Wij staan voor het beschermen en bevorderen van de gezondheidssituatie van de Capelse bevolking. Hierbij staat centraal dat we de Wet publieke gezondheid (Wpg) uitvoeren.
Capelle aan den IJssel is in 2050 een duurzame, groene, gezonde en schone stad. We bevorderen de gezondheidssituatie van de Capellenaren. De uitstoot van CO2 door energiegebruik, verkeer en bedrijvigheid is in 2050 bijna nul. Capellenaren wekken individueel of collectief duurzame energie op en verbruiken minder energie dan nu. Capelse bedrijven doen goede zaken in de circulaire economie. We maken bijna alleen nog gebruik van hernieuwbare grondstoffen. Capelle is als groene parkstad voorbereid op een veranderend klimaat: bestand tegen extremere buien, droogte en hitte. De lucht-, bodem-, geluid- en waterkwaliteit voldoen aan de wettelijk eisen.
Programma 7 Volksgezondheid en milieu
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?TV7.1 Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren
Wat gaan we daarvoor doen?
TV7.4 Inzetten op energiebesparing
Wat gaan we daarvoor doen?
TV7.4 Zorgen voor voldoende laadpalen voor elektrische voertuigen
Wat gaan we daarvoor doen?
TV7.4 Meer zonne-energie opwekken
Wat gaan we daarvoor doen?
TV7.4 De warmtetransitie opstarten
Wat gaan we daarvoor doen?
TV7.4 De jaarlijkse hoeveelheid restafval per inwoner verminderen en meer afval hergebruiken
Wat gaan we daarvoor doen?
TV7.4 De kansen van de circulaire economie in kaart brengen en benutten
Wat gaan we daarvoor doen?
TV7.4 Programma Duurzaamheid
Wat gaan we daarvoor doen?
TV7.4 Schone leefomgeving
Wat gaan we daarvoor doen?
Landelijke indicatoren
Terug naar navigatie - Landelijke indicatorenHieronder treft u de in het BBV voorgeschreven indicatoren voor dit programma aan.
BG22 - Fijn huishoudelijk restafval
Terug naar navigatie - BG22 - Fijn huishoudelijk restafvalToelichting afval
Terug naar navigatie - Toelichting afvalDe cijfers over 2015, 2016 en 2017 kunnen om technische redenen niet meer getoond worden in www.waarstaatjegemeente.nl. De cijfers 2018, 2019 en 2020 zijn aangeleverd maar staan nog niet zichtbaar op waarstaatjegemeente.nl. De cijfers voor deze jaren zijn:
Jaar | kg per inwoner fijn huishoudelijk restafval |
2015 | 315 |
2016 | 308 |
2017 | 303 |
2018 | 191 |
2019 | 186 |
2020 | 187 |
BG22 - Hernieuwbare elektriciteit
Terug naar navigatie - BG22 - Hernieuwbare elektriciteitCapelse indicatoren
Terug naar navigatie - Capelse indicatorenHieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan.
BG22 - Afvalscheiding
Terug naar navigatie - BG22 - AfvalscheidingKaderstellende nota's
Terug naar navigatie - Kaderstellende nota'sDe volgende beleidsnota's bevatten actiepunten voor dit programma:
Taakveld 7.1 Gezondheidsbeleid
- Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (BBV 570182 september 2021).
Taakveld 7.2 Riolering
- Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2016-2020 (VGRP) (BBV 661559 juli 2015);
- Verordening Rioolheffing 2022 (raad december 2021);
- Nota Beleidskaders ‘’Optimalisatie gemeentelijk vastgoed 2012” (BBV 464890 september 2012);
- Beleidsnota “Vastgoed in beweging 2013” (BBV 518742 juli 2013);
- Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1031427 juni 2019).
Taakveld 7.3 Afval
- Afvalactieplan 2020-2022 (BBV 228335 mei 2020);
- Verordening Afvalstoffenheffing 2022 (raad december 2021).
Taakveld 7.4 Duurzaamheid
- Programma Duurzaamheid 2019-2022 (BBV 1080702 april 2019);
- Koersdocument Duurzaam Capelle (BBV 933022, februari 2018);
- Actieplan omgevingslawaai (BBV 999039, april 2018).
