Algemene doelstelling
Terug naar navigatie - Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer - Algemene doelstellingHet bieden van een optimale balans tussen mobiliteit, leefbaarheid en verkeerveiligheid.
Het bieden van een optimale balans tussen mobiliteit, leefbaarheid en verkeerveiligheid.
Verkeersbeleid
Onderhoud wegen en openbare ruimte
| Rek. 20 | Begr. 21 | Begr. 22 | |
|---|---|---|---|
| Te onderhouden m2 asfalt | 1.063 | 1.060 | 1.051 |
| Te onderhouden m2 klinkers/tegels | 1.939 | 1.944 | 1.961 |
| Totaal m2 verharding | 3.002 | 3.004 | 3.012 |
| Aantal lichtmasten | 15.252 | 15.182 | 15.150 |
| Aantal armaturen | 17.647 | 17.632 | 17.618 |
| Aantal fonteinen | 5 | 5 | 5 |
| Aantal hardstenen bankjes model ‘HIJ-zit’ | 12 | 12 | 12 |
| Aantal watertappunten (drinkwater op het Stadsplein) | 0 | 0 | 0 |
| Aantal strooibeurten per seizoen (gemiddeld 20 bij normaal strooiseizoen) | 8 | 20 | 20 |
| Lengte in km. te vegen/reinigen doorgaande fietsroute | 70 | 70 | 70 |
| Lengte in km. te vegen/reinigen doorgaande wegen binnen bebouwde kom en industrieterreinen | 215 | 216 | 216 |
| Lengte in km. te vegen/reinigen doorgaande wegen rond de winkelcentra en op het Stadsplein | 5 | 5 | 5 |
| Aantal verkeersborden | 9.400 | 9.500 | 9.500 |
| Aantal straatnaamborden en verwijzingsborden | 2.940 | 3.300 | 3.300 |
| Aantal gemeentelijk buurt- en objectbewegwijzering | 300 | 330 | 330 |
| Verkeersregelinstallatie (slagboom instal. ParkShuttle) | 6 | 6 | 6 |
| Beheercentrale VRI installatie (ParkShuttle) | 1 | 1 | 1 |
| Aantal verkeersregelinstallaties (overig) | 29 | 30 | 30 |
| Markering: aantal km belijning | 546 | 546 | 546 |
| Aantal verkeerscamera’s | 10 | 10 | 10 |
| Aantal bruggen | 243 | 242 | 243 |
| Aantal visplaatsen | 39 | 40 | 39 |
| Lengte geluidkerende constructies [st / m1] | 17 / 4.244 | 17 / 4.244 | 17 / 4.244 |
| Lengte grondkerende constructies [st / m1] | 110 / 8.118 | 110 / 8.118 | 110 / 8.118 |
| Aantal trappen | 4 | 4 | 4 |
| Aantal tunnels | 19 | 18 | 20 |
| Aantal viaducten | 3 | 3 | 3 |
| Aantal portalen | 8 | 8 | 8 |
| Aantal brandstofverkooppunten | 13 | 13 | 13 |
| Aantal huurcontracten | 5 | 5 | 5 |
| Meerjarenbeeld | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | N7.600 | N9.785 | N8.897 | N8.286 | N9.022 | N9.328 | |
| Baten | V1.102 | V592 | V549 | V551 | V551 | V551 | |
| Saldo van baten en lasten | N6.499 | N9.193 | N8.348 | N7.735 | N8.471 | N8.777 | |
| Mutaties in reserves: | |||||||
| Via taakveld 0.10 mutaties reserves | |||||||
| Reserve bedrijfsvoering | TV 2.1 | V106 | N5 | N0 | N0 | N0 | N0 |
| Reserve eenmalige uitgaven | TV 2.1 | N1.480 | V1.682 | N0 | N0 | N0 | N0 |
| Reserve kapitaallasten | TV 2.1 | N0 | N0 | N0 | N0 | V619 | V619 |
| Totaal mutaties in reserves | N1.374 | V1.677 | N0 | N0 | V619 | V619 | |
| Resultaat | N7.872 | N7.516 | N8.348 | N7.735 | N7.852 | N8.158 | |
| Specificatie | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
| Lasten | |||||||
| Onderhoud Verhardingen | Wilson | N2.650 | N3.027 | N2.504 | N2.504 | N2.504 | N2.504 |
| Openbare Verlichting | Wilson | N642 | N632 | N632 | N632 | N632 | N632 |
| Straatmeubilair en Verfraaiingen | Wilson | N8 | N18 | N18 | N18 | N18 | N18 |
| Gladheidsbestrijding | Wilson | N59 | N146 | N146 | N146 | N146 | N146 |
