In Capelle werken we aan een samenleving waarin bewoners zich verantwoordelijk voelen voor elkaar, werken, actief meedoen en waarin de gemeente als het nodig is een handje helpt. In Capelle is zorg en ondersteuning goed geregeld. We zijn er voor elkaar!
Programma 6 Sociaal domein
Deelprogramma's en taakvelden
Vanwege de omvang van dit programma is het Sociaal Domein onderverdeeld in 4 deelprogramma's:
- Programma 6A: Sociale infrastructuur (taakveld 6.1 en 6.2);
- Programma 6B: Werk en inkomen (Participatiewet)(taakveld 6.3, 6.4 en 6.5);
- Programma 6C: Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)(taakveld 6.6, 6.71 en 6.81);
- Programma 6D: Jeugdhulp (taakveld 6.72 en 6.82).
Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur
Wat willen we bereiken?
TV6.1 Capellenaren en Capelse organisaties participeren en werken samen in de Capelse samenleving
Wat gaan we daarvoor doen?
TV 6.1 Capelse kinderen en jongeren krijgen voldoende kansen om zich te ontwikkelen en mee te doen in de samenleving
Wat gaan we daarvoor doen?
TV 6.1 Capelse kinderen en jongeren groeien veilig op
Wat gaan we daarvoor doen?
TV 6.1Capelse kinderen en jongeren groeien gezond op
Wat gaan we daarvoor doen?
Landelijke indicatoren
Er zijn voor dit deelprogramma geen in het BBV voorgeschreven indicatoren.
Capelse indicatoren
Niet van toepassing.
Kaderstellende beleidsnota's
De volgende beleidsnota's bevatten actiepunten voor dit deelprogramma:
Taakveld 6.1. Samenkracht en burgerparticipatie
- Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (BBV 570182 september 2021);
- Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2020 (BBV 64243 december 2019);
- Jeugdnota 2021-2024 Basis voor Groei (BBV 478782 mei 2021);
- Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715 december 2019);
- Visie op vrijwillige inzet “Oog voor elkaar in Capelle” (BBV 838000 december 2016);
- Visie “Buurtwerk nieuwe stijl – op weg naar het huis van de wijk” (BBV 826639 november 2016);
- Beleidsvisie wijk- en opgavengericht werken 2016-2020;
- Doorontwikkeling van wijkgericht naar opgavengericht werken (BBV 952389 december 2017);
- Nota Beleidskaders gemeentelijk vastgoed (BBV 464890 september 2012);
- Beleidsnota “Vastgoed in beweging 2013” (BBV 518742 juli 2013);
- Nota Beleidskaders ‘’Optimalisatie gemeentelijk vastgoed 2012’’ (BBV 464890 oktober 2012).
Verbonden partijen
Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Stichting Welzijn Capelle
Maatschappelijke effecten | Samenhang en afstemming tussen welzijn en zorg en een integrale wijkaanpak binnen het sociaal domein. |
Doelstelling voor programma | Zelfredzaam maken van Capellenaren en ruimte bieden tot het uitvoeren van eigen initiatief. |
Ontwikkelingen
Vrijwilligerswerk
In 2021 hebben wij de verantwoording Vrijwillige Inzet ''Oog voor elkaar in Capelle'' afgerond. In 2022 bepalen wij de kaders voor een nieuw op te stellen Nota vrijwilligerswerk.
Wijzigingsvoorstellen
De wijzigingsvoorstellen van programma 6A staan hieronder weergegeven.
6A.1 Gratis OV voor AOW-gerechtigden
Gratis OV voor AOW-gerechtigden - Onvermijdelijk
Lasten / baten: V 25 vanaf 2022
Kasstroom: V 25 vanaf 2022
Vanaf 2022 wordt de lijnbus 37 door de RET opgeheven. Ter compensatie van deze mindere dienstverlening zal de RET vanaf 2022 een structurele korting verlenen van 30 op jaarlijkse kosten. De Btw op dit product is echter niet compensabel, wat een kostenverhogend effect heeft. Wij stellen voor de lasten in de begroting vanaf 2022 structureel te verlagen met V25.
Wat mag het kosten?
Omschrijving | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 |
Lasten | N11.718 | N13.680 | N12.916 | N12.426 | N12.595 | N12.418 |
Baten | V1.047 | V1.279 | V1.209 | V1.217 | V1.217 | V1.217 |
Saldo van baten en lasten | N10.671 | N12.401 | N11.707 | N11.209 | N11.378 | N11.201 |
Mutaties reserves: | ||||||
Reserve bedrijfsvoering | V65 | N94 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve kapitaallasten | N0 | N0 | N0 | N0 | V6 | V6 |
Reserve eenmalige uitgaven | N157 | V309 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties reserves | N93 | V215 | N0 | N0 | V6 | V6 |
Resultaat | N10.764 | N12.186 | N11.707 | N11.209 | N11.372 | N11.195 |
Grafiek lasten en baten
BG22 - Lasten 6A Sociale infrastructuur
BG22 - Baten 6A Sociale infrastructuur
Analyse verschil begroting 2021 naar begroting 2022
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
Corona compensatie meerkosten SWC (VJN 2021), Bijdrage ziekteverzuin SWC in 2021 (begr 2021) | V219 | V219 | V219 | ||
Toezicht rechtmatigheid WMO & Jeugdhulp budget in 2021 (begr 2021,NJN 2020, VJN 2021) | V195 | V195 | N95 | V100 | |
Corona effect op jongeren budget in 2021 (VJN 2021) | V154 | V154 | V154 | ||
Toeslagenproblematiek via specifieke uitkering (VJN 2021) | V151 | V151 | V151 | ||
Budget WOP budget in 2021 via reserve eenmalig (VJN 2021 0.14) | V139 | V139 | N139 | N0 | |
Uitbreiding kinderlabs (VJN 2021) | N135 | N135 | N135 | ||
Aanpak eenzaamheid en laagdrempelige informatievoorziening budget in 2021 (begr 2021 6A.3) | V115 | V115 | V115 | ||
Aanpak eenzaamheid en laagdrempelige informatievoorziening budget in 2022 (begr 2021 6A.3) | N105 | N105 | N105 | ||
Actualisatie 2022 subsidies | N85 | N85 | N85 | ||
Huizen van de wijk (Act. 2021) | V79 | V79 | N75 | V4 | |
Campagne veilige scholen budget in 2021 (begr 2021 6A.10) | V75 | V75 | V75 | ||
Formatie maatschappelijke impact corona 2021/2022 (VJN 2021) | N53 | N53 | N53 | ||
Overige SWC | V36 | V36 | V36 | ||
Samen tegen eenzaamheid (actualisatie begr 2021) | N30 | N30 | N30 | ||
Gratis OV voor AOW-gerechtigden (Begr.2022 6A.1) | V25 | V25 | V25 | ||
Eenmalig budget VerBuurSamen (actualisatie begr 2021) | V25 | V25 | V25 | ||
Platform informatievoorziening SD budget in 2021 (begr 2021) | V15 | V15 | V15 | ||
Actualisatie directe personeels- en apparaatskosten | N33 | N33 | V94 | V61 | |
Overige verschillen | N23 | N23 | N23 | ||
V764 | N0 | V764 | N215 | V549 | |
Baten | |||||
Toeslagenproblematiek via specifieke uitkering (VJN 2021) | N151 | N151 | N151 | ||
Actualisatie 2022 huur,leges inkomsten | V83 | V83 | V83 | ||
Overige verschillen | N2 | N2 | N2 | ||
N0 | N70 | N70 | N0 | N70 | |
Totaal | V764 | N70 | V694 | N215 | V479 |
Incidentele baten en lasten
De grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Taakveld | Omschrijving | Incidentele baten | Incidentele lasten | ||||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Toezicht rechtmatigheid Wmo & Jeugdhulp (NJN 2020 6A.4) via reserve eenmalig | V95 | N95 | ||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Budget WOP 2020, JR2020 via reserve eenmalig | V139 | N139 | ||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Eenmalig budget VerBuurSamen (actualisatie begr 2021) | N25 | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | B 2021 6A.1 Permanente Huis vd Wijk Middelwatering | N174 | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | B 2021 6A.3 Versterking aanpak eenzaamheid en laagdrempelige informatievoorziening | N115 | N105 | ||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | B 2021 6A.5 SWC bijdrage in ziekteverzuim incidenteel budget 2021 | N75 | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | B 2021 6A.6 Continuering tijdelijke uitbreiding jongerenwerk en kinderbuurtcoaching Welzijn Capelle | N80 | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | B 2021 6A.8 Jongerenwerk Veilige Scholen (2021 en 2022) | N120 | N120 | ||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | B 2021 6A.9 Big Brothers Big Sisters (2021 en 2022) | N30 | N30 | ||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | B 2021 6A.10 B2021 Campagne Veilige Social Media (incidenteel 2021) | N75 | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Huiskamer van de Wijk Purmerhoek (NJN2020 6A.3), dekking reserve eenmalig | V75 | N75 | ||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Telefonisch adviespunt dak- en thuisloosheid (VJN 2021 6A.1) | N32 | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Uitbr.Jongerenwerk, kinderbuurtcoaching (SWC) (VJN 2021 6A.2) | N80 | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 6A.3 Uitbr.KinderLabs Schenkel & Oostgaarde (VJN 2021 6A.3) | N100 | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Uitbreiding CJG in KinderLabs (VJN 2021 6A.4) | N35 | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Toeslagenproblematiek (VJN 2021 6A.5) | V151 | N151 | ||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Corona: comp.meerkosten SWC (VJN 2021 6A.6) | N176 | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Corona: bestrijding effect op jongeren (VJN 2021 6A.6) | N154 | |||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Corona: formatie uitbreiding maatschappelijke impact (VJN 2021 6A.9) | N53 | N106 | N106 | |||||||
Totaal | V460 | N0 | N0 | N0 | N0 | N1.395 | N576 | N106 | N174 | N0 |
Subsidieplafonds
TV | Subsidieregeling | Plafond |
6.1 | Maatschappelijke dienstverlening | 61 |
6.1 | Ontmoeting - Ontmoeting algemeen - Begeleid wonen - CPGGZ - Buurtwerk | -561 -284 -94 -184 |
6.1 | Integratie - Integratie - Antidiscriminatievoorziening (TV 1.2) | -86 -40 |
6.1 | Speeltuin, speeluitleen, speel-o-theek | 32 |
6.1 | Weerbaarheid | 100 |
6.1 | Vakantieactiviteiten | 48 |
6.1 | Waardering vrijwilligers | 139 |
Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
Wat willen we bereiken?
TV6.3 Voorkomen en bestrijden van armoede door ondersteuning van huishoudens met een laag inkomen, vooral kwetsbare gezinnen met kinderen
Wat gaan we daarvoor doen?
TV6.3 Voorkomen en terugdringen van problematische schulden onder Capellenaren
Wat gaan we daarvoor doen?
TV 6.5 Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen
Wat gaan we daarvoor doen?
Landelijke indicatoren
Hieronder treft u de in het BBV voorgeschreven indicatoren voor dit deelprogramma aan.
BG22 - Banen
Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar.
BG22 - Netto arbeidsparticipatie
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. Eenheid: %.
BG22 - Re-integratievoorzieningen
Het aantal re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
BG22 - Jeugdwerkloosheid
Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.
Waarden over 2020 staan nog niet op waarstaatjegemeente.nl. Op werk.nl kunt u meer informatie over arbeidsmarktinformatie bekijken. Eenheid: %.
BG22 - Bijstandsuitkeringen
Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. Eenheid: per 10.000 inwoners.
BG22 - Kinderen in uitkeringsgezin
Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.
De waarden over 2020 staan nog niet op waarstaatjegemeente.nl. In de Armoedemonitor 2019 Capelle aan den IJssel (collegebrief 10 december 2019 nummer 2019/123) staat meer informatie over Armoede in Capelle aan den IJssel. Eenheid: %.
Capelse indicatoren
Hieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan. Er is een aantal wijzigingen doorgevoerd indicatoren zijn ten opzichte van de Begroting 2021 aangepast. nav het Meerjarenbeleid. W&I, armoede, en de komst van de Wet Inburgering 2021.
BG22 - Uitkeringsgerechtigden ultimo jaar
Aantal uitkeringsgerechtigden ultimo jaar.
BG22 - Bijstandsgerechtigden dat uitstroomt naar werk
Alle (deeltijd) uitstroom teruggerekend naar volledige uitstroom. Eenheid: FTE.
BG22 - Individuele verstrekking Bijzondere Bijstand
Aantal individuele verstrekking Bijzondere Bijstand.
BG22 - Toewijzing aantal aanvragen uitkering na poortwachtersfunctie
Percentage toewijzing aantal aanvragen uitkering na poortwachtersfunctie. Geen vooraf ingestelde waarde. Eenheid: %.
BG22 - Opsporing uitkeringsfraude (terugvordering en besparing op de uitkeringslasten)
Opsporing uitkeringsfraude. De gegevens zijn jaarlijks bij de jaarstukken beschikbaar. Eenheid: mln. (€).
BG22 - Garantiebanen (cumulatief)
Aantal garantiebanen (cumulatief). We nemen geen verwachtingswaarde op, omdat we werken op basis “van aanvraag”. Door een wijziging in de financieringssystematiek, kunnen gemeenten zelf bepalen hoeveel garantiebanen zij inzetten. Financiering geschiedt op basis van de realisatie. Omdat er nog geen waarden van voorgaande jaren zijn, tonen wij geen grafiek.
BG22 - Plaatsingen Beschut Werk
Aantal plaatsingen Beschut Werk. Wij kunnen geen vooraf ingestelde waarde opnemen, omdat de taakstelling pas in het 4e kwartaal 2021 bekend wordt gemaakt. Omdat er nog geen waarden van voorgaande jaren zijn, tonen wij geen grafiek.
BG22 - SE’s (Standaard Eenheid) sociale werkvoorziening van 36 uur per week
Aantallen SE’s (Standaard Eenheid) sociale werkvoorziening van 36 uur per week.