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenZie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)
Maatschappelijke effecten | Belangen behartigen van de deelnemende gemeenten op het gebied van vergunningverlening en handhaving in het kader van de Wet milieubeheer. |
Doelstelling voor programma | Het waarborgen van een gezond leef-, woon- en werkklimaat door het verrichten van gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu. |
Gemeentelijke gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
Maatschappelijke effecten | Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van de volksgezondheid. |
Doelstelling voor programma | Het nemen van maatregelen ter bevordering van de gezondheid van de bevolking als geheel en waar nodig van specifieke risicogroepen. |
Irado N.V.
Maatschappelijke effecten | Uitvoeren van wettelijke taken voor het ophalen en verwerken van afval. |
Doelstelling voor programma | Het bijdragen aan de volksgezondheid en een gezond leefklimaat. |
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel (CJG)
Maatschappelijke effecten | Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van jeugdgezondheidszorg. |
Doelstelling voor programma | Het nemen van maatregelen ter bevordering van de gezondheid van de bevolking als geheel en waar nodig van specifieke risicogroepen (jeugdgezondheidszorg). |
Stichting Begraafplaats, Crematorium en Uitvaartcentrum Schollevaar
Maatschappelijke effecten | De Stichting is de erfpachter voor de begraafplaats, het crematorium en het uitvaartcentrum in Schollevaar, waar de lijkbezorging uitgevoerd wordt. |
Doelstelling voor programma | Het uitvoeren van de lijkbezorging en het uitvoeren van de erfpachtovereenkomst. |
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenJeugdgezondheidszorg
Per 1 januari 2022 moeten gemeenten afspraken hebben gemaakt met hun organisatie voor Jeugdgezondheidszorg (JGZ) over ‘informed consent’. ‘Informed consent’ is bij vaccinaties de juridische term voor de tweetrapsraket voor toestemming tot vaccineren. De eerste stap is informatie en toestemming voor de vaccinatie zelf. Dit betreft de geïnformeerde instemming met de medische handeling tot vaccineren. Deze eerste stap van ‘informed consent’ is sinds jaar en dag ingebouwd in de procedures en systemen. De tweede stap van ‘informed consent’ gaat over de geïnformeerde toestemming tot uitwisseling van de gegevens van de vaccinatie met derden, in dit geval met het RIVM, o.a. ten behoeve van het bijhouden van de vaccinatiegraad. Deze ontwikkeling gaat om de implementatie van die tweede stap, te weten het inbouwen van de toestemmingsverklaring. Hiermee wordt ouders (en kinderen vanaf 12 jaar) om toestemming gevraagd om vaccinatiegegevens van het RVP (Rijksvaccinatieprogramma), die vastliggen bij de JGZ-organisatie die de betreffende vaccinatie gezet heeft, te delen met het RIVM. De JGZ wordt in onze gemeente uitgevoerd door het CJG Capelle. Derhalve worden met het CJG Capelle afspraken gemaakt over deze implementatie.
Wijzigingsvoorstellen
Terug naar navigatie - WijzigingsvoorstellenDe wijzigingsvoorstellen van programma 7 staan hieronder weergegeven.
7.1 Duurzaamheid
Terug naar navigatie - 7.1 DuurzaamheidDuurzaamheid - Beleidskeuze
Lasten / Baten: structureel V 155 vanaf 2024
Kasstroom: structureel V 155 vanaf 2024
In de raadsbrede commissie van 7 september 2021 is de notitie ‘’Invulling taakstelling’’ besproken met daarin voor het Programma Duurzaamheid drie onderwerpen waarop bezuinigd kan worden. Het gaat in eerste instantie om de gemeentelijke subsidie groene daken, gevels en erfafscheidingen (jaarlijks N50). Met deze subsidie stimuleren wij Capellenaren om meer groen te realiseren. Steeds meer Capellenaren weten de regeling te vinden. In 2022 kijken wij naar een verbreding van de regeling op meer vormen van regenwateropvang te stimuleren. Daarnaast gaat het om de helpdesk voor VvE's (jaarlijks N30) waar VvE’s terecht kunnen voor advies en procesbegeleiding rond verduurzaming van hun gebouw. VvE’s vormen met 10.000 woningen een belangrijke doelgroep in de stad. Tot slot gaat het om een projectleider energietransitie (jaarlijks N75). Deze projectleider richt zich vooral op het stimuleren van duurzame mobiliteit, het opwekken van duurzame elektriciteit en de energiecampagne bedrijven.