| Verkeersvoorzieningen en Bewegwijzering | Wilson | N423 | N430 | N430 | N430 | N430 | N430 |
| Verkeersvoorzieningen / Verkeersveiligheid | Wilson | N131 | |||||
| Mobiliteit | Struijvenberg | N0 | N68 | N68 | N68 | N68 | N68 |
| Verkeersveiligheid - educatie | Struijvenberg | N0 | N87 | N0 | N0 | N0 | N0 |
| Verkeersbeleid | Struijvenberg | N70 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Verkeersveiligheid | Struijvenberg | N150 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Schoolzones basisscholen | Struijvenberg | N11 | N58 | N6 | N6 | N6 | N6 |
| Zuidelijke fietsroute | Struijvenberg | N35 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Fietsbeleid | Struijvenberg | N40 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Vervoersknoop Rivium | Struijvenberg | N291 | N352 | N202 | N17 | N2 | N2 |
| Wijkontsluiting Schollevaar | Struijvenberg | N33 | |||||
| Gemeentelijk Mobiliteitsplan | Struijvenberg | N55 | N62 | N675 | N0 | N0 | N0 |
| Civieltechnische Werken | Wilson | N568 | N1.412 | N402 | N402 | N402 | N402 |
| Brandstofverkooppunten | Westerdijk | N2 | N1 | N1 | N1 | N1 | N1 |
| Nieuwe mobiliteit | Struijvenberg | N0 | N156 | N0 | N0 | N0 | N0 |
| Capelseplein | Struijvenberg | N100 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Voorbereidingsbudget MIRT | Struijvenberg | N275 | N250 | N0 | N0 | N0 | |
| iVRI's | Struijvenberg | N40 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Fietsbrug Algeraweg - Schönberglaan | Struijvenberg | N6 | N44 | N0 | N0 | N0 | N0 |
| Fietsroute Algerabrug Capelsebrug | Struijvenberg | N18 | N74 | N0 | N0 | N0 | N0 |
| Directe personeels- en apparaatskosten | N1.801 | N1.666 | N1.727 | N1.727 | N1.727 | N1.645 | |
| Afschrijvingen en toegerekende rente | N902 | N840 | N1.837 | N2.336 | N3.087 | N3.474 | |
| Totaal lasten | N7.600 | N9.785 | N8.897 | N8.286 | N9.022 | N9.328 | |
| Baten | |||||||
| Onderhoud verhardingen | Wilson | V736 | V335 | V370 | V370 | V370 | V370 |
| Openbare Verlichting | Wilson | V1 | |||||
| Straatmeubilair en Verfraaiingen | Wilson | ||||||
| Verkeersvoorzieningen en Bewegwijzering | Wilson | ||||||
| Verkeersvoorzieningen/verkeersveiligheid | Struijvenberg | V11 | |||||
| Fietsvoorzieningen | Struijvenberg | ||||||
| Vervoersknoop Rivium | Struijvenberg | V170 | V27 | V27 | V29 | V29 | V29 |
| Verkeersveiligheid - educatie | Struijvenberg | V44 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Schoolzones | Struijvenberg | V31 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Civieltechnische Werken | Wilson | N0 | |||||
| Brandstofverkooppunten | Westerdijk | V141 | V152 | V152 | V152 | V152 | V152 |
| Directe personeels- en apparaatsbaten | V43 | V3 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Totaal baten | V1.102 | V592 | V549 | V551 | V551 | V551 | |
| Saldo | N6.499 | N9.193 | N8.348 | N7.735 | N8.471 | N8.777 | |
| Verklaring trendbreuk rekening 2020 en begroting 2021 met meerjarenraming 2022-2025 | |||||||
| Het verschil ontstaat vooral door de IBOR-projecten, Vervoersknoop Rivium, de buurtbus en toegerekende rente en afschriijvingen | |||||||
| Verklaring trendbreuk meerjarenraming | |||||||
| Het verschil ontstaat vooral door de IBOR-projecten, Vervoersknoop Rivium, de buurtbus en toegerekende rente en afschriijvingen | |||||||