BG22 - Bijstandsgerechtigden die zich ontwikkelen op de participatieladder
Aantal bijstandsgerechtigden dat zich ontwikkelt zich op de participatieladder.
BG22 - Inburgeringtrajecten asielmigranten
Aantal inburgeringtrajecten asielmigranten (Wi 20121).
BG22 - Inburgeringstrajecten gezinsmigranten
Aantal inburgeringstrajecten gezinsmigranten (Wi 2021).
BG22 - Huishoudens met inkomen tot 120% wettelijk sociaal minimum
Aantal huishoudens met inkomen tot 120% wettelijk sociaal minimum.
BG22 - Langdurige minima
Aantal langdurige minima. Dit zijn huishoudens met drie jaar of langer een inkomen op 120% wettelijk sociaal minimum.
BG22 - Kinderen in huishoudens met inkomen tot 120% wettelijke sociaal minimum
Aantal kinderen in huishoudens met inkomen tot 120% wettelijke sociaal minimum.
BG22 - Huishoudens met geregistreerde problematische schulden
Aantal huishoudens met geregistreerde problematische schulden.
BG22 - Meldingen betalingsachterstanden meldpunt Vroegsignalering
Aantal meldingen betalingsachterstanden bij het meldpunt Vroegsignalering.
BG22 - Capellenaren met een financiële hulpvraag
Aantal Capellenaren met een financiële hulpvraag.
BG22 - Capellenaren met een ondersteuningstraject schuldenproblematiek
Aantal Capellenaren met een ondersteuningstraject schuldenproblematiek.
Kaderstellende nota's
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
- Beleidskader aanpak Armoede en schulden 2021-2024 "Doen wat werkt" (BBV 508689 juli 2021);
- Meerjarenbeleidskader Werk en inkomen 2021-2024 “Zeker in Capelle!”( BBV 487975 juli 2021);
- Actieplan schulden aanpakken in Capelle (BBV 87442 oktober 2019).
Taakveld 6.4 Begeleide participatie
- Meerjarenbeleidskader Werk en inkomen 2021-2024 “Zeker in Capelle!” (BBV 487975 juli 2021);
- Re-integratieverordening Participatiewet en IOAW-IOAZ 2017 (BBV 858973 maart 2017);
- Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2017 gemeente Capelle aan den IJssel (BBV 858972 maart 2017);
- Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wsw Capelle aan den IJssel 2015 (BBV 741913 januari 2016);
- Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive Capelle aan den IJssel 2013 (BBV 602243 december 2014).
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
- Actieplan Veranderopgave Inburgering 2020-2021 (BBV 348649, december 2020);
- Verordening Individuele studietoeslag Participatiewet Capelle aan den IJssel 2019 (BBV 1077894 april 2019);
- Verordening Adviesraad Sociaal Domein Capelle aan den IJssel 2018 (BBV 943146 november 2017);
- Re-integratieverordening Participatiewet en IOAW/IOAZ 2017 gemeente Capelle aan den IJssel (BBV 858973 maart 2017);
- Verordening Individuele inkomenstoeslag Capelle aan den IJssel 2015 (BBV 601399 december 2014);
- Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2016 (BBV 603134 december 2014);
- Afstemmingsverordening Participatiewet (BBV 600697 december 2014);
- Verordening kwijtscheldingsregeling gemeentelijke belastingen 2022 (raad van december 2021).
Taakveld 6.3 t/m 6.5
- Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715 december 2019).
Verbonden partijen
Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Gemeenschappelijke Regeling Promen
Maatschappelijke effecten | Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van sociale werkvoorziening en re-integratie. |
Doelstelling voor programma | Het bieden van voorzieningen in een aangepaste werkomgeving aan mensen met een arbeidshandicap met een Wsw-indicatie, die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid en het bieden van re-integratietrajecten, beschut werk en garantiebanen in het kader van de Participatiewet. |
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
Maatschappelijke effecten | De regeling wordt getroffen ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken van de deelnemers. |
Doelstelling voor programma | Het voorzien in middelen van bestaan voor Capellenaren die daar tijdelijk niet in kunnen voorzien (inkomens- en bijstandsvoorzieningen). |
Ontwikkelingen
Geen.
Wijzigingsvoorstellen
De wijzigingsvoorstellen van programma 6B staan hieronder weergegeven.
6B.1 Bijdrage Promen
Primitieve Begroting 2022 Promen – Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 78 in 2022, N 74 in 2023, N 70 in 2024 en V 246 structureel met ingang van 2025
Kasstroom: N 78 in 2022, N 74 in 2023, N 70 in 2024 en V 246 structureel met ingang van 2025
De gemeente past geen indexatie toe op de bijdrage aan Promen voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Uitgangspunt van de gemeente is om met de gemeentelijke meerjarenbegroting aan te sluiten bij de meerjarenbegroting van Promen. Het verschil tussen het voor de Wsw beschikbare budget in de gemeentelijke begroting en de gevraagde bijdrage in de primitieve begroting 2022 Promen, bedraagt N 78 in 2022, N 74 in 2023, N 70 in 2024 en V 246 in 2025 en verder. Het raadsvoorstel hierover is door u behandeld in de raadsvergadering van 31 maart 2021.
Wij stellen u voor de lasten te verhogen met N 78 in 2022, N 74 in 2023, N 70 in 2024 en de lasten te verlagen met V 246 met ingang van 2025.
6B.2 Budget inburgering
Budget inburgering - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: V 213/N 152 in 2022, V 83/N 23 in 2023, V 29/V 9 in 2024 en V 38/V 9 in 2025 en verder.
Kasstroom: V 213/N 152 in 2022, V 83/N 23 in 2023, V 29/V 9 in 2024 en V 38/V 9 in 2025 en verder.
Onze gemeente ontvangt voor de uitvoering van de nieuwe Wet inburgering 2021 twee budgetten. Voor de uitvoeringstaken ontvangt onze gemeente een integratie-uitkering (IU). Dit budget wordt vastgesteld op basis van het aantal inwoners. Voor de inkoop van inburgeringsvoorzieningen ontvangt onze gemeente een specifieke uitkering (SPUK). Dit budget wordt na een jaar op basis van realisatie vastgesteld door het Rijk.
Met wijzigingsvoorstellen in de Begroting 2021 zijn voor de gemeentelijke taken in de uitvoering van de Wet Inburgering een aantal budgetten gereserveerd. Een deel van deze budgetten was gebaseerd op aannames. Nu er meer bekend is over de budgetten, blijkt dat er minder geld beschikbaar en nodig is dan aangenomen. Dit leidt tot een aantal wijzigingen ten opzichte van de opgenomen budgetten bij de Begroting 2021. Ondanks dat er minder middelen beschikbaar zijn dan we op voorhand dachten, verwachten wij vooralsnog binnen deze financiële kaders de dienstverlening voort te kunnen zetten, zoals deze is ontwikkeld in de pilot Inburgering Nieuwe Stijl.
