Wij realiseren een zo optimaal mogelijk aanbod van voorzieningen en activiteiten op het gebied van sport, cultuur en recreatie. Wij willen stimuleren dat iedere Capellenaar de gelegenheid heeft om mee te doen op deze terreinen en vinden het belangrijk om op een zo laagdrempelig mogelijke manier toegang te bieden. Verder creëren wij een schone, hele en veilige buitenruimte. Het Capelse groen is belangrijk voor het wonen en werken in de Capelse wijken. Binnen de financiële mogelijkheden streven we naar het verhogen van het onderhoudsniveau. We behouden het cultureel erfgoed en stimuleren de beleving daarvan.
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
Deelprogramma's en taakvelden
Het programma Sport, cultuur en recreatie is onderverdeeld in 2 deelprogramma's :
- Programma 5A: Vrije tijdsbesteding (Sport en Cultuur)(taakveld 5.1 t/m 5.6);
- Programma 5B: Openbaar groen en (openlucht) recreatie (taakveld 5.7).
Deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
Wat willen we bereiken?
TV5.1 Het verbeteren van gezondheid en welzijn Capellenaar met sport en bewegen.
Wat hebben we gedaan?
TV5.3 Het bevorderen van talentontwikkeling bij kinderen en jongeren.
Wat hebben we gedaan?
TV5.5 Het vergroten van de waardering van het erfgoed van 1950-1960.
Wat hebben we gedaan?
Landelijke indicatoren
Hieronder treft u de in het BBV voorgeschreven indicatoren voor dit programma aan.
JS20 - % Niet-sporters
Het percentage niet-wekelijks sporters t.o.v. bevolking van 19 jaar en ouder. Bevolking van 19 jaar en ouder dat niet minstens één keer per week aan sport doet. Onderzoek vindt om de vier jaar plaats. Cijfer van 2020 is nog niet bekend op waarstaatjegemeente.nl. In de bewonersenquête zijn vragen opgenomen over sport. Deze data is terug te vinden op de Capelse buurtmonitor onder Bewonersenquête/Data/Algemene voorzieningen/Sport.
Eenheid: %.
Capelse indicatoren
Hieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan.
JS20 - Bezoekersaantallen digitale cultuurbalie: unieke bezoekers
Door overgang naar nieuwe beheerder website zijn de cijfers van 2018 en 2019 niet bekend. De vernieuwde website is in januari 2020 gelanceerd. Door de coronacrisis is de communicatiecampagne rondom de vernieuwde site uitgesteld, daarom zijn de bezoekersaantallen lager dan verwacht.
Eenheid: stuks.
JS20 - Bezoekersaantallen digitale cultuurbalie: likes op Facebook
Eenheid: stuks.
JS20 - Deelnamepercentage aan de stimuleringsregeling gemeentelijke monumenten
Eenheid: %.
JS20 - Een goede staat van onderhoud van gemeentelijke monumenten
Omdat huisbezoeken door de inspecteurs van Erfgoedhuis-Zuid Holland door de Corona-maatregelen nog steeds beperkt mogelijk zijn baseren we ons nog steeds op de informatie uit 2019.
Kaderstellende beleidsnota's
Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering
- Nota Visie op Sport ‘’Sport doet meer’’ (BBV 861129 maart 2017).
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties
- Dienstverleningsovereenkomst en prestatieafspraken met Sportief Capelle 2018-2021 (BBV 960221 december 2017);
- Nota Beleidskaders “Optimalisatie gemeentelijk vastgoed 2012” (BBV 464890 oktober 2012);
- Beleidsnota “Vastgoed in beweging 2013” (BBV 518742 juli 2013);
- Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1031427 juni 2019).
Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
- Nota cultuur- en evenementenbeleid “Verrassend divers” 2018 e.v. (BBV 927795 december 2017).
Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed
- Erfgoednota 2018 (BBV 972063 oktober 2018).
Taakveld 5.6 Media
- Visie op bibliotheekwerk 2017-2022 “Het volgende hoofdstuk” (BBV 772306 december 2016).