| Toelichting meerjarenbeeld | |||||||
| Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | ||||
| Stand begroting 2021 | N9.785 | V592 | N9.193 | ||||
| Afschrijvingen en toegerekende rente | N1.009 | ||||||
| Res.Eenmalig Budget onderhoud CTW (VJN21 0.14) | V980 | ||||||
| Uitvoeringagenda Mobiliteit 2021-2025 (Begroting 2022 2.1), budgetten in 2021 | N675 | ||||||
| Res.Eenmalig Budget B van Dijkl (VJN21 0.14) | V263 | ||||||
| Asfalteren rondom rotondes 's-Gravenland (NJN20 2.5) | V170 | ||||||
| Nieuwe Mobiliteit (NJN2020 2.10 / VJN2021 0.14), budget in 2021 via reserve eenmalige uitgaven | V156 | ||||||
| Vervoersknoop Rivium (VJN2020 2.4 / VJN2021 2.6) | V150 | ||||||
| Verkeersveiligheid (Begr.2021 2.2) | V150 | ||||||
| KTA-projecten (VJN2021 2.3) - Capelseplein, budget in 2021 | V100 | ||||||
| Verkeerseducatie (Begr.2021 2.1) | V87 | N44 | |||||
| Actualisatie directe personeels- en apparaatskosten | N77 | ||||||
| KTA - fietsoute Algerabrug Capelsebrug (VJN2021 0.14), budget in 2021 via reserve eenmalige uitgaven | V74 | ||||||
| Verkeersveiligheid - meten is weten (VJN2021 2.5), budget in 2021 | V70 | ||||||
| Programma Mobiliteit (NJN2020 2.10 / VJN2021 0.14), budget in 2021 via reserve eenmalige uitgaven | V62 | ||||||
| Schoolzones (VJN2021 0.14), budget in 2021 via reserve eenmalige uitgaven | V52 | ||||||
| Optimaliseren asfaltbeleid (NJN20 2.4) | V50 | ||||||
| Fietsbrug Algeraweg-Schönberglaan (NJN2020 2.10 / VJN2021 0.14), budget in 2021 via reserve eenmalige uitgaven | V44 | ||||||
| Inspecteren kunstwerken (NJN20 2.6) | V40 | ||||||
| Ongediertebestrijding (Wijzigingsvoorstel 2.4 begroting 2022) | V40 | ||||||
| KTA-projecten (VJN2021 2.3) - Fietsbeleid, budget in 2021 | V40 | ||||||
| KTA-projecten (VJN2021 2.3) - iVRI's, budget in 2021 | V40 | ||||||
| KTA-projecten (VJN2021 2.3) - Zuidelijke fietsroute, budget in 2021 | V35 | ||||||
| MIRT Oeververbinding (VJN2021 2.8), budget in 2021 en 2022 | V25 | ||||||
| Hogere baten verharding (Wijzigingsvoorstel 2.3 begroting 2022) | V35 | ||||||
| Subsidie Schoolzones (VJN2021 2.7), budget in 2021 | N31 | ||||||
| Overig | V21 | N3 | |||||
| Stand begroting 2022 | N8.897 | V549 | N8.348 | ||||
| Uitvoeringagenda Mobiliteit 2021-2025 (Begroting 2022 2.1), budgetten in 2021 | V675 | ||||||
| Afschrijvingen en toegerekende rente | N460 | ||||||
| MIRT Oeververbinding (VJN2021 2.8), budget in 2021 en 2022 | V250 | ||||||
| Vervoersknoop Rivium (VJN2020 2.4 / VJN2021 2.6) | V187 | ||||||
| Directe personeels- en apparaatskosten | N38 | ||||||
| Overig | N3 | V2 | |||||
| Stand begroting 2023 | N8.286 | V551 | N7.735 | ||||
| Afschrijvingen en toegerekende rente | N751 | ||||||
| Vervoersknoop Rivium (VJN2020 2.4 / VJN2021 2.6) | N15 | ||||||
| Overige | V30 | ||||||
| Stand begroting 2024 | N9.022 | V551 | N8.471 | ||||
| Afschrijvingen en toegerekende rente Verhardingen | N349 | ||||||
| Afschrijvingen en toegerekende rente | N36 | ||||||
| Uitbreiding formatie verkeer 2021-2024 (Begroting 2021) | V82 | ||||||
| Overig | N3 | ||||||
| Stand begroting 2025 en volgende jaren | N9.328 | V551 | N8.777 | ||||
Geen.
Het zorgdragen voor voldoende parkeervoorzieningen inclusief fietsenstallingen conform vigerend parkeerbeleid.