Door het uitstel van de wet tot 1 januari 2022 is er voor 2022 en 2023 sprake van een lagere inkoop van inburgeringsvoorzieningen en een lagere bijdrage. Het effect is V/N 152 in 2022, V/N 23 in 2023, N/V 9 in 2024 en N/V 9 in 2025 en verder.
Voor de IU voor de uitvoering van de wet geldt dat door het uitstel van de wet naar 1 januari 2022 er meer inburgeraars die onder de ondertussengroep zullen vallen. Voor deze hogere lasten worden we gecompenseerd in de IU voor de uitvoering. Het effect van deze wijziging op de IU voor de uitvoeringskosten is V 61 in 2022, V 60 in 2023, V 38 in 2024 en V 47 in 2025 en verder.
Wij stellen u voor de gemeentelijke begroting aan te passen met V 213/N 152 in 2022, V 83/N 23 in 2023, V 29/V 9 in 2024 en V 38/V 9 in 2025 en verder.
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 struct. |
Inkoop inburgeringsvoorzieningen: | ||||
Beschikbaar begroting 2021 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Benodigd t.b.v. inburgeringsvoorzieningen (o.b.v. rekenmodel Divosa) | 278 | 407 | 439 | 439 |
Lasten: aframen (V) / aanramen (N) | V152 | V23 | N9 | N9 |
Bij de begroting 2021 opgenomen Rijksbijdrage m.i.v. 2022 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Rijksbijdrage SPUK (o.b.v. rekenmodel Divosa) | 278 | 407 | 439 | 439 |
Baten: aframen (N) / aanramen (V) | N152 | N23 | V9 | V9 |
Uitvoeringskosten: | ||||
Uitvoeringskosten o.b.v. de Rijksbijdrage IU (meicirculaire 2021) | 318 | 326 | 318 | 309 |
Beschikbaar in gemeentelijke begroting 2021 m.i.v. 2022 | 379 | 386 | 356 | 356 |
Saldo lasten: aframen (V) | V61 | V60 | V38 | V47 |
Totaal lasten aframen (V) | V213 | V83 | V29 | V38 |
Totaal baten aframen (N) / aanramen (V) | N152 | N23 | V9 | V9 |
Wat mag het kosten?
Omschrijving | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 |
Lasten | N60.669 | N56.578 | N55.834 | N55.701 | N55.493 | N55.420 |
Baten | V44.730 | V38.498 | V35.699 | V35.773 | V35.743 | V35.682 |
Saldo van baten en lasten | N15.939 | N18.080 | N20.135 | N19.928 | N19.750 | N19.738 |
Mutaties reserves: | ||||||
Reserve bedrijfsvoering | V225 | V185 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve kapitaallasten | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve eenmalige uitgaven | N25 | V593 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties reserves | V200 | V778 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Resultaat | N15.739 | N17.302 | N20.135 | N19.928 | N19.750 | N19.738 |
Grafiek lasten en baten
BG22 - Lasten 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
BG22 - Baten 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
Analyse verschil begroting 2021 naar begroting 2022
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
Corona TOZO 7e en 8e tranche 2021 - incidenteel 2021 (VJN 2021 6B.3) | V2.168 | V2.168 | V2.168 | ||
Inkomensregeling BUIG, aanpassingen BUIG-budgetten (NJN 2020 6B.6) | N1.275 | N1.275 | N1.275 | ||
Inkomensdeel Participatiewet (NJN2018 6.4.25, NJN2019 6.4.13) | N977 | N977 | N977 | ||
GR Ijsselgemeenten (Begr.2021, Begr.2022) | N252 | N252 | N252 | ||
Corona TONK - incidenteel 2021 (VJN 2021 6B.4) | V238 | V238 | V238 | ||
Inkoop inburgeringsvoorzieningen - afspraken VNG - Rijk - hoger budget (B 2021: 6B.9) | N215 | N215 | N215 | ||
Bijdrage WSW Promen (VJN2019 6.4.14/17, NJN2019 6.4.11, NJN2020 6B.13, Begr.2022) | V210 | V210 | V210 | ||
Impulsbudget Samenwerkingsproject begeleiding doelgroepen bijstand maar werk - incidenteel 2021 (NJN 2019, 6.4.15), via reserve eenmalige uitgaven | V200 | V200 | N200 | N0 | |
Budget MKB werkoffensief, versterking regionale samenwerking (NJN 2020: 6B.8), eenmalig budget in 2021 via reserve eenmalige uitgaven | V158 | V158 | N158 | N0 | |
Aframing inkoop inburgeringsvoorzieningen, aframing rijksbijdrage (B 2022: 6B.2) | V152 | V152 | V152 | ||
Uitvoerings kosten Wet Inburgering meicirculaire.2020 p. 80 - hoger budget (B 2021: 6B.8) | N150 | N150 | N150 | ||
JSF / JCF voorbereidingskosten - incidenteel 2021 (NJN 2020 6B.1), via reserve eenmalige uitgaven | V110 | V110 | N110 | N0 | |
Budget toekomstverkenning CapelleWerkt (NJN 2020: 6B.12), eenmalig budget in 2021 via reserve eenmalige uitgaven | V75 | V75 | N75 | N0 | |
Invoering Wet Inburgering (meicirculaire 2020 p. 80 - incidenteel budget 2021( B 2021: 6B.7) | V66 | V66 | V66 | ||
Pilot fin ontzorgen meicirc.20 p95 & pilot 1/3-1/7 2021 en kosten corona - inc.(B 2021: 6B.3 ) | V63 | V63 | V63 | ||
Aframing uitvoeringskosten inburgeringsvoorzieningen (B 2022: 6B.2) | V61 | V61 | V61 | ||
1Fte arb.mid.statushGRIJS BBV291842 - incidenteel budget 2021 (B 2021: 6B.5) | V49 | V49 | V49 | ||
Budget Stroomlijnen en verbeteren toegang (NJN 2020 6B.4), eenmalig in 2021 via reserve eenmalige uitgaven | V50 | V50 | N50 | N0 | |
Kwijtscheldingen afval en rioolrechten (Begr.2021, Begr.2022) | N43 | N43 | N43 | ||
Kwijtschelding hondenbelasting (VJN2021 0.20) | V22 | V22 | V22 | ||
Inburg.nwe stijl tussendoorgroep - afname budget (B 2021: 6B.2) | V20 | V20 | V20 | ||
Armoedebestr.kinderen mei circulaire 2021 (Begr.2022) | N6 | N6 | N6 | ||
Actualisatie directe personeels- en apparaatskosten | N2 | N2 | N185 | N187 | |
Overige verschillen | V22 | V22 | V22 | ||
V744 | N0 | V744 | N778 | N34 | |
Baten | |||||
Corona TOZO 7e en 8e tranche 2021 - incidenteel 2021 (VJN 2021 6B.3) | N2.168 | N2.168 | N2.168 | ||
BTW teruggave re-integratiegelden, incidenteel 2021 (VJN 2021: 6B.8) | N1.030 | N1.030 | N1.030 | ||
Inkomensregeling BUIG, aanpassingen BUIG-budgetten (NJN 2020 6B.6) | V266 | V266 | V266 | ||
Inkoop inburgeringsvoorzieningen - afspraken VNG - Rijk - hoger budget (B 2021: 6B.9) | V215 | V215 | V215 | ||
Aframing inkoop inburgeringsvoorzieningen, aframing rijksbijdrage (B 2022: 6B.2) | N152 | N152 | N152 | ||
Inkomensdeel Participatiewet (NJN2018 6.4.25, NJN2019 6.4.13) | V70 | V70 | V70 | ||
N0 | N2.799 | N2.799 | N0 | N2.799 | |
Totaal | V744 | N2.799 | N2.055 | N778 | N2.833 |
Incidentele baten en lasten
De grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Taakveld | Omschrijving | Incidentele baten | Incidentele lasten | ||||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
6.3 Inkomensregelingen | Incidenteel extra budget Jeugdfonds Sport en Cultuur (NJN 2020 6B.1), dekking reserve eenmalig | V110 | N110 | ||||||||
6.3 Inkomensregelingen | Budget stroomlijnen (NJN 2020 6B.4), dekking reserve eenmalig | V50 | N50 | ||||||||
6.3 Inkomensregelingen | Budget MKB werkoffensief (NJN 2020 6B.8), dekking reserve eenmalig | V158 | N158 | ||||||||
6.3 Inkomensregelingen | TOZO 7e, en 8e tranche (VJN 2021 6B.3) | V2.168 | N2.168 | ||||||||
6.3 Inkomensregelingen | TONK (VJN 2021 6B.4) baten via algemene uitkering | N238 | |||||||||
6.3 Inkomensregelingen | Extra rijksgelden voor schuldenproblematiek (VJN 2021 6B.6) | N48 | N48 | N69 | |||||||
6.5 Arbeidsparticipatie | Impulsbugdte Samenw.beg.doelgr.bijst.naar werk (NJN2019 6.4.15), dekking via reserve eenmalig | V200 | N200 | ||||||||
6.5 Arbeidsparticipatie | Inburgering nieuwe stijl tussengroep (wijzigingsvoorstel begroting 2021) | N70 | N50 | N30 | |||||||
6.5 Arbeidsparticipatie | Pilot Financieel Ontzorgen (wijziginggsvoorstel begroting 2021) | N63 | |||||||||
6.5 Arbeidsparticipatie | Implementatie nieuwe Wet Inburgering (wijzigingsvoorstel begroting 2021) | N66 | |||||||||
6.5 Arbeidsparticipatie | Budget toekomstverkenning Capelle werkt. (NJN 2020 6B.12), dekking reserve eenmalig | V75 | N75 | ||||||||
6.5 Arbeidsparticipatie | BTW teruggaven re-integratiegelden 2016-2020 (VJN 2021 6B.8) | V1.030 | |||||||||
6.5 Arbeidsparticipatie | Onderzoeks- en communicatie Werk en Inkomen (VJN 2021 6B.9) | N25 | N25 | N25 | N25 | ||||||
Totaal | V3.791 | N0 | N0 | N0 | N0 | N3.271 | N123 | N124 | N25 | N0 |
Subsidieplafonds
TV | Subsidieregeling | Plafond |
6.3 | Armoede | 63 |
Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Wat willen we bereiken?
TV6.71 Capellenaren krijgen ondersteuning op maat
Wat gaan we daarvoor doen?
Landelijke indicatoren
BG22 - Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement
Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten.
Capelse indicatoren
Niet van toepassing.
Kaderstellende beleidsnota's
De volgende beleidsnota's bevatten actiepunten voor dit programma:
- Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2020 (BBV 64243 december 2019);
- Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (BBV 570182 september 2021);
- Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715 december 2019).
Verbonden partijen
Er zijn geen verbonden partijen voor dit deelprogramma.
Ontwikkelingen
Geen.
Wijzigingsvoorstellen
De wijzigingsvoorstellen van programma 6C staan hieronder weergegeven.
6C.1 Toepassen reële kostprijs Wmo-diensten
Toepassen reële kostprijs Wmo-diensten - Onvermijdelijk
Lasten : N 210 ingaande 2022
Kasstroom: N 210 structureel ingaande 2022
De richtlijn van de AMvB (artikel 5.4) schrijft voor dat voor Wmo-diensten een reële kostprijs vastgesteld moet worden. Dit ter waarborging van een goede verhouding tussen de prijs voor de levering van een voorziening en de eisen die worden gesteld aan de kwaliteit van diezelfde voorziening. Om tot een reële kostprijs te komen gebruiken we de landelijke beschikbaar gestelde rekentool die in samenwerking met de VNG, ZorgthuisNL, Actiz, VGN en GGZ Nederland ontwikkeld is. Op basis van de peildatum van de rekentools worden de huidige tarieven periodiek herzien en indien van toepassing aangepast en zijn toekomstige prijsindexaties onvermijdelijke.
Door het toepassen van de rekentool met peildatum 1 januari 2022 zijn de tarieven voor Huishoudelijke Ondersteuning (HO) verhoogd. Dit als gevolg een jaarlijks kostenverhogend effect van gemiddeld N 210 per jaar.
Wij stellen u voor de lasten in de begroting structureel te verhogen met N 210 ingaande in 2022. Hiervoor is er dekking vanuit de stelpost prijzen.
Wat mag het kosten?
Omschrijving | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 |
Lasten | N16.060 | N16.889 | N18.205 | N18.744 | N19.149 | N19.500 |
Baten | V468 | V598 | V512 | V523 | V534 | V549 |
Saldo van baten en lasten | N15.592 | N16.291 | N17.693 | N18.221 | N18.615 | N18.951 |
Mutaties reserves: | ||||||
Reserve bedrijfsvoering | V108 | N92 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve sociaal noodfonds | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties reserves | V107 | N92 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Resultaat | N15.485 | N16.383 | N17.693 | N18.221 | N18.615 | N18.951 |
Grafiek lasten en baten
BG22 - Lasten 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
BG22 - Baten 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Analyse verschil begroting 2021 naar begroting 2022
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
Toename huishoudellijke ondersteuning cf collegebrief (2020/096) (NJN20 6C.1) | N516 | N516 | N516 | ||
Aanbesteding LLV en Wmo vervoer | N248 | N248 | N248 | ||
Toepassen reële kostprijs 2021 (B22 wijz.vst 6C.1) | N210 | N210 | N210 | ||
Toename begelding cf collegebrief (2020/096) (NJN20 6C.1) | N85 | N85 | N85 | ||
Toepassen reële kostprijs 2020 (VJN2021 6C.1) | N40 | N40 | N40 | ||
Toename PGB huishoudelijke ondersteuning cf collegebrief (2020/096) (NJN20 6C.1) | N27 | N27 | N27 | ||
Toename dagbesteding cf collegebrief (2020/096) (NJN20 6C.1) | N25 | N25 | N25 | ||
Toename PGB begeleiding cf collegebrief (2020/096) (NJN20 6C.1) | N18 | N18 | N18 | ||
Extra afschrijvingen door verhogen krediet aanschaf rolstoelen en scootmobielen | N81 | N81 | N81 | ||
Actualisatie directe personeels- en apparaatskosten | N81 | N81 | V92 | V11 | |
Actualisatie Afschrijvingen en toegerekende rente | N35 | N35 | N35 | ||
Overige verschillen | V50 | V50 | V50 | ||
N1.316 | N0 | N1.316 | V92 | N1.224 | |
Baten | |||||
Aanbesteding LLV en Wmo vervoer | N97 | N97 | N97 | ||
Toename eigen bijdrage cf collegebrief (2020/096) (NJN20 6C.1) | V11 | V11 | V11 | ||
N0 | N86 | N86 | N0 | N86 | |
Totaal | N1.316 | N86 | N1.402 | V92 | N1.310 |
Incidentele baten en lasten
Niet van toepassing.