Verbonden partijen
Isala Theater B.V.
Maatschappelijke effecten | In stand houden van een culturele voorziening en het verlevendigen van het stadshart. |
Doelstelling voor programma | Het stimuleren, bevorderen en faciliteren van het kunst- en cultuuraanbod in de gemeente op het gebied van beeldende kunst, muziek, dans en toneel. |
Rijksmonument Dorpsstraat 164 B.V.
Maatschappelijke effecten | In stand houden cultuur voor de gemeenschap door het verkrijgen, behouden en duurzaam exploiteren van het rijksmonument Dorpsstraat 164. Het creëren en behouden van de toegankelijkheid van het pand voor de gemeenschap ten behoeve van de activiteiten op het gebied van kunst en cultuur en al wat voor het vorenstaande in de meest ruime zin bevorderlijk kan zijn. |
Doelstelling voor programma | Het behouden, stimuleren, bevorderen en faciliteren van cultuur. |
Sportief Capelle B.V.
Maatschappelijke effecten | Exploitatie, beheer en onderhoud sportaccommodaties, ondersteuning van sportverenigingen en sportstimulering burgers. |
Doelstelling voor programma | Het stimuleren van sport en bewegen én het gelegenheid geven tot sportbeoefening door het beschikbaar stellen van accommodaties voor sportbeoefening. |
Stichting Bibliotheek aan den IJssel
Maatschappelijke effecten | De bibliotheek is een voorziening waar mensen informatie kunnen vinden en elkaar kunnen ontmoeten. De bibliotheek heeft onder andere een uitleenfunctie en educatiefunctie, en ontvangt hiervoor subsidie. |
Doelstelling voor programma | Het in stand houden van de bibliotheekfunctie. |
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)
Maatschappelijke effecten | De SKVR geeft muziekonderwijs of -cursussen en organiseert muziekactiviteiten. De SKVR ontvangt subsidie om met deze activiteiten een basis te creëren voor actieve en passieve muziekbeleving voor de Capelse jeugd. |
Doelstelling voor programma | Het in stand houden van een muziekschool. |
Ontwikkelingen
Impact Corona:
Huurders
Huurders die als gevolg van de coronamaatregelen niet meer aan hun betalingsverplichting konden voldoen hebben uitstel van betalingen gekregen.
Isala Theater
De jaarrekening 2020 van het Isala Theater is nog niet beschikbaar, de directie van het theater heeft al wel aangegeven het jaar 2020 financieel gezien positief af te sluiten, door onder andere gebruik te maken van de diverse steunregelingen van het rijk, een bijdrage van het Kickstart Cultuurfonds en aanpassingen in het personeelsbestand te maken.
Sportverenigingen
In 2020 hebben wij intensief contact gehad met Sportief Capelle over de financiële situatie bij de sportverenigingen. De impact van corona en coronamaatregelen op sportverenigingen is in 2020 groot geweest. Hierbij valt te denken aan terugloop van inkomsten in de volle breedte van de vereniging / sport- en beweegaanbieder, zoals door sluiting van de kantines, een terugloop van sponsorinkomsten en een terugloop van de inkomsten in de contributie. Sportief Capelle heeft de verenigingen zoveel als mogelijk ondersteund. Onder andere door programmering aan te bieden die gericht is op behoud van leden en de sportverenigingen te informeren over steunmaatregelen voor sport van het rijk.