Conform de randvoorwaarden van de VNG aan het Klimaatakkoord stellen wij ons op het standpunt dat de Rijksoverheid de uitvoeringslasten van het Klimaatakkoord moet dekken. Wij vertrouwen erop dat de Rijksoverheid dat daadwerkelijk gaat doen. Naar verwachting is hier na de formatie van een kabinet duidelijkheid over.
Wij stellen u voor om de baten in de begroting vanaf 2024 met V155 te verhogen.
7.2 Inzet gezondheidsbeleid
Terug naar navigatie - 7.2 Inzet gezondheidsbeleidInzet gezondheidsbeleid – Beleidskeuze
Lasten / Baten: N 112 in 2022, N 112 in 2023, N 112 in 2024
Kasstroom: N 112 in 2022, N 112 in 2023, N 112 in 2024
Op 27 september 2021 heeft u het Beleidskader maatschappelijke ondersteuning & gezondheid 2021-2024 vastgesteld. In dit beleidskader willen we op het gebied van gezondheidsbeleid focussen op het voorkomen en tegengaan van gezondheidsproblemen. Leefstijl speelt daar een belangrijke rol bij. Tevens willen we inzetten op het verkleinen van gezondheidsverschillen door te werken aan gezondheidswinst van Capellenaren in een sociaal-economisch kwetsbare situatie.
Wij dit doen door:
- Communicatie gericht op bewustwording van het belang van een gezonde leefstijl, waarin handelingsperspectief geboden wordt om goed voor jezelf te zorgen en gezonde keuzes (onder andere ten aanzien van voeding) te maken;
- Het versterken en uitbreiden van de inzet op bewegen; voor een gezond gewicht en bevordering mentale weerstand;
- Het versterken en uitbreiden van de inzet op mentale gezondheid gericht op het tegengaan van somberheid en lichte depressieve klachten;
- Het vergroten van gezondheidsvaardigheden en het beter toeleiden naar interventies bij Capellenaren in een sociaal-economisch kwetsbare situatie;
- Leefstijlondersteuning te koppelen aan ondersteuning en hulp (bv bij schulden);
- Het vergroten van de deskundigheid van vrijwilligers en professionals op gezondheidsachterstanden.
Voor deze inzet is jaarlijks een bedrag van N 70 nodig. De uitvoering vindt plaats in samenhang met de herstelagenda corona. Voor 2021 is dekking mogelijk vanuit de coronacompensatiemiddelen van het Rijk voor onder andere een gezonde leefstijl, gericht op (preventieve) leefstijl-interventies en impuls voor bewegen (VJN 2021, voorstel 7.1). Voor de jaren 2022-2024 (looptijd beleidskader) is geen dekking aanwezig in onze meerjarenbegroting. Tevens is voor de periode 2022-2024 voor de uitvoering van gezondheidsbeleid met de veranderende rol van de GGD binnen het landelijke en lokale gezondheidsbeleid, ook extra formatie nodig van 0,5 fte per jaar ter hoogte van N 42.
Wij stellen u voor om N 112 in 2022, N 112 2023 en N 112 in 2024 aan te ramen.
7.3 Meicirculaire - Stichting Centrum Jeugd en Gezin (CJG): Prenataal huisbezoek jeugdgezondheidszorg
Terug naar navigatie - 7.3 Meicirculaire - Stichting Centrum Jeugd en Gezin (CJG): Prenataal huisbezoek jeugdgezondheidszorgMeicirculaire - Stichting Centrum Jeugd en Gezin (CJG): Prenataal huisbezoek jeugdgezondheidszorg - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: structureel N 25 vanaf 2022
Kasstroom: structureel N 25 vanaf 2022
Naar verwachting treedt op 1 januari 2022 de wet Prenataal huisbezoek door de jeugdgezondheidszorg (PHB JGZ) in werking. Om een gezonde ontwikkeling van het ongeboren kind te bevorderen en het ontstaan van gezondheids- en ontwikkelingsrisico’s voor het kind te beperken, is het van belang tijdig hulp en ondersteuning tijdens de zwangerschap te bieden. Met deze wet krijgen gemeenten de taak een prenataal huisbezoek aan te bieden aan zwangere vrouwen en/of hun gezinnen in een kwetsbare situatie in hun gemeente. De gemeente moet deze taak op grond van de wet opdragen aan dezelfde organisatie die voor de gemeente de JGZ uitvoert. In Capelle is dat de Stichting Centrum Jeugd en Gezin (CJG) . Via de Meicirculaire 2021 zijn middelen aan de algemene uitkering toegevoegd voor de uitvoering van de wet PHB JGZ. Het gaat om een bedrag van jaarlijks € 5,3 miljoen landelijk. Voor de gemeente Capelle gaat het om jaarlijks 25.
