Capelle aan den IJssel is een gemeente waar het veilig wonen, werken en leven is. Spelregels en grenzen zijn helder. Er wordt snel en merkbaar opgetreden tegen overlast en criminaliteit. Wij stimuleren Capellenaren, bezoekers, ondernemers en veiligheidspartners om vanuit hun eigen verantwoordelijkheid bij te dragen aan de veiligheid binnen de gemeente.
Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde
Wat willen we bereiken?
TV1.1 Versterken van brandpreventie.
Wat hebben we gedaan?
TV1.2 Stimuleren van Capellenaren (inwoners en ondernemers) om mee te werken aan een veilig Capelle.
Wat hebben we gedaan?
TV1.2 Vergroten van de veiligheid in buurten en wijken en het versterken van de synergie tussen de ingezette middelen op veiligheidsgebied.
Wat hebben we gedaan?
TV1.2 Bestrijden van (georganiseerde) criminaliteit en ondermijning van de rechtstaat.
Wat hebben we gedaan?
TV1.2 Aanpakken van overlastgevende en criminele Capellenaren.
Wat hebben we gedaan?
Landelijke indicatoren
Hieronder treft u de in het BBV voorgeschreven indicatoren voor dit programma aan.
Bij de landelijke indicatoren van dit programma hebben wij geen streefwaarden. Wij streven geen aantallen meer na, maar monitoren deze wel (zie hoofdstuk 8 van ons Integraal Veiligheidsbeleid 5).
JS20 - Diefstal uit woning
Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners.
JS20 - Gewelds- en seksuele misdrijven
Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.).
Eenheid: per 1.000 inwoners.
JS20 - Vernielingen en beschadigingen
Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag. Voorbeelden van misdrijven tegen de openbare orde en tegen het openbaar gezag zijn opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, deelneming aan een criminele of terroristische organisatie, openlijke geweldpleging, godslastering, discriminatie en het doen van een valse aangifte. Omdat het delict mensenhandel vaak onder dezelfde feitcode geregistreerd wordt als het delict mensensmokkel worden deze twee delicten samengeteld en weergegeven bij de gewelds- en seksuele misdrijven.
Eenheid: per 1.000 inwoners.
JS20 - Winkeldiefstal
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners.
JS20 - Verwijzingen Halt
Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie.
Eenheid: per 1.000 jongeren.
De eenheid was tot voor kort op waarstaatjegemeente per 10.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. De eenheid is aangepast naar: per 1.000 jongeren (= inwoners van 12 tot 18 jaar). De waarden zijn aangepast naar de juiste eenheid.
Capelse indicatoren
Hieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan.
JS20 - Aantal rampenoefeningen
In verband met de coronacrisis zijn de oefeningen in 2020 zoals gepland in ons plan Oefenen, Trainen & Opleiden geannuleerd. Eenheid: stuks.
JS20 - Afname criminaliteit
Wij streven geen aantallen na, maar monitoren deze wel.
Eenheid: stuks.
JS20 - Aantal woninginbraken
Wij streven geen aantallen na, maar monitoren deze wel.
Eenheid: stuks.
JS20 - Aantal straatroven
Wij streven geen aantallen na, maar monitoren deze wel.
Eenheid: stuks.
JS20 - Aantal overvallen
Wij streven geen aantallen na, maar monitoren deze wel.
Eenheid: stuks.
Kaderstellende beleidsnota's
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer
- Beleidsplan 2018-2022 (VRR) (BBV 921350 september 2017);
- Plan Brandweerzorg 2017-2020 (VRR) BBV 861284 maart 2017);
- Regionaal Risicoprofiel Rotterdam-Rijnmond 2017 – 2020 (VRR) (BBV 823538 september 2016);
- Regionaal Crisiplan 2019-2022 (VRR, BBV 566950):
- Prioriteitennota brandveiligheid Capelle a/d IJssel 2019-2022 (BBV 1051326 januari 2019);
- Evaluatie pilot wijkbrandweerfunctionaris 2019 (BBV 156653);
- Nota Beleidskaders “Optimalisatie gemeentelijk vastgoed 2012” (BBV 464890 oktober 2012);
- Beleidsnota “Vastgoed in beweging 2013” (BBV 518742 juli 2013);
- Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1031427 juni 2019).
Taakveld 1.2. Openbare orde en Veiligheid
- Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB5) (BBV 1080528 april 2019);
- Strategische thema's veiligheid 2019-2022 politie Rotterdam (BBV 41044595, september 2018);
- Regionaal beleidskader cameratoezicht 2014 (BBV 691433 oktober 2015);
- Uitvoeringskader nazorg ex-gedetineerden 2017 (BBV 908884 juli 2017);
Verbonden partijen
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR)
Maatschappelijke effecten | Bieden van een veilige woon-, leef- en werkomgeving. |
Doelstelling voor programma | Het bieden van een veilige woon-, leef- en werkomgeving en adequate hulpverlening bij incidenten, door onder alle omstandigheden te bewerkstelligen dat er een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde uitvoering is van werkzaamheden voor het voorkomen, beperken en/of bestrijden van brand(gevaar) voor mens en dier, ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt, gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand, van het bevorderen van een goede hulpverlening bij ongevallen en rampen, van het vervoer van zieken en ongevalsslachtoffers, de registratie daarvan en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instelling voor intramurale zorg en van geneeskundige hulpverlening bij rampen. Het uitvoeren en bevorderen van de voorbereiding van het dagelijkse bestuur en de gemeentelijke afdelingen op hun taken in geval van een ramp of zwaar ongeval op grond van de Wet Veiligheidsregio’s. |
Ontwikkelingen
Impact Corona:
Diverse maatregelen veiligheidsbeleid beperkt uitgevoerd, uitgesteld of afgelast
De coronacrisis heeft er voor gezorgd dat diverse maatregelen uit ons veiligheidsbeleid beperkt zijn uitgevoerd of zijn uitgesteld of afgelast. Dat geldt voor bijvoorbeeld voor onze opleidingen, trainingen en oefeningen die we jaarlijks organiseren voor onze crisisorganisatie. Maar ook voor bijeenkomsten van Politiekids, de inzet van onze Buurtpreventieteams, uitvoering van maatregelen uit de wijkveiligheidsplannen, onze voorlichtingslessen op scholen door bureau Halt, de trainingen om de weerbaarheid van Capellenaren te vergroten tegen ondermijning.