Overige ontwikkelingen:
Terrasvergunning Isala
Vanaf 4 juni 2020 heeft het Isala Theater een terrasvergunning gekregen.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting 2020 | Wijziging | Totaal | Rekening 2020 | Verschil 2020 |
Begroting 2020 | Begroting 2020 | ||||
Lasten | N11.996 | N270 | N12.266 | N12.275 | N9 |
Baten | V3.555 | V68 | V3.623 | V3.730 | V107 |
Saldo van baten en lasten | N8.441 | N202 | N8.643 | N8.545 | V98 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve bedrijfsvoering | N38 | N0 | N38 | V2 | V40 |
Reserve eenmalige uitgaven | V121 | N100 | V21 | V21 | N0 |
Totaal mutaties reserves | V84 | N100 | N16 | V24 | V40 |
Resultaat | N8.357 | N302 | N8.659 | N8.521 | V138 |
Grafiek baten en lasten
JS20 - Baten 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
JS20 - Lasten 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
Analyse verschil
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
1. Lagere verstrekte subsidies door corona | V102 | V102 | V102 | ||
2. Rijksmiddelen Sportakkoord en doorbetaald aan Sportief Capelle (zie baten) | N35 | N35 | N35 | ||
3. Lagere lasten doordat 75 jaar bevrijding anders ingevuld is vanwege corona | V46 | V46 | V46 | ||
4. Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering | N42 | N42 | V42 | N0 | |
5. Hogere lasten door het uitvoeren van achterstallig onderhoud op beeldbepalende kunstwerken | N34 | N34 | N34 | ||
6. Nadeel door niet voorziene hogere uitgaven wegens ontruiming en leegstand maatregelen (antikraak) voorgenomen sloop gymnastieklokaal Pelikaanweg en zwembad de Blinkert | N30 | N30 | N30 | ||
7. Overige verschillen | N16 | N16 | N2 | N18 | |
Subtotaal | N9 | N0 | N9 | V40 | V31 |
Baten | |||||
1. Rijksmiddelen Sportakkoord en doorbetaald aan Sportief Capelle (zie lasten) | V35 | V35 | V35 | ||
2. Hogere baten door indexering van de huur | V33 | V33 | V33 | ||
3. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering | N0 | N0 | |||
4. Overige verschillen | V39 | V39 | V39 | ||
Subtotaal | N0 | V107 | V107 | N0 | V107 |
Totaal | N9 | V107 | V98 | V40 | V138 |
Incidentele baten en lasten
De grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Incidentele baten | Incidentele lasten | |||||||
Omschrijving | Begroting 2020 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening | Begroting 2020 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening |
Vrijval kapitaallasten zwembad; dotatie en onttrekking aan reserve eenmalige uitgaven tbv BV Sport (NJN2017 5.4.2) | V175 | N0 | V175 | V175 | N0 | N0 | ||
Aanvullend krediet zwembad (correctie op vrijval kapitaallasten; VJN2018 5.4.1); correctie reserve eenmalige uitgaven | N54 | N54 | N54 | N0 | N0 | |||
Transitiekosten en exploitatiekosten zwembad de Blinkert (VJN2018 4.4.1) | N0 | N307 | N307 | N307 | ||||
Viering 75 jaar Vrijheid (wijzigingsvoorstel begroting 2020) | N0 | V25 | N100 | N100 | N54 | |||
Wet- en regelgeving omtrent gemeentelijk vastgoed (NJN2020 1.5) | N0 | N52 | N52 | N52 | ||||
Subsidieregeling Evenementen (NJN2020 5A.1); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven | N100 | N100 | N100 | N135 | V100 | N35 | N6 | |
Naheffing Btw Isala theater (NJN2020 5A.4) | N0 | N0 | N180 | N180 | N180 | |||
Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering | N38 | N38 | V2 | N0 | ||||
Totaal | V83 | N100 | N17 | V48 | N542 | N132 | N674 | N599 |
Gesaldeerd | N459 | N232 | N691 | N551 |
Deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Wat willen we bereiken?
TV5.7 Zorg dragen voor natuurbescherming.
Wat hebben we gedaan?
TV5.7 Het versterken van de recreatieve functie van de IJssel.
Wat hebben we gedaan?
Landelijke indicatoren
Er zijn voor dit deelprogramma geen in het BBV voorgeschreven indicatoren.
Capelse indicatoren
Hieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan.
JS20 - m2 groen
Eenheid: m2.