Subsidieplafonds
Niet van toepassing.
Deelprogramma 6D Jeugdhulp
Wat willen we bereiken?
TV6.72 Vroegtijdig inzetten van jeugdhulp in de eigen omgeving van jeugdigen en diens ouders / verzorgers
Wat gaan we daarvoor doen?
Landelijke indicatoren
BG22 - Jongeren met jeugdhulp
Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. Eenheid: %.
BG22 - Jongeren met delict voor rechter
Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.
2019 is het meest recente cijfer op waarstaatjegemeente.nl. In het jaarrapport landelijke jeugdmonitor 2019 kunt u meer informatie over jeugd en veiligheid bekijken. Eenheid: %.
De verwachtingswaarde 2021 is bij de VJN21 aangepast van 2,57 naar 2, omdat de waarden op waarstaatjegemeente.nl afgerond worden. Aangezien wij de afgelopen jaren op waarstaatjegemeente.nl een waarde 1 of 2 hebben, is de 2,57 afgerond naar 2.
BG22 - Jongeren met jeugdbescherming
Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar. Eenheid: %
BG22 - Jongeren met jeugdreclassering
Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt. Eenheid: %.
Capelse indicatoren
Hieronder treft u de Capelse indicatoren voor dit programma aan.
BG22 - Meldingen Veilig Thuis Rotterdam-Rijnmond
Eenheid: aantal meldingen per 1.000 inwoners.
Kaderstellende beleidsnota's
De volgende beleidsnota's bevatten actiepunten voor dit deelprogramma:
- Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715 december 2019);
- Beleidsplan Jeugdhulp 2019-2022 (BBV 1047204 februari 2019);
- Verordening Jeugdhulp Capelle aan den IJssel 2018 (BBV 940600 februari 2018).
Verbonden partijen
Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond
Maatschappelijke effecten | Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van bovenlokale, specialistische jeugdhulp. |
Doelstelling voor programma | Het vroegtijdig inzetten van jeugdhulp in de eigen omgeving van de jeugdige en diens ouders met als uitgangspunt dat de jeugdhulp die bovenlokaal wordt ingezet zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig is. |
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel
Maatschappelijke effecten | Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg. |
Doelstelling voor programma | Het vroegtijdig inzetten van jeugdhulp in de eigen omgeving van de jeugdige en diens ouders met als uitgangspunt dat de jeugdhulp die lokaal wordt ingezet zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig is. Het bieden van maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18-, met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen. |
Ontwikkelingen
Geen.
Wijzigingsvoorstellen
De wijzigingsvoorstellen van programma 6D staan hieronder weergegeven.
6D.1 Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) / Centrum Jeugd en Gezin (CJG)
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) / Centrum Jeugd en Gezin (CJG) – Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 1.380 in 2022, N 425 in 2023, N 482 structureel met ingang van 2024
Kasstroom: N 1.380 in 2022, N 425 in 2023, N 482 structureel met ingang van 2024
Ontwerpbegroting 2022:
In het Algemeen Bestuur (AB) van 2 juli 2021 is de ontwerp-begroting 2022 GRJR vastgesteld. In de raad van 14 juni 2021 is deze behandeld.
Deze begroting voor de jaarschijf 2022 betreft een totaalbedrag van € 262,24 miljoen.
In deze begroting zijn de uitgangspunten van de Kadernota 2022 verwerkt en daar bovenop enkele ontwikkelingen ná de Kadernota die begroting 2021 en 2022 beïnvloeden.
In deze begroting is ook een voorlopige meerjarige doorkijk tot en met 2025 opgenomen waarbij, naast de uitgangspunten uit de Kadernota, eveneens rekening is gehouden met:
- Een experimenteerruimte in percelen D/E voor de gemeenten Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel voor een bedrag van € 0,62 miljoen (éénmalig in 2022);
- Het vervallen van de drangtaken uit perceel G. Deze zullen op lokaal niveau worden georganiseerd: € 3,8 miljoen;
- Het uitgangspunt, dat de budgetten van 2023 t/m 2025 gelijk zijn aan die van 2022, behoudens:
- het budget voor de experimenteerruimte in percelen D/E voor de gemeenten Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel voor een bedrag van € 0,62 miljoen (incidenteel),
- het budget voor de projectmatige aanpak van wachttijden, € 15,0 miljoen.
- Nog toe te wijzen taakstelling 2023, 2024 en 2025 voor resp. € 2,7 miljoen, € 5,7 miljoen en € 5,7 miljoen.
- Er is door de GRJR geen rekening gehouden met de gevolgen van de wijziging woonplaatsbeginsel.
Bijdragen Rijk 2021, 2022.
Voor het budget voor de aanpak van de wachttijden, € 15,0 miljoen (regionaal), doet de GRJR een beroep op de resterende € 7,5 miljoen van de incidentele extra algemene uitkering (AU) van € 15 miljoen (regio Rijnmond) die in 2021 door het ministerie van VWS aan de gemeenten beschikbaar zijn gesteld. De extra inleg per gemeente wordt bepaald aan de hand van de hogere ontvangsten uit de Algemene Uitkering (AU) zodat dit voor de gemeenten zo neutraal mogelijk is.
Het resterend tekort 2022 op het budget voor de aanpak van de wachttijden, € 7,5 miljoen, zal – naar verwachting – door gemeenten gedekt kunnen worden uit de structurele middelen die het nieuwe kabinet beschikbaar zal stellen naar aanleiding van het zwaarwegend advies vanuit de arbitrage tussen VWS en VNG. Dit advies geeft aan dat er landelijk structureel € 1,9 miljard in 2022 aflopend naar € 0,8 miljard in 2028 nodig is.
Bijdragen van het Rijk voor de gemeente Capelle aan den IJssel:
Op 18 mei 2021 heeft de Commissie van Wijzen uitspraak gedaan en advies gegeven over het geschil tussen Rijk en gemeenten over de structurele financiering van de jeugdzorg. Op basis daarvan stelt het kabinet voor 2022 landelijk € 1,314 miljard bij de komende septembercirculaire via de AU van het gemeentefonds beschikbaar. Voor onze gemeente is dit een bedrag van ruim € 5,8 miljoen, voor de jaren daarna t/m 2025 zijn de bedragen resp. € 4,9 miljoen, € 4,6 miljoen en € 4,2 miljoen. De genoemde bedragen voor de jaren 2023 e.v. betreft reeds 75% van het advies van de Commissie van Wijzen, in lijn met de richtlijnen van de provinciaal toezichthouder. Daarnaast hebben wij bij de Begroting 2021 de tijdelijke extra middelen die wij ontvangen voor de Jeugdhulp ad € 1,3 miljoen in onze begroting opgenomen. Deze middelen moeten in mindering gebracht worden op de hiervoor genoemde bedragen. In programma 0 is hier een voorstel voor opgenomen.