Wij stellen u voor om met ingang van 2022 structureel N 25 aan te ramen.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Omschrijving | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 |
Lasten | N17.900 | N19.228 | N18.726 | N19.108 | N19.474 | N19.921 |
Baten | V14.021 | V15.466 | V15.163 | V15.612 | V16.413 | V16.974 |
Saldo van baten en lasten | N3.879 | N3.762 | N3.563 | N3.496 | N3.061 | N2.947 |
Mutaties reserves: | ||||||
Reserve bedrijfsvoering | N1 | N49 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve eenmalige uitgaven | V150 | V92 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties reserves | V149 | V43 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Resultaat | N3.730 | N3.719 | N3.563 | N3.496 | N3.061 | N2.947 |
Grafiek lasten en baten
Terug naar navigatie - Grafiek lasten en batenBG22 - Lasten 7 Volksgezondheid en milieu
Terug naar navigatie - BG22 - Lasten 7 Volksgezondheid en milieuBG22 - Baten 7 Volksgezondheid en milieu
Terug naar navigatie - BG22 - Baten 7 Volksgezondheid en milieuAnalyse verschil begroting 2021 naar begroting 2022
Terug naar navigatie - Analyse verschil begroting 2021 naar begroting 2022Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
Regeling reductie energiegebruik woningen (VJN2021 7.8) | V600 | V600 | V600 | ||
Dividend Irado; lagere dotatie aan voorziening afvalstoffenheffing tov 2021 (VJN2021 0.7) | V257 | V257 | V257 | ||
Inzet gezondheidsbeleid t/m 2024 (B 2022: 7.3, Raadsvoorstel 570182) | N112 | N112 | N112 | ||
Prijsindexatie; dotatie voorziening afvalstoffenheffing mid.derden (Actualisatie 2022) | N102 | N102 | N102 | ||
Nieuw tijdelijk beleid Gezondheid in het kader van corona - incidenteel 2021 (VJN 2021: 7.1) | V70 | V70 | V70 | ||
Gezond in de Stad, geen budget in 2022 (NJN 2017: 7.4.10 | V68 | V68 | V68 | ||
Aanslagen afval; lagere dotatie aan voorziening afvalastoffenheffing tov 2021 (VJN2021 7.6) | V65 | V65 | V65 | ||
Seksuele gezondheid jongeren - incidenteel 2021 (B 2021: 7.7) | V50 | V50 | V50 | ||
Actieplan Circulair Capelle (VJN2021 0.14), budget in 2021 via reserve eenmalige uitgaven | V40 | V40 | N40 | N0 | |
Bestrijding ongedierte (VJN2021 7.7) | N40 | N40 | N40 | ||
Transitievisie (Amendement VJN2020), budget in 2021 via reserve eenmalige uitgaven | V36 | V36 | N36 | N0 | |
Seksuele gezondheid jongeren - incidenteel 2022 (VJN 2021: 7.2) | N30 | N30 | N30 | ||
CJG Prenataaal huisbezoek (B 2022: 7.4) | N25 | N25 | N25 | ||
Actieplan Geluid (Begr.2021 7.3), budget in 2021 | V25 | V25 | V25 | ||
Voorbereiding geluidsanering wegverkeer (VJN2021 0.14), budget in 2021 via reserve eenmalige uitgaven | V22 | V22 | V22 | ||
Res. eenmalig uitvoering subsidie AED - overheveling zie NJN 2018 7.4.4./ JR2020 (VJN 2021: 0.14) | V16 | V16 | N16 | N0 | |
RVP meningokokken mei circ.21 (actualisatie, B 2022) | N15 | N15 | N15 | ||
Budget Duurzaamheidsagenda (Wijz.voorstel Begroting 2021) | V13 | V13 | V13 | ||
