de accountant te worden meegewogen
Aanschaf elektrische rolstoelen 2020 41 De uitvoering van de Wmo is een openeinderegeling d.w.z. is een begrotingsbesluit waardoor een financiële regeling geen budgettair plafond wordt toegekend. Aangezien hier sprake is van een kostenoverschrijding (onrechtmatigheid) bij een openeinderegeling, hoeft de onrechtmatigheid niet in het oordeel van de accountant te worden meegewogen
Aanschaf scootermobielen 2019 25 De uitvoering van de Wmo is een openeinderegeling d.w.z. is een begrotingsbesluit waardoor een financiële regeling geen budgettair plafond wordt toegekend. Aangezien hier sprake is van een kostenoverschrijding (onrechtmatigheid) bij een openeinderegeling, hoeft de onrechtmatigheid niet in het oordeel van de accountant te worden meegewogen
Aanschaf scootermobielen 2020 165 De uitvoering van de Wmo is een openeinderegeling d.w.z. is een begrotingsbesluit waardoor een financiële regeling geen budgettair plafond wordt toegekend. Aangezien hier sprake is van een kostenoverschrijding (onrechtmatigheid) bij een openeinderegeling, hoeft de onrechtmatigheid niet in het oordeel van de accountant te worden meegewogen

Informatie Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Informatie Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

WNT-verantwoording 2020
Op 1 januari 2013 is de Wet normering topinkomens (WNT) in werking getreden. De WNT is van toepassing op gemeente Capelle aan den IJssel. Het voor gemeente Capelle aan den IJssel toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2020: 201

Bezoldiging topfunctionarissen
bedragen x € 1 Dhr. A de Baat Mevr. T.A. de Mik
Functiegegevens 2020 Gemeentesecretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2020 01/01 – 31/12 01/01 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte, maximaal 1,0 fte) 1 1
Dienstbetrekking Ja Ja
Bezoldiging 2020
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 147.486,00 111.012,00
Beloningen betaalbaar op termijn 25.347,00 24.021,00
Subtotaal 172.833,00 135.033,00
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 201.000 201.000
-/- Onverschuldigd betaald bedrag N.v.t. N.v.t.
Totale bezoldiging 172.833,00 135.033,00
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2019
Aanvang en einde functievervulling in 2019 01/01 - 31/12 01/01 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte, maximaal 1,0 fte) 1 1
Dienstbetrekking Ja Ja
Bezoldiging 2019
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 139.799,75 105.489,37
Beloningen betaalbaar op termijn 20.316,48 18.712,56
Subtotaal 160.116,23 124.201,93
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 201.000 201.000
Totale bezoldiging 160.116,23 124.201,93
De bezoldiging van de topfunctionarissen in 2020 heeft de maximaal toegestane WNT-bezoldiging niet overschreden.
Bezoldiging niet-topfunctionarissen Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2020 een bezoldiging boven het individueel toepasselijk drempelbedrag hebben ontvangen.