Vele overuren handhavers
Een crisis die de gemeentegrenzen overschrijdt en het uitvoeren van de bijbehorende noodverordening en tijdelijke wet COVID-19, heeft geleid tot veel overuren van onze handhavers. Niet alleen door het vele afval dat gedumpt werd, maar ook bijvoorbeeld de vele vragen van ondernemers, het sluiten van de horeca, de scholen, de winkels en soms hele gebieden alsmede de invoering van de avondklok, leidde tot extra werk.
Overige ontwikkelingen:
Komst regionaal adviseur voor regionale portefeuille Mensenhandel
Onze burgemeester is namens het Regionaal Veiligheidsoverleg van de eenheid Rotterdam portefeuillehouder van het thema Mensenhandel. Sinds september levert de Veiligheidsalliantie Rotterdam (VAR) hem ambtelijke ondersteuning.
Wat heeft het gekost?
Omschrijving | Begroting 2020 | Wijziging | Totaal | Rekening 2020 | Verschil 2020 |
Begroting 2020 | Begroting 2020 | ||||
Lasten | N7.809 | N519 | N8.328 | N7.765 | V563 |
Baten | V665 | N0 | V665 | V531 | N134 |
Saldo van baten en lasten | N7.144 | N519 | N7.663 | N7.234 | V429 |
Mutaties reserves: | |||||
Reserve bedrijfsvoering | V34 | N0 | V34 | N213 | N247 |
Reserve eenmalige uitgaven | N0 | V86 | V86 | V86 | N0 |
Totaal mutaties reserves | V34 | V86 | V120 | N127 | N247 |
Resultaat | N7.110 | N433 | N7.543 | N7.361 | V182 |
Grafiek baten en lasten
JS20 - Baten 1 Integrale veiligheid en openbare orde
JS20 - Lasten 1 Integrale veiligheid en openbare orde
Analyse verschil
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
1. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie baten); mutatie reserve bedrijfsvoering | V262 | V262 | N262 | N0 | |
2. Schadeverhaal (zie baten) | V110 | V110 | V110 | ||
3. Lagere lasten projecten integraal veiligheidsbeleid door corona | V92 | V92 | V92 | ||
4. Lagere lasten door niet besteedt budget van de wijkveiligheidsplannen als gevolg van corona | V30 | V30 | V30 | ||
5. Lagere lasten door niet besteedt budget voor PGA-trajecten als gevolg van corona | V30 | V30 | V30 | ||
6. Overige verschillen | V39 | V39 | V39 | ||
Subtotaal | V563 | N0 | V563 | N262 | V301 |
Baten | |||||
1. Schadeverhaal (zie lasten) | N117 | N117 | N117 | ||
2. Nacalculatie bedrijfsvoering (zie lasten); mutatie reserve bedrijfsvoering | N15 | N15 | V15 | N0 | |
3. Overige verschillen | N2 | N2 | N2 | ||
Subtotaal | N0 | N134 | N134 | V15 | N119 |
Totaal | V563 | N134 | V429 | N247 | V182 |
Incidentele baten en lasten
De grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Incidentele baten | Incidentele lasten | |||||||
Omschrijving | Begroting 2020 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening | Begroting 2020 | Wijziging | Totaal begroting | Realisatie jaarrekening |
Exploitatie gemeentelijk vastgoed - Slotlaan 121 (Jaarrek.2019); dekking reserve eenmalige uitgaven | N0 | V35 | V35 | V35 | N35 | N35 | N39 | |
Wijkbrandweerfunctionaris (VJN2020 1.2) | N0 | N0 | N0 | N0 | N64 | N64 | N70 | |
Restantbudget aanvalsplan Straatroven en overvallen (NJN2018 1.4.2), dekking reserve eenmalige uitgaven | N0 | V101 | V101 | V101 | N101 | N101 | N98 | |
Weerbaarheid bestuur (Jaarek.2018); dekking reserve eenmalige uitgaven | N0 | V120 | V120 | V120 | N0 | N120 | N120 | N0 |
Impulsgelden weerbaar bestuur (NJN2020 1.1), budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven | N110 | N110 | N110 | V110 | V110 | N0 | ||
Budget wijkveiligheidsplannen 2020 (NJN2020 1.2), budget naar 2021 via reserve eenmalige uitgaven | N60 | N60 | N60 | V60 | V60 | N0 | ||
Inzet team Handhaving (NJN2020 1.4) a.g.v. Corona | N0 | N50 | N50 | N64 | ||||
Bijdr.veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VJN 2020 1.1) | N306 | N306 | N306 | |||||
Nacalculatie bedrijfsvoering; mutatie reserve bedrijfsvoering | V34 | V34 | N213 | |||||
Totaal | V34 | V86 | V120 | N127 | N0 | N506 | N506 | N577 |
Gesaldeerd | V34 | N420 | N386 | N704 |