Effecten begroting 2022 en verder voor de gemeente Capelle aan den IJssel:
Inleg: Voor onze inleg en verder 2022 is gerekend met een verbruikspercentage 5,302% (2021: 5,091%). Dit is een gewogen gemiddelde van de verbruikspercentages van 2019 en 2020, resp. 5,243% en 5,332%.
- In de ontwerpbegroting 2022 van de GRJR is rekening gehouden met de experimenteerruimte percelen D/E. De verrekening van dit budget zal achteraf plaatsvinden in 2022, waarbij de inleg vervolgens met 350 naar beneden wordt bijgesteld. Een budget van 350 voor deze experimenteerruimte wordt éénmalig in 2022 aan het budget voor het CJG toegevoegd.
- Voor de gemeente Capelle aan den IJssel gaat het CJG de drangtaken overnemen. In de ontwerpbegroting 2022 van de GRJR is hier al rekening mee gehouden. De structurele overheveling van de drangtaken vindt plaats met ingang van 2022. Het budget dat met deze overheveling naar het CJG gaat is bepaald op 206.
Wij stellen u voor om de lasten te verhogen met N 1.380 in 2022, N 425 in 2023 en N 482 structureel met ingang van 2024.
Jaar | Begroting GRJR | Nieuwe inleg Capelle | Vlaktaks | Experimenteerruimte | Effect budget CJG | Begroting Capelle | Tekort (N) / Overschot (V) |
2022 | 262.238 | 13.771 | -1.335 | -350 | 556 | 11.261 | N1.380 |
2023 | 244.354 | 12.816 | -214 | - | 206 | 12.383 | N425 |
2024 | 241.469 | 12.658 | - | - | 206 | 12.382 | N482 |
2025 | 241.469 | 12.658 | - | - | 206 | 12.382 | N482 |
6D.2 Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) Voogdij 18+, wijziging woonplaatsbeginsel
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) Voogdij 18+, wijziging woonplaatsbeginsel (meicirculaire 2021) – Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 559 structureel met ingang van 2022
Kasstroom: N 559 structureel met ingang van 2022
Zoals wij in voorstel 6D.2 van de Voorjaarsnota 2021 al gemeld hebben zal het woonplaatsbeginsel op 1 januari 2022 wijzigen. In de gewijzigde situatie zal bij jeugdhulp met verblijf gelden dat de woonplaats de gemeente is waar de jeugdige onmiddellijk voorafgaande aan zijn verblijf zijn woonadres in de zin van de Wet basisregistratie had. Met de invoering van het nieuwe woonplaatsbeginsel verschuift de verantwoordelijkheid voor de zorg van naar inschatting zo’n 20.000 kinderen naar een andere gemeente.
Op basis van een simulatiemodel is bij de Meicirculaire 2021 een voorlopige herverdeling van de middelen per gemeente opgesteld. Voor onze gemeente gaat het hierbij over middelen die beschikbaar worden gesteld voor een bedrag van structureel N 559 met ingang van 2022.
Mede omdat de GRJR in haar ontwerpbegroting 2022 nog geen rekening heeft gehouden met de wijziging woonplaatsbeginsel en het Rijk de middelen voor 2022 en verder wel bij de meicirculaire 2021 beschikbaar heeft gesteld, vragen wij hiervoor budget aan.
Wij stellen u voor om de lasten structureel te verhogen met N 559 met ingang van 2022.
6D.3 Stichting Centrum Jeugd en Gezin (CJG): Wachtlijsten
Stichting Centrum Jeugd en Gezin (CJG): Wachtlijsten - Beleidskeuze
Lasten / Baten: N 225 eenmalig in 2022
Kasstroom: N 225 eenmalig in 2022
Bij de VJN 2018, VJN 2019, NJN 2019 en de Begroting 2021 zijn aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor het tijdelijk vergroten van de capaciteit bij het CJG (N 226 in 2019 N 225 in 2020 en N 225 in 2021). Doel van de aanvullende middelen is om de directe hulpverlening aan kwetsbare huishoudens op peil te houden en het oplopen van de wachtlijsten te voorkomen en terug te dringen.
Het CJG geeft in hun begroting 2022 aan, dat ook in 2022 de extra capaciteit nodig is om de wachtlijst beheersbaar te houden.
Wij stellen u voor om de aanvullende middelen te continueren voor het jaar 2022. De oorzaken van de wachtlijst bij het CJG worden deels veroorzaakt door knelpunten bij specialistische jeugdhulp(aanbieders).
Wij stellen u daarom voor de lasten te verhogen met N 225 eenmalig in 2022.
6D.4 Kostenbeheersende maatregelen hervormingsagenda Jeugd
Kostenbeheersende maatregelen hervormingsagenda Jeugd – Beleidskeuze
Lasten: V 954 in 2022, V 1.250 in 2023, V 1.548 in 2024, V 1.906 in 2025, V 3.213 in 2026 en V 3.400 vanaf 2027
Kasstroom: V 954 in 2022, V 1.250 in 2023, V 1.548 in 2024, V 1.906 in 2025, V 3.213 in 2026 en V 3.400 vanaf 2027
Gemeenten vragen al jaren aan het Rijk om extra middelen om de Jeugdwet op een verantwoorde manier te kunnen uitvoeren. Ook wij hebben al jaren extra “eigen middelen” in de begroting moeten opnemen, bovenop de bijdrage vanuit het Rijk. Belangrijke landelijke rapporten zijn hierover ook gepubliceerd, zoals de rapporten van:
- Andersson Elffers Felix (AEF) “Stelsel in groei – een onderzoek naar financiële tekorten in de jeugdzorg” op 15 december 2020. Belangrijkste conclusie daarin luidt dat op basis van een vergelijking van de kosten van gemeenten en het budget in 2019 blijkt dat de basis voor het tekort tussen de € 1,6 miljard en € 1,8 miljard bedroeg. Er werden eveneens maatregelen benoemd om de kosten van de uitvoering van de Jeugdwet te kunnen verminderen;
- Stuurgroep maatregelen financiële beheersbaarheid Jeugdwet, onder voorzitterschap van drs. M. Sint, op 8 april 2021. Het rapport geeft aanvullingen op de maatregelen, of specificaties van maatregelen uit het AEF-rapport, met het doel om de uitgaven aan de jeugdzorg te beperken en het stelsel beheersbaar te maken, omdat er sprake is van een zeer omvangrijk tekort. De Stuurgroep pleit voor een gezamenlijke Ontwikkelagenda van Rijk en gemeenten die een gezamenlijke veranderstrategie definieert met daaraan verbonden doelstellingen en te bereiken resultaten.