Indexatie bijdrage Gemeenschappelijke Regeling DCMR | N10 | N10 | N10 | ||
Actualisatie indexering subsidies 2022 (B 2022) | N8 | N8 | N8 | ||
Kansrijke start conform decembercirculaire 2019 (Actualisatie B 2021) | V3 | V3 | V3 | ||
Uitv.geluidsanering wegverkeer (NJN2020 7.2), budget in 2021 en 2022 | N1 | N1 | N1 | ||
Afschrijvingslasten; dotatievoorziening afvalstoffenheffing mid.derden (Actualisatie 2022) | N46 | N46 | N46 | ||
Actualisatie directe personeels- en apparaatskosten | N47 | N47 | V49 | V2 | |
Afschrijvingen en toegerekende rente | N338 | N338 | N338 | ||
Overige verschillen | V11 | V11 | V11 | ||
V502 | N0 | V502 | N43 | V459 | |
Baten | |||||
Regeling reductie energiegebruik woningen (VJN2021 7.8) | N600 | N600 | N600 | ||
Hogere baten door stijging rioolretributie (Actualisatie 2019) | V335 | V335 | V335 | ||
Stijging baten afvalstoffenheffing door prijsindexatie (Actualisatie 2022) | V110 | V110 | V110 | ||
Lagere ontrekking door verlaging Toerekening overhead (Actualisatie 2022) | N69 | N69 | N69 | ||
Eenmalig positief resultaat in 2021 (VJN21 7.6 Aanslagen afval) | N65 | N65 | N65 | ||
Lagere onttrekking uit voorziening afvalstoffenheffing (Actualisatie 2022) | N28 | N28 | N28 | ||
Hogere baten door prijsindexatie rioolheffing 1,4% (Actualisatie 2022) | V21 | V21 | V21 | ||
Concessie laadpalen | V17 | V17 | V17 | ||
Onttrekking uit Voorziening rioolheffing middelen derden (Act.B22) | V19 | V19 | V19 | ||
Overige verschillen | N43 | N43 | N43 | ||
N0 | N303 | N303 | N0 | N303 | |
Totaal | V502 | N303 | V199 | N43 | V156 |
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lastenDe grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Taakveld | Omschrijving | Incidentele baten | Incidentele lasten | ||||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
7.1 Volksgezondheid | Eenmalig budget Gezond in de stad | N79 | N7 | N19 | |||||||
7.1 Volksgezondheid | Seksuele gezondheid (wijzigingsvoorstel begroting 2021) | N50 | N30 | ||||||||
7.1 Volksgezondheid | Corona: Nieuw tijdelijk beleid Gezondheid (VJN 2021 7.1) | N70 | |||||||||
7.1 Volksgezondheid | Inzet gezondheidsbeleid (begroting 2022 7.3) | N112 | N112 | N112 | |||||||
7.4 Milieubeheer | Geluidssanering verkeerslawaai (NJN 2020 7.2), dekking via subsidie min.I&W | V46 | V47 | N46 | N47 | ||||||
7.4 Milieubeheer | Transitievisie (VJN 2020) via reserve eenmalig | V36 | N36 | ||||||||
7.4 Milieubeheer | Actieplan Geluid (Begr.2021 7.3) | N25 | |||||||||
7.4 Milieubeheer | Actieplan Circulair Capelle (VJN2021 0.14) via resere eenmalig | V40 | N40 | ||||||||
7.4 Milieubeheer | Ongediertebestrijding (VJN 2021 7.7) | N25 | N25 | ||||||||
7.4 Milieubeheer | Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (VJN 2021 7.8) | V600 | N600 | ||||||||
Totaal | V722 | V47 | N0 | N0 | N0 | N971 | N221 | N131 | N112 | N0 |
Subsidieplafonds
Terug naar navigatie - SubsidieplafondsTV | Subsidieregeling | Plafond |
7.1 | Gezondheidsbeleid | 11 |