Tot dit taakveld behoren de fietsenstallingen aan de Kerklaan en het Hollands Diep. Onze vastgoedportefeuille staat in paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen.
| Rek. 20 | Begr. 21 | Begr. 22 | |
|---|---|---|---|
| Aantal parkeerontheffingen | 114 | 170 | 170 |
| Meerjarenbeeld | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | N23 | N49 | N9 | N9 | N9 | N9 | |
| Baten | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Saldo van baten en lasten | N23 | N49 | N9 | N9 | N9 | N9 | |
| Mutaties in reserves: | |||||||
| Via taakveld 0.10 mutaties reserves | |||||||
| Reserve eenmalige uitgaven | TV 2.2 | V13 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
| Totaal mutaties in reserves | V13 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Resultaat | N10 | N49 | N9 | N9 | N9 | N9 | |
| Specificatie | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
| Lasten | |||||||
| Verkeer - Parkeren | Struijvenberg | N12 | N40 | N0 | N0 | N0 | N0 |
| Gemeentelijke accommodaties (stallingen) | Van Veen | N11 | N9 | N9 | N9 | N9 | N9 |
| Totaal lasten | N23 | N49 | N9 | N9 | N9 | N9 | |
| Baten | |||||||
| Niet van toepassing | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Totaal baten | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Saldo | N23 | N49 | N9 | N9 | N9 | N9 | |
| Verklaring trendbreuk rekening 2020 en begroting 2021 met meerjarenraming 2022-2025 | |||||||
| Eenmalige budgetten parkeren in 2021 | |||||||
| Verklaring trendbreuk meerjarenraming | |||||||
| Eenmalige budgetten parkeren in 2021 | |||||||
| Toelichting meerjarenbeeld | |||||||
| Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | ||||
| Stand begroting 2021 | N49 | N0 | N49 | ||||
| Parkeerbeleid (VJN2021 2.9), budget in 2021 | V40 | ||||||
| Stand begroting 2022 | N9 | N0 | N9 | ||||
| Geen wijzigingen | |||||||
| Stand begroting 2023 | N9 | N0 | N9 | ||||
| Geen wijzigingen | |||||||
| Stand begroting 2024 | N9 | N0 | N9 | ||||
| Geen wijzigingen | |||||||
| Stand begroting 2025 en volgende jaren | N9 | N0 | N9 | ||||
Geen.
Het zorgdragen voor openbaar vervoer binnen onze gemeente.
Niet van toepassing.
| Meerjarenbeeld | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | N110 | N117 | N195 | N195 | N195 | N195 | |
| Baten | V13 | V60 | V98 | V85 | V50 | V50 | |
| Saldo van baten en lasten | N97 | N57 | N97 | N110 | N145 | N145 | |
| Mutaties in reserves: | |||||||
| Reserve bedrijfsvoering | TV 2.5 | N4 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
| Totaal mutaties in reserves | N4 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
| Resultaat | N101 | N57 | N97 | N110 | N145 | N145 | |
| Specificatie | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
| Lasten | |||||||
| Fascinatio Boulevard Riviumduct | Struijvenberg | N4 | N7 | N7 | N7 | N7 | N7 |
| Buurtbus | Struijvenberg | N110 | N110 | N188 | N188 | N188 | N188 |
| Directe personeels- en apparaatskosten | V4 | ||||||
| Totaal lasten | N110 | N117 | N195 | N195 | N195 | N195 | |
| Baten | |||||||
| Buurtbus | Struijvenberg | V13 | V60 | V98 | V85 | V50 | V50 |
| Totaal baten | V13 | V60 | V98 | V85 | V50 | V50 | |
| Saldo | N97 | N57 | N97 | N110 | N145 | N145 | |
| Verklaring trendbreuk rekening 2020 en begroting 2021 met meerjarenraming 2022-2025 | |||||||
| Niet van toepassing. | |||||||
| Verklaring trendbreuk meerjarenraming | |||||||
| In 2022 begroten we een baat van de MRDH en de gemeente Rotterdam. In 2023 begroten we subsidie MRDH voor de buurtbus. | |||||||
| Toelichting meerjarenbeeld | |||||||
| Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | ||||
| Stand begroting 2021 | N117 | V60 | N57 | ||||
| Buurtbus - geen subsidie MRDH in 2023 (VJN2019 2.4.4) | N12 | ||||||
| Uitbreiden OV met derde buurtbus (Begroting 2022 2.3) | N78 | V50 | |||||
| Stand begroting 2022 | N195 | V98 | N97 | ||||
| Buurtbus - bijdrage Rotterdam (NJN2020 2.2) | N13 | ||||||
| Stand begroting 2023 | N195 | V85 | N110 | ||||
| Buurtbus - geen subsidie MRDH vanaf 2023 (VJN2019 2.4.4) | N0 | N35 | |||||
| Stand begroting 2024 | N195 | V50 | N145 | ||||
| Geen wijzigingen | N0 | ||||||
| Stand begroting 2025 en volgende jaren | N195 | V50 | N145 | ||||
Geen.