Op 18 mei 2021 heeft – op verzoek van de VNG - de Arbitragecommissie (de Commissie van Wijzen) uitspraak gedaan en een – hoewel niet juridisch bindend – zwaarwegend advies gegeven over het geschil tussen Rijk en gemeenten over de hoogte van de noodzakelijke structurele financiering van de jeugdzorg. Van belang is dat de Commissie van Wijzen vaststelt dat beide partijen het zowel eens zijn over het feitelijk tekort van € 1,6 - € 1,8 miljard op basis van het budget en de kosten van 2019 als over de analyse van de problemen c.q. onvolkomen werking van het huidige stelsel (en over de conclusie van de Stuurgroep: het stelsel, zoals het nu is vormgegeven, is financieel onbeheersbaar) en over de inhoud van een verzameling maatregelen om tot een duurzaam stelsel van jeugdzorg te komen. Het Rijk en de VNG zijn het eens geworden over een aantal maatregelen, die zouden moeten leiden tot een landelijke budgettaire opbrengst (lees: kostenbeheersing) van “€ 214 miljoen + PM” in 2022 oplopend naar ruim “€ 1 miljard + PM” vanaf 2027. Van een aantal maatregelen kan nog geen bedrag (of een bandbreedte van bedragen) bepaald worden; vandaar “+ PM”.
Naar aanleiding van de uitspraak van de Commissie van Wijzen is het Kabinet in gesprek gegaan met gemeenten waarna besloten is dat het Kabinet in 2022 € 1,314 miljard extra beschikbaar stelt aan gemeenten voor de tekorten in de jeugdzorg. In de Hervormingsagenda Jeugd, die in juni 2021 gepubliceerd is, zijn ook voor de jaren vanaf 2023 bedragen opgenomen waar gemeenten rekening mee mogen houden. Voor de jaren 2023 en verder heeft de provinciaal toezichthouder aangegeven dat wij rekening mogen houden met 75% van de bedragen die vermeld zijn in de Hervormingsagenda Jeugd. Een voorstel daartoe is opgenomen in Programma 0. Zoals uit dat voorstel blijkt, nemen de extra aanvullende bedragen jaarlijks af. De reden daarvoor zijn de hierboven vermelde overeengekomen maatregelen, die tot budgettaire voordelen moeten leiden bij gemeenten en waardoor de extra bijdrage vanuit het Rijk jaarlijks overeenkomstig kan dalen.
De Commissie van Wijzen adviseert om de opbrengsten van de Hervormingsagenda te monitoren, analyseren en te evalueren en dat mocht blijken dat – onder de voorwaarde dat de gemeenten zich daadwerkelijk op een gedegen wijze en conform de tijdsplanning hebben ingezet voor de implementatie van de overeengekomen maatregelen – de gerealiseerde opbrengsten afwijken, er aanleiding is om de compensatie aan te passen. Wij stellen voor om de opbrengsten vanuit de overeengekomen maatregelen in de Hervormingsagenda, eveneens voor 75%, in onze begroting te verwerken.
Wij stellen u voor de lasten te verlagen met V 954 in 2022, V 1.250 in 2023, V 1.548 in 2024, V 1.906 in 2025, V 3.213 in 2026 en V 3.400 vanaf 2027.
Wat mag het kosten?
Omschrijving | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 |
Lasten | N19.872 | N21.941 | N22.441 | N22.041 | N21.782 | N21.424 |
Baten | V282 | V222 | V222 | V222 | V222 | V222 |
Saldo van baten en lasten | N19.590 | N21.719 | N22.219 | N21.819 | N21.560 | N21.202 |
Mutaties reserves: | ||||||
Reserve bedrijfsvoering | V32 | N19 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve kapitaallasten | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Reserve eenmalige uitgaven | N56 | V215 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Totaal mutaties reserves | N24 | V196 | N0 | N0 | N0 | N0 |
Resultaat | N19.614 | N21.523 | N22.219 | N21.819 | N21.560 | N21.202 |
Grafiek lasten en baten
BG22 - Lasten 6D Jeugdhulp
BG22 - Baten 6D Jeugdhulp
Analyse verschil begroting 2021 naar begroting 2022
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo B/L | Mutatie Reserves | Resultaat |
Lasten | |||||
GRJR, hogere inleg 2022 (B 2022 6D.1) | N1.380 | N1.380 | N1.380 | ||
Kostenbeheersende maatregelen hervormingsagenda Jeugd (B 2022, 6D.4) | V954 | V954 | V954 | ||
Aanpassing Inleg nav BW GRJR obv JV2018 ZIN (VJN 2019, 6.4.26) | V599 | V599 | V599 | ||
GRJR Voogdij 18+ - structureel (B 2022 6D.2) | N559 | N559 | N559 | ||
GR Jeugdhulp Rijnmond met mutatie reserve Sociaal Domein (VJN 2018, 6.4.20) | N495 | N495 | N495 | ||
SVB/CJG: hogere kosten PGB - incidenteel 2021 (VJN 2021 6D.4) | V400 | V400 | V400 | ||
Actualisatie indexering personeel/materieel CJG (B 2022) | N310 | N310 | N310 | ||
Wachtlijsten CJG - incidenteel budget 2022 (B 2022 6D.3) | N225 | N225 | N225 | ||
CJG Wachtlijsten incidenteel budget 2021 (B 2021 6D.3) | V225 | V225 | V225 | ||
Incidentele overheveling budget 2020 huislijk geweld SWC / CJG (NJN 2020: 6D.2) | V160 | V160 | N160 | N0 | |
Overh.Transformatie middelen 2020 naar 2021 - incidenteel (NJN 2020 6D.1) | V55 | V55 | N55 | N0 | |
CJG: wijziging woonplaatsbeginsel - incidenteel N 91 in 2021(VJN 2021 6D.2) | V46 | V46 | V46 | ||
Tekort GRJR 2022 AB15.04.2020 (B 2021 6D.1) | V37 | V37 | V37 | ||
Actualisatie directe personeels- en apparaatskosten | N3 | N3 | V19 | V16 | |
Overige verschillen | N4 | N4 | N4 | ||
N500 | N0 | N500 | N196 | N696 | |
Baten | |||||
Niet van toepassing. | N0 | N0 | |||
N0 | N0 | N0 | N0 | N0 | |
Totaal | N500 | N0 | N500 | N196 | N696 |
Incidentele baten en lasten
De grijze cellen zijn mutaties in de reserves.
Taakveld | Omschrijving | Incidentele baten | Incidentele lasten | ||||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | CJG - continueren tijdelijke capaciteit (begroting 2021, begr 2022 6D.3) | N225 | N225 | ||||||||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | Overhevelen transformatiemiddelen jeugdzorg (NJN 2020 6D.1), dekking via reserve eenmalig | V55 | N55 | ||||||||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | CJG: wijziging woonplaatsbeginsel (VJN 2021 6D.2) | N91 | N45 | ||||||||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | SVB/CJG: hogere kosten PGB - incidenteel 2021 (VJN 2021 6D.4) | N400 | |||||||||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | Bijdrage jeugdzorg GRJR 2022, verrekening 2019,2020 (begroting 2022 6D1). |