JS20 - Aantal bomen
Eenheid: stuks.
JS20 - Areaal buitenruimte dat voldoet aan de norm
Percentage van het areaal berekend op basis van het prestatiebestek.
Eenheid: %.
JS20 - Aantal onderhoudscontracten met burgers, VVE's, bedrijfsterreinen en adoptierotondes
Eenheid: stuks.
JS20 - Aantal Stadslandbouwprojecten
Eenheid: stuks.
JS20 - Aantal meldingen buitenruimte
Vanwege de overstap naar een nieuw systeem zijn de cijfers voor 2019 niet te realiseren. Door de maatregelen als gevolg van de pandemie zien wij in 2020 een intensiever gebruik van de directe woonomgeving door onze inwoners. Dit resulteert in meer meldingen dan gemiddeld.
JS20 - Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijn
Door de overstap naar een nieuw systeem zijn de cijfers voor 2019 niet te realiseren.
Eenheid: %.
Kaderstellende beleidsnota's
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
- Natuurkansenkaart 2016 (BBV 822566 november 2016);
- Groenvisie 2011 (BBV 200378 april 2011);
- Bomenbeleidsplan 2013 (BBV 766219 maart 2016);
- Stedelijk Waterplan 2010 (BBV 176249 november 2010);
- Toekomstvisie Hitland 2012 (BBV 436666 maart 2012).
Verbonden partijen
Recreatieschap Hitland
Maatschappelijke effecten | Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van openluchtrecreatie. |
Doelstelling voor programma | Het zorg dragen voor natuurbescherming en recreatievoorzieningen. |
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide
Maatschappelijke effecten | De kinderboerderij is een recreatieve en educatieve voorziening voor de Capelse jeugd, waar zij in contact kan komen met dieren. De kinderboerderij ontvangt subsidie hiervoor. |
Doelstelling voor programma | Het in stand houden van de kinderboerderij. |
Onwikkelingen
Impact Corona:
Openbaar groen
Door de aard van de (groen)werkzaamheden, waarbij het normaal gesproken in veel gevallen onontkoombaar is om dicht in elkaars nabijheid werkzaamheden uit te voeren, hebben diverse werkzaamheden vertraging opgelopen. Bovendien kunnen veel werkzaamheden, vanwege het seizoensgebonden karakter, slechts in een beperkte periode uitgevoerd worden. Tot slot zien we, door de opgelegde maatregelen en het als gevolg daarvan intensiever gebruik van de directe woonomgeving door onze inwoners, een toename van servicegerichte werkzaamheden.
Overige ontwikkelingen:
Geen.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting 2020 | Wijziging | Totaal | Rekening 2020 | Verschil 2020 |
Begroting 2020 | Begroting 2020 | ||||
Lasten | N6.232 | N700 | N6.932 | N6.379 | V553 |
Baten | V893 | V80 | V973 | V1.086 | V113 |
Saldo van baten en lasten | N5.339 | N620 | N5.959 | N5.293 | V666 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve Water | N34 | N0 | N34 | N136 | N103 |
Reserve bedrijfsvoering | N69 | N0 | N69 | V152 | V221 |
Reserve eenmalige uitgaven | N0 | V43 | V43 | N629 | N672 |
Totaal mutaties reserves | N103 | V43 | N60 | N614 | N554 |
Resultaat | N5.442 | N577 | N6.019 | N5.907 | V112 |
Grafiek baten en lasten
JS20 - Baten 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie
JS20 - Lasten 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Analyse verschil
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat | |||
Lasten | ||||||||
1. Lagere lasten groenvoorziening doordat als gevolg van extreme warmte er minder geplant is | V487 | V487 | N487 | N0 | ||||
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering | N283 | N283 | V283 | N0 | ||||
3. Lagere lasten door vertraging in het beheer- en actieplan Schollebos vanwege corona | V160 | V160 | N160 | N0 | ||||
4. Lagere lasten water doordat er geen baggerwerkzaamheden hebben plaatsgevonden in afwachting van het baggerbesluit van HHSK | V103 | V103 | N103 | N0 | ||||
5. Voordeel recreatieschap Hitland door compensabele btw | V32 | V32 | V32 | |||||
6. Lagere lasten natuurbeleid in verband met prioritering werkzaamheden ten behoeve van Omgevingswet | V26 | V26 | V26 | |||||
7. Lagere lasten speelplaatsen door lagere afschrijvingslasten | V25 | V25 | V25 | |||||
8. Hogere lasten en baten verkopen/verhuur gemeentelijke gronden (zie baten) | N16 | N16 | N16 | |||||
9. Overige verschillen | V18 | V18 | N10 | V8 | ||||
Subtotaal | V552 | N0 | V552 | N477 | V75 | |||
Baten | ||||||||
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering | V62 | V62 | N62 | N0 | ||||
2. Hogere baten en lasten verkopen/verhuur gemeentelijke gronden (zie lasten) | V39 | V39 | V39 | |||||
3. Hogere baten budget Rivier als getijdenpark; budget naar 2020 via reserve eenmalige uitgaven | N0 | N0 | ||||||
4. Overige verschillen | V12 | V12 | N15 | N3 | ||||
Subtotaal | N0 | V113 | V113 | N77 | V36 | |||
Totaal | V552 | V113 | V665 | N554 | V111 | |||
Toelichting op de grootste verschillen | ||||||||
Lasten Nr. 1. Lagere lasten groenvoorziening Het voordeel op de lasten is ontstaan als gevolg van de extreme warmte waardoor het plantseizoen korter is en niet alles kan worden aangeplant. Met betrekking tot de kwaliteitsimpuls voor de Sibeliusweg heeft de participatie met de omwonenden vertraging opgelopen. Om een gedragen plan en uitwerking te krijgen voor de Sibeliusweg willen we de omwonenden goed informeren en betrekken in het proces. Het voorbereidingsproces heeft tijd nodig. Dit heeft als gevolg dat het project zal worden uitgesteld naar het plantseizoen van 2021, bovendien is de periode september-oktober de beste tijd voor het aanplanten van bloembollen en het inzaaien van gazon. Voordat de winter intreedt zal het gazonzaad ontkiemt zijn en weer een groen en verzorgd beeld geven. | ||||||||
Lasten Nr. 2. Nacalculatie bedrijfsvoering Het nadeel op de bedrijfsvoering is voornamelijk ontstaan door extra inhuur vanwege onvervulde vacatures. |
Incidentele baten en lasten
De grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Incidentele baten | Incidentele lasten | |||||||
Omschrijving | Begroting 2020 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening | Begroting 2020 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening |
Mutaties reserve Water | N34 | N0 | N34 | N137 | N0 | N0 | N0 | |
Kwaliteitsimpuls openbare ruimte (Begr.2018); dekking reserve eenmalige uitgaven | V23 | V23 | V2 | N23 | N23 | N2 | ||
Rivier als getijdenpark (VJN2018 5.4.9); dekking reserve eenmalige uitgaven | V19 | V19 | V16 | N19 | N19 | N16 | ||
Planvorming perceel Schollebos (NJN2019 5.9); overheveling budgdte naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven | N0 | N160 | N160 | N160 | N0 | |||
Kwaliteitsipuls entrees (NJN2019 5.13); overheveling budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven | N362 | N390 | N390 | N28 | ||||
Versterken groene hoofdstructuren (NJN2019 5.14); overheveling budget naaar 2021 via reserve eenmalige uitgaven | N125 | N125 | N125 | N0 | ||||
Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering | N69 | N69 | V152 | N0 | ||||
Visie Schollebos (VJN2020 5B.2), haalbaarrheidsonderonderzoek | N0 | N70 | N70 | N15 | ||||
Totaal | N103 | V42 | N61 | N614 | N0 | N787 | N787 | N61 |
Gesaldeerd | N103 | N745 | N848 | N675 |